WEBVTT 00:00:15.490 --> 00:00:17.750 Dzisiaj moim gościem jest Jacek Bendykowski, 00:00:17.781 --> 00:00:21.855 prawnik, działacz polityczny, członek Platformy Obywatelskiej, prezes Fundacji 00:00:21.880 --> 00:00:26.050 Gdańskiej, który ponownie ubiega się o mandat w Sejmiku pomorskim. 00:00:26.050 --> 00:00:26.870 Dzień dobry. 00:00:26.890 --> 00:00:28.430 Dzień dobry pani redaktor, dzień dobry Państwu. 00:00:28.450 --> 00:00:31.930 Za rządów Prawa i Sprawiedliwości samorządy były plasterkowane niczym salami. 00:00:31.930 --> 00:00:34.410 W efekcie w samorządach było coraz mniej samorządności. 00:00:34.440 --> 00:00:38.530 Takie są wnioski z raportu Fundacji Batorego między innymi. 00:00:38.560 --> 00:00:40.070 Ale właściwie 00:00:40.100 --> 00:00:43.170 taka jest obserwacja polityki, że tej samorządności było w 00:00:43.190 --> 00:00:49.430 samorządach coraz mniej. Bo to była wizja silnego państwa, takiego 00:00:49.460 --> 00:00:53.750 centralnego, scentralizowanego i centralnie zarządzanego. 00:00:53.780 --> 00:00:57.550 Rozumiem, że 15 października ubiegłego roku sytuacja polityczna się zmieniła 00:00:57.580 --> 00:01:02.050 i mamy rozumieć, że sytuacja w samorządzie też się zmieniła. 00:01:02.080 --> 00:01:03.830 To taka filozofia teraz będzie? 00:01:03.860 --> 00:01:06.250 Czy zmieniła się atmosfera? 00:01:06.370 --> 00:01:09.830 Wierzymy, że zmieni się to również w praktyce. 00:01:09.860 --> 00:01:12.450 Natomiast te 8 lat rządów PiS-u, który poza 00:01:12.450 --> 00:01:15.486 wszystkimi mankamentami, jak słusznie pani zauważyła, miał takie skłonności 00:01:15.686 --> 00:01:20.780 centralistyczne i wręcz klientelistyczne, bo to nie było tylko ograniczenie tych finansów, 00:01:20.810 --> 00:01:24.860 które doprowadziło do takiej sytuacji, w której miasto tak bogate jak Gdańsk. 00:01:24.890 --> 00:01:26.990 Dzisiaj w budżecie Gdańska 00:01:27.020 --> 00:01:33.250 około 50% pieniędzy to są dochody własne, reszta to dotacje i subwencje. 00:01:33.250 --> 00:01:35.130 To jest sytuacja absolutnie patologiczna czy chora. 00:01:35.160 --> 00:01:37.290 W budżecie województwa jest około 60% 00:01:37.320 --> 00:01:43.010 środków, podczas gdy my generujemy, o czym niewielu 00:01:43.040 --> 00:01:47.750 myślę, że gdańszczan i Pomorzan wie, ale obie izby skarbowe, które tutaj mamy 00:01:47.780 --> 00:01:53.270 na Pomorzu generują około 20% przychodów budżetu państwa. 00:01:53.290 --> 00:01:55.430 Więc my nie potrzebujemy pieniędzy z zewnątrz. 00:01:55.460 --> 00:01:58.300 Wystarczy, że te pieniądze u nas zostaną. 00:01:58.330 --> 00:02:02.470 Zresztą sytuacja w większości dużych miast w Polsce czy tych bogatszych województw, 00:02:02.500 --> 00:02:06.970 więc nastąpiła centralizacja systemu finansowego, Ale za nią poszedł też system 00:02:06.970 --> 00:02:09.620 klientelistyczny i to było jeszcze bardziej niebezpieczne. 00:02:09.650 --> 00:02:12.250 Czyli państwo rozdaje pieniądze, państwo, 00:02:12.280 --> 00:02:16.050 które jest demiurgiem i rozdaje pieniądze trochę po uważaniu, to 00:02:16.080 --> 00:02:20.620 znaczy tobie damy, bo jesteś grzeczny, a tobie nie damy, bo cię nie lubimy. 00:02:20.650 --> 00:02:23.900 Dobrze. Ale gdyby tak przejść do 00:02:23.930 --> 00:02:27.970 trochę dawniejszej historii, to nie raz, nie dwa dziennikarze opisywali 00:02:28.000 --> 00:02:34.810 historie, w których jednak część samorządów, część polityków 00:02:34.840 --> 00:02:39.070 lokalnych była przez polityków u władzy traktowana lepiej lub gorzej. 00:02:39.100 --> 00:02:40.830 Ten system klientelistyczny o 00:02:40.860 --> 00:02:46.430 którym pan mówi, zawsze gdzieś tam wyziera i to przy każdej ekipie. 00:02:46.450 --> 00:02:47.990 Przeciwko temu protestowaliśmy. 00:02:48.020 --> 00:02:51.970 Ja mam akurat tę szczególną sytuację, że przez pięć lat 00:02:51.970 --> 00:02:55.330 działałem w Unii Metropolii Polskich, czyli w tych network ach samorządowych, a 00:02:55.330 --> 00:02:57.290 przez kilkanaście lat w Związku Województw. 00:02:57.290 --> 00:02:58.890 Byłem też członkiem Komisji Wspólnej Rządu 00:02:58.920 --> 00:03:02.550 i Samorządu, prowadziłem jedne z zespołów merytorycznych. 00:03:02.580 --> 00:03:07.070 I my zawsze walczyliśmy o to, żeby zwiększać nasze dochody własne. 