WEBVTT 00:00:13.840 --> 00:00:17.800 Dzień dobry, witam państwa serdecznie w programie Wszystkie strony miasta. 00:00:17.880 --> 00:00:20.280 To jest odsłona kulturalna tego programu. 00:00:20.360 --> 00:00:24.640 Ja nazywam się Anna Umięcka, ale dzisiaj mogłabym powiedzieć, że to jest program 00:00:24.720 --> 00:00:29.320 interwencyjny, bo chciałabym się dowiedzieć od naszych gości, co się stało, 00:00:29.400 --> 00:00:35.680 że na całe dwa lata stracimy z oczu Sąd Ostateczny Hansa Memlinga. 00:00:35.760 --> 00:00:38.480 Co się stało, że zostaje wycofany? 00:00:38.560 --> 00:00:41.440 Nie możemy, nie możemy, nie będziemy mogli go oglądać. 00:00:41.520 --> 00:00:46.360 Naszymi gościniami są dr Magdalena Mielnik, kuratorka oddziału sztuki 00:00:46.440 --> 00:00:49.520 dawnej Muzeum Narodowego w Gdańsku. Dzień dobry. 00:00:49.600 --> 00:00:54.560 I Katja Vegas Wesołowska, główna konserwator Muzeum Narodowego w Gdańsku. 00:00:54.640 --> 00:00:56.120 Dzień dobry. 00:00:56.440 --> 00:01:05.040 No właśnie, co takiego się stało, że Obraz musi zostać sprawdzony, konserwowany. 00:01:05.120 --> 00:01:08.320 Czy coś się wydarzyło niepokojącego? 00:01:09.640 --> 00:01:11.080 Co dla nas jest ważniejsze? 00:01:11.160 --> 00:01:16.240 Jest to, że gablota jest przestarzała. Jest. 00:01:16.320 --> 00:01:20.840 Nie odpowiada nam pod kątem i estetyczny i to, co my chcemy. 00:01:20.920 --> 00:01:26.240 Nasz cel, który jest, żeby obraz był dostępny dla zwiedzających, 00:01:26.320 --> 00:01:32.160 tak jak powinno być, że zwiedzający mogą go zobaczyć ze wszystkich stron z bliska, 00:01:32.240 --> 00:01:37.320 To ta gablota było zrobione na wystawy czasowe, więc jest gabloty, które 00:01:37.400 --> 00:01:42.320 miało swój cel, a my chcemy po prostu odnowić I wydaje mi się, że teraz 00:01:42.400 --> 00:01:45.280 jest najlepszy czas, żeby to wykonać. 00:01:45.360 --> 00:01:47.960 Czyli stan tego obrazu jest bardzo dobry. 00:01:48.040 --> 00:01:52.400 Stan jest dobry, jest cały opiekę konserwatorskie, 00:01:52.480 --> 00:01:54.280 więc przeglądy i tak dalej. 00:01:54.360 --> 00:01:56.880 A jak często robi się przeglądy konserwatorskie, 00:01:56.960 --> 00:01:58.480 przeglądy konserwatorskie? 00:01:58.560 --> 00:02:01.720 Tak naprawdę codziennie się robią, bo. 00:02:01.800 --> 00:02:09.400 jedna część naszej pracy jest sprawdzanie środowiska, gdzie obraz się znajduje. 00:02:09.480 --> 00:02:14.080 No właśnie, bo powiedzmy, że tego typu dzieła bardzo. 00:02:14.160 --> 00:02:19.120 To jest obraz, który ma ponad 550 lat, więc wymagają specjalnego traktowania. 00:02:19.200 --> 00:02:22.160 Czyli nawet wilgotność jest ważna, prawda? 00:02:22.240 --> 00:02:26.240 W pomieszczeniu temperatura, pewnie światło i te wszystkie rzeczy, te 00:02:26.320 --> 00:02:29.120 wszystkie parametry muszą być cały czas sprawdzane. 00:02:29.200 --> 00:02:29.680 Tak jest. 00:02:29.760 --> 00:02:35.120 Oczywiście malarstwo na desce są jedne z najwrażliwsze rodzaj materiałów i 00:02:35.200 --> 00:02:40.560 obiektów, który musimy bardzo pilnować pod kątem właśnie wilgotność, 00:02:40.640 --> 00:02:42.560 światło, temperaturę. 00:02:42.640 --> 00:02:49.240 Ale z drugiej strony też jest bardzo dużo badań zostało wykonane 00:02:49.320 --> 00:02:53.200 przez lat na taki rodzaj obiektu i nie tylko. 00:02:53.280 --> 00:02:59.440 A co jest najważniejsze jest, żeby trzymać warunki, do której obiekt 00:02:59.520 --> 00:03:01.080 jest przyzwyczajenie. 00:03:01.160 --> 00:03:02.840 Przyzwyczajone, żeby. Po. 00:03:02.920 --> 00:03:05.520 Prostu. Jeżeli on jest stabilny, oczywiście. 