WEBVTT 00:00:13.760 --> 00:00:17.800 Dzień dobry, witam państwa serdecznie w kolejnym programie 00:00:17.880 --> 00:00:18.880 Wszystkie strony miasta. 00:00:18.960 --> 00:00:20.880 To jest odsłona kulturalna tego programu. 00:00:20.960 --> 00:00:25.480 Ja nazywam się Anna Miecka i zapraszam Was dzisiaj znowu do teatru, 00:00:25.560 --> 00:00:29.720 tym razem do Teatru Wybrzeże, na piękną Zośkę. 00:00:29.800 --> 00:00:34.760 Do Teatru Wybrzeże i VOD Telewizji Polskiej. 00:00:34.840 --> 00:00:39.400 Ponieważ również w telewizji możecie już teraz zobaczyć piękną Zośkę, a jest to 00:00:39.480 --> 00:00:44.000 spektakl, który jest spektaklem obowiązkowym, trzeba go zobaczyć. 00:00:44.080 --> 00:00:49.280 Będziemy o nim rozmawiać z bohaterami tego spektaklu, aktorami Teatru Wybrzeże, 00:00:49.360 --> 00:00:52.640 którzy kreują główne role Karoliną Kowalską. 00:00:52.720 --> 00:00:55.080 Dzień dobry, witam państwa. Dzień dobry, witam. 00:00:55.160 --> 00:00:56.880 Bardzo się cieszę, że znaleźliście czas. 00:00:56.960 --> 00:01:02.080 Nie było to łatwe, ale w końcu w końcu się spotykamy. 00:01:02.160 --> 00:01:04.640 To najpierw szybko. 00:01:04.720 --> 00:01:06.200 Jeżeli ktoś jeszcze nie widział. 00:01:06.280 --> 00:01:07.840 Nie wierzę, że ktoś w ogóle jeszcze nie widział. 00:01:07.920 --> 00:01:10.520 Ale jeśli to jest historia prawdziwa. 00:01:10.600 --> 00:01:15.640 Spektakl oparty na faktach, historii dziewczyny, która żyła sto lat temu. 00:01:15.720 --> 00:01:17.320 Pani Karolino. 00:01:17.400 --> 00:01:18.000 Tak. 00:01:18.080 --> 00:01:25.000 Zośka urodziła się w 1899 1899 roku, czyli równe sto lat przede mną. 00:01:25.080 --> 00:01:29.320 To też jest jakaś taka magiczna data, która jest zapisana gdzieś w moim sercu, 00:01:29.400 --> 00:01:32.600 która była chłopską wojowniczką, dziewczyną, która gdzieś była jedną 00:01:32.680 --> 00:01:34.480 nogą we wsi, a drugą w mieście. 00:01:34.560 --> 00:01:37.160 Chciała być murarką, nie chciała mieć dzieci. 00:01:37.240 --> 00:01:41.960 Można by o niej powiedzieć jako o chłopskiej wojowniczce, feministce, 00:01:42.040 --> 00:01:48.400 dziewczynie, która gdzieś jest cały czas nie u siebie, bo na wsi była obca, z tymi 00:01:48.480 --> 00:01:53.640 swoimi marzeniami i w mieście, w Krakowie, do którego chodziła codziennie, żeby 00:01:53.720 --> 00:01:58.400 pozować malarzom do portretów, dzieliło ich 00:01:58.480 --> 00:02:03.560 Między wsią Dłubnią a między Krakowem to było 10 kilometrów, które pokonywała 00:02:03.640 --> 00:02:07.040 codziennie, czasem kilka razy dziennie pieszo, na bosaka. 00:02:07.120 --> 00:02:11.160 Więc w tym Krakowie lat 20. 00:02:11.240 --> 00:02:15.440 Na widok takiej dziewczyny też chyba był niecodziennym widokiem. 00:02:15.520 --> 00:02:19.880 Ale myślę, że to świadczy o niesamowitej pewności siebie, bo przecież widziała te 00:02:19.960 --> 00:02:24.120 panny, które chodzą po Krakowie i te bose nogi chyba jej nie przeszkadzały za 00:02:24.200 --> 00:02:27.360 bardzo, bo mogła to pewnie jakoś rozwiązać, a jednak nie. 00:02:27.440 --> 00:02:29.680 Myślę, że jej przeszkadzały. Prowokacja? 00:02:29.760 --> 00:02:31.680 Nie, nie, nie. Myślę, że to nie była prowokacja. 00:02:31.760 --> 00:02:38.600 Myślę, że to był brak pieniędzy i Zośka przez całe życie dążyła do 00:02:38.680 --> 00:02:40.040 tego, żeby przeprowadzić się do Krakowa. 00:02:40.120 --> 00:02:41.600 Ona chciała być tam. 00:02:41.680 --> 00:02:48.680 Jej marzenia, jej jej mąż, jej miłość, sytuacja związana z dzieckiem 00:02:48.760 --> 00:02:50.480 skazały ją trochę na tę wieś. 00:02:50.560 --> 00:02:55.480 Ale w mieście Zośka czuła się wolna i myślę, 00:02:55.560 --> 00:02:59.160 że chciała by być jedną z tych kobiet, która w latach 20. 00:02:59.240 --> 00:03:02.560 Chodzi w spodniach, a nie w chłopskiej spódnicy. 00:03:02.640 --> 00:03:08.080 Można by się zastanowić, dlaczego 100 lat po tych wypadkach tragicznych. 00:03:08.160 --> 00:03:12.880 Jak zaraz powiemy o tym w ogóle opowiadacie o takiej dziewczynie? 00:03:12.960 --> 00:03:15.240 Ona Gdyby. 