WEBVTT 00:00:14.800 --> 00:00:22.460 To są rzeczywiście trudne statystyki dla Pomorza i my sami 00:00:22.490 --> 00:00:28.820 gdzieś analizowaliśmy to, zastanawialiśmy się, też konsultowaliśmy te kwestie 00:00:28.850 --> 00:00:35.480 ze specjalistami z suicydolożkami, to z psycholożkami, nawet z policją. 00:00:35.500 --> 00:00:40.380 I dochodzimy do takich wniosków, że w dużej mierze jest to kwestia raportowania 00:00:40.410 --> 00:00:48.240 tego, jak rzetelnie te dane są zbierane i że raczej nie doszukujemy się tutaj 00:00:48.270 --> 00:00:51.720 jakichś czynników środowiskowych, że na przykład w jednym 00:00:51.720 --> 00:00:54.780 województwie jakoś lepiej się żyje młodym ludziom, a w drugim gorzej. 00:00:54.810 --> 00:00:58.680 To jest bardzo dobry krok, by przeznaczyć trzy miliardy na psychiatrię 00:00:58.710 --> 00:01:04.460 dziecięcą, ale musi być to zrobione mądrze, rozsądnie, właśnie z udziałem 00:01:04.490 --> 00:01:09.260 ekspertów, którzy rozłożą mądrze te środki. 00:01:09.290 --> 00:01:13.800 Żeby nie było tak, że wybudujemy dodatkowe szpitale, dodatkowe oddziały, a np. 00:01:13.830 --> 00:01:15.770 nie będzie kto miał tam pracować. 00:01:15.800 --> 00:01:18.660 Dzisiaj w studiu Paulina Filipowicz, 00:01:18.690 --> 00:01:21.540 psycholożka i aktywistka fundacji GrowSPACE. 00:01:21.570 --> 00:01:23.740 Dzień dobry, witam Cię w studiu. 00:01:23.770 --> 00:01:26.680 Opublikowaliście raport o samobójstwach dzieci i młodzieży. 00:01:26.710 --> 00:01:30.920 Wyniki są tragiczne dla Polski, dla pomorskiego właściwie druzgocące. 00:01:30.920 --> 00:01:32.960 W ubiegłym roku w naszym województwie było 00:01:32.990 --> 00:01:37.260 najwięcej w kraju 406 przypadków prób samobójczych. 00:01:37.290 --> 00:01:41.460 Następny były: Śląsk 295, łódzkie 219. 00:01:41.490 --> 00:01:43.210 To jest przerażające. 00:01:43.240 --> 00:01:45.160 Ciebie to też przeraża? 00:01:45.240 --> 00:01:49.280 Tak szczególnie trudne, myślę jest to, że to jest 00:01:49.310 --> 00:01:54.060 właściwie drugi rok z rzędu, gdzie my jako Fundacja GrowSPACE, jako aktywiści 00:01:54.090 --> 00:01:58.180 publikujemy taki raport na temat prób samobójczych młodych ludzi. 00:01:58.210 --> 00:02:00.120 Swoją drogą powiedz mi wy publikujecie 00:02:00.150 --> 00:02:04.600 dlaczego nie publikuje tego policja albo jakieś oficjalne urzędy? 00:02:04.630 --> 00:02:06.930 Bo lepiej tego nie publikować. 00:02:06.960 --> 00:02:11.780 Lepiej nie wiedzieć, bo wtedy wszyscy się lepiej czują. 00:02:11.810 --> 00:02:15.060 To znaczy te dane będą dostępne, bo my 00:02:15.090 --> 00:02:19.920 pozyskiwali je też na podstawie wniosków o dostęp do informacji publicznej właśnie z 00:02:19.950 --> 00:02:24.340 komend wojewódzkich policji z Komendy Stołecznej. 00:02:24.370 --> 00:02:30.220 Natomiast te dane za parę tygodni będą oficjalnie publiczne. 00:02:30.250 --> 00:02:36.160 Natomiast myślę, że właśnie z jednej strony kwestia tego, czy 00:02:36.190 --> 00:02:40.500 one są dostępne, a z drugiej strony jak bardzo one są dostępne, 00:02:40.530 --> 00:02:46.460 bo przeciętna osoba raczej nie szuka, nie poszukuje tego typu informacji, 00:02:46.490 --> 00:02:51.260 więc to pozostaje gdzieś w takiej niewiedzy społecznej. 00:02:51.290 --> 00:02:56.300 Natomiast my też uważamy, że to jest ważne, żeby mówić 00:02:56.330 --> 00:03:01.860 o kryzysach zdrowia psychicznego, kryzysach suicydalnych, bo tak naprawdę 00:03:01.890 --> 00:03:06.020 mówiąc o tym, zwiększamy świadomość społeczną. 