WEBVTT 00:00:14.800 --> 00:00:19.340 Można najgorszą piosenkę wylansować na wielki przebój 00:00:19.370 --> 00:00:21.050 tylko dlatego, że jest puszczana 00:00:21.250 --> 00:00:22.940 dziesięć, dwadzieścia razy dziennie. 00:00:22.970 --> 00:00:24.206 Jeżeli ja jadę w samochodzie, 00:00:24.406 --> 00:00:25.858 słyszę dziesięć, dwadzieścia razy 00:00:26.058 --> 00:00:28.840 w ciągu dnia tą samą piosenkę, to wiem jedno, że ona będzie przebojem, 00:00:28.870 --> 00:00:32.300 chociaż jest to do niczego piosenka o niczym. 00:00:32.320 --> 00:00:35.660 Te kontakty z resztą są główną metodą mojej pracy. 00:00:35.680 --> 00:00:38.280 Ja z tych kontaktów, które od 50 lat, 00:00:38.310 --> 00:00:44.100 które jestem związany z kulturą, wykorzystuję do dzisiaj. 00:00:44.130 --> 00:00:45.500 Taka jest potrzeba rynku. 00:00:45.530 --> 00:00:48.220 Każda wieś, każde miasto chce mieć festiwal. 00:00:48.250 --> 00:00:49.440 Za komuny był spokój. 00:00:49.470 --> 00:00:54.780 Był festiwal w Opolu, festiwal w Sopocie, festiwal w Kołobrzegu na Zielonej Górze. 00:00:54.810 --> 00:00:56.120 Dzisiaj w Jestem z Gdańska. 00:00:56.150 --> 00:00:57.260 Człowiek legenda. 00:00:57.290 --> 00:00:59.680 Wojciech Korzeniewski, menedżer gwiazd 00:00:59.710 --> 00:01:04.000 estrady, obecnie zespołu Kombi, organizator festiwali, animator kultury, 00:01:04.030 --> 00:01:08.570 wydawca, producent, prezes fundacji Sopockie Korzenie. 00:01:08.600 --> 00:01:09.740 To tak w skrócie. Prawda? 00:01:09.770 --> 00:01:11.100 To jest trochę w skrócie. 00:01:11.130 --> 00:01:13.180 Cześć. Dzień dobry. Witam Cię w studiu. 00:01:13.210 --> 00:01:15.570 Cieszę się, że spotykamy się w Gdańsku. 00:01:15.600 --> 00:01:17.410 Spotykamy się w Gdańsku. To prawda. 00:01:17.440 --> 00:01:18.640 Mamy dzisiaj taki szczególny dzień. 00:01:18.670 --> 00:01:23.440 Są Walentynki, a Ty jesteś specjalista od no także od muzyki. 00:01:23.440 --> 00:01:26.180 Powiedz mi jak to jest, że piosenki o miłości to są najlepsze piosenki? 00:01:26.210 --> 00:01:28.340 Tak zawsze było, jest i będzie? 00:01:28.370 --> 00:01:31.340 Miłość jest w głowie u każdego z nas. 00:01:31.370 --> 00:01:33.490 I myślę, że ta miłość się przewija 00:01:33.520 --> 00:01:38.040 nam wokół nas w różny sposób, w różnych kształtach i rozmiarach. 00:01:38.070 --> 00:01:39.340 Codziennie. 00:01:39.370 --> 00:01:44.120 A te Walentynki powodują, że jest takie, że jest to może podwojone, potrojone o 00:01:44.150 --> 00:01:49.700 pewne dodatkowe wydarzenia, o to, że cały świat obchodzi ten dzień. 00:01:49.730 --> 00:01:52.320 Ale myślę, że jest więcej okazji, żeby o 00:01:52.350 --> 00:01:55.380 tej miłości porozmawiać nie tylko raz do roku. 00:01:55.410 --> 00:01:58.820 Ale tak naprawdę ta miłość jest potrzebna nam wszystkim na co dzień. 00:01:58.850 --> 00:02:04.240 Ale wykonawcy, piosenkarze, piosenkarki lubią tę tematykę. 00:02:04.270 --> 00:02:07.930 Nie wiem, czy tak, szczególnie w Polsce, ale zagranicą to 00:02:07.960 --> 00:02:10.660 prawie wszystkie piosenki, które osiągają sukcesy są o miłości. 00:02:10.680 --> 00:02:12.320 Ja myślę, że nie ma takiego piosenkarza 00:02:12.320 --> 00:02:15.020 czy zespołu czy piosenkarki, który nie śpiewa o miłości. 00:02:15.050 --> 00:02:20.660 To jest tylko kwestia tekstu, pomysłu, tytułu, który podbije listy przebojów. 00:02:20.690 --> 00:02:24.660 Ale ta miłość w piosence to jest standard. 00:02:24.690 --> 00:02:29.060 To jest tak, że lubimy tylko piosenki, które już słyszeliśmy i które znamy? 00:02:29.090 --> 00:02:34.820 Głównie dlatego wkurza mnie to często w polityce medialnej, 00:02:34.850 --> 00:02:40.300 że słuchając przede wszystkim w samochodzie tego, co słyszę i nie mogę 00:02:40.330 --> 00:02:44.220 czasami pojąć, dlaczego ten utwór albo ten artysta jest tak promowany. 00:02:44.250 --> 00:02:50.660 Bo prawda jest taka, że można najgorszą piosenkę wylansować na wielki przebój 00:02:50.690 --> 00:02:54.260 tylko dlatego, że jest puszczana dziesięć, dwadzieścia razy dziennie. 00:02:54.290 --> 00:02:58.800 Jeżeli ja jadę samochodzie, słyszę dziesięć, dwadzieścia razy w ciągu dnia tą samą piosenkę, to 00:02:58.830 --> 00:03:02.080 wiem jedno, że ona będzie przebojem, chociaż jest to do niczego 00:03:02.110 --> 00:03:05.040 piosenka o niczym, jeszcze do tego żadna muzyka. 00:03:05.040 --> 00:03:07.340 Ale ona w pewnym momencie zaczyna ci się podobać czy nie? 00:03:07.370 --> 00:03:14.780 W pewnym momencie nie tyle, że podoba, co ją po prostu odróżniam do innych. 