WEBVTT 00:00:14.040 --> 00:00:17.000 Dzień dobry, witam państwa serdecznie w programie Wszystkie strony miasta. 00:00:17.080 --> 00:00:19.760 To jest oczywiście odsłona kulturalna tego programu. 00:00:20.240 --> 00:00:26.720 Dzisiaj naszym gościem jest osoba, dzięki której dwa lata temu biliśmy się o bilety 00:00:26.800 --> 00:00:31.560 na Fangora, żeby obejrzeć jego obrazy w Pałacu Opatów, a tym razem 00:00:33.240 --> 00:00:36.760 zobaczymy prace japońskiego artysty. 00:00:36.840 --> 00:00:40.200 Pan Wojciech Zmorzyński Dzień dobry, witam. 00:00:40.520 --> 00:00:43.520 To nie było łatwe, żeby pana Wojtka ściągnąć tutaj do studia, bo 00:00:43.600 --> 00:00:45.320 jest bardzo zajętym człowiekiem. 00:00:45.520 --> 00:00:51.480 Jest kustoszem i kuratorem Muzeum Narodowego w Gdańsku, oddziału Sztuki 00:00:51.560 --> 00:00:55.560 Nowoczesnej w pałacu Pałacu Opatów. 00:00:56.920 --> 00:01:02.080 Ale zanim do tej wystawy Japońskiego wspaniałego artysty dotrzemy. 00:01:02.160 --> 00:01:06.440 To ja sobie pomyślałam na początku zawsze robię takie małe śledztwo dziennikarskie. 00:01:06.800 --> 00:01:11.240 I okazało się, że pan Wojciech Zmorzyński bardzo oszczędnie dzieli się z 00:01:11.520 --> 00:01:14.800 informacjami w portalach społecznościowych na swój temat. 00:01:14.880 --> 00:01:19.080 Bo jedyna rzecz, którą mi się udało ustalić, to to, że jest Pan absolwentem 00:01:19.160 --> 00:01:23.880 Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. 00:01:24.520 --> 00:01:26.800 To się zgadza. Wydział Sztuk Pięknych. 00:01:27.000 --> 00:01:29.240 Konserwatorstwo i muzealnictwo. 00:01:29.640 --> 00:01:33.800 Czy jako młody człowiek to Pan chciał zostać konserwatorem i muzykiem? 00:01:35.120 --> 00:01:36.800 Skąd takie pomysły? 00:01:37.040 --> 00:01:38.080 To jest pytanie. 00:01:38.600 --> 00:01:44.040 Zastanawiam się nad tym, nad tymi wyborami do dnia dzisiejszego, że czasami okazuje 00:01:44.120 --> 00:01:49.920 się, że decyzje podejmowane w takim wieku licealnym nie są zbyt dobre. 00:01:50.000 --> 00:01:55.960 A mówiąc poważnie, podejrzewam, że w latach 80. 00:01:56.040 --> 00:01:58.200 Bo studiowałem w drugiej połowie lat 80. 00:01:58.280 --> 00:02:02.880 W Toruniu w świetnym miejscu dla studiowania. 00:02:03.880 --> 00:02:10.040 Nie myślałem, nie myślałem kompletnie o tym, czym będę się zajmował, że to chyba. 00:02:10.240 --> 00:02:12.920 Nie wiem, czy teraz młodzi ludzie myślą na ten temat. 00:02:13.000 --> 00:02:13.920 Pewnie tak. 00:02:14.080 --> 00:02:15.920 Druga połowa lat 80. 00:02:16.000 --> 00:02:17.440 Czyli jeszcze komuna. 00:02:18.640 --> 00:02:21.600 Po zniesieniu stanu wojennego 2 lata zacząłem. 00:02:21.680 --> 00:02:27.040 Zacząłem studiować, więc na pewno nie myślałem o tym, co będę robił za lat 5 6. 00:02:27.200 --> 00:02:31.880 I na pewno nie myśleliśmy wtedy o tym dokonując wyborów, czy to jest intratne 00:02:32.320 --> 00:02:35.080 stanowisko, czy nie, Czy to jest dobra praca? 00:02:35.320 --> 00:02:36.320 Na pewno nie. 00:02:36.400 --> 00:02:40.160 Zresztą wszyscy zarabiali podobnie. 00:02:41.280 --> 00:02:42.120 Nie było. Był. 00:02:42.200 --> 00:02:47.960 Oczywiście rodził się jakiś biznes, już było, już blisko było do przełomu i tego 00:02:48.040 --> 00:02:52.520 boomu ekonomicznego, tych przemian, które doprowadziły do kapitalizmu. 00:02:52.600 --> 00:02:55.280 Ale, ale na pewno o tym nie myślałem. 00:02:55.400 --> 00:02:56.680 Myślałem bardziej. 00:02:58.000 --> 00:03:01.160 Ale sztuka zawsze, zawsze była ważna dla mnie. 00:03:01.240 --> 00:03:03.040 I dlatego właśnie to dom. Rodzice. 00:03:03.120 --> 00:03:07.840 Nie, właśnie nie. Właśnie nie jestem z takiej rodziny. 00:03:08.160 --> 00:03:14.240 To, żeby nie zabrzmiało tak źle, ale bez takich tradycji, bez 00:03:14.320 --> 00:03:16.200 tradycji artystycznych. 00:03:18.160 --> 00:03:23.320 Ale no lata osiemdziesiąte, więc to już jest, że to jest kwestia osobowości. 00:03:23.840 --> 00:03:28.160 Moje liceum w Gdyni, szóste LO, nie było takie artystyczne powiedzmy, ale 00:03:28.240 --> 00:03:30.920 to były moje, moje zainteresowania. 00:03:31.000 --> 00:03:32.960 Ja dodam jeszcze, o czym. 00:03:33.040 --> 00:03:40.400 Mało osób nawet w muzeum pewnie nie wie, że ja zdawałem mój pierwszy kierunek. 00:03:40.480 --> 00:03:43.480 Mój pierwszy egzamin po maturze to była akademia. 00:03:43.560 --> 00:03:49.040 Wtedy jeszcze nie akademia, tylko Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych 00:03:49.120 --> 00:03:51.560 w Gdańsku i zdawałem na grafikę. 00:03:51.640 --> 00:03:55.760 Więc to się może to się może właśnie z tą wystawą, którą prezentujemy 00:03:55.840 --> 00:03:56.920 teraz, jakoś łączyć. 00:03:57.000 --> 00:04:02.000 Grafika Chociaż wybór grafiki też był, też był jakiś nie do końca przemyślany. 00:04:02.840 --> 00:04:06.920 Jest Pan kolejnym gościem, który okazuje się, że chodzi do tego samego liceum. 00:04:07.000 --> 00:04:08.600 Chodził co ja. 00:04:08.800 --> 00:04:11.480 Jeśli też matematyki uczyła pana prof. 00:04:11.560 --> 00:04:12.560 Hoffmann, to. 00:04:13.160 --> 00:04:18.400 Niech pani profesor Hoffmann mnie uczyła. 00:04:18.680 --> 00:04:22.960 Większa osobowość w cudzysłowie, ale pani haft. 00:04:23.320 --> 00:04:25.800 Słynna pani haft z Wejherowa. 00:04:25.880 --> 00:04:27.000 Słynna pani haft. 00:04:27.080 --> 00:04:28.920 Tak, obie były straszne. 00:04:29.920 --> 00:04:31.280 Śnią się nam po nocach. 