00:03:06.050 --> 00:03:08.260 To jest pewnego rodzaju psycho edukacja, 00:03:08.290 --> 00:03:13.280 jak radzić sobie z takimi kryzysami jak kryzysy suicydalne, bo to nie są łatwe 00:03:13.310 --> 00:03:20.140 tematy i to są wciąż tematy tabu w wielu miejscach, w wielu częściach Polski. 00:03:20.170 --> 00:03:22.780 Dlatego tak ważne jest, żeby nagłaśniać, 00:03:22.810 --> 00:03:26.610 aby...Co robicie, żeby uświadamiać 00:03:26.640 --> 00:03:31.660 także polityków, żeby ich trochę zmusić do tego urzędników, polityków, lekarzy, 00:03:31.680 --> 00:03:35.040 decydentów, żeby w końcu zaczęli coś robić, ale aktywnie robić, a nie żebyśmy 00:03:35.070 --> 00:03:38.740 sobie tylko rozmawiały raz w roku o waszym raporcie. 00:03:38.770 --> 00:03:39.800 Tak, zdecydowanie. 00:03:39.830 --> 00:03:42.000 To jest tak, jak już w tym roku 00:03:42.030 --> 00:03:48.740 publikowaliśmy raport sytuacja polityczna była wtedy w kraju inna. 00:03:48.770 --> 00:03:52.000 My wówczas staliśmy pod Ministerstwem 00:03:52.030 --> 00:03:56.880 Edukacji z tym naszym raportem i składaliśmy wtedy petycje właśnie do 00:03:56.910 --> 00:04:00.240 Ministerstwa Edukacji i do Ministerstwa Zdrowia. 00:04:00.280 --> 00:04:02.040 I w tych petycjach właściwie były 00:04:02.070 --> 00:04:06.940 postulaty dotyczące właśnie prewencji suicydalnej. 00:04:06.970 --> 00:04:13.610 I wówczas politycy tamtej opozycji zainteresowali się też raportem. 00:04:13.640 --> 00:04:18.880 Dostaliśmy wtedy zaproszenie do Sejmu na zespół parlamentarny do spraw 00:04:18.910 --> 00:04:24.260 zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, które prowadzi posłanka Marta Golbik. 00:04:24.280 --> 00:04:30.460 Potem też w Senacie była też inicjatywa posłanki Golbik, żeby zrobić 00:04:30.480 --> 00:04:34.180 takie posiedzenie dotyczące zdrowia psychicznego młodych ludzi. 00:04:34.210 --> 00:04:39.480 Więc ten element zainteresowania polityków tym tematem był dla nas kluczowy. 00:04:39.510 --> 00:04:43.980 No bo tak właściwie to są osoby decyzyjne, to oni mogą 00:04:44.010 --> 00:04:50.740 wspierać młodych ludzi poprzez zmiany w systemie edukacji czy w ochronie zdrowia, 00:04:50.760 --> 00:04:53.480 ale nie tylko, bo z jednej strony politycy, a z drugiej strony wiemy, jak 00:04:53.510 --> 00:04:58.780 ogromny wpływ na zdrowie psychiczne mają rodzice i to środowisko szkolne. 00:04:58.800 --> 00:04:59.880 Zaraz do tego dojdziemy. 00:04:59.910 --> 00:05:02.060 Ale powiedz mi, dlaczego tak jest? 00:05:02.090 --> 00:05:03.880 Czy ktoś wie, dlaczego tak jest? 00:05:03.910 --> 00:05:05.760 Dlaczego najwięcej przypadków prób 00:05:05.780 --> 00:05:08.720 samobójczych w kolejnym roku jest na Pomorzu? 00:05:08.750 --> 00:05:12.620 Co takiego jest akurat tutaj? 00:05:12.650 --> 00:05:20.580 To są rzeczywiście trudne statystyki dla Pomorza i my sami 00:05:20.600 --> 00:05:26.700 analizowaliśmy to, zastanawialiśmy się, też konsultowaliśmy te kwestie 00:05:26.720 --> 00:05:33.360 ze specjalistami, z suicydolożkami z psycholożkami, nawet z policją. 00:05:33.390 --> 00:05:36.160 I dochodzimy do takich wniosków, że w 00:05:36.190 --> 00:05:43.580 dużej mierze jest to kwestia raportowania tego, jak rzetelnie te dane są zbierane 00:05:43.600 --> 00:05:49.320 i że raczej nie doszukujemy się tutaj jakichś czynników środowiskowych, że np. 00:05:49.320 --> 00:05:52.800 w jednym województwie jakoś lepiej się żyje młodym ludziom, a w drugim gorzej, bo 00:05:52.830 --> 00:05:57.660 to ciężko mówić o takich wnioskach. Raczej tutaj 00:05:57.690 --> 00:06:00.460 myślę, że to jest taki moment, w którym 00:06:00.480 --> 00:06:05.020 musimy się zastanowić, jak te dane o samobójstwach są zbierane. 