WEBVTT 01:00:15.720 --> 01:00:16.960 Dzisiaj moim gościem jest prof. 01:00:17.040 --> 01:00:20.080 Edmund Wittbrodt, wykładowca akademicki, były minister 01:00:20.160 --> 01:00:22.920 edukacji, były rektor Politechniki Gdańskiej, 01:00:23.120 --> 01:00:25.640 wieloletni senator, były członek Zgromadzenia 01:00:25.720 --> 01:00:28.040 Parlamentarnego Rady Europy, członek Zrzeszenia 01:00:28.120 --> 01:00:30.160 Kaszubsko-Pomorskiego i prezes Zrzeszenia 01:00:30.240 --> 01:00:31.680 gdańszczanin Kaszeba. 01:00:31.760 --> 01:00:34.640 Urodzony w Rumi honorowy obywatel Rumi. 01:00:34.720 --> 01:00:37.040 Tyle ważnych funkcji i zadań w życiu jednego człowieka. 01:00:37.120 --> 01:00:39.600 Dużo za dużo. Sam się dziwię. 01:00:39.760 --> 01:00:41.680 Tak. Tak, bo to tak. 01:00:42.440 --> 01:00:46.840 Nie oglądam się nigdy do tyłu, nie mam czasu na to. 01:00:46.920 --> 01:00:50.680 Ale po jakimś czasie, jak jest na przykład wydarzenie 01:00:50.760 --> 01:00:53.160 takie, jakie ostatnio miało miejsce. 01:00:53.240 --> 01:00:56.360 Czyli został pan odznaczony przez sejmik i marszałka za 01:00:56.440 --> 01:00:59.000 wybitne zasługi na rzecz rozwoju Pomorza. 01:00:59.160 --> 01:01:00.920 I wtedy, jeżeli czyta, czyta, czytam. 01:01:01.960 --> 01:01:02.480 Czytam. 01:01:02.800 --> 01:01:05.480 I wtedy okazuje się no faktycznie mówię jak to jest 01:01:05.560 --> 01:01:09.080 możliwe, że tyle rzeczy mi się wydarzyło? 01:01:09.640 --> 01:01:12.440 Ale ma pan takie wrażenie, że jest pan styrany 01:01:12.520 --> 01:01:13.800 tym swoim życiem? 01:01:14.360 --> 01:01:18.480 Właśnie nie dlatego, że ja zajmuję się 01:01:19.080 --> 01:01:22.840 działalnością akademicką, czyli naukową, dydaktyczną, 01:01:23.440 --> 01:01:26.400 A te inne rzeczy to jest trochę odskocznia od tego, 01:01:26.480 --> 01:01:29.280 co robię na co dzień, czym się zajmowałem. 01:01:29.360 --> 01:01:34.120 I wtedy wtedy właśnie działalność społeczna, która 01:01:34.200 --> 01:01:38.440 mi sprawia wiele radości, 01:01:39.000 --> 01:01:42.400 dlatego że ja lubię, kiedy mogę komuś coś zaoferować, 01:01:42.480 --> 01:01:46.120 co jest mu bardzo potrzebne, a dla mnie to nie jest 01:01:46.200 --> 01:01:48.120 jak gdyby wielki wysiłek. 01:01:48.200 --> 01:01:52.160 I dlatego bardzo lubię ten rodzaj oddziaływania, 01:01:52.240 --> 01:01:52.920 działania. 01:01:53.000 --> 01:01:55.120 Ale chyba to nauka jest i Politechnika Pańska 01:01:55.240 --> 01:01:57.000 pańską miłością. Trochę prawda? 01:01:57.120 --> 01:02:00.560 No, to jest prawda, dlatego że całe właściwie 01:02:00.640 --> 01:02:02.040 moje życie zawodowe. 01:02:02.240 --> 01:02:05.000 I jeszcze studia wcześniej to jest Politechnika. 01:02:05.080 --> 01:02:08.280 I tu się wszystko zaczęło, nawet przejście do tej 01:02:08.360 --> 01:02:12.520 działalności, takiej społecznej, bo jak byłem 01:02:12.600 --> 01:02:16.920 rektorem, a to był przecież okres przełomu od 90 roku, 01:02:17.000 --> 01:02:20.880 to my wtedy pomyśleliśmy, żeby zaprosić samorząd. 01:02:20.960 --> 01:02:24.440 Wtedy było inne województwo, województwo gdańskie. 01:02:25.520 --> 01:02:29.760 Wojewodą był wtedy Płażyński Maciej, wice 01:02:30.240 --> 01:02:34.560 był Józef Borzyszkowski i w ramach Rady 01:02:34.960 --> 01:02:37.200 Rektorów Pomorskiej, której przewodniczyłem, 01:02:37.280 --> 01:02:41.320 zaprosiliśmy wojewodę, a on delegował Borzyszkowskiego. 01:02:41.400 --> 01:02:44.560 I wtedy, i to potem, moje senatorowanie, i ta 01:02:44.640 --> 01:02:48.280 działalność w Zrzeszeniu Kaszubsko-Pomorskim, i w 01:02:48.360 --> 01:02:51.760 Instytucie Kaszubskim, który wspólnie powołaliśmy, 01:02:51.840 --> 01:02:52.760 to się stąd wzięła. 01:02:53.120 --> 01:02:55.360 Ale wracając jeszcze do pańskiej specjalizacji. 01:02:55.440 --> 01:02:57.520 Pan się specjalizuje w eksploatacji, budowie 01:02:57.600 --> 01:03:00.160 maszyn, mechanice teoretycznej, stosowanej 01:03:00.240 --> 01:03:02.560 Dynamice układów mechanicznych. 01:03:02.640 --> 01:03:03.360 Skomplikowane. 01:03:03.440 --> 01:03:06.880 Automatyce, robotyce, bio mechanice. 01:03:07.520 --> 01:03:09.800 Są tacy, którzy są stworzeni do nauki, prawda? 01:03:10.840 --> 01:03:13.000 To są różne jak gdyby obszary. 01:03:13.080 --> 01:03:17.120 Te, które Pani wymieniła, ale on je łączy. 01:03:17.200 --> 01:03:18.360 Właściwie jedna rzecz. 