00:04:31.360 --> 00:04:33.080 Ekscentryczne, Straszne. 00:04:33.160 --> 00:04:34.560 Niesprawiedliwe. 00:04:34.640 --> 00:04:36.880 Oczywiście taka była szkoła. Ale. 00:04:37.120 --> 00:04:37.440 Ale. 00:04:37.520 --> 00:04:40.800 Ale też w pewnym momencie ona wiedziała, że nic ze mnie nie będzie. 00:04:40.880 --> 00:04:44.840 Wiedziała, że już w liceum startował w konkursach plastycznych. 00:04:45.200 --> 00:04:47.320 Wygrałem nawet konkurs plastyczny. 00:04:47.400 --> 00:04:51.120 Moja przygoda w muzeum jako zapowiadała moją przyszłość. 00:04:51.200 --> 00:04:57.360 Ale, ale że nauczyciele wiedzieli, że ja, że kierunki ścisłe Raczej 00:04:58.040 --> 00:04:59.600 nie dla mnie, nie dla mnie. 00:05:00.120 --> 00:05:05.200 Panie Wojtku, Pan zajmuje się sztuką XX i XXI wieku, a szczególnie ukochał Pan 00:05:05.280 --> 00:05:09.040 marynistów i malarzy malarzy Wybrzeża. 00:05:09.120 --> 00:05:10.360 Skąd ci maryniści? 00:05:10.440 --> 00:05:15.200 Bo to i Moskwa i Ignacy Klukowski, i Henryk Baranowski. 00:05:15.320 --> 00:05:16.440 Organizował pan? 00:05:16.560 --> 00:05:18.680 Tak, tak tak tak. Oczywiście. 00:05:18.760 --> 00:05:19.800 Moskwa. Marian. 00:05:19.880 --> 00:05:22.200 Moskwa wybitny marynista. 00:05:23.000 --> 00:05:27.760 Przygotowałem dwie duże wystawy w Muzeum Narodowym w Gdańsku i 00:05:29.480 --> 00:05:32.200 dwie mniejsze poza poza muzeum. 00:05:32.280 --> 00:05:35.040 Ale to był temat mojej pracy magisterskiej. 00:05:35.800 --> 00:05:38.440 Ja właśnie pod koniec lat 80. 00:05:38.520 --> 00:05:43.200 Zacząłem się zastanawiać, o czym pisać, jaki kierunek, jaki kierunek wybrać. 00:05:44.280 --> 00:05:51.320 Byłem uczniem profesora Waśbińskiego, bardzo specyficznego profesora w Toruniu, 00:05:51.600 --> 00:05:57.840 który mnie znienawidził po wybraniu tego tematu, bo Moskwa nie dość, że 00:05:58.920 --> 00:06:03.880 mało znany był wtedy, to jeszcze kaszubski malarz. 00:06:04.040 --> 00:06:08.440 Więc to dla profesora, który interesował się sztuką włoską, 00:06:08.640 --> 00:06:13.240 włoskiego renesansu, który pisał o tym i wymagał od swoich studentów, że będą 00:06:13.320 --> 00:06:16.520 też zajmowali się poważnymi tematami. To było jakieś. 00:06:16.720 --> 00:06:17.680 Jakaś ucieczka. 00:06:18.720 --> 00:06:24.400 Tak, tak, ale, ale, ale z biegiem czasu okazało się, że ten Moskwa to był. 00:06:24.480 --> 00:06:26.200 To był bardzo dobry wybór. 00:06:26.360 --> 00:06:27.440 Dziś jest bardzo znany. 00:06:29.320 --> 00:06:35.560 Jest między innymi przez te dwie wystawy, które, które robiłem w Pałacu Opatów, ale 00:06:35.640 --> 00:06:40.040 też rynek sztuki go trochę wypromował, że on zaczął się pojawiać. 00:06:40.120 --> 00:06:44.760 Ten rynek sztuki, który powstał po 90 roku, ten Moskwa zawsze tam się 00:06:44.840 --> 00:06:47.560 przewijał i do tej pory się przewija. 00:06:47.640 --> 00:06:50.440 I stałem się specjalistą od Moskwy, tak? 00:06:50.920 --> 00:06:54.520 No, od 40 lat tak naprawdę. 00:06:56.200 --> 00:06:57.440 Śledzę to, co się. 00:06:57.640 --> 00:07:00.040 Obrazy, które się pojawiają, obrazy. 00:07:00.320 --> 00:07:05.360 Znam oczywiście rodzinę, znam przyjaciół Moskwy, ale mam oko na niego cały czas. 00:07:05.440 --> 00:07:09.960 Mimo że już zajmuję się innymi sprawami, to ciągle ten Moskwa jest mi bliski. 00:07:10.040 --> 00:07:14.080 A później to mały krok do do marynistyki. 00:07:14.600 --> 00:07:20.920 Mój ojciec mówiłem o tym, że że to nie jest artystyczna rodzina. 00:07:21.160 --> 00:07:26.800 Wielu marynarzy w rodzinie, więc widok z okna na morze, Więc marynistykę 00:07:26.880 --> 00:07:29.240 jakoś pojawiła się naturalnie. 00:07:29.320 --> 00:07:31.960 A ma pan dzisiaj jakiś obraz Moskwy u siebie w domu? 00:07:32.400 --> 00:07:34.160 Nie mam. Jakichkolwiek. 00:07:34.240 --> 00:07:35.920 Marynistyczny oraz. 00:07:38.160 --> 00:07:39.960 Czy wystarczy ten widok z okna? 00:07:40.040 --> 00:07:41.240 Widok z okna to był. 00:07:41.320 --> 00:07:45.280 To był u moich rodziców natomiast ciekawostka. 00:07:45.360 --> 00:07:47.400 Moskwy nie, Ale, Ale, ale kupiłem. 00:07:47.480 --> 00:07:51.360 Ostatnio odkryłem, bo to też korzenie mojej rodziny. 00:07:51.680 --> 00:07:58.680 Mój dziadek ze strony mamy był rybakiem, który był rybakiem, takim klasycznym. 00:07:58.760 --> 00:08:02.200 Ale w latach pod koniec lat 20. 00:08:02.720 --> 00:08:08.960 Z Poznańskiego przyjechał z grupą naukowców do Helu i tam postanowił 00:08:09.600 --> 00:08:14.560 w pewnym momencie, że zacznie, zacznie to na poważnie łowić ryby. 00:08:14.640 --> 00:08:19.680 I był takim pionierem rybołówstwa dalekomorskiego, bo z tego 00:08:19.760 --> 00:08:24.800 Helu nawet przed wojną wypływał na Morze Północne, co nie było takie oczywiste. 00:08:25.480 --> 00:08:33.040 I kilka lat temu wiedziałem, że mojego dziadka, który który przeżył wojnę i się 00:08:33.120 --> 00:08:39.280 przeniósł w 39 roku do Gdyni, po wojnie, w latach 50. 00:08:39.760 --> 00:08:44.840 Rysował i malował Antoni Suchanek, czyli też wielka postać polskiej marynistyki, 00:08:45.160 --> 00:08:48.440 doskonały portrecista, malarz Kwiatów kobiet. 00:08:48.520 --> 00:08:52.400 Wiedziałem, że wiedziałem, że z gazety, bo to były 00:08:53.000 --> 00:08:59.000 czasami te rysunki były reprodukowane w gazetach i wiedziałem, że miał kontakt 00:08:59.080 --> 00:09:00.760 w porcie rybackim z Suchankiem. 00:09:00.840 --> 00:09:05.040 I kilka lat temu na aukcji zobaczyłem portret malowany. 