00:03:07.100 --> 00:03:10.550 Natomiast skala centralizacji, która 00:03:10.580 --> 00:03:12.466 nastąpiła pod rządami PiS-u, 00:03:12.666 --> 00:03:14.150 nie była nigdy wcześniej. 00:03:14.180 --> 00:03:20.390 Ocierać się o nią próbował Leszek Miller podczas rządów Lewicy 2001, 2005. 00:03:20.420 --> 00:03:22.970 On wpadł na taki pomysł, żeby kredytować 00:03:23.000 --> 00:03:28.910 się pieniędzmi samorządów i nie wypłacał na czas pieniędzy czy dochodów z podatków. 00:03:28.940 --> 00:03:33.290 Natomiast PiS stworzył rozwiązania systemowe, które wprost ograniczały 00:03:33.320 --> 00:03:37.390 dochody samorządów plus kredytową de facto państwo. 00:03:37.420 --> 00:03:41.130 Naszymi pieniędzmi na koniec rządów PiS-u. 00:03:41.160 --> 00:03:43.690 Ten dług rządu wobec samorządów był 00:03:43.720 --> 00:03:48.110 wyceniany mniej więcej na poziomie 90 miliardów złotych. 00:03:48.140 --> 00:03:53.130 To są środki, których obecny rząd, żaden rząd w tej sytuacji nie 00:03:53.130 --> 00:03:55.270 byłby w stanie w ciągu czterech czy pięciu lat spłacić. 00:03:55.300 --> 00:03:58.750 Ale Kraków chyba ćwiczy taką drogę sądową. 00:03:58.780 --> 00:04:03.130 Nie wiem, czy to jest pewnie odszkodowanie lub zadośćuczynienie utraconych środków. 00:04:03.160 --> 00:04:05.990 Zresztą poszli chyba o 30 00:04:06.020 --> 00:04:08.870 tylko teraz nie wiem pewnie albo milionów. 00:04:08.900 --> 00:04:09.990 O śmieszne pieniądze. 00:04:10.020 --> 00:04:12.950 Żeby sprawdzić jakie będzie orzecznictwo. 00:04:12.980 --> 00:04:15.330 No i co wtedy jeśli oni wygrają w drugiej 00:04:15.360 --> 00:04:17.630 instancji, bo pierwsze starcie wygrali, to co? 00:04:17.660 --> 00:04:20.390 To potem się zaczną chyba kolejni. 00:04:20.410 --> 00:04:21.570 Ja sobie wyobrażam jak ja bym była 00:04:21.570 --> 00:04:24.910 włodarzem miasta, to też bym poszła do sądu przeciwko skarbowi państwa. 00:04:24.930 --> 00:04:28.170 Myślę, że u nas raczej panuje takie przekonanie, że Donald Tusk dotrzyma 00:04:28.200 --> 00:04:32.570 obietnic wyborczych, czyli po prostu zwiększy nasze udziały w 00:04:32.600 --> 00:04:38.890 podatkach w taki sposób, żeby w naturalny naturalnie ten dług mógł zostać spłacony, 00:04:38.920 --> 00:04:42.290 ale też to będą rozwiązania systemowe, długotrwałe, tzn. 00:04:42.310 --> 00:04:46.890 ten zwiększony udział w podatkach pozostanie już w rękach 00:04:46.920 --> 00:04:50.770 samorządów, ponieważ jest sytuacją patologiczną, że bogate miasta czy bogate 00:04:50.790 --> 00:04:54.850 województwa musiały być tak silnie subwencje kierowane czy dotowane. 00:04:54.870 --> 00:05:00.090 One zarabiają na siebie system redystrybucji dochodów, który ma wesprzeć 00:05:00.110 --> 00:05:02.790 biedniejsze regiony czy biedniejsze miasta. 00:05:02.810 --> 00:05:05.550 On powinien polegać trochę na podobnych 00:05:05.580 --> 00:05:09.290 czy być zorganizowane na podobnych zasadach jak polityka społeczna. 00:05:09.450 --> 00:05:10.730 Dajemy pieniądze tym, którzy ich 00:05:10.760 --> 00:05:14.270 potrzebują, ale nie zabieramy tym, którzy sami. 00:05:14.290 --> 00:05:16.590 Tyle, że by trzeba było również ich dotować. 00:05:16.610 --> 00:05:19.730 Janosikowe słynne tak jak słynne Janosikowe. 00:05:19.730 --> 00:05:22.650 Tak jest. No właśnie, teraz jest pytanie, bo wciąż 00:05:22.670 --> 00:05:25.130 nie wiemy właściwie, jak ten system ma wyglądać. 00:05:25.160 --> 00:05:28.450 Minister finansów jakiś czas temu mówił o 00:05:28.480 --> 00:05:35.710 konsultacjach i mówi się, że może być różny system udziałów w podatkach. 00:05:35.740 --> 00:05:40.010 Pytanie jest takie jaki byłby w sumie najlepszy system dla samorządów, dla tych 00:05:40.040 --> 00:05:43.530 dużych i bogatych, ale także nie tylko miast, ale także 00:05:43.550 --> 00:05:47.830 samorządów wojewódzkich i powiatowych, które są finansowo najsłabsze, ale 00:05:47.860 --> 00:05:53.050 także dla tych biedniejszych, które nie mają tyle udziału w podatkach. 00:05:53.570 --> 00:05:57.790 I jak szybko powinno się to wprowadzić? 00:05:57.810 --> 00:06:02.730 Myślę, że te zmiany powinny nastąpić nie później niż od 1 stycznia do 25 roku, bo w 00:06:02.730 --> 00:06:04.490 tym roku już niespecjalnie możemy to zmienić. 00:06:04.490 --> 00:06:05.930 Możemy wyłącznie oczekiwać, że tych 00:06:05.960 --> 00:06:09.610 subwencji, dotacji będzie wystarczająco dużo. 00:06:09.690 --> 00:06:14.950 W przypadku miast to powinien być znacznie większy udział w picie. 