00:03:05.600 --> 00:03:06.480 Żeby były stabilne. 00:03:06.560 --> 00:03:10.480 Ja pamiętam, że przez lata było mnóstwo dyskusji na ten temat, w jaki sposób 00:03:10.560 --> 00:03:12.080 powinno się eksponować ten obraz. 00:03:12.160 --> 00:03:17.480 Były pomysły, żeby w ogóle przenieść w inne miejsce, żeby stworzyć zupełnie nowy 00:03:17.560 --> 00:03:20.400 obiekt, który by tylko odpowiadał temu obrazowi. 00:03:20.480 --> 00:03:23.280 Ale aż takich zmian nie macie w planach? 00:03:23.360 --> 00:03:24.320 Nie mamy w planach. 00:03:24.400 --> 00:03:30.240 W sensie obraz zostaje u nas w muzeum w tym samym budynku, ale plany są, 00:03:30.320 --> 00:03:32.520 żeby zmienić miejsce eksponowania. 00:03:32.600 --> 00:03:35.400 Ale to jest bardzo ważne to właśnie podkreślić. 00:03:35.480 --> 00:03:40.400 Te zmiany są bardziej pod kątem i estetyczne, i 00:03:40.480 --> 00:03:43.920 edukacyjne, i przede wszystkim dla publiczności. 00:03:44.000 --> 00:03:48.680 Chcemy oczywiście, utrzymując wszystkich 00:03:48.760 --> 00:03:53.160 najwyższych jakość i wytyczne konserwatorskie i 00:03:53.240 --> 00:03:57.120 bezpieczeństwo ewakuacyjne i. 00:03:57.520 --> 00:04:05.280 Ale przede wszystkim chcemy Odnowić sposób pokazywania tego obrazu. 00:04:05.360 --> 00:04:07.480 A więc. 00:04:07.560 --> 00:04:09.440 Tak się zagadaliśmy. Ale. 00:04:09.520 --> 00:04:11.000 Właśnie przyszło mi do głowy, że. 00:04:11.080 --> 00:04:15.760 Przecież czy zaniepokoili się stanem bezpieczeństwa 00:04:15.840 --> 00:04:19.440 tego obrazu, dlatego, że ostatnio w muzeach było kilka takich 00:04:19.520 --> 00:04:22.720 ataków, spektakularnych akcji? 00:04:22.800 --> 00:04:27.200 Oczywiście tak, ale my przede wszystkim, no jakby już od dawna 00:04:27.280 --> 00:04:31.600 dążyliśmy do tego, żeby ten obraz był pokazywany w inny sposób, 00:04:31.680 --> 00:04:32.920 niż jest to obecnie. 00:04:33.000 --> 00:04:40.240 W tej chwili są możliwości jakby zupełnie inne niż ponad 20 lat temu, 00:04:40.320 --> 00:04:45.000 kiedy ta gablota stanęła w naszym muzeum. 00:04:45.080 --> 00:04:49.800 Są takie możliwości, żeby właśnie tak jak wspomniała, jak najlepiej pokazać go 00:04:49.880 --> 00:04:54.040 publiczności, żeby wydobyć ten potencjał tego obrazu, 00:04:54.120 --> 00:04:58.240 no i przede wszystkim, żeby można było właśnie obejrzeć z bliska 00:04:58.320 --> 00:05:04.160 w sposób komfortowy, ale jednocześnie bezpieczny dla obrazu. 00:05:04.240 --> 00:05:10.400 Także to właściwie jest okazja dla nas, żeby i zrobić nową. 00:05:10.480 --> 00:05:16.120 Mamy nadzieję, że po prostu fajną i cieszącą oko ekspozycję, 00:05:16.200 --> 00:05:20.320 być może w zupełnie nowym miejscu, aczkolwiek cały czas poruszamy się w 00:05:20.400 --> 00:05:28.720 obrębie naszego oddziału sztuki dawnej i jednocześnie właśnie przeprowadzić 00:05:28.800 --> 00:05:34.440 kompleksowe działania, dokumentacje, digitalizację. 00:05:34.520 --> 00:05:37.080 Ale czy już macie te plany skrystalizowane? 00:05:37.160 --> 00:05:38.480 Już wiemy, jak to będzie wyglądało. 00:05:38.560 --> 00:05:40.680 Czy Pani nie mogą zdradzić tych szczegółów? 00:05:40.760 --> 00:05:47.560 Możemy, oczywiście, ale co jest ważne, też jest rozumieć, że ten projekt trwał ponad 00:05:47.640 --> 00:05:52.360 rok, czyli przygotowanie, przygotowanie trwało ponad rok. 00:05:52.440 --> 00:05:56.280 Dopiero teraz możemy oczywiście o tym mówić i oczywiście poinformować, bo 00:05:56.360 --> 00:06:00.440 wiadomo, że obraz będzie, nie będzie dostępny, więc. 00:06:00.520 --> 00:06:04.280 Ale ta prace naprawdę trwało. 00:06:04.560 --> 00:06:09.000 Ponad rok i cały zespół w Muzeum Narodowe na tym pracował. 