WEBVTT 00:00:16.360 --> 00:00:21.360 "STOCZNIA. Człowiek. Przemysł. Miasto", to jest tytuł nowej wystawy czasowej, 00:00:21.361 --> 00:00:25.840 którą od piątku będzie można oglądać w Europejskim Centrum Solidarności. 00:00:26.340 --> 00:00:30.417 To jest wystawa zarówno o zakładzie pracy, o mieście, 00:00:30.429 --> 00:00:33.900 o historii, o polityce, ale także o ludziach. 00:00:33.901 --> 00:00:38.960 I w studiu też ludzie, doktor Magdalena Staręga, Europejskie Centrum Solidarności, 00:00:38.961 --> 00:00:43.840 członkini zespołu kuratorskiego tej wystawy i koordynatorka merytoryczna wystawy, 00:00:43.841 --> 00:00:46.520 no i Europejskie Centrum Solidarności, dyrektor Basil Kerski. 00:00:46.521 --> 00:00:48.040 Dzień dobry, witam Was w studiu. 00:00:48.041 --> 00:00:51.800 Zadałabym pytanie tak, kogo dziś interesuje Stocznia? 00:00:52.150 --> 00:00:59.720 Czy to nie jest już historia przebrzmiała, trochę zakopana, trochę odsunięta? 00:01:00.420 --> 00:01:02.280 Kogo dziś interesuje Stocznia? 00:01:03.380 --> 00:01:09.800 Ja bym szczerze chciała wierzyć, że wszystkich, na pewno wszystkich gdańszczan. 00:01:09.801 --> 00:01:15.300 My też może patrzymy na tą Stocznię troszkę inaczej, przez pryzmat osób, 00:01:15.301 --> 00:01:19.920 które są z nią bardzo silnie związane, dla których ta Stocznia jest ciągle żywa. 00:01:19.921 --> 00:01:24.840 I też trochę o nich i dla nich jest ta wystawa. 00:01:25.390 --> 00:01:28.772 Ale na pewno chcielibyśmy trafić do szerokiego 00:01:28.773 --> 00:01:34.260 grona odbiorców, do ludzi, którzy znają tą Stocznię, 00:01:34.460 --> 00:01:38.000 bo wiedzą, że ona w Gdańsku kiedyś była, funkcjonowała, 00:01:38.001 --> 00:01:42.425 że lata świetności ma już za sobą, ale też do tych młodych ludzi, którzy 00:01:42.437 --> 00:01:49.360 przychodzą, odwiedzają np. Ulicę Elektryków, pojawiają się na wernisażach, 00:01:49.361 --> 00:01:52.786 dla nich jest to miejsce rozrywki i też być może 00:01:52.886 --> 00:01:56.960 rodzi się pytanie, czym ta Stocznia kiedyś była. 00:01:56.961 --> 00:02:00.760 Więc myślę, że ta wystawa jest dla wszystkich zainteresowanych. 00:02:00.761 --> 00:02:03.771 Właśnie, czy ona ma w sobie taki mit, który może pociągnąć też 00:02:03.772 --> 00:02:09.160 kogoś, kto jest młody, kto właśnie głównie bywa przy Elektryków? 00:02:09.260 --> 00:02:11.440 Ja bym chciał nawiązać do tego pierwszego pytania. 00:02:11.441 --> 00:02:13.440 Mówimy o centrum miasta. 00:02:13.690 --> 00:02:18.440 Mówimy o części miasta, która dzisiaj jest w dużej mierze otwarta. 00:02:18.590 --> 00:02:24.440 Tam, gdzie jest otwarta, rodzi się nowe miasto i to nie tylko są usługi, nowe biura, 00:02:24.740 --> 00:02:26.440 które może częściowo będą stały puste, 00:02:26.441 --> 00:02:30.440 no ale to jest tak: instytucja kultury NOMUS, ECS, Sala BHP. 00:02:30.740 --> 00:02:35.040 ECS to przed pandemią ponad milion ludzi, którzy przychodzili do nas. 00:02:35.190 --> 00:02:38.040 To jest Ulica Elektryków, na której nie tylko się, przepraszam, pije piwo, 00:02:38.041 --> 00:02:42.440 ale też odbywają się wybitne wydarzenia, uważam, kultury muzycznej. 00:02:42.540 --> 00:02:48.440 Przyciągają ludzi z całej Polski. Ale nie zapomnijmy, to nieprawda, że to jest mit. 00:02:48.441 --> 00:02:51.440 Jednym z naszych ważnych działań w przygotowaniu wystawy 00:02:51.441 --> 00:02:54.380 było odwiedzenie zamkniętego oczywiście zakładu 00:02:54.381 --> 00:02:58.440 przemysłowego, Remontowa Holding na Wyspie Ostrów. 00:02:58.441 --> 00:03:04.440 Tam według danych firmy nadal 8 tysięcy ludzi bezpośrednio pracuje. 