WEBVTT 00:00:06.000 --> 00:00:14.000 [MUZYKA] 00:00:14.001 --> 00:00:16.000 Chcemy mniej godzin, bo tego jest zbyt wiele. 00:00:16.100 --> 00:00:18.720 Chcemy większego na przykład nacisku na rozszerzenia, 00:00:18.795 --> 00:00:22.360 a mniejszego oparcia na te podstawy, które dla wielu osób już nie mają znaczenia. 00:00:22.410 --> 00:00:25.680 Chcemy szkoły otwartej, bezpiecznej, szkoły z edukacją seksualną, 00:00:25.780 --> 00:00:28.000 szkoły z edukacją antydyskryminacyjną, 00:00:28.050 --> 00:00:30.325 szkoły takiej obywatelskiej. Jak przychodzą do mnie 00:00:30.400 --> 00:00:33.080 na przykład dwie, trzy osoby po wydarzeniu i mówią 00:00:33.130 --> 00:00:35.280 "Bardzo fajnie powiedziałaś i my chcemy zacząć 00:00:35.330 --> 00:00:37.520 samorząd uczniowski w naszej szkole, go rozwinąć" 00:00:37.521 --> 00:00:40.240 albo jak dostaję wiadomość na Instagramie po jakimś wystąpieniu, że 00:00:40.340 --> 00:00:43.040 ktoś chce rozpocząć szkolną grupę praw człowieka u siebie, 00:00:43.115 --> 00:00:46.280 bo ja o tym tyle gadałam na moim przemówieniu. 00:00:46.380 --> 00:00:48.748 Więc to są najpiękniejsze momenty zawsze. 00:00:48.948 --> 00:00:50.480 Bo ja uważam to prawo do głosu 00:00:50.580 --> 00:00:54.240 za taki ogromny przywilej, za coś niesamowitego, że ja idę i mogę wybrać. 00:00:54.241 --> 00:00:55.840 I jestem jedną z osób, 00:00:55.990 --> 00:00:57.560 które zdecydują o tym, 00:00:57.685 --> 00:00:59.920 kto będzie rządził, no i jaka będzie polityka państwa. 00:00:59.921 --> 00:01:02.080 Dzisiaj jestem z Gdańska: Nina Katka, 00:01:02.081 --> 00:01:05.920 licealistka III Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku, 00:01:05.945 --> 00:01:10.120 aktywistka, feministka, bo tak o sobie mówi, ale ma mnóstwo innych funkcji. 00:01:10.170 --> 00:01:14.000 Zacytuję: przewodnicząca młodzieżowego Sejmiku Województwa Pomorskiego, 00:01:14.050 --> 00:01:18.440 koordynatorka regionalna województwa Pomorskiego w fundacji Grow Space, 00:01:18.490 --> 00:01:21.400 przewodnicząca Komisji do Spraw Równego z Traktowania 00:01:21.425 --> 00:01:23.338 Młodzieżowej Rady Miasta Gdańska. 00:01:23.538 --> 00:01:24.440 Cześć, dzień dobry. 00:01:24.441 --> 00:01:25.280 Dzień dobry. 00:01:25.330 --> 00:01:28.080 Czy ty masz czas chodzić do szkoły i uczyć się? 00:01:28.180 --> 00:01:29.880 Mam czas, chodzę. 00:01:29.930 --> 00:01:32.360 Jestem na profilu matury międzynarodowej, 00:01:32.585 --> 00:01:35.360 dzięki czemu też mam taki balans. 00:01:35.460 --> 00:01:36.839 Nie jest tam więcej nauki? 00:01:36.840 --> 00:01:39.855 Mam okienka, mam czas na rzeczy z aktywizmu i też 00:01:39.955 --> 00:01:43.440 mam wrażenie, że w mojej szkole to jest jakoś tak 00:01:43.590 --> 00:01:46.040 akceptowane i zachęcane właśnie przez ten program, 00:01:46.041 --> 00:01:49.640 gdzie jest duże takie pole na wolontariat, dlatego to bardzo fajnie tam pasuje. 00:01:49.715 --> 00:01:53.640 Czasami lekcje trzeba poświęcić, ale myślę, że jakoś mi się udaje to zbalansować, 00:01:53.641 --> 00:01:56.720 bo z jednej strony aktywizm, ale z drugiej strony też ten rozwój intelektualny. 00:01:56.721 --> 00:01:59.000 No dobrze, to jaka jest polska szkoła, powiedz mi? 00:01:59.001 --> 00:02:01.000 Jaki jest podstawowy deficyt? 00:02:01.001 --> 00:02:05.480 Dorośli, politycy dobrze identyfikują problemy polskiej szkoły, twoim zdaniem? 00:02:05.481 --> 00:02:07.640 Myślę, że zaczynają dobrze identyfikować, 00:02:07.641 --> 00:02:10.120 dlatego że na przykład sejm otworzył się na młodzież. 00:02:10.121 --> 00:02:12.440 Są konferencje w sejmie, szczyty edukacyjne. 00:02:12.540 --> 00:02:14.680 Też miałam okazję w kilku brać udział, 00:02:14.681 --> 00:02:16.840 dzięki temu my jesteśmy wysłuchani i wysłuchane, 00:02:16.915 --> 00:02:19.656 ale jeszcze mam wrażenie, że z tymi problemami nie wszystko 00:02:19.731 --> 00:02:22.200 jest jasne, bo my na przykład mówimy jasno, że chcemy, 00:02:22.225 --> 00:02:24.625 no polska szkoła, mówię teraz o polskim, na przykład liceum, 00:02:24.700 --> 00:02:26.600 chcemy mniej godzin, bo tego jest zbyt wiele. 00:02:26.700 --> 00:02:29.320 Chcemy większego na przykład nacisku na rozszerzenia, 00:02:29.395 --> 00:02:32.960 a mniejszego oparcia na te podstawy, które dla wielu osób już nie mają znaczenia. 00:02:33.010 --> 00:02:36.280 Chcemy szkoły otwartej, bezpiecznej, szkoły z edukacją seksualną, 00:02:36.380 --> 00:02:40.120 szkoły z edukacją antydyskryminacyjną, szkoły takiej obywatelskiej. 00:02:40.145 --> 00:02:42.120 No dobrze, a dzisiaj jaka jest szkoła? 00:02:42.320 --> 00:02:46.760 I czy coś się, czy ty czujesz, że coś się zmieniło od wyborów, czy 00:02:46.860 --> 00:02:49.400 twoja szkoła, to polówka jest ciągle taka sama? 00:02:49.525 --> 00:02:53.000 Myślę, że się zmieniło, nawet patrząc na nasze województwo pomorskie, 00:02:53.075 --> 00:02:55.008 bo gdy otwierałam ranking szkół przyjaznych 00:02:55.009 --> 00:02:57.000 LGBT+, to zrobiłam to w kuratorium oświaty, 00:02:57.050 --> 00:02:59.720 ze wsparciem kuratora i to było już w budynku, a nie przed. 