WEBVTT 00:00:14.200 --> 00:00:16.880 Dzień dobry, witam państwa serdecznie ponownie w programie 00:00:16.960 --> 00:00:17.920 Wszystkie strony miasta. 00:00:18.000 --> 00:00:21.600 Oczywiście jest to kulturalna odsłona tego programu, a dzisiaj naszymi 00:00:21.680 --> 00:00:24.640 gośćmi są Marek Rogala. Dzień dobry i. 00:00:24.720 --> 00:00:26.400 Zuza dolega. Dzień dobry. 00:00:26.480 --> 00:00:29.520 I zaraz wyjaśnimy kim jest ta tajemnicza para. 00:00:30.520 --> 00:00:36.640 Kiedy pytałam Marka, jak go przedstawić, też miał wątpliwości, bo mówi o sobie, że 00:00:36.720 --> 00:00:42.240 wprawdzie no, różne artystyczne działania mu się przydarzają, ale nie chciałby 00:00:42.320 --> 00:00:43.840 mówić o sobie, że jest artystą. 00:00:44.280 --> 00:00:49.480 Jest, to znaczy organizuje wystawy, ale nie mówi o sobie, że jest kuratorem. 00:00:49.560 --> 00:00:55.360 Jest też społecznikiem, jak mi się wydaje, człowiekiem, który od 17 lat to na pewno 00:00:55.440 --> 00:01:02.480 prowadzi stronę internetową, która nazywa się SKM informuje, doradza i zachęca, żeby 00:01:02.560 --> 00:01:05.240 odwiedzać miejsca kulturalne w Polsce. 00:01:05.360 --> 00:01:07.840 W Polsce też pewnie, ale w Gdańsku głównie. 00:01:08.880 --> 00:01:15.120 No i teraz Marku, Ty łączysz coś, co na pierwszy rzut 00:01:15.200 --> 00:01:19.080 oka nie da się połączyć, czyli życie człowieka z korporacji 00:01:19.160 --> 00:01:20.360 z życiem artystycznym. 00:01:20.440 --> 00:01:23.200 Jak to się wszystko wzięło i skąd wziąłeś się w Gdańsku? 00:01:24.360 --> 00:01:29.000 Wziąłem sobie, wziąłem się w Gdańsku, wziąłem się w Gdańsku z tego, że po 00:01:29.080 --> 00:01:30.400 prostu wybrałem sobie to miejsce. 00:01:30.640 --> 00:01:34.840 Trójmiasto tak zasadniczo to wybrałem sobie jako miejsce do życia. 00:01:35.280 --> 00:01:38.960 To była podróż przez Sopot, Gdynię i finalnie skończyłem w Gdańsku. 00:01:39.040 --> 00:01:41.400 I z czego jestem bardzo zadowolony. To nie jest tak daleko. 00:01:41.480 --> 00:01:44.920 Znowu? No nie, ale rodzinnie. 00:01:45.000 --> 00:01:45.920 Pochodzę z Łeby. 00:01:46.040 --> 00:01:49.160 Studiowałem w Koszalinie, więc cały czas gdzieś blisko morza i myślę, że 00:01:49.240 --> 00:01:51.360 to morze jest tutaj kluczowe. 00:01:52.280 --> 00:01:54.800 Świadomość, że ono jest na wyciągnięcie ręki. 00:01:56.000 --> 00:02:01.840 Więc stąd, stąd się wziąłem, że to był po prostu wybór, a. 00:02:04.560 --> 00:02:08.280 Nie wiem, czy teraz od razu przejść i powiedzieć skąd się wzięło SKM i pomysł 00:02:08.880 --> 00:02:10.440 na to, czy ci skradam tutaj. 00:02:10.720 --> 00:02:11.960 Nie, nic mi nie skradasz. 00:02:12.040 --> 00:02:14.280 Słuchaj, to jest pełna swoboda. Wbrew pozorom. 00:02:15.280 --> 00:02:17.360 No bo zacząłeś pracować w LPP? 00:02:17.440 --> 00:02:18.760 Tak, zajmować się. 00:02:19.040 --> 00:02:22.520 Pracowałem też w innych miejscach, ale LPP był takim miejscem, gdzie pracowałem 00:02:23.440 --> 00:02:27.600 prawie 13 lat, więc dosyć długo później pracowałem w wózku. 00:02:27.680 --> 00:02:31.840 Ale to była praca, która polegała na budowaniu i otwieraniu nowych sklepów, 00:02:31.920 --> 00:02:35.600 czyli stricte techniczna, nie związana w ogóle z kulturą i sztuką. 00:02:35.680 --> 00:02:38.360 Więc tak mi się ta kultura wzięła w życiu. 00:02:39.680 --> 00:02:43.920 A tu się cofamy znowu do momentu przeprowadzenia i rozpoczęcia momentu, w 00:02:44.000 --> 00:02:48.320 którym zacząłem robić SKM, czyli szybką kulturę miejską, 00:02:48.400 --> 00:02:51.320 kwadraty informujące o tym, co się dzieje w Trójmieście. 00:02:51.400 --> 00:02:56.600 Ja trochę po przeprowadzce do dużego miasta z mniejszych 00:02:57.840 --> 00:03:03.520 Miałem takie uderzenie kulturowe, w sensie taki poważny szok, że 00:03:03.800 --> 00:03:08.520 tyle się tutaj dzieje i stwierdziłem, że jestem tak zajarany tym, że mamy tutaj 00:03:08.760 --> 00:03:14.320 taką szeroką gamę możliwości, że postanowiłem podziękować 00:03:14.400 --> 00:03:19.720 Trójmiasto za to, że, że, że mogę z tego korzystać, robiąc właśnie stronę, gdzie 00:03:19.800 --> 00:03:23.440 sam polecałem to, co się dzieje w Trójmieście, co wydawało 00:03:23.520 --> 00:03:26.720 mi się interesujące i. 00:03:27.480 --> 00:03:35.080 I to był ten powód, jakaś taka wdzięczność i za tą tutejszą kulturalną ofertą. 00:03:35.760 --> 00:03:42.600 No i tak po kilku latach już miasto Cię zauważyło i nagrodziło, bo otrzymałeś w 00:03:42.680 --> 00:03:48.840 2019 roku taką Nagrodę Miasta Gdańska za promocję kultury imienia Marcina Opica. 00:03:48.920 --> 00:03:50.680 Chyba już nie ma tej nagrody, prawda? 00:03:50.760 --> 00:03:53.040 To chyba bardziej splendor Gedansis byłby? 00:03:53.280 --> 00:03:54.320 Byłby dzisiaj. 00:03:54.760 --> 00:03:59.800 Ale też skorzystałeś z takiego programu Otwarte Gdańskie Otwarte Pracownie i 00:03:59.880 --> 00:04:04.160 postanowiłeś otworzyć galerie, czyli nie tylko informować o tym, co się dzieje, ale 00:04:04.440 --> 00:04:09.400 ale wpływać na to co się dzieje i dokładać tą kolejną cegiełkę? 00:04:10.320 --> 00:04:13.840 Dokładnie tak, bo to jest dokładnie ten tok myślowy. 00:04:13.920 --> 00:04:18.600 W sensie, że zrozumiałem, że słuchaj Marek, miasto 00:04:18.680 --> 00:04:22.920 widzi, że jesteś tutaj, skorzystaj z tej okazji, zrób kolejny krok. 00:04:23.000 --> 00:04:27.000 I tym kolejnym krokiem było właśnie wystartowanie w konkursie 00:04:27.560 --> 00:04:31.680 czy złożenie oferty do programu Otwartych Pracowni Gdańskich Otwartych Pracowni. 00:04:34.320 --> 00:04:35.760 Ja to zrobiłem, pojechałem na wakacje. 00:04:35.840 --> 00:04:38.200 W międzyczasie wybuchła pandemia. 00:04:38.280 --> 00:04:42.120 Wszyscy trochę już chyba zapomnieli o tym, że składali jakiejkolwiek oferty, bo 00:04:42.240 --> 00:04:46.520 miasto żyło ważniejszymi tematami niż niż kultura. 