WEBVTT 00:00:06.000 --> 00:00:14.000 [muzyka] 00:00:14.001 --> 00:00:16.000 Dzisiaj w podcaście jestem z Gdańska, 00:00:16.001 --> 00:00:19.102 profesor Rafał Wnuk, dyrektor Muzeum II Wojny 00:00:19.103 --> 00:00:24.000 Światowej, współtwórca wystawy stałej w tym muzeum, 00:00:24.001 --> 00:00:27.000 historyk, muzealnik, politolog. Dzień dobry, panie profesorze. 00:00:27.001 --> 00:00:30.000 Raczej historyk i muzealnik z całej kolejności, 00:00:30.001 --> 00:00:35.000 choć mam papiery politologiczne, no to nie czuję się politologią. 00:00:35.001 --> 00:00:37.000 No dobra, to tam bez tego politologa. 00:00:37.001 --> 00:00:41.000 Za panem pierwsze obchody wybuchu II wojny światowej w tej nowej roli, 00:00:41.001 --> 00:00:46.000 bo właściwie to pięć miesięcy pan już ma tutaj tego dyrektorowania za sobą. 00:00:46.525 --> 00:00:50.000 Jak było podczas tych obchodów albo jak nie było w tym roku? 00:00:52.200 --> 00:00:58.000 Mam porównanie z obchodami sprzed lat 10-12, 00:00:58.001 --> 00:01:05.000 podczas których miałem możliwość bezpośredniego obserwowania uczestnictwa, 00:01:05.001 --> 00:01:13.000 później przez kolejne... Od 2016 roku nie miałem możliwości uczestniczyć 00:01:13.001 --> 00:01:16.000 w tych uroczystościach. Czy coś się zmieniło? 00:01:17.275 --> 00:01:28.000 Z pewnością była to bardzo podniosła uroczystość, a oprawa była niesłychanie bogata. 00:01:29.200 --> 00:01:34.000 Tak zorganizowanych uroczystości jeszcze nie widziałem, 00:01:34.001 --> 00:01:41.000 z przelotem, z działami. Muszę powiedzieć też, że bardzo dobre 00:01:41.001 --> 00:01:46.000 trzy z czterech przemówień mam wrażenie mogłem usłyszeć. 00:01:46.001 --> 00:01:48.000 A które się panu nie podobało? 00:01:48.200 --> 00:01:51.000 To nie o to chodzi, że mi się nie podobało. Powiem tak, w momencie, 00:01:51.001 --> 00:01:56.000 kiedy się po dwóch świetnych występuje, to ten trzeci musi się 00:01:56.001 --> 00:02:01.909 przystosować jakoś i jest trudniej. Także minister obrony 00:02:01.910 --> 00:02:08.000 narodowej miał bardzo wysoko zawieszoną poprzeczkę. 00:02:08.001 --> 00:02:09.001 I słabiej wypadł? 00:02:09.550 --> 00:02:15.000 No tak, muszę powiedzieć, że słabiej wypadł, bo premier Tusk 00:02:15.125 --> 00:02:19.000 tak naprawdę wystąpił troszeczkę w roli Churchilla, który mówi przed nami 00:02:19.001 --> 00:02:27.000 "pot i krew" i "idą trudne czasy". Myślimy o przyszłości. 00:02:28.000 --> 00:02:36.000 Zagrożenie jest wielkie. To jest naprawdę uderzanie w bardzo duży dzwon. 00:02:36.750 --> 00:02:41.000 Wystąpił nie tylko, mam wrażenie, jako człowiek reprezentujący Polskę, 00:02:41.001 --> 00:02:49.000 ale coś więcej. NATO, Europę, człowiek, który próbuje nas obudzić. 00:02:49.250 --> 00:02:55.000 Tak to widzę. Natomiast marszałek Hołownia miał świetne przemówienie, 00:02:55.001 --> 00:03:02.000 bo on potrafił nam pokazać, że II wojna światowa to nie jest, 00:03:02.001 --> 00:03:08.000 temu co wielu sądzi, głównie militarne wydarzenie, ale znakomicie opisał 00:03:08.700 --> 00:03:12.000 ten wymiar cywilny II wojny światowej. 00:03:12.050 --> 00:03:18.582 No i udało się zrobić obchody wspólne. Strona rządowa, samorządowa, muzeum, wojsko. 00:03:18.583 --> 00:03:21.000 To się nie udawało w ostatnich latach. 00:03:21.001 --> 00:03:25.000 I to jest wielki plus. To, że Muzeum II wojny światowej mogło być 00:03:25.001 --> 00:03:31.830 współgospodarzem i było współgospodarzem tej imprezy, to tylko kawałek sukcesu. 00:03:31.831 --> 00:03:38.000 W sumie w tej chwili tam po prostu na tym wystawie jesteśmy, 00:03:38.001 --> 00:03:45.000 fizycznie jesteśmy, pracujemy. Ale to, że udało się zszyć obchody państwowe 00:03:45.001 --> 00:03:51.000 z obchodami miejskimi, to jest coś, co powinno być normalne. 00:03:51.350 --> 00:03:55.000 A my, nawet pani w tej chwili, interpretuje to jako sukces. 00:03:55.001 --> 00:03:58.000 - Okej, to uznajmy, że to sukces. - Na pewno zmiany. 