WEBVTT 00:00:14.880 --> 00:00:19.860 I takie codzienne dojazdy do pracy to tak, rzeczywiście dojeżdżam tramwajem, ponieważ 00:00:19.880 --> 00:00:25.020 jadę dużo szybciej i dużo sprawniej i jestem mniej uzależniony 00:00:25.050 --> 00:00:29.340 od tego, co się dzieje na drodze, niż gdybym podróżował samochodem. 00:00:29.370 --> 00:00:35.860 Priorytetem bezwzględnie jest częstotliwość kursów i bezawaryjność. 00:00:35.890 --> 00:00:38.220 To nie ulega wątpliwości tak 00:00:38.250 --> 00:00:40.260 i to z tych ankiet wychodzi. 00:00:40.290 --> 00:00:45.480 Natomiast wcale nie jest tak wysoko notowana przez pasażerów cena biletów. 00:00:45.510 --> 00:00:49.460 Chciałbym, żeby ta komunikacja była jak najbardziej sprawna żeby, 00:00:49.490 --> 00:00:56.260 żeby można się było dostać szybko w każde miejsce w mieście. 00:00:56.280 --> 00:00:57.580 Dzisiaj moim gościem jest Wojciech 00:00:57.610 --> 00:01:01.560 Siółkowski, pełniący obowiązki dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. 00:01:01.590 --> 00:01:04.720 Po tym jak odszedł z tego stanowiska Sebastian Zomkowski 00:01:04.750 --> 00:01:09.920 Wojciech był od 2019 roku zastępcą dyrektora, wcześniej rzecznikiem straży 00:01:09.920 --> 00:01:12.080 miejskiej, a jeszcze wcześniej dziennikarzem. 00:01:12.080 --> 00:01:13.640 Pracował w Radiu Plus i Radiu Gdańsk. 00:01:13.670 --> 00:01:14.850 Stąd się znamy. 00:01:14.880 --> 00:01:17.050 Nie będziemy tego ukrywać. Cześć. Dzień dobry. 00:01:17.080 --> 00:01:18.180 Witam cię w studiu. 00:01:18.210 --> 00:01:19.850 Witam Cię bardzo serdecznie. 00:01:19.880 --> 00:01:23.380 Słuchaj, odejście Sebastiana Zomkowskiego 00:01:19.880 --> 00:01:23.380 to chyba było trochę zaskoczenie. 00:01:23.400 --> 00:01:24.480 Może nie dla Was, dla nas tak. 00:01:24.510 --> 00:01:28.760 Z jak wieloma problemami Cię zostawił? 00:01:28.800 --> 00:01:32.560 Przede wszystkim problemem było to, że ja byłem 00:01:32.590 --> 00:01:37.800 odpowiedzialny wcześniej za pewną tylko część działalności Zarządu Transportu 00:01:37.830 --> 00:01:40.700 Miejskiego w Gdańsku. Za tę część operacyjną. 00:01:40.730 --> 00:01:42.760 No jednak wchodząc w rolę dyrektora 00:01:42.790 --> 00:01:46.420 naczelnego pełniącego obowiązki dyrektora naczelnego. 00:01:46.450 --> 00:01:50.490 Jednak tak nagle, z dnia na dzień ten zakres obowiązków się 00:01:50.520 --> 00:01:56.020 rozszerzył. Nie było czasu zbyt wiele na to, żeby się do tego przygotować. 00:01:56.040 --> 00:01:58.080 No ale to jest w tej chwili ten czas, ten 00:01:58.110 --> 00:02:04.290 moment, żeby się z tymi obowiązkami szybko zapoznać I... 00:02:04.320 --> 00:02:05.560 Czasu nie masz zbyt wiele? 00:02:05.590 --> 00:02:07.800 Nie, czasu nie ma, bo komunikacja to jest 00:02:07.830 --> 00:02:12.360 bardzo ważna dziedzina tutaj w mieście bardzo istotna. 00:02:12.390 --> 00:02:16.300 Dlatego też no nie ma czasu do stracenia. 