WEBVTT 00:00:14.160 --> 00:00:15.620 Dzień dobry Państwu. 00:00:15.650 --> 00:00:17.480 Roman Daszczyński witam w programie 00:00:17.510 --> 00:00:22.820 Wszystkie Strony Miasta na portalu Miasta Gdańska gdansk.pl. 00:00:22.850 --> 00:00:25.420 Dla kogo jest ten dzisiejszy program? 00:00:25.450 --> 00:00:28.000 Tutaj odpowiedź jest prosta. Dla wszystkich 00:00:28.030 --> 00:00:33.540 osób, które w Gdańsku, ale nie tylko w Gdańsku korzystają z transportu 00:00:33.570 --> 00:00:41.020 zbiorowego, a więc z tramwajów, z autobusów, także z SKM-ki, z PKM-ki. 00:00:41.050 --> 00:00:43.760 Mamy dzisiaj w studio gościa, który powie 00:00:43.790 --> 00:00:49.000 nam na ten temat bardzo ciekawe rzeczy. Bardzo ciekawe rzeczy na temat systemu 00:00:49.030 --> 00:00:55.480 FALA, który ma usprawnić nasz transport zbiorowy w Gdańsku, ale 00:00:55.510 --> 00:01:00.900 też w całej aglomeracji trójmiejskiej i okolicach. 00:01:00.930 --> 00:01:07.720 Naszym gościem jest Pan Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica, która jest 00:01:07.750 --> 00:01:13.210 odpowiedzialna za organizację i nadzór systemu FALA. 00:01:13.240 --> 00:01:14.260 Dzień dobry. 00:01:14.290 --> 00:01:16.760 Dzień dobry, Panie prezesie. 00:01:16.960 --> 00:01:21.290 Właśnie mieszkańcy na dosyć szeroką skalę 00:01:21.320 --> 00:01:27.740 zaczęli się stykać z tymi możliwościami, jakie daje system FALA. 00:01:27.770 --> 00:01:30.440 Przez długi czas widzieliśmy w tramwajach, 00:01:30.470 --> 00:01:35.540 autobusach falomaty i czytniki systemu FALA. 00:01:35.570 --> 00:01:41.420 Natomiast dotychczas w zasadzie chyba nie bardzo wiedzieliśmy, co z tym robić. 00:01:41.450 --> 00:01:45.560 A tydzień temu mniej więcej ta odpowiedź się pojawiła. 00:01:45.590 --> 00:01:48.340 Gdyby Pan mógł nam 00:01:48.370 --> 00:01:55.140 opowiedzieć, co przez ten tydzień jako prezesowi spółki InnoBaltica, 00:01:55.170 --> 00:02:01.850 co Pan wie więcej na temat tego transportu zbiorowego w Gdańsku? 00:02:01.880 --> 00:02:04.980 Proszę Państwa, Panie redaktorze, 00:02:05.010 --> 00:02:11.700 trochę wcześniej się wszystko zaczęło, bo mieszkańcy Gdańska i 00:02:11.730 --> 00:02:19.580 Gdyni mogli korzystać z aplikacji i kupować bilet za pomocą aplikacji. 00:02:19.610 --> 00:02:23.580 Od grudnia, od mniej więcej połowy grudnia. 00:02:23.600 --> 00:02:24.707 Ale jaka to była skala? 00:02:24.907 --> 00:02:26.200 To była skala bardzo niewielka. 00:02:26.230 --> 00:02:31.120 Natomiast pytał Pan, co się zdarzyło w ubiegły piątek, kiedy wyruszyliśmy czy 00:02:31.150 --> 00:02:36.140 wystartowaliśmy z trolejbusami w Gdyni czy tramwajami w Gdańsku? 00:02:36.170 --> 00:02:38.800 Od tego piątku mamy skokowy przyrost 00:02:38.830 --> 00:02:44.020 liczby użytkowników FALI mniej więcej 5 krotny. 00:02:44.050 --> 00:02:49.160 To znaczy ludzie zaczęli używać czy to kart bankowych, czy 00:02:49.190 --> 00:02:56.580 kart systemu FALA do tego, aby kupować bilety jednorazowe albo bilety czasowe. 00:02:56.610 --> 00:03:00.780 Na razie w tramwajach i autobusach 00:03:00.810 --> 00:03:06.940 w ciągu tych sześciu dni dwa i pół tysiąca biletów zakupiono 00:03:06.970 --> 00:03:14.740 w Gdańsku i w Gdyni, przy czym 85% z nich to były bilety kupione dzięki falomatom i 00:03:14.760 --> 00:03:17.900 czytelnikom ta liczba będzie, mam nadzieję, teraz stopniowo rosnąć. 00:03:17.930 --> 00:03:20.580 Powiedzmy od razu, że 00:03:20.610 --> 00:03:25.280 wszyscy ci, którzy korzystają z biletów okresowych, a więc np. 00:03:25.310 --> 00:03:30.060 miesięcznych, sieciowych, tutaj nie muszą w ogóle się 00:03:30.090 --> 00:03:34.740 przejmować FALĄ, choć FALA może im dać określone korzyści. 00:03:34.770 --> 00:03:40.040 Natomiast jeśli mam bilet miesięczny, a ja akurat mam, po prostu wsiadam sobie 00:03:40.070 --> 00:03:45.420 do tramwaju i tak jak miesiąc temu, jak rok temu jadę tam, gdzie chcę. 00:03:45.450 --> 00:03:50.560 Tak jest, z tym, że być może, być może Pan redaktor będzie chciał kupić sobie 00:03:50.590 --> 00:03:55.060 bilet miesięczny za pośrednictwem systemu FALA. 00:03:55.090 --> 00:04:00.660 Można to bardzo łatwo zrobić nie wychodząc z domu w ciągu 5 sekund 00:04:00.690 --> 00:04:02.680 ustawić sobie 00:04:03.000 --> 00:04:06.560 zakup tego biletu, a na dodatek można sobie też ustawić 00:04:06.590 --> 00:04:12.600 subskrypcje, czyli żeby co miesiąc ten bilet się odnawiał. 