WEBVTT 00:00:26.090 --> 00:00:31.010 Bardzo się cieszę, że możemy wspierać jako Gdańsk nie tylko bohatera Borysa jako 00:00:31.090 --> 00:00:38.530 naszego mieszkańca i jego drużynę, która go wspiera, ale też jest to sposób na 00:00:38.610 --> 00:00:42.290 wspieranie również innych dzieci z chorobami rzadkimi i osób 00:00:42.370 --> 00:00:43.970 z chorobami rzadkimi. 00:00:44.050 --> 00:00:49.770 Dzisiaj jestem tutaj przede wszystkim dlatego, że w ramach systemu edukacyjnego 00:00:49.850 --> 00:00:56.090 zapewniamy dostęp do edukacji Borysowi, co też zostało opisane w książce, 00:00:56.170 --> 00:00:58.970 która jest dzisiaj tutaj pokazywana. 00:00:59.050 --> 00:01:04.130 Poprzez współpracę w ramach eksperymentu edukacyjnego ze szkołą, 00:01:04.210 --> 00:01:07.411 z nauczycielkami, nauczycielami i z całą drużyną. 00:01:07.611 --> 00:01:13.610 Hevelianum co roku dołącza do tego ważnego wydarzenia, a to też dlatego, że naszą 00:01:14.090 --> 00:01:18.170 osią działalności jest edukacja i popularyzacja nauki. 00:01:18.250 --> 00:01:23.050 Także tutaj jak najbardziej jesteśmy za tym, aby to wydarzenie się odbywało 00:01:23.130 --> 00:01:24.890 i odbywało się właśnie u nas. 00:01:24.970 --> 00:01:31.890 I mamy nadzieję, że przyczyniamy się do tego, że coraz więcej osób zna 00:01:31.970 --> 00:01:35.690 ten temat i jest im bliski. 00:01:35.770 --> 00:01:40.370 Wiedzą, co to są choroby rzadkie. 00:01:52.370 --> 00:01:55.850 Dzisiejsze spotkanie jest okazją do tego, żeby rozmawiać nie tylko o chorobach 00:01:55.930 --> 00:02:01.210 rzadkich, ale w ogóle o idei edukacji włączającej, o tym, co przez to rozumiemy. 00:02:01.290 --> 00:02:05.490 Przykład bohatera Borysa i działań, które robi cała rodzina, jest tym przykładem, 00:02:05.570 --> 00:02:09.050 który dla nas jest niezwykle istotny, bo zmienia nasze myślenie z urzędniczego 00:02:09.130 --> 00:02:10.730 na taki bardzo indywidualny. 00:02:10.810 --> 00:02:14.890 I to też pojawia się w książce, o której dzisiaj też mówimy. 00:02:14.970 --> 00:02:18.770 O właśnie wykorzystanie eksperymentu pedagogicznego w przypadku choroby 00:02:18.850 --> 00:02:21.770 rzadkiej do tego, żeby rozmawiać o edukacji włączającej. 00:02:21.850 --> 00:02:24.570 To jest ta zmiana myślenia właśnie, żebyśmy myśleli o potrzebach 00:02:24.650 --> 00:02:27.970 indywidualnych każdej uczennicy, każdego ucznia, nie tylko w przypadku choroby 00:02:28.050 --> 00:02:29.810 rzadkiej, ale w ogóle na co dzień w edukacji. 00:02:29.890 --> 00:02:32.410 Dzisiejsze wydarzenie też jest o tym, żeby o tym pamiętać. 00:02:32.490 --> 00:02:38.170 To jest wręcz obowiązek każdej uczelni medycznej, wspieranie akcji 00:02:38.250 --> 00:02:43.730 czy wydarzeń, które promują świadomość i które uczą. 00:02:43.810 --> 00:02:50.930 A w przypadku chorób rzadkich zwłaszcza, ponieważ jest niewielkie grono osób, które 00:02:51.010 --> 00:02:56.250 chorują na choroby rzadkie, czyli osób, które w ogóle znają problemy i wiedzą, z 00:02:56.330 --> 00:03:00.610 czym mierzą się zarówno osoby chore, jak też ich rodziny. 00:03:01.170 --> 00:03:04.970 Także w imieniu Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego serdecznie dziękuję za tego 00:03:05.050 --> 00:03:10.010 typu inicjatywę, za wydarzenia, za uświadamianie i budowanie takiej 00:03:10.090 --> 00:03:15.610 wspólnej kultury bycia z osobami chorymi. 00:03:32.130 --> 00:03:35.530 Jak co roku prelekcje były bardzo ciekawe, bliskie mojemu sercu 00:03:35.610 --> 00:03:37.850 jako przyszłej położnej. 00:03:37.930 --> 00:03:43.170 Cieszy mnie, że rozszerzana jest wiedza na temat planowania rodziny i na temat badań 00:03:43.250 --> 00:03:46.770 skaningowych, które są bardzo istotne i cenne. 00:03:47.050 --> 00:03:50.290 Jak zwykle świetna organizacja, merytoryczne wykłady, 00:03:50.370 --> 00:03:54.890 poziom powalający, aczkolwiek bardzo przystępny dla człowieka, który może nie 00:03:54.970 --> 00:03:59.050 siedzi w tym na co dzień, ale widziałam duże zaangażowanie publiczności. 00:03:59.130 --> 00:04:00.370 Dzieci miały co robić. 00:04:00.450 --> 00:04:04.850 Bardzo ciekawe spotkanie łączące zarówno wiedzę naukową z zakresu medycyny, jak i 00:04:04.930 --> 00:04:09.210 nauk społecznych, które pokazują, w jaki sposób mogą funkcjonować w naszym 00:04:09.290 --> 00:04:11.890 społeczeństwie osoby dotknięte chorobami rzadkimi. 00:04:11.970 --> 00:04:15.890 Dużo wiedzy merytorycznej, ciekawe dyskusje i myślę fajne kierunki na 00:04:15.970 --> 00:04:19.250 przyszłość, w których ten obszar może się rozwijać. 00:04:27.330 --> 00:04:30.370 Sto lat, sto lat, niech 00:04:30.450 --> 00:04:32.810 żyje, żyje nam. 00:04:32.890 --> 00:04:35.650 Sto lat, sto lat, 00:04:35.730 --> 00:04:38.850 niech żyje, żyje nam. 00:04:38.930 --> 00:04:41.690 Jeszcze raz, jeszcze raz, 00:04:41.770 --> 00:04:43.010 niech żyje, 00:04:43.090 --> 00:04:45.050 żyje nam. 00:04:45.130 --> 00:04:49.250 Niech żyje nam. Kto? Borys!!!