00:03:15.320 --> 00:03:18.040 Gdybyśmy się zastanowili, o czym to jest spektakl. 00:03:18.120 --> 00:03:23.000 Niektórzy dziennikarze mówią, że o przemocy domowej, Niektórzy 00:03:23.080 --> 00:03:24.720 mówią, że o miłości. 00:03:24.800 --> 00:03:31.640 Pan, który gra w spektaklu męża przemocowego, niestety, sorry 00:03:31.800 --> 00:03:34.440 powiedział, że to jest spektakl o miłości. 00:03:34.520 --> 00:03:37.840 Dla mnie to jest spektakl o miłości. 00:03:37.920 --> 00:03:43.200 Jednej rzeczy, której Paluchowi nie można na pewno odebrać, to tego, że 00:03:43.280 --> 00:03:45.400 kochał Zośkę całym swoim życiem. 00:03:45.480 --> 00:03:53.560 I co straszne, przekształciło się to w tak chorą miłość, która pozbawiła ją życia. 00:03:53.640 --> 00:03:58.000 No i to jest straszne, ale wynikało to z ogromnej miłości. 00:03:58.080 --> 00:04:02.680 I często się tak dzieje, że miłości, która niesie ze sobą zazdrość, też. 00:04:02.760 --> 00:04:05.160 Taka zła miłość. Ale jednak miłość. 00:04:05.240 --> 00:04:09.760 Ja zawsze mówię, że może zła, ale jednak miłość, prawda? 00:04:09.840 --> 00:04:13.000 To też wynika ze mnie, że ja mówię o tym, o miłości, bo chyba nie byłbym w 00:04:13.080 --> 00:04:16.040 stanie inaczej zagrać takiego potwora. 00:04:16.120 --> 00:04:20.800 No właśnie, przecież my pana znamy z zupełnie innych ról 00:04:20.880 --> 00:04:24.720 fantastycznych, wrażliwych młodzieńców. 00:04:24.800 --> 00:04:27.280 Cezary Baryka Prawda? 00:04:27.360 --> 00:04:32.760 No to kurczę, Piotr Biedroń jest aktorem Teatru Wybrzeże od kilkunastu 00:04:32.840 --> 00:04:34.520 lat, pani Karolina od dwóch. 00:04:34.600 --> 00:04:39.320 Chyba dopiero od trzech Tak. 00:04:39.400 --> 00:04:43.320 Trzymamy kciuki, kciuki, kolejną umowę, Ale jakoś nie mam 00:04:43.400 --> 00:04:45.960 wątpliwości, że ona będzie. 00:04:46.040 --> 00:04:47.560 Nie wiadomo. 00:04:47.960 --> 00:04:53.880 Ale też z ról komediowych Wesołe kumoszki z Winsoru i Zakochany Szekspir. 00:04:53.960 --> 00:04:57.400 No z tych ról to ludzie naprawdę kochają Pana bardzo. 00:04:57.480 --> 00:05:01.160 No i teraz nagle się okazało, że jest kolejna twarz Piotra Biedronia, 00:05:01.240 --> 00:05:03.000 przemocowca, brutala. 00:05:03.080 --> 00:05:07.800 Co się stało, że pan przyjął taką rolę? 00:05:07.880 --> 00:05:12.040 Nie zdziwił się pan, że to taka propozycja? 00:05:12.920 --> 00:05:16.240 Ja nie wiedziałem od razu, że otrzymam tę rolę. 00:05:16.320 --> 00:05:20.600 Kiedy zostałem zaproszony, kiedy wszyscy zostaliśmy zaproszeni do tej produkcji, 00:05:20.680 --> 00:05:24.360 do produkcji spektaklu Piękna Zośka. 00:05:24.440 --> 00:05:28.800 Początkowy etap prób i spotkań z realizatorami, na czele z Marcinem 00:05:28.880 --> 00:05:32.880 Wierzchowskim, reżyserem spektaklu, polegał na zaznajomieniu się z materiałami 00:05:32.960 --> 00:05:38.160 na temat pięknej Zośki, materiałami, które zostały pozyskane w sądzie w Krakowie, 00:05:38.240 --> 00:05:41.040 materiałami, które były w prasie. 00:05:41.120 --> 00:05:44.280 Wtedy, w tym czasie my to wszystko mieliśmy naocznie widzieliśmy. 00:05:44.360 --> 00:05:45.320 Czy oglądaliście. Te. 00:05:45.400 --> 00:05:47.120 Wycinki? Tak, zdjęcia. 00:05:47.200 --> 00:05:48.000 I. 00:05:48.080 --> 00:05:48.840 To wszystko. 00:05:48.920 --> 00:05:53.640 Wszystko dosłownie ze zdjęciami całej sprawy. 00:05:53.720 --> 00:05:54.240 Autopsji. 00:05:54.320 --> 00:05:55.680 Tak z autopsji i tak dalej. 00:05:55.760 --> 00:06:01.360 Więc to było przerażające i przez długi czas nie wiedzieliśmy, 00:06:01.440 --> 00:06:03.840 kto będzie grał jaką rolę. 00:06:03.920 --> 00:06:05.920 Te role zostały w pewien sposób przydzielone. 00:06:06.000 --> 00:06:10.840 Już po pewnym czasie, kiedy też się poznaliśmy z realizatorami, kiedy 00:06:10.920 --> 00:06:13.960 my zaczęliśmy się wypowiadać na różne tematy, odnosić się do tego, 00:06:14.040 --> 00:06:16.200 co co czytamy, co widzimy. 00:06:16.280 --> 00:06:18.880 I wtedy ta rola została mi przydzielona. 