01:03:18.440 --> 01:03:19.760 Taka logika. 01:03:19.840 --> 01:03:23.480 Opis różnego rodzaju układów modelowanie, 01:03:23.560 --> 01:03:25.600 analiza, obliczenia. 01:03:25.680 --> 01:03:29.960 I to właściwie dlatego tych obszarów jest dużo, bo 01:03:30.200 --> 01:03:32.880 modele są podobne, porównywalne. 01:03:33.320 --> 01:03:35.120 I wtedy to się daje połączyć. 01:03:35.360 --> 01:03:38.320 Jeszcze do tego można dołożyć sprawy związane z 01:03:38.400 --> 01:03:40.960 technologiami kosmicznymi. To jeszcze o tym będzie. 01:03:41.480 --> 01:03:42.560 Ale to jest taki ścisły. 01:03:42.640 --> 01:03:44.720 Ma pan taki zupełnie ścisły mózg. 01:03:45.440 --> 01:03:48.520 To się wzięło chyba od szkoły średniej. 01:03:49.080 --> 01:03:51.680 Mieliśmy świetną matematyczkę, która. 01:03:51.920 --> 01:03:54.400 Nowoczesne metody i tak dalej. 01:03:54.480 --> 01:03:57.200 Przemawiało to do mnie tak, że ja nie musiałem się 01:03:57.360 --> 01:03:59.840 matematyki właściwie uczyć, bo ja ją widziałem, 01:04:00.280 --> 01:04:01.120 Ja ją Rozumiałem. 01:04:01.200 --> 01:04:04.680 Dla mnie każdy zapis, każde równanie coś przedstawia. 01:04:04.760 --> 01:04:06.840 Ja to widzę i wtedy nie ma problemów. 01:04:07.240 --> 01:04:10.000 Trzeba to rozumieć, a nie tylko pamiętać te wzory, 01:04:10.880 --> 01:04:13.240 jakieś zależności, wyobraźnię matematyczną. 01:04:13.320 --> 01:04:14.320 Trzeba mieć wyobraźnię. 01:04:14.640 --> 01:04:17.240 Tu jeszcze jest jedna wyobraźnia i była potrzebna 01:04:17.320 --> 01:04:19.920 na tego rodzaju w tego rodzaju działalności 01:04:20.120 --> 01:04:21.640 wyobraźnia przestrzenna. 01:04:22.120 --> 01:04:24.320 Myśmy wtedy mieli też rysunek techniczny, 01:04:24.400 --> 01:04:27.880 geometrię wykreślną, gdzie trzeba było. 01:04:28.960 --> 01:04:33.000 Obraz rzeczywisty, przestrzenny w 3D pokazać 01:04:33.080 --> 01:04:34.800 na płaszczyźnie 2D. 01:04:35.240 --> 01:04:37.680 Dzisiaj to robią komputery, ale wtedy to trzeba 01:04:37.760 --> 01:04:38.680 było samemu do tego. 01:04:38.760 --> 01:04:41.480 Zacznijmy od czasów jeszcze wcześniejszych. 01:04:41.560 --> 01:04:43.760 Wie pan, że mamy coś wspólnego ze sobą? 01:04:45.640 --> 01:04:47.640 Pan pochodzi z Rumi, a ja kilkanaście lat 01:04:47.720 --> 01:04:48.680 mieszkam w Rumi. 01:04:49.200 --> 01:04:51.840 Chodziłam do szkoły na Szmelcie i ta Góra Marcowa, 01:04:51.920 --> 01:04:54.320 o której pan tam gdzieś mówił, żeście tam 01:04:54.400 --> 01:04:55.360 przesiadywali. 01:04:55.440 --> 01:04:58.400 My też trochę później, ale też tam przesiadywaliśmy. 01:04:59.280 --> 01:05:02.600 Jakie miejsce zajmuje Rumia w Pańskim sercu. 01:05:02.880 --> 01:05:05.040 Bardzo ważne, dlatego, że tam się wszystko ja 01:05:05.120 --> 01:05:06.720 mogę powiedzieć zaczęło. Dla mnie. 01:05:07.280 --> 01:05:09.080 Rodzina. Tam była, tam była rodzina. 01:05:09.160 --> 01:05:13.840 Zresztą cały czas tam rodzina, tam szkoła, w 01:05:13.920 --> 01:05:15.160 której rozpoczynałem. 01:05:15.240 --> 01:05:18.360 Szkoła podstawowa to była wtedy jeszcze stara Rumia, 01:05:18.440 --> 01:05:20.720 jedynka ponad stuletnia. 01:05:20.920 --> 01:05:24.080 Potem kończyłem ją tam, gdzie teraz jest liceum. 01:05:25.160 --> 01:05:27.800 Dopiero potem przeniosłem się 01:05:28.320 --> 01:05:30.880 do Gdańska, bo tam rozpocząłem naukę w 01:05:30.960 --> 01:05:32.960 technikum mechaniczno elektrycznym. 01:05:33.040 --> 01:05:36.280 Ale Rumia to są korzenie, to jest rodzina. 01:05:36.760 --> 01:05:37.800 Ale ojciec był. 01:05:38.600 --> 01:05:39.460 Ojciec był. 01:05:39.720 --> 01:05:41.880 Rumi pochodzi, bo to moja rodzina. 01:05:41.960 --> 01:05:46.880 Miała dość taką złożoną historię, ale tam wiele 01:05:46.960 --> 01:05:48.560 relacji udało się zbudować. 01:05:48.640 --> 01:05:51.760 Między innymi dlatego, że jeszcze w Rumi, pomimo że 01:05:51.840 --> 01:05:55.440 byłem w szkole średniej w Gdańsku, to tam działałem 01:05:55.520 --> 01:05:56.600 w zespole muzycznym. 01:05:56.680 --> 01:05:59.120 No właśnie czytałam o tej muzyce i tak sobie myślę 01:05:59.200 --> 01:06:02.800 człowiek taki tutaj techniczny, a jednak 01:06:02.880 --> 01:06:03.880 ta dusza muzyka. 01:06:03.960 --> 01:06:07.040 Co się wydarzyło, że pan nie został muzykiem zawodowym? 01:06:07.680 --> 01:06:10.440 To się zaczęło właściwie o techniki, dlatego że 01:06:12.360 --> 01:06:14.360 wtedy pojawiły się gitary elektryczne. 