00:06:14.980 --> 00:06:17.950 W przypadku samorządów wojewódzkich 00:06:17.980 --> 00:06:20.730 myślę, że tu powinniśmy myśleć o równoległym działaniu. 00:06:20.760 --> 00:06:26.330 Z jednej strony zwiększenie udziału w picie, ale padły również takie wstępne 00:06:26.360 --> 00:06:30.910 zobowiązania, iż samorządy powinny uzyskać choć symboliczny udział w wacie. 00:06:30.930 --> 00:06:33.570 Dlaczego to jest tak ważne z perspektywy samorządu województwa 00:06:33.600 --> 00:06:37.530 bo głównym źródłem naszych dochodów, czyli samorządu województwa. 00:06:37.550 --> 00:06:41.550 Ja mówię my, bo w końcu siedziałem w tym samorządzie przez kilkanaście lat. 00:06:41.580 --> 00:06:44.350 Jest CIT, czyli podatek od firm. 00:06:44.370 --> 00:06:48.310 Jeżeli dobrze rządzimy, to firmy inwestują. 00:06:48.340 --> 00:06:52.110 Jeżeli firmy dużo inwestują, to mają wysoką amortyzację. 00:06:52.140 --> 00:06:55.030 Jeżeli mają wysoką amortyzację, to płacą niższy CIT. 00:06:55.050 --> 00:06:56.690 Czyli jeżeli dobrze, że im lepiej 00:06:56.720 --> 00:07:00.430 rządzimy, tym mamy mniejsze dochody, co jest sytuacją lekką, aberracją. 00:07:00.450 --> 00:07:03.090 Natomiast oczywiście ten rozwój gospodarczy, bo my jesteśmy odpowiedzialni 00:07:03.110 --> 00:07:05.870 za rozwój gospodarczy od strony strategicznej. 00:07:05.900 --> 00:07:07.870 Więc ten rozwój gospodarczy 00:07:07.900 --> 00:07:12.830 odzwierciedla się w większym obrocie, czyli w zwiększonych przychodach z VAT-u. 00:07:12.860 --> 00:07:16.930 I to jest coś, co moim zdaniem dla samorządów wojewódzkich byłoby 00:07:16.960 --> 00:07:20.070 rzeczywiście sprawiedliwą formą rekompensaty. 00:07:20.090 --> 00:07:21.890 Ale czy nie obawia się pan, że w pewnym 00:07:21.920 --> 00:07:26.470 momencie rządzący, jak każda ekipa rządząca dojdą do takiego 00:07:26.490 --> 00:07:32.710 przekonania, czy do tak zwanej ściany braku pieniędzy na różne cele i potem się 00:07:32.740 --> 00:07:37.990 okaże, że tych podatków nie wystarcza, bo kołderka jest za krótka. 00:07:38.010 --> 00:07:39.270 Z doświadczeń wcześniejszych. 00:07:39.300 --> 00:07:42.290 Czyli najpierw z pierwszego etapu reformy w roku 90. 00:07:42.310 --> 00:07:46.790 Z drugiego etapu reformy w 98, że sposób 00:07:46.810 --> 00:07:51.430 rządzenia na poziomie samorządów jest po prostu bardziej efektywny. 00:07:51.460 --> 00:07:53.730 I tak mniej więcej średnio oceniano, że te 00:07:53.760 --> 00:07:57.670 same usługi zarządzane przez samorządy są 20% tańsze. 00:07:57.700 --> 00:07:59.790 Czyli najprostszą drogą, 00:07:59.810 --> 00:08:03.530 żeby poradzić sobie z finansami publicznymi, jest zwiększenie 00:08:03.550 --> 00:08:07.990 decentralizacji państwa, czyli zwiększenie kompetencji samorządów 00:08:08.020 --> 00:08:14.390 i automatycznie przesuwanie na ich rzecz większej liczby środków publicznych. 00:08:14.420 --> 00:08:18.670 To przy mądrej polityce, przy przesunięciu na poziom 00:08:18.700 --> 00:08:23.610 samorządów wojewódzkich, zarządzania ochroną zdrowia, edukacją, w pewnym 00:08:23.640 --> 00:08:29.910 stopniu również kulturą, powinno przynieść również ulgę w budżecie centralnym. 00:08:29.930 --> 00:08:31.450 Ale pana zdaniem ta ekipa, która dzisiaj 00:08:31.480 --> 00:08:36.090 rządzi w dużej części, ekipa, która już rządziła wiele lat wcześniej, już to 00:08:36.090 --> 00:08:38.850 bardziej rozumie, już bardziej czuje i rozumie samorządność, niż 00:08:38.880 --> 00:08:40.670 wcześniej. Na pewno lepiej rozumie. 00:08:40.700 --> 00:08:42.970 Co więcej, mówiła, że rozumie w kampanii 00:08:43.000 --> 00:08:46.570 wyborczej. O w kampanii wyborczej. Też się mimo wszystko znalazło. 00:08:46.590 --> 00:08:51.310 W tej w tym Sejmie sporo samorządowców, bo ta koalicja została poparta przez Ruch 00:08:51.330 --> 00:08:55.850 Polski Jacka Karnowskiego i mamy bardzo mocnych samorządowców, osoby 00:08:55.880 --> 00:08:59.590 z głębokim przekonaniem, jak ten system powinien wyglądać w Sejmie. 00:08:59.620 --> 00:09:05.310 Wpływowych to jest kilkudziesięciu, kilkadziesiąt posłanek i posłów. 00:09:05.330 --> 00:09:07.190 Również są takie osoby w Senacie. 00:09:07.210 --> 00:09:09.770 Więc myślę, że jest takie intelektualne 00:09:09.800 --> 00:09:13.890 capacity w tym parlamencie, żeby przeprowadzić tę reformę. 