00:06:09.080 --> 00:06:13.680 Też mieliśmy współprace zewnętrzne, 00:06:13.760 --> 00:06:19.320 ale ja tylko wrócę jeszcze króciutko do tematu gabloty do rodzaju 00:06:19.400 --> 00:06:24.760 gabloty, bo kiedyś też obraz został bez gabloty i wiem, że też 00:06:24.840 --> 00:06:26.760 są głosy, no to czemu nie wrócić? 00:06:26.840 --> 00:06:31.840 I oczywiście to taki romantyczny, romantyczny, romantyczny sposób. 00:06:31.920 --> 00:06:35.280 Można powiedzieć, że to jest piękny i świetny, ale niestety 00:06:35.360 --> 00:06:37.400 w dzisiejszych czasach są. 00:06:37.480 --> 00:06:41.160 Mamy takie sytuacje, że że nie możemy. 00:06:41.240 --> 00:06:44.560 Mamy nie tylko zalecenia ministerialne i. 00:06:44.640 --> 00:06:49.760 Ale widzimy to, co się dzieje na całym świecie i w muzeach. 00:06:49.840 --> 00:06:56.280 Jest wandalizm, są różne działania, które zniszczą nasze dzieła, 00:06:56.360 --> 00:06:57.960 więc nie ma takiej możliwości. 00:06:58.040 --> 00:07:04.040 Niestety, ale za miasto, no to są inne, tak jak mówią Magdę, nowoczesne sposoby 00:07:04.120 --> 00:07:10.120 i inne technologie, które nam pozwalają w podobny sposób udostępnić obraz. 00:07:10.200 --> 00:07:11.680 Więc jest, jest nadzieja. 00:07:11.760 --> 00:07:17.800 A co do planów tak, mamy już już to podzielone na etapie pierwszej etap 00:07:17.880 --> 00:07:25.160 właśnie wykonujemy już, a to jest plan, to jest etap właśnie wykonanie oceny ryzyka. 00:07:25.240 --> 00:07:33.200 Wszystkie te prace na zaplecze z ustalenie, badania środowiskowe i 00:07:33.280 --> 00:07:38.440 ewakuacyjne i tak dalej, a potem będzie, jak wszyscy wiemy, do 00:07:38.520 --> 00:07:42.520 drugiego będzie dostępne, a potem będzie przenoszenie. 00:07:42.600 --> 00:07:44.840 To zaraz, zaraz. Zaraz o tym mówimy. 00:07:44.920 --> 00:07:48.640 Ja myślę, że musimy też przypomnieć, bo ja myślę, że każdy gdańszczanin, każdy 00:07:48.720 --> 00:07:53.920 gdańszczanka doskonale wie To jest jeden z najcenniejszych obrazów w zbiorach 00:07:54.000 --> 00:07:57.320 polskich, w ogóle nie tylko gdańskich. 00:07:57.400 --> 00:08:00.880 Ale co wiemy o Hansie memlingu? 00:08:00.960 --> 00:08:02.240 Czego? 00:08:02.320 --> 00:08:04.200 Co możemy jeszcze zdradzić? 00:08:04.280 --> 00:08:06.360 Jaki to był malarz? 00:08:06.440 --> 00:08:09.680 To jest jedyny obraz tego malarza w Polsce. 00:08:09.760 --> 00:08:14.520 Tak, to jest jedyny obraz tego malarza w polskich zbiorach. 00:08:14.600 --> 00:08:19.560 Oczywiście obraz sygnowany nad autorstwem tego obrazu zastanawiało 00:08:19.640 --> 00:08:22.520 się i wciąż się zastanawia. 00:08:22.600 --> 00:08:24.360 Liczne grono badaczy. 00:08:24.440 --> 00:08:29.840 Jednak ta atrybucja i przypisanie go do twórczości Hansa 00:08:29.920 --> 00:08:33.040 Memlinga jest wciąż wciąż aktualna. 00:08:33.120 --> 00:08:37.880 I tutaj najwięcej akurat przy tym nazwisku osób się zgadza. 00:08:37.960 --> 00:08:39.880 To dlatego, że on był zamówiony, prawda? 00:08:39.960 --> 00:08:43.240 To był obraz wykonany na zamówienie pewnego bankiera. 00:08:43.320 --> 00:08:46.800 Tak, to był obraz wykonany na zamówienie. 00:08:46.880 --> 00:08:54.160 To są też jakby znak tamtych czasów, że najczęściej właśnie dzieła sztuki 00:08:54.240 --> 00:08:57.680 nie były potrzebą duchową artysty. 00:08:57.760 --> 00:09:04.640 No ale zleceniodawca Bardzo często też miał konkretne, szczegółowe oczekiwania 00:09:04.720 --> 00:09:07.520 jak takie dzieło ma wyglądać. 00:09:07.600 --> 00:09:14.600 I tutaj też ciekawy przypadek, że został zamówiony przez Włocha. 