00:03:04.715 --> 00:03:09.091 Także wystawa spotka się z dużym zainteresowaniem po prostu 00:03:09.092 --> 00:03:12.440 bardzo różnych ludzi, nie tylko tych, którzy pracowali w Stoczni, 00:03:12.465 --> 00:03:14.675 bo to jest miejsce, w którym dzisiaj chyba 00:03:14.676 --> 00:03:17.440 spotykają się wszystkie żywioły naszego miasta. 00:03:17.441 --> 00:03:20.440 Jest bardzo reprezentatywne, jest bardzo centralne, 00:03:20.441 --> 00:03:23.440 ale też pokazujemy jego niezwykłą, światową historię, 00:03:23.441 --> 00:03:28.440 bo to był i dlatego robimy tę wystawę, to nie był prywatny zakład pracy, 00:03:28.490 --> 00:03:31.440 nie pokazujemy jakichś inwestorów prywatnych, 00:03:31.441 --> 00:03:34.440 którzy chcieli sobie statki budować i sprzedawać, 00:03:34.441 --> 00:03:36.440 tylko to jest wysokopolityczne miejsce. 00:03:36.441 --> 00:03:39.440 W połowie XIX wieku Prusy, państwo pruskie zbudowało 00:03:39.441 --> 00:03:45.440 pierwszą pruską, niemiecką, rządową, państwową stocznię. 00:03:45.441 --> 00:03:50.440 I to jest to DNA, bardzo niebezpieczne w państwach autorytarnych, 00:03:50.441 --> 00:03:55.440 służące wojnom, bardzo ciekawe, jak wchodzą w to ludzie, 00:03:55.441 --> 00:03:58.440 którzy chcą otwartego społeczeństwa, demokracji. 00:03:58.441 --> 00:04:02.440 Więc nieprzypadkowo mówimy o tym miejscu, nie tylko z powodu Solidarności. 00:04:02.840 --> 00:04:08.440 To zawsze było bardzo polityczne miejsce, w którym rozstrzygały się losy świata. 00:04:08.590 --> 00:04:11.440 Ja bym powiedział jeszcze jedno zdanie. 00:04:11.441 --> 00:04:17.440 Wydaje mi się, że też nie byłoby znaczenia Gdańska tak europejskiego, globalnego, 00:04:17.441 --> 00:04:21.440 gdyby nie ta decyzja wtedy w Berlinie, bo Polski nie było, 00:04:21.441 --> 00:04:24.440 Rzeczpospolitej nie było, to był czas zaborów, 00:04:24.890 --> 00:04:28.440 aby tam bardzo daleko od Berlina zbudować tak polityczne miejsce. 00:04:28.765 --> 00:04:31.440 W weekend rozmawiałem z Cezarym Obrachtem-Prondzyńskim, 00:04:32.015 --> 00:04:35.440 myślę bardzo dobrze znanym socjologiem, ale myślicielem. 00:04:35.590 --> 00:04:38.440 I Cezary też mówi: tak, to był chyba taki moment, 00:04:38.441 --> 00:04:43.440 który zmienił kierunek rozwoju i losów miasta całego. 00:04:43.441 --> 00:04:46.440 Dlatego w tytule miasta i ostatnie zdanie, też na przykład nie wiemy, 00:04:46.441 --> 00:04:50.440 że po I wojnie światowej był spór o Gdańsk i powstało Wolne Miasto, 00:04:50.441 --> 00:04:55.440 spór o pocztę, o kolej, też stocznia była tematem tego sporu. 00:04:55.441 --> 00:04:57.971 Także wchodząc w ten temat, otwieramy wszystkie 00:04:57.972 --> 00:05:00.440 historie naszego życia i naszej współczesności. 00:05:00.441 --> 00:05:03.440 A powiedzcie, jak powstała ta wystawa? 00:05:03.441 --> 00:05:08.566 Wydawałoby się, że ECS, który jest właściwie przy 00:05:08.567 --> 00:05:13.440 Stoczni, z tą Stocznią żyje. Jak Wyście ją tworzyli? 00:05:13.665 --> 00:05:17.105 To długo trwało, krótko, to był nadmiar materiałów 00:05:17.106 --> 00:05:22.440 i eksponatów, czy to był jednak deficyt? 00:05:22.441 --> 00:05:26.440 Ja bym powiedziała, że ta wystawa tworzyła się niemal od 00:05:26.441 --> 00:05:29.440 chyba początku istnienia ECS-u. My jesteśmy zrośnięci z tą przestrzenią. 00:05:29.441 --> 00:05:32.440 Ona zawsze była w naszej wrażliwości, zawsze byliśmy 00:05:32.515 --> 00:05:38.440 otwarci na to, co się w Stoczni nie tyle wydarzyło, co się dzieje obecnie. 