00:09:13.890 --> 00:09:17.730 I myślę, że myślenie o tej reformie się powinno zacząć jak najszybciej, dopóki tak 00:09:17.760 --> 00:09:21.510 jak słusznie pani zauważyła, nie pojawią się te skłonności centrali służące. 00:09:21.540 --> 00:09:25.690 Bo ja oczywiście pamiętam również te skłonności w poprzednich ekipach miałem to 00:09:25.710 --> 00:09:29.730 szczęście, że że zasiadałem w komisji wspólnej zarówno 00:09:29.760 --> 00:09:34.050 pod rządami Platformy, jak i PiS-u, nawet Zespół Spraw Międzynarodowych prowadziłem 00:09:34.070 --> 00:09:37.950 częściowo jeszcze pod rządami Platformy końcówka Platformy i trzy lata 00:09:37.980 --> 00:09:45.530 Prawa i Sprawiedliwości, więc można było dostrzec tę wyraźną zmianę tendencji. 00:09:45.560 --> 00:09:50.310 O ile wszystkie rządy mają taką pokusę do centralizacji, 00:09:50.330 --> 00:09:53.950 to jednak ta pokusa w przypadku PiS-u zmieniła się w rozwiązania systemowe. 00:09:53.980 --> 00:09:57.610 Mówiliśmy o finansach, o tym, jak było i jak powinno się to zmienić. 00:09:57.640 --> 00:10:00.030 Ale zmieniło się też 00:10:00.060 --> 00:10:04.830 takie podejście, bo już od samego początku rządów Prawa i Sprawiedliwości 00:10:04.860 --> 00:10:08.650 zmniejszono też jakby zadania, odbierano pewne zadania. 00:10:08.680 --> 00:10:11.630 Chyba zaczęło się. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska. 00:10:11.660 --> 00:10:13.950 Tak mi się wydaje. Mieliorację. 00:10:13.970 --> 00:10:17.270 Polskie wody, które delikatnie mówiąc rozłożyły ten system w skali całego kraju. 00:10:17.300 --> 00:10:21.550 No bo dzisiaj właściwie tylko one decydują o tym, jaka jest stawka wody. 00:10:21.570 --> 00:10:23.610 Może niech przeciętny mieszkaniec się 00:10:23.640 --> 00:10:26.330 cieszy, bo rada gminy mu nie podnosi ceny za wodę. 00:10:26.330 --> 00:10:27.668 Uderzyło w ochronę przeciwpowodziowej, 00:10:27.868 --> 00:10:29.822 ponieważ oni przez wiele lat nie byli w stanie sobie 00:10:30.022 --> 00:10:31.250 dać rady z jakimikolwiek inwestycjami. 00:10:31.250 --> 00:10:33.030 Ale to jest pytanie, czy te 00:10:33.060 --> 00:10:36.290 kompetencje, które odbierano i scentralizowano one się powinny teraz 00:10:36.300 --> 00:10:39.050 odwracać? To taki system w drugą stronę, teraz powinien 00:10:39.070 --> 00:10:42.190 działać. One się powinny absolutnie odwracać. 00:10:42.210 --> 00:10:43.790 Jest wiele. 00:10:43.820 --> 00:10:49.070 Pewnie zadam pytanie a co zrobić, żeby to nie była taka sinusoida. 00:10:49.090 --> 00:10:50.310 I to jest duży kłopot. 00:10:50.330 --> 00:10:55.070 Dlatego myślę, że te zmiany i reformy powinniśmy podzielić na dwa etapy. 00:10:55.090 --> 00:10:59.930 Pierwszy etap to jest przywrócenie pewnej równowagi finansowej w samorządach, czyli 00:10:59.960 --> 00:11:03.330 danie im możliwości uzyskiwania dochodów własnych, 00:11:03.360 --> 00:11:07.430 przynajmniej na poziomie 80%, do realizacji swoich własnych zadań. 00:11:07.460 --> 00:11:11.550 Trzeci etap tak naprawdę może wymagać również pewnych zmian w konstytucji. 00:11:11.580 --> 00:11:16.110 Powinno się wprowadzić gwarancje finansowe dla wszystkich poziomów samorządu. 00:11:16.130 --> 00:11:19.010 Przypominam, że kiedy obecna konstytucja była uchwalona, nie było jeszcze 00:11:19.010 --> 00:11:22.590 samorządów wojewódzkich i powiatowych, więc o nich nie ma mowy w konstytucji. 00:11:22.620 --> 00:11:23.099 Niestety. 00:11:23.299 --> 00:11:25.350 W ogóle w konstytucji jest taka enigmatyczna są 00:11:25.380 --> 00:11:28.330 zapisy dotyczące samorządu, że wszystko można zmienić. 00:11:28.330 --> 00:11:31.770 Eufemistycznie powiedzmy sobie, że powinniśmy ją 00:11:32.330 --> 00:11:37.130 subtelnie zmodyfikować, co jest dzisiaj absolutnie niemożliwe, 00:11:37.160 --> 00:11:41.430 Więc te zmiany będą musiały być robione mimo wszystko w sposób połowiczny. 00:11:41.460 --> 00:11:45.330 Ale pewne zmiany można mocniej zakotwiczyć, bo to, co nas dotknęło poza 00:11:45.360 --> 00:11:49.750 tymi systemowymi, systemowym zabieraniem nam pieniędzy, to na przykład na Pomorzu 00:11:49.780 --> 00:11:53.950 odebranie nam dwóch wielkich grup kapitałowych, czyli Lotosu i Energi, 00:11:53.980 --> 00:11:58.190 które same generowały duży przychód podatkowy, ale które przede wszystkim 00:11:58.220 --> 00:12:03.730 generowały kooperację z setkami firm na miejscu generując dobre miejsca pracy, 00:12:03.760 --> 00:12:08.390 czyli dobry PIT, czyli źródło dochodów dla samorządów. 