00:04:12.800 --> 00:04:16.500 Skróci to niewątpliwie czas zdobycia tego biletu. 00:04:16.530 --> 00:04:18.260 Łatwiej go będzie zrobić, 00:04:18.280 --> 00:04:22.880 kupić, a później w trakcie kontroli trzeba będzie tylko pokazać, czy to telefon, czy 00:04:22.910 --> 00:04:27.220 kartę FALA, na której ten bilet będzie. 00:04:27.250 --> 00:04:31.400 Także liczymy na to, że duża część użytkowników czy też korzystających z 00:04:31.420 --> 00:04:37.880 biletów okresowych dostrzeże dodatkowe możliwości, jakie oferuje FALA i 00:04:37.910 --> 00:04:43.280 będą poprzez ten system się kontaktować ze światem transportu zbiorowego. 00:04:43.300 --> 00:04:45.640 No tak, ale obecnie ten system jest 00:04:45.660 --> 00:04:51.000 szczególnie interesujący dla osób, które korzystają sporadycznie z tramwajów, 00:04:51.030 --> 00:04:53.300 na razie, wkrótce z autobusów. 00:04:53.330 --> 00:04:59.940 To jest ta sytuacja, kiedy nie mam biletu okresowego, wsiadam do 00:04:59.970 --> 00:05:04.980 tramwaju i myślę sobie: O kurczę, nie mam biletu, zaraz wejdzie kanar. 00:05:05.010 --> 00:05:09.840 Więc tak, rzeczywiście FALA jak będzie działała w stu procentach 00:05:09.860 --> 00:05:16.700 to umożliwi zakup biletu w 4300 punktach. 00:05:16.720 --> 00:05:20.440 Będzie można 4300 punktów będzie można mieć. 00:05:20.440 --> 00:05:22.680 Czy będzie można mieć dostęp, żeby kupić bilet? 00:05:22.710 --> 00:05:24.860 Mówię o transporcie zbiorowym, bo te. 00:05:24.890 --> 00:05:30.520 Urządzenia, które spotykamy w tramwajach, w tramwajach są aktywne. 00:05:30.540 --> 00:05:33.700 W autobusach też je widzimy, ale na razie nieaktywne. 00:05:33.730 --> 00:05:35.580 To są tak naprawdę 00:05:35.600 --> 00:05:44.420 mobilne biletomaty, które tak jakby podążają za potrzebami klientów. 00:05:44.450 --> 00:05:47.340 W sensie wsiadam do tramwaju, 00:05:47.360 --> 00:05:55.540 mam w ręku kartę, swoją bankomatową kartę, dotykam czytnika, ale też falomatu, prawda? 00:05:55.570 --> 00:05:58.900 Tak więc pokrótce to opiszę. 00:05:58.920 --> 00:06:03.760 Po pierwsze FALA nie jest tylko dla tych, którzy się zarejestrują w systemie. 00:06:03.790 --> 00:06:07.640 W tej chwili mamy około 15 tysięcy ludzi zarejestrowanych w systemie. 00:06:07.640 --> 00:06:11.120 Natomiast jeżeli ktoś chce skorzystać z FALI, nie musi się rejestrować. 00:06:11.150 --> 00:06:16.040 Wystarczy, że będzie miał kartę bankową i przykładając tą kartę do czytnika czy do 00:06:16.070 --> 00:06:19.880 falomatu nabędzie uprawnienia do przejazdu, nabędzie bilet. 00:06:19.910 --> 00:06:24.420 Jeżeli jedzie sam to najprościej to zrobić przy czytniku. 00:06:24.450 --> 00:06:27.540 Dla osób trochę starszych może to być niezrozumiałe. 00:06:27.570 --> 00:06:32.300 Wystarczy przyłożyć kartę, na karcie zapisze się bilet. 00:06:32.330 --> 00:06:38.320 Ten bilet, czyli zakup tego biletu, prawa do przejazdu i gdyby wszedł tak zwany 00:06:38.350 --> 00:06:44.240 kanar, czyli kontroler, to czytnikiem sprawdzi na tej karcie co jest zapisane, 00:06:44.270 --> 00:06:45.460 wszystko w porządku? 00:06:45.480 --> 00:06:48.680 Dokładnie taką sytuację miałem wczoraj, kiedy byłem kontrolowany w 00:06:48.710 --> 00:06:53.480 z tramwajów i Pani kontroler wyjęła swoje urządzenie. 00:06:53.510 --> 00:06:56.200 Przyłożyłem do niej kartę i potwierdzono. 00:06:56.230 --> 00:07:01.380 Potwierdzone było, że na tej karcie jest bilet, także w FALI nie operujemy biletami 00:07:01.410 --> 00:07:02.980 drukowanymi. 00:07:03.010 --> 00:07:08.640 Każdy bilet zapisuje się w postaci elektronicznej i można łatwo dzięki temu 00:07:08.670 --> 00:07:11.460 sprawdzić, czy dany podróżny ma uprawnienie. 00:07:11.480 --> 00:07:12.140 Ja przepraszam. 00:07:12.170 --> 00:07:17.940 Tutaj muszę Państwu powiedzieć, że kiedy przyszedł do naszej redakcji Pan prezes 00:07:17.970 --> 00:07:22.920 Radomir Matczak, to zapytałem czym Pan przyjechał? 