00:04:48.040 --> 00:04:51.640 I nagle gdzieś właśnie w delegacji, wówczas w LPP dostałem telefon na 00:04:51.720 --> 00:04:54.520 autostradzie, że moja oferta została wybrana, więc ja totalnie 00:04:54.600 --> 00:04:56.320 w szoku, Zdezorientowany. 00:04:56.400 --> 00:04:58.000 Ja mówię Ale jak teraz wybrana? 00:04:58.080 --> 00:05:02.960 Przecież jest pandemia, nie można spotykać się z ludźmi, Kultura musi się 00:05:03.040 --> 00:05:04.600 gdzieś chować, jest tylko online. 00:05:04.680 --> 00:05:06.320 No tak, właściwie wszystko. 00:05:06.480 --> 00:05:08.120 Czy w to wchodzić? 00:05:08.200 --> 00:05:12.640 Na chwilę się zatrzymałam na jakimś mopie i od razu właściwie czy to było takie 00:05:12.720 --> 00:05:16.080 chyba pozorne zadanie sobie pytania, bo i tak chciałam to zrobić, więc oddzwoniłem 00:05:16.160 --> 00:05:17.480 i powiedziałem, że tak, oczywiście jestem. 00:05:17.560 --> 00:05:18.880 Ale wiedziałeś, że to będzie galeria? 00:05:18.960 --> 00:05:21.200 Chciałeś, żeby to była galeria w konkursie? 00:05:21.280 --> 00:05:22.320 Tak jakby jest. 00:05:23.040 --> 00:05:25.080 Trzeba określić, co chciałoby się tam robić. 00:05:25.360 --> 00:05:30.600 Nie spodziewałem się, że tworzenie galerii będzie tak bardzo absorbujące i tak bardzo 00:05:31.800 --> 00:05:34.720 spełniające mnie w jakiś taki sposób. 00:05:34.800 --> 00:05:37.160 No bo chciałem faktycznie przejść z tego informowania o kulturze 00:05:37.240 --> 00:05:38.640 do robienia kultury. 00:05:38.960 --> 00:05:42.280 I to była najlepsza opcja, bo mogłem mieć miejsce, w którym wszystkie rzeczy, które 00:05:42.360 --> 00:05:45.240 są potrzebne do robienia kwadratów, wylądowały i zyskałem miejsce do 00:05:45.320 --> 00:05:49.840 mieszkania znowu, ale też miejsce, w którym mogę tworzyć 00:05:49.920 --> 00:05:52.400 przestrzeń, w której tą kulturę będę pokazywał. 00:05:52.960 --> 00:05:54.760 No i zrobiłeś tam 40 wystaw? 00:05:54.840 --> 00:05:57.560 chyba około 40, ponad 40. 00:05:58.160 --> 00:06:01.760 Folderów, z których każdy jest przypisany do artysty czy wystawy. 00:06:02.000 --> 00:06:05.360 To Zuza ma numer 49, więc jest przed pięćdziesiątką. 00:06:05.440 --> 00:06:07.440 Ale czekaj, ale masz też numer 1? 00:06:08.320 --> 00:06:10.400 Chyba tak. Czy 1 czy 1? 00:06:10.840 --> 00:06:12.120 Jeden z pierwszych. 00:06:12.360 --> 00:06:17.520 No właśnie, bo ja się muszę wytłumaczyć, że jestem fatalną gościnią gospodarzy. 00:06:17.600 --> 00:06:19.280 Nią. W takim razie. 00:06:19.600 --> 00:06:22.480 Ponieważ nie przedstawiłam Zuzy, ale nie powiedziałam, 00:06:23.200 --> 00:06:28.120 przy jakiej okazji się spotykamy teraz właśnie w tej galerii, o której 00:06:28.200 --> 00:06:35.720 rozmawiamy, trwa wystawa Zuzanny, która ma tytuł Przypomnij proszę. 00:06:35.800 --> 00:06:37.320 Nieobecność usprawiedliwiona. 00:06:37.400 --> 00:06:40.800 Nieobecność usprawiedliwiona i jest to już kolejna wystawa, którą 00:06:40.880 --> 00:06:42.840 pokazujesz właśnie w tej galerii. 00:06:42.920 --> 00:06:47.760 Byłaś jedną z pierwszych artystek, który który zaprosił mnie do współpracy. 00:06:49.000 --> 00:06:51.240 Zuza jest doktorem sztuki. 00:06:51.320 --> 00:06:57.840 Po ASP w Gdańsku Akademii Sztuk Pięknych, Wydział Malarstwa, Ale te prace, które 00:06:57.920 --> 00:07:02.560 zobaczymy teraz w galerii, powiedziałaś, że wracasz znowu do płótna, 00:07:02.640 --> 00:07:07.080 są dosyć specyficzne i zajmujesz się bardzo taką chyba unikalną 00:07:07.600 --> 00:07:09.400 techniką malarską. 00:07:09.480 --> 00:07:11.520 Czy to można powiedzieć, że to technika malarska? 00:07:12.080 --> 00:07:16.960 Technicznie rzecz biorąc podobno jest to technika graficzna, ale myślę, że ma wiele 00:07:17.040 --> 00:07:20.080 wspólnego i z malarstwem, i z rysunkiem. 00:07:20.160 --> 00:07:22.560 I tak naprawdę jest na tyle, na tyle pojemna. 00:07:23.040 --> 00:07:29.920 A technika, o której mówimy to pirografia, czyli rysowanie ogniem, malowanie ogniem, 00:07:30.000 --> 00:07:33.560 tak naprawdę używanie ognia do kreacji twórczej. 00:07:34.080 --> 00:07:36.280 Skąd się wziął ten ogień w Twoim życiu? 00:07:36.440 --> 00:07:39.520 Wydaje mi się, że w pierwszym. 00:07:39.600 --> 00:07:43.200 Na pierwszym roku może nie, bo na pierwszym roku jeszcze 00:07:44.840 --> 00:07:48.600 ta pokora, która zresztą mam nadzieję, towarzyszy mi 00:07:49.240 --> 00:07:55.200 cały czas i takie zgłębianie podstaw Tajników malarstwa i rysunku było aktywne, 00:07:55.600 --> 00:07:57.320 ale później właśnie drugi, trzeci rok. 00:07:57.400 --> 00:08:01.560 Wtedy, kiedy studenci poszukują siebie, ja zaczęłam szukać czegoś, co by było 00:08:01.640 --> 00:08:06.560 naturalne, organiczne, w zgodzie z naturą, ale też troszeczkę nie chcę powiedzieć 00:08:06.640 --> 00:08:11.880 samoobsługowy, ale coś, co by było tak naprawdę współtwórcą. 00:08:11.960 --> 00:08:18.080 I ten ogień przyszedł mi, No, przyszedł mi po prostu w pewnym w pewnym momencie. 00:08:18.800 --> 00:08:21.560 Ale wiesz, ty wymagający współtwórca. 00:08:21.760 --> 00:08:28.840 Bardzo, bardzo medytacyjny, uczy pokory, uczy takiego zaglądania w głąb 00:08:30.320 --> 00:08:32.240 własnych stanów emocjonalnych. 00:08:32.520 --> 00:08:37.920 No i też trzeba przyznać, że niekiedy prace stawały w płomieniach, więc 00:08:38.000 --> 00:08:41.600 tak naprawdę wymaga to też bardzo szybkich reakcji. 00:08:41.800 --> 00:08:44.560 No właśnie, a gdzie Ty masz pracownię, żeby ją omijać? 00:08:45.040 --> 00:08:51.600 Teraz akurat moja pracownia to jest pokój w domu, ale takie większe rzeczy robię na 00:08:51.680 --> 00:08:56.880 świeżym powietrzu i w takiej przestrzeni, w której mam też większy warsztat, tak że 00:08:57.520 --> 00:08:58.520 wszyscy są bezpieczni. 