00:12:08.420 --> 00:12:10.330 I to, co na pewno może być dzisiaj 00:12:10.360 --> 00:12:14.570 odwrócone, to z jednej strony te złe decyzje, które podejmował rząd PiS-u w 00:12:14.590 --> 00:12:17.570 tym zakresie, ale również na przykład decentralizacja 00:12:17.590 --> 00:12:23.110 portów morskich, o czym mówimy również od kilkunastu lat w Polsce. 00:12:23.140 --> 00:12:26.230 W tych krajach, w których porty funkcjonują najlepiej, 00:12:26.260 --> 00:12:30.050 te porty są w rękach władz lokalnych miast bądź regionów. O tym też 00:12:30.080 --> 00:12:32.670 kiedyś była mowa. Pamięta pan? 00:12:32.700 --> 00:12:34.030 Była kiedyś taka umowa. 00:12:34.060 --> 00:12:37.850 Jest, była taka, był projekt ustawy przygotowanych dziesięć lat temu chyba, 00:12:37.850 --> 00:12:40.970 który niestety nie został wtedy przeprowadzony, ponieważ odbieranie 00:12:41.000 --> 00:12:44.730 majątku samorządom byłoby już znacznie trudniejsze w obrębie państwa. 00:12:44.760 --> 00:12:48.270 Te zmiany, które dotyczyły właśnie Lotosu czy Energi, były łatwiejsze. 00:12:48.300 --> 00:12:50.410 Samorządowi jednak jest znacznie trudniej 00:12:50.440 --> 00:12:54.530 odebrać majątek, więc komunikacja takich spółek jak np. 00:12:54.560 --> 00:12:59.110 lotnisko gdańskie, które jest lotniskiem w większości samorządowym. 00:12:59.130 --> 00:13:00.810 To jest Szybka kolej Miejska, która 00:13:00.840 --> 00:13:04.510 dzisiaj w 60% należy do PKP i bardzo to też utrudnia 00:13:04.540 --> 00:13:08.330 stworzenie biletu metropolitalnego z uwagi na to, że różne podmioty już. 00:13:08.360 --> 00:13:10.710 W tej kadencji. 00:13:10.730 --> 00:13:12.330 Myślę, że jeżeli chodzi o SKM, to nawet w 00:13:12.360 --> 00:13:15.535 tym roku możemy się spodziewać komunalizacji z SKM-ki. 00:13:15.735 --> 00:13:18.770 Port to jest nieco większe wyzwanie ustrojowe, 00:13:18.800 --> 00:13:23.150 ale nie mam najmniejszych wątpliwości, że porty morskie powinny zostać skomunalizowane. 00:13:23.180 --> 00:13:28.110 No dobrze, a takie zadania jak odpady i węgiel to dalej dla samorządów. 00:13:28.140 --> 00:13:29.350 Te odpady są. 00:13:29.370 --> 00:13:30.470 I my sobie z tym radzimy. 00:13:30.500 --> 00:13:34.490 Węgiel to była absolutna paranoja, bo to pachniało PRL-em. 00:13:34.520 --> 00:13:36.570 Zresztą PiS bardzo mocno pachniał PRL-em. 00:13:36.570 --> 00:13:37.810 Powiedzmy sobie szczerze i myślę, że też 00:13:37.810 --> 00:13:40.490 uwielbienie Jarosława Kaczyńskiego do Edwarda Gierka i takie 00:13:40.520 --> 00:13:44.070 wspomnienia. No ale była taka potrzeba, ludzie nie mieli węgla. 00:13:44.090 --> 00:13:45.190 Ludzie nie mieli, 00:13:45.210 --> 00:13:48.630 ludzie nie dostali węgla dzięki temu, że próbowano to przerzucić na samorządy. 00:13:48.660 --> 00:13:53.350 Ludzie by mieli węgiel, gdyby państwo nie postanowiło scentralizowane tego systemu, 00:13:53.380 --> 00:13:58.370 ponieważ system rozprowadzania węgla w Polsce funkcjonował znakomicie, dopóki 00:13:58.400 --> 00:14:02.810 państwo nie postanowiło za to zabrać, pozbawiło kompetencji firmy, które przez 00:14:02.840 --> 00:14:06.310 całe lata zajmowały się sprzedażą węgla, również importem węgla 00:14:06.340 --> 00:14:11.070 i postanowiło zmonopolizować po to, żeby grupa kolegów mogła na tym więcej zarobić. 00:14:11.090 --> 00:14:16.090 Jest też takie zjawisko w badaniach, to wychodzi, że wojewodowie w ramach takiej 00:14:16.120 --> 00:14:22.190 kontroli samorządów uchylali dużo więcej uchwał niż to było wcześniej. 00:14:22.220 --> 00:14:25.990 To też jest pewien rodzaj takiej zmiany ustrojowej właściwie. 00:14:26.010 --> 00:14:28.010 Szczególnie również, że uchylali uchwały 00:14:28.040 --> 00:14:31.090 kierującej czasami względami ideologicznymi. 00:14:31.130 --> 00:14:34.890 Mamy tutaj tych przykładów pewnie wiele, tych np. 00:14:34.920 --> 00:14:38.570 działań o charakterze, nazwijmy to, światopoglądowym, ale taki, 00:14:38.590 --> 00:14:43.150 który jest prosty do wskazania, to są choćby 00:14:43.180 --> 00:14:50.230 próby wzmocnienia ochrony lasów na Pomorzu i uchwały sejmiku, bo samorząd województwa 00:14:50.260 --> 00:14:56.830 uchwala statuty dla parków krajobrazowych czy obszarów chronionego krajobrazu 00:14:56.860 --> 00:15:02.250 i tę uchwałę, którą sejmik chciał ograniczyć drastyczne, 00:15:02.280 --> 00:15:08.270 haniebne zupełnie wycinki lasów również niestety pan wojewoda uchylił. 