00:09:18.000 --> 00:09:21.200 Obraz u artysty niderlandzkiego. 00:09:21.280 --> 00:09:25.040 Włoskie malarstwo wtedy przecież też przeżywało swój rozkwit. 00:09:25.120 --> 00:09:31.880 Jednak ta dbałość o szczegóły, umiejętność takiego realistycznego 00:09:31.960 --> 00:09:38.680 odwzorowania rzeczywistości i doskonała technika to sprawiły, że we Włoszech 00:09:38.760 --> 00:09:41.600 malarstwo niderlandzkie było bardzo popularne. 00:09:41.680 --> 00:09:48.560 I dlatego właśnie pewnie Angelo Tani oprócz tego, że z racji kontaktów 00:09:48.640 --> 00:09:54.800 zawodowych przebywał wówczas w Brugii i miał możliwość 00:09:54.880 --> 00:09:57.680 zetknięcia się z tą twórczością. 00:09:57.760 --> 00:10:02.600 Także to wszystko sprawiło, że ten obraz właśnie został zamówiony i jest. 00:10:02.680 --> 00:10:06.760 Ale powiedzmy jeszcze, że dzisiaj jak gdyby przyszło nam do głowy zamówić 00:10:06.840 --> 00:10:09.080 obraz u jakiegoś znanego malarza. 00:10:09.160 --> 00:10:13.640 No to właściwie z powodów w celach estetycznych cieszymy się tym 00:10:13.720 --> 00:10:15.880 pięknym, pięknym przedmiotem. 00:10:15.960 --> 00:10:21.480 Ale wtedy trochę z innych powodów zamawiali ludzie obrazy. 00:10:21.560 --> 00:10:24.160 Po pierwsze one były szalenie drogie, więc dostępne tylko dla 00:10:24.240 --> 00:10:25.360 najbogatszych, dla elit. 00:10:25.440 --> 00:10:29.000 Ale on miał konkretny cel. 00:10:29.080 --> 00:10:34.840 Czy może pani zdradzić, gdzie on miał zawisnąć na początku? 00:10:34.920 --> 00:10:35.320 Tak. No. 00:10:35.400 --> 00:10:41.720 Tym celem była właśnie taka próba zapewnienia sobie jakichś tam punktów, 00:10:41.800 --> 00:10:45.440 zgodnie zresztą z tematyką obrazu, którą jest Sąd Ostateczny. 00:10:45.520 --> 00:10:52.440 Więc taka fundacja miała pomagać w tym dniu ostatecznym, nieźle nabroić. 00:10:52.520 --> 00:10:56.880 Bankier może był zapobiegliwy po prostu. 00:10:56.960 --> 00:10:59.960 Trudno. Trudno powiedzieć, ale tak. 00:11:00.040 --> 00:11:04.480 Znaczy podobnie jak teraz te dzieła sztuki świadczyły o statusie osoby, która je 00:11:04.560 --> 00:11:09.720 zamawiała, Pokazywały też erudycję. 00:11:09.800 --> 00:11:17.120 No bo taki, a nie inny program był świadectwem wykształcenia, znawstwa. 00:11:17.200 --> 00:11:20.560 No i też właśnie przede wszystkim możliwości finansowych. 00:11:20.640 --> 00:11:29.320 Ale obraz, który był zamawiany do kościoła, do kaplicy pod Florencją, 00:11:29.400 --> 00:11:34.360 miał też, jak wszystkie fundacje kościelne, bardzo wówczas popularne. 00:11:34.440 --> 00:11:37.480 No, pomóc w tej drodze do zbawienia. 00:11:37.560 --> 00:11:41.840 No chyba mu nie pomógł za bardzo, bo on miał bardzo ciekawy dzień. 00:11:41.920 --> 00:11:46.520 On nigdy nie trafił do miejsca, w którym miał zostać wystawiany, prawda? 00:11:46.600 --> 00:11:48.440 W drodze został skradziony. 00:11:48.520 --> 00:11:50.760 I tutaj się pojawia ten wątek gdański. 00:11:50.840 --> 00:11:54.440 Może niezbyt chwalebny, ale jednak. 00:11:54.520 --> 00:11:58.400 Gdańszczanie, myślę, przez lata uważali to za bardzo chwalebny wątek, 00:11:58.480 --> 00:12:04.680 który przypominał o tym złotym okresie miasta i o potędze. 00:12:04.760 --> 00:12:10.160 O takiej myślę właśnie. 00:12:10.240 --> 00:12:14.800 Trochę powiedzmy morskiej chwale. 00:12:14.880 --> 00:12:20.080 Także rzeczywiście obraz własnych korsarzy. 00:12:21.000 --> 00:12:22.320 Własnych korsarzy. 00:12:22.400 --> 00:12:25.520 Liczące się miejsce w związku hanzeckim. 