WEBVTT 00:00:00.000 --> 00:00:05.800 Pod hasłem Polski Ład, a zwłaszcza Program Inwestycji Strategicznych, 00:00:05.801 --> 00:00:09.200 w skrócie PIS, kryje się wiele, wiele projektów. 00:00:09.201 --> 00:00:12.400 Już kilkakrotnie Państwa informowaliśmy o tym, 00:00:12.600 --> 00:00:17.600 jakie projekty złożyliśmy, na jakie otrzymaliśmy promesę dofinansowania, 00:00:17.601 --> 00:00:21.700 więc pozwólcie proszę, że zanim powiemy o tych kolejnych projektach, 00:00:21.775 --> 00:00:28.600 które wczoraj złożyliśmy, też porządkująco przypomnę, co się wydarzyło do tej pory. 00:00:28.601 --> 00:00:34.600 Otóż w I edycji, która rozpoczęła się jeszcze w ubiegłym roku, 00:00:35.000 --> 00:00:41.800 złożyliśmy 3 wnioski, w tym między innymi na przebudowę ulicy Kielnieńskiej. 00:00:41.801 --> 00:00:44.700 I to jest ten projekt. 00:00:45.050 --> 00:00:48.646 Poza tym była przebudowa Łąkowej, rozbudowa 00:00:48.647 --> 00:00:53.200 szkoły, także w Osowej, przy ulicy Wodnika. 00:00:53.250 --> 00:00:56.900 I w tej I edycji otrzymaliśmy promesę dofinansowania 00:00:56.901 --> 00:01:04.200 w wysokości 80 milionów właśnie na przebudowę ulicy Kielnieńskiej. 00:01:04.350 --> 00:01:09.700 Jak Państwo pewnie wiedzą, czy nie, jesteśmy w trakcie postępowania przetargowego. 00:01:09.800 --> 00:01:13.833 W II edycji z kolei, o której informowaliśmy 00:01:13.834 --> 00:01:19.300 Państwa zimą, także złożyliśmy 3+2 projekty, 00:01:19.301 --> 00:01:24.400 bo tam także była opcja, jeśli chodzi o projekty związane z terenami 00:01:24.900 --> 00:01:27.900 poPGE-rowskimi, porolniczymi. 00:01:27.901 --> 00:01:37.800 I to postępowanie, ten konkurs, bo nie bardzo wiem, jak mówić o Polskim Ładzie 00:01:37.801 --> 00:01:41.100 i tym Programie Inwestycji Strategicznych, jeszcze nie został rozstrzygnięty. 00:01:41.101 --> 00:01:45.000 Natomiast w tej II edycji otrzymaliśmy promesę dotyczącą 00:01:45.001 --> 00:01:51.600 dofinansowania pierwszego etapu budowy ulicy Nowej Świętokrzyskiej 00:01:51.900 --> 00:02:00.200 od pętli w okolicach zbiornika Augustowska do ulicy mniej więcej Niepołomickiej. 00:02:00.625 --> 00:02:06.900 I tutaj, jak Państwo wiedzą, projekt jest w przygotowaniu. 00:02:06.901 --> 00:02:10.664 Będziemy niebawem ogłaszać postępowanie na wybór 00:02:10.665 --> 00:02:15.500 wykonawcy, który będzie, mam nadzieję, ofertę złoży 00:02:15.501 --> 00:02:21.100 i będą one ofertami, które będziemy mogli zaakceptować, jeśli chodzi o budżet. 00:02:21.550 --> 00:02:27.200 Kolejna edycja, bo tych edycji już było rzeczywiście kilka. 00:02:27.250 --> 00:02:31.500 Nie mogliśmy w niej startować z racji tego, 00:02:31.501 --> 00:02:35.300 że była ona skierowana do gmin o statusie uzdrowiskowym, 00:02:35.301 --> 00:02:40.400 więc gmina Miasta Gdańska taką gminą nie jest. 00:02:40.401 --> 00:02:42.700 Natomiast ta edycja, V edycja, 00:02:42.850 --> 00:02:46.700 to dofinansowanie rozwoju stref przemysłowych. 00:02:46.750 --> 00:02:51.100 I nasze miasto takie strefy przemysłowe ma, 00:02:51.101 --> 00:02:56.300 przede wszystkim one związane są rzeczywiście z portami. 00:02:56.301 --> 00:03:01.600 I tutaj 2 projekty, o których później bardziej szczegółowo 00:03:01.601 --> 00:03:04.900 opowie Pan prezydent Piotr Grzelak, który, jak Państwo wiedzą, 00:03:05.150 --> 00:03:10.700 od ponad miesiąca odpowiada właśnie także za projekty inwestycyjne. 00:03:10.701 --> 00:03:14.300 Pierwszy projekt, który składamy, to rozbudowa i modernizacja 00:03:14.301 --> 00:03:22.200 węzłów sieci dojazdowej do Portu Gdańsk, zarówno węzłów kolejowych, jak i drogowych. 