00:02:59.795 --> 00:03:01.720 Więc jest widoczna zmiana, też, 00:03:01.820 --> 00:03:03.720 powołam się znowu na ranking, ale patronat, 00:03:03.721 --> 00:03:07.080 minister edukacji nad rankingiem, świadczy moim zdaniem o zmianie, 00:03:07.230 --> 00:03:12.040 ale ciągle są problemy i ciągle są braki, bo nie można niestety, szkoda, 00:03:12.140 --> 00:03:14.840 tak szybko cofnąć tych rzeczy, nie można tak szybko wrócić do, 00:03:14.890 --> 00:03:16.840 czy stworzyć podstawę programowej, która jest 00:03:16.990 --> 00:03:20.600 zrównoważona, która jest optymalna i która pasuje do obecnych problemów 00:03:20.750 --> 00:03:24.920 i zagadnień i niestety cały czas są niektóre kadry, które po prostu 00:03:25.270 --> 00:03:27.800 nie są otwarte na edukację antydyskryminacyjną, 00:03:27.801 --> 00:03:29.640 nie są otwarte na edukację obywatelską. 00:03:29.715 --> 00:03:32.760 Ale myślę, że szczególnie tutaj na Pomorzu, w Gdańsku, 00:03:32.860 --> 00:03:34.760 w tym kierunku obywatelskiej szkoły idziemy. 00:03:34.761 --> 00:03:38.840 A twoim zdaniem w ogóle, tak jak patrzysz na nauczycieli w swojej szkole, 00:03:38.841 --> 00:03:42.440 także w innych szkołach, nauczyciele co do zasady 00:03:42.690 --> 00:03:46.600 większości dają radę, czy to są jednak urzędnicy, 00:03:46.750 --> 00:03:51.560 którzy przegrywają często ze swoją pasją, 00:03:51.561 --> 00:03:55.400 ale przegrywają z machiną urzędniczą, z tą papierologią, 00:03:55.525 --> 00:03:57.400 no właśnie z tymi programami? 00:03:57.550 --> 00:04:00.680 To bardzo zależy od placówki, bo są miejsca i programy, 00:04:00.681 --> 00:04:03.640 na przykład w tym moim programie jest dużo miejsca na taką, 00:04:03.740 --> 00:04:06.920 na to, co chce zrobić nauczyciel z nami. My rozmawiamy z tą osobą, 00:04:07.020 --> 00:04:08.920 my sobie wybieramy, co zrobimy, to jest fajne, 00:04:09.145 --> 00:04:12.360 ale w tej polskiej szkole, to ja mam wrażenie, że wiele osób przegrywa. 00:04:12.485 --> 00:04:15.240 Miałam fantastyczną nauczycielkę WOS-u w klasie ósmej, 00:04:15.415 --> 00:04:18.040 rozmawiam z nią cały czas i ona na przykład mówi, 00:04:18.190 --> 00:04:22.360 mam taki i taki pomysł, a nie mogę tego zrobić, bo mam podstawę i ona nade mną wisi. 00:04:22.361 --> 00:04:25.560 Jest do zrobienia to, to i to i mam wrażenie, że to powoduje, 00:04:25.635 --> 00:04:28.920 że wiele osób z pasją, które chcą nam pokazać konkretny przedmiot 00:04:28.921 --> 00:04:32.200 i nas zafascynować, przegrywa z machiną, niestety. 00:04:32.600 --> 00:04:35.960 Twierdzisz, bo sama to tak napisałaś i mówisz, że kochasz aktywizm, 00:04:36.160 --> 00:04:37.960 to się wzięło ze złości i z buntu? 00:04:38.485 --> 00:04:42.280 Myślę, że tak, bo byłam w podstawówce 6-7 klasa. 00:04:42.281 --> 00:04:43.480 Powiedz, ile ty masz lat? 00:04:43.505 --> 00:04:44.840 Mam 17 lat. 00:04:44.841 --> 00:04:46.040 Czyli niedawno byłaś w podstawówce. 00:04:46.041 --> 00:04:48.040 Niedawno byłam w podstawówce. 00:04:48.540 --> 00:04:50.516 I pamiętam, że było tak, że mi się nie podobały niektóre 00:04:50.517 --> 00:04:52.840 rzeczy, że na przykład nauczyciel, nauczycielka, 00:04:52.990 --> 00:04:57.560 ktoś skomentował jakiś makijaż, czy jakiś ubiór, czy ktoś był źle traktowany. 00:04:57.561 --> 00:04:58.840 Mi się to bardzo nie podobało. 00:04:58.841 --> 00:05:01.640 Ale do szkoły się nie można malować, zawsze tak było, nie? 00:05:01.641 --> 00:05:04.760 Ale można się malować do szkoły, bo to jest statut wygląd. 00:05:04.761 --> 00:05:05.560 statut zakazuje? 00:05:05.561 --> 00:05:06.760 Właśnie do tego zmierzam. 00:05:06.761 --> 00:05:09.320 To zależy, co jest w statucie i jak on jest sformułowany. 00:05:09.321 --> 00:05:11.160 Znaczy, generalnie teraz już mówi się o tym, 00:05:11.161 --> 00:05:13.901 żeby statuty nie regulowały tego wyglądu, co jest świetne moim zdaniem. 00:05:13.925 --> 00:05:15.800 Ale wtedy jeszcze pamiętam, że coś tam było. 00:05:15.950 --> 00:05:17.800 I tutaj akurat duża rola moich rodziców, 00:05:17.900 --> 00:05:19.800 bo tata i mama, my rozmawialiśmy w domu 00:05:19.801 --> 00:05:21.800 i tata na przykład powiedział "spójrz na statut". 00:05:21.801 --> 00:05:23.800 A mama z tym zagadała "to jak to jest napisane?". 00:05:23.801 --> 00:05:25.800 I ja to zaczęłam sprawdzać i wtedy zaczęłam myśleć 00:05:25.801 --> 00:05:27.594 "no kurczę, w tym statucie nie jest powiedziane 00:05:27.595 --> 00:05:29.800 tak, jak mi mówi ta pani i coś tu jest nie tak". 00:05:29.801 --> 00:05:31.800 I jakoś tak miałam poczucie, że chcę bronić 00:05:31.801 --> 00:05:34.600 kolegów, koleżanek w tej klasie i stąd to się wzięło. 00:05:34.825 --> 00:05:36.600 I myślę, że potem jakoś tak wyszło 00:05:36.700 --> 00:05:38.600 Rada Programowo-Młodych, to był bardzo ważny moment, 00:05:38.601 --> 00:05:41.640 po mojej ósmej klasie w Europejskim Centrum Solidarności. 00:05:41.641 --> 00:05:43.640 I potem to tak poszło, że ja ten aktywizm poznałam, 00:05:43.641 --> 00:05:47.640 pokochałam, bo to są te wszystkie osoby, z którymi ja działam i to jest niesamowite. 00:05:47.641 --> 00:05:51.640 I tak, ja kocham aktywizm, podpisuję się pod tym, co napisałam w internecie. 00:05:51.641 --> 00:05:59.640 I co i teraz to jest tak, że właśnie to czytanie dokumentów, 00:05:59.641 --> 00:06:05.640 sprawdzanie na każdym kroku i pilnowanie swoich praw, to jest taka podstawa? 