00:12:25.600 --> 00:12:32.120 No bo przy okazji konfliktu Hansa z Anglią ten obraz do Gdańska trafił w bardzo 00:12:32.200 --> 00:12:39.560 burzliwych okolicznościach i mimo różnych protestów został w 00:12:39.640 --> 00:12:42.480 Gdańsku, Był w Kościele Mariackim. 00:12:42.560 --> 00:12:47.920 I też mimo tego, że bardzo wiele ważnych osobistości chciał ten obraz 00:12:48.000 --> 00:12:54.240 pozyskać dla siebie, to aż do czasów Napoleona obraz w Gdańsku pozostał. 00:12:54.320 --> 00:13:02.120 No właśnie, ale potem te jego, te jego losy były też bardzo burzliwe. 00:13:02.200 --> 00:13:07.960 I dlaczego akurat ten obraz był takim mrocznym obiektem pożądania 00:13:08.040 --> 00:13:15.120 najważniejszych głów największych władców ówczesnego świata, że sobie tak 00:13:15.200 --> 00:13:17.840 wyrywali ten obraz przez kolejne lata? 00:13:17.920 --> 00:13:19.680 Co w nim było takiego wyjątkowego? 00:13:19.760 --> 00:13:22.320 Co jest w nim takiego wyjątkowego? 00:13:22.400 --> 00:13:28.560 To jest pytanie, które myślę, możemy sobie zadawać cały czas oglądając go. 00:13:28.640 --> 00:13:35.160 Na pewno jest to artystycznie i technicznie niezwykle ciekawy obraz, 00:13:35.240 --> 00:13:40.440 doskonale namalowany przez młodego artystę, Przez młodego artystę? 00:13:40.520 --> 00:13:45.080 Tak, bo jest to jedno z pierwszych jego dzieł. 00:13:45.160 --> 00:13:48.280 Pierwsze i wielkoformatowe dzieło. 00:13:48.360 --> 00:13:54.120 Więc też z tego względu były jakby wątpliwości, czy rzeczywiście można 00:13:54.200 --> 00:13:56.640 przypisać autorstwo Hansowi Memlingowi. 00:13:56.720 --> 00:14:02.280 Natomiast jeśli chodzi o Napoleona, no to on miał plany stworzenia wielkiego muzeum 00:14:02.360 --> 00:14:10.280 swoich podbojów i była też powołana do tego specjalna 00:14:10.360 --> 00:14:16.880 komisja i z różnych stron miały trafić obiekty, które świadczyły 00:14:16.960 --> 00:14:24.240 o wspaniałości nowo pozyskanych terenów. Do. 00:14:25.440 --> 00:14:27.760 Do do Francji. 00:14:27.840 --> 00:14:28.960 Czyli po prostu ukradł. 00:14:29.040 --> 00:14:30.680 Nasz ukradziony obraz. 00:14:30.760 --> 00:14:32.680 Ukradł nasz ukradziony obraz. 00:14:32.760 --> 00:14:36.400 Potem kolejny. Przypadek. 00:14:36.480 --> 00:14:38.000 Tak? 00:14:38.080 --> 00:14:42.040 Nie no, akurat jeśli chodzi o Napoleona, to jemu nie ukradli, ponieważ Kongres 00:14:42.120 --> 00:14:47.520 Wiedeński jest takim w sumie pierwszym przykładem w historii, kiedy. 00:14:48.640 --> 00:14:53.840 No jakby były regulacje pomiędzy państwami dotyczące zwrotu 00:14:53.920 --> 00:14:56.320 zarekwirowanych dzieł sztuki. 00:14:56.400 --> 00:15:05.800 Więc on wrócił całkiem legalnie do Do Gdańska na mocy właśnie ustaleń. 00:15:05.880 --> 00:15:11.360 Także to też jest jakby, myślę, taki dosyć ciekawy wątek w tej historii. 00:15:11.440 --> 00:15:14.720 No i później drugi etap to jest II wojna światowa. 00:15:14.800 --> 00:15:16.840 Najpierw został zabezpieczony. 00:15:16.920 --> 00:15:24.600 Ewakuowany przez grupę, która tutaj działała, 00:15:24.680 --> 00:15:27.040 zresztą zgodnie z dekretami w Rzeszy. 00:15:27.120 --> 00:15:34.000 Od 42 roku zaczęto zabezpieczać dzieła sztuki i właściwie 00:15:34.080 --> 00:15:37.560 wszystkie zabytki ruchome. 00:15:37.640 --> 00:15:42.720 Wywozić, bądź też po prostu demontować i chować. 00:15:42.800 --> 00:15:47.880 W przypadku Memlinga był to najpierw Mierzeszyn, później 00:15:47.960 --> 00:15:53.640 wywieziono go w góry w Turyngii, gdzie z kolei po wojnie była to strefa okupacyjna 00:15:53.720 --> 00:15:58.200 radziecka, więc brygady trofiejne sowieckie zabezpieczyły obraz, wywiozły go 00:15:58.280 --> 00:16:04.760 do ZSRR i następnie w ramach właściwie jedynej akcji rewindykacyjny ZSRR, jaka 00:16:04.840 --> 00:16:08.120 miała miejsce w 56 roku, został zwrócony. 