00:06:18.960 --> 00:06:23.680 Ja powiem szczerze, że to był taki moment też, że miałem jakąś 00:06:23.760 --> 00:06:28.160 taką chwilową przerwę w teatrze, w sensie od prób, że miałem taki 00:06:28.240 --> 00:06:32.480 wolniejszy czas wolny, czas zawodowy w teatrze, 00:06:32.560 --> 00:06:35.480 kiedy te role okazało się, że mam dostać. 00:06:35.560 --> 00:06:41.120 Ja powiem szczerze, że ja z fascynacją jakoś podszedłem do tego palucha. 00:06:41.200 --> 00:06:45.720 On mi się niestety podobał, dlatego że. To nie. 00:06:45.800 --> 00:06:47.280 Jest jako wyzwanie aktorskie. 00:06:47.360 --> 00:06:53.000 Oczywiście rozumiem, że jako wyzwanie, ale czy to nie jest jakiś cień hejtera Komasy. 00:06:53.080 --> 00:06:58.720 Tam była drugoplanowa mała rola, ale ja zobaczyłam Piotra Biedronia, który 00:06:58.800 --> 00:07:00.200 mnie przeraził. 00:07:00.280 --> 00:07:02.200 Tak troszkę może, ale jednak. 00:07:02.280 --> 00:07:03.440 My rozmawialiśmy o hejterze. 00:07:03.520 --> 00:07:06.080 Pamiętam, jak w czasie pandemii. 00:07:06.160 --> 00:07:08.800 W czasie pandemii online, jeszcze wtedy. 00:07:08.880 --> 00:07:13.560 Być może, ale jednak to są różne środki, które się tam są tam 00:07:13.640 --> 00:07:18.840 zastosowane i hejter w sensie ten mój Kamil chyba miał na imię Kamil. 00:07:18.920 --> 00:07:20.240 Kamil. Kamil z hejtera. 00:07:20.320 --> 00:07:21.840 On był jakiś taki zjadliwy. 00:07:21.920 --> 00:07:25.960 On był jakiś taki mega bystry, inteligentny, inteligentny 00:07:26.040 --> 00:07:26.840 bym tak powiedział. 00:07:26.920 --> 00:07:30.000 Natomiast Maciej Paluch Co mi się bardzo podoba. 00:07:30.080 --> 00:07:32.040 Znaczy nie, chyba podoba mi się to. 00:07:32.120 --> 00:07:37.320 On myśli tak ja jestem w ogóle z południa, więc między Krakowem a 00:07:37.400 --> 00:07:38.360 Zakopanem mniej więcej. 00:07:38.440 --> 00:07:42.600 Więc tam ludzie myślą dosyć prosto białe jest białe, czarne jest czarne i Maciej 00:07:42.680 --> 00:07:45.040 Paluch trochę tak myśli, więc nie powiem, że się nie inspirowałem. 00:07:45.120 --> 00:07:48.280 I to jest właśnie ta różnica pomiędzy Kamilem a Paluchem. 00:07:48.360 --> 00:07:51.960 Ten człowiek, który to co myśli, to mówi, to co czuje to mówi. 00:07:52.040 --> 00:07:53.840 Ale ty jesteś. 00:07:53.920 --> 00:07:59.880 Jak ja oglądałam ten spektakl, to myślałam No ta Zośka mnie 00:07:59.960 --> 00:08:02.240 po prostu strasznie przeorała. 00:08:02.320 --> 00:08:08.200 Ale popatrzyłam na tego Palucha i myślę, że pan obronił tę postać. 00:08:08.280 --> 00:08:12.600 Znaczy ja wiem, że to nie jest najlepsze określenie bronić swojej postaci, ale 00:08:12.680 --> 00:08:15.560 tam jest mnóstwo wątków, To nie jest taki zerojedynkowy. 00:08:15.640 --> 00:08:19.280 My właściwie wiemy, skąd się to bierze, skąd się bierze to szaleństwo Palucha? 00:08:19.360 --> 00:08:20.840 Tak właśnie myślałem. 00:08:20.920 --> 00:08:23.520 Czy to pytanie padnie jadąc tutaj dzisiaj. 00:08:23.600 --> 00:08:25.000 Padło. I tak dalej padło. 00:08:25.080 --> 00:08:26.640 Oczywiście zastanawiam się, co odpowiedzieć. 00:08:26.720 --> 00:08:28.040 Już tak w drodze. 00:08:28.120 --> 00:08:35.520 I właśnie to, co pani powiedziała, że ja starałem się go nie bronić tylko. 00:08:35.600 --> 00:08:41.600 I nie broń Boże nie usprawiedliwiać, ale starałem się bardzo, żeby on został 00:08:41.680 --> 00:08:49.560 zrozumiany, żeby, żeby ten jego proces, bo ten potwór się tworzy, 00:08:49.680 --> 00:08:52.680 żeby ten proces był bardzo dobrze zrozumiany przez widza. 00:08:52.760 --> 00:08:57.600 Ten proces, znaczy ten potwór, stworzył się dużo wcześniej, ponieważ dowiadujemy 00:08:57.680 --> 00:09:02.520 się w spektaklu, że Paluch wrócił z wojny, że Paluch brał udział w pierwszej wojnie 00:09:02.600 --> 00:09:05.920 światowej, potem jeszcze jakaś kolejna tam wojna była. 00:09:06.000 --> 00:09:09.520 Pierwsza wojna światowa to w ogóle dla historii Europy przerażający czas i tak 00:09:09.600 --> 00:09:15.000 naprawdę, który wywrócił te wszystkie układy międzyludzkie, klasowe, ze 00:09:15.080 --> 00:09:17.520 wszystkimi swoimi konsekwencjami. 00:09:17.600 --> 00:09:26.600 Zośka jest niezwykła w tej wsi, dlatego że ona chce mieszkać w Krakowie, 00:09:26.680 --> 00:09:29.400 Oni się w sobie zakochują, wszystko wygląda wspaniale. 