00:02:16.320 --> 00:02:20.200 ZTM to jest taka firma, która odpowiada za sprawne działanie komunikacji, w tym 00:02:20.200 --> 00:02:23.860 układanie rozkładów jazdy, ustalanie tras poszczególnych linii autobusowych. 00:02:23.880 --> 00:02:25.720 To jest też taka firma, która nie ma ani 00:02:25.750 --> 00:02:28.500 autobusu żadnego, ani tramwaju, ani kierowcy. 00:02:28.530 --> 00:02:33.580 Za to macie chyba trochę dużo pieniędzy do zakontraktowania, prawda? 00:02:33.610 --> 00:02:35.800 To jest jednostka miejska, która odpowiada 00:02:35.830 --> 00:02:39.780 za to, żeby tę komunikację organizować w imieniu miasta. 00:02:39.810 --> 00:02:42.060 Czyli tak naprawdę my jesteśmy 00:02:42.090 --> 00:02:46.440 z ramienia miasta tymi organizatorami komunikacji, czyli tak jak powiedziałaś, 00:02:46.470 --> 00:02:50.640 decydujemy o tym, jakie linie, którędy te linie biegną, z 00:02:50.670 --> 00:02:56.729 jaką częstotliwością kursują autobusy i kontraktujemy te usługi u operatorów. 00:02:56.730 --> 00:03:01.860 Jednym z operatorów jest GAiT, Gdańskie Autobusy i Tramwaje spółka miejska, 00:03:01.890 --> 00:03:07.340 a drugim operatorem jest wyłoniony w przetargu prywatny operator BP Tour i 00:03:07.370 --> 00:03:13.540 my odpowiadamy za to, żeby te usługi były świadczone dobrze. 00:03:13.570 --> 00:03:16.380 My też mamy naszą Centralę Ruchu, 00:03:16.410 --> 00:03:20.020 która sprawuje kontrolę nad wykonywaniem tych usług. 00:03:20.050 --> 00:03:23.980 To są ludzie, którzy też pracują w terenie. 00:03:24.010 --> 00:03:30.140 No i tu jakby my jesteśmy tym reprezentantem pasażera. 00:03:30.160 --> 00:03:30.980 No właśnie. 00:03:31.000 --> 00:03:34.200 Powiedziałam, że nie macie żadnego autobusu, ani tramwaju, ani kierowcy, ale 00:03:34.200 --> 00:03:37.920 jak przychodzi co do czego, to cięgi zbieracie, że nie jeżdżą planowo, że się 00:03:37.950 --> 00:03:42.180 spóźniają, że kierowcy nieprzyjemni, że zamknęli drzwi przed nosem. 00:03:42.210 --> 00:03:43.320 Tak. Oczywiście, 00:03:43.350 --> 00:03:47.100 te skargi wpływają do nas i to my jesteśmy tu jakby, 00:03:47.130 --> 00:03:53.020 to jest nasza rola, żeby w imieniu pasażera odpowiedzi na te skargi uzyskać. 00:03:53.050 --> 00:03:55.120 Dlatego my je przekazujemy do operatorów 00:03:55.150 --> 00:03:59.100 wtedy, kiedy wymaga taka skarga przekazania, 00:03:59.130 --> 00:04:00.720 a jeżeli jesteśmy w stanie sami 00:04:00.750 --> 00:04:06.100 odpowiedzieć pasażerowi na pytania, no to robimy to po prostu sami. 00:04:06.130 --> 00:04:09.780 Bo część skarg na przykład jest związana z 00:04:09.810 --> 00:04:14.660 tym, że do udzielenia odpowiedzi potrzebne jest wykorzystanie monitoringu. 00:04:14.690 --> 00:04:16.700 Monitoringi w pojeździe, 00:04:16.720 --> 00:04:21.820 a ich administratorami i właścicielami są operatorzy. 00:04:21.840 --> 00:04:24.180 Nam nie wolno jest tych monitoringu przeglądać. 00:04:24.210 --> 00:04:29.140 Wiadomo mamy RODO i to jest wszystko odpowiednimi przepisami obwarowane. 