00:06:05.040 --> 00:06:06.960 Możesz powiedzieć, że są województwa, które 00:06:06.980 --> 00:06:11.880 wypadają w tym rankingu lepiej, bo tam policjanci, nie wiem, bo co tam się 00:06:11.910 --> 00:06:15.840 nie zgłasza, bo policjanci robiąc raport nie wpisują, że to jest 00:06:15.860 --> 00:06:18.220 próba samobójcza, tylko to jest coś innego? 00:06:18.250 --> 00:06:22.380 Mogą być to tego typu przypadki też. 00:06:22.400 --> 00:06:24.240 To nie jest tylko zjawisko obecne u nas w 00:06:24.270 --> 00:06:29.300 Polsce, tylko globalnie, że często próby samobójcze są utajane. 00:06:29.330 --> 00:06:31.000 Czasami wie o nich tylko np. 00:06:31.030 --> 00:06:33.020 ten młody człowiek, który 00:06:33.040 --> 00:06:39.160 popełnił tę próbę, czasami tylko rodzice gdzieś to najbliższe środowisko i 00:06:39.190 --> 00:06:45.340 ta informacja nigdy nie jest w tych oficjalnych statystykach. 00:06:45.360 --> 00:06:49.900 Nie mniej jednak jest to trzeba przyznać 00:06:49.920 --> 00:06:55.640 dziwne zjawisko, że oto tutaj jesteśmy takimi pionierami. 00:06:55.670 --> 00:06:57.440 Ktoś powinien to jakoś zbadać. 00:06:57.470 --> 00:07:02.660 Nie wiem, coś jakieś powinny być badania na ten temat 00:07:02.690 --> 00:07:05.020 waszym zdaniem jako fundacji? 00:07:05.040 --> 00:07:06.080 Uważamy, że tak. 00:07:06.100 --> 00:07:11.140 Chociaż tak naprawdę najważniejsze jest raczej działanie. 00:07:11.170 --> 00:07:11.820 Tak, tak. 00:07:11.850 --> 00:07:15.540 Tu i teraz, wprowadzenie, a nie badania naukowe. 00:07:15.560 --> 00:07:19.400 Tak, oczywiście, to jest ważne, ale gdzieś drugorzędne, bo tutaj mówimy o życiu i 00:07:19.420 --> 00:07:23.780 śmierci, czyli właściwie o podstawowym bezpieczeństwie. 00:07:23.800 --> 00:07:27.900 Dlatego oczywiście zbieranie danych, statystyk jest ważne, 00:07:27.920 --> 00:07:32.760 ale w pierwszej kolejności właśnie takie działania pomocowe wspierające 00:07:33.080 --> 00:07:36.880 są kluczowe I tutaj też te nasze postulaty, które 00:07:37.160 --> 00:07:43.600 stworzyliśmy, kierując je do Ministerstwa Zdrowia, dotyczą właśnie takiego szybkiego 00:07:43.630 --> 00:07:49.280 działania, poprawy i psychiatrii, ale też kwestii dotyczących szkoły. 00:07:49.300 --> 00:07:53.240 Dlatego systemowe działanie międzyresortowe, bo 00:07:53.270 --> 00:07:58.640 tak naprawdę i Ministerstwo Edukacji, i Ministerstwo Zdrowia, ale też Ministerstwo 00:07:58.670 --> 00:08:03.520 Rodziny, to są takie trzy resorty, które mają 00:08:03.540 --> 00:08:08.302 ogromną moc sprawczą i mogłyby właśnie w tym obszarze wprowadzać dobre zmiany. 00:08:08.502 --> 00:08:10.600 A powiedz mi masz takie poczucie, 00:08:10.800 --> 00:08:13.521 że ten raport, te liczby, to jest taki 00:08:13.721 --> 00:08:17.460 akt oskarżenia wobec nas dorosłych rodziców, opiekunów, 00:08:17.480 --> 00:08:21.520 nauczycieli, lekarzy, urzędników, psychologów, 00:08:21.540 --> 00:08:25.500 pedagogów szkolnych, no i dalej może też polityków? 00:08:25.530 --> 00:08:33.000 Znaczy ja myśląc o tych danych i o tych tragediach jakby 00:08:33.400 --> 00:08:35.900 uważam, że nie powinniśmy szukać winnych. 00:08:35.930 --> 00:08:41.700 Powinniśmy szukać rozwiązań i to jak najszybciej i najskuteczniej. 00:08:41.730 --> 00:08:47.940 Ale nie szukałabym tutaj winnych, bo tak naprawdę to też nic nie wnosi, bo 00:08:47.970 --> 00:08:52.880 rodzice w Polsce i tak są też badania, które pokazują, że polskie 00:08:52.910 --> 00:08:56.660 rodziny doświadczają czegoś takiego jak wypalenie rodzicielskie np. 00:08:56.690 --> 00:08:58.240 gdzie 00:08:58.600 --> 00:09:02.520 czyli prosto mówiąc, trudno jest być rodzicem. 