00:09:29.480 --> 00:09:34.600 Jest wesele takie trochę jak z Wyspiańskiego oglądamy w spektaklu, 00:09:34.680 --> 00:09:37.080 ale on jej coś obiecuje na tym weselu. 00:09:37.160 --> 00:09:40.320 Ona mówi tak, ja będę twoja. Ale. 00:09:40.400 --> 00:09:43.400 Ale pod warunkiem, że przeprowadzimy się razem do Krakowa, bo to jest moje 00:09:43.480 --> 00:09:50.520 największe marzenie, żeby wyjść z tej ciemnej chaty, żeby nie mieszkać z matką. 00:09:50.600 --> 00:09:54.320 Żeby zbudować swoje nowe, nowe życie. 00:09:54.400 --> 00:09:56.960 Tak jak mówię, Zośka miała wiele ambicji. 00:09:57.040 --> 00:10:00.560 Ona wyprzedzała pokoleniowo myślenie. 00:10:00.640 --> 00:10:02.760 Myślę, że nie tylko ludzi na wsi. 00:10:02.840 --> 00:10:06.360 Wtedy, tylko w ogóle swoje pokolenie. 00:10:06.440 --> 00:10:11.000 Ona miała na siebie jakiś plan, miała na siebie pomysł 00:10:11.080 --> 00:10:16.840 i jej się podobało to towarzystwo krakowskie Zakiewicz, pozowanie 00:10:16.920 --> 00:10:19.600 u Stachiewicza, u Kossaka. 00:10:19.680 --> 00:10:22.400 Myślę, że ją inspirowało. 00:10:22.480 --> 00:10:25.480 Bardzo wrażliwą dziewczyną, wrażliwą dziewczyną. 00:10:25.560 --> 00:10:30.680 Która nie widziała siebie w takiej klasycznej roli kobiety, jaką? 00:10:30.760 --> 00:10:31.720 Jaką? 00:10:31.800 --> 00:10:35.120 Jaką postrzegaliśmy jako kobiety w latach, w latach 20. 00:10:35.200 --> 00:10:38.240 Nie widziała siebie w takiej klasycznej roli na wsi jako kobietę, 00:10:38.320 --> 00:10:40.960 matkę, pracownicy na roli. 00:10:41.040 --> 00:10:42.480 Tak jak pani o tym mówi. 00:10:42.560 --> 00:10:46.200 To ja się wytłumaczę z tej chusty, która tutaj leży, dlatego że ta chusta należy do 00:10:46.280 --> 00:10:52.720 mojej mamy i to nie jest oryginalna chusta, bo to są wzory. 00:10:52.800 --> 00:10:54.240 Krakowskie. Krakowskie. 00:10:54.320 --> 00:10:59.160 Nie znaczy to akurat nie ma wspólnego z moją mamą, bo ona była z Mazowsza, ale, 00:10:59.240 --> 00:11:04.480 ale była też chłopką i pamiętam, jak opowiadała mi o tym, 00:11:04.560 --> 00:11:09.640 jak bardzo nie chciała tam być, jak bardzo prosiła ojca, żeby pozwolił jej 00:11:09.720 --> 00:11:14.560 przyjechać do Gdyni, przyjechać do Trójmiasta, bo chciała się uczyć, bo 00:11:14.640 --> 00:11:16.960 chciała tu mieszkać, bo miała swoje ambicje. 00:11:17.040 --> 00:11:19.320 Jej się udało. 00:11:19.400 --> 00:11:24.920 A mówię o tym, bo cały ten spektakl jest jednym z elementów tej 00:11:25.000 --> 00:11:26.520 dyskusji, która się przetacza. 00:11:26.600 --> 00:11:31.720 Rozmawialiśmy trochę przed, przed naszą tutaj główną rozmową, Tak, od prześnionej 00:11:31.800 --> 00:11:37.440 rewolucji Ledera, po chamstwo, po właśnie chłopki. 00:11:37.520 --> 00:11:41.680 Powieść, która znaczy reportaż, który zdobył serca ludzi i 00:11:41.760 --> 00:11:45.440 mnóstwo nagród, i mnóstwo czytelników. 00:11:45.520 --> 00:11:49.920 I w ubiegłym roku byłam w tym roku nie w ubiegłym. 00:11:50.000 --> 00:11:53.240 Na Targach Książki. 00:11:53.320 --> 00:11:57.600 To spotkanie było oblegane tak, że cały czas chcemy o tym rozmawiać. 00:11:57.680 --> 00:12:03.360 O tym, skąd są nasze korzenie, skąd są nasze matki, skąd są nasze babki. 00:12:03.440 --> 00:12:05.920 No i poszukujemy tej tożsamości. 00:12:06.000 --> 00:12:10.400 Jak już wiemy, nie jest ona tylko z dworku szlacheckiego, jak myśleliśmy w PRL u, 00:12:10.480 --> 00:12:12.800 ale też bardziej z roli. 00:12:12.880 --> 00:12:14.800 Ale wracając do spektaklu. 00:12:14.880 --> 00:12:16.160 No zaczęło się pięknie. 00:12:16.240 --> 00:12:18.040 Zakochali się w sobie. Jest wesele. 00:12:18.120 --> 00:12:19.960 Nie obiecuję. Jak zwykle mężczyźni. 00:12:20.040 --> 00:12:20.800 Wszystko. 00:12:20.880 --> 00:12:26.160 Oj, nie zgadzam się na takie traktowanie mężczyzn, jak obiecuje to się zazwyczaj. 00:12:26.240 --> 00:12:27.400 Piotrek się zawiązuje. 00:12:27.480 --> 00:12:30.200 Piotrek odwiezie mnie do teatru. 00:12:30.280 --> 00:12:31.560 Jest wyjątkowy. 