00:03:14.810 --> 00:03:16.800 Natalia Szroeder ma fantastyczny głos, 00:03:16.830 --> 00:03:22.000 ale jej piosenka kiedyś mnie właśnie tak uderzyła "Lustra". 00:03:22.030 --> 00:03:25.020 chyba to ma taką piosenkę, 00:03:25.050 --> 00:03:31.980 którą śpiewa i ona o niej aż tyle nie słyszałem, nie miałam z nią kontaktu. 00:03:32.010 --> 00:03:37.080 Dopiero poprzez to, że nagle 10 razy dziennie usłyszałam jej piosenkę i potem 00:03:37.110 --> 00:03:40.940 ją zobaczyłem już na własne oczy jak wykonuje to w Opolu. 00:03:40.960 --> 00:03:42.400 Czy to nie jest trochę tak, że Ty po 00:03:42.400 --> 00:03:44.280 prostu współczesnych wykonawców nie lubisz? 00:03:44.310 --> 00:03:46.040 Bo Ty jesteś 00:03:46.720 --> 00:03:50.900 bo nie wiem, bo wciąż żyjesz tymi z lat 80 tych? 00:03:50.930 --> 00:03:53.300 Ja żyję tym, co jest na bieżąco. 00:03:53.330 --> 00:03:55.520 Ja oczywiście współpracuję w większości z 00:03:55.550 --> 00:04:02.700 artystami z tamtej epoki, bo razem żeśmy zaczynali w latach 70, czy 80 tych. 00:04:02.730 --> 00:04:05.380 I tych artystów mam zawsze w sercu. 00:04:05.410 --> 00:04:12.340 Ale, ale słucham wszystkiego, co jest w muzyce i... 00:04:12.360 --> 00:04:15.180 Jest coś ciekawego w polskiej muzyce współczesnej 00:04:15.210 --> 00:04:18.660 jest bardzo dużo ciekawych ludzi, którzy pojawiają się i znikają. 00:04:18.690 --> 00:04:23.840 Czasami są to artyści jednego przeboju, a czasami są to tacy wielcy ludzie jak 00:04:23.860 --> 00:04:27.640 Podsiadło, Sanah czy wielu innych, którzy stają się 00:04:27.660 --> 00:04:30.740 wielkimi gwiazdami, zapełniają w tej chwili stadiony. 00:04:30.760 --> 00:04:31.860 To jest niesamowite, prawda? 00:04:31.890 --> 00:04:33.820 I można czasami naprawdę z człowieka 00:04:33.840 --> 00:04:36.980 nieznanego zrobić gwiazdę jednym kliknięciem. 00:04:37.000 --> 00:04:38.000 Czasami, czasami nie 00:04:38.000 --> 00:04:39.440 potrzeba 00:04:39.920 --> 00:04:43.720 inwestowania Bóg wie jakich milionów złotych, żeby ktoś się stał sławny. 00:04:43.750 --> 00:04:49.380 Bo czasami są artyści, którzy sami się wylansowali puszczając, klikając enter 00:04:49.410 --> 00:04:55.940 i nagle wchodzą na to miliony ludzi i artysta staje się w sekundę sławny. 00:04:55.970 --> 00:04:58.360 A są artyści, którzy wymagają od początku 00:04:58.390 --> 00:05:03.280 do końca do końca pomocy, bo nie mają swojej osobowości albo charyzmy. 00:05:03.300 --> 00:05:06.860 Bo podstawą w tym biznesie jest osobowość i charyzma wykonawcy. 00:05:06.890 --> 00:05:10.220 A nie żeby dobrze śpiewać? Niekoniecznie. 00:05:10.250 --> 00:05:15.600 Przecież możemy o różnych wykonawcach mówić, a nie 00:05:15.680 --> 00:05:16.980 używając ich nazwisk. 00:05:17.010 --> 00:05:20.820 Przecież oni nie mają żadnego głosu, ale mają to coś. 00:05:20.840 --> 00:05:25.860 Wielu ludzi nie było przekonanych do osobowości Dody, a nagle ta Doda 00:05:25.890 --> 00:05:30.320 robi taki show, jaki żaden polski artysta jeszcze nie zrobił. 00:05:31.080 --> 00:05:36.860 I nagle Daria Zawiałow, do której nie miałam przekonania. 00:05:36.890 --> 00:05:38.900 Dopóki nie zobaczyłem jej koncertu. 00:05:38.920 --> 00:05:43.720 I nagle patrzę, że wchodzi kobieta na scenę, zawiaduje kilkudziesięcioma 00:05:43.750 --> 00:05:47.040 tysiącami ludzi i nikt nie wykona żadnego ruchu, 00:05:47.070 --> 00:05:51.900 ani jej muzyk, ani akustyk, ani ci wszyscy, co z nią pracują bez jej zgody. 00:05:51.920 --> 00:05:53.320 I ona rządzi na tej scenie. 00:05:53.350 --> 00:05:59.120 Ale tak jest, jak sobie obejrzysz historię wielkich gwiazd muzyki rockowej czy to 00:05:59.150 --> 00:06:03.500 Michaela Jacksona, czy kogokolwiek z tych wielkich, którzy odeszli. 00:06:03.530 --> 00:06:08.500 Jak potem wspominały filmy, było widać, że ci ludzie rządzili światem, że oni rządzą. 00:06:08.530 --> 00:06:12.200 Oni decydowali o tym, co się dzieje na scenie. 00:06:12.880 --> 00:06:13.240 Jak, 00:06:13.270 --> 00:06:17.920 czy film o Elvisie, który był też stosunkowo niedawno na tym 00:06:17.950 --> 00:06:23.240 filmie, widać tak naprawdę, że on jedna osoba dyryguje reżyserem, 00:06:23.270 --> 00:06:28.600 scenografem, gitarzystą, pianistą, balet, członkiem baletu czy członkiem ekipy, 00:06:28.630 --> 00:06:31.580 która siedzi, wpatrzeni są tylko w jedną twarz. 00:06:31.600 --> 00:06:34.780 I ten wielki artysta mrugnięciem oka 00:06:34.800 --> 00:06:36.940 decyduje o tym, co się na tej scenie dzieje. 