00:05:38.441 --> 00:05:44.440 I jeszcze przed pracami nad wystawą stałą eksplorowaliśmy Stocznię, 00:05:44.441 --> 00:05:50.440 zbieraliśmy eksponaty. Tuż po otwarciu naszej nowej siedziby 00:05:50.441 --> 00:05:53.440 powstała też specjalna jednostka, która się tą Stocznią zajmowała, 00:05:53.441 --> 00:05:59.440 która Stocznię badała, która kwerendowała, zbierała różnego rodzaju materiały. 00:05:59.441 --> 00:06:04.440 Więc można powiedzieć, że ta wystawa jest takim zwieńczeniem 00:06:04.441 --> 00:06:09.440 naszych wieloletnich prac, takich co najmniej 8-letnich. 00:06:09.715 --> 00:06:15.440 Więc tak jak Pani zapytała, czy był nadmiar, no był nadmiar. 00:06:15.441 --> 00:06:19.440 Tego materiału uzbierało się bardzo, bardzo dużo. 00:06:19.441 --> 00:06:22.440 Trzeba było się silnie samoograniczać, ale mieliśmy ten komfort, 00:06:22.441 --> 00:06:25.440 że mogliśmy wybierać te rzeczy, które z naszego punktu widzenia 00:06:25.441 --> 00:06:28.274 były najważniejsze, które najlepiej oddziałają na 00:06:28.275 --> 00:06:32.440 takiego odbiorcę, który przychodzi do nas z różną wiedzą. 00:06:32.441 --> 00:06:36.440 Ale właśnie, to dzisiaj co, ta Stocznia jest na tych 500 m2, 00:06:36.441 --> 00:06:42.440 jaka to jest historia? Jak pokazać historię kilkuset lat, 00:06:42.441 --> 00:06:49.440 na pewno ponad setki, w sumie nie na dużej powierzchni? 00:06:49.441 --> 00:06:53.440 Znaczy po pierwsze, my już może nie widzimy tego, co widzą ludzie, 00:06:53.441 --> 00:06:57.440 którzy przyjeżdżają do Gdańska, już sam budynek ECS-u, 00:06:57.441 --> 00:07:03.440 autorstwa zespołu wokół Wojciecha Targowskiego, jest wielkim cytatem stoczniowym. 00:07:03.441 --> 00:07:05.440 Jest statkiem. 00:07:05.441 --> 00:07:11.440 Jest Stocznią, tak, bo ten tytuł Stocznia jest oczywiście metaforyczny, 00:07:11.441 --> 00:07:15.440 dotyczy bardzo różnych podmiotów stoczniowych, które działały. 00:07:15.441 --> 00:07:21.440 No i dzisiaj pod hasłem Stocznia mamy na myśli całą przestrzeń w mieście. 00:07:21.441 --> 00:07:25.440 Także i budynek. I Magda tutaj słusznie zwróciła uwagę, 00:07:25.441 --> 00:07:28.440 że właściwie to jest nasza druga wystawa o Stoczni, bo wystawa stała. 00:07:28.565 --> 00:07:33.440 Szczególnie opowieść o Sierpniu jest silnie zbudowana na doświadczeniu stoczniowym 00:07:33.441 --> 00:07:38.440 i to była też pierwsza taka dokumentacja naszych poszukiwań. 00:07:38.441 --> 00:07:43.440 Słynna suwnica, na której pracowała Anna Walentynowicz chociażby. 00:07:43.441 --> 00:07:47.440 Tablice postulatów to przecież też element tej działalności. 00:07:47.441 --> 00:07:53.440 Także to jest takie drugie podejście, o tyle ciekawe, bo nasza działalność dotyczyła 00:07:53.441 --> 00:08:00.440 dotychczas bardzo okresu Solidarności, a teraz pokazujemy, jak niezwykłą rzeczą 00:08:00.441 --> 00:08:07.440 była wola ludzi, robotników czy też inżynierów stoczniowych, 00:08:07.441 --> 00:08:12.440 aby w miejscu, które zawsze służyło autorytarnym systemom, 00:08:12.540 --> 00:08:16.440 jeszcze gorszym, niż PRL. III Rzesza, straszna rzecz, 00:08:16.441 --> 00:08:22.440 Wilhelmińska Rzesza, straszna, dwie wojny światowe. Żeby wreszcie uciec od tej nienawiści 00:08:22.441 --> 00:08:28.440 i nie poświęcać tego geniusza stoczniowców, takiej pracy, która służy budowaniu floty, 00:08:28.441 --> 00:08:34.440 ale nie floty, która broni, tylko atakuje. I to jest chyba takie niezauważone 00:08:34.441 --> 00:08:38.440 piękno tej rewolucji, że ona w tym miejscu się odbyła. 00:08:38.441 --> 00:08:45.440 No i właśnie pierwszy raz opowiadamy o 170 latach, wykraczamy z okresu XX wieku. 