00:08:58.600 --> 00:09:01.000 Spokojnie, sąsiedzi mogą spać spokojnie. 00:09:01.600 --> 00:09:02.920 Pozdrawiamy sąsiadów. 00:09:03.840 --> 00:09:06.360 Czy pierwsza wystawa też? 00:09:06.680 --> 00:09:09.040 To były też prace wykonane w tej technice? 00:09:09.120 --> 00:09:12.840 Czy pierwsza wystawa to był taki nurt równoległy? 00:09:12.920 --> 00:09:17.440 Ponieważ jak kilka ładnych parę lat temu umiłowałam sobie kolaż jako 00:09:17.880 --> 00:09:22.960 taką nie wykluczającą i zapraszającą technikę, którą też stosuję 00:09:23.200 --> 00:09:25.120 w swojej pracy dydaktycznej. 00:09:25.840 --> 00:09:29.200 I to były prace kolażowe, które wykorzystywały materiały z 00:09:29.280 --> 00:09:30.800 Narodowego Archiwum Cyfrowego. 00:09:30.880 --> 00:09:35.000 I to była wystawa pod tytułem Nielegalne zgromadzenie, którą można było 00:09:35.080 --> 00:09:36.760 oglądać przez, przez okno. 00:09:36.840 --> 00:09:43.520 I tam z kolei bohaterami właśnie byli ludzie, czy też ich powidoki, cienie 00:09:44.240 --> 00:09:47.280 i światło, które też jest dla mnie bardzo, bardzo ważne. 00:09:47.360 --> 00:09:50.040 Niezależnie tak naprawdę od od techniki. 00:09:50.280 --> 00:09:54.760 Nie nielegalne, ponieważ to był 2020 rok i. 00:09:56.000 --> 00:09:59.280 Nie mogliśmy się tłoczyć i gromadzić. 00:09:59.360 --> 00:10:02.520 Dlatego wewnątrz to się uczyliśmy na zewnątrz. 00:10:02.600 --> 00:10:07.680 Okej, to jest ostatnia wystawa, którą tam oglądamy, ale to nie jest jedyna aktywność 00:10:07.760 --> 00:10:10.880 Marka, bo to jest człowiek, którego rozpiera energia. 00:10:12.040 --> 00:10:16.240 Galeria jest tym ostatnim, ostatnim dzieckiem, ale już w 00:10:16.320 --> 00:10:18.400 planach masz masz nowe rzeczy. 00:10:19.960 --> 00:10:22.920 Trzeba by powiedzieć w ogóle, gdzie tą galerię znajdziemy. 00:10:23.000 --> 00:10:27.480 To jest ulica Gdyńskich Kosynierów, okolice stoczni, jedna z 00:10:27.560 --> 00:10:29.320 najfajniejszych ulic Gdańska. 00:10:29.400 --> 00:10:34.000 Jak wieść niesie, za to bardzo aktywna. 00:10:34.840 --> 00:10:38.280 Dużo społecznych organizacji mieściło się tam i mieści. 00:10:38.360 --> 00:10:42.520 Wciąż organizujecie wspaniałe imprezy? 00:10:45.240 --> 00:10:50.080 Integrujące, Integrujące I właściwie nie wiem, czy mogę powiedzieć, 00:10:50.160 --> 00:10:52.080 że zorganizowaliśmy, że organizujemy. 00:10:52.680 --> 00:10:54.600 Bo to byłaby w tym roku piąta edycja. 00:10:55.240 --> 00:10:57.880 Piąta edycja. Chodzi o święto. 00:10:58.040 --> 00:11:00.680 Święto ulicy. Kosynierów Otwartych Kosynierów. 00:11:01.120 --> 00:11:06.200 I faktycznie udało nam się stworzyć jakąś taką fajną atmosferę, 00:11:06.600 --> 00:11:10.480 przemielić te ulice za każdym razem na jeden dzień, w takie miejsce, które jest 00:11:10.560 --> 00:11:16.360 przyjazne dla mieszkańców najbliższych, czyli osób, które mieszkają 00:11:16.520 --> 00:11:19.480 w kamienicach, ale także dla mieszkańców miasta. 00:11:19.560 --> 00:11:20.200 Po prostu. 00:11:22.120 --> 00:11:27.080 Więc zamieniliśmy te ulice w przestrzeń, gdzie można i posiedzieć i doznać 00:11:27.160 --> 00:11:29.800 roślinności, której tam na co dzień też nie ma. 00:11:30.840 --> 00:11:33.560 W takiej, w takiej ilości, w jakiej my byśmy chcieli. 00:11:33.880 --> 00:11:40.040 Mówimy, czyli mówię o paczce sąsiadów, która się zebrała i w sumie spotyka się od 00:11:40.120 --> 00:11:46.400 czterech już lat i robi to totalnie z własnej 00:11:46.480 --> 00:11:51.200 potrzeby i gdzieś Zajawki, bo to są faktyczni, autentyczni 00:11:52.160 --> 00:11:55.600 sąsiedzi i sąsiadki, którzy mieszkają w kamienicach po prostu, ale także 00:11:55.680 --> 00:12:03.040 przedstawiciele organizacji, które mają lub miały tam niestety swoją siedzibę. 00:12:03.120 --> 00:12:06.080 Myślę tutaj o Centrum Wsparcia Imigrantów i Imigrantek czy o 00:12:06.680 --> 00:12:10.080 Domu na skraju, który aktualnie działa tylko w Nowym Porcie, ale wówczas też 00:12:10.160 --> 00:12:14.360 działał przy Gdyńskich Kosynierów. To takie wsparcie. 00:12:14.440 --> 00:12:15.640 Dla dzieci, prawda? 00:12:15.760 --> 00:12:20.480 Tak więc my sobie tak lubimy po prostu się ze sobą spotykać. 00:12:20.560 --> 00:12:20.960 To jest raz. 00:12:21.040 --> 00:12:24.080 Więc tworzymy taką zgraną paczkę ludzi, która sobie nawzajem 00:12:24.160 --> 00:12:26.560 pomaga i lubi działać. 00:12:26.640 --> 00:12:27.960 Ale też organizowaliśmy te święta. 00:12:28.040 --> 00:12:30.360 W tym roku chcemy zrobić święto w takiej mniejszej skali 00:12:31.000 --> 00:12:35.040 i skupić się na tym, żeby tylko właśnie dotrzeć do sąsiadów i z 00:12:35.120 --> 00:12:37.880 sąsiadami razem ten czas. 00:12:37.960 --> 00:12:39.600 Ale wyczerpała się ta formuła. 00:12:40.200 --> 00:12:45.040 Stwierdziliśmy, że okej, święto jest za każdym razem 00:12:45.120 --> 00:12:51.120 sukcesem, ale brakuje nam bliskości z tymi najbliższymi sąsiadami 00:12:51.920 --> 00:12:55.560 i nie chcemy się rozpraszać na na duże grono. 00:12:55.640 --> 00:12:59.000 Czyli po prostu byliście w swoim gronie i przychodzili znajomi bardziej 00:12:59.240 --> 00:13:01.400 niż sąsiedzi, sąsiedzi. Było trochę mniej. 00:13:01.640 --> 00:13:02.880 To była taka huśtawka. 00:13:02.960 --> 00:13:04.760 Raz było więcej, raz było ich mniej. 00:13:05.320 --> 00:13:08.640 Oczywiście można zwalać też na to, że raz było w wakacje, raz jesienią. 00:13:08.720 --> 00:13:13.240 Szukaliśmy idealnej pory roku, więc może jakbyśmy przez 10 lat kontynuowali to 00:13:13.320 --> 00:13:15.640 święto ulicy w tej formie, to doszlibyśmy do jakiejś zasady, kiedy 00:13:15.720 --> 00:13:16.720 to robić najlepiej. 00:13:18.040 --> 00:13:20.560 Ale przychodzili sąsiedzi. Co mówili? 00:13:20.760 --> 00:13:21.680 Podobało im się. 00:13:21.800 --> 00:13:27.000 Przychodzili, podobało im się, brali aktywny udział, podobało im się 00:13:27.080 --> 00:13:28.600 spacerowanie po własnej ulicy. 