00:06:36.960 --> 00:06:38.180 Sięgnijmy trochę do historii. 00:06:38.210 --> 00:06:40.600 Ty jesteś takim Sopocianinem z urodzenia. 00:06:40.630 --> 00:06:45.760 Gdyby nie to, że urodziłeś się w Sopocie i że miałeś bilety dzięki mamie do Opery 00:06:45.790 --> 00:06:48.880 Leśnej, myślisz, że muzyka by cię tak wciągnęła? 00:06:48.910 --> 00:06:51.860 Czy został byś jednak tym koszykarzem? 00:06:51.890 --> 00:06:56.040 Ja zacząłem od sportu i od promowania sportu i tak naprawdę 00:06:56.070 --> 00:06:59.900 poprzez promowanie sportu zająłem się promocją muzyki. 00:06:59.920 --> 00:07:02.180 Muzykiem, w muzykę 00:07:02.210 --> 00:07:05.480 mnie wciągnęły wciągnął tak naprawdę moment, kiedy 00:07:05.510 --> 00:07:09.040 kończył się sport, że miałem taką sytuację życiową. 00:07:09.070 --> 00:07:13.660 Zmarł ojczym, mama... Mieliśmy problemy finansowe jako rodzina 00:07:13.690 --> 00:07:17.380 i ja po prostu musiałem się zdecydować na to, że trzeba 00:07:17.410 --> 00:07:21.880 pomóc i trzeba iść do pracy, niezależnie od tego 00:07:21.920 --> 00:07:23.180 co robiłem. 00:07:23.210 --> 00:07:25.140 A była taka sytuacja, że 00:07:25.170 --> 00:07:28.926 potrafiłem chodzić do szkoły na ósmą rano, 00:07:29.126 --> 00:07:31.520 a o piątej rano wychodziłem i 00:07:31.540 --> 00:07:36.600 pracowałem jako woźny w przychodni miejskiej i po powrocie ze szkoły szedłem 00:07:36.630 --> 00:07:42.060 do przychodni miejskiej, zamiatałem, sprzątałam i zamykałem budynek. 00:07:42.090 --> 00:07:46.340 I wciągnąłem się po prostu w to 00:07:46.360 --> 00:07:47.600 sytuacja rodzinna 00:07:47.630 --> 00:07:52.260 ot tak, żeby po prostu pomóc mamie w życiu. 00:07:52.290 --> 00:07:54.200 A potem nagle 00:07:54.640 --> 00:07:56.400 poznałem 00:07:57.400 --> 00:08:04.340 ludzi współpracujących z Bałtycką Agencją Artystyczną, jak również wtedy powstało, 00:08:04.360 --> 00:08:06.260 powstawało Towarzystwo Przyjaciół Sopotu. 00:08:06.290 --> 00:08:09.760 Jestem jednym z członków założycieli tego towarzystwa i tam m.in. 00:08:09.790 --> 00:08:14.360 poznałem Zbyszka Cybulskiego, Przepraszam nie Zbyszka Cybulskiego. 00:08:17.520 --> 00:08:21.140 Może się potem przypomnieć to nazwisko. Zbyszka Canowieckiego. 00:08:21.170 --> 00:08:23.740 Poznałem Zbyszka Canowieckiego. 00:08:23.770 --> 00:08:29.260 On został dyrektorem etatowym tego towarzystwa, a ja 00:08:29.290 --> 00:08:36.220 mieszkający tuż obok, wciągnąłem się w pierwsze organizowane imprezy. 00:08:36.250 --> 00:08:38.200 Pamiętam, że byłem komisarzem wystaw. 00:08:38.230 --> 00:08:42.180 Zaprzyjaźniłem się ze światem artystów, malarzy, rzeźbiarzy. 00:08:42.200 --> 00:08:46.500 Byłem wtedy jako młody człowiek SPATiF-u w Sopocie. 00:08:46.530 --> 00:08:48.760 A poprzez SPATiF poznawało się wszystkich 00:08:48.790 --> 00:08:51.900 artystów z całego kraju, którzy przebywali. 00:08:51.930 --> 00:08:53.700 To było takie kultowe miejsce. 00:08:53.730 --> 00:08:59.220 Żeby wejść do SPATiF-u, to trzeba było być dobrym, mieć układy, znać ludzi 00:08:59.250 --> 00:09:02.860 albo znać jakiegoś artystę, czy reżysera, który otwierał drzwi. 00:09:02.890 --> 00:09:06.180 Była pełnia szczęścia i wtedy 00:09:06.200 --> 00:09:10.980 pamiętam, że wymyśliłem taką imprezę i przy współpracy ze Zbyszkiem Canowieckim 00:09:11.010 --> 00:09:16.420 ogarnęliśmy cały Sopot, robiąc imprezę pod tytułem Świat Dziecka. 00:09:16.440 --> 00:09:17.620 To był taki 00:09:17.650 --> 00:09:21.940 to była pierwsza moja w życiu impreza na tak wielką skalę. 00:09:21.970 --> 00:09:24.520 I potem ja to te pomysły powtarzałem całe 00:09:24.550 --> 00:09:28.340 życie, że w momencie, jak tą imprezę wymyśliłem, żeby z tego 00:09:28.370 --> 00:09:31.960 zrobić duże wydarzenie, to namówiłem Zbyszka, a on był takim 00:09:31.990 --> 00:09:38.740 człowiekiem poukładanym, biznesowym i stworzyliśmy koncepcję 00:09:38.770 --> 00:09:43.560 sfinansowania takiego wydarzenia, że w całym mieście, w każdym, na każdej ulicy, 00:09:43.580 --> 00:09:48.860 na molo, w teatrach, kinach, szkołach wszędzie było coś na temat dzieci. 00:09:48.880 --> 00:09:52.720 Dobrze, ale Wojtek to idźmy dalej, bo jak będziemy tak się zagłębimy w świecie 00:09:52.750 --> 00:09:56.360 dziecka, to nie dojdziemy do współczesności. 00:09:57.480 --> 00:09:59.060 Bo ty jesteś znany 00:09:59.080 --> 00:10:02.600 przez wiele lat byłeś jeszcze znany jako prezydent Festiwalu Sopockiego, ale 00:10:02.630 --> 00:10:07.880 wcześniej był jeszcze Jarocin, czyli zupełnie inna muzyka. 