00:08:45.441 --> 00:08:49.440 Bardzo długi to jest okres. I mnóstwo eksponatów, nie da się powiedzieć o wszystkich, 00:08:49.441 --> 00:08:51.687 nawet pewnie nie da się zobaczyć ich wszystkich, 00:08:51.699 --> 00:08:56.463 odwiedzając raz czy dwa razy wystawę. Ale powiedzcie, co jest takiego dla Was 00:08:56.475 --> 00:08:59.440 ważnego, jakiegoś może emocjonalnego, 00:08:59.441 --> 00:09:03.440 coś, co może być szczególnie, albo co jest szczególnie cenne? 00:09:03.441 --> 00:09:08.440 To ja może bym wróciła jeszcze do tego pytania o to, jak skonstruowana jest wystawa, 00:09:08.441 --> 00:09:11.440 bo to się jakby bezpośrednio łączy z tym zagadnieniem. 00:09:11.565 --> 00:09:15.390 150-170 lat, bardzo długi okres, rzeczywiście 00:09:15.402 --> 00:09:18.440 bardzo dużo czasu poświęciliśmy na to, 00:09:18.540 --> 00:09:24.440 jak opowiedzieć tą Stocznię, żeby ona była na tyle przystępna, żeby ludzie zrozumieli, 00:09:24.441 --> 00:09:30.440 co było najważniejsze w jej historii. I rzeczywiście, opowiadając to wszystko 00:09:30.441 --> 00:09:36.440 w takim liniowym wymiarze, zauważyliśmy, bo taką próbę podjęliśmy na samym początku, 00:09:36.441 --> 00:09:39.890 że pewne ważne dla nas wątki gdzieś zanikają, 00:09:39.902 --> 00:09:43.440 a wydobyte są te, na których nam mniej zależy. 00:09:43.441 --> 00:09:46.870 Więc wydobyliśmy z tego całego bardzo 00:09:46.882 --> 00:09:51.440 różnorodnego, bardzo bogatego dziedzictwa Stoczni 00:09:51.441 --> 00:09:54.007 10 takich tematów historycznych, które najpełniej 00:09:54.019 --> 00:09:56.440 definiowały to, czym dla nas ta Stocznia jest. 00:09:56.441 --> 00:09:59.498 I dodaliśmy jeszcze trzy tematy współczesne, 00:09:59.510 --> 00:10:06.440 które są takim ważnym, współczesnym głosem na temat tego, czym Stocznia jest dzisiaj. 00:10:06.690 --> 00:10:13.440 A ta cenność, albo to, co jest zaskakujące, albo jakieś wyjątkowe? 00:10:13.540 --> 00:10:17.440 Co dla nas, czy dla zwiedzającego? 00:10:17.441 --> 00:10:21.440 Nie, nie, dla Pani. Odwiedzający to sami to jakoś pewnie ocenią. 00:10:22.040 --> 00:10:26.440 Dla mnie bardzo interesujące w tej wystawie jest to, że ona operuje kontrastem. 00:10:26.441 --> 00:10:30.440 Tak jak tutaj Pan dyrektor wspomniał, przeciwstawiamy to dziedzictwo pokojowej 00:10:30.441 --> 00:10:34.440 rewolucji Solidarności z jednej strony, a z drugiej mówimy, że Stocznia była 00:10:34.441 --> 00:10:37.232 narzędziem do prowadzenia brutalnej wojny. 00:10:37.244 --> 00:10:40.440 I takich zabiegów, wzmocnionych przez scenografię, 00:10:40.441 --> 00:10:45.440 pokazujące tą dwoistość dziedzictwa, mamy bardzo dużo. 00:10:45.490 --> 00:10:50.440 I one wydaje mi się, że będą silnie oddziaływać na naszych zwiedzających. 00:10:50.441 --> 00:10:52.451 Zazwyczaj przy dyskusji o Europejskim Centrum 00:10:52.463 --> 00:10:54.440 Solidarności, tak było przy wystawie stałej, 00:10:54.441 --> 00:10:59.440 też jest tak: tego za dużo, tego za mało. O tych nie mówicie, o tych mówicie za bardzo. 00:10:59.441 --> 00:11:02.440 Tym razem też taka dyskusja przed nami? 00:11:02.441 --> 00:11:05.440 Znaczy wydaje mi się, że są dwie debaty na temat ECS-u. 00:11:06.040 --> 00:11:12.440 Taki fetysz, taki wentyl, szczególnie dla tych, którzy potrzebują ciągle jakichś 00:11:12.441 --> 00:11:15.808 negatywnych konfrontacji, żeby jakby swoją 00:11:15.820 --> 00:11:19.440 rację, czy swoją tożsamość nawet zdefiniować. 00:11:19.441 --> 00:11:27.440 A druga debata to jest niekończąca się inspiracja tym, co się widzi u nas, 00:11:27.441 --> 00:11:32.440 bo to nie tylko wystawa stała, ale równolegle jest, uważam, pasjonująca, 00:11:32.441 --> 00:11:37.440 prosta, ale pasjonująca wystawa o tym, jak z Ukrainy w ostatnich 30 latach 00:11:37.640 --> 00:11:41.440 powstał naród polityczny, pokazujemy takie momenty kluczowe dla tożsamości. 