00:16:08.200 --> 00:16:12.600 Czyli mieliśmy duże szczęście, bo zazwyczaj te obrazy, te dzieła już 00:16:12.680 --> 00:16:15.240 nigdy nie wracały do Polski, prawda? 00:16:15.320 --> 00:16:16.720 Tak. 00:16:17.200 --> 00:16:21.720 No i od tego 56 roku możemy go oglądać w Gdańsku. 00:16:21.800 --> 00:16:24.160 Od razu trafił do Muzeum Narodowego. 00:16:24.240 --> 00:16:27.800 Nie, Najpierw trafił do Muzeum Narodowego w Warszawie. 00:16:27.880 --> 00:16:33.320 I tutaj też właśnie koleżanki 00:16:33.400 --> 00:16:36.520 Alicja Andrzejewska, Zając, Magdalena, Podgórze, które 00:16:36.600 --> 00:16:41.680 zajmowały się tą wojenną i powojenną historią tego obrazu, 00:16:41.760 --> 00:16:46.880 przypomniały postać muzealnika gdańskiego Jana Hranickiego, który no 00:16:46.960 --> 00:16:51.400 jakby zachowała się korespondencja, w której on zabiega o to, żeby 00:16:51.480 --> 00:16:54.280 obraz trafił do Gdańska. 00:16:54.360 --> 00:16:59.920 I myślę, że to warto wspomnieć jego zasługi, bo obraz 00:17:00.000 --> 00:17:05.040 mógł równie dobrze zostać w Warszawie, bądź trafić gdzieś indziej i podjęto 00:17:05.120 --> 00:17:09.280 decyzję, że będzie eksponowany w muzeum. 00:17:09.360 --> 00:17:12.440 Wówczas w Muzeum Morskim w Gdańsku. 00:17:12.520 --> 00:17:14.080 No ale właśnie. 00:17:14.160 --> 00:17:19.360 Myślę, że muzealnikom gdańskim zawdzięczamy, że on do Gdańska wrócił. 00:17:19.440 --> 00:17:23.200 Pamiętam, jak profesor Jacek Friedrich mówił, że my, współcześni, podziwiamy 00:17:23.280 --> 00:17:29.080 kunszt artystyczny malarza, ale dla zamawiającego chodziło o zbawienie duszy. 00:17:29.160 --> 00:17:33.720 Czy jak panie mają kontakt codzienny z tym obrazem? 00:17:33.800 --> 00:17:40.320 Czy czują Panie jakąś taką metafizyczną więź z tym dziełem? 00:17:40.400 --> 00:17:42.920 Czy patrzycie na to jak profesjonalistki, czyli tak. 00:17:43.000 --> 00:17:44.080 Czy coś nie odpadło? 00:17:44.160 --> 00:17:47.440 Czy coś się nie ukruszył? Jak to jest? 00:17:47.520 --> 00:17:49.680 Na pewno patrzy się, czy coś nie odpadło. 00:17:49.760 --> 00:17:55.920 Tutaj z pewnością koleżanki z działu konserwacji szczególnie. 00:17:57.560 --> 00:18:01.240 Jak? Wydaje mi się, że akurat. 00:18:01.960 --> 00:18:05.200 Ogólnie jestem mało metafizyczna. 00:18:05.280 --> 00:18:07.760 To może być pytanie do pani opiekunek. Które. 00:18:07.840 --> 00:18:08.880 Codziennie mają. 00:18:08.960 --> 00:18:11.480 Tak, cały czas patrzą. 00:18:11.560 --> 00:18:13.840 Wydaje mi się, że. To promieniowanie. 00:18:13.920 --> 00:18:16.880 Z całą pewnością z tego obrazu emanuje spokój. 00:18:16.960 --> 00:18:18.560 To jest. 00:18:18.640 --> 00:18:20.560 Jeśli jest. 00:18:20.640 --> 00:18:24.080 Myślę No tak, bo to jest tryptyk, tak? 00:18:24.160 --> 00:18:28.280 W centralnej części tego obrazu widzimy Chrystusa. 00:18:28.960 --> 00:18:34.200 No właśnie, to też jest uwaga do tych, którzy są krytykami Muzeum 00:18:34.280 --> 00:18:37.800 Sztuki Współczesnej, mówiąc, że ona jest nieczytelna, wydaje nam się, że taki 00:18:37.880 --> 00:18:42.080 historyczny obraz, no to jest jasny, widzimy postaci pewne. 00:18:42.160 --> 00:18:43.680 Potrafimy to odszyfrować. 00:18:43.760 --> 00:18:45.160 To nie jest prawda. 00:18:45.240 --> 00:18:50.920 Prawda, że jednak ta symbolika jest bardzo głęboka i to wszystko zależy od naszej 00:18:51.000 --> 00:18:55.400 wiedzy, jak głęboko możemy wejść w rozszyfrowywanie tych tych klimatów. 00:18:55.480 --> 00:18:58.480 No ale skupmy się na tym, na tej budowie. 