00:10:08.440 --> 00:10:12.040 Ta muzyka rozrywkowa, Ona bardziej ci leżała? 00:10:12.060 --> 00:10:13.920 Czy taka była kolej rzeczy 00:10:13.940 --> 00:10:15.380 w pewnym momencie? To była 00:10:15.410 --> 00:10:19.220 kolej rzeczy i tu rodzaj muzyki nie miał znaczenia. 00:10:19.250 --> 00:10:21.640 Ja w pewnym momencie ten sukces tego 00:10:21.670 --> 00:10:26.140 Świata Dziecka spowodował, że wkroczyłem do BART-u. 00:10:26.160 --> 00:10:27.880 Wtedy Andrzej Cybulski, można powiedzieć 00:10:27.910 --> 00:10:33.220 mój mentor wspaniały, niepowtarzalna postać dla polskiej kultury. 00:10:33.250 --> 00:10:39.980 Był dyrektorem tej agencji i zatrudnił mnie jako szefa reklamy i promocji 00:10:40.000 --> 00:10:42.640 tego wszystkiego, co robiła Bałtycka Agencja Artystyczna. 00:10:42.670 --> 00:10:47.540 Ja byłem jednoosobowym pionem reklamy, promocji, marketingu. 00:10:47.560 --> 00:10:51.860 Wtedy jeszcze słowo marketing, promocja, menadżer nie funkcjonowało. 00:10:51.880 --> 00:10:55.660 I ja, chcąc nie chcąc z automatu musiałem zająć się promocją wielkich gwiazd. 00:10:55.680 --> 00:10:57.400 Czyli to wszystko, co BART miał pod sobą. 00:10:57.430 --> 00:11:02.680 Wszystkie gwiazdy z Marylą Rodowicz, Rosiewiczem, czy grupy Mortale, czy Kombi, 00:11:02.710 --> 00:11:08.080 czy Skaldowie, czy to były największe gwiazdy polskiego rocka. 00:11:08.110 --> 00:11:11.060 Wszystkie te gwiazdy przewijały się przez BART. 00:11:11.080 --> 00:11:13.540 Robiliśmy koncerty, trasy i ja musiałem 00:11:13.570 --> 00:11:17.800 nauczyć się kontaktować z mediami, promować poszczególnych wykonawców. 00:11:17.830 --> 00:11:23.500 Niezależnie jaką grał muzykę, łącznie z tym, że były też grupy cygańskie. 00:11:23.530 --> 00:11:27.020 Mieliśmy jakąś tam fajną grupę cygańską TABOR. 00:11:27.050 --> 00:11:33.420 Ja zajmując się tymi wyjazdami, poznawałem te gwiazdy i stąd w 75 roku, 00:11:33.450 --> 00:11:38.280 czyli w pierwszym roku działania przy BAR-cie poznałem Irenę Jarocką, która w 00:11:38.310 --> 00:11:42.384 tym momencie przeżywała okres rozstania się z mężem 00:11:42.584 --> 00:11:45.180 jako impresariem i jako menadżerem. 00:11:45.210 --> 00:11:48.200 I Andrzej Cybulski powiedział Irenie mamy 00:11:48.230 --> 00:11:52.360 tu takiego młodego człowieka, zwariowanego od promocji reklamy. 00:11:52.390 --> 00:11:53.900 Weź go jako menadżera. 00:11:53.920 --> 00:11:55.280 No właśnie, to byłeś jej menadżerem, a 00:11:55.310 --> 00:11:59.580 dzisiaj do dzisiaj jesteś związany z jej pamięcią, bo robisz festiwal. 00:11:59.610 --> 00:12:03.580 Pamięć Ireny będę kultywować do końca życia i jestem już na to skazany. 00:12:03.610 --> 00:12:05.800 I mam to we krwi, bo ja jej bardzo dużo 00:12:05.830 --> 00:12:08.950 zawdzięczam, bo w sumie myśmy nie współpracowali 00:12:09.150 --> 00:12:11.200 wiele lat ze sobą, ale 00:12:11.400 --> 00:12:15.020 Irena otworzyła mi drzwi do show-biznesu. 00:12:15.050 --> 00:12:18.720 Wtedy wejść do Ministerstwa Kultury, do radia, do telewizji. 00:12:18.750 --> 00:12:23.180 To nie było to normalne, czy do szefa radia, komitetu itd. 00:12:23.200 --> 00:12:25.040 A ja z Ireną za rękę wchodziłem do tych 00:12:25.070 --> 00:12:28.820 wszystkich ministrów kultury, dyrektorów Radia [niesłyszalne 00:12:27] , 00:12:28.850 --> 00:12:30.502 dyrektorów Polskich Nagrań, 00:12:30.702 --> 00:12:32.567 do wszystkich instytucji kultury 00:12:32.767 --> 00:12:33.500 ZAiKS-u, ZAKR-u. 00:12:33.520 --> 00:12:35.200 Ona otworzyła mi w ciągu parę miesięcy 00:12:35.230 --> 00:12:40.700 cały świat i ja to wszystko po prostu dostałem na tacy. 00:12:40.730 --> 00:12:42.740 I to była szkoła życia. 00:12:42.770 --> 00:12:46.500 Szkoła życia, która normalnie trwałaby kilka lat. 00:12:46.530 --> 00:12:48.940 Żeby dotrzeć do takich kontaktów. 00:12:48.970 --> 00:12:54.680 Te kontakty zresztą są główną metodą mojej pracy i ja z tych kontaktów, które od 50 00:12:54.710 --> 00:13:02.060 lat, które jestem związany z kulturą, wykorzystuję do dzisiaj. 00:13:02.080 --> 00:13:06.940 I każda praca z artystą to jest kwestia kontaktów. 00:13:06.970 --> 00:13:11.580 Ale tak właściwie do dziś, przez wiele lat zostałeś ze Sławkiem Łosowskim. 00:13:11.610 --> 00:13:14.620 Ale jeszcze wrócę do tej 00:13:14.650 --> 00:13:17.320 do Jarockiej i do tego, co stało się w BART-cie. 00:13:17.350 --> 00:13:22.060 Bo właśnie podczas spaceru z Jarocką poznałam Sławka Łosowskiego. 