00:11:41.441 --> 00:11:43.164 No dobrze, ale wracając do tego pierwszego wątku, 00:11:43.165 --> 00:11:45.440 Pan się nie boi tej dyskusji, że na powrót? 00:11:45.441 --> 00:11:49.440 To jest odpowiedź na to pytanie. Ja wiem, że ciągle mamy odpowiadać na te, 00:11:49.441 --> 00:11:54.440 przepraszam, prowokacje. I tutaj będą na pewno dwie debaty. 00:11:54.441 --> 00:12:00.440 Jedna obok wystawy, tak jak ktoś nam zarzucał, że nie ma Anny Walentynowicz 00:12:00.441 --> 00:12:06.440 na wystawie, a jest ta wspaniała, imponująca suwnica i ostatnia notacja jeszcze 00:12:06.441 --> 00:12:10.440 z Anną Walentynowicz przed jej tragiczną śmiercią. No i tutaj będą na pewno głosy 00:12:10.441 --> 00:12:14.440 takie, ludzi, którzy nie widzieli, a coś zarzucą, ale wydaje mi się, 00:12:14.441 --> 00:12:17.440 ja się cieszę, jestem przekonany na tych ludzi, którzy będą zaskoczeni, 00:12:17.441 --> 00:12:22.440 bo ich może ten temat nie interesował, albo też jestem ciekawy konfrontacji 00:12:22.441 --> 00:12:26.440 z tymi, którzy pracowali i zobaczą, że ich dzieło może jest szersze, niż tylko 00:12:26.441 --> 00:12:31.440 budowa statków. Także jest to wystawa mniej o statkach, bardziej o ludziach 00:12:31.441 --> 00:12:35.440 i dlatego nie wiemy, jaka będzie reakcja, ale będzie, wydaje mi się, pasjonująca. 00:12:35.441 --> 00:12:39.440 Ja liczę na to, ostatnie zdanie, że to będzie wystawa, która będzie 00:12:39.441 --> 00:12:42.521 ważnym głosem w rozwoju naszego miasta, bo wydaje mi się, że za mało czujemy, 00:12:42.890 --> 00:12:47.440 że doświadczamy takiej drugiej wielkiej odbudowy naszego centrum. 00:12:47.441 --> 00:12:53.440 Bo ta pierwsza nie była skończona z różnych powodów kryzysu, chociażby PRL-u 00:12:53.540 --> 00:13:00.440 i teraz też prywatni inwestorzy wchodzą. I mam taką wielką nadzieję, 00:13:00.840 --> 00:13:05.440 że każdy nauczy się coś o innym, że powstanie taki respekt tych 00:13:05.441 --> 00:13:09.440 poszczególnych aktorów i żywiołów, które są, że i kultura młodzieżowa jest ważna, 00:13:09.441 --> 00:13:14.440 i przemysł stoczniowy, i te usługi, które powstają, instytucje kultury, 00:13:14.441 --> 00:13:18.213 że to zbuduje taką tożsamość między nami i 00:13:18.214 --> 00:13:23.440 pomoże stworzyć naprawdę ważne, fajne centrum miasta. 00:13:23.441 --> 00:13:27.440 A wracając do mojego pytania o te ciekawe eksponaty, 00:13:27.940 --> 00:13:32.440 jeden z nich zakupiony przez Pana na targu w Oliwie, tak? 00:13:32.441 --> 00:13:36.440 Tak, to taki przypadek przy pracy naszej. 00:13:36.715 --> 00:13:40.440 Tak, to legitymacja polskiego robotnika przymusowego, 00:13:41.140 --> 00:13:46.440 stoczni Danziger Werft, która służyła absolutnie III Rzeszy. 00:13:46.441 --> 00:13:53.440 Tu Magda znalazła plan, bo nazwa tego obozu jest Holm, 00:13:53.441 --> 00:13:58.440 to znaczy Ostrów, myśleliśmy, że to na wyspie Ostrów, ale to jednak we Wrzeszczu. 00:13:58.840 --> 00:14:02.440 Tak, tak się cudownie złożyło, że w momencie, kiedy Pan dyrektor 00:14:02.441 --> 00:14:06.440 dokonał tego odkrycia, wiedzieliśmy już, że na wystawie chcemy pokazać 00:14:06.441 --> 00:14:11.440 plan tego obozu, ponieważ też poruszamy wątki związane z pracą przymusową 00:14:11.441 --> 00:14:16.440 dla Stoczni w czasie II wojny światowej, pracę w obozach, 00:14:16.441 --> 00:14:21.440 w filiach obozu Stutthof na potrzeby Stoczni, więc tutaj nagle 00:14:21.441 --> 00:14:24.440 pojawił się taki obiekt, który był dla nas idealnym dopełnieniem. 00:14:24.441 --> 00:14:27.440 Więc dużo takich niespodzianek w trakcie się też pojawiło. 