00:09:02.560 --> 00:09:08.080 I nie szukałabym tutaj winy czy to w rodzicach, czy nauczycielach. 00:09:09.400 --> 00:09:14.920 Ani nawet wśród osób decyzyjnych, tylko raczej właśnie takiej chęci współpracy i 00:09:14.940 --> 00:09:19.480 zmiany i takiego poczucia odpowiedzialności. 00:09:20.120 --> 00:09:24.480 A powiedz mi od opublikowania pierwszego 00:09:24.510 --> 00:09:28.443 tego raportu w ubiegłym roku, czy coś realnie się wydarzyło. 00:09:28.643 --> 00:09:31.949 Czy zaobserwowaliście że ktoś wyciągnął 00:09:32.149 --> 00:09:36.800 jakieś wnioski, coś tak naprawdę praktycznego zrobił z tym? 00:09:36.820 --> 00:09:39.440 Czy to były tylko takie rozmowy, konsultacje? 00:09:39.470 --> 00:09:42.020 Mówiłaś o tych konsultacjach 00:09:42.050 --> 00:09:45.340 parlamentarnych, ale czy coś się realnie wydarzyło? 00:09:45.370 --> 00:09:47.480 To znaczy myślę, że warto tutaj powiedzieć 00:09:47.510 --> 00:09:53.840 o tym, że ja też z moich obserwacji widziałam, że temat zdrowia psychicznego 00:09:53.870 --> 00:09:59.360 wybrzmiewa chociażby w kampaniach, w kampanii politycznej. 00:09:59.560 --> 00:10:01.900 W tych ostatnich miesiącach 00:10:01.930 --> 00:10:08.400 i chociażby jeden z takich postulatów, który już się zrealizował, czyli 00:10:08.430 --> 00:10:12.920 przywrócenie finansowania telefonu zaufania dla dzieci 00:10:12.940 --> 00:10:20.240 i młodzieży, czy właśnie to też w ubiegłym tygodniu 00:10:20.400 --> 00:10:24.920 kwestię budżetu na obecny rok, czyli te trzy miliardy na 00:10:24.940 --> 00:10:32.820 psychiatrię dziecięcą i onkologię. To są takie zmiany, które mogą wydawać się 00:10:32.850 --> 00:10:38.500 raczej czymś oczywistym, ale jeszcze do niedawna nie były wcale takie oczywiste. 00:10:38.530 --> 00:10:44.460 Więc ja jestem zdania, że gdzieś te różne małe działania, które 00:10:44.490 --> 00:10:50.480 nie tylko my jako fundacja, ale wszyscy inni działacze, bo jest cała cała 00:10:50.510 --> 00:10:54.580 masa NGO-sów, organizacji, specjalistów, którzy właśnie 00:10:54.610 --> 00:10:57.800 od lat gdzieś zajmują się zdrowiem psychicznym dzieci i 00:10:57.830 --> 00:11:02.660 młodzieży i apelują o to, by ten temat w końcu też był zadbany 00:11:02.690 --> 00:11:07.140 przez władze, przez rząd. To to jest właśnie 00:11:07.170 --> 00:11:11.500 moim zdaniem efekt tych wszystkich działań łącznie, 00:11:11.530 --> 00:11:17.040 że widzimy pewne zmiany i oczywiście to jest proces, bo to są też lata zaniedbań i 00:11:17.070 --> 00:11:22.520 lata, będziemy to odbudowywać, ale myślę, że zmierzamy w dobrym kierunku. Co trzeba 00:11:22.550 --> 00:11:25.420 jeszcze zrobić i to pilnie zrobić? 00:11:25.450 --> 00:11:30.680 Na pewno kwestie, które najczęściej są wyciągane, to 00:11:30.710 --> 00:11:34.300 oddziały psychiatryczne, a raczej brak miejsca na tych oddziałach. 00:11:34.330 --> 00:11:36.900 Co jakiś czas słyszymy, że 00:11:36.930 --> 00:11:42.620 są blokowane przyjęcia, bo już więcej nie można położyć dzieciaków na korytarzu. 00:11:42.650 --> 00:11:49.440 Oczywiście ostatnie takie informacje ze szpitala psychiatrycznego. 00:11:50.040 --> 00:11:53.900 W województwie pomorskim mieliśmy na przełomie listopada grudnia. 00:11:53.920 --> 00:11:55.520 O tym, że oddział już jest przeciążony. 00:11:55.550 --> 00:12:02.620 Zamykane są, oddział jest zamknięty, nikt już więcej nie może się na nim znaleźć. 