00:09:05.120 --> 00:09:11.360 Taki nieduży, malowany farbą, temperą, farbami wodnymi. 00:09:11.440 --> 00:09:14.800 I od razu wiedziałem, że to jest mój dziadek, którego nie znałem, bo zmarł. 00:09:16.160 --> 00:09:17.880 Zostały jakieś zdjęcia, czy tak? 00:09:17.960 --> 00:09:22.760 Tak, tak, ale to po nosie, po nosie. 00:09:23.600 --> 00:09:25.080 To niesamowite, bo wiedziałem. 00:09:25.520 --> 00:09:29.440 Że to musi być portret mojego dziadka, który który kupiłem. 00:09:30.560 --> 00:09:33.200 Który drogi był. Ten dziadek niestety był drogi. 00:09:33.280 --> 00:09:35.600 Ja myślałem, że on spadnie z aukcji. 00:09:36.680 --> 00:09:39.360 Ale jako rodzina mógł pan o jakąś przecenę. 00:09:39.720 --> 00:09:41.240 Nie, nie ma prawa pierwokupu. 00:09:41.320 --> 00:09:43.440 To muzea mają prawa pierwokupu. 00:09:43.520 --> 00:09:46.440 I nagle się okazało, że ten Suchanek ma ceny. 00:09:46.960 --> 00:09:49.160 Nikt tam specjalnie o Suchanka nie walczy. 00:09:49.240 --> 00:09:53.880 On jest świetnym malarzem, Że kwiaty, portrety i oczywiście kompozycje jakieś 00:09:53.960 --> 00:09:58.560 marynistyczne cieszą się dużym powodzeniem, ale tu nagle do tego jakiegoś 00:09:58.640 --> 00:10:05.680 takiego portretu, jakiegoś nieznanego mężczyzny z fajką, z czapką rybacką, 00:10:06.640 --> 00:10:13.760 rybacka, tak nagle, nagle nagle jakaś powstała, jakaś wielka licytacja. 00:10:13.840 --> 00:10:15.920 Byłem, byłem, naprawdę byłem wkurzony. 00:10:16.000 --> 00:10:19.160 Ale potem sobie pomyślałem no, nikt nie może kupić dziadka. 00:10:19.240 --> 00:10:21.440 No musiałem przebijać, trzeba walczyć. 00:10:21.680 --> 00:10:23.200 Walczyłem o dziadka do końca. 00:10:23.320 --> 00:10:25.360 Suchanek ma zresztą ławeczkę w Orłowie. 00:10:25.440 --> 00:10:30.640 Gdybyście państwo chcieli przysiąść przy słuchaniu, to też zapraszamy do Gdyni. 00:10:30.720 --> 00:10:34.280 Wielki malarz, świetny, świetny rysownik, malarz, kolega Moskwy, ale 00:10:34.360 --> 00:10:35.680 zupełnie inny charakter. 00:10:36.680 --> 00:10:41.200 No i w ten sposób się przytulaliśmy do Fangora dość zaskakująco, ponieważ ta 00:10:41.280 --> 00:10:46.880 wystawa odbyła się w 2022 roku chyba, o ile dobrze pamiętam, trzy lata temu. 00:10:47.280 --> 00:10:48.920 No i to był ogromny sukces. 00:10:49.000 --> 00:10:51.040 Wystawa zresztą była ogromna. 00:10:51.280 --> 00:10:54.960 Retrospektywna na wszystkich poziomach. 00:10:55.040 --> 00:11:00.240 Cały Pałac Opatów wypełnił się pracami i wczesnymi, nie tylko tymi najbardziej 00:11:00.320 --> 00:11:06.080 ikonicznymi, najbardziej znanymi, ale też, ale też wcześniejszymi pracami. 00:11:06.320 --> 00:11:07.080 I przyniósł. 00:11:07.160 --> 00:11:13.560 Przyniosła ta wystawa Panu mnóstwo nagród, bo i olśnienie Onetu, i nominacje do 00:11:13.640 --> 00:11:18.480 Sztormu, i Pomorska Nagroda Artystyczna, i Splendor Gedanesis. 00:11:18.560 --> 00:11:21.120 No i wtedy dowiedział się pan, co to jest hasztag? 00:11:21.200 --> 00:11:22.400 Z tego, co słyszałam. 00:11:23.840 --> 00:11:26.240 Tak, to było rzeczywiście zaskoczenie. 00:11:26.320 --> 00:11:27.440 Sukces tej wystawy? 00:11:27.520 --> 00:11:32.560 A może, bo osoby, które robią wystawy w muzeach 00:11:33.560 --> 00:11:38.080 nie są przygotowane, ale w momencie otwarcia wystawy już są tak zmęczone tymi 00:11:38.160 --> 00:11:43.120 sprawami organizacyjnymi, że nie myślą w ogóle o tym, co będzie, co będzie później. 00:11:43.200 --> 00:11:47.240 I nagle się okazało, że ten fangor rzeczywiście wielka wystawa, tam 00:11:47.800 --> 00:11:51.960 ponad 120 obrazów, duże formaty z wszystkich okresów. 00:11:52.320 --> 00:11:53.000 To było ważne. 00:11:53.080 --> 00:11:56.960 Takie było założenie od początku, że pokazujemy Fangora w całości. 00:11:57.240 --> 00:12:04.000 Rocznicowa wystawa od wczesnych prac do do tych późnych, które 00:12:04.080 --> 00:12:05.520 wykonał przed śmiercią. 00:12:06.760 --> 00:12:08.720 I nagle się okazało, że ten fangor. 00:12:09.440 --> 00:12:14.440 Zastanawiam się, czy czy 15 lat temu ta wystawa też cieszyłaby się 00:12:15.680 --> 00:12:17.440 taką popularnością? Chyba nie. 00:12:17.520 --> 00:12:23.720 Że coś się stało po pandemii, coś się stało też w tych możliwościach 00:12:24.960 --> 00:12:30.120 reklamowania wystaw w mediach społecznościowych, 00:12:30.440 --> 00:12:33.040 że to trafia zupełnie do innego widza. Wszystko. 00:12:33.120 --> 00:12:36.120 I on też będzie fotograficzny, prawda? Tak. 00:12:36.200 --> 00:12:40.840 I byłem zdziwiony tymi sesjami fotograficznymi, które się 00:12:40.920 --> 00:12:46.200 odbywały, odbywały się w muzeum właśnie odbiorcami, młodymi ludźmi, którzy. 00:12:46.320 --> 00:12:49.920 No właśnie, przepraszam, bo pan mi wtedy mówił, że zupełnie inni ludzie przychodzą 00:12:50.000 --> 00:12:55.240 w końcu pan jako kurator wieloletni zna Pan mniej więcej osoby, które przychodzą. 00:12:55.960 --> 00:12:59.360 Jaki typ ludzi przychodzi do muzeów i nagle okazało się, że 00:12:59.440 --> 00:13:02.320 zupełnie inni odbiorcy. 00:13:04.000 --> 00:13:07.680 Ja w zasadzie robiłem wystawy od 1998 roku. 00:13:07.800 --> 00:13:10.640 Pierwszą wystawą był był właśnie Marian Mokwa. 00:13:11.960 --> 00:13:18.040 Później różne tematy, ale tam był Józef Czapski i Jacek, i Marek Żuławscy i. 00:13:18.280 --> 00:13:23.960 Ale skupiłem się na Wybrzeżu na artystach związanych tutaj ze środowiskiem, na 00:13:24.040 --> 00:13:27.040 artystach związanych z gdańską uczelnią. 