00:04:29.160 --> 00:04:31.420 Dlatego np. taką skargę 00:04:31.450 --> 00:04:37.060 przekazujemy. Również jeśli są zastrzeżenia do konkretnego kierowcy, kierowcy, 00:04:37.090 --> 00:04:40.680 motorniczego, motorniczej, to też my nie jesteśmy pracodawcami tej 00:04:40.680 --> 00:04:44.360 osoby, dlatego bo bardzo często jest takie oczekiwanie ze strony pasażera, że my 00:04:44.390 --> 00:04:48.160 wyciągniemy konsekwencje służbowe, a my nie możemy wyciągnąć konsekwencji 00:04:48.190 --> 00:04:51.160 służbowych wobec kogoś, kogo nie zatrudniamy. 00:04:51.190 --> 00:04:54.120 Dlatego dla nas partnerem jest operator i 00:04:54.150 --> 00:04:58.940 my od operatora wymagamy załatwienia tej sytuacji. 00:04:58.970 --> 00:05:02.480 I dlatego też jesteśmy w takiej sytuacji 00:05:02.480 --> 00:05:03.500 jesteśmy pośrednikami. 00:05:03.530 --> 00:05:06.980 Tak, rozumiem, że takich not chwalących to raczej od pasażerów nie 00:05:07.010 --> 00:05:09.360 zdarzają się. Zdarzają się tutaj, tak i tutaj, 00:05:09.390 --> 00:05:13.760 tutaj muszę cię zaskoczyć, ponieważ zdarzają się oczywiście 00:05:13.760 --> 00:05:17.500 no nie w tej liczbie jak skargi. 00:05:17.530 --> 00:05:22.400 Natomiast rzeczywiście to jest fajne, że pasażerowie też potrafią docenić jakieś 00:05:22.420 --> 00:05:29.600 miłe gesty czy takie ponad standardowe działania ze strony kierowców. 00:05:29.630 --> 00:05:32.340 Tak właśnie jest związane z uprzejmością 00:05:32.360 --> 00:05:37.660 czy takim zwykłym ludzkim zachowaniem, gestem. 00:05:37.680 --> 00:05:38.960 Ostatnio czytałam nie kupiliście co 00:05:38.960 --> 00:05:42.340 prawda, to nie wy kupowaliście autobusy elektryczne, ale trochę zbieracie cięgi. 00:05:42.360 --> 00:05:45.420 M.in. Michał Jamroż w Gazecie Wyborczej 00:05:45.450 --> 00:05:50.480 pisał, że to bez sensu, żeby takie drogie autobusy puszczać na linii, które są tak 00:05:50.510 --> 00:05:53.660 mocno obłożone, a one nie mogą zabrać tylu pasażerów. 00:05:53.690 --> 00:05:55.300 No i znowu na was. 00:05:55.330 --> 00:05:56.960 To wszystko, nie tylko na nas. 00:05:56.960 --> 00:05:58.640 To tak naprawdę to tak naprawdę są to 00:05:58.670 --> 00:06:02.260 zarzuty pod adresem miasta, ale też operatora. 00:06:02.290 --> 00:06:04.440 Natomiast ja bym tutaj jeszcze poprosił o 00:06:04.470 --> 00:06:09.900 chwilę cierpliwości, ponieważ tak jak przekazał operator GAiT, 00:06:09.920 --> 00:06:14.480 tam jeszcze trwają jakieś uzgodnienia z producentem, tam są jeszcze 00:06:14.510 --> 00:06:18.600 jakieś dodatkowe testy przeprowadzane, jakieś kalibracje. 00:06:18.630 --> 00:06:20.220 Ja nie wiem, nie potrafię tego 00:06:20.250 --> 00:06:23.940 fachowo nazwać, ponieważ leży to po stronie operatora. 00:06:23.970 --> 00:06:26.720 Natomiast to też się powinno zmienić. 00:06:26.750 --> 00:06:30.680 A to, że kupujemy autobusy zero emisyjne to też nie jest widzimisię niczyje. 00:06:30.710 --> 00:06:38.600 Tylko do tego też obligują przepisy, że ta flota pojazdów powinna być 00:06:40.280 --> 00:06:46.500 stopniowo, w odpowiednim wymiarze właśnie zero emisyjna. 