00:15:08.290 --> 00:15:10.090 To miało działanie, to miało charakter 00:15:10.090 --> 00:15:12.790 działania ideologicznego, bo ono było absolutnie nieracjonalne. 00:15:12.820 --> 00:15:13.830 Ja myślę, że pan wojewoda 00:15:13.860 --> 00:15:15.150 również wiedział, że 00:15:15.180 --> 00:15:19.630 bardzo wielu wyborców PiS-u było poruszonych tymi wycinkami w lasach. 00:15:19.650 --> 00:15:22.170 Mówiliśmy o pieniądzach. Jeszcze porozmawiajmy 00:15:22.450 --> 00:15:29.630 o pieniądzach w tym kontekście, że ta ekipa rządząca obiecała sporo w kampanii. 00:15:29.660 --> 00:15:34.030 Już pomijam te sto konkretów, ale tam w tych konkretach, to to jest o czym. 00:15:34.060 --> 00:15:39.330 O czym się teraz mówi, Czyli niższa składka zdrowotna dla przedsiębiorców, ale 00:15:39.360 --> 00:15:43.930 w jakiejś perspektywie obietnica wyborcza podwyższenia kwoty wolnej od podatku. 00:15:43.960 --> 00:15:48.970 Co prawda na razie to nie wiemy kompletnie kiedy, ale obie te kwestie, obie te 00:15:49.050 --> 00:15:54.550 sprawy na pewno będą miały bezpośredni wpływ na finanse samorządu. 00:15:54.580 --> 00:15:56.550 Pierwsza niespecjalnie, druga taka. 00:15:56.570 --> 00:15:57.570 Pierwsza niespecjalnie. 00:15:57.590 --> 00:15:58.870 Jeśli chodzi o. 00:15:58.890 --> 00:16:00.770 Składkę w mniejszym stopniu, bo my mamy 00:16:00.800 --> 00:16:03.550 scentralizowany system zarządzania służbą zdrowia. 00:16:03.580 --> 00:16:05.270 NFZ. Oczywiście jeśli budżet dopłaci. 00:16:05.300 --> 00:16:07.650 Gdybyśmy tak go zdecentralizowali. 00:16:07.650 --> 00:16:08.650 Nie zgadzam się. Ja słyszałam 00:16:08.680 --> 00:16:14.110 przedstawicieli ochrony zdrowia, którzy mówią OK, jeśli budżet nam to zrefinansuje. 00:16:14.140 --> 00:16:17.010 Ten brak, 00:16:17.010 --> 00:16:18.690 a rozmawiamy o szpitalach np. 00:16:18.720 --> 00:16:23.530 powiatowych czy które należą do województwa, ale nie będzie żadnego 00:16:23.560 --> 00:16:27.950 większego naboru, a tak naprawdę te placówki potrzebują więcej pieniędzy. 00:16:27.980 --> 00:16:30.910 My musimy zwiększyć nakłady na służbę zdrowia. 00:16:30.940 --> 00:16:33.430 Jeżeli chodzi. Więc to będzie odczuwalne. 00:16:33.460 --> 00:16:36.530 To w układzie całego kraju będzie odczuwalny. 00:16:36.560 --> 00:16:40.590 Natomiast bez wątpienia ulga w podatku dochodowym uderzy bezpośrednio w samorządy. 00:16:40.620 --> 00:16:45.370 Ona po prostu musi być w jakimś stopniu zrefundowana, może być zrefundowana od razu. 00:16:45.400 --> 00:16:47.190 Na przykład przywróceniem 00:16:47.220 --> 00:16:51.030 ryczałtu, który ryczałt w PIT-ie powinien wrócić do 00:16:51.060 --> 00:16:55.110 być dochodem samorządów, dziś jest dochodem budżetu centralnego 00:16:55.140 --> 00:16:58.410 i straciliśmy na tym bardzo dużo pieniędzy, bo generalnie 00:16:58.440 --> 00:17:02.830 dochody od osób fizycznych powinny w absolutnej większości 00:17:02.860 --> 00:17:07.580 pozostawać w tym miejscu, gdzie są generowane, bo to jest też pewna. 00:17:07.610 --> 00:17:09.450 To jest nagroda za dobre zarządzanie. 00:17:09.480 --> 00:17:11.290 Jeżeli dobrze rządzimy, to się u nas 00:17:11.290 --> 00:17:15.370 lepiej zarabia, jeżeli się lepiej zarabia, to są wyższe podatki, więc jakąś rentę z 00:17:15.400 --> 00:17:20.450 tego powinniśmy czerpać nieco większą niż ta, która jest czerpana obecnie. 00:17:20.970 --> 00:17:25.170 Rozumiem, że nie widzi Pan tutaj zagrożeń. Zagrożenia. 00:17:25.170 --> 00:17:26.540 Kołderka znowu będzie za krótka. 00:17:26.570 --> 00:17:29.390 Zagrożenia by były, jeżeli nie nastąpią 00:17:29.420 --> 00:17:34.150 odpowiednie, tu znów wymagane konstytucją, przynajmniej w odniesieniu do gmin. 00:17:34.180 --> 00:17:36.340 Zasada refundacji jeżeli. 00:17:36.370 --> 00:17:39.910 Jeżeli państwo rządzi w taki sposób, że zmniejsza dochody samorządów albo 00:17:39.940 --> 00:17:43.170 dostarcza i przekazuje kolejne kompetencje, które 00:17:43.200 --> 00:17:47.210 wymagają dofinansowania, to obowiązkiem państwa jest to zrobić. 