00:13:27.320 --> 00:13:28.640 Wystawy monograficzne. 00:13:28.720 --> 00:13:33.280 I może nie powiem, że to był błąd, ale może też te lokalne rzeczy nie są 00:13:34.000 --> 00:13:38.200 tak interesujące dla, dla, dla publiczności, dla młodych ludzi. 00:13:38.280 --> 00:13:43.960 A Fangor rzeczywiście już artysta uznany, legendarny, 00:13:44.880 --> 00:13:48.800 ikona polskiego malarstwa i obrazy. 00:13:48.880 --> 00:13:53.800 I to naprawdę okazało się, że ja zupełnie nie miałem świadomości robiąc tą wystawę. 00:13:54.960 --> 00:13:55.880 Że to będzie taki sukces. 00:13:55.960 --> 00:13:58.520 Że to będzie sukces, jak ona będzie do końca wyglądała. 00:13:58.600 --> 00:14:01.040 Ja oczywiście muszę wiedzieć, bo trzeba wiedzieć, jaki jest. 00:14:01.120 --> 00:14:04.880 Jak to będzie, jaki jest, jaki, do czego dążymy, jak to będzie wyglądało. 00:14:04.960 --> 00:14:08.440 Ale, ale nie spodziewałem się tego i potem, bo te nagrody się. 00:14:08.840 --> 00:14:15.360 Wystawa była otwierana w październiku, w październiku, a tak naprawdę te 00:14:15.440 --> 00:14:18.440 wszystkie nagrody to wielkie zainteresowanie. 00:14:18.520 --> 00:14:21.320 Zaczęło się po nowym roku. Trzeba było przedłużać. 00:14:21.400 --> 00:14:23.080 Zresztą czas trwania wystawy. 00:14:23.200 --> 00:14:28.600 Nie mogliśmy przedłużyć tam w jakiś taki nieograniczony wymiar. 00:14:28.680 --> 00:14:32.360 Ale, ale, ale o miesiąc przedłużyliśmy i te kolejki. 00:14:32.480 --> 00:14:35.360 I te kolejki. Bardzo to było zaskakujące. 00:14:35.560 --> 00:14:40.440 Zaskakujące na początku, na początku marca, kiedy już 00:14:41.800 --> 00:14:44.720 spadł śnieg, bo ta pogoda była nieprzewidywalna, to 00:14:44.800 --> 00:14:46.240 nagle zobaczyliśmy przed. 00:14:46.560 --> 00:14:48.600 Przed muzeum, Przed otwarciem. 00:14:48.960 --> 00:14:53.000 Dwie godziny przed otwarciem jakiegoś pana na krzesełku siedzącego i 00:14:53.080 --> 00:14:54.560 czekającego na otwarcie. 00:14:54.640 --> 00:14:56.640 Bo to było to było piękne. 00:14:57.000 --> 00:14:59.080 Polakom przypomniały się dobre, stare czasy. 00:14:59.160 --> 00:15:01.360 Tak, Sytuacja kolejkowa, zapisy. 00:15:02.240 --> 00:15:02.520 Tak. 00:15:03.840 --> 00:15:07.560 Rzeczywiście, to chyba z 60 tysięcy osób obejrzało. 00:15:07.680 --> 00:15:09.040 Ponad 60 tysięcy. 00:15:09.120 --> 00:15:10.400 To naprawdę. 00:15:10.640 --> 00:15:11.760 To naprawdę. 00:15:12.080 --> 00:15:13.520 To naprawdę dobry wynik. 00:15:13.600 --> 00:15:14.760 W ciągu 5 miesięcy. 00:15:15.360 --> 00:15:16.560 No tak, tak. 00:15:16.680 --> 00:15:18.880 No i ludzie też przyjeżdżali przecież z głębi Polski. 00:15:18.960 --> 00:15:19.840 Z całej Polski. 00:15:19.960 --> 00:15:25.080 To nie była, to nie była wystawa dla naszej lokalnej społeczności. 00:15:25.160 --> 00:15:27.920 To przyjeżdżali ludzie z całego, z całego kraju. 00:15:28.000 --> 00:15:31.800 Nawet były, były osoby, które specjalnie przyjechały z zagranicy. 00:15:31.880 --> 00:15:36.880 To było coś naprawdę ważnego dla muzeum, ale też pokazało, 00:15:37.560 --> 00:15:39.800 w jakim kierunku powinno pójść muzeum. 00:15:39.880 --> 00:15:44.800 Tak mi się wydaje, że robiąc takie wystawy, że że jednak istniejemy dla 00:15:44.880 --> 00:15:46.800 publiczności, że to jest ważne, że. 00:15:46.920 --> 00:15:51.800 Ludzie są głodni takich tematów, o których się pisze w prasie, bo rzeczywiście, tak 00:15:51.880 --> 00:15:54.840 jak pan mówił, to się wzajemnie wzajemnie napędza. 00:15:55.240 --> 00:16:02.040 Te aukcje sztuki i ceny, które osiągają fangor, które odbijały się echem. 00:16:02.120 --> 00:16:02.800 To jest ważne. 00:16:03.000 --> 00:16:06.520 To było pytanie, gdzie jest ten najdroższy obraz. 00:16:06.680 --> 00:16:10.840 I było kilka rzeczywiście ona była już nie pamiętam dokładnie, ale ona była 00:16:10.920 --> 00:16:14.040 ubezpieczona na jakąś gigantyczną kwotę 100 milionów. 00:16:14.120 --> 00:16:14.800 Chyba to jest. 00:16:16.520 --> 00:16:17.480 To samo. 00:16:17.560 --> 00:16:21.160 Ubezpieczenie nie było takie drogie, ale trzeba było trzeba było 00:16:21.240 --> 00:16:23.800 zapłacić, żeby móc wypożyczyć te obrazy. 00:16:24.000 --> 00:16:27.200 Na szczęście Polacy jeszcze nie mają pomysłów na takie szalone akcje 00:16:27.800 --> 00:16:29.480 i niszczenie obrazów w muzeach. 00:16:29.560 --> 00:16:31.280 Niech pani tak nie wymazuje. 00:16:31.360 --> 00:16:32.720 Odpukać, odpukać. 00:16:34.120 --> 00:16:38.920 Ale ja pamiętam, że jak wtedy rozmawialiśmy, to rozmawiał. 00:16:39.120 --> 00:16:43.720 Ponieważ były oprowadzania po wystawie i rozmawiał pan z 00:16:44.520 --> 00:16:48.240 oglądającymi, zadawali takie pytania między innymi dlaczego 00:16:48.320 --> 00:16:49.640 ten obraz jest dobry? 00:16:50.560 --> 00:16:52.600 Dlaczego ten obraz jest dobry? 00:16:52.680 --> 00:16:59.040 Dlaczego ten obraz jest dobry i przez to taki drogi, że to ciężko wytłumaczyć, 00:16:59.120 --> 00:17:00.960 To naprawdę ciężko wytłumaczyć. 00:17:01.040 --> 00:17:05.480 Historycy sztuki uciekają od takich, od takich, od takich odpowiedzi, 00:17:05.560 --> 00:17:07.600 ale to się składa kilka. 00:17:07.960 --> 00:17:10.560 Ja pani odpowiedziałem wtedy, że to kilka czynników. 00:17:10.640 --> 00:17:15.720 Oczywiście osobowość artysty, cała ta legenda, całe jego życie, gdzie wystawiał, 00:17:15.800 --> 00:17:23.280 kto się nim zajmował, kto pisał o nim obraz z dobrego musi być też 00:17:23.360 --> 00:17:25.240 dobrego z dobrego okresu. 