00:06:46.530 --> 00:06:48.740 Zrobiliśmy ostatnio ankietę wśród pasażerów. 00:06:48.760 --> 00:06:50.320 Ta ankieta kiedyś się pojawiała co roku. 00:06:50.350 --> 00:06:53.460 Tam było pewne zachwianie w okresie pandemii. 00:06:53.480 --> 00:06:56.680 Czego właściwie się oczekujecie dowiedzieć? 00:06:56.710 --> 00:06:59.100 Czy to nie jest tak, że 00:06:59.130 --> 00:07:04.920 zastrzeżenia pasażerów i oczekiwania właściwie są znane? 00:07:05.120 --> 00:07:06.800 Z jednej strony są znane, a z drugiej 00:07:06.830 --> 00:07:14.380 strony takie wyniki takich ankiet potrafią nas też zaskakiwać, bo 00:07:14.381 --> 00:07:17.940 też jakby oczekiwania pasażerów się trochę zmieniają z czasem... 00:07:17.960 --> 00:07:19.680 Tak, a oni nie chcieliby, żeby autobus dojeżdżał pod ich 00:07:19.710 --> 00:07:24.840 dom, ale najlepiej, żeby było cicho. Czyli taki elektryczny może, żeby był bardzo 00:07:24.840 --> 00:07:27.480 często, bilety żeby były tanie, żeby się nie spóźniał. 00:07:27.510 --> 00:07:30.740 No ale to mówisz o takich oczekiwaniach jednostkowych. 00:07:30.760 --> 00:07:32.520 Bo rzeczywiście zdarzają się takie głosy, 00:07:32.540 --> 00:07:36.660 gdzie to, gdzie te prośby kierowane do nas czy wnioski. 00:07:36.690 --> 00:07:39.660 One są takie bardzo indywidualne. 00:07:39.690 --> 00:07:42.060 A ten autobus to najlepiej, żeby on 00:07:42.080 --> 00:07:45.920 od poniedziałku do piątku to odjeżdżał o tej godzinie, bo do pracy mam na siódmą, 00:07:45.950 --> 00:07:48.900 ale w sobotę jak mam na ósmą to już powinien jechać o innej. 00:07:48.920 --> 00:07:52.900 No wiadomo, że my też jakby zmieniając te rozkłady jazdy, 00:07:52.920 --> 00:07:56.980 nieustannie je modyfikując, musimy brać pod uwagę oczywiście 00:07:57.010 --> 00:08:02.380 oczekiwania grup pasażerów, ale też na tej zasadzie, że poprawiając jednej grupie 00:08:02.410 --> 00:08:07.020 możliwość dojazdu, nie możemy popsuć tych możliwości dojazdu innej grupie. 00:08:07.040 --> 00:08:11.100 Więc to jest zawsze wyważanie pewnych racji. 00:08:11.130 --> 00:08:20.340 Natomiast priorytetem bezwzględnie jest częstotliwość kursów i bezawaryjność. 00:08:20.360 --> 00:08:22.740 To nie ulega wątpliwości i 00:08:22.770 --> 00:08:24.740 to z tych ankiet wychodzi. 00:08:24.770 --> 00:08:30.600 Natomiast wcale nie jest tak wysoko notowana przez pasażerów cena biletów, bo 00:08:30.630 --> 00:08:35.500 pasażerowie są skłonni zapłacić więcej za pewną określoną jakość i 00:08:35.530 --> 00:08:38.480 tutaj naszym zadaniem jest, żeby o tę 00:08:38.510 --> 00:08:43.200 jakość walczyć, a wiadomo, że my jako organizator z jednej strony mamy 00:08:43.230 --> 00:08:48.040 oczywiście na to wpływ, ale z drugiej strony też pracujemy w pewnych określonych 00:08:48.060 --> 00:08:52.740 warunkach, bo te autobusy nie poruszają się w próżni, one się poruszają 00:08:52.770 --> 00:08:57.260 w mieście, w korkach, gdzie są zatory, gdzie są godziny szczytu itd. 00:08:57.290 --> 00:09:03.340 I teraz choćbyśmy chcieli z całej siły, 00:09:03.370 --> 00:09:08.780 no to pewnych spraw jakby nie jesteśmy w stanie przeskoczyć. 