00:03:58.001 --> 00:04:01.000 - Na pewno zmiany. - Tak, na pewno dużą zmianę. 00:04:01.001 --> 00:04:04.000 Ale uważam, że to jest właśnie normalność, że tak powinno być. 00:04:04.001 --> 00:04:09.000 To zależy pewnie dla kogo. My możemy to uznawać za normalność, 00:04:09.001 --> 00:04:12.000 niektórzy niekoniecznie tak to uznają, ale tak to musimy zostawić. 00:04:12.001 --> 00:04:17.000 Myślę, że rywalizacja na obchody nie służy ani nam, ani obchodom. 00:04:17.001 --> 00:04:19.000 Ale takie polskie, prawda? 00:04:19.650 --> 00:04:21.107 Pozwolę sobie nie odpowiadać na to pytanie. 00:04:21.119 --> 00:04:22.000 Dobrze, panie dyrektorze, 00:04:22.001 --> 00:04:26.000 powiedziałam, że jest pan już od pięciu miesięcy w Muzeum II wojny światowej. 00:04:26.400 --> 00:04:30.000 Oprzedł pan już wszystkie kąty, już tam wszystko pan zna, wie pan, co jest, 00:04:30.001 --> 00:04:36.000 czego nie ma, co zostało przesunięte. O te pięć centymetrów bok się da? 00:04:36.001 --> 00:04:40.000 Chciałbym odpowiedzieć na to pytanie pozytywnie - oczywiście nie. 00:04:40.350 --> 00:04:42.988 Oczywiście nie jest możliwe poznać tak wielką 00:04:42.989 --> 00:04:49.000 instytucję w ciągu pięciu czy sześciu miesięcy. 00:04:49.001 --> 00:04:57.000 Tutaj, choć przed chwilą się od politologicznych korzeni trochę odwracałem, 00:04:57.001 --> 00:05:03.000 coś takiego według ludzi, którzy właśnie się zadajmują historią administracji, 00:05:03.001 --> 00:05:10.000 trochę psychologią administracji, żeby poznać instytucję tak stosunkowo dobrze, 00:05:10.001 --> 00:05:13.000 acz niewybitnie, to trzeba co najmniej dwóch lat. 00:05:13.001 --> 00:05:18.000 No dobrze, to tyle jeszcze za panem nie jest, ale ten ogląd, który ma pan dzisiaj, 00:05:18.001 --> 00:05:23.273 to jakie on jest? Jakie to jest muzeum dzisiaj w kontekście 00:05:23.274 --> 00:05:28.000 także tej pamięci, którą pan ma sprzed kilku lat? 00:05:28.001 --> 00:05:32.000 To jest zupełnie inna instytucja. Mieliśmy do czynienia jednak z zasadniczym 00:05:32.001 --> 00:05:37.000 przerwaniem ciągłości i tu nie chodzi tylko i wyłącznie o to, 00:05:37.001 --> 00:05:44.000 iż osoby, które tworzyły to muzeum i nim zarządzały, zostały w pewnym momencie 00:05:44.001 --> 00:05:51.000 odsunięte od tego muzeum, ale też zdecydowana większość pracowników, 00:05:51.001 --> 00:05:59.000 bo z tej grupy około 50-50 osób dzisiaj tam pracuje, najwyżej 10, 00:05:59.001 --> 00:06:06.000 podejrzewam, że mniej niż 10. Krótko mówiąc, ta instytucja jest zupełnie 00:06:08.000 --> 00:06:16.000 innym miejscem do tego wszystkiego i muzeum w roku 2016 miał 50 pracowników, 00:06:16.150 --> 00:06:23.000 teraz ma 140. Zespołem 50-osobowym można zarządzać na zasadzie praktycznie 00:06:23.001 --> 00:06:27.000 bezpośredniego kontaktu z szefą, z poszczególnymi pracownikami. 00:06:27.001 --> 00:06:34.000 W momencie, kiedy mamy już 140, to tutaj musi być delegowanie obowiązków, 00:06:34.001 --> 00:06:37.753 zaufanie, budowa takiej infrastruktury i 00:06:37.765 --> 00:06:42.000 zależności, które zupełnie inaczej wyglądają. 00:06:42.001 --> 00:06:44.958 I tak, to jest instytucja pod każdym względem 00:06:44.959 --> 00:06:47.938 inna, również ze względu na to, jak jest duża. 00:06:47.950 --> 00:06:51.000 - A pan wziął tę robotę, bo pan jest szalony? 00:06:51.650 --> 00:06:56.000 Przecież wie pan, co to za muzeum, które będzie ciągle osią sporu, 00:06:56.001 --> 00:07:01.000 ciągle będzie spór. Duża część ludzi będzie patrzyła panu na ręce. 00:07:01.001 --> 00:07:08.000 Jakiego eksponatu pan nie przestawi? Będzie afera. Zresztą już taka jest za nami. 00:07:08.001 --> 00:07:14.000 Te trzy zdjęcia, które zabraliście z wystawy, no awantura wokół tego była taka. 00:07:14.001 --> 00:07:16.054 Sam pan tego doświadczył. 00:07:16.066 --> 00:07:21.000 Nie tylko ze strony, nie wiem, tamtej strony politycznej. 