00:12:31.640 --> 00:12:33.840 No a potem okazało się, że życie ich przygniata. 00:12:33.920 --> 00:12:34.840 Dostają morgi. 00:12:34.920 --> 00:12:39.760 On już nie chce jechać do tego miasta, a ona nie rezygnuje i zamienia się 00:12:39.840 --> 00:12:41.560 wielka miłość, wielki dramat. 00:12:41.640 --> 00:12:48.280 Sposób w jaki jest przedstawiona ta przemoc w spektaklu jest też 00:12:48.360 --> 00:12:50.720 niesamowita i też została nagrodzona. 00:12:50.800 --> 00:12:54.080 To znaczy choreografia tego spektaklu została nagrodzona. 00:12:54.160 --> 00:12:56.800 To było dla was bardzo trudne, myślę. 00:12:56.880 --> 00:13:03.400 Dla nas, widzów, oglądanie tego, a dla was kreowanie tych trudnych scen. 00:13:03.480 --> 00:13:07.960 Myślę, że powinniśmy powiedzieć jeszcze o tym, że ten spektakl tak naprawdę 00:13:08.040 --> 00:13:12.240 powstawał z improwizacji i każde słowo, które pada w spektaklu, zostało 00:13:12.320 --> 00:13:18.240 powiedziane przez któregoś aktora w postaci Mam na myśli, że my dostawaliśmy 00:13:18.320 --> 00:13:24.360 na każdą próbę pewne listy do postaci, które, 00:13:24.440 --> 00:13:26.520 które czytaliśmy przed improwizacją. 00:13:26.600 --> 00:13:32.560 I to, co się wydarzyło na scenie pomiędzy nami było potem przez duet dramaturgiczny 00:13:32.640 --> 00:13:34.760 Maćka Gdańskiego Justyny spisywany. 00:13:34.840 --> 00:13:40.400 I potem oni z tego pletli dalej scenariusz. 00:13:40.480 --> 00:13:44.080 Więc my tę scenę improwizowaliśmy wcześniej, 00:13:44.160 --> 00:13:47.280 mam na myśli te wszystkie sceny przemocy, które były. 00:13:47.360 --> 00:13:53.200 Ale mieliśmy taką zasadę, że jeśli coś się wydarza złego, to nie robimy 00:13:53.280 --> 00:13:54.960 tego, tylko to mówimy. 00:13:55.040 --> 00:13:58.440 To sprawiało, że ja, jako że mam zaufanie do Piotrka, bo jest moim 00:13:58.520 --> 00:14:03.760 starszym kolegą w teatrze i i który ma niezwykłą obecność na scenie i 00:14:03.840 --> 00:14:08.160 świetnie się z nim improwizuje i jest kochanym, wrażliwym człowiekiem, 00:14:08.240 --> 00:14:12.200 dawało nam taką przestrzeń, że można powiedzieć teraz 00:14:12.280 --> 00:14:14.800 Zośka uderza Maćka w twarz. 00:14:14.880 --> 00:14:20.600 Albo teraz Zośka jest gwałcona, albo teraz dzieje się to i tamto. 00:14:20.680 --> 00:14:24.320 I to sprawiało, że żadne nasze granice nie zostały przekroczone w tym spektaklu. 00:14:24.400 --> 00:14:29.400 A potem choreografia, która powstała do tego spektaklu, była symboliczna. 00:14:29.480 --> 00:14:32.920 To jest ważne, żeby powiedzieć mojej babci, jak była na spektaklu. 00:14:33.000 --> 00:14:35.440 Symboliczna nie jest wprost. Jest wprost. 00:14:35.520 --> 00:14:38.600 Były przerażone, że coś mi się dzieje z włosami i że na pewno mnie to wszystko 00:14:38.680 --> 00:14:40.280 boli, bo są moimi babciami i są kochane. 00:14:40.360 --> 00:14:42.160 I się martwił, że Karolinie się krzywda. 00:14:42.240 --> 00:14:44.320 Nie dzieje mi się żadna krzywda na żadnym spektaklu. 00:14:44.400 --> 00:14:48.760 To wszystko jest symboliczne i nas nie boli. 00:14:48.840 --> 00:14:52.800 Ma tylko powiedzieć, że to jest naprawdę wszystko bezpiecznie zrobione. 00:14:52.880 --> 00:14:58.240 Mieliśmy choreografkę Anetę Jankowską, która 00:14:58.320 --> 00:15:03.160 wszystko zrobiła tak, że nie ma prawa się nikomu stać krzywda. 00:15:03.240 --> 00:15:06.640 Aczkolwiek powiem szczerze, mamy taką właśnie scenę, gdzie łapie Karolinę. 00:15:06.720 --> 00:15:11.200 To jest moje prywatne odczucie za włosy i mam taki. 00:15:11.280 --> 00:15:15.920 Na zdjęciach też tak mam tam szarpać ją za włosy? 00:15:16.000 --> 00:15:18.760 Właśnie. I nie znoszę tego momentu prywatnie. 00:15:18.840 --> 00:15:21.240 Jako aktor nienawidzę tego momentu. 00:15:21.320 --> 00:15:27.640 Zawsze się stresuję, że No jednak to ten sam gest przywołuje jakieś 00:15:27.720 --> 00:15:31.920 okropne wyobrażenia i strasznie nie lubię tego momentu w spektaklu. 00:15:32.000 --> 00:15:38.520 Wszystkie inne są rzeczywiście dosyć umowne i tak dalej, ale ten jeden, 00:15:38.600 --> 00:15:42.040 no, jest przerażający gdzieś dla mnie. 00:15:42.120 --> 00:15:43.720 A ja już nie mogę nie zapytać. 