00:09:08.800 --> 00:09:12.280 Jeżeli ulice są zakorkowane, jeżeli zdarzył się wypadek, jeżeli doszło do 00:09:12.310 --> 00:09:16.780 jakiejś kolizji, czy mamy wzmożony ruch z takiego lub innego powodu tak, 00:09:16.810 --> 00:09:20.880 przecież wiemy, że nawet jeżeli na obwodnicy zdarza się wypadek i obwodnica 00:09:20.910 --> 00:09:24.840 jest nieprzejezdna. To wszyscy z tej obwodnicy uciekają na drogi dojazdowe i 00:09:24.870 --> 00:09:29.720 w tym momencie jakby robi się naprawdę gorąco i te autobusy, które tamtędy 00:09:29.750 --> 00:09:32.860 jeżdżą, one zaczynają też łapać coraz większe opóźnienia. 00:09:32.890 --> 00:09:33.960 Tak, często np. 00:09:33.990 --> 00:09:35.900 pojawia się taki zarzut, że 00:09:35.930 --> 00:09:40.440 o na drugim przystanku autobus miał już tyle i tyle minut spóźnienia. 00:09:40.470 --> 00:09:45.000 Tak oczywiście, to się może zdarzyć, ponieważ ten autobus przyjechał z kursu 00:09:45.030 --> 00:09:47.840 wcześniejszego już z tak dużym opóźnieniem, że on 00:09:47.870 --> 00:09:52.100 przyjechał po czasie, w którym powinien wyjechać w drogę powrotną drogę i 00:09:52.130 --> 00:09:55.620 tutaj nie ma mocnych na tego typu sytuacje. 00:09:55.640 --> 00:09:57.520 A ja mam takie trochę bardziej filozoficzne, ale w 00:09:57.520 --> 00:10:00.520 sumie bardzo praktyczne pytanie zadała. Twoim zdaniem dobra komunikacja 00:10:00.550 --> 00:10:02.460 to jest jaka komunikacja? 00:10:02.480 --> 00:10:04.400 Nie pytam czy taka jaka jest w Gdańsku czy do 00:10:04.430 --> 00:10:08.580 czego dążycie, tylko jaka to jest w ogóle dobra komunikacja zbiorowa? 00:10:08.610 --> 00:10:10.980 Taka na której można polegać, 00:10:11.010 --> 00:10:13.740 czyli że ja korzystam z tych 00:10:13.770 --> 00:10:19.620 komunikacji. Jestem w stanie tą komunikacją dotrzeć do miejsca, w które chcę dotrzeć. 00:10:19.650 --> 00:10:26.780 Oczywiście w jakimś tam sensownym czasie, w miarę wygodnie i 00:10:26.800 --> 00:10:28.400 tutaj oczywiście też na to się składa 00:10:28.430 --> 00:10:33.540 mnóstwo różnych czynników, bo to jest i częstotliwość kursowania. 00:10:33.560 --> 00:10:37.900 To są też i połączenia, i ewentualnie przesiadki, tak? 00:10:37.930 --> 00:10:40.220 Bo przecież wiadomo, że nie da się zrobić 00:10:40.250 --> 00:10:43.520 połączeń między wszystkimi możliwymi dzielnicami miasta 00:10:43.550 --> 00:10:46.820 tak, jednak te przesiadki są nieuniknione. 00:10:46.850 --> 00:10:49.400 No ale teraz tu jest właśnie kwestia tego, 00:10:49.430 --> 00:10:52.820 jak one będą zorganizowane, w których miejscach. 