00:12:02.650 --> 00:12:05.360 No to są takie sytuacje bardzo kryzysowe, 00:12:05.390 --> 00:12:10.720 bo też musimy mieć tą świadomość, że tak naprawdę na oddział do szpitala trafia się 00:12:10.750 --> 00:12:14.220 już w takim dość krytycznym, ciężkim stanie. 00:12:14.250 --> 00:12:16.400 Dlatego to jest jedna kwestia, żeby te 00:12:16.430 --> 00:12:23.120 miejsca były, bo to są osoby naprawdę w trudnej, bardzo trudnej sytuacji, które 00:12:23.150 --> 00:12:29.220 często po prostu potrzebują tej hospitalizacji, ale tak naprawdę 00:12:29.250 --> 00:12:35.280 my też przy tym raporcie mówiliśmy o takim zadbaniu o ten poziom referencyjności 00:12:35.310 --> 00:12:40.740 zero, czyli te takie działania, które są, zanim jeszcze 00:12:40.770 --> 00:12:46.280 nastąpi właśnie kryzys. Taka pomoc psychologiczna, środowiskowa 00:12:46.310 --> 00:12:52.580 też te oddziały dzienne, pomoc ambulatoryjna, ale też psycho edukacja 00:12:52.610 --> 00:12:57.500 czy psycholog w każdej szkole, bo to jest obszar wciąż, 00:12:57.530 --> 00:13:03.880 który wymaga, wymaga działania i zmiany, bo wciąż brakuje w szkołach psychologów, a 00:13:03.910 --> 00:13:10.980 to jest taka pierwsza pomoc psychologiczna właśnie w szkole. Dlatego tych działań... 00:13:11.010 --> 00:13:15.440 Tak, tylko ten psycholog w szkole musi chcieć pracować w tej szkole, prawda? 00:13:15.470 --> 00:13:21.660 A psychologowie chcą pracować w prywatnym sektorze, bo takie są stawki. 00:13:21.690 --> 00:13:25.580 To jest kolejna, kolejna bardzo istotna kwestia. 00:13:25.610 --> 00:13:27.480 To jak wielu specjalistów odchodzi po 00:13:27.510 --> 00:13:33.380 prostu z tej publicznej służby zdrowia do prywatnej. 00:13:33.410 --> 00:13:39.920 I oczywiście są to kwestie finansowania i i pewnego rodzaju poczucia bezpieczeństwa. 00:13:39.950 --> 00:13:45.480 Ja też mówiąc o tym, zawsze podkreślam, jak trudny jest zawód psychologa, 00:13:45.510 --> 00:13:49.980 interwencja kryzysowego czy psychiatry czy psychoterapeuty. 00:13:50.010 --> 00:13:52.960 To są zawody często obciążone pewnego 00:13:52.990 --> 00:13:56.900 rodzaju wypaleniem czy nawet taką wtórną, traumatyzacją. 00:13:56.930 --> 00:13:58.220 Dlatego 00:13:58.250 --> 00:14:02.280 ważne jest, żeby też ci specjaliści w naszym kraju chcieli właśnie pracować czy 00:14:02.310 --> 00:14:06.220 to w szkole, czy to w szpitalu, czy to w poradniach. 00:14:06.250 --> 00:14:09.140 I czuli, że mogą ten zawód wykonywać w 00:14:09.170 --> 00:14:12.380 bezpiecznych, bezpiecznych okolicznościach. 00:14:12.410 --> 00:14:15.260 Nie obawiasz się, że to się znowu na... 00:14:15.280 --> 00:14:16.520 Bo to jest taki piękny gest to 00:14:16.550 --> 00:14:19.800 zwiększenie tych środków finansowych, prawda? 00:14:19.920 --> 00:14:22.980 Nie obawiasz się, że to się może na tym skończyć? 00:14:23.010 --> 00:14:25.240 Bo to jest takie nasze sumienie 00:14:25.270 --> 00:14:29.080 jest się dobrze czuje wtedy nie. Tak, oczywiście. 00:14:29.110 --> 00:14:31.080 Dlatego my też 00:14:31.120 --> 00:14:35.660 parę dni temu, publikując ten raport pod Ministerstwem Zdrowia, mówiliśmy o tym, 00:14:35.690 --> 00:14:40.120 że to jest bardzo dobry krok, by przeznaczyć trzy miliardy na psychiatrię 00:14:40.150 --> 00:14:45.940 dziecięcą, ale że musi być to zrobione mądrze, rozsądnie, właśnie z udziałem 00:14:45.970 --> 00:14:50.660 ekspertów, którzy rozłożą mądrze te środki, 00:14:50.690 --> 00:14:55.240 żeby nie było tak, że wybudujemy dodatkowe szpitale, dodatkowe oddziały, a np. 00:14:55.270 --> 00:14:57.500 nie będzie kto miał tam pracować. 