00:06:05.641 --> 00:06:07.640 Podstawa czego? 00:06:07.641 --> 00:06:11.640 Podstawa działania, że tak powinno się właśnie działać, na przykład w szkole? 00:06:11.790 --> 00:06:14.287 No myślę, że to jest fajny mechanizm dla nas, dla młodych 00:06:14.288 --> 00:06:17.640 osób. Jeśli coś nam nie gra i my czujemy, że coś jest nie tak, 00:06:17.641 --> 00:06:19.187 to albo sobie sprawdzimy statut, albo prawo 00:06:19.188 --> 00:06:21.640 oświatowe, ale teraz też już jest coraz więcej osób, 00:06:22.040 --> 00:06:23.640 które zrobią to za nas, bo działają różne fundacje, 00:06:23.641 --> 00:06:25.640 które wstawiają takie informacje na swoje media społecznościowe. 00:06:25.641 --> 00:06:27.640 Działają na przykład akcja uczniowska. 00:06:27.641 --> 00:06:31.640 Można już, myślę, że w wielu województwach dogadać się z kuratorium. 00:06:31.641 --> 00:06:33.640 No i teraz powstają też to urzędy rzecznika, 00:06:33.641 --> 00:06:35.640 rzeczniczki praw uczniowskich, w Gdańsku też. 00:06:35.641 --> 00:06:39.640 Więc myślę, że jest jakieś takie pole, żeby uzyskać wsparcie w tej dziedzinie, 00:06:40.040 --> 00:06:43.640 ale ja polecam zaglądać za statutów, bo często one są z czymś niezgodne, 00:06:43.641 --> 00:06:47.640 albo stare, a też często nie mówią o tym, o czym mówi nam osoba na lekcji. 00:06:47.641 --> 00:06:49.640 I ja wtedy pytam, gdzie to jest w statucie. 00:06:49.690 --> 00:06:51.640 Ale co, nauczyciele nie znają statutu? 00:06:51.641 --> 00:06:53.640 No znają, (niesłyszalne) nie znają. 00:06:53.641 --> 00:06:55.640 Gdzie to jest w statucie i jaka jest podstawa prawna? 00:06:55.641 --> 00:06:59.640 Takie pytanie, tam mi chyba tata albo mama kiedyś podesłali, żeby zapytać. 00:06:59.641 --> 00:07:01.640 No i faktycznie go użyłam. 00:07:01.641 --> 00:07:03.640 No i nie było tej podstawy prawnej, 00:07:03.890 --> 00:07:05.640 więc nie mamy o czym mówić. 00:07:05.641 --> 00:07:07.640 A powiedz mi, Ty zawsze byłaś taka odważna? 00:07:07.641 --> 00:07:09.640 Taka, no właśnie, z takim właśnie poczuciem, 00:07:09.865 --> 00:07:13.640 że trzeba walczyć o swoje prawa, czy nie wiem, czy jakoś się tego nauczyłaś? 00:07:13.641 --> 00:07:15.640 Masz poczucie, że to jest jakiś rozwój? 00:07:15.641 --> 00:07:19.640 Czy nigdy nie byłaś taką dziewczynką, która chciałaby siedzieć cicho w kącie? 00:07:19.641 --> 00:07:22.620 Taką nie byłam, bo zawsze i tam, na przykład konkursy 00:07:22.621 --> 00:07:25.640 recytatorskie, konkursy z polskiego, teatr. 00:07:25.641 --> 00:07:31.640 Ja byłam zaangażowana w kółko teatralne w szkole, więc 00:07:31.641 --> 00:07:35.640 zawsze gdzieś lubiłam mówić, lubiłam występować. 00:07:35.641 --> 00:07:37.681 A jakoś tak, pamiętam, piąta, właśnie szósta klasa, 00:07:38.090 --> 00:07:41.640 jak coś mi się nie podobało, to ja raczej chciałam to powiedzieć. 00:07:41.641 --> 00:07:45.640 I ten bunt gdzieś zawsze był, ale myślę, że to też właśnie wywodzi się bardzo z domu 00:07:45.641 --> 00:07:47.345 i z tego, że ja zawsze musiałam bronić mojego 00:07:47.346 --> 00:07:49.640 zdania i rozmawialiśmy na argumenty z rodzicami. 00:07:49.641 --> 00:07:53.640 I jakoś tak nie miałam czegoś takiego, żeby tego, co uważam, nie powiedzieć. 00:07:53.641 --> 00:07:55.341 To jest oczywiście rozwój, żeby dojść do takiej pewności 00:07:55.342 --> 00:07:57.640 siebie, że ja naprawdę wiem, że jak w coś wierzę, 00:07:57.740 --> 00:08:03.640 to nie muszę się z tego tłumaczyć, że to jest moje przekonanie i mogę je bronić, 00:08:03.641 --> 00:08:07.640 ale ja w to naprawdę wierzę i jestem z tego dumna, że mam konkretne poglądy. 00:08:07.641 --> 00:08:09.640 I to był rozwój akurat, żeby do tego dojść. 00:08:09.641 --> 00:08:11.640 Ale właśnie, na czym polega ten rozwój? 00:08:11.641 --> 00:08:13.640 Z czego ty czerpiesz wiedzę? 00:08:13.740 --> 00:08:17.640 No bo żeby się rozwijać, trzeba się jednak uczyć cały czas. 00:08:17.641 --> 00:08:19.640 Trzeba czytać, rozmawiać. 00:08:19.790 --> 00:08:21.640 Jak ty się tego uczysz? 00:08:21.641 --> 00:08:23.640 No bo to są rozmowy. 00:08:23.641 --> 00:08:25.640 To jest, myślę, bycie takie na bieżąco. 00:08:25.641 --> 00:08:29.640 Ja sobie dołączyłam właśnie po tej ósmej klasie do wolontariatu w Europejskim Centrum Solidarności. 00:08:29.641 --> 00:08:33.640 Ja tam poznałam bardzo wiele osób i to były rozmowy. 00:08:33.641 --> 00:08:37.640 I tutaj ktoś z Amnesty International, to ktoś mi podrzucił jakąś gazetkę. 00:08:37.641 --> 00:08:39.640 Ja myślę, dobra, przeczytam. 00:08:39.890 --> 00:08:41.640 A tam cały katalog o prawach człowieka. 00:08:41.641 --> 00:08:43.640 No i już coś nowego. 00:08:43.641 --> 00:08:46.717 Tutaj rozmowa z rodzicami, tu jakiś artykuł 00:08:46.718 --> 00:08:49.640 przeczytałam, tu gdzieś telewizja była w domu. 00:08:49.690 --> 00:08:53.640 Jakoś tak myślę, że to jest bycie na bieżąco, ale też jak są jakieś tematy, 00:08:53.865 --> 00:08:54.766 to ja na przykład lubię sobie coś 00:08:54.966 --> 00:08:55.640 doczytać jeśli chodzi o feminizm, czy edukację 00:08:55.790 --> 00:08:59.640 to nie jest takie typowe studiowanie, bo takiego działania nie można się nauczyć. 