01:06:14.440 --> 01:06:17.680 To były lata sześćdziesiąte i mnie to ciekawiło. 01:06:17.760 --> 01:06:21.280 Dlaczego coś, co nie ma pudła rezonansowego, gra. 01:06:21.640 --> 01:06:24.960 I wobec tego te przystawki piezoelektryczne i inne 01:06:25.320 --> 01:06:29.320 elementy, no, o których już potem 01:06:29.400 --> 01:06:32.360 wiedziałem, no spowodowały, że mówię no, muszę sobie coś 01:06:32.440 --> 01:06:34.840 takiego zrobić i sprawdzić. I sam sobie zrobiłem. 01:06:34.920 --> 01:06:37.280 I zrobiłem sam gitarę. 01:06:37.360 --> 01:06:41.280 Tak, z tym, że poprosiłem kolegę sąsiada, który 01:06:41.360 --> 01:06:45.160 pracował w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni i oni mieli 01:06:45.240 --> 01:06:48.480 tam możliwości zrobienia tego, co było najważniejsze 01:06:48.840 --> 01:06:52.000 tej belki progowej zabitymi progami. 01:06:52.080 --> 01:06:55.440 To było bardzo ważne, bo od tego, gdzie te progi są, 01:06:55.680 --> 01:06:58.600 zależy, czy gitara potem będzie stroiła 01:06:58.680 --> 01:06:59.640 i będzie grała. 01:06:59.720 --> 01:07:01.080 I tak to się zaczęło. 01:07:01.440 --> 01:07:02.760 A pan ma słuch muzyczny? 01:07:03.320 --> 01:07:07.120 No myślę, że tak, dlatego, że potrafię śpiewać 01:07:07.200 --> 01:07:09.240 nie fałszując. To już jest dużo. 01:07:09.560 --> 01:07:12.320 Zresztą w tym zespole muzycznym, w którym wtedy 01:07:12.400 --> 01:07:14.760 graliśmy, zespół Poszukiwacze 01:07:15.360 --> 01:07:20.240 w Miejskim Domu Kultury, też blisko Szmelty, jak tam 01:07:20.320 --> 01:07:24.800 graliśmy, tam był non stop, które odbywały się w sezonie 01:07:24.880 --> 01:07:26.760 letnim, czyli taneczne imprezy. 01:07:26.840 --> 01:07:27.880 Takie taneczne, muzyczne. 01:07:27.960 --> 01:07:29.160 To były non stop, non stop. 01:07:29.240 --> 01:07:30.560 To były tylko tańce. 01:07:30.840 --> 01:07:33.640 To były raz w tygodniu, ale potem trzeba 01:07:33.720 --> 01:07:34.680 było, żeby były. 01:07:35.280 --> 01:07:36.840 Odbywały się dwa razy w tygodniu. 01:07:36.920 --> 01:07:39.560 Ale tam przyjeżdżała młodzież się zbierała, nie 01:07:39.640 --> 01:07:41.360 tylko z Rumi, ale z Wejherowa. 01:07:41.680 --> 01:07:43.240 Śpiewali po polsku Beatlesów. 01:07:43.320 --> 01:07:45.760 Śpiewali po polsku Beatlesów. 01:07:45.840 --> 01:07:48.920 Graliśmy utwory muzyczne Shadowsów. 01:07:49.200 --> 01:07:52.440 To były czasy Czerwonych Gitar i wielu, wielu i 01:07:52.520 --> 01:07:53.920 wielu innych zespołów. 01:07:54.000 --> 01:07:56.960 I my żeśmy właściwie trochę powielali muzykę. 01:07:57.200 --> 01:07:59.480 Czyli to były tak dzisiaj to mówimy covery. 01:07:59.920 --> 01:08:03.320 Zresztą to był taki czas, gdzie my żeśmy sami o 01:08:03.400 --> 01:08:05.440 sprzęcie starali, bo tego nie było. 01:08:05.880 --> 01:08:09.640 W Rumi też tam na szmelcie, o którym pani mówi, mieszkał 01:08:09.720 --> 01:08:14.040 kolega, który studiował na Wydziale Elektroniki 01:08:14.120 --> 01:08:15.480 Politechniki Gdańskiej. 01:08:15.560 --> 01:08:19.160 On budował wzmacniacze, wzmacniacz lampowy 01:08:19.240 --> 01:08:20.200 nam zbudował. 01:08:20.520 --> 01:08:23.520 Brakowało nam głośników, to żeśmy szukali. 01:08:23.760 --> 01:08:27.760 Takie tuby kiedyś były na peronach dworcowych i miedzy 01:08:27.840 --> 01:08:30.520 innymi takich żeśmy używali grając. 01:08:31.320 --> 01:08:32.520 No to były prymitywne. 01:08:32.600 --> 01:08:36.280 Jak patrzę z dzisiejszej perspektywy, bo te zespoły, 01:08:36.360 --> 01:08:39.800 które potem się pojawiały, to miały już taki sprzęt, że 01:08:39.880 --> 01:08:45.000 można było dużo gorzej grać, ale mieć efekty dużo lepsze. 01:08:45.680 --> 01:08:47.680 No to się skończyło wtedy, kiedy byłem na 01:08:47.760 --> 01:08:50.240 drugim roku studiów. Nie dało się pogodzić. 01:08:50.320 --> 01:08:53.120 To znaczy wtedy wybór był właściwie taki 01:08:53.200 --> 01:08:57.160 albo profesjonalne granie, ale wtedy już myślałem to 01:08:57.240 --> 01:09:01.520 bym musiał szkołę muzyczną i tak dalej, bo cały czas 01:09:01.680 --> 01:09:03.680 graliśmy właściwie amatorsko. 01:09:04.440 --> 01:09:06.320 Albo albo Nauka wtedy. 