00:17:47.240 --> 00:17:49.410 To jest jedna z tych podstaw, którymi się 00:17:49.440 --> 00:17:52.750 kieruje chociażby samorząd krakowski w swoich pozwach. 00:17:52.780 --> 00:17:54.870 Jeśli chodzi o takie zmiany 00:17:54.900 --> 00:17:58.650 właściwie bardziej ustrojowe, dotyczące wyborów, 00:17:58.730 --> 00:18:01.710 dzisiaj chyba już nikt nie mówi o likwidacji powiatów, 00:18:01.740 --> 00:18:07.020 bo kiedyś się o tym mówiło, że to taki słaby element samorządu 00:18:07.050 --> 00:18:09.386 niedofinansowany. Dzisiaj chyba już dyskusja nie idzie w tą stronę. 00:18:09.586 --> 00:18:11.161 Powiaty jak najbardziej potrzebne i 00:18:11.361 --> 00:18:13.050 powiaty powinny zostać dofinansowane, bo w 00:18:13.080 --> 00:18:15.330 powiatach sytuacja finansowa jest najgorsza. 00:18:15.360 --> 00:18:19.150 Czyli ten procent dochodów własnych, 00:18:19.180 --> 00:18:22.750 z których oni finansują swoje zadania, jest najniższy. 00:18:22.780 --> 00:18:26.190 A wybory bezpośrednie w samorządach wojewódzkich? 00:18:26.220 --> 00:18:29.510 To one są bezpośrednią. Funkcję marszałka. 00:18:29.540 --> 00:18:32.610 To jest, moim zdaniem wybory bezpośrednie 00:18:32.640 --> 00:18:38.290 byłyby właściwym rozwiązaniem ustrojowym, gdybyśmy z całym szacunkiem dla wojewodów 00:18:38.320 --> 00:18:42.210 i pani wojewody, gdybyśmy albo zlikwidowali, albo 00:18:42.240 --> 00:18:45.750 drastycznie ograniczyli kompetencje urzędu wojewody, gdyby marszałek był.. 00:18:45.950 --> 00:18:47.060 A kiedyś były takie pomysły. 00:18:47.090 --> 00:18:49.170 Pełnił taką funkcję jak premier rządu 00:18:49.170 --> 00:18:52.910 landowego w Niemczech czy premier rządu regionalnego w Hiszpanii czy we Włoszech. 00:18:52.940 --> 00:18:59.430 To, co jest naszym celem, do czego dążymy, to oczywiście jest. 00:18:59.460 --> 00:19:01.450 Można absolutnie z powodzeniem myśleć o 00:19:01.480 --> 00:19:05.990 tym, żeby te wybory były bezpośrednie, chociaż to rozwiązanie ustrojowe 00:19:06.020 --> 00:19:08.260 obecnie ono się sprawdza. 00:19:08.290 --> 00:19:09.970 Ja nie widzę jakiś mankamentów w działaniu 00:19:10.000 --> 00:19:14.020 samorządu województwa z tego powodu, że marszałek jest wybierany przez radnych. 00:19:14.050 --> 00:19:19.390 I na koniec chciałam zapytać pana, dlaczego tak jest, że 00:19:19.420 --> 00:19:23.060 wyborach samorządowych frekwencja jest właściwie najniższa. 00:19:23.090 --> 00:19:25.210 Badania pokazują, że akcje profrekwencyjne 00:19:25.240 --> 00:19:31.910 mogły mieć wpływ w jakimś zakresie na wynik wyborów parlamentarnych. 00:19:31.940 --> 00:19:35.570 Teraz też są prowadzone działania pro frekwencyjny, ale wydaje 00:19:35.600 --> 00:19:39.570 się, że nie interesujemy się już tak bardzo 00:19:39.600 --> 00:19:43.780 wyborami samorządowymi, mimo że to są przecież wybory, w których wybieramy 00:19:43.810 --> 00:19:48.210 ludzi, których często znamy, którzy rządzą bardzo blisko nas i 00:19:48.210 --> 00:19:50.910 właściwie decydują o rzeczach, które nas bardzo dotyczą. 00:19:50.940 --> 00:19:55.670 Są dwie przyczyny i jedna obiektywna, druga subiektywna. 00:19:55.700 --> 00:19:57.970 Na pewno jest niestety tak, że jesteśmy 00:19:58.000 --> 00:20:02.970 nieco mniej zainteresowani tymi wyborami, co jest niedobre. 00:20:03.000 --> 00:20:08.150 To jest subiektywna tej osoby, która która nie czuje potrzeby głosowania. 00:20:08.170 --> 00:20:11.770 Co jest dla mnie zadziwiające osobiście, ponieważ głosujemy nad ludźmi, którzy 00:20:11.800 --> 00:20:15.890 decydują w sposób bezpośredni o naszym codziennym losie, o tym czy, czy czy ten 00:20:15.890 --> 00:20:19.390 tramwaj do mnie dojeżdża, czy nie dojeżdża, czy autobus do mnie dojeżdża. 00:20:19.420 --> 00:20:22.300 Miejsce dla dziecka w szkole, w przedszkolu, w żłobku itd. 00:20:22.330 --> 00:20:24.470 Myślę, że jest mimo wszystko ciągle 00:20:24.500 --> 00:20:27.540 niepełna świadomość, jak dużo od tego samorządu zależy. 00:20:27.570 --> 00:20:30.710 Ale też mamy pewien problem. 00:20:30.730 --> 00:20:32.610 To doskonale widać, kiedy człowiek chodzi 00:20:32.640 --> 00:20:36.770 tak jak ja z ulotkami po ulicy i próbuje zaczepić biednych mieszkańców i przekonać 00:20:36.800 --> 00:20:41.230 ich do głosowania jeszcze do tego głosowania na konkretną osobę. 