00:03:22.201 --> 00:03:26.200 Jest to projekt szacowany i myślę, że dzisiaj musimy bardzo mocno 00:03:26.201 --> 00:03:30.600 tego się trzymać, ponieważ każdy z nas, kto obserwuje rynek budowlany, 00:03:30.601 --> 00:03:38.100 wie, jak bardzo dzisiaj nawet szacunki, które są szacunkami bardzo świeżymi, 00:03:38.101 --> 00:03:44.200 mogą się rozmijać z ofertami, które są składane przez potencjalnych wykonawców. 00:03:44.201 --> 00:03:48.800 Projekt przez nas szacowany jest na ponad 255 milionów złotych. 00:03:49.000 --> 00:03:53.600 Maksymalne możliwe dofinansowanie to 250 milionów złotych. 00:03:53.601 --> 00:04:00.500 Drugi projekt także dotyczy portu, ale obszaru Portu Północnego w Gdańsku. 00:04:00.725 --> 00:04:06.700 I tu składamy projekt dotyczący budowy układu drogowego. 00:04:06.701 --> 00:04:09.626 To jest zarówno ulica Ku Ujściu, zaraz szczegółowo 00:04:09.627 --> 00:04:12.500 o tym Pan prezydent Grzelak będzie mówił. 00:04:12.501 --> 00:04:16.578 Dla nas ten projekt szacowany, kosztorysowany przez 00:04:16.579 --> 00:04:20.600 rzeczoznawców jest na ponad 102 miliony złotych. 00:04:20.700 --> 00:04:25.500 I tu możliwe jest dofinansowanie w wysokości 100 milionów złotych. 00:04:25.650 --> 00:04:28.800 Wczoraj te projekty zostały zgłoszone. 00:04:28.801 --> 00:04:31.100 Nie wiemy, kiedy będzie rozstrzygnięcie. 00:04:31.101 --> 00:04:35.700 Natomiast chcę o jednej rzeczy powiedzieć. 00:04:35.701 --> 00:04:39.900 Miasto Gdańsk za każdym razem, kiedy jest możliwość pozyskania 00:04:40.300 --> 00:04:44.400 dofinansowania zewnętrznego, czy to z Banku Gospodarstwa Krajowego 00:04:44.401 --> 00:04:49.900 na projekty mieszkaniowe, czy z projektów Programu Inwestycji 00:04:49.901 --> 00:04:56.000 Strategicznych PIS, czy innych, zawsze będzie z tego korzystać. 00:04:56.001 --> 00:05:00.900 Natomiast musimy o jednej rzeczy głośno mówić i przypominać. 00:05:00.950 --> 00:05:06.373 Skutki zmian podatkowych, najpierw w wyniku Polskiego 00:05:06.374 --> 00:05:11.500 Ładu, to jest -270 milionów wpływów bieżących. 00:05:11.800 --> 00:05:16.900 Zmiany podatkowe, które weszły w życie teraz, od 1 lipca, 00:05:16.901 --> 00:05:21.400 to jest kolejne -200 milionów złotych, czyli mniej więcej 00:05:21.700 --> 00:05:24.800 w 4-miliardowym budżecie naszego miasta 00:05:25.075 --> 00:05:31.300 nagle co roku znika niemal 500 milionów złotych wpływów bieżących. 00:05:31.301 --> 00:05:35.200 Bo te pieniądze, o których rozmawiamy, które są pozyskiwane właśnie 00:05:35.201 --> 00:05:38.300 w ramach chociażby tego Programu Inwestycji Strategicznych, 00:05:38.550 --> 00:05:40.900 to są pieniądze na inwestycje. 00:05:41.100 --> 00:05:43.800 Cieszymy się, że one są, to nas bardzo cieszy. 00:05:44.050 --> 00:05:49.000 Ale problemem dzisiaj, zarówno Miasta Gdańska, jak i innych samorządów, 00:05:49.300 --> 00:05:54.400 są malejące wpływy bieżące, a bardzo dynamicznie rosnące wydatki bieżące. 00:05:54.401 --> 00:05:58.100 Myślę, że każdy z Państwa też to widzi w swoim budżecie domowym. 00:05:58.350 --> 00:06:01.100 Czekamy na rozstrzygnięcie postępowania dotyczącego 00:06:01.101 --> 00:06:06.300 chociażby energii dostarczanej w naszym mieście i tak dalej, i tak dalej. 00:06:06.301 --> 00:06:06.800 Dziękuję. 00:06:06.975 --> 00:06:09.600 Tak jak Pani prezydent przed chwilą powiedziała, 00:06:09.950 --> 00:06:15.700 w jakim stopniu odbiera się niezależność, budując w ten sposób system rozdawniczy, 00:06:15.950 --> 00:06:19.800 co nie jest dobre dla wzmacniania samorządu. 