00:14:27.441 --> 00:14:31.440 Ale ja chcę coś powiedzieć o czymś ulubionym. Ja jestem zachwycony, 00:14:31.441 --> 00:14:35.440 bo to dzieło Mirka Miłogrodzkiego, scenografią. Znaczy Państwo 00:14:35.441 --> 00:14:39.440 jeszcze nie widzieliście tej wystawy, to nie jest planszówka, 00:14:39.441 --> 00:14:44.440 to nie są ściany, na ścianach jakieś artefakty i pośrodku ustawione. 00:14:45.040 --> 00:14:47.440 To jest, dlatego jesteśmy chyba podekscytowani tą wystawą, 00:14:47.441 --> 00:14:50.440 bo to jest dziecko, które dopiero teraz widzimy, 00:14:50.590 --> 00:14:55.440 to jest w pełni wypełnione prawie 500 m2 pod sufit, konstrukcja 00:14:55.441 --> 00:15:01.440 specjalnie wybudowana, też taka przemysłowo-stoczniowa. 00:15:01.590 --> 00:15:05.440 I to jest, wydaje mi się, to przeżycie estetyczne. Artefakty mają tam 00:15:05.441 --> 00:15:09.440 swoje miejsce, ale wszystko razem buduje jakąś spójną całość. 00:15:09.441 --> 00:15:14.440 Takiej wystawy, od momentu budowy wystawy stałej, jeszcze nie robiliśmy. 00:15:14.441 --> 00:15:16.440 Także to jest chyba to. 00:15:16.441 --> 00:15:19.440 Zanim zapytam też o dalsze losy tej wystawy, 00:15:19.441 --> 00:15:23.440 chciałabym jeszcze zapytać Was o taki wątek, który mnie 00:15:23.690 --> 00:15:26.440 tak ciekawi, chociaż oczywiście tej wystawy jeszcze nie widziałam. 00:15:26.790 --> 00:15:30.440 Czytając książkę o Annie Walentynowicz, uderzył mnie taki element 00:15:30.490 --> 00:15:35.440 ciężkiej pracy kobiet. Że w tej stoczni, to wiadomo, że to zawsze 00:15:35.441 --> 00:15:40.440 była praca ciężka, ale jakoś wyjątkowo wydawała mi się ciężka dla kobiet. 00:15:40.441 --> 00:15:43.440 I tu też są takie wątki. W jednym z artykułów, który zapowiada 00:15:43.441 --> 00:15:49.440 tę wystawę, jest też to. To wydaje mi się współcześnie nieprawdopodobne 00:15:49.441 --> 00:15:51.524 w ogóle, żeby kobiety tak ciężko pracowały. I właściwie 00:15:51.525 --> 00:15:56.440 chciały chyba udowodnić mężczyznom, że dadzą radę? Tak to było? 00:15:56.515 --> 00:16:00.440 Brak siły roboczej chyba po wojnie też, wiele czynników. 00:16:00.441 --> 00:16:04.440 Tak, to generalnie sytuacja polityczna na to wpływała. 00:16:04.441 --> 00:16:07.440 My oczywiście od tego wątku nie uciekamy, też wspominamy o kobietach, 00:16:07.640 --> 00:16:12.440 które były bardzo istotne w Stoczni. Jeszcze przed II wojną światową 00:16:12.441 --> 00:16:17.440 w Wolnym Mieście Gdańsku też pracowały w Stoczni przy takich 00:16:17.441 --> 00:16:20.440 drobniejszych pracach. No i pokazujemy, jak ta zmienna sytuacja, właśnie 00:16:20.441 --> 00:16:25.686 polityczna, wpływała też na liczbę zatrudnienia kobiet. 00:16:25.687 --> 00:16:33.440 W dobie stalinizmu kobiety, właściwie ich prawa do pracy zostały zrównane. 00:16:33.441 --> 00:16:38.440 Zaczęły pracować w zawodach typowo męskich. Stocznia prowadziła 00:16:38.441 --> 00:16:42.440 szkolenia dedykowane kobietom. Tutaj dobrym przykładem jest Anna Walentynowicz, 00:16:42.441 --> 00:16:47.440 która zanim została suwnicową, to pracowała jako spawacz. 00:16:47.441 --> 00:16:51.440 A potem, jak ta sytuacja już się zmienia, jest powrót do tego tradycyjnego 00:16:51.441 --> 00:16:58.554 modelu, żeby kobieta zajmowała się domem, dziećmi i ta liczba kobiet znowu spada. 