00:07:21.350 --> 00:07:29.000 - Być może odbiegam nieco od normy, jakby i emocjonalnie, i intelektualnie. 00:07:29.001 --> 00:07:34.000 Cóż, będę z tym żył, przeżył tyle. - Może to odwaga? 00:07:34.500 --> 00:07:40.000 Myślę, że nikt sam o sobie nie powinien mówić, czy jest patriotą i czy jest odważny. 00:07:40.300 --> 00:07:47.000 To są cechy. Jeśli ktoś tak o sobie mówi, to powinien trzy razy pomyśleć. 00:07:47.001 --> 00:07:51.000 No dobra, ale to jakieś wyjątkowe poczucie misji. 00:07:51.200 --> 00:07:57.000 Ja bym powiedział o poczucie odpowiedzialności za coś, co się stworzyło. 00:07:57.400 --> 00:08:05.000 A tak, mam związek emocjonalny z dziełem, które robiłem, czyli z wystawą. 00:08:05.300 --> 00:08:09.765 Jakieś takie elementarne poczucie sprawiedliwości, 00:08:09.777 --> 00:08:13.000 że coś, co zostało odebrane twórcom, 00:08:15.000 --> 00:08:18.943 powinno przez nich być może nieodzyskane, bo 00:08:18.955 --> 00:08:23.000 tu nie chodzi o jakiekolwiek prawo własności, 00:08:23.001 --> 00:08:28.000 ale ten dorobek intelektualny powinien być respektowany. 00:08:28.250 --> 00:08:31.388 Co nie oznacza, że muzeum czy wystawa jest 00:08:31.400 --> 00:08:35.000 świętością, gdzie nie można przedstawić niczego. 00:08:36.000 --> 00:08:39.616 Natomiast kiedy mówimy o pewnym spójnym 00:08:39.628 --> 00:08:44.000 pomyśle, również o języku, jakim się opowiadam, 00:08:44.001 --> 00:08:47.373 języku artystycznym, to jeżeli widzę, że coś 00:08:47.385 --> 00:08:51.000 zostało zrobione radykalnie przeciwko wystawie, 00:08:51.001 --> 00:08:57.000 to chciałbym, żeby to było jednak wycofane, ewentualnie zrobione tak, 00:08:57.001 --> 00:09:05.000 aby w tę wystawę się wpisywało. I tu znowu dotykamy tego, co możemy, a czego nie. 00:09:05.050 --> 00:09:08.211 Tu nie chodzi o to, że ktokolwiek z nas ma coś przeciwko 00:09:08.223 --> 00:09:11.000 Pileckiemu, mówię o wszystkich czterech autorach, 00:09:11.350 --> 00:09:15.122 czy rodzinie Ulmów. Nam chodzi o to, że jeżeli 00:09:15.134 --> 00:09:19.000 chcemy taką postać opowiedzieć na tej wystawie, 00:09:19.001 --> 00:09:22.805 to ona powinna pasować do reszty. I tak też będziemy 00:09:22.817 --> 00:09:27.000 robili, oczywiście w porozumieniu ze wszystkimi autorami, 00:09:27.225 --> 00:09:35.000 bo każdemu twórcy zależy na tym, żeby jego prawa były respektowane. 00:09:35.001 --> 00:09:40.000 Znaczy przywrócicie te postacie, o których mowa, ojciec Kolbe, Pilecki, rodzina Ulmów? 00:09:40.001 --> 00:09:42.000 Ja nie lubię słowa "przywrócić" w tym kontekście. 00:09:42.001 --> 00:09:48.000 Wpiszemy je w opowieść tak, żeby te postaci tam były dobrze, 00:09:48.001 --> 00:09:53.000 dobrze opowiedziane, zgodnie z naszą wiedzą historyczną. 00:09:55.000 --> 00:09:58.878 Bo to jest bardzo istotne, by podkreślać, iż tam były 00:09:58.890 --> 00:10:03.000 po prostu nieuprawnione interpretacje i błędy faktyczne. 00:10:03.450 --> 00:10:07.052 A pan ma takie poczucie, czuje taki oddech na 00:10:07.064 --> 00:10:11.000 plecach ciągle, że ktoś pana sprawdza, kontroluje 00:10:11.900 --> 00:10:14.000 i niech pan tylko coś tam przesunie. 00:10:14.001 --> 00:10:15.001 Mam taką świadomość. 00:10:15.150 --> 00:10:17.000 I co? 00:10:17.900 --> 00:10:21.000 Ale jakoś dobrze panu z tym? 00:10:22.400 --> 00:10:28.000 Nie będę się zastanawiał w ogóle, czy dobrze, czy źle mi jest z faktami. 00:10:28.050 --> 00:10:32.000 Jest jak jest i trzeba działać w takiej rzeczywistości, w jakiej się żyje. 00:10:32.001 --> 00:10:39.000 Oczywiście wolałbym mieć sytuację taką, jaką miałem w latach 2009-2015, 00:10:39.001 --> 00:10:43.318 gdzie żaden polityk nie odważył się powiedzieć 00:10:43.330 --> 00:10:47.000 nam, co mamy mówić i jak interpretować. 00:10:47.001 --> 00:10:53.000 Ale tutaj może wrócimy do początku naszej rozmowy, czyli do tej odrobiny szaleństwa, 00:10:53.001 --> 00:10:58.000 którą pani we mnie dostrzega, choć ja może tego nie widzę. 