00:13:28.680 --> 00:13:33.880 To też było fantastyczne, że można było słuchać historii o miejscu, a. 00:13:33.960 --> 00:13:36.160 Też opowiadali wam historię o tym miejscu. 00:13:36.240 --> 00:13:40.560 Też ze dwa lata temu zrobiliśmy taką. 00:13:40.640 --> 00:13:44.080 Zbieraliśmy właśnie nagrania od sąsiadów, którzy tam mieszkają i od 00:13:44.160 --> 00:13:45.320 sąsiadów, którzy tam mieszkali. 00:13:45.400 --> 00:13:51.720 Opowiadali o momencie, w którym dojrzewali przy tej ulicy, jak spędzali tam czas. 00:13:53.800 --> 00:13:59.560 Więc to było ciekawe, Ale też okazuje się, że ta ulica jest całkiem spokojna, 00:14:00.520 --> 00:14:05.320 typowo miejska, korzystająca z tego, co się dzieje, oswojona z bliskością 00:14:05.400 --> 00:14:09.960 stoczni i nie wiem, trakcji kolejowej, głośnych przejeżdżających pociągów. 00:14:10.360 --> 00:14:16.000 Bo to nie jest takie bardzo ciche miejsce, które by sprzyjało kontemplacji. 00:14:16.080 --> 00:14:18.040 Jest tam spory hałas, prawda? 00:14:18.200 --> 00:14:23.120 Jest, Ale jak już jesteśmy wewnątrz, w mieszkaniach czy w SKM, to już jest 00:14:23.600 --> 00:14:24.560 w miarę cicho i spokojnie. 00:14:24.640 --> 00:14:28.040 Chociaż zawsze można usłyszeć przejeżdżający tramwaj w zależności czy 00:14:28.120 --> 00:14:30.320 jest się bliżej Jana z Kolna czy pociąg. 00:14:30.480 --> 00:14:31.480 Jeżeli jest się bliżej. 00:14:32.600 --> 00:14:35.800 To czy sąsiedzi przychodzą na wystawy, które otwierasz? 00:14:36.480 --> 00:14:42.040 Młodsi sąsiedzi owszem, tutaj już nie ma problemu, żeby ich zaprosić i zachęcić. 00:14:42.520 --> 00:14:46.760 Starsi muszą sobie przez okno zobaczyć, najpierw oswoić temat, czy to im 00:14:46.840 --> 00:14:51.480 odpowiada, albo zobaczyć interesujący plakat, który wisi na oknie 00:14:52.440 --> 00:14:53.520 i wtedy się odważą. 00:14:53.600 --> 00:14:58.960 Aczkolwiek jest taki mały problem, że jest zawsze obawa, że a może 00:14:59.040 --> 00:15:01.560 my tego nie zrozumiemy, nie zrozumiemy co tam się dzieje. 00:15:01.640 --> 00:15:03.280 Ciągle takie pytanie, prawda? 00:15:03.480 --> 00:15:08.120 Tak, ja za każdym razem zachęcam i mówię, że nawet jak się nie zrozumie i nie trzeba 00:15:08.200 --> 00:15:11.640 tego robić, nie wystarczy po prostu nawet wejść, zobaczyć i rozejrzeć się, 00:15:12.360 --> 00:15:17.000 żeby po prostu zadać sobie samemu w środku pytanie co ja tu zobaczyłem? 00:15:17.080 --> 00:15:19.400 Albo co mi to dało? Tak? 00:15:19.560 --> 00:15:21.760 Co poczułem oglądając te prace, prawda? 00:15:22.320 --> 00:15:23.880 Nie trzeba tego tłumaczyć. 00:15:24.360 --> 00:15:28.640 Zuza Będą warsztaty, które trochę mogą oswoić sąsiadów. 00:15:28.720 --> 00:15:30.400 I nie tylko z tymi pracami. 00:15:30.480 --> 00:15:31.560 Jak to będzie, kiedy. 00:15:32.160 --> 00:15:36.960 Warsztaty zaplanowaliśmy na 11 kwietnia, czyli na piątek, w godzinach 00:15:37.040 --> 00:15:39.120 takich już po pracy popołudniowych. 00:15:39.200 --> 00:15:45.080 I to będą warsztaty trochę kolażowe, trochę poetyckie z takiego nurtu blackout 00:15:45.160 --> 00:15:47.480 poetry, czyli poezji wymazywanej. 00:15:47.560 --> 00:15:50.520 Więc będziemy. A co to znaczy? 00:15:51.160 --> 00:15:57.480 Weźmiemy na warsztat teksty takie recyklingowe, czyli moje ulubione z 00:15:58.200 --> 00:16:02.960 książek, które które ratuje gdzieś w jakiejś bookcrossingu, czy czy 00:16:03.960 --> 00:16:05.080 ze śmietników. 00:16:05.560 --> 00:16:13.080 I postaramy się nadać im formę, nowe, nowe formy poetyckie wykreślając, zakreślając. 00:16:13.160 --> 00:16:18.400 Tak naprawdę obserwując sobie słowo zarówno pod kątem wizualnym, 00:16:18.480 --> 00:16:20.320 jak i znaczeniowym. 00:16:20.400 --> 00:16:22.720 Myślę, że może być ciekawie. No na pewno. 00:16:22.800 --> 00:16:24.960 Czy to są warsztaty dla młodszych? Dla starszych? 00:16:25.040 --> 00:16:26.040 Kto może przyjść? 00:16:27.600 --> 00:16:33.240 Bardzo chciałabym tak naprawdę, żeby mieszały się pokolenia i myślę, że 00:16:33.320 --> 00:16:34.800 to jest najbardziej wartościowe. 00:16:34.880 --> 00:16:40.720 I dlatego zachęcam bardzo do uczestnictwa zarówno młodszych i 00:16:40.800 --> 00:16:43.200 starszych, bo te dyskusje, które nam się. 00:16:44.880 --> 00:16:47.920 wywiązują, zawiązują podczas. 00:16:48.000 --> 00:16:52.120 Podczas warsztatów zostają w nas na naprawdę na długo. 00:16:52.200 --> 00:16:56.160 Myślę, że to jest taki pretekst do spotkania w wyjątkowym miejscu. 00:16:56.240 --> 00:16:59.920 Także może sąsiedzi będą mieli ochotę dołączyć. 00:17:00.000 --> 00:17:00.880 Zapraszamy! 00:17:02.280 --> 00:17:05.520 No właśnie, ale warsztaty są też w galerii. 00:17:05.600 --> 00:17:08.520 Tak, tak, jak najbardziej w przestrzeni. 00:17:09.400 --> 00:17:13.960 No właśnie, żebyśmy mogli też trochę poobcować i i z miejscem, z pracami, 00:17:14.040 --> 00:17:17.600 z oswoić i sztukę, i siebie nawzajem. 00:17:17.960 --> 00:17:21.480 Marku, Ty powiedziałeś, że brakuje wam trochę na tej ulicy zieleni, 00:17:22.320 --> 00:17:29.560 ale wy macie takie, no powiedziałabym, nie wiem, obszarnicze trochę ambicje, bo 00:17:29.640 --> 00:17:33.280 nie tylko ta ulica, ale też chcielibyście mieć całą dzielnicę. 00:17:33.360 --> 00:17:34.560 O co chodzi? 00:17:35.000 --> 00:17:36.440 A to już jest kolejna grupa ludzi. 00:17:36.520 --> 00:17:39.880 Aczkolwiek część osób, które działa przy otwartych kosynierach, 00:17:39.960 --> 00:17:42.520 także działa w nowej grupie. 00:17:42.800 --> 00:17:46.480 totalnie nieformalnej, ale dość aktywnej, która nazywa się Stocznia dzielnica 00:17:47.920 --> 00:17:50.680 w stoczni dzielnicy. Nam chodzi o stocznię. 00:17:51.840 --> 00:17:55.760 Takie hasło wyzwalaczy to jest stocznia. 