00:10:52.850 --> 00:10:54.220 Jakie będą alternatywy 00:10:54.250 --> 00:10:57.120 tak, myślę, że my jesteśmy w tej dobrej 00:10:57.150 --> 00:11:03.580 sytuacji, że mamy dosyć dobrze rozbudowaną sieć tramwajową, a powinna być 00:11:03.610 --> 00:11:06.660 powinny się pojawić też w kolejnych latach 00:11:06.690 --> 00:11:11.560 następne odcinki, następne trasy, no bo jednak ta komunikacja szynowa, tramwajowa jest dużo 00:11:11.580 --> 00:11:15.220 mniej zależna od tego, co się dzieje na drogach i 00:11:15.240 --> 00:11:17.120 ja sam, dojeżdżając tramwajem do pracy, 00:11:17.150 --> 00:11:24.100 po prostu widzę, jak przejeżdżam obok ciągnących się metrami, setkami metrów korkami. 00:11:24.120 --> 00:11:25.540 To znaczy, że dojeżdżasz tramwajem do pracy. 00:11:25.570 --> 00:11:27.700 Zrezygnowałeś z samochodu? 00:11:27.730 --> 00:11:30.760 Nie zrezygnowałem z samochodu tak zupełnie, bo są takie 00:11:30.790 --> 00:11:35.580 są takie sytuacje, w których ten samochód jednak się przydaje. 00:11:35.610 --> 00:11:40.040 Natomiast takie codzienne dojazdy do pracy to tak, rzeczywiście dojeżdżam tramwajem, 00:11:40.070 --> 00:11:46.540 ponieważ jadę dużo szybciej i dużo sprawniej i jestem mniej uzależniony 00:11:46.570 --> 00:11:51.180 od tego, co się dzieje na drodze, niż gdybym podróżował w samochodzie. 00:11:51.200 --> 00:11:52.600 Pytałam cię o dobrą komunikację. 00:11:52.630 --> 00:11:57.160 Dlaczego w takim razie Twoim zdaniem coraz mniej osób korzysta z tej komunikacji 00:11:57.190 --> 00:12:00.140 w Gdańsku są coraz większe nakłady 00:12:00.170 --> 00:12:03.140 wydaje się, że wymieniany jest tabor, a 00:12:03.170 --> 00:12:06.720 liczby pokazują, że tych osób nie przyrasta. 00:12:06.720 --> 00:12:08.360 To co czego byśmy sobie życzyli, tak że 00:12:08.390 --> 00:12:12.260 mniej więcej wysiada z samochodów i wsiada do autobusów i tramwajów. 00:12:12.290 --> 00:12:15.460 To nie wiem skąd te liczby, bo ja tutaj. 00:12:15.480 --> 00:12:16.920 No to podaj. 00:12:17.040 --> 00:12:18.240 Mam trochę inne liczby. 00:12:18.270 --> 00:12:22.740 To znaczy w roku 2019, czyli wtedy, kiedy to było tuż przed pandemią, 00:12:22.770 --> 00:12:27.880 liczba pasażerów przekraczała 177 milionów rocznie. 00:12:28.200 --> 00:12:34.380 Później wiadomo z powodu pandemii praca zdalna, wiadomo lock down, obostrzenia. 00:12:34.410 --> 00:12:39.960 Ona spadła o prawie 37% do 112 milionów, a 00:12:39.990 --> 00:12:43.180 potem już rok do roku odrabiali te zaległości. 00:12:43.210 --> 00:12:48.740 I w tej chwili rok 2023 to jest oczywiście jeszcze taka prognoza. 00:12:48.770 --> 00:12:53.940 Zamkniemy najprawdopodobniej na poziomie 163 milionów pasażerów. 00:12:53.970 --> 00:12:57.120 Czyli to był w 2021 roku ponad 9 00:12:57.150 --> 00:13:01.420 procentowy wzrost, potem kolejny rok ponad 20 procentowy wzrost. 00:13:01.450 --> 00:13:03.260 I teraz się spodziewamy ponad 10 00:13:03.290 --> 00:13:09.260 procentowego wzrostu, więc pasażerowie wracają do komunikacji miejskiej. 