00:07:23.120 --> 00:07:29.180 Myślałem, że mi się tutaj uda pewien podstęp, ale odpowiedź była. 00:07:29.210 --> 00:07:30.360 Oczywiście tramwajem. 00:07:30.390 --> 00:07:35.600 I trzeba powiedzieć, że żeby dotrzeć do naszej redakcji tramwajem, to trzeba 00:07:35.630 --> 00:07:40.960 trochę zadać sobie trudu, ponieważ my leżymy tak trochę na Stogach, na uboczu. 00:07:40.980 --> 00:07:46.020 Z najbliższego przystanku tramwajowego trzeba przejść 750 metrów w jedną stronę. 00:07:46.040 --> 00:07:52.520 No i właśnie Pan prezes Matczak tak zrobił, ponieważ jest gdańszczaninem i 00:07:52.540 --> 00:07:57.140 na co dzień po prostu korzysta z transportu zbiorowego. 00:07:57.170 --> 00:07:58.380 Tak, to prawda. 00:07:58.410 --> 00:08:02.640 Wydaje mi się, że takich dużych miastach jak Gdańsk czy w 00:08:02.670 --> 00:08:07.980 takich organizmach jak Trójmiasto transport zbiorowy ma ogromną przyszłość. 00:08:08.010 --> 00:08:12.200 Mamy w Polsce, już nie chciałbym teraz narzekać, ale mamy za dużo samochodów. 00:08:12.230 --> 00:08:17.280 Po prostu patrząc na Francję czy na Holandię, czy na 00:08:17.300 --> 00:08:22.800 Niemcy, mamy na tysiąc mieszkańców wielokrotnie więcej samochodów. 00:08:23.160 --> 00:08:25.300 Nawet więcej niż w Berlinie. 00:08:25.330 --> 00:08:28.400 W Trójmieście jest prawie trzy razy więcej samochodów w 00:08:28.400 --> 00:08:30.740 przeliczeniu na tysiąc mieszkańców niż w Berlinie. 00:08:30.770 --> 00:08:32.760 Więc rzeczywiście jest o czym mówić. 00:08:32.790 --> 00:08:35.060 A system FALA ma 00:08:35.080 --> 00:08:40.140 ułatwiać podróżowanie transportem zbiorowym i być może dzięki niemu 00:08:40.170 --> 00:08:44.020 coraz więcej ludzi będzie decydowało się na to, żeby z samochodu wysiąść. 00:08:44.050 --> 00:08:48.200 Tu też przy okazji powiem, że ten system to nie jest system tylko dla Gdańska, dla 00:08:48.200 --> 00:08:50.120 Trójmiasta czy dla obszaru metropolitalnego. 00:08:50.150 --> 00:08:51.880 To jest system 00:08:52.000 --> 00:08:56.860 dla całego województwa i jego bardzo istotnym komponentem jest kolej 00:08:56.890 --> 00:09:00.860 nie tylko SKM czy PKM ka, ale także Przewozy Regionalne, czyli 00:09:00.890 --> 00:09:09.060 całe województwo począwszy od Smętowa po Słupsk czy od Chojnic po Gdańsk. 00:09:09.080 --> 00:09:11.820 Całe województwo będzie można pokonać pociągiem z systemem FALA. 00:09:11.850 --> 00:09:15.600 Panie Prezesie, kiedy powiedziałem na początku programu, że się mieszkańcy 00:09:15.630 --> 00:09:19.720 zapoznają z działaniem systemu, wcale nie chciałem powiedzieć, że nic o FALI nie 00:09:19.750 --> 00:09:25.980 wiedzą, ponieważ, no nie ukrywajmy, ten system był poddawany 00:09:26.010 --> 00:09:31.140 dosyć szerokiej krytyce, a także niestety hejtowi. 00:09:31.170 --> 00:09:37.140 Jestem przeciwko hejtowi, ale krytyka ma sens, jeśli jest uzasadniona. 00:09:37.170 --> 00:09:39.800 O co tak naprawdę chodziło? 00:09:40.200 --> 00:09:42.980 Jest kilka źródeł problemów. 00:09:43.010 --> 00:09:44.980 Pierwszym to były opóźnienia. 00:09:45.010 --> 00:09:50.400 Projekt rzeczywiście jest opóźniony w stosunku do oryginalnego harmonogramu. 00:09:51.160 --> 00:09:58.140 Cała procedura przetargowa, która miała trwać rok, trwała ponad dwa lata, a my 00:09:58.170 --> 00:10:02.980 część tego opóźnienia nadrobiliśmy, ale nie na tyle, żeby skończyć na czas. 00:10:03.010 --> 00:10:05.740 Pan został niedawno prezesem InnoBaltic 00:10:05.770 --> 00:10:11.140 po to właśnie, żeby nadgonić, żeby podomykać pewne wątki. 00:10:11.170 --> 00:10:14.300 Po to, żeby ten projekt zakończył się sukcesem. 00:10:14.320 --> 00:10:21.660 Taki jest mój cel i mam nadzieję, że zmierzamy w tym kierunku dość wyraźnie. 00:10:21.690 --> 00:10:24.500 Poprzedni zarząd po prostu sobie nie poradził 00:10:24.530 --> 00:10:26.300 z różnych względów. 00:10:26.320 --> 00:10:28.880 Nie chciałbym oceniać. 00:10:29.160 --> 00:10:30.900 Zupełnie były inne uwarunkowania. 