00:17:55.840 --> 00:18:00.960 To nie może być zwyczajna dzielnica, bo zależy nam na tym, aby stocznia była 00:18:01.040 --> 00:18:05.840 miejscem, w którym my, mieszkańcy Gdańska, po prostu będziemy się czuli dobrze i 00:18:05.920 --> 00:18:08.280 będziemy mieli pretekst, żeby się tam pojawić. 00:18:09.760 --> 00:18:15.760 Zależy nam na tym, żeby uniknąć powstania w tym obszarze kolejnego 00:18:15.840 --> 00:18:17.960 skupiska mieszkań na krótki najem. 00:18:19.560 --> 00:18:22.680 To, co jest zarzucane chociażby w Wyspie Spichrzów, 00:18:23.920 --> 00:18:30.000 więc działamy tak, żeby szerzyć informacje o tym, co tam się dzieje, w ogóle jakoś 00:18:30.080 --> 00:18:35.240 aktywować społeczność do zainteresowania chociażby aktualnie prowadzonymi procesami 00:18:35.320 --> 00:18:40.840 lex deweloper, w których kolejni deweloperzy będą mogli zmienić, skorzystać 00:18:40.920 --> 00:18:44.400 z tej ustawy, żeby wychodząc trochę poza miejscowy plan 00:18:44.480 --> 00:18:46.720 zagospodarowania, realizować kolejne inwestycje. 00:18:46.800 --> 00:18:47.720 My nie mówimy nie. 00:18:48.000 --> 00:18:49.680 Przeciwko budowaniu, tylko właśnie chciałem. 00:18:49.760 --> 00:18:52.600 Zapytać. Żeby żeby to było w sposób. 00:18:53.080 --> 00:18:56.360 Zrównoważony. Ale co to znaczy zrównoważony według was? 00:18:56.880 --> 00:19:02.400 To znaczy taki, który jest z poszanowaniem i miasta samego w sobie, tak, żeby 00:19:02.480 --> 00:19:08.640 stworzyć przestrzeń miejską, a nie przekopiować osiedla mieszkalne 00:19:08.720 --> 00:19:11.120 z blokowisk do Śródmieścia. 00:19:11.200 --> 00:19:16.000 Zależy nam na tym, żeby pojawiała się tam zieleń, żeby 00:19:16.400 --> 00:19:20.880 przyroda mogła płynnie przemieszczać się z jednego punktu do drugiego, a nie 00:19:20.960 --> 00:19:24.160 powstawały tylko strefy zieleni. 00:19:25.880 --> 00:19:28.520 Zależy nam na tym, żeby też mieszkańcy, którzy tam są, 00:19:29.120 --> 00:19:33.920 którzy już zamieszkują stocznię albo jej najbliższą okolicę, mieli też szansę 00:19:34.160 --> 00:19:37.440 wpływać na to, co w tym obszarze się pojawi. 00:19:37.520 --> 00:19:39.120 No bo są tam pionierami. 00:19:39.200 --> 00:19:42.960 Oni już tam są I fajnie, bo gdyby zostali usłyszani, 00:19:43.800 --> 00:19:49.120 żeby ich głos dotarł do deweloperów, bo jak wiemy miasto ma już minimalny wpływ, 00:19:49.200 --> 00:19:53.840 aczkolwiek jest ważnym graczem i może próbować też tu chodzi. 00:19:54.520 --> 00:19:55.720 Bo tu chodzi nie tylko o zieleń. 00:19:55.800 --> 00:19:59.800 Chodzi o to, żeby to miejsce żyło, czyli żeby były po prostu sklepy, żeby były te 00:19:59.880 --> 00:20:06.080 warzywniaki, nie tylko żabki, Biedronki, żeby były normalne sklepy, żeby może był 00:20:06.520 --> 00:20:09.200 szewc, bo też się przydaje, prawda? 00:20:09.280 --> 00:20:15.600 Krawcowa czy kawiarnia, w której po prostu, czy restauracja, nie mówiąc o 00:20:15.680 --> 00:20:20.080 galeriach, przedszkolach i innych tego typu miejscach, prawda? 00:20:20.160 --> 00:20:24.320 Tak idealnie było, gdyby to było właśnie miasto, które część miasta, która ściąga 00:20:24.400 --> 00:20:27.680 swoimi usługami i tym, co co daje mieszkańcom. 00:20:29.400 --> 00:20:32.880 Wiemy, że niewiele osób pewnie będzie stać, żeby 00:20:32.960 --> 00:20:36.320 kupić sobie tam mieszkanie i po prostu zamieszkać, ale chociaż żeby ten parter 00:20:36.400 --> 00:20:41.120 był poziomem dostępnym dla wszystkich właśnie przez to, co będzie 00:20:41.200 --> 00:20:46.200 oferować w tej chwili w obrębie nie wiem, spaceru trzech minut. 00:20:46.280 --> 00:20:48.160 Mamy na terenie stoczni trzy żabki. 00:20:48.240 --> 00:20:50.880 Tak naprawdę przekleństwo. Żabek. 00:20:51.200 --> 00:20:52.160 No też. 00:20:52.240 --> 00:20:53.880 No to jest dyskusyjny temat. 00:20:53.960 --> 00:20:55.720 Czy one są potrzebne, czy nie są potrzebne. 00:20:55.800 --> 00:20:58.760 Mówimy, że są niepotrzebne, a jak już je mamy, to się z nimi oswajamy i nie 00:20:58.840 --> 00:21:00.720 możemy później bez nich funkcjonować. 00:21:00.920 --> 00:21:04.400 Ale nawet taki okres teraz, gdzie te miasto? 00:21:04.480 --> 00:21:07.400 Cały czas wiem, że to jest gentryfikacja i to nie jest super 00:21:08.760 --> 00:21:14.920 pożądane, bo wiadomo, że wykorzystuje się sztukę do tego, żeby przyciągać, a 00:21:15.000 --> 00:21:17.560 później się ją wypycha przez bardziej. 00:21:19.600 --> 00:21:21.160 Przynoszące zyski. 00:21:21.240 --> 00:21:23.320 Zyski, biznesy. 00:21:23.680 --> 00:21:27.840 Ale nawet ten początek teraz, gdzie stoją puste lokale, żeby zaproponować 00:21:28.160 --> 00:21:31.600 powstawanie nawet nomadycznych jakichś galerii czy przestrzeni, które mogłyby 00:21:32.560 --> 00:21:38.080 działać w tym w tym obszarze, pewnie byłoby z korzyścią dla wszystkich. 00:21:38.160 --> 00:21:41.080 Dla tego miejsca na pewno też byłoby bardziej atrakcyjne. 00:21:41.240 --> 00:21:46.320 Myślisz, że macie szansę na to, żeby żeby w ogóle wasz głos został usłyszany? 00:21:46.640 --> 00:21:48.720 Były takie spotkania, jakieś rozmowy? 00:21:48.800 --> 00:21:50.120 Już tak. 00:21:50.200 --> 00:21:54.160 Część z nas jest też członkiniami i członkami Rady 00:21:54.240 --> 00:21:58.520 Interesariuszy, interesariuszy Młodego Miasta i Polskiego Haka, 00:22:00.240 --> 00:22:05.200 więc działamy dosyć aktywnie przy organizacji aktualnie. 00:22:08.720 --> 00:22:11.760 Gdańskiego Dialogu Społecznego też robiliśmy dodatkowe spotkania z 00:22:11.840 --> 00:22:15.800 mieszkańcami, żeby ich zachęcić i wyjaśnić dogłębnie, 00:22:17.520 --> 00:22:20.480 na czym będzie polegać ta przebudowa, żeby zwrócić uwagę 00:22:20.880 --> 00:22:23.920 właśnie na brak wystarczającej ilości zieleni czy 00:22:25.640 --> 00:22:32.720 usługi, które są nie do końca może w taki sposób zaplanowane, jak byśmy to widzieli. 