00:20:41.260 --> 00:20:44.060 Bo w Polsce, wbrew temu, co się 00:20:44.090 --> 00:20:48.470 sądzi, to wyborcy decydują o tym, kto zasiądzie w Radzie miasta. 00:20:48.500 --> 00:20:52.870 Nie tylko politycznie, ale też personalnie z imienia i nazwiska. 00:20:52.900 --> 00:20:57.130 To jedna trzecia moich sympatycznych interlokutorów na ulicy 00:20:57.160 --> 00:21:00.010 twierdzi, że nie ma praw wyborczych w Gdańsku. 00:21:01.450 --> 00:21:04.170 Około kilkunastu procent do 20% to są 00:21:04.200 --> 00:21:07.950 obcokrajowcy, którzy również nie mogą głosować. 00:21:07.970 --> 00:21:10.690 My mamy w Gdańsku znacznie więcej mieszkańców, niż nam się wydaje. 00:21:10.720 --> 00:21:12.990 Ja oceniam to dzisiaj mniej więcej na 615 00:21:13.020 --> 00:21:19.020 620 tysięcy, chociaż oficjalnie jest nas 485 tysięcy. 00:21:19.050 --> 00:21:23.100 Mamy bardzo dużą liczbę ludzi w całej Polsce, szczególnie w wielkich miastach. 00:21:23.130 --> 00:21:25.250 To widać, którzy nie mają prawa głosu. 00:21:25.280 --> 00:21:31.090 Te prawo głosu czynnego jest znacznie bardziej ograniczone. 00:21:31.090 --> 00:21:32.610 W wyborach parlamentarnych możemy się 00:21:32.640 --> 00:21:35.670 łatwo przerejestrować i głosować tak naprawdę, gdzie chcemy. 00:21:35.690 --> 00:21:37.330 W wyborach samorządowych musimy być 00:21:37.360 --> 00:21:40.430 mieszkańcem tego miasta i musimy być w stanie to udowodnić. 00:21:40.460 --> 00:21:44.510 Co więcej, musi nam się chcieć, żeby chcieć się w taki sposób zarejestrować, 00:21:44.540 --> 00:21:47.430 a wielu wyborców myśli o tym w ostatniej chwili. 00:21:47.450 --> 00:21:48.570 Ale pamięta pan, przy wyborach 00:21:48.600 --> 00:21:51.670 parlamentarnych ludzie jeździli do innego miasta głosować. 00:21:51.690 --> 00:21:52.730 A czy to nie jest trochę 00:21:52.730 --> 00:21:53.850 tak... U nas dzisiaj nie można. 00:21:53.850 --> 00:21:55.410 Czyli gdyby pani chciała zagłosować w 00:21:55.440 --> 00:21:56.677 Warszawie czy we Wrocławiu. 00:21:56.877 --> 00:21:58.035 No tak, ale chodzi mi żeby. 00:21:58.235 --> 00:21:59.150 Nie może pani tego zrobić. 00:21:59.180 --> 00:22:01.450 Gdzieś ma to uprawnienie. A może to jest tak po prostu, że nie ma 00:22:01.480 --> 00:22:05.990 tej emocji, że nie ma tej złości, że większość z nas 00:22:06.020 --> 00:22:10.250 nie interesuje się tą lokalną polityką, po prostu gdzieś mieszka i ten włodarz czy 00:22:10.280 --> 00:22:13.340 radny nie zdenerwował nas tak bardzo jak np. 00:22:13.370 --> 00:22:16.470 były premier lub ktoś. I nie ma tego. 00:22:16.490 --> 00:22:20.030 To miałby być komplement de facto, bo to by znaczyło, że skoro. Nie ma tej złej emocji. 00:22:20.050 --> 00:22:21.210 Dobre i złe emocje. 00:22:21.240 --> 00:22:23.490 Że nie mamy potrzeby zmiany i tak naprawdę 00:22:23.520 --> 00:22:28.930 uważamy, że na tyle jest dobrze, że być może nie musimy na to specjalnie wpływać. 00:22:28.960 --> 00:22:33.390 Grupa ludzi w ogóle nie interesuje się na co dzień polityką, nawet tą najbliższą. 00:22:33.410 --> 00:22:36.670 Ale też może jest trochę tak, że media lokalne, bo media lokalne zostały 00:22:36.690 --> 00:22:38.050 powiedzmy sobie szczerze, a szczególnie 00:22:38.080 --> 00:22:40.710 już pod rządami PiS-u absolutnie zdławione. 00:22:40.740 --> 00:22:47.270 Mamy mało mediów, które mówią do nas o tym, co cechuje politykę lokalną, 00:22:47.290 --> 00:22:50.410 o tym, co jest najważniejsze, o co się spieramy, bo przecież się w końcu spieramy 00:22:50.430 --> 00:22:53.130 o różne rzeczy czy w sejmiku wojewódzkim, czy w radzie 00:22:53.160 --> 00:22:57.300 miasta. Nie ma takiej dyskusji, takiej ciągłe rozmowy. 00:22:57.330 --> 00:23:00.250 Że wyborca w Gdańsku za mało wie o tym, co 00:23:00.280 --> 00:23:04.210 jest przedmiotem sporu potencjalnego w kraju. 00:23:04.240 --> 00:23:05.030 To jest proste. 00:23:05.060 --> 00:23:08.990 Natomiast na poziomie władzy lokalnej to jest trochę trudniejsze. 00:23:09.010 --> 00:23:10.330 No dobrze, my w każdym razie namawiamy, 00:23:10.360 --> 00:23:15.750 żeby jednak pójść zagłosować w wyborach samorządowych w każdych wyborach. 00:23:15.780 --> 00:23:18.340 Zresztą bardzo dziękuję za tę rozmowę. 00:23:18.370 --> 00:23:19.630 A ja dziękuję za zaproszenie. 00:23:19.660 --> 00:23:21.340 Moim gościem był Jacek Bendykowski 00:23:21.370 --> 00:23:24.970 Do zobaczenia i do usłyszenia.