01:09:06.600 --> 01:09:10.520 A ponieważ miałem też świetnych profesorów na 01:09:10.600 --> 01:09:15.560 Politechnice Gdańskiej, którzy pokazali mi te inne 01:09:15.880 --> 01:09:19.040 obszary, którymi mogłem się zainteresować i sobie z tym 01:09:19.120 --> 01:09:22.000 świetnie radziłem, no to wtedy 01:09:22.840 --> 01:09:27.600 wgłębiałem się w te problemy techniczne, inżynierskie. 01:09:27.760 --> 01:09:30.040 Bo dzisiaj gra i śpiewa się do dzisiaj. 01:09:30.600 --> 01:09:32.160 Tak, my się spotykamy. 01:09:32.480 --> 01:09:35.560 Czasami mówimy tak, że zamiast kłócić się, jeżeli 01:09:35.640 --> 01:09:38.440 chodzi o sprawy polityczne, no to lepiej gitara, 01:09:38.520 --> 01:09:42.040 pośpiewajmy i śpiewamy dzisiaj różnego rodzaju 01:09:42.120 --> 01:09:44.520 piosenki studenckiej, rajdowe. 01:09:44.760 --> 01:09:46.840 Zresztą ostatnio miałem nawet występ. 01:09:46.920 --> 01:09:48.800 To było parę lat temu, wtedy, kiedy 01:09:49.640 --> 01:09:52.200 Bazuna obchodziła swój jubileusz 50 01:09:52.280 --> 01:09:54.040 lecia czy Bazuna. 01:09:54.400 --> 01:09:57.720 To były studenckie spotkania przy muzyce. 01:09:58.440 --> 01:10:02.120 No i zaprosili i się okazuje, że drugi mój kolega 01:10:02.200 --> 01:10:06.000 Jan Wyrowiński, też ze studiów, mój rocznik, też 01:10:06.080 --> 01:10:08.960 śpiewał na rajdach studenckich i żeśmy 01:10:09.720 --> 01:10:12.640 przygotowali sobie taki repertuar piosenki Bułata 01:10:12.720 --> 01:10:14.560 Okudżawy i żeśmy śpiewali. 01:10:14.720 --> 01:10:18.920 I byłem bardzo zdumiony, kiedy słuchacze 01:10:19.400 --> 01:10:21.760 śpiewali, znali teksty. 01:10:22.400 --> 01:10:24.280 A wracając, wracając do Rumi. 01:10:24.360 --> 01:10:25.840 Żona też z Rumi, prawda? 01:10:27.400 --> 01:10:27.680 Rumi. 01:10:27.760 --> 01:10:30.520 I mógłbym powiedzieć, że znamy się od przedszkola. 01:10:31.080 --> 01:10:32.800 Chodziliśmy do przedszkola czy do zerówki. 01:10:32.880 --> 01:10:33.920 Razem chodziliśmy? Nie. 01:10:34.000 --> 01:10:37.080 Ona jest trochę młodsza, ale chodziliśmy razem 01:10:37.160 --> 01:10:37.880 do przedszkola. 01:10:37.960 --> 01:10:40.960 Ona była na przykład w średniakach, ja starszakach. 01:10:41.040 --> 01:10:44.360 Ale ewenementem jest to, że mamy fotografie z tego 01:10:44.440 --> 01:10:47.880 czasu, gdzie jesteśmy razem na tych samych fotografiach. 01:10:47.960 --> 01:10:52.600 I taka najbardziej, no, mówiąca fotografia. 01:10:52.680 --> 01:10:56.120 To jest tak, jak już ta grupa tych 01:10:57.320 --> 01:11:01.280 starszaków odchodzi do szkoły z wyprawką, a to był 01:11:01.360 --> 01:11:03.440 blok rysunkowy i piórnik. 01:11:03.760 --> 01:11:08.200 I ci dumnie strażacy stoją, a średniacy siedzą obok. 01:11:08.280 --> 01:11:11.280 I w takiej grupce 10 osób jestem i ja i moja 01:11:11.360 --> 01:11:12.360 żona na tej samej. 01:11:12.440 --> 01:11:14.840 Niezły staż macie znajomości? 01:11:14.920 --> 01:11:15.840 To się rzadko. Zdarza. 01:11:16.240 --> 01:11:16.720 Ile to lat? 01:11:16.960 --> 01:11:21.080 Bo my zresztą w tym roku obchodzimy 56 01:11:21.160 --> 01:11:23.760 rocznicę ślubu. To naprawdę niezłe. 01:11:23.920 --> 01:11:25.240 Nie licząc tego okresu. 01:11:25.840 --> 01:11:28.760 Gdyby to doliczyć, to narzeczeństwa. 01:11:29.680 --> 01:11:32.560 A wracając do tej nauki. 01:11:33.080 --> 01:11:35.480 Był pan też ministrem edukacji w rządzie Jerzego 01:11:35.560 --> 01:11:37.320 Buzka, czyli w takim rządzie, który 01:11:38.280 --> 01:11:39.440 wprowadzał reformy. 01:11:39.920 --> 01:11:43.400 Pamięta pan, wprowadzaliście między innymi gimnazja. 01:11:43.480 --> 01:11:45.000 Dzisiaj już nic z tego nie zostało. 01:11:45.080 --> 01:11:45.840 No niestety. 01:11:46.160 --> 01:11:50.080 I ubolewam nad tym, dlatego że jak się obiektywnie 01:11:50.160 --> 01:11:53.240 mierzyło efekty, efekty takiej reformy 01:11:53.320 --> 01:11:55.640 widoczne są dopiero po latach. 01:11:55.720 --> 01:11:59.800 Wtedy, kiedy młodzież, która rozpoczyna naukę, przechodzi 01:11:59.880 --> 01:12:05.760 przez cały ten cykl i szkoła podstawowa, gimnazjum i 01:12:05.840 --> 01:12:07.640 szkoła ponadgimnazjalna. 01:12:07.720 --> 01:12:10.680 I dopiero wtedy widać efekty i efekty były widoczne. 01:12:10.760 --> 01:12:12.800 Właśnie widział to po studentach. 01:12:13.760 --> 01:12:15.040 Gdzie je pan widział potem? 01:12:15.560 --> 01:12:17.800 No przede wszystkim w testach PISA 01:12:18.280 --> 01:12:22.280 międzynarodowych, które mierzą wyniki 01:12:23.760 --> 01:12:26.120 czy wiedzę piętnastolatków. 