00:10:58.001 --> 00:10:59.000 To było wydanie. 00:10:59.001 --> 00:11:01.000 OK, dobrze. 00:11:02.200 --> 00:11:06.005 We mnie nie ma zgody na to, żeby politycy, czy 00:11:06.017 --> 00:11:10.000 ktokolwiek inny, jakikolwiek inny rodzaj cenzora 00:11:10.500 --> 00:11:17.000 wchodził z butami w pracę naukowca czy artysty. 00:11:17.050 --> 00:11:20.000 To nie tak powinno być w demokratycznym państwie prawa. 00:11:20.001 --> 00:11:22.489 Ale poczuł pan, że jednak w ostatnich latach coś 00:11:22.501 --> 00:11:25.000 się w Polsce zmieniło, skoro politycy mają taką, 00:11:25.200 --> 00:11:27.000 nie wiem czy odwagę, albo szczelność. 00:11:27.175 --> 00:11:30.492 Taką nieznośną lekkość słowa, bytu, przekonanie, 00:11:30.504 --> 00:11:33.000 że wolno im więcej niż innym grupom. 00:11:33.200 --> 00:11:41.000 I myślę, że jeśli o tym nie będziemy otwarcie mówić, że tak nie należy, 00:11:41.350 --> 00:11:46.000 to ci politycy nie tylko palec wezmą, pójdą dalej. 00:11:46.001 --> 00:11:48.000 Pytałam pana wcześniej, co się zmieniło na wystawie. 00:11:48.001 --> 00:11:53.000 Tak organoleptycznie jest taka, jaka w gruncie rzeczy była? 00:11:53.050 --> 00:11:59.000 Wprowadzono dwadzieścia parę zmian w niej. 00:11:59.001 --> 00:12:06.000 Część już została przez nas... 00:12:06.150 --> 00:12:09.000 Nie chce pan, żeby było tak przywrócone, nie może być? 00:12:09.001 --> 00:12:12.161 Niekoniecznie przywrócone. Na przykład ostatni 00:12:12.173 --> 00:12:15.000 film, z jednej strony został przywrócony, 00:12:15.001 --> 00:12:18.000 z drugiej strony został potężnie uzupełniony. 00:12:18.001 --> 00:12:24.000 Film, który kończył wystawę wcześniej, kończył się na roku 2014. 00:12:24.001 --> 00:12:29.000 Dziś kończy się nam na roku 2024. 00:12:29.250 --> 00:12:33.000 Więc został zaktualizowany. 00:12:33.275 --> 00:12:37.000 Pewne rzeczy, pewne informacje mamy nowe. 00:12:37.350 --> 00:12:40.988 Krótko mówiąc, zmiana niekoniecznie polega na 00:12:40.989 --> 00:12:44.000 przywróceniu, ale na uzupełnieniu informacji. 00:12:44.001 --> 00:12:49.000 Nauka się rozwija, a ja uważam, że wiarygodne muzeum, 00:12:49.150 --> 00:12:50.721 wiarygodne muzeum jakiekolwiek, nie tylko II 00:12:50.722 --> 00:12:56.000 Wojny Światowej, musi się opierać na faktach. 00:12:56.100 --> 00:13:02.000 To nie jest tak, że pamięć społeczną możemy, pamięć historyczną możemy sobie 00:13:02.001 --> 00:13:09.000 budować na wymysłach, mitach, choć mamy do tego tendencję. 00:13:09.001 --> 00:13:13.000 Tendencje na mity to tak, no bez mitu. 00:13:13.050 --> 00:13:15.000 Mit nie jest ani prawdziwy, ani fałszywy. 00:13:15.001 --> 00:13:18.058 Czy kogokolwiek obchodzi, czy Zeus, czy Thor 00:13:18.070 --> 00:13:21.000 był rzeczywiście postaciami historycznymi, 00:13:21.001 --> 00:13:25.000 a wpływają na nasze myślenie o świecie, jakoś tam go porządkują. 00:13:25.001 --> 00:13:28.000 Ale jeżeli mówimy o takim micie tożsamościowym, 00:13:28.001 --> 00:13:32.000 jeżeli chcemy być wiarygodni w dyskusjach między sobą i odpowiedzialni, 00:13:32.001 --> 00:13:36.000 już nie mówiąc o dyskusjach międzypaństwowych, międzynarodowych, 00:13:36.001 --> 00:13:41.000 czy też międzyreligijnych, musimy się oprzeć na fakcie. 00:13:41.001 --> 00:13:43.000 Na fakcie jakoś tam sprawdzalnym. 00:13:43.001 --> 00:13:46.386 I w tym sensie ja jestem takim pozytywistycznym 00:13:46.398 --> 00:13:50.000 zwolennikiem opierania się o wiedzę, a nie o wiarę. 00:13:50.001 --> 00:13:54.000 A państwo poprzednicy z jakimś zdaniem coś dobrego zrobili? 00:13:54.325 --> 00:13:57.000 Tu w muzeum, czy wokół muzeum? 00:13:57.001 --> 00:14:01.000 Myślę też o tym, o Westerplatte, o cmentarzu. 00:14:02.000 --> 00:14:10.000 Uważam, że dobrym zabiegiem było połączenie działek na Westerplatte w jedną całość. 00:14:10.001 --> 00:14:15.000 I to jest rzecz, którą należy im oddać. 