WEBVTT 00:00:06.000 --> 00:00:14.000 [MUZYKA] 00:00:15.048 --> 00:00:18.721 Dzień dobry Państwu, Roman Daszczyński, witam w programie 00:00:18.722 --> 00:00:23.547 "Wszystkie strony miasta" na portalu miasta gdańska gdańsk.pl. 00:00:23.697 --> 00:00:29.047 Dzisiaj naszym tematem będzie Port Gdańsk. 00:00:29.221 --> 00:00:32.482 Wszyscy mamy oczywiście świadomość, że taka 00:00:32.494 --> 00:00:36.071 firma, taka instytucja, taki zakład gospodarczy 00:00:36.072 --> 00:00:39.128 istnieje w mieście, ale nie każdy zdaje sobie 00:00:39.140 --> 00:00:42.071 sprawę, że jest to jedna z najważniejszych, 00:00:42.072 --> 00:00:47.130 największych firm w kraju, która dostarcza 8, nawet 00:00:47.131 --> 00:00:52.071 9% budżetu państwa, która zatrudnia tysiące ludzi. 00:00:52.246 --> 00:00:56.071 I na ten temat będziemy rozmawiać naszym gościem w studio. 00:00:56.072 --> 00:00:59.071 Jest pan mecenas Jacek Będykowski, dzień dobry. 00:00:59.171 --> 00:01:01.071 Dzień dobry panie rektorze, dzień dobry Państwu. 00:01:01.072 --> 00:01:07.071 Jacek Będykowski, czyli ekspert od prawa gospodarczego, który od wielu lat 00:01:07.072 --> 00:01:14.071 z Portem Gdańsk współpracuje, który był przy narodzinach DCT, 00:01:14.246 --> 00:01:17.499 czyli Terminala, Wielkiego Terminala Kontenerowego, 00:01:17.511 --> 00:01:20.071 który jest istotną częścią Portu Gdańsk. 00:01:21.071 --> 00:01:27.071 Panie mecenasie, na czym polega ten fenomen Portu Gdańsk, który w ciągu ostatnich dekad 00:01:27.072 --> 00:01:32.071 uróżnił do roli jednego z najważniejszych portów europejskich? 00:01:32.671 --> 00:01:37.071 Drodzy Państwo, panie redaktorze, rzeczywiście rozwój Portu Gdańskiego 00:01:37.072 --> 00:01:42.071 w ciągu ostatnich prawie 20 lat jest imponujący. 00:01:42.072 --> 00:01:45.683 My przeskoczyliśmy z pozycji portu średniego 00:01:45.695 --> 00:01:49.071 do pierwszej dziesiątki portów w Europie. 00:01:50.071 --> 00:01:53.921 Po roku 2023, ale ten bardzo przyspieszony 00:01:53.933 --> 00:01:58.071 rozwój tak naprawdę obserwujemy od roku 2007, 00:01:58.072 --> 00:02:05.071 kiedy w pełni ruszył z rozpędem Terminal Głębokowodny Kontenerowy DCT. 00:02:05.271 --> 00:02:07.680 I od roku, chociaż rzeczywiście trzeba mieć świadomość, że 00:02:07.692 --> 00:02:10.071 to jest tylko i wyłącznie część obrotów Portu Gdańskiego, 00:02:10.072 --> 00:02:17.071 i od roku 2007 do dzisiaj w zasadzie obserwujemy permanentny wzrost portu. 00:02:17.471 --> 00:02:20.759 W tym okresie rządów, nazwijmy to, bo też tak 00:02:20.771 --> 00:02:24.071 niektórzy lubią porównywać sobie politycznie, 00:02:25.071 --> 00:02:33.071 rządów PO, PSL, ten wzrost wynosił około 50% po roku 2007. 00:02:33.146 --> 00:02:41.071 Po roku 2015 on był nieco wolniejszy, natomiast rozwój trwał cały czas. 00:02:42.071 --> 00:02:46.018 Osiągnęliśmy około 53 milionów ton w roku 2021 i 00:02:46.030 --> 00:02:50.071 mamy szkokowy wzrost w ciągu ostatnich dwóch lat, 00:02:52.071 --> 00:02:55.879 absolutnie imponujący, od 28% w roku 2022, 18% w roku 00:02:55.891 --> 00:03:00.071 2023, kiedy wiele innych portów w Europie notowało spadki. 00:03:00.096 --> 00:03:06.071 I to nas ulokowało tak bardzo wysoko w hierarchii portów morskich w Europie. 00:03:06.121 --> 00:03:08.979 Natomiast trzeba mieć świadomość przyczyn 00:03:08.991 --> 00:03:12.071 tego wzrostu, bo ktoś mógłby pomyśleć sobie, 00:03:12.246 --> 00:03:16.073 że to są efekty znakomitego zarządzania, a przyczyna 00:03:16.085 --> 00:03:20.071 jest niestety znacznie bardziej prozaiczna i brutalna. 00:03:20.072 --> 00:03:25.071 O niej rzadko w Polsce rozmawiamy, to jest bardzo politycznie niepoprawny temat, 00:03:25.321 --> 00:03:28.071 ale ten wzrost portu gdańskiego zawdzięcza wojnie. 00:03:28.121 --> 00:03:32.006 My zrobiliśmy wojnie w Ukrainie. Generalnie Polska 00:03:32.018 --> 00:03:36.071 gospodarczo, to jest bardzo politycznie niepoprawne, 00:03:36.371 --> 00:03:42.071 zarobiła na wojnie na Ukrainie, przy czym to nie jest z tą niemaniecnego charakteru, 00:03:42.072 --> 00:03:44.436 bo po prostu jesteśmy beneficjentem gospodarczym 00:03:44.448 --> 00:03:47.071 sytuacji, w której z jednej strony pojawiło się u nas 00:03:47.072 --> 00:03:50.379 2 miliony uchodźców, czyli nowych konsumentów, 00:03:50.391 --> 00:03:54.071 gigantyczna liczba, a z drugiej strony przez Polskę 00:03:54.072 --> 00:03:56.829 przeszła przez te 2 lata cała pomoc dla Ukrainy, 00:03:56.841 --> 00:04:00.071 przeszła przez nasze porty, przeszła przez nasze koleje, 00:04:00.072 --> 00:04:03.889 przez firmy logistyczne, przeszła przez nasze 00:04:03.901 --> 00:04:08.071 granice, zapłaciła tu podatki, waty, cła, akcyzy. 00:04:08.621 --> 00:04:11.976 Zarobiliśmy na eksporcie z Ukrainy, który szedł 00:04:11.988 --> 00:04:16.071 tranzytem przez Polskę i zarobiliśmy na imporcie Ukrainy, 00:04:16.072 --> 00:04:21.071 który szedł tranzytem przez Polskę, stąd tak gigantyczny wzrost obrotów. 