00:06:20.050 --> 00:06:23.820 Tym niemniej, w przypadku projektów, które dzisiaj 00:06:23.821 --> 00:06:26.600 zgłaszamy, czy zgłosiliśmy wczoraj, trzeba powiedzieć, 00:06:26.601 --> 00:06:32.100 że współpracujemy ręka w rękę z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk. 00:06:32.150 --> 00:06:35.300 Wczoraj też kontaktowałem się z prezesem Greinke. 00:06:35.650 --> 00:06:40.900 Razem będziemy pracowali nad tym, żeby te projekty zostały zrealizowane. 00:06:40.901 --> 00:06:41.400 Dlaczego? 00:06:41.401 --> 00:06:44.000 Dlatego, że w sytuacji geopolitycznej, 00:06:44.001 --> 00:06:47.800 w sytuacji, w której mamy blokadę portów ukraińskich, 00:06:47.875 --> 00:06:53.100 w których zmienia się rola portu w Sankt Petersburgu, 00:06:53.150 --> 00:06:56.200 który był konkurencyjnym dla portu gdańskiego, 00:06:56.201 --> 00:06:59.713 musimy wspólnie, i rząd, i samorząd, zrobić 00:06:59.714 --> 00:07:03.600 wszystko, żeby wzmocnić potencjał portu gdańskiego. 00:07:03.601 --> 00:07:07.600 I tak jak Pani prezydent Aleksandra Dulkiewicz powiedziała, 00:07:07.601 --> 00:07:11.600 mamy dwa rodzaje projektów, dwa pakiety projektów. 00:07:11.650 --> 00:07:16.800 Przedsięwzięć, które wzmacniają port wewnętrzny. 00:07:16.975 --> 00:07:19.800 Na roboczo mówimy tutaj o układzie, 00:07:19.801 --> 00:07:24.400 który nazywamy układem dróg drogowo-kolejowym Pelikan. 00:07:24.675 --> 00:07:26.550 I to jest właśnie wzmocnienie tego portu 00:07:26.551 --> 00:07:31.800 wewnętrznego, obejmującego ulicę Ku Ujściu, ulicę Chemików 00:07:32.200 --> 00:07:34.200 i ulicę Kujawską. 00:07:34.201 --> 00:07:36.600 I tam jest pełna przebudowa infrastruktury. 00:07:37.025 --> 00:07:40.600 I drogowej, i kolejowej, bo mamy przejazdy kolejowe, 00:07:40.601 --> 00:07:45.700 i wodociągowo-kanalizacyjnej, i melioracyjnej, 00:07:45.800 --> 00:07:49.400 i też elektrycznej, i teletechnicznej. 00:07:49.401 --> 00:07:51.000 Jest to bardzo poważny projekt. 00:07:51.001 --> 00:07:55.700 Tak jak Pani prezydent powiedziała, szacujemy na ponad 250 milionów złotych, 00:07:55.701 --> 00:07:59.600 ale pozwoli on właśnie w ramach portu wewnętrznego 00:07:59.601 --> 00:08:04.300 zwiększyć potencjał przeładunkowy w porcie wewnętrznym. 00:08:04.500 --> 00:08:09.100 I drugi element związany z Pomorskim Centrum Logistycznym. 00:08:09.101 --> 00:08:12.500 Tutaj przypomnę, na tym terenie mamy funkcjonującą 00:08:12.501 --> 00:08:15.800 Gdańską Agencję Rozwoju Gospodarczego, 00:08:15.850 --> 00:08:20.600 która bardzo aktywnie też wspiera rozwój gdańskiego portu. 00:08:20.601 --> 00:08:22.700 Poprzez budowę tej łącznicy, 00:08:23.075 --> 00:08:27.700 nowego odcinka ulicy profesora Andruszkiewicza, 00:08:27.925 --> 00:08:31.800 bo przypomnę, mamy kawałek wykonany już wcześniej, 00:08:32.150 --> 00:08:36.500 który prowadzi do budynku biurowego KOGA i kawałek dalej, 00:08:36.900 --> 00:08:44.900 budowa ulicy profesora Andruszkiewicza wraz ze skrzyżowaniem 00:08:45.300 --> 00:08:48.400 i łącznicę z profesora Andruszkiewicza, 00:08:48.401 --> 00:08:52.500 czyli wyjazd właściwie z terminala głębokowodnego w lewo 00:08:52.900 --> 00:08:59.600 w kierunku Warszawy na wiadukcie oraz taki przeplot między Nową Sucharskiego, 00:08:59.601 --> 00:09:06.300 Trasą Sucharskiego i jak Państwo kojarzycie, tam obok jest Stara Sucharskiego, 00:09:06.301 --> 00:09:11.200 czyli przeplot, zjazd na ulicę Starą Sucharskiego. 00:09:11.225 --> 00:09:14.800 Te dwa elementy, te dwa pakiety przedsięwzięć 00:09:14.801 --> 00:09:18.902 wzmocnią gdański port i wspólnie tutaj chcemy 00:09:18.903 --> 00:09:22.800 konkurować i doprowadzić do tego, żeby gdański port 00:09:23.100 --> 00:09:25.700 był najlepszym portem na Bałtyku. 00:09:25.701 --> 00:09:26.701 Dziękuję.