00:14:15.500 --> 00:14:20.341 Uważam, że dobrze zrobiono budując biuro obsługi ruchu 00:14:20.342 --> 00:14:28.000 turystycznego, które ma być takim miejscem porządkującym. 00:14:28.200 --> 00:14:32.000 I podjęli to wyzwanie i te działania, które mają doprowadzić do tego, 00:14:32.001 --> 00:14:38.000 aby Westerplatte było atrakcyjniejsze pod wieloma względami. 00:14:38.001 --> 00:14:44.000 Tak muzeologicznym, ale również takim czysto komercyjnym. 00:14:44.075 --> 00:14:47.196 Żeby tam po prostu było przyjemnie spacerować, 00:14:47.197 --> 00:14:54.000 spędzać tam czas, to im się na pewno liczy na plus. 00:14:54.100 --> 00:14:56.000 Panie dyrektorze, a będzie... 00:14:56.001 --> 00:14:58.000 Nie mam problemu z mówieniem dobrze o moich poprzednikach. 00:14:58.001 --> 00:15:01.242 To super, będzie Muzeum Westerplatte i wojny 00:15:01.243 --> 00:15:04.000 1939 roku, no bo projekt został przyjęty. 00:15:04.001 --> 00:15:08.000 Właściwie nie słyszę ze strony np. Ministerstwa Kultury, 00:15:08.001 --> 00:15:10.000 że to jest projekt, który zostanie zawieszony. 00:15:10.001 --> 00:15:15.000 A pan mówi, że na to może nie być pieniędzy, że to jest drogie wydarzenie. 00:15:15.125 --> 00:15:17.000 Ja budowałem jedno muzeum. 00:15:17.750 --> 00:15:22.000 Muzeum, które miało pierwotnie kosztować 250 milionów, 00:15:22.001 --> 00:15:26.000 koniec końców kosztowało chyba 460 milionów. 00:15:26.001 --> 00:15:30.000 A budowane niesłychanie szybko. 00:15:31.400 --> 00:15:34.000 Żadne muzeum w Polsce nie powstało w 8 lat. 00:15:34.050 --> 00:15:37.000 Takiego cudu nie ma. 00:15:37.001 --> 00:15:43.000 Muzeum Historii Polski powstaje już 20 parę lat i wciąż końce nie widać. 00:15:43.250 --> 00:15:47.000 Mówię o takim muzeum budowanym od zera. 00:15:47.100 --> 00:15:51.000 Muzeum Żołnierzy Wyklętych daleko w lesie. 00:15:51.001 --> 00:15:56.000 Muzeum Bitwy Warszawskiej też go póki co nie widzę. 00:15:56.001 --> 00:15:59.000 Nam się udało praktycznie w 8 lat stworzyć muzeum 00:15:59.300 --> 00:16:05.000 i wprowadzić do niego widzów, za co zostaliśmy wynagrodzeni. 00:16:05.001 --> 00:16:13.000 I to było w czasie, kiedy koszty nie rosły gwałtownie. 00:16:13.001 --> 00:16:16.389 Ja patrzę na to w ten sposób, że pieniądze, które 00:16:16.390 --> 00:16:20.000 zostały, to 300, jeśli dobrze pamiętam, 20 milionów, 00:16:20.001 --> 00:16:23.000 to tutaj proszę wybaczyć, może nie być precyzyjny. 00:16:23.001 --> 00:16:25.000 Tak, około 300 milionów. 00:16:25.001 --> 00:16:28.000 Nieco ponad 300 milionów zostało przekazane na tę inwestycję. 00:16:28.001 --> 00:16:36.000 Inwestycja została wyceniona według kosztorysu sporządzonego 00:16:36.001 --> 00:16:44.000 na lata 22-23, raczej 22, w 2024 roku to już jest 25% mniej realnie. 00:16:44.001 --> 00:16:49.000 A i tak jak patrzę na obszar oraz stopień skomplikowania, 00:16:49.001 --> 00:16:56.000 to mam wrażenie, że już na wstępie ten kosztorys został potężnie, 00:16:56.450 --> 00:16:58.000 może istotnie, zmniejszony. 00:16:58.001 --> 00:17:03.000 Oczywiście odpowiedź da nam rynek. 00:17:03.001 --> 00:17:05.704 W momencie, kiedy ogłosimy przetargi, dopiero wtedy 00:17:05.705 --> 00:17:10.000 będziemy wiedzieli, czy na te ceny zgodzą się oferenci. 00:17:10.001 --> 00:17:16.000 Ale chciałby pan tak po ludzku budować to muzeum i uważa pan, że ono powinno być? 00:17:16.001 --> 00:17:21.000 Tak, uważam, że powinno być dobre muzeum. 00:17:21.001 --> 00:17:25.000 Czyli niekoniecznie takie, jakie jest w tym projekcie, tak? 00:17:25.001 --> 00:17:31.000 Rynek ten, który jest, jest szalenie ambitny, jest dobry, jest naprawdę dobry. 00:17:31.400 --> 00:17:37.000 Jest uwodząco piękny, niesłychanie skomplikowany i bardzo drogi. 00:17:37.600 --> 00:17:42.000 Jeżeli skarb państwa zdecyduje się i wyłoży te pieniądze, 00:17:42.001 --> 00:17:47.000 jak mówię, uważam, że te 300 milionów to jest co najmniej dwa razy, 00:17:47.001 --> 00:17:53.000 co najmniej o drugie tyle za mało, no to bardzo chętnie. 