00:13:22.080 --> 00:13:23.500 A już wtedy się znaliście. 00:13:23.530 --> 00:13:25.354 Myśmy się poznali 50 lat temu. 00:13:25.554 --> 00:13:27.667 Czyli to znaczy, że wyście się najpierw 00:13:27.867 --> 00:13:28.556 zaprzyjaźnili, 00:13:28.756 --> 00:13:30.180 a potem zaczęli ze sobą pracować? 00:13:30.210 --> 00:13:32.020 On przyszedł do BART-u jako zespół Akcenty. 00:13:32.050 --> 00:13:37.441 Ja z automatu na liście wykonawców, który mam promować etatowo. 00:13:37.641 --> 00:13:41.620 2000 zł miesięcznie, zapisałam sobie jeszcze zespół Akcenty. 00:13:41.640 --> 00:13:43.900 I on zaczął po prostu przychodzić. Zaczęły się, 00:13:43.930 --> 00:13:48.700 zaczęliśmy wtykać zespół Akcenty w możliwości koncertowania. 00:13:48.730 --> 00:13:54.540 No ale prawda jest taka, że zespół Akcent był zespołem jazz-rockowym. 00:13:54.570 --> 00:13:59.340 Sławek wtedy był takim prekursorem w ogóle tego typu muzyki, którą tworzył. 00:13:59.370 --> 00:14:01.780 Był laureatem Jazzu nad Odrą, 00:14:01.810 --> 00:14:07.420 różnych festiwali muzyki alternatywnej i 00:14:07.450 --> 00:14:09.500 ale z tego nie było pieniędzy. 00:14:09.530 --> 00:14:12.100 I nagle zorientowaliśmy się, żeby 00:14:12.130 --> 00:14:15.960 zespół Kombi, znaczy zespół Akcenty mógł coś więcej zdziałać 00:14:15.990 --> 00:14:19.180 żeby robić więcej koncertów, musi zacząć śpiewać. 00:14:19.210 --> 00:14:21.600 I wtedy wpadł pomysł 00:14:22.600 --> 00:14:26.060 żeby przekształcić ten zespół Akcenty 00:14:26.080 --> 00:14:29.100 o nazwę nową i 00:14:29.130 --> 00:14:30.590 zespół, że będzie śpiewał 00:14:30.790 --> 00:14:31.700 po prostu piosenki. 00:14:31.730 --> 00:14:33.260 I tak się po prostu stało. 00:14:33.290 --> 00:14:36.900 I tak przez pewien czas funkcjonował zespół. 00:14:36.930 --> 00:14:41.560 Wtedy, między innymi dzięki temu, że już wkroczyłem 00:14:41.920 --> 00:14:46.500 w świat mediów, poznałem dziennikarzy, impresariów, ludzi 00:14:46.530 --> 00:14:51.620 zajmujących się organizacją, promocją, marketingiem muzycznym. 00:14:51.650 --> 00:14:55.720 Poznałem Jacka [Serwina] myśmy stworzyli taki duet impresaryjny, 00:14:55.750 --> 00:15:01.480 który trwał wiele, wiele, wiele lat i w zasadzie do dzisiaj współpracujemy. 00:15:01.600 --> 00:15:06.700 Jacek lansował różnych artystów, pracował z największymi gwiazdami w Polsce. 00:15:06.730 --> 00:15:07.740 Tak samo jak ja. 00:15:07.770 --> 00:15:10.600 I pewnym momencie zabrakło nam możliwości 00:15:10.630 --> 00:15:15.260 kontaktu dla muzyki, dla muzyki rockowej z mediami. 00:15:15.290 --> 00:15:18.380 I wtedy wpadliśmy na taki zabójczy pomysł. 00:15:18.410 --> 00:15:22.680 Może to jest wynik doświadczeń współpracy z Franciszkiem Wali.Kim, który kiedyś 00:15:22.710 --> 00:15:28.940 wypromował polską muzykę rockową, unikając zachodnich nazw, 00:15:28.970 --> 00:15:32.980 Bo zachodnie nazwy były w Polsce wtedy jakby wykasowane. 00:15:33.010 --> 00:15:38.300 I Franciszek Walicki musiał to nazwać big bitem, mocnym uderzeniem. 00:15:38.330 --> 00:15:42.780 I zaczęły się zespoły przekształcać w polskojęzyczne nazwy, 00:15:42.810 --> 00:15:46.220 że już nie było zespołu Rythm Blues, bo został zakazany. 00:15:46.250 --> 00:15:49.940 I Edward Gierek skasował ten zespół z mapy świata. 00:15:49.970 --> 00:15:52.720 I wtedy wpadliśmy na pomysł, żeby stworzyć 00:15:52.750 --> 00:15:57.660 ruch muzyczny i pod hasłem tego ruchu przemycić rock and rolla. 00:15:57.690 --> 00:16:00.100 I nazwaliśmy ten ruch muzyka młodej generacji. 00:16:00.130 --> 00:16:06.140 MMG i wystartowaliśmy w Sopocie z tym ruchem pod namiotem w Teatrze Letnim. 00:16:06.170 --> 00:16:07.660 Ogromny sukces. 00:16:07.690 --> 00:16:11.660 Następnego roku już wylądowaliśmy z tym festiwalem w Operze Leśnej. 00:16:11.690 --> 00:16:14.580 I zaczęła się kariera Muzyki Młodej Generacji. 00:16:14.610 --> 00:16:16.240 Ale władze miejscowe Sopotu 00:16:16.270 --> 00:16:19.860 wtedy Cybulski zmienił się układ, przyszedł dyrektor komuch, 00:16:19.890 --> 00:16:25.540 komuch wstrętny, który nienawidził rock and rolla i tego, co myśmy chcieli robić. 00:16:25.570 --> 00:16:31.460 I postanowiliśmy ten festiwal wynieść z Sopotu, bo nie mieliśmy na to zezwolenia. 00:16:31.490 --> 00:16:35.620 Wtedy można powiedzieć, że zawieźliśmy gotowy festiwal do Jarocina. 00:16:35.640 --> 00:16:38.120 Dobrze, ale my musimy tu teraz przeskoczyć prawie do współczesności. 