00:14:57.530 --> 00:15:01.180 Bo wtedy powstaje sytuacja absurdalna. 00:15:01.210 --> 00:15:05.760 Więc ja nie obawiam się, ale liczę na to, że rzeczywiście będą podejmowane takie 00:15:05.790 --> 00:15:11.700 rozsądne kroki, które realnie doprowadzą do poprawy sytuacji. 00:15:11.730 --> 00:15:14.500 Dlaczego młody człowiek nie chce żyć? 00:15:14.530 --> 00:15:20.980 Jeśli siedmiolatek podejmuje, siedmiolatek podejmuje decyzję o odebraniu sobie życia. 00:15:21.000 --> 00:15:22.360 Nie wiem, czy to w ogóle nie brzmi 00:15:22.390 --> 00:15:26.220 paradoksalnie, że siedmiolatek podejmuje decyzje, ale nastolatek? 00:15:26.250 --> 00:15:28.340 Dlaczego ludzie młodzi nie chcą żyć? 00:15:28.370 --> 00:15:31.300 Rzeczywiście brzmi to absurdalnie, 00:15:31.330 --> 00:15:37.380 bo myśląc często o dzieciństwie, o tym wieku nastoletnim, 00:15:37.410 --> 00:15:44.140 z perspektywy dorosłego, myślimy o tym, że są to piękne, piękne lata, czas beztroski. 00:15:44.170 --> 00:15:47.780 Jednak nie do końca tak to wygląda. 00:15:47.810 --> 00:15:50.200 Też często jako dorośli zapominamy, że ten 00:15:50.230 --> 00:15:55.980 świat dziecięcy też jest w pewien sposób trudny dla tego młodego człowieka, który 00:15:56.010 --> 00:16:00.300 doświadcza po raz pierwszy niektórych niektórych zjawisk. 00:16:00.330 --> 00:16:05.240 Wśród takich czynników, które najczęściej się wymienia, jeśli 00:16:05.270 --> 00:16:09.180 chodzi o zachowania samobójcze, to trudności w relacjach międzyludzkich. 00:16:09.210 --> 00:16:13.600 Z jednej strony w wieku dorastania czy w dzieciństwie 00:16:13.630 --> 00:16:18.740 ważne są te relacje z rodzicami, te środowiska rodzinne, gdzie 00:16:18.760 --> 00:16:22.640 jeśli mamy to poczucie bezpieczeństwa, jeśli te relacje z rodzicem, opiekunem są 00:16:22.670 --> 00:16:27.300 dobre, to rzeczywiście ten młody człowiek może się bezpiecznie rozwijać. 00:16:27.330 --> 00:16:33.460 Ale wiemy i statystyki pokazują, że często wcale tak nie jest. 00:16:33.490 --> 00:16:37.720 I tutaj wspominane są sytuacje na przykład właśnie takiej 00:16:37.750 --> 00:16:42.680 zachwianej relacji rodzic dziecko, brak czasu ze strony rodzica lub zbyt wysokie 00:16:42.710 --> 00:16:47.180 wymagania czy czasami nawet zbyt niskie wymagania, gdy ten rodzic jest właściwie 00:16:47.210 --> 00:16:50.740 nieobecny emocjonalnie albo fizycznie w domu. 00:16:50.770 --> 00:16:52.800 Kwestie przemocy, rozwodów, separacji i 00:16:52.830 --> 00:16:57.680 konfliktów między członkami rodziny to są takie rzeczy wspominane najczęściej. 00:16:57.710 --> 00:17:02.000 Ale ważne też jest, żeby spojrzeć na te relacje rówieśnicze, relacje w szkole, w 00:17:02.030 --> 00:17:06.940 tym środowisku szkolnym, bo jednak młodzi ludzie spędzają bardzo dużo czasu 00:17:06.970 --> 00:17:13.720 właśnie w szkole i te relacje rówieśnicze na tym etapie życia są ogromnie istotne. 00:17:13.720 --> 00:17:15.200 Później w dorosłym życiu już nie mają aż 00:17:15.230 --> 00:17:21.330 takiego dużego znaczenia, ale w momencie, gdy mamy te 10 czy 15 lat, 00:17:21.360 --> 00:17:25.000 to są właściwie takie małe końce świata, gdy kończy się np. 00:17:25.030 --> 00:17:26.810 jakaś przyjaźń, jakiś 00:17:26.840 --> 00:17:28.770 zawód miłosny, koniec świata. 00:17:28.800 --> 00:17:31.290 Tak, i 00:17:31.320 --> 00:17:34.330 to są trudne doświadczenia młodych ludzi. 00:17:34.360 --> 00:17:39.380 I jeśli nie ma wokół wsparcia 00:17:39.410 --> 00:17:47.770 wspierającego dorosłego, no to właśnie trudno jest udźwignąć tego typu sytuacje. 