00:17:53.001 --> 00:17:57.000 Ale ja nie mogę mówić komukolwiek, również w ministerstwu, 00:17:57.001 --> 00:18:01.000 że za te pieniądze, które zostały przeznaczone, to wszystko można zrobić. 00:18:01.001 --> 00:18:03.489 Nie. Nie da się tego zrobić za te pieniądze, 00:18:03.501 --> 00:18:06.000 na tyle, na ile mówią mi moje doświadczenia. 00:18:06.001 --> 00:18:10.000 Panie profesorze, a czy Muzeum II Wojny Światowej uczy historii? 00:18:10.001 --> 00:18:11.001 Tak. 00:18:11.750 --> 00:18:13.000 Kogo uczy historii? 00:18:13.150 --> 00:18:19.000 Dzieci, młodzież, starszych, którzy pamiętają, albo którzy uczyli się w szkole, 00:18:19.150 --> 00:18:22.030 na przykład PRL-owskiej szkole historii, czy 00:18:22.042 --> 00:18:25.000 tych z zagranicy, czy tych bardziej z Polski? 00:18:25.300 --> 00:18:33.000 Ja myślę, że mieszkaniec Francji, Włoch czy Finlandii 00:18:33.050 --> 00:18:39.000 wie na temat historii mniej więcej tyle, co polski dwunastolatak czy czternastolatak. 00:18:39.001 --> 00:18:42.000 Ale historii Polski, czy historii w ogóle? Historii Polski. 00:18:42.500 --> 00:18:48.000 I teraz właśnie, jakiej historii, czego historii uczy Muzeum II Wojny Światowej? 00:18:48.150 --> 00:18:51.944 Muzeum II Wojny Światowej uczy historii II wojny 00:18:51.956 --> 00:18:56.000 światowej jako trzech obszarach i w trzech kręgach. 00:18:56.001 --> 00:19:03.000 W centrum, i to jest myślę, że około połowy opowieści, jest Polska. 00:19:06.000 --> 00:19:14.000 Kolejnym kręgiem jest Europa. Następnym kręgiem jest świat, bo tam mamy i Koreę, 00:19:16.000 --> 00:19:24.000 i Japonię, i Stany Zjednoczone, i Afrykę. Później mamy państwa europejskie i Polskę. 00:19:27.050 --> 00:19:31.144 Nie da się opowiedzieć historii Polski bez tła, 00:19:31.156 --> 00:19:35.000 porównania i tego rodzaju podobnym zabiegom. 00:19:35.001 --> 00:19:41.000 Krótko mówiąc, my uczymy i historii Polski, i historii powszechnej razem, 00:19:41.100 --> 00:19:44.183 oczywiście koncentrując się na tym centrum. 00:19:44.195 --> 00:19:48.000 Bo pytanie, czy doświadczenie obozu koncentracyjnego, 00:19:48.001 --> 00:19:50.999 czy doświadczenie pracy przymusowej, czy 00:19:51.011 --> 00:19:55.000 doświadczenie gwałtu, czy doświadczenie partyzanckie, 00:19:55.250 --> 00:20:01.000 ono nie jest doświadczeniem wyłącznie polskim. 00:20:01.001 --> 00:20:03.000 Patrz Ukraina. 00:20:03.001 --> 00:20:09.000 Patrz Ukraina. Wojna i okupacja nie jest doświadczeniem wyłącznie polskim. 00:20:09.001 --> 00:20:17.000 Nie opowiadajmy o doświadczeniach wojny. Najczęściej przez przykład polski, 00:20:17.001 --> 00:20:22.000 ale mówimy o czymś, co jest uniwersalne. W tym sensie można opowiadać, 00:20:22.001 --> 00:20:29.000 można powiedzieć, że ta wystawa jest przeznaczona dla każdego, kto chce się nauczyć. 00:20:29.001 --> 00:20:31.433 Byłam jakiś czas temu u was w muzeum i muszę 00:20:31.445 --> 00:20:34.000 powiedzieć, że mnie uderzyło, jak wielu ludzi. 00:20:34.001 --> 00:20:38.681 Widziałam turystów chętnych do oglądania tej wystawy. 00:20:38.693 --> 00:20:42.000 Tak jest na co dzień? Tak wiele osób? 00:20:43.000 --> 00:20:46.525 Oczywiście są dni gorsze, są dni lepsze. 00:20:46.537 --> 00:20:51.000 Natomiast te 1500 osób jest praktycznie codziennie. 00:20:51.001 --> 00:20:53.158 I to jest taka najmniejsza liczba. 00:20:53.170 --> 00:20:56.000 Natomiast bardzo często jest ponad 3000 osób. 00:20:56.001 --> 00:21:03.000 Gdybyśmy mogli wpuścić tam 5000 czy 6000 osób, to też by tyle chciało wejść. 00:21:03.001 --> 00:21:09.000 Ale my nie możemy ze względu na bezpieczeństwo, ze względu też na możliwość odbioru 00:21:09.001 --> 00:21:16.000 wpuścić więcej niż pewną ilość, która może jednocześnie się znajdować na wystawie. 00:21:17.000 --> 00:21:25.000 Ale tak zainteresowanie jest olbrzymie i teraz, te ostatnie trzy miesiące będą znowu 00:21:25.400 --> 00:21:29.231 pobiciem rekordu z najbliższych lat po pandemii. 