00:10:30.930 --> 00:10:32.580 Natomiast rzeczywiście 00:10:32.610 --> 00:10:41.420 projekt wymagał czy wymaga ciągle bardzo dynamicznej pracy i podejmowania decyzji. 00:10:41.440 --> 00:10:45.880 Czasami trudnych, ale 00:10:47.160 --> 00:10:50.540 ze świadomością, że dobro pasażera jest jest kluczowe. 00:10:50.560 --> 00:10:56.980 A czy dobrze słyszałem, że w tych opóźnieniach jest jeden plus, tzn. 00:10:57.010 --> 00:10:58.920 finansowo to się opłaciło? 00:10:58.950 --> 00:11:05.160 Ze względu na to, że umowy na wykonanie konkretnych zadań, usług zostały podpisane 00:11:05.190 --> 00:11:10.220 wcześniej i one finansowo są korzystne po prostu dla całego projektu. 00:11:10.250 --> 00:11:15.320 Czyli gdybyśmy dzisiaj ten projekt jeszcze raz mieli uruchomić, gdybyśmy dzisiaj byli 00:11:15.350 --> 00:11:20.440 w roku 2019 i gdybyśmy podpisywali umowę o dofinansowanie projektu i ogłaszali 00:11:20.470 --> 00:11:26.860 przetarg, to lekko licząc 30% więcej by to wszystko kosztowało. 00:11:26.890 --> 00:11:28.900 To się wiąże przede wszystkim 00:11:28.930 --> 00:11:34.440 z inflacją, z którą mieliśmy do czynienia, czy mamy do czynienia ciągle. 00:11:35.280 --> 00:11:37.520 Koszty urządzeń, które są w tym systemie, 00:11:37.550 --> 00:11:41.700 przypomnę 6 tysięcy urządzeń w całym województwie i koszty oprogramowania. 00:11:42.900 --> 00:11:44.640 Koszty pracy programistów. 00:11:44.670 --> 00:11:47.500 Oczywiście tak to jest, to jest coś, co 00:11:47.530 --> 00:11:51.780 przed czym udało nam się zabezpieczyć podpisując umowę wcześniej. 00:11:51.800 --> 00:11:53.440 Ale ja mówiłem o tych problemach. 00:11:53.470 --> 00:11:55.700 Pierwszym problemem jest czas. 00:11:55.730 --> 00:11:59.920 Niewątpliwie drugim problemem jest poziom skomplikowania tego projektu. 00:11:59.950 --> 00:12:01.720 Obiektywny. 00:12:02.040 --> 00:12:03.860 Mamy taką sytuację 00:12:03.880 --> 00:12:07.360 na Pomorzu czy w Polsce, że mamy bardzo wielu organizatorów transportu. 00:12:07.390 --> 00:12:10.280 Ten system ma zintegrować działanie 00:12:10.310 --> 00:12:14.080 dziewięciu organizatorów transportu w województwie. 00:12:14.640 --> 00:12:16.780 Organizatorów, czyli miast. 00:12:16.810 --> 00:12:21.380 Miast i województwa, które zamawia usługi kolejowe, przewozy kolejowe. 00:12:21.410 --> 00:12:22.700 Ma zintegrować 00:12:22.730 --> 00:12:27.960 działanie tych organizatorów, ale ma także uwzględnić 110 taryf, które mamy w 00:12:27.990 --> 00:12:32.340 systemie i prawie 300 ulg ustawowych i handlowych, które są. 00:12:32.360 --> 00:12:33.540 Jest to dosyć skomplikowany. 00:12:33.570 --> 00:12:34.740 System 110 taryf 00:12:34.770 --> 00:12:36.700 jakoś trudno mi sobie to wyobrazić. 00:12:36.730 --> 00:12:42.720 Bo jest 110 różnych typów biletów do kupienia. 00:12:42.750 --> 00:12:44.660 Czyli w każdej gminie po kilka. 00:12:44.690 --> 00:12:47.820 Do tego jeszcze rozwiązania na kolei. 00:12:47.850 --> 00:12:53.100 Do tego bilety okresowe, także jest tego dość dużo. 00:12:53.130 --> 00:12:58.620 Więc to musieliśmy przerzucić do tego życia, do tej warstwy cyfrowej. 00:12:58.650 --> 00:13:02.900 I to się spotkało z pewnymi oporami, z problemami. 00:13:02.930 --> 00:13:05.580 Na pewno to skomplikowanie też zadecydowało o tym. 00:13:05.610 --> 00:13:11.040 Poza tym też nie mieliśmy za bardzo wzorca, też nie było się za bardzo od 00:13:11.070 --> 00:13:16.140 czego odbić, ponieważ jest to pierwszy system w Polsce, który integruje 00:13:16.160 --> 00:13:18.720 transport miejski, komunalny z transportem kolejowym. 00:13:18.720 --> 00:13:20.560 Natomiast na Śląsku nie działa coś takiego. 00:13:20.580 --> 00:13:26.080 Na Śląsku dopiero patrzą na nas i będą próbowali kolej włączyć do tego systemu. 00:13:26.080 --> 00:13:27.720 Oczywiście oni są dalej jeśli chodzi o 00:13:27.750 --> 00:13:33.380 transport miejski, ale to jest projekt, który ma już ponad 10 letnią historię. 00:13:33.400 --> 00:13:35.040 Tam jest też nieco łatwiej, bo jest jeden 00:13:35.070 --> 00:13:40.060 typ biletów, jeden organizator transportu i jedna taryfa w zasadzie. 00:13:40.080 --> 00:13:42.880 Natomiast u nas jest trochę bardziej złożony. 