01:12:26.200 --> 01:12:29.120 I to nie tylko w Polsce, ale w całej Europie, 01:12:29.200 --> 01:12:30.240 w krajach OECD. 01:12:30.520 --> 01:12:34.080 I wtedy okazało się, że Polska z pozycji polska 01:12:34.160 --> 01:12:37.600 młodzież, z takiej pozycji dość odległej, wywindowała 01:12:37.680 --> 01:12:39.280 się na samą górę. 01:12:39.640 --> 01:12:45.080 I to były dowody na to, że taka reforma, która wtedy 01:12:45.160 --> 01:12:47.920 była wprowadzana, to był początek. 01:12:48.360 --> 01:12:53.920 To był ten okres 1997 2001 zaczęła przynosić efekty. 01:12:54.000 --> 01:12:57.040 Wtedy ogromne zdziwienie było, że 01:12:57.880 --> 01:13:01.920 nastąpiła zmiana, zburzenie tego, w co zainwestowano 01:13:02.000 --> 01:13:03.080 ogromne pieniądze. 01:13:03.160 --> 01:13:07.120 Przecież te gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne. 01:13:07.200 --> 01:13:08.800 Przebudowa, zmiana. 01:13:09.000 --> 01:13:10.800 Przygotowanie nauczycieli i tak dalej. 01:13:10.880 --> 01:13:13.920 Wtedy, kiedy system już właściwie był zbudowany, 01:13:14.000 --> 01:13:17.160 zaczęto go burzyć bez żadnych argumentów. 01:13:17.240 --> 01:13:19.880 I to jest najbardziej bolące, bo 01:13:20.320 --> 01:13:24.240 wtedy pani minister, która te zmiany czy burzyła te 01:13:24.320 --> 01:13:26.760 reformę, nie uzasadniła tego. 01:13:26.960 --> 01:13:30.680 Ja rozumiem, że zmieniam tak, bo i mam argumenty, że 01:13:30.760 --> 01:13:34.360 to, co było, wymagało zmiany, a nie 01:13:34.520 --> 01:13:37.520 zmieniamy, bo zmieniamy, bo zmieniła się władza i my 01:13:37.600 --> 01:13:39.600 musimy robić teraz po swojemu. 01:13:39.680 --> 01:13:41.600 No ale to tak chyba zostało już. 01:13:42.360 --> 01:13:46.560 W tej chwili trudno wracać do tego, co było. 01:13:46.800 --> 01:13:50.560 Zresztą ja nawet wtedy, jak była ta wielka reforma, to 01:13:50.640 --> 01:13:57.200 pomimo, że następowały te zmiany strukturalne, które 01:13:58.480 --> 01:14:02.320 były jakby po drodze, ale gdyby tego rodzaju zmian nie 01:14:02.400 --> 01:14:05.200 było, to i tak mnie się zawsze wydawało, że 01:14:05.280 --> 01:14:08.160 najważniejsze w edukacji jest to, co się dzieje 01:14:08.240 --> 01:14:10.640 pomiędzy nauczycielem i uczniem. 01:14:11.000 --> 01:14:14.160 Czyli jest to relacja nauczyciel uczeń I można 01:14:14.240 --> 01:14:17.760 sobie wyobrazić, że system może być jak najlepszy, 01:14:17.840 --> 01:14:21.080 doskonały, a jeżeli będzie marny nauczyciel, to nic z 01:14:21.160 --> 01:14:23.160 tego nie wyjdzie i odwrotnie. 01:14:23.240 --> 01:14:27.400 Może być tak, że system jest nienajlepszy, ale mamy 01:14:27.480 --> 01:14:30.200 wspaniałych nauczycieli i efekty są wtedy widoczne. 01:14:30.400 --> 01:14:31.160 I tak. Chyba było. 01:14:31.240 --> 01:14:32.640 W Polsce. Na to patrzę z boku. 01:14:32.720 --> 01:14:34.400 To jaka jest dzisiaj polska szkoła? 01:14:35.480 --> 01:14:36.800 Polska szkoła? 01:14:37.360 --> 01:14:41.160 No mnie się wydaje, że chyba jeszcze brakuje 01:14:42.240 --> 01:14:46.320 tego, żeby zbudować te relacje, o których 01:14:46.400 --> 01:14:47.200 między innymi mówię. 01:14:47.280 --> 01:14:48.680 Mnie się wydaje, że jeszcze one 01:14:49.840 --> 01:14:53.680 nie mają miejsca, chociaż nauczyciele robią wiele, 01:14:54.360 --> 01:14:56.600 Ale szkoła działa w innych warunkach, w innym 01:14:56.680 --> 01:14:58.640 otoczeniu, przez internet. 01:14:58.880 --> 01:15:00.040 To co się dzieje? 01:15:01.000 --> 01:15:03.160 Budowanie relacji. Smartfony. 01:15:03.640 --> 01:15:06.040 Trudno nadążyć za młodzieżą. To jest jedno. 01:15:06.120 --> 01:15:08.040 Ale z drugiej strony jest tak, że 01:15:09.400 --> 01:15:15.440 no te hejty to wszystko to przeciwko sobie, budowanie 01:15:15.520 --> 01:15:19.040 jakichś grup, niszczenie właściwie osób. 01:15:19.280 --> 01:15:21.800 Jak się wyczuje, że ktoś jest nieco, 01:15:22.240 --> 01:15:25.600 powiedzmy słabszy umownie psychicznie, to od razu 01:15:25.680 --> 01:15:31.600 wszystkie jak stado wilków napada, niszczy, hejtuje i z 01:15:31.680 --> 01:15:34.920 tym jest są w tej chwili ogromne problemy i chyba 01:15:35.680 --> 01:15:38.200 mnie się wydaje, że to byłoby to najważniejsze 01:15:38.760 --> 01:15:42.200 co w szkole, z czym trzeba znaleźć rozwiązanie. 01:15:42.280 --> 01:15:45.360 Na to zresztą ta reforma, którą wprowadzaliśmy. 