00:04:21.296 --> 00:04:24.257 Największy wzrost notowaliśmy w tych latach z jednej 00:04:24.269 --> 00:04:27.071 strony właśnie z tego powodu, czyli ukraińskiego, 00:04:27.771 --> 00:04:31.094 to jest na przykład obrót zboża, który wzrósł 00:04:31.106 --> 00:04:36.991 w ubiegłym roku o 60% w porcie gdańskim, ale to są również takie czynniki pośrednie, 00:04:37.003 --> 00:04:40.071 które po prostu zostały wywołane przez wojnę, 00:04:40.072 --> 00:04:43.835 czyli na przykład zwiększenie obrotu węgla 00:04:43.847 --> 00:04:48.071 kamiennego w roku '22, kryzys węglowy i paliwa. 00:04:48.271 --> 00:04:50.914 To jest bardzo istotny element również z perspektywy 00:04:50.926 --> 00:04:53.071 tej, o której Pan mówił, czyli podatkowej, 00:04:53.072 --> 00:04:57.071 ponieważ ropa do Polski już nie płynie rurą. 00:04:57.421 --> 00:05:01.160 Ropa do Polski płynie wyłącznie przez naftoport, co 00:05:01.172 --> 00:05:05.071 zaowocowało gigantycznym wzrostem obrotów naftoportu, 00:05:05.072 --> 00:05:10.071 znakomitej inwestycji lat 70-tych. Ja mam do niej też taki sentymentalny stosunek, 00:05:10.072 --> 00:05:14.071 ponieważ moja mama była jedną z projektantów naftoportu w latach 70-tych, 00:05:14.671 --> 00:05:17.773 także w jakimś stopniu czuję się zobligowany moralnie, 00:05:17.785 --> 00:05:21.071 żeby kontynuować tę przyjaźń i związki z Portem Gdańskim. 00:05:21.171 --> 00:05:26.071 My importujemy również ropę, która płynie do Niemiec. 00:05:26.072 --> 00:05:30.071 Zaopatrujemy przez naftoport płynie ropa dwóch rafinerii niemieckich, 00:05:30.121 --> 00:05:33.883 największej Leuny, znanej bardzo kiedyś, to już 00:05:33.895 --> 00:05:38.071 jest dla wielu młodych ludzi informacja historyczna, 00:05:38.072 --> 00:05:41.903 ale Leuna tak naprawdę kosztowała karierę Helmuta-Colla, 00:05:41.915 --> 00:05:45.071 afera związana z prywatyzacją rafinerii Leuna. 00:05:45.072 --> 00:05:48.331 Także wzrost produktów masowych, czyli ropa, gaz w 00:05:48.343 --> 00:05:52.071 Szczecinie, bo wzrosły bardzo obroty w terminalu gazowym, 00:05:52.072 --> 00:05:57.071 RNG w Świnoujściu, węgier kamienny w roku ubiegłym, on już spadł. 00:05:57.072 --> 00:06:03.071 Ten węgier był takim jednorazowym czynnikiem i zboże. 00:06:03.196 --> 00:06:07.071 Czy w tym wolumenie obrotów też są transporty sprzętu wojskowego? 00:06:07.072 --> 00:06:12.071 On, tak powiem, obrót specjalny idzie w sposób specyficzny, 00:06:12.072 --> 00:06:14.081 ale oczywiście zwiększa obroty Portu Gdańskiego, 00:06:14.093 --> 00:06:16.071 ponieważ Port Gdański na tych obrotach zarabia. 00:06:16.072 --> 00:06:18.691 Tak jak polskie koleje, które przewożą ten sprzęt, 00:06:18.703 --> 00:06:21.071 również na tym zarabiają kolosalne pieniądze. 00:06:21.072 --> 00:06:27.071 Zarabiamy na wojnie, ale można powiedzieć, że jesteśmy w ten sposób usprawiedliwieni 00:06:27.072 --> 00:06:31.060 ze względu na solidarność polskiego społeczeństwa 00:06:31.072 --> 00:06:35.071 z walczącą Ukrainą, ze społeczeństwem ukraińskim. 00:06:35.072 --> 00:06:38.179 No i ze względu na to, że potrafimy się z 00:06:38.191 --> 00:06:42.071 Ukraińcami dzielić, wspierać ich w wymierny sposób. 00:06:42.072 --> 00:06:44.824 To prawda, chociaż bywa z tym różnie, powiedzmy 00:06:44.836 --> 00:06:47.071 sobie, szczególnie w ostatnim okresie. 00:06:47.072 --> 00:06:49.071 Mówimy o poparciu? 00:06:50.071 --> 00:06:54.133 Mówimy o tym, tak, mówimy o poparciu naszym dla Ukrainy 00:06:54.145 --> 00:06:58.071 i pewnych jakby technicznych aspektach tego poparcia, 00:06:58.072 --> 00:07:00.588 bo też mamy do czynienia przecież od pół roku 00:07:00.600 --> 00:07:03.071 prawie z blokadą granicy polsko-ukraińskiej. 00:07:03.171 --> 00:07:09.071 I tak jak cieszymy się z tych obrotów portu w ciągu ostatnich dwóch lat, 00:07:09.072 --> 00:07:11.845 to musimy mieć świadomość, że tego typu 00:07:11.857 --> 00:07:15.071 jakby sytuacje czy działania nie są bez echa. 00:07:15.072 --> 00:07:17.850 Sukces Portu Gdańskiego nie jest efektem 00:07:17.862 --> 00:07:21.071 znakomitego zarządzania, tak jak powiedziałem, 00:07:21.072 --> 00:07:26.071 tylko jest skutkiem wojny, czyli pewne łańcuchy transportowe udało się przekierować, 00:07:26.072 --> 00:07:28.491 one wcześniej szły przez porty czarnomorskie, z uwagi 00:07:28.503 --> 00:07:31.071 na to, że Ukraina była odcięta od portów czarnomorskich, 00:07:31.072 --> 00:07:34.071 one przeszły do portów polskich, w szczególności do Gdańska. 00:07:34.072 --> 00:07:40.071 Gdańsk był największym beneficjentem tego tranzytu, ale z uwagi na blokadę, 00:07:40.121 --> 00:07:48.071 jakby życie nie znosi próżni i dzisiaj 90% eksportu zboża na przykład z Ukrainy, 00:07:48.072 --> 00:07:53.071 ale też bardzo wielu innych produktów idzie przez porty rumuńskie. 00:07:53.072 --> 00:07:55.792 Dlatego na przykład w tej statystyce, z której 00:07:55.804 --> 00:07:59.071 jesteśmy tak dumni, port w Konstancy wyprzedził Gdańsk. 