00:22:33.560 --> 00:22:35.600 Największym problemem i muszę to powiedzieć, chociaż może 00:22:35.680 --> 00:22:36.720 powinienem ugryźć się w język. 00:22:36.800 --> 00:22:41.240 Są takie rzeczy, kiedy brakuje chodnika przy ulicy, co jest bardzo uciążliwe i 00:22:41.320 --> 00:22:45.720 generuje problemy i dla wszystkich, i dla developera, i dla miasta, przede 00:22:45.800 --> 00:22:48.040 wszystkim dla mieszkańców. 00:22:49.400 --> 00:22:51.360 Słuchają was. Myślisz, że was słuchają? 00:22:52.880 --> 00:22:55.040 Myślę, że tak. 00:22:56.360 --> 00:22:56.600 Nie. 00:22:56.800 --> 00:23:00.360 Czy to jest przykład tego, jak artyści mogą zmieniać, wpływać i 00:23:00.440 --> 00:23:03.040 kreować naszą przestrzeń? 00:23:03.960 --> 00:23:05.880 Tak, to jest taki przykład. 00:23:05.960 --> 00:23:09.720 Aczkolwiek te nasze działanie na razie jest takie mało artystyczne. 00:23:09.800 --> 00:23:12.880 Wydaje mi się, że właśnie bardzo mi zależy na tym, żeby było 00:23:12.960 --> 00:23:17.240 bardziej artystyczne, żeby właśnie trochę zrobić więcej hałasu wokół tego. 00:23:17.600 --> 00:23:23.080 Więc może wkrótce ostatnia dzielnica będzie głośniej i bardziej to będzie 00:23:23.160 --> 00:23:26.520 widoczne i dostępne w odbiorze jakoś. 00:23:26.600 --> 00:23:27.680 Na razie spotykamy się. 00:23:28.160 --> 00:23:32.000 To zastanawiam się, czy właśnie może Zuza, Ty nie jesteś zaangażowana w ten 00:23:32.080 --> 00:23:34.480 projekt, bo jesteś gdynianką Gdynianką? 00:23:34.560 --> 00:23:37.400 No ale jak to będzie taka fajna dzielnica, to może Cię skusi. 00:23:37.880 --> 00:23:41.520 Tak, jestem gdynianką, ale związana również z Gdańskiem. 00:23:41.600 --> 00:23:49.320 I tutaj akurat przyjazne dusze, które zajmują się rzeczami ważnymi, sprawami 00:23:49.400 --> 00:23:52.440 ważnymi mają szczególne miejsce w moim sercu. 00:23:52.520 --> 00:23:55.760 Więc tak myślę, że tak będę na pewno wspierać, popierać i 00:23:56.000 --> 00:23:59.120 nagłaśniać i będziemy działać. 00:23:59.360 --> 00:24:03.520 To jest taka akcja w stylu, żeby miasto było dobrym miejscem 00:24:03.600 --> 00:24:08.200 do życia po prostu, żeby nie było tylko miejscem, w którym się robi biznesy. 00:24:08.960 --> 00:24:10.000 Albo zwykłą dzielnicą. 00:24:10.080 --> 00:24:11.240 Zwykłą dzielnicą. 00:24:12.160 --> 00:24:17.640 No ale oprócz tych działań społecznych są też jeszcze więcej artystycznych. 00:24:17.720 --> 00:24:22.160 Bo ty uznałeś, że to nie jest czas na czytanie w samotności. 00:24:23.640 --> 00:24:25.300 Ty byłaś na jednym czytaniu? Nie. 00:24:26.120 --> 00:24:29.600 To ja bym chciała, żeby Zuza powiedziała, co to w ogóle jest. 00:24:30.080 --> 00:24:30.640 Bo czytanie. 00:24:30.720 --> 00:24:35.320 Wydaje się, że to jest taki proces, który raczej wymaga skupienia i samotności. 00:24:35.400 --> 00:24:37.080 Właśnie tak. 00:24:37.160 --> 00:24:41.480 I też zastanawiałam się przychodząc na jedno z pierwszych takich czytań. 00:24:41.560 --> 00:24:43.480 To akurat było w kompozycie. 00:24:45.280 --> 00:24:48.640 Zastanawiałam się jak to będzie wyglądać, ale tutaj. 00:24:48.880 --> 00:24:49.960 To nie jest metafora. 00:24:50.200 --> 00:24:51.640 To naprawdę jest czytanie. 00:24:52.000 --> 00:24:57.520 Czyli przychodzimy z książkami swoimi, siadamy gdzieś w jakiejś przestrzeni. 00:24:57.680 --> 00:24:59.760 Albo kładziemy się, albo. Kładziemy. 00:25:00.320 --> 00:25:01.880 Tak naprawdę przemieszczamy się. 00:25:01.960 --> 00:25:03.280 I czytamy. 00:25:04.280 --> 00:25:05.560 No i jakie są Twoje wrażenia? 00:25:05.640 --> 00:25:08.040 I wymieniamy się później doświadczeniami. 00:25:08.560 --> 00:25:12.120 Czasem też opowiadamy o tym, co czytamy. 00:25:12.400 --> 00:25:14.000 Wymieniamy się książkami. 00:25:14.080 --> 00:25:18.600 Wydaje mi się, że to jest ten stan takiego skupienia podczas. 00:25:18.680 --> 00:25:22.600 Podczas czytania jest jest bardzo szczególny, ale też wydaje mi się, że 00:25:22.680 --> 00:25:24.440 bardzo nieprzypadkowe osoby przychodzą. 00:25:24.520 --> 00:25:32.080 I też te właśnie punkty styczne i punkty kreatywnych przecięć. 00:25:32.320 --> 00:25:39.560 No to jest to jest to I tak naprawdę czytają i jest to takie Nie wiem. 00:25:39.640 --> 00:25:43.480 Wydaje mi się, że wrócenie wiary w to, że. 00:25:43.560 --> 00:25:45.400 Że nasze społeczeństwo faktycznie czyta. 00:25:45.480 --> 00:25:47.200 Że to nie jest. 00:25:47.760 --> 00:25:52.880 To nie jest gdzieś jakaś sztuka, sztuka wymarła i że można to robić w towarzystwie 00:25:52.960 --> 00:25:56.400 i można czerpać z tego radość. 00:25:57.160 --> 00:26:00.520 Ale wiesz, zastanawiam się, czy można się skupić, bo my jesteśmy tak przebodźcowani, 00:26:00.600 --> 00:26:03.400 tak zmęczeni, tak atakowani ze wszystkich stron. 00:26:03.520 --> 00:26:06.480 Wydawałoby się, że to czytanie to będzie taki moment, w którym ja naprawdę 00:26:06.560 --> 00:26:08.800 będę mogła być tylko ja i ta książka. 00:26:08.880 --> 00:26:13.160 A tu wokół tyle osób ciekawych, więc nie wiem, czy bym się była 00:26:13.240 --> 00:26:14.800 w stanie skupić na tym. 00:26:15.560 --> 00:26:19.200 Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że wydaje mi się, że nawet paradoksalnie 00:26:19.280 --> 00:26:24.160 możemy się bardziej skupić niż w samotności, bo trochę presja osób, które 00:26:24.240 --> 00:26:29.120 które gdzieś są obok i tak naprawdę nikt nie patrzy w telefon, nikt nie zajmuje się 00:26:29.200 --> 00:26:33.480 niczym innym, tylko tylko skupieniem się przez Dosłownie 00:26:33.680 --> 00:26:36.960 choćby kwadrans na lekturze. 00:26:37.680 --> 00:26:42.960 To też osadza się to gdzieś w świadomości. Także nie wiem. 00:26:43.320 --> 00:26:44.520 Ale to właśnie. No właśnie. 00:26:44.600 --> 00:26:48.000 Czy taka była Twoja intencja, żeby wyciągnąć ludzi z tego świata wirtualnego? 