00:08:59.641 --> 00:09:01.640 To trzeba poczuć, ale to też trzeba poznawać. 00:09:01.641 --> 00:09:03.841 Ale to nauczyciele nie mają z tobą łatwo w szkole, nie? 00:09:04.140 --> 00:09:05.640 Czy już się przyzwyczaili? 00:09:05.641 --> 00:09:07.640 Ja myślę, że akurat i też mam szkołę 00:09:07.641 --> 00:09:11.640 dosyć progresywną i też już wiele osób już przyzwyczajona też, myślę, 00:09:11.790 --> 00:09:13.640 czy media, czy coś. 00:09:13.641 --> 00:09:15.640 To jest wiadome. Ja na przykład przychodzę do szkoły, mówię 00:09:15.641 --> 00:09:17.640 "Przepraszam, jestem dziś spóźniona, ale ja miałam to i to". 00:09:17.641 --> 00:09:19.640 Z konferencji wracam. 00:09:19.641 --> 00:09:21.640 I to jest akurat jasne. 00:09:21.641 --> 00:09:23.640 Ty mówisz, że feminizm, edukacja, 00:09:23.840 --> 00:09:27.640 edukacja obywatelska jest ważne. 00:09:27.940 --> 00:09:29.640 Ale co to w praktyce oznacza dla ciebie? 00:09:29.641 --> 00:09:31.640 Edukacja obywatelska. 00:09:31.641 --> 00:09:33.640 No właśnie, ale co to oznacza edukacja? 00:09:33.641 --> 00:09:35.640 Co dzisiaj oznacza edukacja obywatelska? 00:09:35.641 --> 00:09:39.640 Jakie elementy i co jest tak naprawdę potrzebne także właśnie młodym ludziom? 00:09:40.040 --> 00:09:41.640 A czego właściwie nie ma? 00:09:41.641 --> 00:09:43.640 Zacznijmy od tego, że mówi się, że szkoła to jest drugi dom. 00:09:43.641 --> 00:09:45.640 Ja to słyszałam nie wiem ile razy w moim życiu. 00:09:45.641 --> 00:09:47.640 A to prawda, czy nie? 00:09:47.890 --> 00:09:50.067 No właśnie, jeżeli to jest drugi dom, to bym chciała, 00:09:50.068 --> 00:09:53.640 żeby był bezpieczny, otwarty i faktycznie rozwijający dla mnie. 00:09:53.641 --> 00:09:55.640 No i teraz edukacja obywatelska. 00:09:55.641 --> 00:09:59.640 Mi nie chodzi o to, żeby wprowadzić kolejny HIT, czy kolejny WOS w innej formule, 00:09:59.641 --> 00:10:01.640 żeby to był podręcznik i tam będzie napisane 00:10:01.641 --> 00:10:04.408 "idziemy na wybory" i to wygląda tak i tak, a do 00:10:04.483 --> 00:10:07.640 tego będzie 30 stron z prawa z ordynacji wyborczej. 00:10:07.765 --> 00:10:09.640 To nie o to chodzi. 00:10:09.641 --> 00:10:11.766 To są na przykład wyjścia, wycieczki do Rady Miasta na sesję. 00:10:11.790 --> 00:10:13.640 To są rzeczy praktyczne. 00:10:13.641 --> 00:10:16.680 To jest to, że przyjdzie osoba na lekcji i opowie "słuchajcie, 00:10:16.681 --> 00:10:19.640 jesteśmy w Gdańsku, mamy Radę Miasta i na przykład są wybory. 00:10:19.641 --> 00:10:23.640 No to zapoznajmy się z tym składem, zobaczmy, kto tam jest i jak to się wybiera". 00:10:23.641 --> 00:10:25.922 To chodzi o to, żeby osoby poznały, jakie są mniej więcej 00:10:25.990 --> 00:10:29.640 powiedzmy zestawy poglądów, partie, osoby, żeby to było takie żywe, 00:10:29.641 --> 00:10:33.640 że ja wiem, że na przykład jak zagłosuję w budżecie obywatelskim, 00:10:33.790 --> 00:10:37.640 w którym zresztą jest bardzo niska frekwencja, około 9-10% co roku, 00:10:37.940 --> 00:10:39.640 to dlaczego jakby nie powie się w szkole 00:10:39.641 --> 00:10:41.640 "słuchajcie, jest budżet, my możemy mieć wpływ 00:10:41.790 --> 00:10:43.640 na część pieniędzy w naszym mieście". 00:10:43.790 --> 00:10:47.640 I wtedy te osoby wyjdą ze szkoły, bo osoby młode przecież też mogą głosować 00:10:47.641 --> 00:10:51.640 "no, dzisiaj na lekcji, no, nie wiem jaka to będzie nazwa, nawet w WOS-u, 00:10:51.915 --> 00:10:55.640 dowiedziałam się, dowiedziałam się o budżecie obywatelskim, idę zagłosować, 00:10:55.641 --> 00:10:57.966 powiem mamie i tacie". Chodzi o to, żeby to były rzeczy praktyczne. 00:10:57.990 --> 00:11:02.861 No dobrze, ale widzisz, na poziomie polityków rozmowa 00:11:02.862 --> 00:11:05.640 jest taka, zniesiemy HIT, wprowadzimy nowy przedmiot. 00:11:05.641 --> 00:11:09.640 Nie słyszałam, żeby w tym przedmiocie miało być te treści, o których Ty mówisz, 00:11:09.765 --> 00:11:11.640 a pierwsze co zrobiono, to podjęto decyzję 00:11:11.641 --> 00:11:15.640 o tym, że nie będzie obowiązkowych zadań domowych w szkole. 00:11:15.641 --> 00:11:17.640 Nie idzie w tym kierunku, o którym Ty mówisz. 00:11:17.641 --> 00:11:20.621 No, nie idzie, bo na tych szczytach młodzieżowych my 00:11:20.622 --> 00:11:23.640 też o tym mówimy, że edukacja obywatelska, czyli co? 00:11:23.641 --> 00:11:25.640 Czyli wyjścia, czyli na przykład w Gdańsku są Gdańskie 00:11:25.641 --> 00:11:28.225 lekcje obywatelskie. Niech to nie będzie tak, że 00:11:28.226 --> 00:11:31.640 nauczyciel musi się bać, że zabierze klasę na wycieczkę. 00:11:31.641 --> 00:11:33.822 Niech to będzie fajnie, idziecie jak największą ekipą, 00:11:34.022 --> 00:11:35.640 bo idziecie do ECS-u, możecie iść na wystawę, 00:11:35.641 --> 00:11:37.640 ale możecie iść posłuchać świetnych wykładów. 00:11:37.840 --> 00:11:41.640 Niech to będzie lekcja o Amnesty International, jak jest temat praw człowieka. 00:11:41.641 --> 00:11:43.640 Nie będzie tylko siedzenia na tym WOS-ie, 00:11:43.790 --> 00:11:47.640 czy HIC-ie, czy jaka to będzie nazwa i studiowanie na przykład przepisów prawnych, 00:11:47.641 --> 00:11:49.640 co jest ważne, ale wielu osób nie zainteresuje. 