00:13:09.290 --> 00:13:13.300 Tym bardziej, że np. 00:13:13.330 --> 00:13:19.080 Gdańszczanie mają taką możliwość, że kupując bilet okresowy miesięczny na 00:13:19.110 --> 00:13:24.980 komunikację miejską, dostają możliwość podróżowania też 00:13:25.010 --> 00:13:31.700 pociągami SKM POLREGIO na terenie miasta bez ponoszenia dodatkowych opłat, 00:13:31.730 --> 00:13:35.980 więc to jest taki dosyć istotny bonus, 00:13:36.000 --> 00:13:38.340 ale to mówię to tylko z Gdańską Kartą Mieszkańca. 00:13:38.360 --> 00:13:40.320 Wyobrażałeś sobie kiedyś, że jesteś turystą, 00:13:40.350 --> 00:13:45.220 przyjeżdżasz do Gdańska i próbujesz pojechać gdzieś autobusem lub tramwajem? 00:13:45.250 --> 00:13:46.380 To jest 00:13:46.400 --> 00:13:47.640 muszę ci powiedzieć, że ja korzystam 00:13:47.670 --> 00:13:53.080 rzadko z komunikacji miejskiej i trochę czasem czuję się jak turysta. 00:13:53.840 --> 00:13:56.160 Myślę, że turysta nie ogarnie tego naszego systemu. 00:13:56.160 --> 00:13:58.060 Dlaczego to musi być tak skomplikowane wiesz? 00:13:58.080 --> 00:13:59.620 Ale mówimy o systemie jakim? 00:13:59.650 --> 00:14:01.780 No wiesz, takim biletowym, trasowym. 00:14:01.810 --> 00:14:06.240 Tutaj trasa taka, tutaj znaczy ten czas funkcjonowania biletu. 00:14:06.270 --> 00:14:09.600 Teraz jeszcze wsiada się, teraz nie ma zbyt wielu turystów 00:14:09.630 --> 00:14:15.340 wsiada do autobusów i tramwajów, widzi jakieś zastreczowane folią urządzenia. 00:14:15.370 --> 00:14:19.800 No to jest okres przejściowy, bo czekamy na to, że wystartuje system FALA, 00:14:19.830 --> 00:14:21.760 która ma 00:14:22.080 --> 00:14:24.020 założenie jest takie, że ma nam wszystkim 00:14:24.050 --> 00:14:28.680 ułatwić to podróżowanie komunikacją i płacenie za bilety. 00:14:28.710 --> 00:14:34.580 Ma też docelowo kiedyś sprawić, że będziemy za tę komunikację płacić mniej. 00:14:34.600 --> 00:14:36.080 Natomiast no, w tym okresie przejściowym 00:14:36.110 --> 00:14:41.180 rzeczywiście pojawiają się różnego rodzaju trudności i 00:14:41.210 --> 00:14:44.600 sam system biletowy nie jest skomplikowany, bo mamy bilety jedno 00:14:44.630 --> 00:14:50.620 przejazdowe, mamy bilety 75 minutowe i mamy bilety dobowe. 00:14:50.650 --> 00:14:52.380 Czyli tak jakby nic... 00:14:52.410 --> 00:14:55.540 No tak, ale pamiętasz skecz, że ktoś z Sopotu próbował dojechać do Gdańska? 00:14:55.570 --> 00:14:59.860 Ojej, no tak, ale to mówię, to ja bym tutaj się bardzo mocno. 00:14:59.890 --> 00:15:02.060 Znam też mnóstwo innych rzeczy. 00:15:02.080 --> 00:15:04.920 Jednak mimo wszystko to nie jest zbyt przejrzysty system. 00:15:04.950 --> 00:15:09.900 Oczywiście dla kogoś, kto jeździ, dużo, jeździ, codziennie wgryzł się w temat. 00:15:09.930 --> 00:15:13.800 Bułka z masłem. Na pewno dałoby się 00:15:14.200 --> 00:15:16.880 poprawić pewne kwestie związane z samą 00:15:16.910 --> 00:15:19.760 dystrybucją biletów, bo kiedyś mieliśmy kioski Ruchu. 