01:15:45.720 --> 01:15:48.240 Ona dla mnie miała przynajmniej taką zaletę, że 01:15:48.320 --> 01:15:50.160 te grupy młodzieży specyficzne 01:15:51.320 --> 01:15:53.880 w tym wieku szkoły podstawowej, to jest inna 01:15:53.960 --> 01:15:56.560 grupa gimnazjalna, bardzo burzliwa. 01:15:57.000 --> 01:16:00.840 I wtedy mówiliśmy o tym w reformie, że ta grupa. 01:16:00.920 --> 01:16:04.440 Gimnazja muszą być jeszcze oprzyrządowane, wspierane 01:16:04.600 --> 01:16:06.360 działalnością psychologów. 01:16:06.440 --> 01:16:08.280 Nauczyciele powinni mieć wsparcie. 01:16:08.360 --> 01:16:11.240 Jak się przejdzie przez ten okres, to potem szkoła 01:16:11.320 --> 01:16:12.400 ponadgimnazjalna. 01:16:12.480 --> 01:16:14.360 To już jakoś wyszło. 01:16:14.440 --> 01:16:17.240 Z tym, że znowu ta zmiana, która 01:16:17.320 --> 01:16:20.960 nastąpiła po rządzie Jerzego Buzka, zaczęła od tego 01:16:21.560 --> 01:16:24.480 likwidujemy matematykę, nie będzie egzaminu z 01:16:24.560 --> 01:16:27.920 matematyki, wyrzucamy to wsparcie, które 01:16:28.440 --> 01:16:31.000 było wcześniej planowane, bo nie wiadomo, kto tym 01:16:31.080 --> 01:16:33.320 wsparciem będzie się zajmował. 01:16:33.480 --> 01:16:36.120 No niestety, my tak działamy w takiej demokracji 01:16:36.200 --> 01:16:37.280 od ściany do ściany. 01:16:37.480 --> 01:16:38.600 Od wyborów do wyborów. 01:16:38.880 --> 01:16:40.760 A co to jest ściana? 01:16:41.320 --> 01:16:43.480 Ścianę spotykamy przy wyborach i. 01:16:43.800 --> 01:16:45.560 Niech pan zauważy, że coraz mniej. 01:16:45.680 --> 01:16:47.880 To też w kontekście reform Jerzego Buzka. 01:16:47.960 --> 01:16:50.120 Coraz mniej jest w ogóle pomysłów, żeby robić 01:16:50.200 --> 01:16:52.680 jakiekolwiek reformy, bo są zbyt ryzykowne. 01:16:53.720 --> 01:16:55.400 Buzek dużo zaryzykował. 01:16:56.000 --> 01:16:56.920 I stracił. 01:16:57.960 --> 01:16:58.880 W tamtej. Perspektywie. 01:16:58.960 --> 01:17:01.520 Dlatego dużo stracił, bo się nie oglądał na to, 01:17:02.560 --> 01:17:04.960 co zyska, co straci, co będzie w następnych 01:17:05.040 --> 01:17:05.440 wyborach. 01:17:05.520 --> 01:17:09.280 Tylko to było podejście takie, że co jest ważne dla 01:17:09.360 --> 01:17:12.760 Polski i te wielkie reformy, które Buzek wprowadzał, może 01:17:12.840 --> 01:17:16.480 ich było za wiele, ale my byliśmy w takim stanie, że 01:17:16.560 --> 01:17:19.000 te zmiany powinny być wprowadzane możliwie 01:17:19.760 --> 01:17:23.560 jak najgłębsze, jak najszybciej, po to, żebyśmy 01:17:23.640 --> 01:17:26.800 już stanęli na tych torach, które prowadzą do 01:17:26.880 --> 01:17:27.920 szybkiego rozwoju. 01:17:28.000 --> 01:17:29.800 A co pan myśli o sztucznej inteligencji? 01:17:31.120 --> 01:17:33.520 No, to jest wielka szansa. 01:17:34.760 --> 01:17:39.520 Ale też są pewne obawy, czy możliwości sztucznej 01:17:39.600 --> 01:17:43.640 inteligencji nie zostaną niewłaściwie wykorzystane. 01:17:43.880 --> 01:17:44.800 Na politechnice. 01:17:44.880 --> 01:17:46.760 W Politechnice wykorzystujecie sztuczną 01:17:46.840 --> 01:17:48.440 inteligencję w takim dobrym. 01:17:48.520 --> 01:17:49.880 Nie tylko na politechnice. 01:17:49.960 --> 01:17:53.000 Ja myślę, że i Pani i ja. 01:17:53.080 --> 01:17:54.080 My to mamy w smartfonie. 01:17:54.160 --> 01:17:56.160 I te dzieci w szkołach. I dzieci w szkołach. 01:17:56.240 --> 01:17:57.600 I my to mamy w smartfonach. 01:17:57.680 --> 01:18:00.240 Ja na przykład zrobiłem też taki test, bo 01:18:00.720 --> 01:18:05.040 w Rumi odwdzięczają się Rumi za tą moją młodość, za to 01:18:05.120 --> 01:18:07.480 co z czym stamtąd wyszedłem. 01:18:07.960 --> 01:18:11.720 Powołałem wspólnie z ówczesną panią burmistrz 01:18:11.800 --> 01:18:14.680 Uniwersytet Trzeciego Wieku, a ten mój test polegał 01:18:14.760 --> 01:18:17.920 na tym, że poprosiłem. Sztuczną inteligencję. 01:18:18.000 --> 01:18:20.840 Sztuczną inteligencję, żeby na przykład podpowiedziała 01:18:20.920 --> 01:18:23.720 mi, jakich słów użyć na zakończenie 01:18:24.600 --> 01:18:26.240 roku akademickiego. 01:18:26.480 --> 01:18:28.320 I prawdę mówiąc, nikt się nie zorientował. 