00:16:58.555 --> 00:17:03.440 Ale to było bardzo ważne wyzwanie, to znaczy, jak pokazać 00:17:03.441 --> 00:17:08.440 te bardzo ciężkie warunki pracy, nie tylko z powodów jakby technologicznych, 00:17:08.441 --> 00:17:12.440 ale z powodów politycznych. Bo wiadomo, że III Rzesza brutalnie 00:17:12.441 --> 00:17:17.440 wykorzystywała czy robotników przymusowych, czy więźniów obozów 00:17:17.441 --> 00:17:23.440 koncentracyjnych, ale też wiemy, że z czasów PRL-u nie dbano o jednostki, 00:17:23.441 --> 00:17:28.440 to była też przyczyna przecież całego protestu i ruchu, też pokazujemy 00:17:28.441 --> 00:17:35.440 katastrofy przy pracy. Ale z drugiej strony, nawet w tych czasach 00:17:35.441 --> 00:17:39.440 autorytarnych, chociażby PRL jest dobrym przykładem, to też ta praca budowała 00:17:39.441 --> 00:17:46.440 jakąś niezależną godność. I wydaje mi się, że tu jest taka chyba zdrowa równowaga 00:17:46.441 --> 00:17:52.440 między pokazaniem systemu, który wykorzystuje ludzi, a dzisiaj żyją z nami ludzie, 00:17:52.615 --> 00:17:59.440 którzy bez nostalgii, ale pamiętają swoją pracę jako godną, wnieśli jednak coś 00:17:59.441 --> 00:18:02.728 w rozwój nie tylko Stoczni, miasta, państwa. 00:18:02.740 --> 00:18:05.440 I to nie jest łatwe w tej opowieści, 00:18:05.640 --> 00:18:08.440 ale chyba to pokazaliśmy, te dwie strony tego medalu. 00:18:08.640 --> 00:18:12.440 Ciekawy jest wątek finansowania tej wystawy. Chyba nieczęsto się zdarza, 00:18:12.441 --> 00:18:17.440 że finansowana jest przez osoby prywatne i to takie? 00:18:17.490 --> 00:18:22.440 Znaczy jest jeden trudny wątek, przepraszam, że jestem od trudnych wątków. 00:18:22.441 --> 00:18:28.440 Jestem zachwycony, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 00:18:28.765 --> 00:18:33.440 tutaj przy wsparciu ministra Glińskiego, naszego organizatora, 00:18:33.840 --> 00:18:39.440 ubiega się o wpisanie Stoczni na listę UNESCO. I tutaj ECS, ale też Miasto Gdańsk, 00:18:39.441 --> 00:18:41.638 Pani prezydent, nie wiem, czy to media 00:18:41.650 --> 00:18:44.440 zauważyły, weszły w ten polityczny ekumenizm, 00:18:44.490 --> 00:18:49.440 bo jednak Stocznia łączy. Ale niestety nasze starania o to, żeby pozyskać dotacje, 00:18:49.441 --> 00:18:54.440 bo to jest naprawdę bardzo duży projekt, a ECS finansował kiedyś pierwszą dokumentację 00:18:54.441 --> 00:19:00.440 zabytków i też byliśmy ważnym i jesteśmy ważnym argumentem wobec ekspertów 00:19:00.441 --> 00:19:06.440 zewnętrznych u nas, jest udokumentowany ten uniwersalny wymiar. 00:19:06.441 --> 00:19:09.440 Niestety nie dostaliśmy publicznych dotacji. 00:19:09.441 --> 00:19:11.440 Czy odmówiono? 00:19:11.441 --> 00:19:19.440 Dyplomatycznie powiedziałbym, sprawa otwarta, bo liczę na dalszą współpracę. 00:19:19.441 --> 00:19:27.440 No i tutaj oprócz miasta, marszałka, pojawił się kompletnie nam nieznany, 00:19:27.441 --> 00:19:31.440 bo przedtem się nie znaliśmy, prywatny sponsor. 00:19:31.441 --> 00:19:35.440 Tu możemy powiedzieć, to jest rodzina Piotra Soyki, Henryka Soyki, 00:19:35.441 --> 00:19:41.440 to znaczy prezesa, dyrektora i też założyciela 70 lat temu Stoczni Remontowej. 00:19:41.441 --> 00:19:47.440 To jest związane z tym, że 2 lata temu, przed pandemią, też przed śmiercią 00:19:47.441 --> 00:19:52.440 Pana Piotra Soyki, byliśmy u niego, żeby mu przedstawić ideę, mówiąc o tym, 00:19:52.441 --> 00:19:56.008 że nie wyobrażamy sobie tej opowieści bez tej 00:19:56.020 --> 00:19:59.440 Stoczni, która dzisiaj jest tak decydująca. 00:19:59.441 --> 00:20:03.440 On nam zaczął opowiadać o swojej rodzinie, o swojej tradycji, o swoim doświadczeniu. 00:20:03.441 --> 00:20:08.440 My zaproponowaliśmy notację wtedy, ale ta współpraca nie miała kontynuacji. 00:20:08.441 --> 00:20:12.872 No i tutaj jego córki, które nie pracowały w Stoczni, 00:20:12.873 --> 00:20:16.440 zwróciły się do nas z pytaniem, czy mogą pomóc. 