00:21:29.243 --> 00:21:32.000 Więc jakby bezustannie to wzrasta. 00:21:32.001 --> 00:21:37.000 Kolejna rzecz, bardzo interesująca, mniej więcej 40% zwiedzających to są ludzie 00:21:37.200 --> 00:21:44.000 nie będący obywatelami polskimi i to również bezustannie rośnie. 00:21:44.050 --> 00:21:49.000 Jakbyśmy spojrzeli się, przyjrzeli się kto zwiedza, no to mniej więcej połowa 00:21:49.001 --> 00:21:57.000 tych zagranicznych turystów bierze słuchawki, w których jest język angielski, 00:21:57.001 --> 00:22:03.000 to nie oznacza, że są wszyscy Anglikami czy Amerykanami. Natomiast drugą grupą 00:22:03.001 --> 00:22:06.587 zwiedzających wśród tych zagranicy to są ludzie 00:22:06.588 --> 00:22:10.362 niemieckojęzyczni, trzecia to są rosyjskojęzyczni. 00:22:10.374 --> 00:22:15.000 Myślę, że to są najczęściej Ukraińcy z Ukrainy Wschodniej. 00:22:15.250 --> 00:22:20.000 Pytałam pana, czy uczycie historii, bo też myślę, i tu też chciałam pana zapytać 00:22:20.001 --> 00:22:25.000 jako historyka. My w Polsce swoją młodzież dobrze uczymy historii? 00:22:25.200 --> 00:22:29.000 Dobrej historii to trudno powiedzieć, ale właściwie? 00:22:29.001 --> 00:22:34.001 Ja jestem profesorem historii uniwersyteckim i trudno mi oceniać... Bo pan uczy? 00:22:34.200 --> 00:22:40.000 Tak, uczę, ale uczę na nieco innym poziomie i tych, którzy bardzo chcą 00:22:40.001 --> 00:22:45.000 i którzy to wybrali. Mam jednocześnie troje dzieci i wszystkie przeszły 00:22:45.001 --> 00:22:50.000 przez podstawowy kurs najpierw w dwóch przypadkach gimnazjalny, 00:22:50.001 --> 00:22:54.000 w trzecim przypadku już wyłącznie licealny, bo moja najmłodsza córka 00:22:54.001 --> 00:23:01.000 się nie załapała na gimnazjum. No i stwierdzam, że gimnazje były lepsze niż licea. 00:23:01.001 --> 00:23:03.000 Jeśli chodzi o historię? 00:23:03.001 --> 00:23:06.000 W ogóle były lepsze, a jeśli chodzi o historię, to z pewnością. 00:23:06.150 --> 00:23:10.000 To dobrze, to tak to zostawmy. I zmierzając już trochę do końcowy, 00:23:10.001 --> 00:23:15.000 co jest pańską ambicją, kiedy jest pan tutaj w Gdańsku i kieruje Muzeum 00:23:15.001 --> 00:23:20.000 II Wojny Światowej? Co pan sobie stawia za cel? Myśli pan o tym? 00:23:20.001 --> 00:23:26.000 Chciałbym, aby muzeum było miejscem spotkania ludzi. 00:23:26.100 --> 00:23:32.000 Chciałbym, żeby była taką agorą, która łączy różne porządki. 00:23:32.001 --> 00:23:36.000 Zresztą ostatnia rzecz, którą zrobiliśmy, czyli wystawa "Las" 00:23:36.150 --> 00:23:44.000 jest wystawą, w której główną rolę odgrywają dzieła sztuki. 00:23:44.150 --> 00:23:49.000 I ja chciałbym, żebyśmy myśląc o historii, myśląc o Polsce, 00:23:49.001 --> 00:23:54.000 myśląc o nas jako obywatelach, nie dostrzegali drzew czy plemion, 00:23:54.100 --> 00:23:59.000 ale widzieli las i społeczeństwo. Takie muzeum mi się marzy. 00:23:59.200 --> 00:24:07.000 To piękne, choć momentami może trochę utopijne wyobrażenie. 00:24:07.750 --> 00:24:15.000 Mój mistrz, prof. Tymasz Strzębosz, który namówił paru fajnych ludzi 00:24:15.001 --> 00:24:20.000 do tego, żeby się zajęli załodową historią, zwykło umawiać, 00:24:20.100 --> 00:24:25.000 że jak spadać, to z wysokiego konia, a jak tonąć, to na otwartym morzu. 00:24:25.001 --> 00:24:27.563 A na pracę naukową ma pan czas? Ta pańska książka 00:24:27.564 --> 00:24:31.000 w czerwcu się ukazała, którą pan miał gotową? 00:24:31.625 --> 00:24:35.347 Ukazała się książka w czerwcu, to prawda. 00:24:35.447 --> 00:24:39.000 Uważam nieskromnie, że to nie jest zła praca. 00:24:39.100 --> 00:24:43.000 Powiem tylko niezłomnie, czy realiście polskie podziemie antykomunistyczne 00:24:43.001 --> 00:24:49.000 bez patosu już pewnie została zrecenzowana przez niektórych? 00:24:49.300 --> 00:24:54.000 A tu panią zaskoczę. To też dla mnie było zaskoczenie. 00:24:54.225 --> 00:25:00.000 Póki co są wyłącznie pozytywne omówienia i recenzje. 