00:18:58.560 --> 00:19:03.600 Czyli centralna część to Chrystus, Archanioł Michał, a po dwóch 00:19:03.680 --> 00:19:05.720 stronach mamy piekło i niebo. 00:19:05.800 --> 00:19:09.920 To ja nie wiem, czy to jest taki spokój jak patrzymy na tą stronę piekielną. 00:19:10.000 --> 00:19:12.240 Trzymamy się niebios. 00:19:12.320 --> 00:19:13.200 Nie patrzymy. 00:19:13.280 --> 00:19:18.040 Może jest to względne, ale tutaj kompozycja jest bardzo wyważona. 00:19:18.120 --> 00:19:22.360 Bardzo przemyślane też zachowały się właśnie. 00:19:22.800 --> 00:19:24.760 Znaczy widoczne są gołym okiem. 00:19:24.840 --> 00:19:30.040 I też to jest jeden z naszych celów, żeby zwiedzający również mogli to dostrzec. 00:19:30.120 --> 00:19:35.480 Poprawki artysty, czyli on musiał wielokrotnie poprawiać kompozycję, 00:19:35.560 --> 00:19:41.120 poszczególne sceny, tak, żeby osiągnąć upragniony efekt. 00:19:41.200 --> 00:19:44.800 Myślicie, że to była jego ingerencja własna i jego pomysł? 00:19:44.880 --> 00:19:49.280 Czy na przykład tego darczyńcy, który mu płacił, że coś mu się nie podobało 00:19:49.360 --> 00:19:51.360 i kazało mu coś przemalować? 00:19:51.440 --> 00:19:53.040 Trudno powiedzieć. 00:19:53.120 --> 00:19:58.560 Myślę, że jeżeli chodzi o takie czysto artystyczne kwestie, mogła to być 00:19:58.640 --> 00:20:01.520 ingerencja artysty. 00:20:02.240 --> 00:20:03.040 No i teraz co? 00:20:03.120 --> 00:20:05.800 I teraz nie patrzymy w prawą czy lewą stronę? 00:20:05.880 --> 00:20:07.880 Gdzie jest to piekło? 00:20:08.360 --> 00:20:10.560 Każdy ma coś ciekawego. 00:20:10.640 --> 00:20:13.680 Swoje ulubione elementy. 00:20:14.040 --> 00:20:19.000 Każdy pracownik ma swoje ulubione i każdy coś tam widzi. 00:20:19.080 --> 00:20:20.120 Jest na przykład. 00:20:20.200 --> 00:20:21.400 Nie wiem czy mogę o tym. 00:20:21.480 --> 00:20:23.320 Myślę, że możesz powiedzieć. Na przykład. 00:20:23.400 --> 00:20:26.040 Nasz. Kochany Czubaka ze. 00:20:26.120 --> 00:20:27.360 Strachu. 00:20:27.440 --> 00:20:28.600 Ja też zauważyłam. 00:20:28.680 --> 00:20:29.800 Tak, też mi się to skojarzyło. 00:20:29.880 --> 00:20:34.600 Zastanawiałam się, czy właśnie Amerykanie nie nie oglądali tego obrazu. 00:20:34.680 --> 00:20:39.520 Z prawej strony są piękne detale, jest pełno właśnie pełno symboli, który 00:20:39.600 --> 00:20:44.040 oczywiście przez lat i cały czas są badane i są. 00:20:44.120 --> 00:20:52.680 Są symbole, które są może bardziej jasne, ale te schody, piękne kryształy, te 00:20:52.760 --> 00:20:57.760 rośliny jest po prostu przepiękne. No każdy. 00:20:57.840 --> 00:21:03.280 Wydaje mi się, że każdy z nas jak patrzy na ten obraz No to coś innego znajduję 00:21:03.360 --> 00:21:07.640 I te ulubione części zmieniają się, zmieniają. 00:21:07.720 --> 00:21:12.000 No właśnie, a czy ta nowa ekspozycja, którą zobaczymy za dwa lata, czy ona 00:21:12.080 --> 00:21:17.480 pozwoli nam, czy będzie taka też informacyjna część, to znaczy, że 00:21:17.560 --> 00:21:20.520 znajdziemy tam informacje, że przecież tam wszystko miało znaczenie. 00:21:20.600 --> 00:21:22.360 Również kolor jest symboliczny. 00:21:22.440 --> 00:21:24.040 Postaci są symboliczne. 00:21:24.120 --> 00:21:30.080 Ułożenie tych postaci na obrazie to też jest ważne, czy będą tego typu informacje. 00:21:30.160 --> 00:21:36.560 Taki jest nasz cel, żeby ten szeroki kontekst edukacyjny wydobyć. 00:21:36.640 --> 00:21:38.600 Wspominała Pani też o sztuce współczesnej. 00:21:38.680 --> 00:21:43.240 Mi się wydaje, że to i sztukę dawną, i sztukę współczesną łączą konteksty. 