00:17:25.320 --> 00:17:30.240 W przypadku Fangora, który żył długo i przechodził przez różne etapy, nie 00:17:30.320 --> 00:17:34.280 był artystą, który skupił się tylko na tej, na tej, na tej działce, 00:17:34.360 --> 00:17:36.480 która przynosi największe dochody. 00:17:36.560 --> 00:17:41.240 Nie, on był na tyle konsekwentny, na tyle przekorny, że się zmieniał, że. 00:17:41.320 --> 00:17:42.960 To był niepokorny artysta, prawda? 00:17:43.040 --> 00:17:47.400 Tak, tak, tak bardzo pokorny i potrafił tak Zrobić coś takiego. 00:17:47.480 --> 00:17:49.000 Właśnie co? Co? 00:17:49.080 --> 00:17:52.840 Odcinał się od tego, co robił wcześniej, bo interesowały go inne 00:17:52.920 --> 00:17:54.280 zagadnienia plastyczne. 00:17:54.920 --> 00:17:59.800 Ale tutaj w ten sposób powolutku będziemy zbliżać się do wystawy, którą teraz 00:17:59.880 --> 00:18:02.640 możemy obejrzeć w Pałacu Opatów. 00:18:02.720 --> 00:18:05.160 To jest wystawa Masa i ja. 00:18:05.240 --> 00:18:08.000 Tak nazywa się Masa Masaki. 00:18:08.200 --> 00:18:15.920 Ja tak nazywa się ten artysta i ku mojemu zdumieniu również widziałam w 00:18:16.000 --> 00:18:20.000 mediach społecznościowych kolejki, które ustawiały się przed otwarciem. 00:18:20.080 --> 00:18:21.840 Co tam się wydarzyło takiego? 00:18:21.920 --> 00:18:23.160 Skąd ten pomysł? 00:18:23.240 --> 00:18:24.800 Może nie wiem. 00:18:25.040 --> 00:18:27.480 Może jeszcze Fangora, powiedzmy. 00:18:27.560 --> 00:18:30.760 No, większość ludzi kojarzy tego artystę. Nie sądzę. 00:18:30.840 --> 00:18:32.960 Artysta zupełnie nieznany. 00:18:34.400 --> 00:18:36.800 Zapraszaliśmy zawsze. Dawniej było tak. 00:18:37.000 --> 00:18:42.320 I to jest ciekawe, że na wernisaże typu Moskwa profesorowie 00:18:42.560 --> 00:18:45.760 gdańskiej ASP jakieś naprawdę. 00:18:46.680 --> 00:18:49.320 ważne postacie, jak kiedyś spod Bereźnicki. 00:18:49.400 --> 00:18:51.880 Zawsze przychodziło tak 300 osób. 00:18:51.960 --> 00:18:54.480 Jak 400 przyszło, to już było ok. 00:18:54.560 --> 00:18:56.880 Dużo osób przyszło na wernisaż. Fajnie. 00:18:57.360 --> 00:19:01.240 A tutaj nagle prawie 2 tysiące osób na wernisaż. 00:19:01.320 --> 00:19:05.280 Powstała kolejka, nie mogliśmy wszystkich wpuszczać, bo niebezpiecznie w pewnym 00:19:05.360 --> 00:19:08.720 momencie i nie, Nie wiem skąd to zainteresowanie. 00:19:08.800 --> 00:19:11.800 Młodzi ludzie. Młodzi młodzi ludzie, młodzi ludzie. 00:19:11.880 --> 00:19:16.480 Może część z naszej Akademii Sztuk Pięknych, może część ze szkoły polsko 00:19:16.560 --> 00:19:20.240 japońskiej działającej w Gdańsku. 00:19:20.320 --> 00:19:24.800 Młodzi ludzie, młodzi ludzie, artysta, artysta, mało znany. 00:19:25.880 --> 00:19:29.560 Grafika. Czyli to nie jest spektakularne. 00:19:29.640 --> 00:19:34.520 Wystawy, grafiki, naprawdę wystawy, grafiki? 00:19:34.600 --> 00:19:35.840 Tłumy nie przychodzą. 00:19:37.560 --> 00:19:43.120 Może zainteresowanie Japonią kulturą Japonii, które datuje się od. 00:19:43.440 --> 00:19:44.520 Od dekady. 00:19:45.480 --> 00:19:47.160 Kultura, sztuka? 00:19:47.240 --> 00:19:49.200 No wszystko sztuka. 00:19:49.280 --> 00:19:50.600 Film przede wszystkim. 00:19:50.680 --> 00:19:51.760 Które które? 00:19:51.840 --> 00:19:53.880 Szogun Ja pamiętam z lat 80. 00:19:53.960 --> 00:19:55.440 Szoguna Teraz jest nowe. 00:19:55.680 --> 00:19:57.320 No nowy serial. 00:19:57.400 --> 00:19:59.440 To wszystko jakoś ta Japonia jest. 00:19:59.520 --> 00:20:01.480 Japonia jest bardzo atrakcyjna. 00:20:01.840 --> 00:20:08.840 Ale ja myślę też, że temat, bo no cała cała wystawa nazywa się Tajemnice 00:20:08.920 --> 00:20:14.520 natury i ten temat, który porusza japoński artysta, też chyba jest 00:20:14.600 --> 00:20:15.680 ważny w dzisiejszych czasach. 00:20:15.760 --> 00:20:19.440 Jest ważne, ale on tego nie robi, on tego nie robi wprost. 00:20:19.520 --> 00:20:26.560 Tytuł jest Tajemnice natury, ale to on używa technik metalowych. 00:20:26.640 --> 00:20:31.000 To nie jest drzeworyt, który znamy z końca XIX. 00:20:31.080 --> 00:20:36.680 Japoński drzeworyt, który znamy z końca XIX i z połowy XIX wieku, który był tak 00:20:36.760 --> 00:20:46.400 popularny i wpłynął na sztukę, na sztukę europejską po połowie XIX wieku i którego 00:20:46.720 --> 00:20:51.160 ślady można odnaleźć w twórczości Van Gogha, van Gogha, innych 00:20:52.120 --> 00:20:54.560 artystów, artystów polskich. 00:20:55.520 --> 00:20:57.880 Techniki metalowe, czerń i biel. 00:20:58.080 --> 00:20:59.480 Bardzo oszczędne. 00:20:59.560 --> 00:21:01.160 Te tajemnice natury. 00:21:02.560 --> 00:21:04.760 To nie jest flora i fauna. 00:21:05.440 --> 00:21:10.840 To są prace konceptualne, abstrakcyjne, ale piękne to jest i to, i to 00:21:10.920 --> 00:21:12.880 jest ważne, bardzo subtelne. 00:21:13.200 --> 00:21:16.760 Tak jak bardzo subtelny, uduchowiony jest sam Masaki. 00:21:17.200 --> 00:21:18.440 Jest to jednak to. 00:21:20.960 --> 00:21:25.840 Ta duchowość w tej sztuce japońskiej i ten wpływ natury jakiś. 00:21:25.920 --> 00:21:30.840 Taka korelacja między człowiekiem a naturą jest, jest, jest i ciągle 00:21:30.920 --> 00:21:34.360 w Japonii żywe i ważne. 00:21:34.800 --> 00:21:39.640 Może dlatego też, że to jest jednak wyspa i bardzo. 00:21:39.720 --> 00:21:42.880 Ludzie, którzy tam mieszkają podlegają prawom natury, prawda? 