00:07:59.072 --> 00:08:03.071 Port w Konstancy ma kilkanaście procent większe obroty niż port gdański 00:08:03.171 --> 00:08:07.071 i ta rozpiętość raczej się będzie zwiększać w najbliższych latach, 00:08:07.072 --> 00:08:10.119 bo można zakładać, że my niestety z uwagi na to, że 00:08:10.131 --> 00:08:13.071 przecięliśmy część tych łańcuchów transportowych, 00:08:13.072 --> 00:08:15.891 będziemy tracić trochę obroty z Ukrainą, a 00:08:15.903 --> 00:08:19.071 beneficjentem tych obrotów będą porty rumuńskie 00:08:19.072 --> 00:08:21.071 i być może w przyszłości odblokowane Odessy. 00:08:21.072 --> 00:08:25.071 Jest tutaj sposób oczywisty blokowanie granicy, protesty rolnicze, 00:08:25.072 --> 00:08:30.071 który szkodzi gospodarczo Gdańskowi w tym sensie, że portowi Gdańsk szkodzi. 00:08:30.072 --> 00:08:35.593 Myślę, że szkodzi Polsce, bo zwracam uwagę na to, że wolny 00:08:35.594 --> 00:08:40.071 handel z Ukrainą jest dla Polski gospodarczo korzystny. 00:08:40.296 --> 00:08:43.854 My na Ukrainę eksportowaliśmy w ostatnich latach, 00:08:43.866 --> 00:08:47.071 przeszło dwa razy więcej niż importowaliśmy. 00:08:47.072 --> 00:08:50.071 Ten import oczywiście tworzył pewne problemy, ale trzeba mieć świadomość, 00:08:50.072 --> 00:08:57.071 że w 2023 tylko na handlu z Ukrainą Polska na czysto zarobiła ponad 7 miliardów euro. 00:08:57.072 --> 00:09:04.071 Czyli handel z Ukrainą tworzył naszą nadwyżkę w handlu zagranicznym, 00:09:04.072 --> 00:09:07.071 bo ta nadwyżka sumarycznie wynosiła około 4 miliardów euro. 00:09:07.072 --> 00:09:12.071 Więc nie ma wątpliwości, że zablokowanie tego wolnego handlu z Ukrainą 00:09:12.072 --> 00:09:16.071 polskiej gospodarce nie służy. On jest korzystny dla większości gospodarki, 00:09:16.396 --> 00:09:19.559 jest niekorzystny dla pewnych grup producentów, 00:09:19.571 --> 00:09:22.071 w szczególności dla producentów zbóż. 00:09:22.072 --> 00:09:25.071 Był niekorzystny, czyli tak naprawdę dla jednej grupy zawodowej. 00:09:25.072 --> 00:09:28.274 I tak naprawdę, gdybyśmy chcieli się zachować 00:09:28.286 --> 00:09:31.071 mądrze, to powinniśmy jakoś skutecznie, 00:09:31.271 --> 00:09:34.071 językiem prawnym, jestem prawnikiem, indemnifikować, 00:09:34.072 --> 00:09:37.704 ale zapewnić zwiększone dopłaty dla producentów 00:09:37.705 --> 00:09:40.071 zbóż, po to, żeby oni się nie czuli poszkodowani. 00:09:40.121 --> 00:09:45.071 Natomiast to się nie powinno odbywać z pewnością kosztem całego obrotu z Ukrainą. 00:09:45.072 --> 00:09:52.071 Cofnijmy się jeszcze w czasie, mówił Pan, że ten wzrost, stały, imponujący wzrost, 00:09:52.171 --> 00:09:58.071 rozpoczął się około roku 2007. Co było tym głównym czynnikiem? 00:09:58.371 --> 00:10:02.071 Czynników było kilka. Pan jakby nawiązał do kontenerów. 00:10:02.072 --> 00:10:04.895 To jest rzeczywiście temat istotny, bo my w 00:10:04.907 --> 00:10:08.071 ogóle nie funkcjonowaliśmy na mapie kontenerowej 00:10:08.671 --> 00:10:14.071 Europy, portów Europy i świata. I pojawiliśmy się trochę deusek z Machina. 00:10:14.072 --> 00:10:19.071 W tamtym czasie to był głównie Sankt Petersburg i porty niemieckie. 00:10:20.071 --> 00:10:24.386 Ponad 80% kontenerów do Polski dojeżdżało samochodami 00:10:24.398 --> 00:10:28.071 przez porty w Hamburgu, Bremie i Rotterdamie. 00:10:28.072 --> 00:10:34.071 Stąd też, kiedy pojawił się pomysł budowy Wielkiego Portu Torunowego w Gdańsku, 00:10:34.246 --> 00:10:38.071 to z jednej strony on był bardzo egzotyczny dla decydentów. 00:10:38.221 --> 00:10:40.970 Kiedy moi klienci brytyjscy pojawili się u 00:10:40.982 --> 00:10:44.071 mnie w kancelarii z takim pomysłem w roku 2000, 00:10:44.072 --> 00:10:46.998 że chcieliby zbudować Wielki Port Kontenerowy na 00:10:47.010 --> 00:10:50.071 Otwartym Morzu, czyli w miejscu, gdzie nic nie ma. 00:10:52.221 --> 00:10:56.057 I że ten port będzie przyrodował milion kontenerów 00:10:56.069 --> 00:11:00.071 rocznie, to dla mnie to było objawienie, oczywiście. 00:11:00.072 --> 00:11:02.104 Ja kocham takie projekty, musiałem się nauczyć 00:11:02.116 --> 00:11:04.071 tego biznesu, bo tak jest w naszym zawodzie, 00:11:04.072 --> 00:11:08.071 żeby robić coś dobrze, to trzeba zrozumieć też problematykę. 00:11:08.072 --> 00:11:09.072 Który to był rok? 00:11:12.071 --> 00:11:20.071 2000. A oddany został decedent w czerwcu, czwartego lub szóstego czerwca 2006 roku. 00:11:20.321 --> 00:11:28.071 Pełno nieobrotów uzyskał w roku 2007. To wtedy port gdański przyrodował 70 tysięcy. 00:11:28.221 --> 00:11:31.914 Tak więc jak przyszedł ktoś, kto zaproponował milion TU, to 00:11:31.926 --> 00:11:36.071 rzeczywiście błodziło to duże politowanie i wyglądało egzotycznie. 00:11:36.072 --> 00:11:40.071 Ale też powiedzmy sobie szczerze, pojawił się bardzo silny lobbying w tym czasie 00:11:40.521 --> 00:11:43.255 ze strony tych portów, które były beneficjentem 00:11:43.267 --> 00:11:46.071 tego, że Polska portu kontenerowego nie posiada. 