00:16:38.150 --> 00:16:40.820 Powiedz, jak to jest, że my w Polsce lubimy festiwale? 00:16:40.850 --> 00:16:42.740 To jest jakaś nasza specyfika polska? 00:16:42.760 --> 00:16:44.440 Już nie mówię tylko festiwale piosenki. 00:16:44.440 --> 00:16:45.560 My w ogóle lubimy festiwale. 00:16:45.580 --> 00:16:48.100 Wszystko się teraz właściwie nazywa festiwalem. 00:16:48.130 --> 00:16:51.480 To jest jakieś z powodu naszej sympatii do festiwali. 00:16:51.510 --> 00:16:52.580 O co chodzi? 00:16:52.610 --> 00:16:55.880 Ja wiem, czy sympatii to jest 00:16:55.910 --> 00:16:57.260 taka jest potrzeba rynku. 00:16:57.290 --> 00:16:59.980 Każda wieś, każde miasto chce mieć festiwal. 00:17:00.010 --> 00:17:02.480 Za komuny był spokój, był festiwal w 00:17:02.510 --> 00:17:07.460 Opolu, festiwal w Sopocie, festiwal w Kołobrzegu na Zielonej Górze. 00:17:07.490 --> 00:17:11.090 W tym kontekście Ty też organizujesz festiwal np. Przywidzu. 00:17:11.120 --> 00:17:13.900 No, między innymi festiwal w Przywidzu 00:17:13.930 --> 00:17:15.380 to jest też fajna przygoda. 00:17:15.410 --> 00:17:16.770 Ja lubię wariackie pomysły. 00:17:16.800 --> 00:17:19.090 Któregoś dnia, będąc u wójta Marka 00:17:19.120 --> 00:17:27.010 Makowskiego w Przywidzu. Okazało się, że większość ludzi tam robiących biznesy czy 00:17:27.040 --> 00:17:33.220 zaprzyjaźniony z gminą to są ludzie z Sopotu, czyli państwo Krzyżanowscy, którzy 00:17:33.250 --> 00:17:39.000 po pobycie 12 letnim w Stanach wracali do Polski i nagle kliknęli w internecie, 00:17:39.030 --> 00:17:44.200 kupili PGR stary w Przywidzu i tu stworzyli hotel, stworzyli stajnię 00:17:44.230 --> 00:17:49.220 koni, wyciągi narciarskie i stworzyli swój biznes życia. 00:17:49.250 --> 00:17:52.063 No i przy którejś rozmowie z wójtem oni bardzo 00:17:52.263 --> 00:17:54.570 chcieli mnie wtedy wciągnąć w jakąś pomoc 00:17:54.600 --> 00:17:57.080 organizacyjną, żeby coś z tego Przywidza zrobić. 00:17:57.110 --> 00:17:58.700 Promować. Wypromować. 00:17:58.730 --> 00:18:03.010 Rzucili w pewnym momencie hasło: Wojtek, ty jesteś urodzony w Sopocianin. 00:18:03.040 --> 00:18:06.380 Wójt mówił ja też, mieszkałem w Sopocie. 00:18:06.410 --> 00:18:09.460 Tu masz Krzyżanowskich z Sopotu, tu masz takich z Sopotu. 00:18:09.490 --> 00:18:12.680 Zróbmy tutaj Sopot. 00:18:12.760 --> 00:18:15.980 Zróbmy tu Festiwal. I stąd to jest. W ten sposób, 00:18:16.010 --> 00:18:18.770 a wtedy państwo Krzyżanowscy mieli ten swój 00:18:18.800 --> 00:18:27.360 piękny obiekt Zielona Brama. Udostępnili bezpłatnie swoją bazę w postaci 00:18:27.760 --> 00:18:32.140 obiektów, które mieli i na terenie ich obiektu 00:18:32.170 --> 00:18:34.920 gdzie tam była stajnia ujeżdżalnia koni, 00:18:34.950 --> 00:18:44.010 hotel, pierogarnia i kilkaset hektarów wokół tego do zagospodarowania. 00:18:44.040 --> 00:18:50.980 Powołaliśmy pierwszy festiwal Rockblu festiwal w Przywidzu. 00:18:51.000 --> 00:18:52.400 Przyjechało 5 tysięcy ludzi. 00:18:52.430 --> 00:18:54.220 Ogromny sukces, szaleństwo. 00:18:54.250 --> 00:18:55.980 A teraz macie co roku. 00:18:56.010 --> 00:18:59.180 Teraz ja już się z tego festiwalu jakby 00:18:59.210 --> 00:19:01.080 może nie tyle co wycofałem, co wtedy 00:19:01.110 --> 00:19:02.980 nastąpiła pandemia, 00:19:03.010 --> 00:19:08.380 nastąpiła przerwa, luka i ja już do tego nie wróciłem po latach. 00:19:08.400 --> 00:19:10.770 I tam oczywiście do dzisiaj jestem zapraszany tam. 00:19:10.800 --> 00:19:13.560 W jakimś sensie zostawiłem ślad po sobie. 00:19:13.590 --> 00:19:15.700 Między innymi też jestem jakby 00:19:15.730 --> 00:19:20.530 współautorem tego, co tam powstało, czyli pomnik gwiazd polskiego rocka. 00:19:20.560 --> 00:19:25.740 A powiedz mi, co ty dzisiaj najbardziej lubisz robić z tych swoich 00:19:25.760 --> 00:19:27.460 rzeczy, które robiłeś przez całe życie. 00:19:27.490 --> 00:19:29.740 Bo gdzieś tam przeczytałam, że 00:19:29.770 --> 00:19:33.420 mówią o Tobie, że jesteś człowiekiem, który pomaga spełniać marzenia. 00:19:33.450 --> 00:19:36.160 To wciąż dzwonią artyści albo tacy, którzy 00:19:36.190 --> 00:19:40.740 chcieliby zostać gwiazdami i proszą Wojciech, pomóż! 00:19:40.770 --> 00:19:45.800 Ja takie telefony miałem, a teraz mam i będę miał do końca życia, że dzwoni 00:19:45.800 --> 00:19:48.980 artysta. Panie Wojtku, chciałbym, żeby pan został managerem. 