00:20:17.040 --> 00:20:20.644 I nastąpił taki bardzo intensywny dialog, 00:20:20.656 --> 00:20:24.440 też na temat historii tej Stoczni Remontowej. 00:20:24.915 --> 00:20:30.440 Ta wystawa będzie do września przyszłego roku, a potem co, pojedzie w tournée? 00:20:30.590 --> 00:20:35.440 Jaki macie plan? Czy na dziś nie ma jeszcze takiego planu? 00:20:36.640 --> 00:20:38.440 Panie dyrektorze. 00:20:38.665 --> 00:20:44.440 Znaczy ja uważam, że to jest taka, to mogę otwarcie powiedzieć, bo to jako zespół, 00:20:44.441 --> 00:20:47.007 to jest taka wystawa, którą naprawdę każda Polka, 00:20:47.019 --> 00:20:49.440 każdy Polak czy Europejczyk powinien zobaczyć. 00:20:49.441 --> 00:20:54.440 To jest jednak kolebka nie tylko Solidarności, naszej drugiej niepodległości. 00:20:54.441 --> 00:20:59.440 To jest wyjątkowe miejsce. Gdańsk, to miejsce Gdańska. 00:20:59.441 --> 00:21:06.440 I myślę, że ta wystawa powinna naprawdę być w symbolicznych miejscach Polski. 00:21:06.441 --> 00:21:08.440 Już mówiliśmy dzisiaj, na Wawelu. 00:21:08.441 --> 00:21:11.334 Jeśli spotka się z pozytywnym 00:21:11.346 --> 00:21:14.440 odbiorem, jeśli ludzie uznają, że ona jest ważna, 00:21:14.490 --> 00:21:18.440 to myślę, że powinna na stałe zostać w przestrzeni też Gdańska, bo ona jest też 00:21:18.441 --> 00:21:23.440 z takiego materiału stworzona, blachy, stali, ona jest na długi czas. 00:21:23.490 --> 00:21:28.440 U nas jest na pewno do 30 września przyszłego roku, dosyć czasu. 00:21:28.990 --> 00:21:32.440 Jest też audioprzewodnik przy wystawie. Będą też katalogi. 00:21:32.465 --> 00:21:36.440 Ich nie ma, bo chcieliśmy jednak tą wystawę udokumentować w katalogu. 00:21:36.640 --> 00:21:42.440 Ona w tych godzinach, minutach już jest ostatecznie montowana. 00:21:43.140 --> 00:21:46.440 Także to jest naprawdę wystawa dla wszystkich, 00:21:46.441 --> 00:21:52.440 których interesują współczesne przemiany, ale chcą wiedzieć, skąd pochodzimy. 00:21:52.441 --> 00:21:59.440 I nawet te osoby, które nie pochodzą z rodzin stoczniowych, odnajdą tam siebie. 00:21:59.890 --> 00:22:02.912 A tak na koniec, wszystko zapięte tak na ostatni 00:22:02.913 --> 00:22:07.440 guzik, czy jeszcze taka troszkę atmosfera nerwowa? 00:22:07.441 --> 00:22:11.440 Pewne kontrolowane opóźnienie jest mile widziane, prawda? 00:22:11.441 --> 00:22:14.440 Zawsze wpisujemy coś takiego w harmonogram. 00:22:15.240 --> 00:22:19.440 Natomiast dzisiaj myślę, że zakończyły się już prace montażowe. 00:22:19.441 --> 00:22:27.440 Trwają ostatnie porządki, więc jutro już powitamy przewodników turystycznych. 00:22:27.441 --> 00:22:31.440 Już oni jako pierwsi tą wystawę będą mogli zwiedzić. 00:22:31.441 --> 00:22:36.256 Więc z pewną dozą nieśmiałości, ale mogę chyba powiedzieć 00:22:36.257 --> 00:22:40.440 na tym etapie, że wystawa jest już właściwie gotowa. 00:22:40.441 --> 00:22:42.440 A wszystkich rozumiem zapraszamy od piątku. 00:22:42.441 --> 00:22:45.440 No i też weekend na oprowadzanie kuratorskie. 00:22:45.441 --> 00:22:48.440 Tutaj Magda będzie między innymi oprowadzała. 00:22:48.441 --> 00:22:51.109 Także oprócz audio guide'u też takie bardzo osobiste 00:22:51.121 --> 00:22:53.440 wprowadzenie dla wszystkich zainteresowanych. 00:22:53.441 --> 00:22:55.440 Dziękuję Wam za tę rozmowę. 00:22:55.441 --> 00:22:59.440 Zapraszamy na wystawę pod tytułem "Stocznia". 00:22:59.441 --> 00:23:01.440 To taki skrótowy tytuł. 00:23:01.441 --> 00:23:04.440 A ja zapraszam także do słuchania podcastów Jestem z Gdańska, 00:23:04.441 --> 00:23:07.440 zarówno na gdańsk.pl, jak i na profilu Miasta Gdańska na Spotify. 00:23:07.441 --> 00:23:09.440 Do zobaczenia i do usłyszenia.