01:18:28.680 --> 01:18:30.600 No, ładne wystąpienie, ale wtedy powiedziałem 01:18:30.760 --> 01:18:31.560 to jest to. 01:18:32.200 --> 01:18:35.440 Czyli możliwości są wielkie, ale na przykład w edukacji 01:18:37.000 --> 01:18:41.960 teraz, jak ma prowadzący zajęcia wyłowić to, co jest 01:18:42.040 --> 01:18:45.240 efektem tylko działania sztucznej inteligencji, A od 01:18:45.320 --> 01:18:49.080 tego, czym, co naprawdę w sobie ma uczeń. 01:18:49.160 --> 01:18:51.040 Zresztą ja to mam na Politechnice. 01:18:51.760 --> 01:18:54.920 My przez pewien okres odchodziliśmy właściwie od 01:18:55.000 --> 01:18:57.440 egzaminów, od rozmów, egzaminów ustnych. 01:18:57.920 --> 01:18:59.240 Ja w tej chwili wróciłem. 01:18:59.880 --> 01:19:02.280 Dla mnie sztuczna inteligencja nic nie pomoże. 01:19:02.760 --> 01:19:06.160 To może być różnie, bo to dobrze na papierze, ale ja 01:19:06.240 --> 01:19:09.120 chcę dotrzeć do tego, co uczeń ma w sobie, jak 01:19:09.200 --> 01:19:13.560 student rozumie problemy, którymi on się ma zajmować i 01:19:13.640 --> 01:19:15.560 czy on jest dla mnie partnerem do rozmowy. 01:19:15.640 --> 01:19:18.640 On nie musi wszystkiego wiedzieć, ale jeżeli on 01:19:18.720 --> 01:19:23.320 rozumuje i prowadzi te rozważania, tą analizę tak 01:19:23.400 --> 01:19:27.000 jak to powinno być, to on dostanie pozytywną 01:19:27.080 --> 01:19:29.160 ocenę, on może robić błędy i tak dalej. 01:19:29.240 --> 01:19:33.560 Ale, ale mi najbardziej zależy na rozumieniem 01:19:33.640 --> 01:19:35.280 tego, o czym on mówi. 01:19:35.440 --> 01:19:39.920 A Pan jest wymagającym i takim ostrym wykładowcą. 01:19:40.680 --> 01:19:41.800 Trudno powiedzieć. 01:19:41.880 --> 01:19:45.720 W ostatnim roku otrzymałem taki tytuł przyznany przez 01:19:45.800 --> 01:19:49.640 studentów, że jestem profesorem najbardziej 01:19:51.080 --> 01:19:54.360 sprzyjającym czy otwartym na studentów. 01:19:54.440 --> 01:19:56.840 Ale to nie dlatego, że nie ma. 01:19:57.240 --> 01:19:59.240 Że nie wymagający, nie wymagający. 01:19:59.720 --> 01:20:01.400 Natomiast ja stawiam. 01:20:01.520 --> 01:20:05.400 I tak zawsze było tak, że nieważne czy on dzisiaj, czy 01:20:05.480 --> 01:20:09.080 jutro, czy kiedy się nauczy, ale żeby na końcu wiedział, 01:20:09.160 --> 01:20:12.160 rozumiał i daje zawsze szansę, 01:20:12.880 --> 01:20:15.960 że nie zamykam drogi. 01:20:17.120 --> 01:20:19.880 Zresztą u mnie zwykle to było tak, że jak był 01:20:19.960 --> 01:20:24.240 egzamin, to na ogół pierwszy termin, połowa nie zdając. 01:20:24.560 --> 01:20:25.320 Taki standard. 01:20:25.400 --> 01:20:28.520 Taki standard, drugi termin, połowa i tak dalej. 01:20:28.960 --> 01:20:32.000 No tak, to jest postęp geometryczny i po paru 01:20:32.080 --> 01:20:34.640 takich krokach tam no paru się wykruszy. 01:20:34.720 --> 01:20:37.640 Ale, ale jestem otwarty. 01:20:37.720 --> 01:20:40.280 Jeżeli tylko dziekan powie macie jeszcze jeden 01:20:40.360 --> 01:20:41.800 termin, to ja nie liczę. 01:20:41.920 --> 01:20:44.280 Swojego zajęcia ze studentami. 01:20:44.360 --> 01:20:47.800 No lubię bardzo nawet i dlatego, pomimo, że nie 01:20:47.880 --> 01:20:50.560 muszę, ale prowadzę zajęcia na uczelni, 01:20:51.680 --> 01:20:54.760 dlatego, że no stać mnie jeszcze na to i dlatego, 01:20:54.840 --> 01:20:55.960 że takie są potrzeby. 01:20:56.240 --> 01:20:59.360 Zresztą mój wydział w ubiegłym roku przyjął 1100 01:20:59.440 --> 01:21:01.080 1000 studentów na jeden wydział, 01:21:02.800 --> 01:21:07.120 tysiąc studentów i właściwie wtedy kadry rzeczywiście 01:21:07.200 --> 01:21:09.120 zaczyna brakować kończy. 01:21:09.400 --> 01:21:12.640 Z tego tysiąca na wydziale ilu studentów kończy 01:21:13.400 --> 01:21:16.560 na piątym roku licencjat Czy inżynieryjne? 01:21:16.640 --> 01:21:17.240 To są. Studia? 01:21:17.800 --> 01:21:18.520 Dwa stopnie. 01:21:18.720 --> 01:21:20.160 No dobrze, ale inżynieryjne studia? 01:21:20.240 --> 01:21:21.680 Mnie się wydaje, że w tej chwili jest to na 01:21:21.760 --> 01:21:27.520 poziomie około 70%. Chyba i tak nie najgorzej. 01:21:27.800 --> 01:21:31.080 Jest jeszcze jedna rzecz, że niektórym nawet nie zależy 01:21:31.160 --> 01:21:34.320 na szybkim skończeniu, dlatego, że w tej chwili 01:21:34.400 --> 01:21:36.040 wielu studentów pracuje. 01:21:36.320 --> 01:21:39.480 Dotyczy to różnych kierunków informatyki 01:21:39.560 --> 01:21:40.680 przede wszystkim. 01:21:40.960 --> 01:21:42.760 Zresztą mąż mojej wnuczki. 01:21:42.840 --> 01:21:44.000 Jest informatykiem. 