00:11:49.790 --> 00:11:51.640 Niech to będzie tak, że osoba, która wychodzi ze szkoły, 00:11:51.641 --> 00:11:55.640 z tego drugiego domu, jak ją kończy, to wie, jakie są organy w Polsce, 00:11:55.641 --> 00:11:58.032 jak się głosuje i dlaczego to jest ważne i czuje 00:11:58.033 --> 00:12:01.640 się częścią społeczeństwa i chce się angażować. 00:12:01.740 --> 00:12:05.640 No dobrze, ale Ty się tym interesujesz, Ciebie to pasjonuje, właściwie Ty tym żyjesz, 00:12:06.390 --> 00:12:07.640 ale widzisz swoich znajomych, 00:12:07.790 --> 00:12:10.796 widzisz ludzi, z którymi jesteś w szkole, widzisz 00:12:10.797 --> 00:12:13.640 ludzie wokół, znajszych im mniej lub bardziej. 00:12:13.641 --> 00:12:15.640 Widzisz, że część z nich, duża część z nich, 00:12:15.840 --> 00:12:17.640 nie jest kompletnie tym zainteresowana. 00:12:17.815 --> 00:12:19.640 Jest wycofana, 00:12:19.790 --> 00:12:21.640 ma zupełnie inne zainteresowania. 00:12:21.641 --> 00:12:23.640 No i co? 00:12:23.690 --> 00:12:25.640 Co z nimi? 00:12:25.641 --> 00:12:27.640 Nie każda osoba musi się angażować. 00:12:27.641 --> 00:12:29.640 Ja to sobie zawsze powtarzam, że jak mnie coś bardzo kręci, 00:12:29.641 --> 00:12:31.640 to zdaję sobie sprawę z tego, że te osoby nie. 00:12:31.641 --> 00:12:35.640 I też dlatego właśnie nie jestem na przykład za tym, żeby ta edukacja obywatelska 00:12:35.641 --> 00:12:39.446 była taka dokładna, taka obciążona, bo ja bym bardzo 00:12:39.447 --> 00:12:43.640 chętnie to wszystko poczytała, ale wiem, że wiele osób nie. 00:12:43.641 --> 00:12:45.640 Żeby znać wszystkie liczby, prawda? 00:12:45.641 --> 00:12:47.640 Progi itd. i zdawać z tego test. 00:12:47.641 --> 00:12:51.640 Tak, bardzo chętnie, ale wiele osób tego nie chce, ja to rozumiem. 00:12:51.641 --> 00:12:53.640 Bo te osoby na przykład interesują się biologią. 00:12:53.641 --> 00:12:55.640 Moja najlepsza przyjaciółka jest świetną naukowczynią. 00:12:55.641 --> 00:12:57.640 Robi projekt o Amazonie. 00:12:57.915 --> 00:13:01.640 Coś tam chce edukować się w nuklearnej inżynierii. 00:13:01.641 --> 00:13:05.640 I ja nie mogę od niej wymagać, że ona będzie się uczyła wszystkiego. 00:13:05.641 --> 00:13:07.640 O sejmie o senacie, o polskim prawie i tak dalej. 00:13:07.641 --> 00:13:11.640 Ale fajnie byłoby, gdyby szkoła pokazała jej, że nawet jak ma inne zainteresowania, 00:13:11.641 --> 00:13:13.640 to ona i tak może iść na przykład na wybory. 00:13:13.641 --> 00:13:15.640 Zagłosować w budżecie. 00:13:15.765 --> 00:13:17.640 Że to jest mimo wszystko jej miasto i jej kraj. 00:13:17.641 --> 00:13:21.640 I takie podstawowe rzeczy, myślę, że nawet w tym umyśle, 00:13:21.641 --> 00:13:25.640 który ma już dużo chemii, fizyki i wszystkich informacji, jest miejsce na coś takiego. 00:13:25.641 --> 00:13:27.640 Ciebie to musi chyba trochę denerwować, 00:13:27.641 --> 00:13:29.640 że ty nie możesz głosować w wyborach jeszcze, prawda? 00:13:29.641 --> 00:13:31.640 No, bardzo mnie denerwuje. 00:13:31.965 --> 00:13:33.640 Kiedy będziesz głosować? 00:13:33.641 --> 00:13:35.640 W przyszłych wyborach prezydenckich będę głosować. 00:13:35.641 --> 00:13:37.640 Będziesz wtedy już dorosła. 00:13:37.641 --> 00:13:39.640 Tak, i wtedy zagłosuję. 00:13:39.641 --> 00:13:41.640 Ale też wiem, że wiele osób, z którymi działam, 00:13:41.790 --> 00:13:43.640 ma taki niedosyt, że na przykład 00:13:43.641 --> 00:13:45.766 angażujemy się w kampanię i wkładamy w to bardzo dużo serca. 00:13:45.790 --> 00:13:47.640 Czy to w ostatnią parlamentarną, czy teraz w samorządową. 00:13:47.641 --> 00:13:49.640 A nie możemy zagłosować. 00:13:49.641 --> 00:13:53.721 Albo, a jeszcze gorzej, jak widzimy osoby, które mogą zagłosować, a nie idą. 00:13:53.840 --> 00:13:55.640 I to jest frustrujące. 00:13:55.641 --> 00:13:59.640 Bo ja uważam to prawo do głosu za taki ogromny przywilej. 00:13:59.641 --> 00:14:01.640 Za coś niesamowitego, że ja idę i ja mogę wybrać. 00:14:01.641 --> 00:14:04.512 Bo ja jestem jedną z osób, które zdecydują o tym, 00:14:04.513 --> 00:14:07.640 kto będzie rządził i jaka będzie polityka państwa. 00:14:07.641 --> 00:14:09.761 No dobrze, ale oni nie głosują i co ty o tym myślisz? 00:14:09.865 --> 00:14:11.640 No ja z takimi osobami rozmawiam. 00:14:11.940 --> 00:14:13.640 Przypomniała mi się teraz taka historia, 00:14:13.790 --> 00:14:17.640 jak podczas tych wyborów samorządowych, podczas kampanii spotkałam jedną panią, 00:14:17.641 --> 00:14:19.716 tam dałam jej ulotkę, a ona mówi, że nie idzie na wybory. 00:14:19.740 --> 00:14:23.640 Ona nie idzie i ona zwraca wszystkie ulotki, ona nie chce iść. 00:14:23.641 --> 00:14:25.791 No i ja z nią rozmawiałam 20 minut i obiecała mi, że pójdzie. 00:14:25.815 --> 00:14:29.640 Ale to jest jednak coś takiego, że te osoby nie chcą iść, bo nie wierzą już w zmianę. 00:14:29.641 --> 00:14:31.640 Więc trochę jestem w stanie to zrozumieć, 00:14:31.965 --> 00:14:35.640 jeżeli osoba doświadcza od wielu lat powiedzmy tego samego ze strony 00:14:35.641 --> 00:14:39.640 czy to samorządu, czy parlamentu i już nie chce i już się poddała 00:14:40.140 --> 00:14:41.640 i wtedy nie odda tego głosu. 