00:25:00.001 --> 00:25:05.667 Jeśli są jakieś uwagi krytyczne, to dotyczą 00:25:05.668 --> 00:25:11.000 szczegółów, są nieco aptekarskie wręcz bym powiedział. 00:25:11.001 --> 00:25:16.000 Dzięki co jestem zaskoczony, jak bardzo pozytywne przyjęcie 00:25:16.175 --> 00:25:21.000 miała ta pozycja. Jest to książka, która jest w Polsce 00:25:21.001 --> 00:25:29.000 pierwszą syntezą powojennego podziemia, czyli rzecz, która 00:25:29.350 --> 00:25:32.000 teoretycznie do atakowania jest niezwykle łatwa. 00:25:32.001 --> 00:25:37.000 No i bo pan nie jest raczej z tych, co gloryfikują. 00:25:37.001 --> 00:25:43.000 Ale też nie jestem tym, który sobie za cel postawił zrzucanie pomników. 00:25:43.001 --> 00:25:50.000 Nie. Ja widzę w roli historyka tego, który podejmuje krytyczny namysł, 00:25:50.150 --> 00:25:55.000 próbuje opisać plusy, minusy, dylematy. 00:25:56.000 --> 00:26:04.000 Jednocześnie tak nie jestem osobą, która jest skłonna pisać z założeniem, 00:26:04.001 --> 00:26:08.000 że musi zbudować pomnik. Tak roli historyka nie widzę. 00:26:08.001 --> 00:26:10.000 Pytałam o pracę naukową. Pewnie nie za wiele teraz jest czasu, 00:26:10.001 --> 00:26:15.000 ale co ma pan tam w pomyśle lub niekoniecznie na tapecie jeszcze? 00:26:16.025 --> 00:26:24.000 Ja mam taki mały projekcik, mały, drobny, ale smaczny. 00:26:24.001 --> 00:26:29.000 Chciałbym się zajmować, zajmuję się, robię kwerendę związaną 00:26:29.001 --> 00:26:36.000 ze czymś, co się nazywała "Farabergu", czyli o takiej próbie stworzenia 00:26:36.300 --> 00:26:42.000 przez środowisko związane głównie ze Stronnictwem Narodowym Emigracyjnym 00:26:42.001 --> 00:26:49.000 w Polsce sieci politycznej w '48, '49 roku, która ta próba została 00:26:49.001 --> 00:26:54.000 całkowicie przejęta przez służby specjalne Polski Ludowej. 00:26:54.250 --> 00:26:59.000 I oni nie tylko stworzyli fałszywą organizację w Polsce, 00:26:59.001 --> 00:27:06.000 ale tworząc tę organizację i kontaktując się z rządem na emigracji, 00:27:06.001 --> 00:27:12.000 udało im się wysłać swoich ludzi, którzy następnie byli przez wywiad 00:27:12.001 --> 00:27:16.000 amerykański, brytyjski, podejmowani, szkoleni, kształceni. 00:27:16.001 --> 00:27:17.000 Niezły numer. 00:27:17.001 --> 00:27:21.000 Niezły numer, który był jednocześnie najpotężniejszym ciosem, 00:27:21.001 --> 00:27:24.000 który można było zadać rządowi na emigracji i całemu uchodźstwu, 00:27:24.001 --> 00:27:29.000 bo ta cała prowokacja skończyła się po czterech latach w '53 roku. 00:27:29.001 --> 00:27:37.000 I po tym ciosie już polskie uchodźstwo straciło autorytet 00:27:37.400 --> 00:27:40.000 całkowicie w kraju, już niemal całkowicie w kraju, 00:27:40.001 --> 00:27:45.000 i bardzo mocno spadła również pozycja tej emigracji, rządu emigracyjnego 00:27:45.001 --> 00:27:50.000 na samej emigracji. Więc to była niezwykle smutna, ciekawa, 00:27:50.001 --> 00:27:57.000 skomplikowana historia, w którą wplątano wielu bardzo uczciwych ludzi. 00:27:57.001 --> 00:28:00.000 Powodzenia w tej pracy naukowej. To nie będzie pewnie zbyt dużo czasu 00:28:00.001 --> 00:28:04.000 i przestrzeni, kiedy się kieruje taką instytucją, a prawdopodobnie 00:28:04.001 --> 00:28:09.000 za chwilę może pan kierować też w jakimś sensie budową kolejnej placówki. 00:28:09.001 --> 00:28:10.001 To się już dzieje. 00:28:10.250 --> 00:28:13.000 No to w takim razie będziemy się temu przyglądać. 00:28:13.001 --> 00:28:16.160 Bardzo dziękuję za tę rozmowę, prof. 00:28:16.161 --> 00:28:20.000 Rafał Wnuk, dyrektor Muzeum II Wojny Światowej. Do zobaczenia. 00:28:20.001 --> 00:28:23.000 I wciąż związany z katolickim Uniwersytetem Lubelskim. 00:28:23.001 --> 00:28:26.000 Wciąż związany z katolickim Uniwersytetem Lubelskim. 00:28:26.001 --> 00:28:27.000 Dziękuję bardzo. 00:28:27.001 --> 00:28:28.001 Dziękuję. 00:28:34.000 --> 00:28:42.000 (muzyka) 00:28:42.001 --> 00:28:43.001 (muzyka)