00:11:46.521 --> 00:11:50.062 I oczywiście, przez przedmiot moich poglądów, ja 00:11:50.074 --> 00:11:54.071 jestem, jak pan wie, członkiem Platformy Obywatelskiej 00:11:54.072 --> 00:11:57.896 i działaczem, to może brzmieć dziwnie, ale jest 00:11:57.908 --> 00:12:02.071 faktem, że porty niemieckie i Rotterdam i Antwerpia 00:12:02.072 --> 00:12:06.071 nie były specjalnie zachwycone takim pomysłem, iż grupa ekspertów brytyjskich, 00:12:06.072 --> 00:12:08.106 która budowała brytyjskie porty kontenerowe, 00:12:08.118 --> 00:12:10.071 ma ochotę wybudować coś takiego w Gdańsku. 00:12:10.072 --> 00:12:12.864 Ten lobbying był niestety skuteczny u wielu 00:12:12.876 --> 00:12:15.658 decydentów, bo naprawdę to była droga przez 00:12:15.659 --> 00:12:19.071 mękę, żeby doprowadzić do rozpoczęcia budowy. 00:12:19.072 --> 00:12:22.071 Kto się okazał hamulcowym tutaj na polskim gruncie? 00:12:22.072 --> 00:12:26.071 To znaczy, powiedzmy sobie szczerze, najskuteczniej te argumenty przeciwko 00:12:27.071 --> 00:12:35.071 trafiały do ówczesnego rządu lewicowego i do pierwszego rządu PiS-u. 00:12:35.072 --> 00:12:39.071 Czyli do rządu... PiS był bardzo podatny, niestety muszę powiedzieć na tę retorykę. 00:12:39.072 --> 00:12:42.807 Było bardzo wiele działań o takim charakterze wrogim, 00:12:42.819 --> 00:12:46.071 ale mimo wszystko udało nam się przeprowadzić. 00:12:46.072 --> 00:12:48.039 Ja ukrywam, że jestem bardzo dumny z tego, bo to 00:12:48.051 --> 00:12:50.071 od strony formalnej była bardzo trudna przeprawa, 00:12:50.271 --> 00:12:55.071 ale też wielkie wsparcie z jednej strony prezydenta Adamowicza, śp. 00:12:55.221 --> 00:12:57.316 który się po prostu absolutnie zaraził tym pomysłem, 00:12:57.328 --> 00:12:59.071 żeby budować taki poludańsko-kontynerowy... 00:12:59.072 --> 00:13:04.071 A on nie miał obaw, że jacyś Brytyjczycy zrobią tutaj... 00:13:04.072 --> 00:13:09.071 Nie, prezydent Adamowicz był zawsze bardzo, z dużą sympatią do Wielkiej Brytanii, 00:13:09.072 --> 00:13:13.071 śp. i Królewskiej Mości i... I to też miało znaczenie. 00:13:13.072 --> 00:13:15.071 I Brytyjskiego charakteru to miało oczywiście wielkie znaczenie, 00:13:15.072 --> 00:13:19.071 ale też muszę powiedzieć, że oba zarządy portów, które wtedy funkcjonowały 00:13:19.072 --> 00:13:25.071 i zarząd prezesa Kasprzaka i zarząd prezesa Cory, pomimo, że ich rządy, 00:13:25.072 --> 00:13:29.071 czyli ich ministrowie, niespecjalnie byli przyjaźnie nastawieni, 00:13:29.072 --> 00:13:34.071 to zarządzający portem w Gdańskim kierowali się bardziej interesem 00:13:34.072 --> 00:13:36.243 gospodarki morskiej i Gdańska, aniżeli 00:13:36.255 --> 00:13:39.071 niemądrymi przemyśleniami decydentów w Warszawie. 00:13:39.221 --> 00:13:42.071 Czyli na poziomie zarządów był rozsądek i umiejętność liczenia. 00:13:42.072 --> 00:13:46.071 Był rozsądek i było absolutne poparcie i muszę powiedzieć tutaj jakby 00:13:46.072 --> 00:13:51.071 panu prezesowi Kasprzakowi i panu prezesowi Corze należy się bardzo dobra pamięć, 00:13:51.072 --> 00:13:55.592 ponieważ oni potrafili bronić tych pomysłów przed różnymi 00:13:55.593 --> 00:13:59.071 niemądrymi pomysłami, które się pojawiały wtedy w Warszawie. 00:13:59.171 --> 00:14:07.071 Sprawa portu kontenerowego stawała wtedy, o ile pamiętam, nawet na forum sejmowym. 00:14:07.171 --> 00:14:10.569 Tak, było paru posłów, na przykład słynny pan posłowiacek 00:14:10.570 --> 00:14:14.071 Kurski, który składa interpelacje w naszej sprawie. 00:14:14.072 --> 00:14:18.071 Było wiele postępowań karnych, były postępowania służb. 00:14:18.221 --> 00:14:22.071 Ale interpelacje, że to nie ma prawa powstać, że to niesensowne? 00:14:22.072 --> 00:14:25.071 Nie, to były takie interpelacje, które generalnie wkładały kij w szprychy. 00:14:25.072 --> 00:14:29.071 Tak, kiedy mamy mało czasu na różne działania, a my tu musieliśmy stworzyć 00:14:29.072 --> 00:14:31.471 również administrację, bo przy tym porcie 00:14:31.483 --> 00:14:34.071 się musiała pojawić inspekcja weterynaryjna, 00:14:34.072 --> 00:14:38.071 choćby jakby posterunek celny, to wymagało współpracy z administracją rządową. 00:14:38.171 --> 00:14:43.071 Więc ta współpraca była niezbędna z rządem w tym zakresie, 00:14:43.072 --> 00:14:46.128 więc wszelkie działania, które utrudniały, no 00:14:46.140 --> 00:14:49.071 można powiedzieć spowalniały tę inwestycję. 00:14:49.072 --> 00:14:54.071 Pan poseł Kurski składa interpelacje, ile pamiętam, dotyczące infrastruktury dostępu, 00:14:54.072 --> 00:14:57.071 czyli jakby budowy toru kolejowego, który, który siada. 00:14:57.072 --> 00:15:01.071 Ale każda forma utrudniająca była, spowalniała tę inwestycję. 00:15:01.496 --> 00:15:05.071 Na szczęście się nam to udało przez wszystkie meandry przejść. 00:15:05.072 --> 00:15:09.071 Wszystkie instytucje kontrolne, które się pojawiały, wystawiły nam laurki. 