00:14:41.641 --> 00:14:45.640 Ty byś chciała, żeby obniżyć wiek osób, które mogłyby głosować na przykład do 16 lat? 00:14:45.641 --> 00:14:49.640 Chciałabym, ale też... Tak, chciałabym. Widzę w tym potencjał, 00:14:49.641 --> 00:14:53.640 ale widzę go tylko, jeżeli pójdziemy w parze z edukacją obywatelską. 00:14:53.641 --> 00:14:55.640 Taką, że faktycznie... 00:14:55.641 --> 00:14:57.640 No bo nigdy nie będzie tak, że 100% osób uprawnionych do głosowania 00:14:57.641 --> 00:15:00.016 nie będzie głosować i pójdzie faktycznie poważnie do wyborów. 00:15:00.040 --> 00:15:01.640 Ale uważam, że jeżeli ta edukacja byłaby 00:15:01.965 --> 00:15:03.640 taka jak my to widzimy, środowiska młodzieżowe, 00:15:03.641 --> 00:15:07.640 te, które organizują też szczyty w sejmie, na których mówimy, że chcemy edukacji, 00:15:07.840 --> 00:15:11.640 która faktycznie nam pokaże sejm, senat, samorząd, 00:15:11.641 --> 00:15:13.329 to wtedy myślę, że to głosowanie od 16 roku 00:15:13.330 --> 00:15:15.640 życia, tak jak teraz miała być jakaś kampania 00:15:15.765 --> 00:15:17.640 tak zwana Vote 16 00:15:17.641 --> 00:15:20.792 do Parlamentu Europejskiego, to myślę, że to 00:15:20.793 --> 00:15:23.640 ma potencjał i można by w tym kierunku myśleć. 00:15:24.140 --> 00:15:25.640 A co robisz poza polityką? 00:15:25.641 --> 00:15:30.636 Co cię kręci jeszcze poza polityką i tym działaniem, takim. 00:15:30.936 --> 00:15:31.640 .. 00:15:31.641 --> 00:15:33.640 aktywizmem? 00:15:33.790 --> 00:15:35.640 Bardzo lubię filozofię, bardzo lubię historię, 00:15:35.641 --> 00:15:37.666 to jest mój ukochany przedmiot w szkole. Lubię czytać, 00:15:37.690 --> 00:15:39.640 ale lubię też obejrzeć film i słucham bardzo dużo muzyki. 00:15:39.641 --> 00:15:43.640 Więc... No i oczywiście spędzam czas ze znajomymi. 00:15:43.641 --> 00:15:47.640 Tu jest na przykład... Miewam takie weekendy, że tu idę na imprezę, a następnego dnia 00:15:47.641 --> 00:15:49.766 występuję na jakiejś konferencji, tak że to bardzo łączę. 00:15:49.790 --> 00:15:53.640 Mam gdzieś te takie naukowe zamiłowania, ale też po prostu lubię wyjść na imprezę, 00:15:53.641 --> 00:15:55.640 spędzam czas ze znajomymi i uwielbiam debaty oksfordzkie. 00:15:55.641 --> 00:15:57.640 Od trzech lat debatuję. 00:15:57.641 --> 00:15:59.640 A powiedz mi, czy też spotkałaś się 00:15:59.641 --> 00:16:07.640 z taką niechęcią albo hejtem z powodu tego, co robisz, jak robisz, jak jasno i ostro 00:16:07.865 --> 00:16:09.640 się wypowiadasz na różne tematy? 00:16:09.641 --> 00:16:13.028 Znaczy, zdarza się taki czasami hejt w internecie, 00:16:13.029 --> 00:16:15.640 ale to są zazwyczaj tak zwane anonimowe konta, 00:16:15.641 --> 00:16:17.766 piszące komentarze, my już sobie z tego nic nie robimy. 00:16:17.790 --> 00:16:21.640 Są osoby, które prywatnie gdzieś... Ja słyszę też od moich znajomych, 00:16:21.641 --> 00:16:25.640 że takie komentarze dostają, którzy działają, chodzi o osoby, które działają. 00:16:25.641 --> 00:16:28.417 Czyli ja takie dostaję, że to jest słabe, czy od osób. 00:16:28.418 --> 00:16:29.640 .. Ale słabe, bo? 00:16:29.641 --> 00:16:31.640 Słabe, bo po co? 00:16:31.641 --> 00:16:35.640 No i poglądy, tutaj chodzi o poglądy, że wielu osobom przeszkadzają pewne poglądy. 00:16:35.641 --> 00:16:37.640 Ale co, że 00:16:37.865 --> 00:16:39.640 za bardzo progresywne? 00:16:39.641 --> 00:16:43.640 Znaczy, ja nie nazywam nigdy praw człowieka progresywnymi, ale 00:16:43.641 --> 00:16:47.640 że to jest kontrowersyjne, że ja mam 17 lat, a zaczęłam 00:16:47.641 --> 00:16:50.640 na przykład protesty strajki kobiet, jak miałam tam 00:16:50.641 --> 00:16:53.640 13-14 lat i że ja już wtedy byłam zaangażowana i wyszłam 00:16:53.641 --> 00:16:55.640 na przykład z piorunem na ulicę. A dla mnie to się 00:16:55.641 --> 00:16:59.640 wydawało logiczne i rodzice powiedzieli mi "tak, to 00:16:59.641 --> 00:17:01.640 jest logiczne, to są prawa człowieka na przykład". 00:17:01.641 --> 00:17:03.640 Pamiętam wtedy, tata powiedział mi 00:17:03.990 --> 00:17:05.640 "to był zamach na prawa kobiet", jak 00:17:05.641 --> 00:17:08.440 byłam w ósmej klasie i dowiedziałam się o strajkach, czy w siódmej. 00:17:08.509 --> 00:17:11.640 No i po prostu czułam, że to jest ok, a spotykam się z komentarzami 00:17:11.641 --> 00:17:13.640 "teraz już sobie z tego nic nie robię", ale wtedy było to 00:17:13.641 --> 00:17:16.641 dla mnie trudne, jak nawet gdzieś osoby dorosłe, bliskie w moim 00:17:16.691 --> 00:17:19.640 otoczeniu uznały, że coś robię nie tak. A mi się wydawało to 00:17:20.240 --> 00:17:23.640 dobre dla wspólnoty i dobre dla miasta i dla kraju 00:17:23.641 --> 00:17:25.640 i takie w porządku. Ale ty sobie z tym nic nie robisz, nie? 00:17:25.641 --> 00:17:29.640 Nie, ja już z tego nic nie robię, bo mam wiele osób w moim 00:17:29.940 --> 00:17:33.640 aktywizmie, które mnie wspierają, mam rodziców, mam przyjaciół 00:17:33.641 --> 00:17:37.640 i po prostu już nie robię sobie z tego nic, bo wiem, że walczę o coś, w co wierzę 00:17:37.890 --> 00:17:39.640 i tak długo jak w to wierzę i uważam, że to jest słuszne, 00:17:39.641 --> 00:17:42.712 będę się angażować. No właśnie, a propos rodziców, 00:17:42.713 --> 00:17:45.640 Nina Katka, to nazwisko nie jest przypadkowe. 