00:13:42.910 --> 00:13:47.020 Mówimy o aglomeracji górnośląsko-zagłębiowskiej. 00:13:47.050 --> 00:13:55.300 Czy ewentualne przejście przez Sejm i przegłosowanie na tak 00:13:55.330 --> 00:14:00.740 ustawy metropolitalnej dla Pomorza ułatwiłoby tutaj pracę? 00:14:00.770 --> 00:14:02.880 Czyli spodziewam się, że gdyby ustawa 00:14:02.910 --> 00:14:08.620 metropolitalna w tym kształcie, który jest w tej chwili na stole, 00:14:08.650 --> 00:14:13.780 weszła, no to mielibyśmy otwartą drogę do 00:14:13.810 --> 00:14:19.700 organizacji transportu metropolitalnego i regionalnego w inny sposób. 00:14:19.730 --> 00:14:25.660 Przede wszystkim mielibyśmy okazję na zintegrowanie zarządzania tym wszystkim. 00:14:25.690 --> 00:14:27.480 Czyli zakładam, że prawdopodobnie 00:14:27.510 --> 00:14:31.900 pojawiłby się jeden organizator transportu zbiorowego na obszarze metropolitalnym. 00:14:31.930 --> 00:14:33.420 Być może 00:14:33.440 --> 00:14:37.000 pojawiłby się także jeden organizator transportu na poziomie regionalnym i 00:14:37.030 --> 00:14:40.880 sytuacja byłaby o wiele łatwiejsza z punktu widzenia i 00:14:40.910 --> 00:14:45.180 organizacji, i przepływów finansowych, ale przede wszystkim z punktu widzenia 00:14:45.210 --> 00:14:49.200 wykreowania oferty dla pasażera oferty, która będzie przekonująca. 00:14:49.230 --> 00:14:51.140 Oferty, która będzie 00:14:51.170 --> 00:14:53.960 odpowiednio dopracowana, która będzie 00:14:53.990 --> 00:14:59.780 niezbyt droga, która będzie umożliwiała łatwe i regularne podróżowanie. 00:14:59.810 --> 00:15:01.700 Regularność w przewozach to jest to. 00:15:01.730 --> 00:15:04.360 Kwestia odległych miesięcy, a na dzień 00:15:04.390 --> 00:15:10.960 dzisiejszy mamy falomat i czytniki w każdym tramwaju w 00:15:10.990 --> 00:15:18.340 Gdańsku, co jest dużym udogodnieniem dla indywidualnych, 00:15:18.370 --> 00:15:24.440 ale sporadycznych pasażerów, między innymi turystów. 00:15:25.000 --> 00:15:28.740 Jak ten projekt będzie w najbliższym czasie ewoluował? 00:15:28.760 --> 00:15:30.320 Jeszcze jedno słowo a propo turystów. 00:15:30.350 --> 00:15:35.760 Rzeczywiście ten system będzie prawdopodobnie bardzo dużą zachętą 00:15:35.790 --> 00:15:41.140 dla ludzi, którzy bardzo rzadko podróżują albo są tutaj bardzo krótko. 00:15:41.170 --> 00:15:42.800 Takimi ludźmi są turyści. 00:15:42.830 --> 00:15:46.900 Mamy informacje z badań z lat ubiegłych, że 00:15:46.930 --> 00:15:51.640 ciężko znaleźć bardziej skomplikowany system płacenia za bilety niż w 00:15:51.670 --> 00:15:53.940 Trójmieście czy w obszarze metropolitalnym. 00:15:53.970 --> 00:15:55.860 FALA ma im to ułatwić. 00:15:55.890 --> 00:16:01.040 Nie tylko w Gdańsku, w Gdyni, w Sopocie czy Wejherowie, ale także w ich podróżach 00:16:01.070 --> 00:16:05.420 czy do Malborka, czy na Hel, czy w każdy zakątek 00:16:05.440 --> 00:16:08.531 województwa, czy też czy też w podróżach na lotnisko, chociażby. 00:16:08.731 --> 00:16:09.120 Po to, żeby 00:16:09.150 --> 00:16:11.100 jedną taryfą to obsługiwać? 00:16:11.130 --> 00:16:13.560 Tak, po prostu wystarczy mieć kartę bankową, 00:16:13.580 --> 00:16:17.380 żeby z tego systemu skorzystać i nie trzeba się nad niczym zastanawiać, więc 00:16:17.410 --> 00:16:19.520 turyści to jest bardzo ważna grupa. 00:16:19.550 --> 00:16:22.780 Natomiast pytał Pan redaktor, co się będzie dalej działo? 00:16:22.810 --> 00:16:25.120 Kilka kroków będziemy wykonywali w 00:16:25.150 --> 00:16:33.220 najbliższych tygodniach po trolejbusach gdyńskich i po gdańskich tramwajach. 00:16:33.250 --> 00:16:35.180 W niedługim czasie 00:16:35.210 --> 00:16:42.800 będziemy uruchamiać autobusy w Gdańsku najpierw, a później w Gdyni. 00:16:42.920 --> 00:16:45.000 Trolejbusów i tramwajów mamy w naszym 00:16:45.030 --> 00:16:55.340 Trójmieście 240, natomiast autobusów jest ponad 500, więc jest to spora operacja. 00:16:55.370 --> 00:16:56.800 Nie ukrywam, że... 00:16:56.830 --> 00:17:00.800 A gdybyśmy do samego Gdańska ograniczyli te liczby, to jest około 140 tramwajów i? 00:17:00.830 --> 00:17:02.120 280 autobusów. 00:17:02.150 --> 00:17:03.480 I 280 autobusów. 