00:15:43.800 --> 00:15:48.160 Chociaż przepraszam za naiwność tego pytania, ale skoro to są improwizacje, to 00:15:48.240 --> 00:15:54.440 skąd tak młoda osoba, która jak czytamy w wywiadach miała szczęśliwe dzieciństwo i 00:15:54.520 --> 00:15:58.000 nie ma takich doświadczeń, jest w stanie w sobie wzbudzić? 00:15:58.080 --> 00:16:01.520 Czy dużo Pani czytała, przygotowywała się, oglądała reportaże? 00:16:01.600 --> 00:16:03.280 Nie wiem, czy tak. To prawda. 00:16:03.360 --> 00:16:06.080 Miałam szczęśliwe dzieciństwo i bardzo się stresowałam, wchodząc w ten zawód, 00:16:06.160 --> 00:16:07.760 o którym marzyłam od małego dziecka. 00:16:07.840 --> 00:16:11.480 Że zgodnie z tą Hagen aktorstwo to jest kolekcjonowanie, 00:16:11.560 --> 00:16:12.840 kolekcjonowanie doświadczeń. 00:16:12.920 --> 00:16:17.320 A ja tych doświadczeń ciemnych nie mam i na szczęście, odpukać, mam 00:16:17.400 --> 00:16:19.640 nadzieję, że żebym nie miała. 00:16:19.720 --> 00:16:20.600 Jak to było? 00:16:20.680 --> 00:16:23.200 Przede wszystkim to nie był mój pierwszy spektakl w Teatrze Wybrzeże, 00:16:23.280 --> 00:16:24.880 tylko trzeci w jednym sezonie. 00:16:24.960 --> 00:16:28.800 Ale mimo wszystko jakieś doświadczenie miałam. 00:16:28.880 --> 00:16:32.680 Z Marcinem Wierzchowskim jako moim pedagogiem poznałam się w szkole 00:16:32.760 --> 00:16:37.480 teatralnej w Łódzkiej Szkole Filmowej w Łodzi, gdzie miałam z nim zajęcia, więc 00:16:37.560 --> 00:16:41.440 znałam jego metodę pracy, która była mi bardzo bliska. 00:16:41.520 --> 00:16:46.120 Jego podejście do aktorstwa i jego podejście do myślenia o tym zawodzie, do 00:16:46.200 --> 00:16:50.720 improwizacji, do dedykacji, do różnych sposobów i metod pracy Marcina 00:16:50.800 --> 00:16:54.080 Wierzchowskiego, których nie umiem teraz streścić w tak 00:16:54.160 --> 00:16:58.120 krótkim czasie, były mi bliskie i one na pewno pomagały mi jako narzędzia 00:16:58.200 --> 00:17:02.440 w budowaniu tej tego spektaklu. 00:17:02.520 --> 00:17:06.760 Te narzędzia, które w pracy twórczej wykorzystuje Marcin Wierzchowski. 00:17:06.840 --> 00:17:14.240 Poza tym zespół Teatru Wybrzeże, który jest niezwykłym miejscem bardzo rodzinnym. 00:17:14.320 --> 00:17:18.040 I ta atmosfera w pracy była nawet trudno mówić. 00:17:18.120 --> 00:17:22.960 W pracy atmosfera w teatrze, atmosfera w trakcie prób była wyjątkowa. 00:17:23.040 --> 00:17:25.640 Myślę, że bardzo zgraliśmy się w tym procesie. 00:17:25.720 --> 00:17:28.880 Może się czuć jak małe dzieci, jeśli się siedzi i improwizuje się przez sześć 00:17:28.960 --> 00:17:34.320 godzin wojny albo i pisze się listy do swoich partnerów, albo albo jest się na 00:17:34.400 --> 00:17:36.960 weselu swojej, swojej siostry Anieli. 00:17:37.040 --> 00:17:40.040 Każdy etap życia postaci improwizowaliśmy. 00:17:40.120 --> 00:17:41.320 Ja zaczęłam improwizację. 00:17:41.400 --> 00:17:46.640 Zosia była na etapie 4 roku życia, odkąd pierwszą improwizację zrobiliśmy, więc 00:17:46.720 --> 00:17:51.600 myślę, że to jest praca całego zespołu. 00:17:51.680 --> 00:17:54.160 No właśnie, jak Wy myślicie o tej swojej pracy? 00:17:54.240 --> 00:17:56.160 Praca, sposób na życie. 00:17:56.240 --> 00:17:59.920 Tak, to się trochę odniosę do tego, bo ja się trochę z Tobą nie zgadzam, że to jest 00:18:00.000 --> 00:18:05.160 kolekcjonowanie doświadczeń, bo to to jest jakby to sugeruje, że 00:18:05.240 --> 00:18:08.160 doświadczenia moje życiowe. A mnie się wydaje. 00:18:08.240 --> 00:18:10.080 Że to nie jest metoda Stanisławskiego. 00:18:10.160 --> 00:18:12.000 Tak, ale ja jej nie uznaję. 00:18:12.080 --> 00:18:12.640 Dla mnie. 00:18:12.720 --> 00:18:17.800 Po to chodzę do szkoły 4 5 lat teatralnej, aby nauczyć się tego i narzędzi, i 00:18:17.880 --> 00:18:22.680 środków, które pozwalają na pobudzenie mojej wyobraźni i odnalezienie się jako 00:18:22.760 --> 00:18:24.840 postać w takiej, a nie innej sytuacji. 