00:15:09.072 --> 00:15:14.071 Ja muszę powiedzieć, że powinien sobie gdzieś oprawić chyba uzasadnienie umorzenia 00:15:14.072 --> 00:15:17.071 postępowania przez prokuraturę okręgową w Gdańsku, która stwierdziła, 00:15:17.072 --> 00:15:21.071 że tak transparentnego procesu w inwestycji publicznej oni jeszcze nie widzieli, 00:15:21.072 --> 00:15:23.419 znaczy inwestycja była prywatna, ale jakby 00:15:23.431 --> 00:15:26.071 współpracy z akwarium publicznego, z prywatnym. 00:15:26.072 --> 00:15:28.932 To była największa i chyba do dzisiaj to jest 00:15:28.944 --> 00:15:32.071 największa infrastrukturalna inwestycja prywatna, 00:15:32.571 --> 00:15:35.071 która służy tak naprawdę celom publicznym w Polsce. 00:15:36.371 --> 00:15:40.071 Na początku plan był milion kontenerów. Ile jest dzisiaj? 00:15:40.072 --> 00:15:48.071 Dzisiaj capacity tego portu to są 4 miliony. On osiąga około 3 milionów TU. 00:15:48.072 --> 00:15:55.071 Moment, powiedziałbym, najwyższy obroty zanotował kilka lat temu, chyba w 2021 roku. 00:15:55.246 --> 00:16:01.071 Niestety mamy też w tej chwili pewne spadki. 00:16:01.072 --> 00:16:04.071 Można się zastanawiać nad przyczynami. Tych przyczyn jest pewnie kilka. 00:16:05.071 --> 00:16:08.869 Prywatnie uważam, że nie pomogły portowi 00:16:08.881 --> 00:16:13.071 pomysły poprzedniej ekipy, pomysły pisowskie 00:16:13.671 --> 00:16:18.071 procesu, który się nazywał polonizacją polskiej gospodarki. 00:16:18.271 --> 00:16:21.071 Czyli dobre jest tylko to, co jest państwowe. 00:16:21.471 --> 00:16:23.095 Bo nawet prywatny polski kapitał nie był 00:16:23.107 --> 00:16:25.071 specjalnie lubiany przez Prawo i Sprawiedliwość. 00:16:25.072 --> 00:16:28.217 To powinno być państwowe. Taka mentalność niestety 00:16:28.229 --> 00:16:31.071 się pojawia w polskiej polityce w tej chwili, 00:16:31.072 --> 00:16:35.071 w debacie publicznej. Bardzo niebezpieczna mentalność. 00:16:35.072 --> 00:16:40.071 Przejawem tej polonizacji była między innymi proces wykupu od Australijczyków, 00:16:40.072 --> 00:16:43.071 bo Australijczycy od Brytyjczyków wykupili deced. 00:16:44.321 --> 00:16:52.071 I dzisiaj tym dominującym udziałowcem jest PFR, czyli Fundusz Państwowy. 00:16:52.171 --> 00:16:56.071 Podobny proces w ubiegłym roku zakończył się przejęciem Sinwestu, 00:16:56.072 --> 00:17:01.071 czyli naszego największego portu węglowego, przez Państwowy Węglokoks. 00:17:01.796 --> 00:17:05.067 To są zjawiska, które na rynku inwestycyjnym, 00:17:05.079 --> 00:17:08.071 bo jako prawnik oczywiście się kontaktuje 00:17:08.072 --> 00:17:11.071 z wieloma osobami, które na tym rynku funkcjonują. 00:17:11.072 --> 00:17:16.071 Jest to odbierane w sposób bardzo taki, powiedziałbym, jednoznaczny. 00:17:16.072 --> 00:17:23.071 To znaczy pojawiła się taka narracja, że Polska to jest takie miejsce, 00:17:23.072 --> 00:17:30.071 gdzie można zainwestować setki milionów złotych, a nawet miliardy, 00:17:30.072 --> 00:17:34.071 bo jakby sumarycznie patrząc na całość inwestycji, choćby w desecie. 00:17:34.821 --> 00:17:38.071 I potem przychodzi rząd, który mówi, podoba nam się twój biznes, 00:17:38.072 --> 00:17:43.071 więc my go oczywiście odkupimy, nieco poniżej ceny rynkowej, 00:17:43.721 --> 00:17:45.071 ale my go chcemy przejąć. 00:17:45.171 --> 00:17:49.071 Przy czym państwo i firmy państwowe nie są od tego, żeby pracować na normalnym rynku 00:17:49.072 --> 00:17:53.071 i w normalnym biznesie. One powinny funkcjonować oczywiście w strategicznych 00:17:53.072 --> 00:17:54.869 sektorach gospodarki, więc na przykład 00:17:54.881 --> 00:17:57.071 państwo powinno pozostać na zawsze naftoportu, 00:17:57.696 --> 00:17:59.821 bo to jest absolutnie strategiczne miejsce 00:17:59.833 --> 00:18:02.071 dla polskiego bezpieczeństwa energetycznego. 00:18:02.072 --> 00:18:05.539 Państwowe, czy samorządowe, komunalne, ale publiczne powinny 00:18:05.540 --> 00:18:12.071 być porty morskie, czyli administrator tego całego ustrojstwa. 00:18:12.072 --> 00:18:16.071 Natomiast terminale, czyli ci, którzy zajmują się realnie biznesem, 00:18:16.146 --> 00:18:20.071 ci, którzy powodują, że produkt może pójść od punktu A do punktu B 00:18:20.072 --> 00:18:25.071 i trzeba skutecznie handlować, terminale powinny być prywatne. 00:18:25.072 --> 00:18:26.071 To jest prywatny biznes. 00:18:26.072 --> 00:18:31.071 Ale spójrzmy na to tak, żaden rząd nie zarżnie kury, która znosi złote jaja, 00:18:31.072 --> 00:18:36.071 tak jak Port Gdańsk. Gdzie tu, pana zdaniem, jest błąd w myśleniu? 00:18:36.072 --> 00:18:42.071 Bo rozumiem, że urzędnicy rządowi, państwowi myślą sobie, 00:18:42.221 --> 00:18:45.235 o przejmiemy, po co mamy się dzielić zyskiem, 00:18:45.247 --> 00:18:48.071 to wszystko będzie szło do Skarbu Państwa. 00:18:48.072 --> 00:18:51.071 Pół biedy jest, jeżeli tylko przejmujemy. 00:18:51.072 --> 00:18:53.152 Gorzej jest, kiedy jeszcze zastanawiamy się nad tym, 00:18:53.271 --> 00:18:59.071 jak w tych różnych spółkach Skarbu Państwa poustawiać naszych kolegów i znajomych, 00:18:59.072 --> 00:19:02.071 i koleżanki, no i wtedy się mogą pojawić problemy. 