00:17:45.641 --> 00:17:49.640 Krzysztof Katka to jest znany na pewno na wybrzeżu, 00:17:50.090 --> 00:17:51.640 znany dziennikarz gazety wyborczej. 00:17:51.641 --> 00:17:55.640 Tutaj dużo jakby mówiłaś o rodzicach. 00:17:55.965 --> 00:17:59.640 Jak rozumiem, oni cię wspierają, bo to też już powiedziałaś. 00:17:59.641 --> 00:18:01.640 A co ty sądzisz o dziennikarstwie? Ostatnio wygłosiłaś 00:18:01.641 --> 00:18:05.640 jakiś taki speech w Krakowie podczas konkursu. 00:18:05.641 --> 00:18:08.899 No i co tam powiedziałaś o tych mediach? 00:18:08.900 --> 00:18:11.640 Powiedziałam, bo temat był wpływ mediów na 00:18:11.641 --> 00:18:13.766 społeczeństwo i powiedziałam o tym, jak media mogą być 00:18:13.790 --> 00:18:17.078 wspaniałym narzędziem dodawania informacji, bo też 00:18:17.079 --> 00:18:19.640 obserwuję i widziałam jak np. tata gdzieś wychodził, 00:18:19.641 --> 00:18:21.640 czy to wieczorem, czy jakiś wieczór wyborczy, 00:18:21.641 --> 00:18:23.640 czy coś, żeby napisać tekst, żeby poinformować 00:18:23.641 --> 00:18:25.640 o tym, co się dzieje i to było dla mnie zawsze niesamowite. 00:18:25.641 --> 00:18:29.024 No i też to... Zabierał czasem czy nie chciał? 00:18:29.323 --> 00:18:30.987 Ostatnio byłam. 00:18:31.062 --> 00:18:33.640 Ale też pamiętam np. otwarcie ECS-u. 00:18:33.641 --> 00:18:35.640 Ja byłam z tatą i tata pisał tekst, a ja tam zrobiłam 00:18:35.641 --> 00:18:37.929 jakieś zdjęcie i ono było w gazecie, jeszcze wtedy 00:18:37.930 --> 00:18:41.086 papierowej i ja byłam zachwycona tym, że to tam jest. 00:18:41.087 --> 00:18:43.640 Więc mam pozytywne podejścia, ale też widzę, 00:18:43.641 --> 00:18:45.640 tak jak powiedziałam w tym przemówieniu, które zostało tutaj 00:18:45.641 --> 00:18:49.000 wywołane, że jest... Media ogólnie też służą do manipulacji. 00:18:49.001 --> 00:18:51.640 Zdaję sobie sprawę, że wiem, jaka jest tego siła. 00:18:51.641 --> 00:18:53.640 W stosunku do dziennikarstwa? 00:18:53.715 --> 00:18:57.640 Nie chciałabym być dziennikarką, bo jestem zbyt zaangażowana i 00:18:57.641 --> 00:19:01.640 nie uważam, że byłabym w stanie obiektywnie przekazywać informacje, ale mam duży 00:19:01.641 --> 00:19:03.801 szacunek do wielu osób działających w dziennikarstwie. 00:19:04.140 --> 00:19:05.640 No dobrze, a kim byś chciała być? 00:19:05.641 --> 00:19:07.640 Już powiedzieliśmy, że masz 17 lat, jesteś 00:19:07.641 --> 00:19:09.640 wciąż w liceum, więc matura dopiero przed tobą 00:19:09.641 --> 00:19:13.640 w przyszłym roku. Czy ty masz już taki plan, że ty wiesz, co będzie za rok, dwa, 00:19:13.865 --> 00:19:15.640 pięć, dziesięć, już taki plan? 00:19:15.840 --> 00:19:17.640 Chcę być osobą, która zmieni coś w edukacji. 00:19:17.641 --> 00:19:21.640 Nie wiem jeszcze, z której strony to będzie możliwe, czy to będzie 00:19:21.641 --> 00:19:25.640 bardziej ta polityczna czy społeczna strona, ale bardzo chcę robić coś w edukacji, 00:19:25.641 --> 00:19:27.866 konkretnie tej edukacji obywatelskiej, bardzo mi na tym zależy. 00:19:27.890 --> 00:19:29.640 Chcę być cały czas osobą zaangażowaną w ruch 00:19:29.641 --> 00:19:31.640 feministyczny, bo to też jest mi bardzo bliskie. 00:19:31.990 --> 00:19:34.175 Studiować chcę prawo na Uniwersytecie Gdańskim. 00:19:34.176 --> 00:19:37.640 Myślę o jakichś dodatkowych kierunkach, czy to filozofia, 00:19:37.690 --> 00:19:39.640 czy tam gdzieś mi chodziła po głowie bioetyka 00:19:39.641 --> 00:19:43.277 akurat w Warszawie, ale prawo jest takim kierunkiem dla mnie oczywistym. 00:19:43.278 --> 00:19:45.640 Myślę, może prawo oświatowe już później, jako 00:19:45.641 --> 00:19:49.640 taka bardziej specjalizacja, bo widzę, że jako prawniczka mogę też pomagać osobom 00:19:49.641 --> 00:19:53.640 i też mogę mieć większy wkład w te zmiany, które chcę dokonywać, ale 00:19:53.641 --> 00:19:57.640 tak to gdzieś przy tej stronie społeczno-politycznej planuję zostać. 00:19:57.641 --> 00:19:59.640 I w Gdańsku planujesz zostać? W Gdańsku. 00:19:59.790 --> 00:20:03.640 Bo mówisz o sobie, że jesteś taką lokalną patriotką, tak? Tak. 00:20:03.641 --> 00:20:07.640 A to się może zmienić. Myślę, że to się nie zmieni, bo jakoś tak 00:20:07.641 --> 00:20:10.323 od chyba szóstej klasy szkoły podstawowej, kiedy tak 00:20:10.324 --> 00:20:13.113 się zaangażowałam w WOŚP, to tak zaczęłam czuć miasto. 00:20:13.114 --> 00:20:15.641 Zauważyłam, że ten Gdański jest faktycznie dla mnie specjalny. 00:20:16.040 --> 00:20:17.640 No też poznałam trochę 00:20:17.641 --> 00:20:21.640 historii stoczni, tata podstawiona takie zeszyty sierpniowe i dla mnie 00:20:21.641 --> 00:20:23.681 to się stało też bardzo ważne i ta lokalna historia 00:20:24.040 --> 00:20:27.640 spowodowała, że też się stałam ogromną lokalną patriotką, więc zawsze jak się 00:20:27.641 --> 00:20:29.640 przedstawiam, to mówię, że jestem gdańszczanką. 00:20:29.840 --> 00:20:33.640 Czy ty tą swoją pasją potrafisz zarażać innych? 00:20:33.641 --> 00:20:37.065 Masz taką sprawczość? 