00:17:47.800 --> 00:17:49.640 I oczywiście ja też tutaj podkreślam 00:17:49.640 --> 00:17:53.440 zawsze, że przy zachowaniach samobójczych nie mówimy o tym, że wydarzy się jakaś 00:17:53.470 --> 00:17:58.180 jedna rzecz i już to doprowadza to do zachowań samobójczych. 00:17:58.210 --> 00:18:02.040 Tylko zwykle są to różne zdarzenia, które dzieją się w jakimś 00:18:02.070 --> 00:18:07.180 okresie czasu i są w pewien sposób trudne do udźwignięcia, a przy okazji np. 00:18:07.210 --> 00:18:09.900 nie ma wsparcia też przez jakiś dłuższy okres. 00:18:09.930 --> 00:18:10.720 I to wszystko 00:18:10.750 --> 00:18:14.475 tak kumulując się może tworzyć właśnie kryzys... 00:18:14.675 --> 00:18:16.880 To jest syndrom podłego świata. 00:18:16.960 --> 00:18:19.240 Tak, to jest zjawisko, o którym też się 00:18:19.270 --> 00:18:23.200 mówi jako jedna z przyczyn zachowań samobójczych. 00:18:23.680 --> 00:18:25.160 To jest zjawisko, które psycholodzy 00:18:25.190 --> 00:18:28.180 zaczęli opisywać w latach dziewięćdziesiątych, gdy 00:18:28.200 --> 00:18:32.980 tak. Wtedy dotyczyło głównie właśnie 00:18:33.010 --> 00:18:38.960 kontaktu z newsami w telewizji czy czy newsami z radia. 00:18:39.840 --> 00:18:43.380 Gdy ludzie słyszeli tak dużo różnych 00:18:43.410 --> 00:18:46.900 informacji ze świata, które były trudne, tragiczne. 00:18:46.930 --> 00:18:51.740 Czy to kataklizmy, czy to wojnę, wszelkiego rodzaju kryzysy, 00:18:51.770 --> 00:18:55.480 zaczynali mieć poczucie, że żyją w świecie, który jest jakiś niebezpieczny, 00:18:55.510 --> 00:18:58.640 że ich rzeczywistość też jest niebezpieczna. 00:18:59.080 --> 00:19:03.520 I teraz, w czasach, gdy media rozwijają się tak szybko, gdy 00:19:03.520 --> 00:19:07.320 właściwie media społecznościowe to jest taka przestrzeń, w której młodzi ludzie 00:19:07.350 --> 00:19:11.680 spędzają bardzo dużo czasu i jesteśmy właściwie z każdej strony 00:19:11.710 --> 00:19:16.120 bombardowani różnymi trudnymi informacjami. 00:19:16.240 --> 00:19:18.530 To może dawać właśnie takie poczucie 00:19:18.560 --> 00:19:21.980 podłego świata, że ta rzeczywistość jest jakoś trudna, 00:19:22.010 --> 00:19:25.700 przygnębiająca, fascynująca, a z drugiej strony trudna. 00:19:25.720 --> 00:19:26.420 Tak. 00:19:26.450 --> 00:19:31.640 I ja też myślę tutaj o młodych ludziach, którzy często słyszą 00:19:31.760 --> 00:19:37.180 na przykład od dorosłych, że przecież ty masz wszystko, co chcesz, że 00:19:37.210 --> 00:19:41.040 przecież wszystko jest dobrze u ciebie, dlaczego ty marudzisz? 00:19:41.070 --> 00:19:43.040 Dlaczego narzekasz? 00:19:43.720 --> 00:19:46.760 Bo ja w twoim wieku tak nie miałem. 00:19:48.440 --> 00:19:49.800 A ten młody człowiek może mieć takie 00:19:49.800 --> 00:19:53.530 poczucie, nawet takiego pewnego rodzaju dysonansu poznawczego, że z jednej strony 00:19:53.560 --> 00:19:57.380 słyszy, że ok, wszystko jest dobrze, z drugiej strony czuje, że ten świat jest 00:19:57.410 --> 00:20:02.080 niebezpieczny i może sobie myśleć w takim razie coś ze mną jest nie tak. 00:20:02.110 --> 00:20:06.220 W takim razie może ja jestem jakoś nieadekwatny w tym świecie. 00:20:06.250 --> 00:20:09.330 Jaka taka podstawowa rada dla dorosłych? 00:20:09.360 --> 00:20:15.090 W tym kontekście właśnie tego zagubienia młodych ludzi, którzy 00:20:15.120 --> 00:20:18.770 sięgają po takie kroki drastyczne. 00:20:18.800 --> 00:20:23.250 Myślę, że taka dość prosta i oczywista rada, ale 00:20:23.280 --> 00:20:28.050 skuteczna, to przede wszystkim rozmowa i czas, czyli właśnie 00:20:28.080 --> 00:20:36.000 poświęcenie tego czasu drugiej osobie na taką rozmowę pełną empatii, ale też 00:20:36.030 --> 00:20:39.050 takiego wsparcia i poczucia bezpieczeństwa. 