00:18:24.920 --> 00:18:29.480 Ja miałem na tyle wspaniałych profesorów w szkole u 00:18:29.560 --> 00:18:32.880 Jana Peszka, Mikołaja Grabowskiego, Jerzego Trele, 00:18:32.960 --> 00:18:40.040 wybitni aktorzy, wielcy aktorzy, wielcy reżyserzy, którzy mówili nam. 00:18:40.120 --> 00:18:44.320 Przepraszam, że tak, może nie powinny paść takie słowa, ale mówili 00:18:44.400 --> 00:18:48.360 no, jeżeli masz zagrać płacz, to nie musisz sobie wyobrażać matki, 00:18:48.440 --> 00:18:49.920 która wpadła pod tramwaj. 00:18:50.000 --> 00:18:52.200 Ja po prostu się z tym zgadzam totalnie. 00:18:52.280 --> 00:18:56.400 I aktorstwo po to jest aktorstwem. 00:18:56.480 --> 00:19:02.320 I po to jest ta szkoła pięcioletnia, żebym ja mógł to zrobić totalnie przekonywująco 00:19:02.400 --> 00:19:08.200 dla siebie, dla państwa, dla partnera, a jednocześnie w sposób bezpieczny i nie, 00:19:08.280 --> 00:19:12.480 nie wpadający w nie, nie wpływający tak na moją psychikę. 00:19:12.560 --> 00:19:14.920 Ja się z Tobą zgadzam. Ja powiedziałam Ci, powiedziałam, że się. 00:19:15.000 --> 00:19:16.040 Złapałam za. Słówko. 00:19:16.120 --> 00:19:20.080 Powiedziałam, że ja się tym stresowałam przed szkołą teatralną, zdając do niej, 00:19:20.160 --> 00:19:24.800 czytając teksty u tych agend i czytając właśnie ten fragment o tym, że aktorstwo 00:19:24.880 --> 00:19:25.800 to jest kolekcjonowanie doświadczeń. 00:19:25.880 --> 00:19:29.960 I zastanawiałam się, jak ja z takim ubogim jak ja sobie poradzę, skoro mnie życie nie 00:19:30.040 --> 00:19:32.920 dotyka, jak ja w to będę te przestrzenie wchodziły. 00:19:33.000 --> 00:19:36.600 Ale oczywiście po to mamy cały warsztat aktorski. 00:19:36.680 --> 00:19:38.760 Wyobraźnia I wyobraźnią. 00:19:38.840 --> 00:19:42.080 No jeszcze tylko bym dodała może taką małą. 00:19:42.160 --> 00:19:45.840 Mały talent na przykład jeszcze trzeba mieć. 00:19:45.920 --> 00:19:50.240 Dlatego do szkół teatralnych przyjmuje się 20 osób na 2000 00:19:50.320 --> 00:19:52.640 czy 1500 kandydatów, bo każdy. 00:19:52.720 --> 00:19:55.240 Dyspozycje są istotne. I. 00:19:55.320 --> 00:20:00.280 Sam uczę aktorstwa i widzę, że niektórzy tę predyspozycję mają, niektórzy nie. 00:20:00.360 --> 00:20:01.800 Tak jak do każdego innego zawodu. 00:20:01.880 --> 00:20:06.080 Tak naprawdę ktoś może być lekarzem, ktoś może być pilotem, ktoś inny. 00:20:06.160 --> 00:20:07.040 No niestety nie. 00:20:07.120 --> 00:20:10.720 Można się dostać do szkoły teatralnej nie mając takich predyspozycji. 00:20:10.800 --> 00:20:12.760 Chyba. Uważam, że nie. 00:20:12.840 --> 00:20:13.360 No właśnie. 00:20:13.440 --> 00:20:20.240 Więc pracuje pan na takim materiale, który ma te predyspozycje jako nauczyciel. 00:20:20.320 --> 00:20:23.480 Ale pracuje również z amatorami, którzy tych predyspozycji totalnie nie mają. 00:20:23.560 --> 00:20:24.960 I to jest jeszcze fajniejsza zabawa. 00:20:25.040 --> 00:20:27.200 No właśnie, a co mają w takim razie? 00:20:27.280 --> 00:20:29.320 Oni mają pasję, Niesamowitą pasję. 00:20:29.400 --> 00:20:33.720 Mam taką grupę emerytów w Redzie, w fabryce kultury w Redzie. 00:20:33.800 --> 00:20:34.520 Pracuje z nimi? 00:20:34.600 --> 00:20:39.480 Nie wiem, chyba już od siedmiu lat nie pamiętają tekstu seplenią nie chodzą już. 00:20:39.560 --> 00:20:41.920 Są wspaniali, bo mają pasję. 00:20:42.000 --> 00:20:43.320 I to jest coś niesamowitego. 00:20:43.400 --> 00:20:50.440 To ja się przeprowadzam do Redy i niedługo zostanę emerytką, więc na pewno. 00:20:51.440 --> 00:20:56.600 Jak się tak improwizuję z kolegą z zespołu, to mówiła pani też o 00:20:56.680 --> 00:21:00.720 bezpieczeństwie, czyli o poczuciu bezpieczeństwa. 00:21:00.800 --> 00:21:03.120 Musicie mieć jakieś wspólne rzeczy ze sobą. 00:21:03.200 --> 00:21:06.600 Wiem, że oboje kochacie psy. Nie. 00:21:06.920 --> 00:21:08.640 Ja kocham psy. Mam psa, nawet. 00:21:08.720 --> 00:21:09.320 Nie mam jeszcze. 00:21:09.400 --> 00:21:13.000 Ale to dlatego, że jeszcze tak się błąka po świecie i nie mam domu. 00:21:13.080 --> 00:21:14.920 Ale zaraz. 00:21:15.000 --> 00:21:18.960 Jeszcze chwila i usiądę tutaj na stałe. Tak, Kocham. 00:21:19.040 --> 00:21:20.280 Kocham, Kocham psy. 00:21:20.360 --> 00:21:22.960 Tak, ale mieszka pani w Gdańsku, więc. Mieszkam w Gdańsku. 