00:17:03.510 --> 00:17:05.560 Czyli wszystkie autobusy miejskie, takie 00:17:05.590 --> 00:17:11.220 jak wszystkie tramwaje, obecnie również będą zintegrowane z systemem. 00:17:11.250 --> 00:17:13.330 Urządzenia pasażerowie już od 00:17:13.360 --> 00:17:16.770 dłuższego czasu widzą i w autobusach, i w tramwajach. 00:17:16.800 --> 00:17:20.010 Tak jak Pan redaktor powiedział, w tramwajach są już czynne. 00:17:20.040 --> 00:17:22.500 Można z nich korzystać. W autobusach 00:17:22.530 --> 00:17:24.560 będzie to lada tydzień. 00:17:24.590 --> 00:17:26.250 Będziemy na pewno. 00:17:26.280 --> 00:17:28.900 Czyli dosłownie w przyszłym tygodniu to może się zacząć? 00:17:28.930 --> 00:17:31.500 Nie chciałbym tutaj o terminach żadnych mówić. 00:17:31.530 --> 00:17:34.800 Mam nadzieję, że jest to możliwe w ciągu 00:17:35.120 --> 00:17:36.940 tygodnia do trzech. 00:17:36.960 --> 00:17:39.700 Czyli mniej więcej w połowie lutego można się tego spodziewać? 00:17:39.730 --> 00:17:44.920 Bardzo byśmy chcieli, żeby w ciągu kilku tygodni autobusy w Gdańsku i w Trójmieście 00:17:44.950 --> 00:17:48.880 już były uruchomione, jeśli chodzi o działanie systemu. 00:17:49.360 --> 00:17:55.280 Ten system działał, zanim uruchomiono 00:17:55.440 --> 00:17:58.740 falomaty i czytniki w tramwajach w Gdańsku. 00:17:58.770 --> 00:18:00.800 On działał w innych gminach, m.in. 00:18:00.830 --> 00:18:02.660 w Lęborku, w Słupsku. 00:18:02.690 --> 00:18:04.520 Co można na podstawie doświadczeń z 00:18:04.550 --> 00:18:08.770 tamtych miast powiedzieć, na ile to ułatwiło mieszkańcom życie? 00:18:08.800 --> 00:18:14.420 Na ile uatrakcyjniło to ofertę cenową? 00:18:14.450 --> 00:18:20.160 Panie redaktorze, rzeczywiście robiliśmy to po kolei i zaczynaliśmy od Lęborka. 00:18:20.160 --> 00:18:21.880 Lębork był w ogóle miastem, w którym dużo 00:18:21.910 --> 00:18:25.900 testów przeprowadzaliśmy, dlatego też w Lęborku system został uruchomiony. 00:18:25.930 --> 00:18:27.180 Dlaczego akurat tam? 00:18:27.210 --> 00:18:31.520 Dlatego, że skala miasta pozwala na dosyć łatwą organizację testu. 00:18:31.520 --> 00:18:32.810 Bo był w sam raz na testy. 00:18:32.840 --> 00:18:34.740 Tak, tak, tak. 00:18:34.770 --> 00:18:36.380 Najpierw był Lębork 00:18:36.410 --> 00:18:42.290 we wrześniu, później było Władysławowo i Puck, w październiku były Chojnice. 00:18:42.320 --> 00:18:45.700 I w grudniu rozpoczęliśmy w Słupsku. 00:18:45.730 --> 00:18:48.050 Rzeczywiście jest tak, że 00:18:48.080 --> 00:18:53.140 w tych mniejszych miastach FALA zyskuje na popularności. 00:18:53.170 --> 00:18:57.810 Mamy też coś, czego się nie spodziewaliśmy, pozytywne zaskoczenie. 00:18:57.840 --> 00:19:00.860 Ludzie bardzo chętnie korzystają z kart bankowych. 00:19:00.890 --> 00:19:06.090 Myśmy byli przekonani, że trzeba będzie bardzo dużo energii poświęcić na 00:19:06.120 --> 00:19:08.700 przekonywanie ich do korzystania z kart bankowych. 00:19:08.730 --> 00:19:09.480 Bo np. 00:19:09.510 --> 00:19:15.280 co będzie, jeśli ściągnie podwójną cenę, a może się zdarzyć taki przypadek? 00:19:15.310 --> 00:19:17.160 Zdarzały się są reklamacje, one są 00:19:17.190 --> 00:19:22.010 rozpatrywane, są na bieżąco i na korzyść pasażerów. 00:19:22.040 --> 00:19:25.200 Trzeba pamiętać, że niektóre banki przy uruchomieniu takiej usługi pobierają 00:19:25.230 --> 00:19:29.980 zwrotną opłatę w wysokości od 1 do 40 kilku złotych. 00:19:30.010 --> 00:19:32.090 Oczywiście ta opłata jest zwracana. 00:19:32.120 --> 00:19:37.180 To nie zależy od nas, ale już klientów uczulam na to, żeby się nie martwili. 00:19:37.210 --> 00:19:40.120 A tutaj od razu mi coś przyszło do głowy. 00:19:40.150 --> 00:19:45.900 Bo tak, jeśli wchodzę do tramwaju kartą dotykam. 00:19:45.930 --> 00:19:48.860 Kupuję w ten sposób bilet. 00:19:48.890 --> 00:19:50.770 No to wiadomo, że to jest dla mnie. 00:19:50.800 --> 00:19:57.770 Ale jeśli kupuję od razu koledze, który ze mną wsiadł, to co wtedy? 00:19:57.800 --> 00:19:59.770 To najlepiej 00:19:59.800 --> 00:20:03.120 zrobić tak, żeby podejść do tego większego urządzenia, czyli do falomatu. 