00:20:37.265 --> 00:20:37.640 Widzisz to? 00:20:37.641 --> 00:20:40.616 Czasami widzę i to są najpiękniejsze momenty wszystkich wydarzeń 00:20:40.617 --> 00:20:43.076 czy tych tak zwanych wielkich konferencji, jak 00:20:43.077 --> 00:20:45.640 przychodzą do mnie na przykład dwie, trzy osoby po 00:20:45.641 --> 00:20:47.640 wydarzeniu i mówią "Bardzo fajnie powiedziałaś 00:20:47.641 --> 00:20:51.640 i my chcemy zacząć samorząd uczniowski w naszej szkole, go rozwinąć" albo jak 00:20:51.641 --> 00:20:53.257 dostaję wiadomość na Instagramie po jakimś 00:20:53.281 --> 00:20:55.640 wystąpieniu, że ktoś chce rozpocząć szkolną grupę 00:20:55.641 --> 00:20:59.640 praw człowieka u siebie, bo ja o tym tyle gadałam na moim przemówieniu. 00:21:00.015 --> 00:21:02.576 Więc to są najpiękniejsze momenty zawsze, jak faktycznie 00:21:02.577 --> 00:21:05.185 mam odzew od jakichś osób, że one chcą zacząć 00:21:05.186 --> 00:21:07.640 działać i to jest absolutnie fantastyczne. 00:21:07.641 --> 00:21:09.640 Potem co? 00:21:09.641 --> 00:21:10.524 Polityka? 00:21:10.525 --> 00:21:13.640 Ta mniejsza i większa? Zobaczymy. 00:21:13.641 --> 00:21:17.640 Ja nie lubię stawiać tak dokładnie czy pójdę tutaj, czy tutaj, bo to też 00:21:17.641 --> 00:21:21.640 czuję, że nie o to w tym chodzi w aktywizmie i w tym całym działaniu społecznym, 00:21:21.690 --> 00:21:23.640 które ja chcę robić, żeby sobie usiąść i rozpisać 00:21:23.641 --> 00:21:25.640 za tyle lat będzie to, za tyle lat będzie to, 00:21:25.641 --> 00:21:27.640 a za 15 lat to ja w ogóle będę w ministerstwie. 00:21:27.890 --> 00:21:29.640 Zupełnie nie o to chodzi moim zdaniem. 00:21:29.740 --> 00:21:33.640 Chciałabym być tam, gdzie będę mogła robić najlepsze rzeczy do edukacji. 00:21:33.641 --> 00:21:37.640 Więc jeżeli to będzie kiedyś ta polityka, czy ta Warszawa, no to pewnie. 00:21:37.641 --> 00:21:39.640 Ale jeżeli to okaże się, że będzie Gdańsk 00:21:39.641 --> 00:21:41.640 i na przykład bardziej ruchy społeczne, to też 00:21:41.641 --> 00:21:43.721 jestem na to gotowa, po prostu zależy mi na efekcie. 00:21:44.090 --> 00:21:46.848 A polityka generalnie Ci się podoba? 00:21:46.849 --> 00:21:51.640 Taka, jaką uprawiają politycy w kraju? 00:21:51.641 --> 00:21:53.640 Nie wiem, czy można... Znaczy polityka, jako polityka 00:21:53.641 --> 00:21:56.585 mnie fascynuje i mnie bardzo interesuje. 00:21:56.586 --> 00:21:57.640 Podoba mi się, 00:21:57.865 --> 00:21:59.640 zależy od osoby, bo są 00:21:59.641 --> 00:22:01.944 osoby w polityce, które bardzo podziwiam, które bardzo lubię. 00:22:01.945 --> 00:22:05.640 Nie tyle, że się zawsze z nimi zgadzam, ale uważam, że mają jakiś taki 00:22:05.641 --> 00:22:09.640 uczciwy, czy w porządku sposób bycia i powodują, że 00:22:09.641 --> 00:22:11.640 chcę się do nich uśmiechnąć, nawet jak się nie zgadzam w połowie rzeczy. 00:22:11.641 --> 00:22:13.640 Ale też nie podoba mi się 00:22:13.641 --> 00:22:18.225 taka duża polaryzacja, to, że jednak polityka nie stała się już takim. 00:22:18.325 --> 00:22:20.395 .. Nie jest do końca narzędziem, żeby pomagać nam, 00:22:20.396 --> 00:22:23.640 mieszkańcom, mieszkankom, tylko takim, taką walką o stołki. 00:22:23.690 --> 00:22:26.934 Co oczywiście jest taką, myślę, naturalną niestety jej częścią. 00:22:27.134 --> 00:22:31.640 I nie wierzę w idealną politykę, bez manipulacji tych oszustw, ale wierzę w politykę 00:22:31.990 --> 00:22:33.640 może lepszą, odmłodzoną. 00:22:34.290 --> 00:22:39.640 Dobra, a po co iść głosować w wyborach do Parlamentu Europejskiego? 00:22:39.641 --> 00:22:40.241 No, co powiecie, Katka? 00:22:40.265 --> 00:22:42.769 - Słuchajcie, ja nie mogę zagłosować, więc teraz wszystkie 00:22:42.770 --> 00:22:45.640 osoby, które mogą zagłosować, muszą iść zagłosować. 00:22:45.641 --> 00:22:47.206 Bo? - Już mówię. 00:22:47.207 --> 00:22:49.640 Ponieważ to jest szansa, żeby zdecydować, jak my będziemy wyglądać 00:22:49.641 --> 00:22:51.438 na arenie międzynarodowej. To jest ogromna szansa, 00:22:51.439 --> 00:22:53.640 żeby zdecydować, w którą stronę pójdzie Polska. 00:22:53.641 --> 00:22:57.640 Czy to będzie Polska proeuropejska, wolnościowa, rozwijająca się 00:22:57.641 --> 00:22:59.640 z wartościami na przykład Unii, czy to będzie 00:22:59.641 --> 00:23:01.640 Polska, która gdzieś tam będzie eurosceptyczna. 00:23:01.915 --> 00:23:03.640 Myślę, że to jest bardzo ważny wybór i 00:23:03.790 --> 00:23:07.640 wiem, że te wybory do Europarlamentu nie są może tak ekscytujące, jak do Sejmu. 00:23:07.740 --> 00:23:09.640 I że przewidywania mogą być, że 00:23:09.641 --> 00:23:11.640 frekwencja będzie niższa, ale mam nadzieję, że zaskoczymy 00:23:11.641 --> 00:23:15.640 przewidywania i faktycznie Polki i Polacy pójdą zagłosować. 00:23:15.690 --> 00:23:17.640 Bardzo Ci dziękuję za te deklaracje 00:23:17.765 --> 00:23:19.184 i za tę rozmowę. 00:23:19.185 --> 00:23:22.750 Życzę powodzenia na różnych polach aktywności, żeby 00:23:22.850 --> 00:23:25.640 Ci się zawsze chciało, bo to jest bardzo cenne. 00:23:26.065 --> 00:23:31.640 A ja zapraszam do słuchania wszystkich podcastów "Jestem z Gdańska", ale także tego 00:23:31.641 --> 00:23:34.679 z aktywistką, feministką Niną Katką. 00:23:34.680 --> 00:23:37.640 Do zobaczenia i do usłyszenia. 00:23:37.641 --> 00:23:39.640 (muzyka)