00:21:23.040 --> 00:21:24.480 Nie pod mostem. 00:21:24.560 --> 00:21:28.880 Tak, ale jeszcze nie mam takiego miejsca, żeby takiego psa móc mieć. 00:21:28.960 --> 00:21:30.880 Ale to jest wielkie marzenie. 00:21:30.960 --> 00:21:32.600 Słuchajcie, ten spektakl zdobył. 00:21:32.680 --> 00:21:34.840 Ja tu sobie policzyłam 15 nagród. 00:21:34.920 --> 00:21:37.720 Nie wiem, czy wszystkie są ujęte na stronie Waszego teatru, 00:21:37.800 --> 00:21:39.280 ale na razie widzę 15. 00:21:39.360 --> 00:21:44.760 Oczywiście najwięcej nagród i jest dla głównych 00:21:44.840 --> 00:21:49.240 postaci, czyli dla Piotra Biedronia i Karoliny Kowalskiej, ale też dla reżysera, 00:21:49.320 --> 00:21:55.320 dla reżysera świateł, dla choreografki Anety Jankowskiej. 00:21:55.400 --> 00:22:01.880 Za to, jak potrafiła zilustrować te wszystkie trudne rzeczy, które oglądamy. 00:22:01.960 --> 00:22:05.080 Te nagrody są ważne dla Was. 00:22:05.160 --> 00:22:11.480 Jak to jest, bo kolekcjonujecie już tak sporo ich swoimi historiami. 00:22:11.560 --> 00:22:14.880 Ja nie będę ukrywał, że nagrody są jakimś istotnym elementem, bo są jakimś 00:22:14.960 --> 00:22:19.800 potwierdzeniem tego, że to idzie w dobrą stronę wszystko i że 00:22:19.880 --> 00:22:23.680 no tak, myślę, że w każdym zawodzie jak się dostaje nagrody, to jest to 00:22:23.760 --> 00:22:28.120 uhonorowanie twojej pracy, twojego wysiłku i potwierdzenie właśnie 00:22:28.200 --> 00:22:32.000 tego, że rozwijasz się. Tak, myślę, że tak. 00:22:32.080 --> 00:22:34.240 No aktorzy amerykańscy. Tak, bo to bez sensu. 00:22:34.320 --> 00:22:37.720 Fajnie byłoby dostać Oscara i tego Wam życzę. 00:22:37.800 --> 00:22:42.440 Nie wiem, czy Oskar jeszcze jest tym najwyższym trofeum, bo to różnie się mówi. 00:22:42.520 --> 00:22:47.920 A w Polsce jest taka nagroda, którą chcielibyście dostać najbardziej? 00:22:48.000 --> 00:22:50.960 Powiem szczerze, ja nie myślałem o tym. Chyba też nie. 00:22:51.040 --> 00:22:53.120 Nie zastanawiałam się nad tym. 00:22:53.200 --> 00:22:55.360 Po prostu robi się swoje. 00:22:55.440 --> 00:22:59.880 Tak, ale też by się nie zapominać o tym, żeby zawsze stawać na szczycie samego 00:22:59.960 --> 00:23:03.920 siebie w każdym następnym aktorskim projekcie. 00:23:04.000 --> 00:23:09.160 Tak jak Piotrek powiedział, to jest jakieś potwierdzenie i to naszej pracy. 00:23:09.240 --> 00:23:14.800 Ale żeby nie zatrzymywać się, tylko cały czas mieć apetyt na więcej, na kolejne 00:23:14.880 --> 00:23:19.160 role, na kolejne dusze, które będzie można przyjąć do siebie. 00:23:19.240 --> 00:23:22.720 No to nad jakimi rolami teraz pracujecie? 00:23:22.800 --> 00:23:28.120 W tej chwili ja pracuje nad rolą Nerona w spektaklu Bratanicy w reżyserii 00:23:28.200 --> 00:23:29.720 Grzegorza Wiśniewskiego. 00:23:29.800 --> 00:23:33.880 I to będzie bardziej Cezary Baryka czy bardziej Paluch. 00:23:34.280 --> 00:23:37.280 To są trudne pytania. Jeszcze mam 5 tygodni, więc jeszcze. 00:23:37.360 --> 00:23:39.080 Pan nie wie. 00:23:39.520 --> 00:23:43.080 Ale Neron Można się domyślać raczej, że nie będzie Cezarym Baryką. 00:23:43.160 --> 00:23:44.240 Nie, raczej nie. 00:23:44.320 --> 00:23:47.000 A ja teraz obecnie nie jestem w Teatrze Wybrzeże, w próbach. 00:23:47.080 --> 00:23:51.640 Za mną premiera 20 grudnia wspólnego pokoju Konrada Hetela w reżyserii Jacka 00:23:51.720 --> 00:23:56.200 Stępnia, gdzie gram Hannę Herman, dziewczynę, która w 45 roku przyjeżdża do 00:23:56.280 --> 00:24:00.400 Gdańska i ma nadzieję, że sobie ułoży życie. 00:24:00.480 --> 00:24:02.400 Czyli zapraszamy na spektakl. 00:24:02.480 --> 00:24:05.840 Na piękną Zośkę też chcielibyśmy zaprosić, ale na razie może nie do teatru, 00:24:05.920 --> 00:24:09.440 tylko do Teatru Telewizji. 00:24:10.080 --> 00:24:13.320 No i oglądajcie, bo warto. 00:24:13.400 --> 00:24:17.840 Może to nie jest przyjemne doświadczenie, ale bardzo ważne i bardzo potrzebne. 00:24:17.920 --> 00:24:19.280 Dziękujemy bardzo. 00:24:19.360 --> 00:24:22.880 Dziękujemy bardzo i do zobaczenia w teatrze.