00:20:03.150 --> 00:20:04.810 Tu, w falomacie, 00:20:04.840 --> 00:20:10.500 bez względu na to, czy jest Pan klientem FALI, czy jest Pan zwykłym podróżnym, 00:20:10.530 --> 00:20:15.320 może Pan wybrać dowolny bilet i dowolną ilość biletów, które chce Pan zakupić. 00:20:15.350 --> 00:20:18.880 Więc tutaj rzeczywiście przy podróży z 00:20:18.910 --> 00:20:23.220 kimś warto podejść do Fallmatu i taki bilet zakupić. 00:20:23.250 --> 00:20:27.420 Czyli do centralnego urządzenia, które jest mniej więcej po środku pojazdu. 00:20:27.440 --> 00:20:29.960 Ono jest największe z nich, jest centralnie położone. 00:20:29.990 --> 00:20:36.960 Zazwyczaj to jest ta przestrzeń, gdzie gdzie najwięcej pasażerów wchodzi. 00:20:37.400 --> 00:20:41.940 Zwracam też uwagę, że ci pasażerowie, którzy są w systemie FALA, 00:20:41.970 --> 00:20:48.240 oni mogą sobie ustawić w naszym systemie różne profile podróży. 00:20:48.270 --> 00:20:51.560 Czyli można sobie ustawić profil podróżowania 00:20:52.760 --> 00:20:54.760 w kilka osób, można sobie ustawić profil 00:20:54.790 --> 00:20:59.770 podróży z dzieckiem, w wieku studenckim, można różne profile dlatego 00:20:59.800 --> 00:21:01.398 później będzie łatwiej. 00:21:01.598 --> 00:21:03.900 Warto być w systemie FALA po prostu. 00:21:03.930 --> 00:21:06.180 Tak dla przykładu, gdyby Pan redaktor, 00:21:06.210 --> 00:21:10.500 mam nadzieję, że Pan redaktor już jest w systemie, ale jakby Pan sobie ustawił. 00:21:10.530 --> 00:21:12.530 Mam kartę miesięczną. 00:21:12.560 --> 00:21:14.420 Ale to też zachęcam, też zapraszam. 00:21:14.450 --> 00:21:19.520 Ale można sobie ustawić w systemie ulgę jakąś, która Panu przysługuje i wtedy, 00:21:19.550 --> 00:21:25.500 kiedy Pan ma ustawioną w systemie ulgę, to podchodzi Pan do czytnika, 00:21:25.530 --> 00:21:29.120 przykłada kartę i ściągana jest opłata już ulgowa od razu. 00:21:29.150 --> 00:21:31.480 Nie musi Pan udowadniać, że Pan ma ulgę i 00:21:31.480 --> 00:21:33.740 nie musi Pan wykonywać żadnych operacji na falomacie. 00:21:33.770 --> 00:21:37.250 Macie może Pan podejść do zwykłego czytnika i przyłożyć kartę. 00:21:37.280 --> 00:21:39.940 Bilet ulgowy będzie pobrany. 00:21:39.960 --> 00:21:41.520 Myślę, że dla studentów to jest ważna 00:21:41.550 --> 00:21:47.700 informacja i dla wszystkich młodych ludzi, którzy przyjeżdżają do Gdańska z zewnątrz. 00:21:47.730 --> 00:21:50.330 Tam będzie można sobie po prostu takie ulgi ustawić. 00:21:50.360 --> 00:21:54.740 Panie prezesie, jeszcze coś, co wybiega 00:21:54.770 --> 00:21:59.090 poza Gdańsk, ale dla wielu mieszkańców jest na pewno ważne. 00:21:59.120 --> 00:22:07.320 System FALA obejmie w najbliższym czasie także podróże koleją. 00:22:07.560 --> 00:22:10.860 Kiedy mniej więcej to nastąpi? 00:22:10.890 --> 00:22:16.020 Terminy są najbardziej gorącym tematem w firmie InooBaltica. 00:22:16.050 --> 00:22:21.090 Rzeczywiście, wyzwanie, przed którym stanęliśmy jest duże. 00:22:21.120 --> 00:22:23.440 Zapewne nie wszyscy wiedzą, ale w naszym 00:22:23.470 --> 00:22:27.740 województwie mamy ponad 200 stacji przystanków kolejowych. 00:22:27.770 --> 00:22:31.660 Żeby system działał sprawnie, na każdej z tych stacji 00:22:31.690 --> 00:22:35.810 musi być co najmniej jeden albo dwa urządzenia naszego systemu. 00:22:35.840 --> 00:22:38.050 Czyli w przypadku podróży koleją 00:22:38.080 --> 00:22:42.180 nie będą urządzenia w pojazdach, tylko będą na peronach. 00:22:42.210 --> 00:22:48.740 Z tych 210 stacji ponad 190 już obsłużyliśmy, czyli są wyposażone one w urządzenia. 00:22:48.770 --> 00:22:54.290 Jeszcze zostało nam kilka najtrudniejszych lokalizacji. 00:22:54.320 --> 00:22:58.040 Kiedy będzie to już zainstalowane, trzeba będzie uzgodnić ostatecznie z 00:22:58.070 --> 00:23:04.860 przewoźnikami sposób prezentacji taryfy i wszelkie szczegóły techniczne. 00:23:04.890 --> 00:23:08.320 Suma sumarum zmierzam do tego, że to będzie ostatni 00:23:08.350 --> 00:23:12.290 element systemu, który zostanie uruchomiony. 00:23:12.320 --> 00:23:17.620 I w tej chwili nie chciałbym podawać żadnej daty. 00:23:17.650 --> 00:23:18.660 Natomiast będzie to 00:23:18.690 --> 00:23:21.090 na pewno w tym półroczu. 