00:19:49.010 --> 00:19:51.700 Nas wypromował za wszelką cenę. 00:19:51.720 --> 00:19:52.860 Dzielimy się pół na pół. 00:19:52.890 --> 00:19:55.660 Niech pan tylko robi koncerty, nas promuje itd. 00:19:55.680 --> 00:19:57.570 Ja z reguły jak coś słyszę, to taki telefon 00:19:57.600 --> 00:20:00.250 bardzo dziękuję, przepraszam, mnie to nie interesuje. 00:20:00.280 --> 00:20:00.940 Nie chcesz być już managerem? 00:20:00.970 --> 00:20:05.010 Bo jeżeli artysta jest wolny w ten sposób, to ja nie rozmawiam. 00:20:05.040 --> 00:20:05.530 Ja chcę, 00:20:05.560 --> 00:20:09.700 ja chcę pomagać artystom, którzy rzeczywiście potrzebują mojej pomocy. 00:20:09.730 --> 00:20:15.920 Nie w zarabianiu pieniędzy, co stworzeniu swojego repertuaru, czy stworzeniu sposobu 00:20:15.950 --> 00:20:22.860 na bycie artystą i życia z tego, co to chcą osiągnąć w swojej dziedzinie sztuki. 00:20:22.890 --> 00:20:27.380 Dlatego jak do mnie przykładowo dzwoni pani i mówi panie Wojtku, 00:20:27.410 --> 00:20:30.420 ja chcę z panem spotkać, chcę, żeby pomógł w życiu, bo 00:20:30.450 --> 00:20:34.600 przeżyłam już wszystko, spełniłam się na studiach, spełniłam się w rodzinie, 00:20:34.630 --> 00:20:39.090 osiągnąłem sukces w biznesie, jestem prawnikiem, jestem dyrektorem. 00:20:39.120 --> 00:20:44.050 Ja wszystko mam, ale brakuje mi jednego Chcę stanąć na scenie i zaśpiewać. 00:20:44.080 --> 00:20:48.140 A wygrałam kiedyś szansę na sukces. 00:20:48.170 --> 00:20:50.010 Ja się z tą osobą, 00:20:50.040 --> 00:20:52.920 ja takie osoby kocham, które wiedzą czego 00:20:52.950 --> 00:20:55.660 chcą i tylko nie mają kontaktów, 00:20:55.860 --> 00:20:59.980 nie potrafią sobie zorganizować w tej branży życia. 00:21:00.010 --> 00:21:04.240 Kilka takich osób, którym pomogłeś i które gdzieś tam zaśpiewały, stanęły na scenie, 00:21:04.270 --> 00:21:07.380 wydały płytę i są w pełni usatysfakcjonowane? 00:21:07.410 --> 00:21:10.040 Ja myślę, że takim największym sukcesem 00:21:10.070 --> 00:21:17.800 poza Kombi, który jest moim sukcesem, to jest na przykład zespół TSA. 00:21:17.830 --> 00:21:19.331 O TSA mógłbym opowiadać legendy, 00:21:19.531 --> 00:21:26.180 historie i przeżycia czy z Markiem Piekarczykiem, czy z śp. 00:21:26.210 --> 00:21:32.277 Andrzejem Nowakiem, bo taka jest prawda, że prowadząc Kombi wylansowałem 00:21:32.477 --> 00:21:38.290 TSA i to, że TSA w pewnym momencie było na całym świecie w sklepach muzycznych, 00:21:38.320 --> 00:21:45.290 to była moja zasługa tylko dlatego, że będąc w Cannes, promując Kombi, to 00:21:45.320 --> 00:21:49.810 nagle zauważyłem stoisko, z którego się lała krew. 00:21:49.840 --> 00:21:54.900 Był wielki napis mauzoleum, czerwone napisy, lejąca się krew. 00:21:54.920 --> 00:21:56.520 Ja wszedłem do tej firmy i powiedziałem 00:21:56.550 --> 00:22:02.240 panowie, ja mam dla was z Polski heavy metal number one TSA. 00:22:02.270 --> 00:22:04.290 I tak się zaczęła kariera TSA. 00:22:04.320 --> 00:22:09.330 A powiedz mi jak to jest, że Ty przez tyle lat zostałeś z Kombi? 00:22:09.360 --> 00:22:10.860 Co jest w Sławku? 00:22:10.890 --> 00:22:14.360 Osobowość Sławka Łosowskiego. 00:22:15.640 --> 00:22:18.540 Bo to jest to jest niezwykły człowiek. 00:22:18.570 --> 00:22:25.500 Nie tylko jako muzyk, jako kompozytor, jako ojciec rodziny, ale bardzo pozytywna 00:22:25.530 --> 00:22:28.980 osoba, przede wszystkim uczciwa w tym wszystkim, co robi. 00:22:29.010 --> 00:22:33.280 I facet rzeczywiście był takim na tamte czasy i do dzisiaj jest prekursorem 00:22:33.310 --> 00:22:40.960 pewnych rzeczy. Może nie do końca wszędzie docenianym na to, na co zasługuje, ale ja 00:22:40.990 --> 00:22:47.020 przez 50 lat współpracy ze Sławkiem myśmy nigdy nie było między nami nieporozumień. 00:22:47.050 --> 00:22:51.980 On też zawsze dbał o to, żeby był pomiędzy... 00:22:52.010 --> 00:22:52.640 W zespole 00:22:52.670 --> 00:22:57.290 zawsze jak jeździliśmy, szczególnie po świecie, było nas zawsze kilkunastu 00:22:57.320 --> 00:23:02.480 i trzeba było tych ludzi, każdego z tych ludzi opanować, z każdym się rozliczyć. 00:23:02.510 --> 00:23:05.180 Każdy miał, pracował na innych warunkach, 00:23:05.210 --> 00:23:09.680 każdy miał inną funkcję i inny sposób zarabiania. 00:23:09.710 --> 00:23:15.760 Bo ja pracując Kombi byłem i impresariem i kierowcą i menadżerem, i akustykiem, czasami 00:23:15.790 --> 00:23:20.540 nawet światłem żeby bo nie było nas stać na wzięcie 00:23:20.570 --> 00:23:26.600 ekipy, to musiałam też bawić się w światła, czy różne efekty. 