00:21:43.040 --> 00:21:47.080 Może bardziej nawet czują, jaka ona jest groźna? 00:21:47.280 --> 00:21:50.160 Jaka ona jest niebezpieczna i jak oni od niej zależą. 00:21:50.600 --> 00:21:54.080 Nie uzurpują sobie prawa do tego, żeby czynić sobie ziemię poddaną, 00:21:54.160 --> 00:21:55.880 bo się raczej nie da. Chyba. 00:21:56.160 --> 00:22:04.320 I religia japońska, która która odnajduje Boga i Boskiego Ducha 00:22:04.760 --> 00:22:10.360 tak naprawdę wszędzie, a w naturze, w naturze szczególnie, że można odnaleźć 00:22:10.440 --> 00:22:17.640 właśnie tego Boskiego Ducha, tą energię w kamieniu, w górze, ale także w roślinności 00:22:18.280 --> 00:22:20.280 i w świecie zwierzęcym. 00:22:21.400 --> 00:22:22.560 Ważne, ważne jest. 00:22:22.640 --> 00:22:29.600 Chyba najważniejszym takim elementem w tej sztuce Masakiego jest takie pojęcie 00:22:29.880 --> 00:22:36.640 sejsej ruten, czyli takie wieczne odradzanie się, wieczne wieczne 00:22:36.720 --> 00:22:39.720 odradzanie się formy takie. 00:22:42.040 --> 00:22:48.600 Odradzanie się życia po śmierci i to, że artysta też w to wierzy, że ta tajemnica 00:22:48.680 --> 00:22:52.200 natury leży w tym, że to wszystko się. 00:22:52.440 --> 00:22:57.680 Że to wszystko się odnawia, że ten cykl życia jest, jest, jest nieustanny. 00:22:58.040 --> 00:23:03.720 Zresztą jak wejdziemy na wystawę, tam są opisy autorstwa artysty, bardzo poetyckie 00:23:03.800 --> 00:23:09.960 opisy mówiące o kolejnych cyklach, które, które oglądamy w cyklu. 00:23:10.320 --> 00:23:13.720 One są takie kontemplacyjne, melancholijne. 00:23:13.800 --> 00:23:18.600 On właśnie to, co mówiłem, że odnajduje, że on jest bardzo melancholijny, 00:23:18.680 --> 00:23:20.280 że on odnajduje to też. 00:23:20.520 --> 00:23:24.080 Jak chodziliśmy po Parku Oliwskim, to widziałem, jak on się, jak on się 00:23:24.360 --> 00:23:27.240 zachowuje, jak on się zachowuje, jak on patrzy. 00:23:27.360 --> 00:23:32.120 Jeszcze początek marca, więc to jest jeszcze, jeszcze. 00:23:32.200 --> 00:23:38.400 Życie się nie odradza w parku, ale ta roślinność jeszcze jest w stanie uśpienia. 00:23:38.480 --> 00:23:43.040 Ale, ale jak on patrzy na to Byliśmy w Palmiarni, gdzie znalazł. 00:23:43.200 --> 00:23:43.820 Nie. 00:23:44.480 --> 00:23:49.840 Znalazł od razu drzewo, które rośnie, palmę, które rośnie pod jego domem. 00:23:50.080 --> 00:23:53.040 Także to było dla niego wielkie odkrycie. 00:23:53.120 --> 00:23:56.720 Nie był zaskoczony tym japońską częścią parku. 00:23:56.800 --> 00:23:58.400 Był zdziwiony. 00:23:58.480 --> 00:24:00.560 Był powściągliwy. Japończycy są? 00:24:00.640 --> 00:24:01.800 Nie są tacy. Był taki. 00:24:01.880 --> 00:24:09.120 Zdziwiony się go pytałem, jak to się ma do oryginału, ale chciał być miły. 00:24:09.200 --> 00:24:10.320 Chciał być miły, ale. 00:24:10.400 --> 00:24:14.360 Ale to nie ma takiego dużego, dużego, dużego związku. 00:24:14.440 --> 00:24:20.120 Są tam pewne elementy, pewne pewne takie takie symbole japońskie, ale to 00:24:20.320 --> 00:24:23.680 podejrzewam, że to jest, że to nie Japończyk robił. 00:24:24.240 --> 00:24:31.120 Żeby dać państwu taką małą próbkę myślenia artysty, to w katalogu 00:24:31.600 --> 00:24:33.680 jest też kilka słów od niego. 00:24:33.760 --> 00:24:37.200 I między innymi pisze tak Raz po raz urzeka mnie widok 00:24:37.280 --> 00:24:39.280 kwiatów kołyszących się na wietrze. 00:24:39.360 --> 00:24:42.840 Czasem wydaje mi się, że te skromne przejawy życia poruszają 00:24:42.920 --> 00:24:44.080 się z własnej woli. 00:24:44.160 --> 00:24:47.360 Kiedy przyglądam się uważnie poszczególnym kwiatom, dostrzegam, 00:24:47.440 --> 00:24:49.040 że każdy ma inną formę. 00:24:49.320 --> 00:24:53.840 Te małe formy skrzą się żywymi kolorami i fantazyjnymi kształtami, jakby chciały 00:24:53.920 --> 00:24:56.440 uwolnić kryjącą się w nich energię witalną. 00:24:56.720 --> 00:25:00.960 Te osobne i niepowtarzalne momenty obserwacji wydobywają na powierzchnię 00:25:01.040 --> 00:25:07.040 myśli na temat życia i śmierci, które ukrywają się w zakamarkach mojego umysłu. 00:25:08.800 --> 00:25:14.440 Nostalgicznie, spokojnie, minimalistycznie i bardzo uważnie. 00:25:14.520 --> 00:25:17.280 I takie są te grafiki, Takie są te grafiki. 00:25:17.360 --> 00:25:18.320 On tam nie ma. 00:25:18.800 --> 00:25:22.800 Tam nie ma takiej bujnej roślinności, nie ma koloru. 00:25:22.880 --> 00:25:24.000 Tak jak roślinność. 00:25:24.080 --> 00:25:27.680 To kojarzy nam się własnie z zielenią, palmami, zielenią. 00:25:27.840 --> 00:25:32.600 Z tą taką tradycją grafiki japońskiej, która też skupiała się na 00:25:32.840 --> 00:25:34.800 na ptakach, na kwiatach. 00:25:34.880 --> 00:25:36.520 To wszystko było bujne. U niego, nie. 00:25:36.600 --> 00:25:38.240 U niego jest wszystko wycofane. 00:25:38.600 --> 00:25:42.840 Widzimy tam 70 grafik i cała wystawa jest zaaranżowana tak samo jak 00:25:42.920 --> 00:25:44.840 Fangora przez Dorotę Terleckiego. 00:25:44.920 --> 00:25:49.120 Biurokracja Bardzo pięknie, więc jeżeli chcemy wejść w taki świat, 00:25:49.960 --> 00:25:54.560 który nas trochę uspokoi z tego szaleństwa i tych wszystkich informacji, które 00:25:54.640 --> 00:25:57.760 widzimy wokół dzisiaj, to bardzo zapraszamy. 00:25:57.840 --> 00:26:02.200 Ale teraz bardzo mnie ciekawi, w jaki sposób w ogóle ten japoński, cudowny 00:26:02.280 --> 00:26:06.880 artysta znalazł się w Gdańsku, bo raczej lotem samolotem. 