00:20:39.080 --> 00:20:46.800 Bo to też są badania na ten temat, że właściwie coraz mniej ze sobą rozmawiamy. 00:20:47.280 --> 00:20:49.250 Podaje się nawet takie dane. 00:20:49.280 --> 00:20:52.460 Tutaj nie jestem w stanie teraz przywołać, 00:20:52.490 --> 00:20:56.000 jakie to są badania, ale były to badania mówiące o tym, że mniej 00:20:56.030 --> 00:21:00.770 więcej rodzic dziecko rozmawia dziennie mniej więcej przez 4 minuty. 00:21:00.800 --> 00:21:05.220 Mam nadzieję, że to nie jest, bo to wyliczona była jakaś średnia. 00:21:05.250 --> 00:21:11.380 Więc oczywiście są to sytuacje pewnie też skrajne, ale 00:21:11.410 --> 00:21:16.010 ten czas na rozmowę jest niezwykle istotne, bo tak naprawdę 00:21:16.040 --> 00:21:21.050 dużo może wyjść w takiej rozmowie, gdy właśnie rodzic na przykład otwarcie pyta, 00:21:21.080 --> 00:21:25.090 jak było w szkole, a jak twoja relacja z tamtą koleżanką. 00:21:25.120 --> 00:21:25.800 Jak było w szkole? 00:21:25.800 --> 00:21:27.160 Dobrze. 00:21:27.440 --> 00:21:32.980 Tak więc to jest też ten moment, kiedy warto usiąść. 00:21:33.000 --> 00:21:36.887 Twarzą w twarz, nie gdzieś tam przelotem czy 00:21:37.087 --> 00:21:40.420 gdy dziecko akurat odrabia pracę domową, 00:21:40.450 --> 00:21:43.140 tylko rzeczywiście znaleźć ten czas na rozmowę. 00:21:43.170 --> 00:21:47.860 Zadawać otwarte pytania, ale też wykazywać taką ciekawość. 00:21:47.880 --> 00:21:49.560 Bo młodzi ludzie też często mówią o tym, 00:21:49.590 --> 00:21:55.020 że właściwie to rodzice się niezbyt interesują albo oni i tak nie zrozumieją. 00:21:55.050 --> 00:21:57.600 Właśnie pokazać temu młodemu człowiekowi, 00:21:57.630 --> 00:22:03.780 że próbuje zrozumieć, że to mnie ciekawi, że to jest dla mnie ważne. 00:22:03.810 --> 00:22:05.940 I chyba jednak obserwować, bo 00:22:05.970 --> 00:22:10.080 pewne zmiany na pewno widać, tylko trzeba je zauważyć, 00:22:10.110 --> 00:22:14.740 szczególnie wśród młodych ludzi, którzy najpierw 00:22:14.770 --> 00:22:21.620 są jacyś, a potem nagle coś się zmienia i coś, co ich doprowadza do 00:22:21.650 --> 00:22:26.140 takich drastycznych decyzji jak samobójstwo. 00:22:26.170 --> 00:22:31.050 Tak, zdecydowanie pierwsze takie sygnały można wyłapać 00:22:31.080 --> 00:22:34.480 i czy to w domu, czy to w tym środowisku szkolnym. 00:22:34.510 --> 00:22:40.290 Często nauczyciele też mogą być tym takim pierwszym obserwatorem, gdzie na przykład 00:22:40.320 --> 00:22:48.000 widzą, że jakaś osoba się zaczyna izolować czy pogarsza się w nauce, czy właśnie np. 00:22:48.030 --> 00:22:49.740 rezygnuje z jakiś swoich pasji. 00:22:49.770 --> 00:22:54.200 I oczywiście to nie zawsze musi być znak, że dzieje się coś złego, ale to są często 00:22:54.230 --> 00:22:59.740 pierwsze objawy czy to depresji, czy właśnie zachowań samobójczych. 00:22:59.770 --> 00:23:01.140 Dziękuję za tę rozmowę. 00:23:01.170 --> 00:23:03.570 Szkoda, że to jest taka rozmowa o tak 00:23:03.600 --> 00:23:09.090 trudnych sprawach i tak trudnych, niepokojących danych. 00:23:09.120 --> 00:23:12.540 Chciałoby się mieć nadzieję, że to się będzie poprawiać. 00:23:12.560 --> 00:23:14.860 Chyba musimy mieć tę nadzieję, bo nic innego nie zostało. 00:23:14.890 --> 00:23:17.140 Dziękuję za to spotkanie. 00:23:17.170 --> 00:23:21.460 Paulina Filipowicz, psycholożka i aktywistka, Fundacja GrowSPACE. 00:23:21.490 --> 00:23:23.280 Do zobaczenia i do usłyszenia.