00:23:27.200 --> 00:23:29.720 I Sławek był z kolei takim człowiekiem, 00:23:29.750 --> 00:23:35.090 który niezależnie od tego, że jest liderem, zespołu, że pisze, że komponuje 00:23:35.120 --> 00:23:37.420 jednocześnie jest takim 00:23:37.450 --> 00:23:43.140 poukładanym, bardzo człowiekiem, z którym się nie można pokłócić o złotówkę. 00:23:43.170 --> 00:23:48.090 I my mieliśmy ten luksus, że dzięki Sławkowi 00:23:48.120 --> 00:23:50.293 ja chyba jestem jedynym menadżerem w Polsce, 00:23:50.493 --> 00:23:52.220 który się nie martwi o finanse zespołu. 00:23:52.250 --> 00:23:56.380 Ja się martwię tylko w ten sposób, żeby zespół oczywiście był na antenie, 00:23:56.410 --> 00:24:01.080 żeby lokować zespół na większych wydarzeniach, typu festiwale 00:24:01.110 --> 00:24:06.620 czy jakieś wielkie wydarzenia, koncerty, bo dzięki temu jesteśmy widoczni. 00:24:06.650 --> 00:24:09.940 I dzwonią organizatorzy chcą robić nasz koncert na koncerty. 00:24:09.970 --> 00:24:12.080 Myśmy się tego trochę nauczyli na 00:24:12.110 --> 00:24:16.090 zachodzie, bo w Polsce byliśmy rozliczany według stawek. 00:24:16.120 --> 00:24:18.220 Ja np. nie mogłem legalnie 00:24:18.250 --> 00:24:20.380 to jest bardzo ważne zarabiać 00:24:20.410 --> 00:24:23.680 jako impresario, ponieważ nie było takiej funkcji. 00:24:23.710 --> 00:24:25.460 Bo chciałeś być kim? Z Ireną Jarocką 00:24:25.490 --> 00:24:27.120 było to samo. Ja nie. 00:24:27.150 --> 00:24:29.540 Ja dostawałam w kopercie pieniądze pod stołem. 00:24:29.570 --> 00:24:31.280 Takie czasy. Bo były takie czasy. 00:24:31.310 --> 00:24:36.000 Wtedy, kiedy menadżer impre?Ario, producent, promotor nie było takich 00:24:36.030 --> 00:24:40.050 stawek, nie było możliwości zapłacenia legalnie tym ludziom. 00:24:40.080 --> 00:24:43.050 Powiedz lepiej jakie wy macie plany na najbliższe. 00:24:43.080 --> 00:24:45.050 Ty i Kombi w ogóle Ty. 00:24:45.080 --> 00:24:48.000 Ja myślę cały czas jestem skupiony na 00:24:48.030 --> 00:24:56.240 Sławku i na 50-leciu Kombi, ale jednocześnie chcę Sławka udokumentować 00:24:56.270 --> 00:25:00.600 i lansować jako człowieka, który ma poza muzyczną swoją pasję. 00:25:00.630 --> 00:25:02.420 To są jego rysunki. 00:25:02.450 --> 00:25:07.780 Ja się kiedyś uparłem i tą pierwszą wystawę zrobiliśmy w Chicago. 00:25:07.810 --> 00:25:11.330 W Stanach podczas przerwy w koncertach była luka. 00:25:11.360 --> 00:25:14.780 Sławek weź ty rysujesz wspaniałe rzeczy 00:25:14.810 --> 00:25:17.718 siedź i rysuj, a ja to zrobię w Chicago 00:25:17.918 --> 00:25:20.500 gdzieś w jakimś polskim lokalu wystawę. 00:25:20.530 --> 00:25:23.140 Ta wystawa się odbyła w 92 roku. 00:25:23.170 --> 00:25:27.080 Do tej pory tych wystaw zrobiłem kilkadziesiąt. 00:25:27.480 --> 00:25:30.090 I w tej chwili przygotowuję się już do 00:25:30.120 --> 00:25:36.900 postawienia kropki nad i podsumowania tej jego twórczości, bo mamy ponad 1000 prac. 00:25:36.930 --> 00:25:39.700 Ponad 300 mamy oprawionych wystawimy, 00:25:39.730 --> 00:25:43.180 wystawiamy je na różnych wernisażu, wystawach, aukcjach. 00:25:43.210 --> 00:25:49.540 I te obrazki się coraz częściej pojawiają i w scenografii, i na ubiorach zespołu, 00:25:49.570 --> 00:25:54.290 i w teledyskach, więc te jego grafiki robią furorę. 00:25:54.320 --> 00:25:57.320 I ja postanowiłem jeszcze bardziej pójść z tym do przodu. 00:25:57.350 --> 00:26:03.220 I w tej chwili kończymy projekt albumu, gdzie będzie około 200-u Sławka 00:26:03.250 --> 00:26:08.260 grafik, jak również historia cała zespołu Kombi poprzez te rysunki. 00:26:08.290 --> 00:26:12.860 Bo on zaczynał jako mały szczeniak, bo nie chciał chodzić do przedszkola, to za karę 00:26:12.890 --> 00:26:16.420 ojciec mu zostawiał kredki i kartki i on rysował. 00:26:16.450 --> 00:26:19.900 I stąd powstał Sławek, który rysuje. 00:26:19.930 --> 00:26:22.080 I teraz już musimy postawić kropkę nad i. 00:26:22.110 --> 00:26:25.740 Bardzo serdecznie Ci dziękuję za to spotkanie i za tę rozmowę, 00:26:25.770 --> 00:26:31.080 i za te wspomnienia, ale także za to, że opowiedziałeś się o tym, co przed Wami. 00:26:31.110 --> 00:26:31.960 Dziękuję. 00:26:32.160 --> 00:26:32.810 Dziękuję również. 00:26:32.840 --> 00:26:35.440 A ja zapraszam do słuchania i oglądania podcastów 00:26:35.440 --> 00:26:38.380 Jestem z Gdańska, także tego podcastu z Wojciechem Korzeniewskim. 00:26:38.410 --> 00:26:40.080 Do zobaczenia i do usłyszenia.