00:26:07.000 --> 00:26:08.320 No, parę godzin mu to zajęło. 00:26:08.400 --> 00:26:10.080 14 godzin w samolocie. 00:26:10.880 --> 00:26:11.800 To jest ciekawa. 00:26:11.880 --> 00:26:17.240 To jest ciekawa historia, bo oczywiście to nie jest tak, że my, że my poszukujemy 00:26:17.320 --> 00:26:22.120 tych artystów, że że nasze, że nasze wybory są tak 00:26:22.200 --> 00:26:27.000 oczywiste, że to, co o czym myślimy, czym się zajmujemy, to automatycznie 00:26:27.240 --> 00:26:28.520 przekłada się na wystawę. 00:26:28.600 --> 00:26:31.000 Nie, nie, to jest to jest złożony proces. 00:26:31.080 --> 00:26:35.600 Szczególnie teraz, kiedy fundusze są na działalność muzeum, są 00:26:35.680 --> 00:26:37.920 ograniczone, więc musimy też poszukiwać. 00:26:38.160 --> 00:26:41.120 Ale my od 2015 roku. 00:26:41.200 --> 00:26:43.400 I to też jest bardzo ciekawa historia. 00:26:43.920 --> 00:26:50.280 Trochę przydługawa, ale, ale, ale niezwykle interesująca, że my od 2015 roku 00:26:50.360 --> 00:26:59.320 współpracujemy z brytyjskim brytyjskim artystą i i darczyńcą, wielkim 00:27:00.000 --> 00:27:05.240 też przyjacielem w tym momencie naszego muzeum Bazilem al Casem, 00:27:06.120 --> 00:27:09.560 który jest malarzem, który też jest grafikiem, który 00:27:10.320 --> 00:27:15.440 który to ciekawe, który ofiarował nam, ofiarował nam 00:27:17.120 --> 00:27:20.840 fundusze z jednej strony na tworzenie kolekcji 00:27:21.880 --> 00:27:27.440 sztuki młodej, sztuki polskiej i to zostało wykonane w naszej. 00:27:27.520 --> 00:27:33.320 W naszym muzeum znajduje się kolekcje malarstwa, malarstwa i rzeźby 00:27:33.400 --> 00:27:38.720 polskich artystów, którzy zaczęli tworzyć po 2000 Roku, 00:27:39.200 --> 00:27:41.520 ale równolegle on nam ofiarował. 00:27:43.560 --> 00:27:47.360 Jako człowiek zamożny przez całe życie też kolekcjonował sztukę 00:27:48.400 --> 00:27:51.840 i podarował nam szereg prac. 00:27:51.920 --> 00:27:57.200 Ponad 100 prac artystów brytyjskich i amerykańskich, których przez. 00:27:57.280 --> 00:28:02.200 On był fundatorem nagród w Londynie i w Stanach Zjednoczonych 00:28:02.280 --> 00:28:04.040 plastycznych dla młodych artystów. 00:28:05.080 --> 00:28:11.160 Stworzył kolekcję własną kolekcję prac artystów różnych i to 00:28:11.240 --> 00:28:14.600 przekazał do Gdańska, między innymi Pastel Hackneya. 00:28:14.680 --> 00:28:22.440 Trzy prace okna, bo są dwie grafiki i ten, i ten pastel, który będziemy pokazywać 00:28:23.000 --> 00:28:27.360 we wrześniu, we wrześniu, w październiku wrzesień Huxleya. 00:28:27.440 --> 00:28:31.520 Pracy było dużo fajnych, dużo fajnych, dużo fajnych prac. 00:28:31.600 --> 00:28:33.240 Ale zresztą to. Dobrze. 00:28:33.320 --> 00:28:37.960 To ja tylko przypomnę, że kilka lat temu mogliśmy obejrzeć niecałą całą kolekcję, 00:28:38.040 --> 00:28:40.680 ale muzeum pokazało fragment tej kolekcji. 00:28:41.840 --> 00:28:45.840 Zarówno pokazaliśmy w 19 roku to, co kupiliśmy, tych młodych artystów. 00:28:45.920 --> 00:28:50.200 Była duża wystawa i po pierwszej pandemii była wystawa ta jego, 00:28:50.280 --> 00:28:52.840 jego, jego, jego darów. 00:28:52.920 --> 00:28:57.760 Od tego czasu to się powiększyło, bo teraz dostaliśmy na przykład takiego 00:28:57.840 --> 00:29:02.520 brytyjskiego prace Kiffa Wonna, bardzo interesującego, bardzo ważnej postaci dla 00:29:02.640 --> 00:29:06.800 dla malarstwa brytyjskiego po 45 roku. 00:29:07.680 --> 00:29:09.480 A między innymi był tam Masaki. 00:29:10.400 --> 00:29:14.560 On nam też podarował siedem grafik Masakiego, które. 00:29:14.960 --> 00:29:16.320 Bo poznali się w Tokio. 00:29:16.400 --> 00:29:19.680 Oni się poznali w Tokio Bazil, ale każdy miał. 00:29:19.760 --> 00:29:25.480 W małej galerii miał miał wystawę, na którą przybył Masaki. 00:29:25.560 --> 00:29:26.600 Poznali się. 00:29:29.520 --> 00:29:32.120 Bazil był pod wrażeniem. 00:29:32.360 --> 00:29:33.560 Poznał tego człowieka. 00:29:33.640 --> 00:29:35.440 Zobaczył, że łączą go. 00:29:35.680 --> 00:29:40.360 Łączy go podobny stosunek do do do życia i do sztuki. 00:29:40.440 --> 00:29:41.440 Przede wszystkim. 00:29:42.280 --> 00:29:46.960 Zobaczył tą jego subtelność, to uduchowienie, co jest dla Arkadego bardzo, 00:29:47.040 --> 00:29:51.200 bardzo istotne i kupił od niego kilka prac do swojej 00:29:51.280 --> 00:29:52.960 kolekcji, które przekazał do nas. 00:29:53.040 --> 00:29:59.640 I tak jak napisał, tak jak napisał do mnie tydzień temu, że on tak naprawdę on nie 00:29:59.720 --> 00:30:06.200 sponsoruje Arkadii, nie sponsoruje wystaw pojedynczych artystów, ale zrobił wyjątek 00:30:06.280 --> 00:30:15.440 dla dla Masakiego, bo była jakaś jakieś braterstwo idei między nimi, mimo że oni. 00:30:15.520 --> 00:30:19.320 Podejrzewam, że się słabo dogadali. 00:30:19.400 --> 00:30:24.520 Słabo, bo Misaki mówi, mówi, mówi specyficznie po angielsku i. 00:30:26.960 --> 00:30:30.280 Ale, ale to skłoniło Aliego, żeby. Żeby. 00:30:30.560 --> 00:30:35.960 Żeby ofiarować nam fundusze na wystawę Masakiego w Gdańsku. 00:30:36.040 --> 00:30:37.400 Czyli to dzięki niemu. 00:30:38.480 --> 00:30:39.440 Trafiłem. Do Gdańska. 00:30:39.520 --> 00:30:44.680 Na wystawę, transport, transport prac, oprawienie tych prac. 00:30:44.760 --> 00:30:51.920 Tutaj zaproszenie artysty na 10 dniowy pobyt w Polsce. 00:30:52.200 --> 00:30:55.240 To wszystko wymaga odpowiedniego wsparcia finansowego. 