WEBVTT 00:00:00.125 --> 00:00:02.366 00:00:22.480 --> 00:00:30.480 [muzyka] 00:00:31.085 --> 00:00:33.480 Znajdujemy się właśnie na lotnisku w Gdańsku. 00:00:33.530 --> 00:00:41.480 Za nami jest Airbus 321 linii lotniczej Wizz Air, który kończy proces tankowania. 00:00:41.580 --> 00:00:46.480 Samolot wyleci dzisiaj do Walencji o godzinie 7.10 czasu lokalnego. 00:00:46.481 --> 00:00:51.480 Wszelkie procedury przedodlotowe pomału się tutaj realizują. 00:00:51.481 --> 00:00:56.480 Z nami jest koordynator samolotu, który pokaże Państwu 00:00:56.481 --> 00:00:59.480 później jak wygląda proces załadunku bagażu a także 00:00:59.555 --> 00:01:01.480 wpuszczania pasażerów na pokład samolotu. 00:01:01.730 --> 00:01:04.480 Około 40 minut do planowanego wylotu 00:01:04.481 --> 00:01:08.480 zaczniemy tak zwany preboarding pasażerów do samolotu. 00:01:08.780 --> 00:01:11.480 Zostaną oni wpuszczani przez bramkę, 00:01:11.481 --> 00:01:14.016 a następnie około 15 minut do wylotu powinniśmy ten 00:01:14.041 --> 00:01:17.480 samolot mieć uzupełniony już o pasażerów, o bagaże 00:01:17.905 --> 00:01:21.480 i wszystkie procedury przedodlotowe powinny się zakończyć. 00:01:31.480 --> 00:01:39.480 [MUZYKA] 00:01:39.481 --> 00:01:43.480 Znajdujemy się właśnie w sortowni bagażu rejestrowanego. 00:01:43.481 --> 00:01:47.480 To właśnie tutaj trafia każdy bagaż, który zostanie nadany 00:01:47.530 --> 00:01:50.480 przez pasażerów podczas odprawy biletowo-bagażowej. 00:01:50.481 --> 00:01:55.480 Warto pamiętać o tym, że odprawa rozpoczyna się 2 godziny do wylotu 00:01:55.481 --> 00:01:58.966 i właśnie od tego momentu wszystkie bagaże, które zostaną 00:01:58.967 --> 00:02:03.480 nadane przez pasażerów trafiają tutaj na zrzutnię. 00:02:03.481 --> 00:02:07.480 Poszczególni pracownicy są przypisani do odpowiednich rejsów, 00:02:07.530 --> 00:02:10.480 układają poszczególne bagaże na przyczepkach bagażowych 00:02:10.481 --> 00:02:14.480 i właśnie stąd te bagaże trafiają później dalej pod samolot. 00:02:14.655 --> 00:02:19.480 Wszystkie bagaże, które trafiają tutaj są zliczane przez automatyczny system. 00:02:19.481 --> 00:02:22.105 Pracownik z sortowni potwierdza jeszcze liczbę sztuk 00:02:22.106 --> 00:02:26.480 bagażu rejestrowanego z pracownikiem działu pasażerskiego. 00:02:26.830 --> 00:02:29.607 Dzięki temu wiemy, że odpowiednia ilość bagaży trafiła właśnie 00:02:29.608 --> 00:02:32.480 tutaj na sortownię i żaden z nich się nie zgubił po drodze. 00:02:32.905 --> 00:02:38.480 Przy prześwietlarce bagaży prześwietlarka jest bardzo zaawansowana technicznie. 00:02:38.481 --> 00:02:45.480 Czerpie z rozwiązań, które są wykorzystywane w diagnostyce medycznej 00:02:45.481 --> 00:02:49.480 i daje bardzo precyzyjny obraz tego, co się w niej prześwietla. 00:03:12.480 --> 00:03:14.964 Załoga na dzisiejszy lot to dwie osoby w postaci 00:03:14.965 --> 00:03:18.480 pilotów oraz pięć osób w załodze kabinowej. 00:03:18.481 --> 00:03:22.480 Trwa właśnie boarding pasażerów, czyli wchodzenie na pokład. 00:03:22.605 --> 00:03:29.480 Ja natomiast w tej chwili już mogę wysłać do pilotów informację. 00:03:29.530 --> 00:03:34.480 Arkusz wyważeniowy zawiera informacje takie jak paliwo potrzebne na trasę 00:03:34.481 --> 00:03:41.480 oraz tak zwane paliwo blokowe, czyli tyle, ile samolot zabiera faktycznie na pokład. 