01:21:44.080 --> 01:21:47.600 On jest po studiach licencjackich, ale na 01:21:47.920 --> 01:21:51.440 magisterkę on nie ma czasu, On ma tyle pracy, pracuje. 01:21:52.040 --> 01:21:52.800 W swoim czasie. 01:21:53.360 --> 01:21:55.120 Jeżeli będzie potrzebne, to tak. 01:21:55.200 --> 01:21:56.120 A w tym sensie. 01:21:56.720 --> 01:22:01.000 To jest takie patrzenie, co umiem, co wiem, 01:22:01.560 --> 01:22:04.640 jakie mam kompetencje i jak je mogę wykorzystać. 01:22:04.720 --> 01:22:09.800 Jeżeli będzie potrzeba dodania do tych kompetencji 01:22:09.880 --> 01:22:12.120 nowego pakietu, no to wtedy to zrobię. 01:22:12.280 --> 01:22:13.760 Czy pan jeszcze nie zrobił czegoś, co chciałby 01:22:13.840 --> 01:22:16.000 Pan zrobić? Czy już jest Pan spełniony? 01:22:17.360 --> 01:22:21.040 Nie, ja ciągle coś robię, o czym marzę. 01:22:21.200 --> 01:22:23.640 Ja cały czas nawet rozmawiałem z rektorem 01:22:23.840 --> 01:22:26.120 Akademii Muzycznej w Gdańsku. 01:22:26.400 --> 01:22:29.640 I wracając do tych lat moich młodości, 01:22:29.720 --> 01:22:33.120 grania w zespole poszukiwaczy, to chciałbym 01:22:33.200 --> 01:22:35.800 wreszcie spotkać się z dobrym nauczycielem. 01:22:36.840 --> 01:22:38.640 Gitarzystą i uczyć się. 01:22:38.720 --> 01:22:40.680 Gry, jakby się teraz nadrobić. 01:22:40.760 --> 01:22:43.840 To, czego nie mogłem zrobić wtedy, w latach, 01:22:43.920 --> 01:22:44.880 w latach 60. 01:22:44.960 --> 01:22:46.560 Powiedzmy 60 lat temu. 01:22:46.960 --> 01:22:49.560 No już sąsiedzi teraz nie. 01:22:49.640 --> 01:22:52.000 Ale moja muzyka jest łagodna, jest 01:22:52.720 --> 01:22:53.880 elektryczna gitara. 01:22:54.440 --> 01:22:56.880 Ja gram teraz na klasycznej, to tylko. 01:22:56.960 --> 01:22:59.360 Używam wzmacniaczy wtedy, kiedy trzeba. 01:22:59.440 --> 01:23:04.960 proporcje pomiędzy głosami a gitarą zmienić i wtedy 01:23:05.040 --> 01:23:06.280 trzeba wzmocnić gitarę. 01:23:06.560 --> 01:23:09.280 No to świetny pomysł z tą nauką gry na gitarze. 01:23:10.280 --> 01:23:11.680 To znaczy jak gram ja? 01:23:11.800 --> 01:23:16.040 Jak ja mam przed sobą nuty, akordy, to ja 01:23:16.120 --> 01:23:18.160 wszystkie gram. A co pan lubi szczególnie? 01:23:18.240 --> 01:23:19.080 Jest jakiś taki utwór? 01:23:19.160 --> 01:23:22.440 Albo żona na przykład lubi i mówi tak Edek 01:23:22.960 --> 01:23:24.280 jak mówi Edward zagraj. 01:23:24.840 --> 01:23:27.960 Żona zapamiętała jeden utwór, który jej 01:23:28.040 --> 01:23:29.240 kiedyś dedykowałem. 01:23:29.320 --> 01:23:32.840 Ja grałem w Poszukiwaczach, bo tam się ta znajomość 01:23:32.920 --> 01:23:35.800 nasza przedszkolna odświeżyła. 01:23:35.960 --> 01:23:39.160 I wtedy jest taki utwór Beatlesów and I love her. 01:23:40.240 --> 01:23:44.360 I to jest utwór, który mówi to był utwór, który był dla 01:23:44.440 --> 01:23:47.080 mnie, to jest mój utwór. 01:23:47.160 --> 01:23:50.920 Wobec tego, jak słyszę to w wykonaniu Beatlesów, no 01:23:51.000 --> 01:23:52.600 to zawsze to jest to moje. 01:23:52.720 --> 01:23:57.440 Ale tak generalnie to lubię utwory Beatlesów. 01:23:57.520 --> 01:24:00.040 Świetna muzyka, chociaż kiedyś taka się nie 01:24:00.120 --> 01:24:04.840 wydawała, bo pamiętam jak moi rodzice czy tam sąsiedzi 01:24:04.920 --> 01:24:07.800 już tacy bardziej dojrzali wiekiem, co to za muzykę 01:24:08.120 --> 01:24:09.240 się nie daje słuchać. 01:24:09.320 --> 01:24:13.320 Ale dzisiaj to już klasyki i ostatnio zaprosił nas 01:24:13.400 --> 01:24:16.240 dyrektor administracyjny wydziału z okazji 01:24:16.320 --> 01:24:17.680 jubileuszu wydziału. 01:24:18.800 --> 01:24:22.120 Okazuje się, że w moim instytucie są cztery osoby, 01:24:22.280 --> 01:24:26.160 które grają i my żeśmy zagrali parę utworów i w tym 01:24:26.240 --> 01:24:29.280 między innymi było Yesterday, 01:24:29.360 --> 01:24:30.680 chociażby Beatlesów. 01:24:30.760 --> 01:24:33.000 No nieźle. Także gramy. 01:24:33.320 --> 01:24:35.600 Edmund Wittbrodt Nauka i muzyka. 01:24:35.680 --> 01:24:38.080 Tak się pięknie jakoś tak to powiązało. 01:24:38.160 --> 01:24:41.400 Bardzo serdecznie dziękuję za tę rozmowę i 01:24:41.480 --> 01:24:43.280 za to spotkanie. No to ja dziękuję. 01:24:43.440 --> 01:24:47.640 Okazuje się, że nauka, logika, matematyka i muzyka 01:24:47.720 --> 01:24:49.800 mają wiele wspólnego. Dziękuję bardzo. 01:24:49.880 --> 01:24:50.600 Dziękuję bardzo.