00:19:02.121 --> 00:19:05.071 Ja nie chciałbym, żebyśmy się ograniczali tylko do decydu, 00:19:05.072 --> 00:19:08.071 bo jakby ta gospodarka morska jest wieloaspektowa, 00:19:08.072 --> 00:19:15.071 jest szalenie istotnym elementem dochodów państwa, 00:19:15.072 --> 00:19:21.071 jest takim oknem na świat, tutaj się jakby zaczyna krwiobieg gospodarki, 00:19:21.271 --> 00:19:26.071 ale jest faktem, że DCT słynął z tego, dzisiaj Baltic Hub, 00:19:26.072 --> 00:19:29.189 on słynął z tego, że był najszybszym i 00:19:29.201 --> 00:19:33.071 najsprawniejszym portem kontenerowym w Europie. 00:19:33.721 --> 00:19:35.249 Natomiast, no niestety w ostatnich dwóch 00:19:35.261 --> 00:19:37.071 latach pojawiły się pewne problemy z kongestią, 00:19:37.072 --> 00:19:39.969 na przykład, jakby kolejową, czyli z tym, co jest 00:19:39.970 --> 00:19:43.071 czystą logistyką, wynika z sposobu zarządzania. 00:19:43.072 --> 00:19:45.071 Czyli już nie jest najsprawniejszy? 00:19:45.271 --> 00:19:49.071 Mam nadzieję, że będzie niedługo, Panie redaktorze, i życzę tego serdecznie 00:19:49.271 --> 00:19:57.071 zarządowi Baltic Hubu i obecnemu zarządowi nowemu ZMPG w Gdańsku. 00:19:57.072 --> 00:19:59.475 Ale jest faktem, że ta kongestia pojawiła się nie z 00:19:59.476 --> 00:20:02.071 uwagi na to, że jakoś szalenie wzrósł obrót kontenerowy, 00:20:02.072 --> 00:20:05.071 bo tych kontenerów w roku '23 i '22 mieliśmy mniej, 00:20:05.072 --> 00:20:08.031 nieco niż wcześniej, czyli nie nastąpiły wały 00:20:08.032 --> 00:20:11.071 wzrostu obrotów, a kongestia się pojawiła niestety. 00:20:11.621 --> 00:20:14.071 I to jest coś, co jakby wymaga refleksji, 00:20:14.072 --> 00:20:16.225 zastanawia się nad tym, co zrobić, żeby to 00:20:16.226 --> 00:20:21.071 usprawnić, bo dla nas dalszy rozwój tego portu, 00:20:21.072 --> 00:20:25.071 jesteśmy dzisiaj największym portem kontenerowym na Bałtyku i to jest wielki sukces. 00:20:25.271 --> 00:20:31.071 I warto, żebyśmy, że tak powiem, tę dobrą pasę 00:20:31.446 --> 00:20:36.071 umieszczania Gdańska na najwyższych stopniach rankingu 00:20:36.072 --> 00:20:40.071 morskich portów w Europie i na świecie podtrzymywali. 00:20:40.072 --> 00:20:43.071 Myślę, że nie jest najlepszym kierunkiem, 00:20:43.072 --> 00:20:48.071 kierunek przejmowania tego typu biznesu przez państwo. 00:20:49.121 --> 00:20:53.071 Warto dodać, że jest pan prezesem Fundacji Gdańskiej 00:20:53.072 --> 00:21:00.071 i kandydatem do Parlamentu Europejskiego z ramienia Koalicji Obywatelskiej. 00:21:00.271 --> 00:21:02.071 To prawda. 00:21:02.246 --> 00:21:07.071 Stąd moje pytanie, jako gdańszczanin, jako Europejczyk. 00:21:07.221 --> 00:21:15.071 Jak pan widzi skutki wejścia Polski do Unii Europejskiej dla funkcjonowania portu? 00:21:15.072 --> 00:21:18.071 Rok 2004, 1 maja. 00:21:18.571 --> 00:21:23.071 Czy to była istotna data dla Portu Gdańskiego? 00:21:23.072 --> 00:21:26.071 Wspaniała 20-rocznica, możemy być z niej absolutnie dumni. 00:21:26.072 --> 00:21:29.071 Z perspektywy Portu Gdańskiego, czy całego Pomorza, 00:21:29.521 --> 00:21:33.071 to jest wielkie święto, bo ten skok cywilizacyjny 00:21:33.371 --> 00:21:39.071 w znacznym stopniu zawdzięczamy z jednej strony członkostwom Unii Europejskiej, 00:21:39.721 --> 00:21:42.071 gigantycznym funduszom, które tu napłynęły, 00:21:42.072 --> 00:21:45.071 ale też bardzo inteligentnemu zarządzaniu tymi funduszami, 00:21:45.072 --> 00:21:49.071 bo funduszami można zarządzać mądrze i można zarządzać niemądrze. 00:21:49.072 --> 00:21:52.071 Więc my zarządzaliśmy rzeczywiście na Pomorzu i w Gdańsku 00:21:52.121 --> 00:21:55.071 absolutnie znakomicie funduszami europejskimi. 00:21:55.671 --> 00:21:57.071 Z perspektywy samego portu, 00:21:57.072 --> 00:22:01.071 to, co ma kolosalne znaczenie, to jest infrastruktura dostępu, 00:22:01.072 --> 00:22:05.071 czyli infrastruktura kolejowa i infrastruktura drogowa, 00:22:05.072 --> 00:22:08.071 która jest niezbędna, jeżeli port zwiększa obroty. 00:22:08.121 --> 00:22:12.071 Ten produkt do portu przypływa statkiem, ale musi stąd jakoś wyjechać. 00:22:12.072 --> 00:22:15.071 Te setki tirów, które codziennie... Tak jest. 00:22:15.072 --> 00:22:16.071 I pociągów. 00:22:16.072 --> 00:22:17.071 3000 nawet, tak. 00:22:17.072 --> 00:22:19.071 Które wywożą i kontenery, węgiel. 00:22:19.072 --> 00:22:21.071 W przypadku ropy jest troszkę łatwiej, 00:22:21.072 --> 00:22:25.071 bo ona częściowo cesternami, częściowo urami podobnie, jak jest z gazem. 00:22:25.072 --> 00:22:27.060 Ale większość tych produktów musi wyjechać w 00:22:27.061 --> 00:22:31.071 ruchu kołowym, kolejowym bądź samochodowym. 00:22:31.072 --> 00:22:34.071 I ta infrastruktura dostępu ma absolutnie kolosalne znaczenie. 