00:03:41.481 --> 00:03:46.480 Takie informacje przesyłamy do kapitana wraz z informacjami ilu pasażerów 00:03:46.630 --> 00:03:52.480 z podziałem na płcie oraz ile sztuk bagaży mamy załadowane. 00:03:52.481 --> 00:03:57.480 Dzięki temu możemy wyważyć samolot, znaleźć jego właściwy środek ciężkości. 00:03:57.481 --> 00:03:59.807 Te dane piloci później sobie wprowadzą do systemów 00:03:59.808 --> 00:04:03.480 pokładowych i na tej podstawie wykonają prawidłowy lot. 00:04:04.480 --> 00:04:12.480 [MUZYKA] 00:04:12.481 --> 00:04:14.363 Moje zadanie polega na tym, żeby skoordynować 00:04:14.375 --> 00:04:16.480 wszystkie procesy, które dzieją się pod samolotem. 00:04:16.481 --> 00:04:19.365 Czasu jest tak naprawdę niewiele, ponieważ 00:04:19.377 --> 00:04:25.480 nawet 25 minut potrafi zająć obsługa samolotu od jego dokołowania do odkołowania. 00:04:25.880 --> 00:04:28.474 W tym czasie pasażerowie muszą wyjść z pokładu, 00:04:28.486 --> 00:04:31.480 załoga musi przygotować pokład na kolejnych pasażerów. 00:04:31.481 --> 00:04:33.884 Nowi pasażerowie również wejdą na pokład, w 00:04:33.896 --> 00:04:36.480 tym czasie samolot również będzie zatankowany. 00:04:36.481 --> 00:04:40.480 A moja rola również sprowadza się do tego, żeby te procesy nadzorować 00:04:40.481 --> 00:04:45.480 oraz dostarczyć na sam koniec potrzebne informacje, dokumenty dla załogi w kokpicie. 00:04:47.480 --> 00:04:55.480 [MUZYKA] 00:04:55.481 --> 00:05:00.480 Znajdujemy się w sali operacyjnej kontroli ruchu lotniczego lotniska w Gdańsku. 00:05:00.580 --> 00:05:05.480 Pracujemy tutaj jako kontrolerzy ruchu lotniczego. 00:05:13.480 --> 00:05:17.546 Naszym zadaniem jest separacja statków powietrznych, 00:05:17.558 --> 00:05:21.480 czyli zabezpieczamy bezpieczeństwo, bezkonfliktową trasę samolotom 00:05:21.755 --> 00:05:28.480 oraz układamy odpowiednio samoloty, żeby ich przepływ był najbardziej efektywny. 00:05:28.481 --> 00:05:35.480 Teraz tutaj widzimy samolot lotowski kołujący po drodze kołowania Alfa. 00:05:36.480 --> 00:05:40.648 I również możemy go zobaczyć przez okno, teraz za hangarem 00:05:40.660 --> 00:05:44.480 widać ogon, jak porusza się po drodze kołowania Alfa. 00:05:44.481 --> 00:05:51.480 Kontrola ruchu lotniczego odbywa się na ziemi. 00:05:53.480 --> 00:05:57.417 Jesteśmy odpowiedzialni za drogi kołowania oraz pas startowy oraz przestrzeń, 00:05:57.429 --> 00:06:01.480 która rozciąga się bezpośrednio naokoło lotniska w Gdańsku do pewnej wysokości. 00:06:01.730 --> 00:06:05.186 To jest stanowisko, które się nazywa "Grant", czyli jest 00:06:05.198 --> 00:06:08.480 odpowiedzialne za uruchamianie, wypychanie samolotów. 00:06:08.481 --> 00:06:12.480 Samoloty najpierw, jak są gotowe, zgłaszają się stojąc przy terminalu. 00:06:12.481 --> 00:06:16.075 My im dajemy zezwolenie na wypychanie, uruchamianie 00:06:16.087 --> 00:06:19.480 silników i potem dajemy zezwolenie na kołowanie. 00:06:24.555 --> 00:06:28.450 Następnie one przechodzą do kolegi, który jest odpowiedzialny za starty 00:06:28.462 --> 00:06:32.480 lądowania i za operacje, które się dzieją w przestrzeni naokoło lotniska. 00:06:53.480 --> 00:07:01.480 [MUZYKA] 00:07:22.480 --> 00:07:30.480 [MUZYKA] 00:07:31.480 --> 00:07:34.480 Sierra Pazulo Oskar Delta, Gdańsk Wieża, dzień dobry. 00:07:34.655 --> 00:07:41.480 Zajmij pas 2-9, wiatr 250 stopni, 9 węzłów, zezwalam startować. 00:08:02.480 --> 00:08:10.480 [MUZYKA] 00:08:18.480 --> 00:08:26.480 [MUZYKA] 00:08:26.481 --> 00:08:29.480 [MUZYKA]