00:26:48.080 --> 00:26:51.480 Żeby jednak przyszli, robili coś realnego razem? 00:26:51.720 --> 00:26:56.160 To była nasza intencja, Bo w sumie to nie jest czas na czytanie w samotności. 00:26:57.200 --> 00:27:00.000 Odpowiadamy we dwójkę, czyli tworzymy to kolektywnie. 00:27:00.080 --> 00:27:02.960 Ja z Sylwią Bruną, która prowadzi kompost nieopodal. 00:27:03.760 --> 00:27:07.440 Tutaj mógłbym się zaraz rozgadać o tym, że na tej stoczni się dzieje dużo różnych 00:27:07.520 --> 00:27:10.600 rzeczy i że ludzie ze sobą rozmawiają i chcą współtworzyć. 00:27:11.440 --> 00:27:15.560 Ale to była potrzeba. Było kilka. 00:27:15.640 --> 00:27:20.800 Jedna taka bardziej moja, żeby ściągnąć ludzi do galerii po coś więcej 00:27:20.880 --> 00:27:22.440 niż tylko, żeby zobaczyć sztukę. 00:27:22.680 --> 00:27:24.880 I się okazuje, że niektórzy przychodzą właśnie poczytać, bo ich 00:27:24.960 --> 00:27:25.800 nie interesuje sztuka. 00:27:25.880 --> 00:27:28.720 Ale fajnie jest poczytać fajnym, ładnym miejscu. 00:27:30.200 --> 00:27:32.000 Już taką wspólną potrzebą jest. 00:27:34.160 --> 00:27:39.400 Zachęcanie do czytania to wiadomo zawsze, ale też oswajanie stoczni właśnie. 00:27:39.480 --> 00:27:43.080 Tu wracamy do stoczni jako miejsca, w którym już dzieje się ta 00:27:43.160 --> 00:27:44.640 kultura, że ona tam jest. 00:27:44.720 --> 00:27:49.720 Że to nie jest teren, który jest czysto przeznaczony pod inwestycję, 00:27:49.800 --> 00:27:52.960 tylko że to już jest żywa tkanka miasta. 00:27:53.040 --> 00:27:54.880 I też czytamy w różnych miejscach, bo czytamy. 00:27:54.960 --> 00:28:00.840 I właśnie SKM, i kompozyt uznajemy za dwa domy z naszej inicjatywy. 00:28:01.720 --> 00:28:06.320 Ale czytaliśmy w bibliotece ECS u w Stoczni Insight, czytaliśmy w studiu 00:28:06.400 --> 00:28:11.400 fotograficznym Alinę Szamocin w Plonach, jeszcze jak istniały. 00:28:12.600 --> 00:28:16.680 Więc oswajamy tę przestrzeń i wbijamy się tam, gdzie na co dzień 00:28:16.760 --> 00:28:18.600 nie wszyscy docierają. 00:28:18.680 --> 00:28:25.160 Więc pokazujemy też tą istniejącą już funkcjonującą przestrzeń miasta. 00:28:25.240 --> 00:28:30.040 To taka trochę też spacer pewnego rodzaju, że poznajemy nowe miejsca. 00:28:30.960 --> 00:28:32.320 A ostatnim pomysłem. 00:28:32.400 --> 00:28:34.200 I to działa od marca. 00:28:34.280 --> 00:28:39.160 Jak mi podpowiedziałeś to jest ten chapter czy co to właściwie jest? 00:28:39.240 --> 00:28:40.280 Powiedz na czym to polega. 00:28:40.360 --> 00:28:44.160 To jest najświeższa rzecz, w którą jestem zaangażowany, do której zostałem 00:28:44.240 --> 00:28:47.280 zaproszony przez Alicję Jabłonowską. 00:28:49.200 --> 00:28:52.440 Mam być odpowiedzialny za informowanie o tym miejscu, więc bardzo się cieszę, że 00:28:52.520 --> 00:28:55.000 mogę pierwszy raz publicznie o tym powiedzieć. 00:28:55.240 --> 00:28:56.120 Więc jesteś. 00:28:58.560 --> 00:29:01.440 Liderką szerzenia tej informacji? 00:29:01.520 --> 00:29:02.600 Bardzo się cieszę. 00:29:03.640 --> 00:29:06.360 Czy to jest przestrzeń, która powstaje na terenie stoczni? 00:29:06.680 --> 00:29:11.680 Znowu ta stocznia bardzo mocno się wbiła w moje życie, ale to jest przestrzeń, 00:29:12.160 --> 00:29:17.760 która wyremontowała wyremontowanym budynku i będzie. 00:29:18.080 --> 00:29:19.640 To jest hala 31b. 00:29:20.280 --> 00:29:21.240 31b. 00:29:24.680 --> 00:29:25.720 To jest lokal, który. 00:29:25.800 --> 00:29:27.360 Budynek, który jest dwukondygnacyjny. 00:29:27.640 --> 00:29:32.640 Na dole będzie restauracja i klubokawiarnia oraz 00:29:33.160 --> 00:29:39.520 powierzchnia biurowa, a na parterze będzie duża przestrzeń do tworzenia i kultury 00:29:39.600 --> 00:29:41.520 spotykania się przy stole, rozmawiania. 00:29:43.080 --> 00:29:48.600 Przestrzeń, w której będziemy mogli sobie pozwolić naprawdę na dużo eksperymentu. 00:29:49.560 --> 00:29:53.200 Za program odpowiada Alicja Jelińska, z którą bardzo się cieszę, 00:29:53.280 --> 00:29:54.480 że mogę współpracować. 00:29:54.560 --> 00:30:02.440 Ale wokół tej wspólnej przestrzeni są pracownie przeznaczone do pracy twórczej. 00:30:03.600 --> 00:30:10.440 Będziemy mieli pod opieką 11 przestrzeni już mniejszych, w których 00:30:11.520 --> 00:30:17.280 swoje pracownie znajdą artystki i artyści, ale także trzy z tych 11 będą 00:30:17.360 --> 00:30:19.560 przeznaczone na rezydencje rotacyjne. 00:30:20.160 --> 00:30:25.680 Będzie to przestrzeń, która będzie nadawać trochę fermentu i świeżości temu miejscu i 00:30:25.760 --> 00:30:29.480 powodować jakieś ciekawe dyskusje, odkrycia, poznania. 00:30:29.560 --> 00:30:33.560 Może świeże spojrzenie na nasze miasto? Na stocznię? 00:30:33.760 --> 00:30:35.320 A jacy to artyści będą? 00:30:38.760 --> 00:30:40.680 Mamy już zebrane. Miejsce dla Zuzy. 00:30:40.760 --> 00:30:44.040 Czy nie Zuza jest zakorzenioną gdynianką? 00:30:45.240 --> 00:30:48.880 Myślę, że miejscem dla Zuzy. 00:30:48.960 --> 00:30:53.680 Zawsze, zawsze znajdzie się jakaś kooperacyjne. 00:30:53.760 --> 00:30:54.360 Wiesz. 00:30:54.840 --> 00:30:57.960 Nie za duża przestrzeń jest taka bardzo pojemna i myślę, że tutaj. 00:30:58.720 --> 00:31:03.240 Właśnie pracujemy nad tym, co mogłoby się tam dziać, więc myślę, że. 00:31:03.600 --> 00:31:10.040 Jeżeli tylko będzie okazja, to będziemy współpracować, Ale nie wymienię 00:31:10.120 --> 00:31:11.920 może teraz wszystkich, żeby też nie. 00:31:12.680 --> 00:31:16.720 Nie zaspoilerować i żeby też nie wymienić, nie zapomnieć, kogoś wymienić. 00:31:17.040 --> 00:31:22.720 Ale będziemy mieli i artystów wizualnych, i projektantów 00:31:22.800 --> 00:31:25.440 graficznych, i osoby związane z. 00:31:26.040 --> 00:31:28.120 Z architekturą miasta. 00:31:29.920 --> 00:31:33.360 z wydawnictwami muzycznymi i z drukiem. 