00:22:34.072 --> 00:22:38.071 Większość tej infrastruktury, za wyjątkiem tej pierwotnej, 00:22:38.072 --> 00:22:44.071 którą my budowaliśmy jeszcze jako DZ, w roku, znaczy przed rokiem 2006, 00:22:44.121 --> 00:22:50.071 to większość infrastruktury została zbudowana ze środków europejskich. 00:22:50.072 --> 00:22:53.071 I te inwestycje w ostatnich latach były kolosalne. 00:22:53.072 --> 00:22:57.071 One dalej trwają, ponieważ ten jakby program rozwoju portu, 00:22:57.221 --> 00:22:59.483 również infrastruktura, która będzie niezbędna w 00:22:59.484 --> 00:23:02.071 tej chwili, z uwagi na budowę portu zewnętrznego, 00:23:02.072 --> 00:23:04.072 to będzie wielka inwestycja, która jest niezbędna. 00:23:04.121 --> 00:23:08.071 To jest jeden aspekt przynależności do Unii Europejskiej. 00:23:08.072 --> 00:23:09.071 A drugi. 00:23:09.072 --> 00:23:12.071 Włączenie do mechanizmu, do organizmu. 00:23:12.072 --> 00:23:14.071 Oczywiście, bo to, my sprowadzamy często Unię Europejską 00:23:14.072 --> 00:23:18.071 włącznie do pieniędzy, ale to, na czym my zarobiliśmy najwięcej 00:23:18.721 --> 00:23:20.071 i to, co jest naszym największym zyskiem w Polsce, 00:23:20.072 --> 00:23:22.071 to jest po prostu bycie członkiem Unii Europejskiej. 00:23:22.072 --> 00:23:24.071 To jest po prostu zwiększenie bezpieczeństwa. 00:23:24.621 --> 00:23:28.071 To są procedury nowoczesne, które się pojawiły, po części wymuszone, 00:23:28.072 --> 00:23:32.071 ale które bardzo usprawniły jakby procesy funkcjonowania, 00:23:32.072 --> 00:23:38.071 to, że jesteśmy kompatybilni zresztą cywilizowanego świata. 00:23:38.072 --> 00:23:42.071 Wolny dostęp do rynków, tak, czyli cztery swobody. 00:23:42.072 --> 00:23:46.071 Dostęp do pracy, do usług, do kapitału i do rynków. 00:23:46.346 --> 00:23:52.071 Polska jest absolutnie beneficjentem wolnego handlu w ramach Unii Europejskiej, 00:23:52.072 --> 00:23:56.071 bo Polska cały czas więcej do Unii eksportuje, niż nie importuje, 00:23:56.072 --> 00:24:02.071 czyli wolny handel nam pomaga, napędza polską gospodarkę. 00:24:02.072 --> 00:24:05.071 Więc Unia Europejska z jednej strony pomogła nam się 00:24:05.072 --> 00:24:10.071 dosyć szybko ucywilizować, w sensie procedur, 00:24:10.072 --> 00:24:14.071 które u nas funkcjonują, jakości procedur, 00:24:14.571 --> 00:24:17.867 dała nam na to pieniądze, czyli pomogła nam w budowie 00:24:17.868 --> 00:24:21.071 tej infrastruktury, po to, żebyśmy się stali bogatsi. 00:24:21.571 --> 00:24:24.071 Jeżeli my stracimy te pieniądze w najbliższych latach, 00:24:24.471 --> 00:24:26.071 to tylko dlatego, że się rozwinęliśmy. 00:24:26.271 --> 00:24:31.071 Bo my rzeczywiście, wiele osób i polityków podnosi to, jako jakiś aspekt negatywny, 00:24:31.072 --> 00:24:34.071 że Polska może stać się płatnikiem netto do Unii Europejskiej. 00:24:34.072 --> 00:24:36.071 Ale z czego to się będzie brało? 00:24:36.072 --> 00:24:41.071 No, będzie się to brało tylko z tego powodu, że my w roku 2004 byliśmy krajem biednym 00:24:41.196 --> 00:24:43.071 i powoli przestajemy być krajem biednym. 00:24:43.072 --> 00:24:45.071 Znaczy, wypadniemy z tak zwanego "objective one", 00:24:45.072 --> 00:24:50.320 który zakłada pomoc rozwojową dla tych regionów, w których 00:24:50.420 --> 00:24:54.071 PKB na głowę mieszkańca jest poniżej pewnego przyjętego progu. 00:24:54.072 --> 00:24:57.071 My zaczniemy te progi niedługo przekraczać. 00:24:57.072 --> 00:24:59.071 To jest dowód skuteczności rozwoju, 00:24:59.521 --> 00:25:01.071 a nie złej polityki Unii Europejskiej. 00:25:01.072 --> 00:25:06.071 Byliśmy biedni, chodziliśmy po prośbie, teraz jesteśmy silni, będziemy silniejsi, 00:25:06.072 --> 00:25:10.071 a Unia Europejska ma się rozwinąć o Ukrainę, 00:25:10.121 --> 00:25:13.071 również w kierunku bałkańskim, południowym. 00:25:13.072 --> 00:25:15.310 My, będąc krajem, który jest dzisiaj bogatszy 00:25:15.311 --> 00:25:18.071 i silniejszy, i który ma mnóstwo doświadczeń, 00:25:18.271 --> 00:25:21.071 którymi się może podzielić i umie się podzielić, 00:25:21.171 --> 00:25:25.071 powinniśmy rzeczywiście w tej Unii Europejskiej prowadzić skuteczną politykę. 00:25:25.072 --> 00:25:29.071 Skuteczna polityka to nie jest polityka gestów rejtanowskich, kiedy rozkładamy ręce, 00:25:29.072 --> 00:25:34.071 a obca kawaleria po nas przejeżdża, się przetacza i przegrywamy głosowania 27 do 1, 00:25:34.072 --> 00:25:38.071 czy 25 do 2, czy przegrywamy głosowania w parlamencie europejskim 00:25:38.072 --> 00:25:42.071 i pojawiają się rezolucje dla Polski, w istocie niekorzystne. 00:25:42.072 --> 00:25:45.071 Polityka polega na tym, że ma się umiejętność 00:25:45.072 --> 00:25:49.071 budowania koalicji większościowych, znaczy ma się sprawczość. 00:25:49.072 --> 00:25:52.071 Jest się w tym gronie krajów 00:25:52.271 --> 00:25:54.071 i w tym gronie parlamentarzystów w Europie, 00:25:54.246 --> 00:25:56.071 którzy nadają tej Europie ton, 00:25:56.171 --> 00:25:59.071 którzy mówią o kierunkach, w których się powinniśmy rozwijać. 