00:30:55.480 --> 00:31:00.640 Nie ma takiego pomysłu, żeby te prace były pokazane w innych muzeach w Polsce. 00:31:00.840 --> 00:31:02.000 Nikt się nie zgłosił. 00:31:02.560 --> 00:31:05.040 Galerie i muzea tak nie pracują, bo mają swoje. 00:31:05.520 --> 00:31:11.880 Jeżeli to nie było załatwiane na etapie Tak na etapie planowania wystawy, więc 00:31:11.960 --> 00:31:16.800 muzea i galerie mają swoje roczne dwuletnie programy i potem ciężko 00:31:16.880 --> 00:31:19.760 się ciężko się tam odnaleźć. Ale ja właśnie mówiłam. 00:31:19.840 --> 00:31:24.760 Rozmawialiśmy chwilę przed, że magazyn Rynek i Sztuka. 00:31:25.200 --> 00:31:29.760 Wymienił te naszą wystawę gdańską wystawę wśród dziesięciu najbardziej 00:31:29.840 --> 00:31:31.600 polecanych w Polsce wystaw. 00:31:31.680 --> 00:31:33.400 Więc może jeszcze ktoś coś. 00:31:33.480 --> 00:31:35.000 Że ktoś się zainteresuje. My. 00:31:35.080 --> 00:31:40.840 Teoretycznie możemy, bo mamy mamy tę pracę tak odprawione celnie, że one 00:31:40.920 --> 00:31:45.080 mogą jeszcze kilka kilka miesięcy zostać w Polsce, bo one muszą wrócić, 00:31:46.160 --> 00:31:50.480 one muszą wrócić do Tokio, bo wszystkie pochodzą właśnie z pracowni artysty. 00:31:50.560 --> 00:31:53.640 Ale może ktoś się zainteresuje. 00:31:53.840 --> 00:31:56.720 My w Gdańsku będziemy oglądać je do maja, chyba do. 00:31:57.200 --> 00:31:58.800 25 maja. 00:31:58.880 --> 00:32:00.280 Do 25 maja. 00:32:01.800 --> 00:32:04.760 Chciałam się zapytać, co dalej, Bo ja pamiętam, że takie pytanie też 00:32:04.840 --> 00:32:06.960 padło, kiedy rozmawialiśmy o Fangor. 00:32:07.040 --> 00:32:09.880 I nie wiem, czy pan pamięta, co mi wtedy powiedział? 00:32:10.080 --> 00:32:14.040 Że chciałbym zrobić dużą wystawę monograficzną Teresy Pągowski, 00:32:14.120 --> 00:32:16.520 a może Leon Tarasewicz? Tarasewicz? 00:32:16.600 --> 00:32:19.160 Czy te plany są realne? Realne? 00:32:19.520 --> 00:32:26.320 Wie pani, wszystko jest realne, bo jest grupa w muzeum pasjonatów, którzy 00:32:26.960 --> 00:32:36.080 którzy się cały czas nakręcają tym, tą możliwością robienia wystaw, Ale bardziej. 00:32:37.600 --> 00:32:45.240 Przez ostatni rok pracowaliśmy w Pałacu Opatów nad wystawą Aleksandra Kodera. 00:32:45.320 --> 00:32:51.800 To jest to jest, to jest, to jest porównywalny artysta do Fangora. 00:32:52.080 --> 00:32:53.160 To jest porównywalne. 00:32:53.280 --> 00:32:56.960 Jest wielki potencjał związany oczywiście z Gdańskiem. 00:32:57.040 --> 00:33:00.800 Po 45 roku ten słynny obraz Podaj cegłę. 00:33:01.040 --> 00:33:03.960 On namalował w 50 roku, bo on już był. 00:33:04.160 --> 00:33:07.840 On już był jeszcze w Gdańsku, ale już w Warszawie. 00:33:07.920 --> 00:33:10.520 Więc prawdopodobnie ten obraz Podaj cegłę. 00:33:10.600 --> 00:33:15.040 On namalował namalował w Gdańsku świetny artysta. 00:33:15.120 --> 00:33:20.200 Ważne jest w jego przypadku to tak jak u Fangora to przejście, te etapy. 00:33:20.280 --> 00:33:23.880 Czyli on jeszcze przed wojną był we Lwowie, po wojnie 00:33:24.400 --> 00:33:29.880 na Politechnice Gdańskiej malował później profesor warszawskiej ASP. 00:33:29.960 --> 00:33:31.440 Ale ważne dla mnie jest ten moment. 00:33:31.520 --> 00:33:37.480 Żył krócej, bo zmarł w 72 roku i krócej od Fangora i. 00:33:39.040 --> 00:33:44.200 Ale bardzo płodny zostawił ogromną spuściznę, Bardzo ciekawe rzeczy. 00:33:44.280 --> 00:33:45.680 Ważne jest ten moment przechodzenia. 00:33:45.760 --> 00:33:49.240 Właśnie to jest dla mnie najważniejsze przechodzenie z socrealizmu 00:33:49.600 --> 00:33:50.840 do nowoczesności. 00:33:50.920 --> 00:33:56.800 Kiedy po okresie socrealizmu w 55 roku artyści 00:33:58.320 --> 00:34:03.920 szukali własnej, własnej drogi, własnej przyszłości, szukali tego, co mają 00:34:04.000 --> 00:34:06.200 robić, w jakim kierunku powinni pójść. 00:34:06.280 --> 00:34:10.240 I w przypadku zarówno Pągowski to było bardzo ciekawe, bo ona również 00:34:10.320 --> 00:34:13.240 mieszkała w tym czasie tutaj, w Gdańsku. 00:34:13.520 --> 00:34:16.160 Te ich wybory są bardzo interesujące. 00:34:16.880 --> 00:34:23.320 To kiedy w każdym momencie tylko to też jest, to też jest 00:34:23.760 --> 00:34:28.240 wystawa, na pewno nie w tym roku, może w przyszłym, może, może za dwa lata. 00:34:28.760 --> 00:34:30.680 Jesteśmy. Już wiem, gdzie co jest. 00:34:30.760 --> 00:34:31.920 To jest najważniejsze. 00:34:32.000 --> 00:34:33.440 Ale mówi pan o bezdechu. 00:34:34.040 --> 00:34:38.440 Tak, wiem, gdzie co jest, w jakich muzeach, w jakich zbiorach, 00:34:38.520 --> 00:34:39.840 w jakich kolekcjach. 00:34:41.240 --> 00:34:48.360 Znam rodzinę warszawską, córkę, córkę malarza i 00:34:48.440 --> 00:34:50.320 chciałbym to doprowadzić do końca. 00:34:50.400 --> 00:34:51.920 Mam nadzieję, że tak się stanie. 00:34:52.000 --> 00:34:55.720 Dobrze, to my trzymamy kciuki, bo jest to w naszym interesie, więc 00:34:55.800 --> 00:34:57.000 bardzo się cieszymy. 00:34:57.080 --> 00:35:03.040 A Państwa zapraszamy teraz do Pałacu Opatów, bo prawie do końca maja 00:35:03.120 --> 00:35:06.000 oglądamy tam prace Masakiego. 00:35:06.080 --> 00:35:13.280 Oj natura, śmierć, refleksja nad życiem, spokój, cisza, 00:35:13.360 --> 00:35:19.680 tajemnica, czerń, biel, czyli naprawdę duży, duży oddech. 00:35:19.760 --> 00:35:21.840 Taki łyk świeżego powietrza. 00:35:21.920 --> 00:35:24.280 Zapraszamy do muzeum. Dziękuję bardzo. 00:35:24.360 --> 00:35:24.800 Dziękuję.