00:31:34.160 --> 00:31:35.440 Nazwiska sobie jeszcze zostawię. 00:31:35.520 --> 00:31:36.800 Tak właśnie, żeby nie. 00:31:37.360 --> 00:31:40.440 Czegoś tutaj nie pomieszać. 00:31:40.520 --> 00:31:44.960 Generalnie ideą jest to, że mamy doświadczone osoby na pokładzie, które. 00:31:45.440 --> 00:31:51.040 Będą też zaangażowane w nasz program, o ile będą miały przestrzeń, bo. 00:31:52.360 --> 00:31:54.560 To są osoby, które też bardzo dużo. 00:31:54.640 --> 00:31:57.160 Często pracują, Stąd też potrzebują miejsca na pracę. 00:31:57.240 --> 00:32:00.040 I ten hub ma być taką przestrzenią. 00:32:00.360 --> 00:32:06.600 Ale też mamy nadzieję, że te osoby będą takim super źródłem wiedzy dla osób, które 00:32:06.680 --> 00:32:10.280 właśnie potrzebują jakiejś takiej wiedzy, doświadczenia i będą. 00:32:10.480 --> 00:32:14.240 Będzie to miejsce, gdzie będzie można tym doświadczeniem się podzielić. 00:32:14.320 --> 00:32:15.280 Czy wymienić. 00:32:15.600 --> 00:32:19.200 Taka trochę idea Parku Naukowo-Technologicznego Artystycznego? 00:32:19.280 --> 00:32:21.240 Dokładnie tak. Dobre porównanie. 00:32:21.320 --> 00:32:22.880 Kilka takich pomysłów już było. 00:32:22.960 --> 00:32:27.760 Myślę, że Mleczny Piotr też w swoim założeniu był takim miejscem w. 00:32:30.240 --> 00:32:30.920 L4. 00:32:31.960 --> 00:32:33.520 Oryginalnie tak. 00:32:34.280 --> 00:32:37.800 Jest to takie miejsce, które działa trochę na podobnej zasadzie. 00:32:38.600 --> 00:32:44.360 Aczkolwiek w L4 skupia się chyba na przygotowywaniu wystaw i 00:32:44.440 --> 00:32:47.120 też tylko na pracach nie. 00:32:47.480 --> 00:32:50.560 Nie chciałbym się tutaj porównywać za bardzo, 00:32:52.200 --> 00:32:57.360 więc my też Właśnie taką różnicą trochę będzie to, że my 00:32:57.440 --> 00:33:01.960 będziemy jednak myśleć jakimś programem i chęcią wspierania 00:33:03.480 --> 00:33:08.920 takiego środowiska kreatywnego i ten program myślę, że będzie nas 00:33:09.000 --> 00:33:12.120 wyróżniać od innych instytucji czy instytucji. 00:33:12.200 --> 00:33:14.680 Właśnie, nie chcemy być instytucją, więc wycofuję słowo. 00:33:14.840 --> 00:33:16.200 No właśnie, ale to skąd pieniądze? 00:33:16.280 --> 00:33:19.520 Bo wiesz, jeżeli mówimy o kulturze, to zawsze kończymy na pieniądzach, 00:33:19.600 --> 00:33:20.960 że jest ich za mało, Oczywiście. 00:33:21.040 --> 00:33:23.120 Więc w jaki sposób wspierać? 00:33:23.960 --> 00:33:25.000 To jest też właśnie. 00:33:25.600 --> 00:33:29.720 Bo my pracujemy już nad programem, przygotowujemy to miejsce. 00:33:31.680 --> 00:33:35.680 Wiemy, że tutaj mamy super zarąbistą szefową, ale która 00:33:35.760 --> 00:33:37.680 potrafi połączyć biznes z kulturą. 00:33:39.240 --> 00:33:44.040 I wychodzimy z założenia najpierw musimy wymyślić to, co chcemy zrobić, a później 00:33:44.840 --> 00:33:47.840 pieniądze na pewno w jakiś sposób się znajdą. 00:33:47.920 --> 00:33:48.480 Zarobicie. 00:33:49.040 --> 00:33:54.040 Nie wiem, czy zarobimy, ale też chcemy startować o różne, tak jak większość. 00:33:56.520 --> 00:33:58.720 Miejsc, o jakieś dofinansowania, granty. 00:33:58.800 --> 00:34:06.080 Więc myślę, że korzystając z naszych sieci połączeń będziemy potrafili utrzymać 00:34:07.440 --> 00:34:12.040 ciekawy program i funkcjonować, żeby to miejsce funkcjonowało dobrze. 00:34:12.120 --> 00:34:15.760 To od kiedy możemy liczyć na Was? 00:34:15.840 --> 00:34:20.400 Należy być czujnym i myślę, że na początku maja zaczniemy już informować 00:34:20.480 --> 00:34:22.880 więcej i bardziej otwarcie, czyli. 00:34:22.960 --> 00:34:25.440 Szukać na Facebooku informacji u Ciebie? 00:34:26.080 --> 00:34:32.720 Tak sobie myślę, że na pewno te moje kanały będą o tym buczeć, 00:34:32.800 --> 00:34:37.440 jak już będziemy wiedzieć jak, jak, jak się komunikować. 00:34:37.680 --> 00:34:42.120 Więc w maju na pewno będzie więcej informacji, a otwarcie planowane 00:34:42.200 --> 00:34:43.280 jest na koniec czerwca. 00:34:43.360 --> 00:34:47.760 Początek lipca to jest też kwestia stricte związana z 00:34:47.840 --> 00:34:52.160 postępami prac na budowie, więc wszystkim zależy, żeby to 00:34:52.600 --> 00:34:58.120 odbyło się jak najwcześniej, bo też te osoby, które będą miały te miejsca 00:34:58.200 --> 00:35:06.840 pracy, też już przebierają nogami, żeby znaleźć się na pokładzie hubu twórczego i 00:35:08.080 --> 00:35:13.760 też poprawić sobie warunki pracy, no bo też jest to nowe miejsce 00:35:13.840 --> 00:35:19.120 czyste, które będzie miało ogrzewanie naprawdę fajne, komfortowe warunki, 00:35:20.560 --> 00:35:24.640 o których jak tutaj koleżanka Alicja Zielińska rozmawia ze 00:35:24.720 --> 00:35:25.880 środowiskiem artystycznym. 00:35:25.960 --> 00:35:27.280 Wiemy, że największą. 00:35:28.480 --> 00:35:29.240 Bolączką. 00:35:29.560 --> 00:35:35.320 Jest właśnie miejsce do pracy i że tych miejsc nigdy nie jest wystarczająca ilość. 00:35:35.440 --> 00:35:36.480 Wciąż za mało. 00:35:36.920 --> 00:35:39.400 Tutaj taki apel do gdańskich nieruchomości, żeby może 00:35:39.480 --> 00:35:41.120 uwolniło kilka lokali. 00:35:41.880 --> 00:35:44.640 Okej, to prosimy gdańskie nieruchomości o lokale. 00:35:45.400 --> 00:35:49.360 Na razie czekając na otwarcie tego kolejnego 00:35:49.440 --> 00:35:55.160 miejsca, pędzimy do galerii SKM na wystawę Zuzy do Legii. 00:35:55.240 --> 00:35:55.760 Zapraszamy. 00:35:56.640 --> 00:35:58.960 Do kiedy oglądamy wystawę? 00:35:59.280 --> 00:36:00.320 Do 9. 00:36:00.440 --> 00:36:01.520 Do 19 kwietnia. 00:36:01.880 --> 00:36:08.320 Do 19 kwietnia, więc nie jest zbyt długo, więc tym bardziej poganiamy trochę. 00:36:08.520 --> 00:36:10.880 Dziękujemy bardzo za dzisiejsze spotkanie. 00:36:10.960 --> 00:36:13.120 Ja Wam dziękuję za Waszą obecność. 00:36:13.560 --> 00:36:15.640 Do widzenia i do zobaczenia na stoczni.