00:23:21.120 --> 00:23:22.740 A czyli nie tak odległe. 00:23:22.770 --> 00:23:24.560 Mówimy przecież 00:23:24.800 --> 00:23:30.810 o stacjach czy przystankach kolejowych, czasem bardzo na uboczu położonych. 00:23:30.840 --> 00:23:37.400 A tutaj trzeba zapewnić, tak myślę, i dostęp do energii elektrycznej, i 00:23:37.430 --> 00:23:40.740 internetu, bo inaczej to się nie zintegruje z systemem. 00:23:40.760 --> 00:23:42.570 Czyli to jest ogromne przedsięwzięcie. 00:23:42.600 --> 00:23:44.700 Tak, jest to przedsięwzięcie spore. 00:23:44.730 --> 00:23:48.800 Na szczęście jest to przedsięwzięcie na dłuższy czas, tzn. 00:23:48.830 --> 00:23:55.810 te urządzenia zakładamy, czy te po wymianie będą działały długo. 00:23:55.840 --> 00:23:59.920 A dla 65 milionów osób, które jeżdżą 00:23:59.950 --> 00:24:04.420 codziennie, jeżdżą w województwie co roku koleją każdego roku około. 00:24:04.450 --> 00:24:06.540 65 milionów podróży. 00:24:06.570 --> 00:24:07.700 Ponad. 00:24:07.730 --> 00:24:08.810 Podróży jest. 00:24:08.840 --> 00:24:13.160 Jesteśmy najbardziej kolejowo zorientowanym regionem w Polsce. 00:24:13.400 --> 00:24:17.240 Ale jak nawet na Śląsku czy na Mazowszu mniej? 00:24:17.270 --> 00:24:18.940 W przeliczeniu na mieszkańca. 00:24:18.970 --> 00:24:24.540 Przeciętny mieszkaniec Pomorza 27 razy jeździ koleją rocznie. 00:24:24.560 --> 00:24:25.880 To jest rekord w skali kraju. 00:24:25.880 --> 00:24:28.800 Oczywiście na tle Europy to nie jest nic szczególnego, ale na tle 00:24:28.830 --> 00:24:31.940 kraju naszego jest to bardzo duże osiągnięcie. 00:24:31.960 --> 00:24:33.960 Takie uwarunkowania są. Taka jest dobra oferta. 00:24:33.990 --> 00:24:38.090 Głównie myślę o SKM, PKM, ale także ofertach kolei regionalnych. 00:24:38.120 --> 00:24:40.570 Więc pasażer kolejowy jest 00:24:40.600 --> 00:24:45.500 dla nas bardzo istotny, a istotne jest też to, żeby on miał łatwą możliwość 00:24:45.530 --> 00:24:49.480 przejścia z kolei do transportu w mieście, do którego dojeżdża i odwrotnie. 00:24:49.510 --> 00:24:51.320 Ludzie z dużych miast, którzy jeżdżą 00:24:51.350 --> 00:24:55.810 koleją w różne miejsca, też, żeby mieli łatwość w korzystaniu z tej oferty. 00:24:55.840 --> 00:24:57.640 My jesteśmy po to, żeby te przejazdy 00:24:57.670 --> 00:25:02.500 ułatwić i żeby pasażer nie musiał się zastanawiać, jaki bilet ma kupić. 00:25:02.530 --> 00:25:05.540 Panie prezesie, bardzo dziękuję za rozmowę. 00:25:05.570 --> 00:25:07.570 Coś mi się wydaje, że jest to nasze 00:25:07.600 --> 00:25:11.050 pierwsze spotkanie, ale na pewno nie ostatnie. 00:25:11.080 --> 00:25:17.290 W miarę rozwoju systemu FALA i korzyści jakie on będzie niósł użytkownikom. 00:25:17.320 --> 00:25:21.140 Po prostu będziemy Pana starali się zapraszać do naszego studia. 00:25:21.170 --> 00:25:22.760 Bardzo chętnie. 00:25:22.920 --> 00:25:29.840 Szanowni Państwo, FALA to jest hasło, które obrosło 00:25:30.400 --> 00:25:33.360 czasem nie sympatycznymi nawet hejterskimi treściami, 00:25:33.390 --> 00:25:39.880 ale dzisiaj widzimy, że czemuś to służy i idzie w jakimś dobrym kierunku. 00:25:40.120 --> 00:25:42.540 Po to przede wszystkim, żeby ułatwić 00:25:42.570 --> 00:25:47.560 mieszkańcom, użytkownikom transportu zbiorowego życie. 00:25:48.040 --> 00:25:56.540 A o systemie i o perspektywach, jakie się z nim wiążą opowiadał nam dzisiaj Pan 00:25:56.570 --> 00:26:01.400 prezes InnoBaltic, czyli spółki odpowiedzialnej za FALĘ, 00:26:02.040 --> 00:26:03.760 Radomir Matczak. 00:26:03.790 --> 00:26:05.090 Bardzo dziękuję. 00:26:05.120 --> 00:26:08.420 Panie prezesie, bardzo dziękuję za wizytę w studio. 00:26:08.450 --> 00:26:10.540 Państwu dziękuję za uwagę. 00:26:10.570 --> 00:26:16.600 Oczywiście dodatkowe informacje na temat FALI, jak z niej korzystać, dla 00:26:16.630 --> 00:26:23.260 kogo ona jest to wszystko znajdą Państwo w publikacjach na naszym portalu gdansk.pl. 00:26:23.280 --> 00:26:26.420 Dziękuję za uwagę jeszcze raz, Roman Daszczyński. 00:26:26.440 --> 00:26:27.880 Do zobaczenia, do usłyszenia!