00:21:43.320 --> 00:21:48.600 I właśnie to, że w zależności od tego, co wiemy o tym dziele, możemy je odbierać 00:21:48.680 --> 00:21:51.640 na wielu różnych płaszczyznach. 00:21:51.720 --> 00:21:56.840 I oczywiście tym pierwszym jest taki czysty zachwyt. 00:21:56.920 --> 00:22:01.960 To dotyczy się i dzieł sztuki współczesnej, i sztuki dawnej, nad 00:22:02.040 --> 00:22:06.520 techniką, kolorystyką czy po prostu ogólnym wrażeniem, który 00:22:06.600 --> 00:22:11.160 dzieło sztuki wywołuje, a później te konteksty, które zresztą są 00:22:11.240 --> 00:22:13.440 badane przez licznych badaczy. 00:22:13.520 --> 00:22:17.720 W przypadku Hansa Memlinga i Sądu Ostatecznego te badania 00:22:17.800 --> 00:22:19.360 trwają po dziś dzień. 00:22:19.440 --> 00:22:26.840 I właśnie zarówno zespół, który kustoszy, który pracuje u nas w oddziale sztuki 00:22:26.920 --> 00:22:32.600 dawnej, jak i badacze z innych ośrodków w Polsce, choćby Centrum Memlinga, 00:22:32.680 --> 00:22:37.840 działające nogi, ale też z zagranicy, cały czas pracują nad obrazem, cały czas są 00:22:37.920 --> 00:22:41.880 jakieś konteksty, w których można obraz pokazać na nowo. 00:22:41.960 --> 00:22:45.000 I jako ignorantka muszę zapytać a czego dotyczą te badania? 00:22:45.080 --> 00:22:47.520 Czy czegoś można się jeszcze dowiedzieć z takiego obrazu? 00:22:47.600 --> 00:22:49.600 Wydaje się, że wszystko jest jasne. 00:22:49.680 --> 00:22:52.800 Wydaje mi się, że wszystko jest jasne, ale nie wiem. 00:22:52.880 --> 00:22:56.240 Wydaje mi się, że w przypadku historii sztuki zawsze się może okazać, że 00:22:56.320 --> 00:22:57.960 jest zupełnie inaczej niż myślimy. 00:22:58.040 --> 00:23:06.520 I im głębiej się Bada historię danego obiektu albo właśnie historię epoki, w 00:23:06.600 --> 00:23:09.760 której powstał czy jego zleceniodawców. 00:23:09.840 --> 00:23:14.640 Tym więcej można znaleźć różnych zagadek, mylących tropów. 00:23:14.720 --> 00:23:19.640 Także tutaj właśnie jeżeli chodzi o symbolikę i jeżeli chodzi o historię, 00:23:19.720 --> 00:23:25.040 jeżeli chodzi o znaczenie jego. 00:23:25.120 --> 00:23:31.800 W Gdańsku tych kontekstów jest bardzo dużo. 00:23:31.880 --> 00:23:38.480 No to w takim razie wypada nam zaprosić państwa do Muzeum Narodowego, bo jeszcze 00:23:38.560 --> 00:23:44.680 tylko w najbliższy weekend będziemy mogli oglądać ten obraz, czyli do niedzieli, 00:23:44.760 --> 00:23:48.840 a potem się żegnamy na całe dwa lata. 00:23:48.920 --> 00:23:53.200 Kiedy planujecie ponownie udostępnić ten obraz? 00:23:53.280 --> 00:24:01.480 Prace ma trwać do końca, do 26 roku, więc mamy nadzieję, że z początkiem 27 00:24:01.560 --> 00:24:08.040 roku będzie obraz już dostępny w totalnym innym sposobem niż jest teraz. 00:24:08.120 --> 00:24:14.400 I ta cała frustracje, które wszyscy mamy w tej chwili, że nie możemy 00:24:14.480 --> 00:24:16.080 z bliska oglądać obraz. 00:24:16.160 --> 00:24:21.520 No to właśnie dlatego chcemy spędzić ten czas, 00:24:21.600 --> 00:24:27.040 żeby odnowić tego sposobu i żeby w końcu oferować właśnie publiczność 00:24:27.120 --> 00:24:29.040 i nam taką możliwość. 00:24:29.120 --> 00:24:34.480 No, jeszcze z tyłu mamy ciekawe rzeczy, jeszcze powiedzmy, że też jest 00:24:34.560 --> 00:24:37.680 obowiązkowe. Można było oglądać. 00:24:37.760 --> 00:24:39.200 Dobrze, to dziękujemy. 00:24:39.280 --> 00:24:42.440 Zapraszamy państwa koniecznie do Muzeum Narodowego. 00:24:42.520 --> 00:24:48.080 Jeszcze do końca weekendu, a potem na pewno porozmawiamy za dwa lata. 00:24:48.160 --> 00:24:49.640 Dziękuję wam bardzo. 00:24:49.720 --> 00:24:51.480 Dziękujemy bardzo. Do widzenia.