00:25:59.072 --> 00:26:02.071 To jest nasze zadanie, myślę, że na najbliższą też kadencję 00:26:02.072 --> 00:26:04.071 i w parlamencie europejskim, na tę kadencję rządu, 00:26:04.072 --> 00:26:07.071 żeby Polska odbudowała swoją pozycję w Europie 00:26:07.221 --> 00:26:09.071 i stała się państwem sprawczym. 00:26:09.072 --> 00:26:13.071 A my tak naprawdę w każdej dziedzinie jesteśmy w stanie Europie 00:26:13.421 --> 00:26:16.071 dostarczyć wielu pomysłów, 00:26:16.521 --> 00:26:19.071 w których Polska sobie znakomicie poradziła. 00:26:19.072 --> 00:26:22.071 Ja zupełnie niedawno się spotykałem z delegacją z jednego z miast niemieckich, 00:26:22.072 --> 00:26:25.071 pewnie nie wypada wymieniać jakie, ale mamy miasta niemieckie czy szwedzkie, 00:26:25.072 --> 00:26:28.071 które przyjeżdżają do Gdańska, na przykład po to, żeby z nami rozmawiać, 00:26:28.072 --> 00:26:31.071 jak to się stało, że byliśmy w stanie przyjąć 00:26:31.271 --> 00:26:33.071 taką masę uchodźców. 00:26:33.321 --> 00:26:35.071 Dzisiaj w Gdańsku mieszka 00:26:35.471 --> 00:26:38.071 na pewno ponad 100 tysięcy uchodźców i imigrantów 00:26:38.671 --> 00:26:42.071 i to nie wywołało negatywnych skutków społecznych, 00:26:42.471 --> 00:26:46.071 takich, jakie wywołało w wielu miastach w zachodniej Europie 00:26:46.396 --> 00:26:48.071 i to budzi na zachodzie podziw. 00:26:48.072 --> 00:26:53.071 Oni naprawdę pytają, jak my to robimy. 00:26:53.072 --> 00:26:56.071 My akurat w Gdańsku mamy to szczęście, że już w roku 2015 rozpoczęliśmy pracę 00:26:56.072 --> 00:26:58.071 nad naszym moderem integracji uchodźców i imigrantów. 00:26:58.072 --> 00:27:00.071 Jesteśmy jedynym takim miejscem w Polsce, 00:27:00.221 --> 00:27:05.071 które systemowo o tym myślało i takie polityki tworzyło, 00:27:05.646 --> 00:27:11.071 ale to też owocuje tym, że tych problemów społecznych u nas jest znacznie mniej, 00:27:11.072 --> 00:27:13.071 pomimo, że mieliśmy bardzo mało czasu na to, 00:27:13.271 --> 00:27:16.071 żeby się tego uczyć, tak, bo to było, no sytuacja ukraińska była trochę nagła, 00:27:16.072 --> 00:27:19.072 ale przecież mamy uchodźców i imigrantów nie tylko z Ukrainy. 00:27:19.471 --> 00:27:22.213 Każdy, kto chodzi po ulicach Gdańska widzi, że mamy osoby 00:27:22.214 --> 00:27:25.071 z całego świata, które dzisiaj tu mieszkają, pracują 00:27:25.072 --> 00:27:29.071 w najrozmaitych, zarówno w firmach IT, zarabiają mnóstwo pieniędzy, 00:27:29.072 --> 00:27:32.071 jak i są, jak i dowożą jedzenie z pyszne.pl. 00:27:32.072 --> 00:27:36.071 Poważny znak, że życie w Polsce jest atrakcyjne 00:27:36.072 --> 00:27:38.071 i przyciąga ludzi z całego kontynentu. 00:27:38.072 --> 00:27:41.071 My jesteśmy szalenie atrakcyjni, my jesteśmy szalenie atrakcyjni, 00:27:41.072 --> 00:27:44.071 to też jest jakby ciekawe, bo ja miałem u siebie w domu przez półtora roku 00:27:44.771 --> 00:27:49.071 rodzinę ukraińską, więc się trochę nauczyłem od Wiktorii, która u nas mieszkała, 00:27:49.072 --> 00:27:55.071 tego jak funkcjonują ich baza danych, jak oni się porozumiewają na telegramie głównie 00:27:55.072 --> 00:27:57.365 i Signalu i się dowiedziałem, że mają na przykład listy 00:27:57.366 --> 00:28:02.071 rankingowe miejsc do życia i Ukraińcy i Białorusini. 00:28:02.072 --> 00:28:07.071 I repozorom bardzo miło było mi przeczytać, że od kilku lat Gdańsk jest miastem, 00:28:07.072 --> 00:28:09.966 które w tych rankingach i ukraińskich, białoruskich jest 00:28:09.967 --> 00:28:13.071 miastem numer jeden, jako najbardziej atrakcyjne miasto, 00:28:13.571 --> 00:28:18.071 w którym można znaleźć pracę i się osiedlić i żyć szczęśliwie. 00:28:18.072 --> 00:28:20.071 Chciałbym bardzo, żeby tak pozostało, 00:28:20.321 --> 00:28:23.071 bo bez wątpienia ci imigranci wzbogacają nasze życie. 00:28:23.072 --> 00:28:27.071 Tak długo wzbogacają, jak my prowadzimy mądre polityki społeczne, 00:28:27.072 --> 00:28:32.071 jak my imigrantów integrujemy, a nie stosujemy pewne polityki, 00:28:32.072 --> 00:28:35.147 które niestety na zachodzie przynosimy negatywne skutki. 00:28:35.171 --> 00:28:39.071 Panie mecenasie, dziękuję za tę bardzo interesującą rozmowę. 00:28:39.072 --> 00:28:44.395 Przypomnę, że naszym gościem w studio był pan mecenas 00:28:44.396 --> 00:28:48.071 Jacek Bendykowski, ekspert prawa gospodarczego, 00:28:48.296 --> 00:28:57.071 od lat związany współpracą z Portem Gdańskim, jednocześnie prezes Fundacji Gdańskiej. 00:28:57.072 --> 00:28:59.071 Panie mecenasie, bardzo dziękuję za tę rozmowę. 00:28:59.072 --> 00:29:01.071 Ja bardzo dziękuję. 00:29:01.072 --> 00:29:05.071 Państwu dziękuję za uwagę. 00:29:05.371 --> 00:29:07.071 Roman Daszczyński. 00:29:07.072 --> 00:29:11.071 Zapraszam do innych programów, kolejnych programów, 00:29:11.671 --> 00:29:13.071 wszystkie strony miasta. 00:29:13.072 --> 00:29:14.071 Dziękuję za zaproszenie. 00:29:14.072 --> 00:29:15.392 Bardzo dziękuję państwu za uwagę. 00:29:23.071 --> 00:29:31.071 (muzyka)