00:15:19.790 --> 00:15:25.540 Na każdym rogu stała budka i to nie było z tym wielkiego problemu. W tej chwili 00:15:25.570 --> 00:15:29.740 w dużej mierze ten system dystrybucji biletów oparty jest na 00:15:29.770 --> 00:15:37.380 biletomatach, które należą do zewnętrznego operatora, bo to są ogromne inwestycje. 00:15:37.400 --> 00:15:39.080 Taki biletomat kosztuje bardzo dużo 00:15:39.110 --> 00:15:42.540 pieniędzy i potem obsługa tego biletomaty również kosztuje. 00:15:42.570 --> 00:15:46.580 Dlatego, dlatego też to się musi opłacać biznesowo. 00:15:46.610 --> 00:15:49.040 Gdyby miasto chciało podjąć się takiego 00:15:49.070 --> 00:15:53.900 przedsięwzięcia, to by to bardzo dużo kosztowało z naszej wspólnej kasy. 00:15:53.930 --> 00:15:57.020 Dzięki temu, że jest zewnętrzny operator, 00:15:57.050 --> 00:16:00.400 to to już jest po jego stronie i to jest na jego głowie, 00:16:00.430 --> 00:16:03.880 ale też nie możemy mieć pretensji do takiej właśnie firmy, do takiego 00:16:03.910 --> 00:16:08.320 operatora, że on co 20 metrów tych biletomatów nie chce stawiać, bo tak jak 00:16:08.320 --> 00:16:11.720 mówię, są to urządzenia drogie, są to urządzenia, których też utrzymanie 00:16:11.750 --> 00:16:20.900 kosztuje. No i to musi się kalkulować, to musi się mieścić w jakimś biznesplanie, 00:16:20.930 --> 00:16:27.500 ale w tej chwili mamy też przecież jest 6 aplikacji dostępnych, więc np. 00:16:27.520 --> 00:16:29.160 jeśli chodzi o młodszych ludzi, to sam 00:16:29.190 --> 00:16:35.480 widzę, że oni bardzo chętnie i często korzystają właśnie z tych aplikacji. 00:16:35.510 --> 00:16:39.320 Wiele, wiele z nich to są też aplikacje, które przecież nie tylko w Gdańsku 00:16:39.350 --> 00:16:44.020 działają, ale także w innych miastach, więc tutaj nie, nie, 00:16:44.050 --> 00:16:50.480 nie ma żadnego problemu. Też osoby powyżej 70 roku życia, bo często 00:16:50.510 --> 00:16:56.000 jest mówi się o tych najstarszych, którym jest się podobno najtrudniej odnaleźć. 00:16:56.030 --> 00:16:57.300 Ale osoby powyżej 70 00:16:57.330 --> 00:17:03.020 roku życia podróżują komunikacją miejską w Gdańsku bezpłatnie. 00:17:03.050 --> 00:17:06.330 I też przecież ucząca się młodzież szkolna 00:17:06.360 --> 00:17:10.940 do 24 roku życia też korzysta z bezpłatnych przejazdów. 00:17:10.970 --> 00:17:13.460 Coraz więcej osób jeździ na gapę? 00:17:13.490 --> 00:17:15.520 A trudno powiedzieć, czy coraz więcej. 00:17:15.550 --> 00:17:18.620 Myślę, że gapowicze zawsze byli, są i będą. 00:17:18.650 --> 00:17:20.800 Dlatego jest jakaś grupa społeczna 00:17:20.830 --> 00:17:24.570 szczególnie, która postanowiła nie płacić za bilety. 00:17:24.600 --> 00:17:25.330 Czy to nie ma takich. 00:17:25.360 --> 00:17:27.660 Nie prowadzimy, nie prowadzimy takich statystyk. 00:17:27.680 --> 00:17:30.600 Nie sprawdzamy, kto z jakiej grupy społecznej pochodzi, bo nawet nie 00:17:30.630 --> 00:17:33.290 mielibyśmy do tego żadnego uprawnienia, upoważnienia. 00:17:33.320 --> 00:17:37.090 Natomiast niewątpliwie zdarzali się 00:17:37.120 --> 00:17:43.940 rekordziści, czyli byli tam ludzie, którzy potrafili wygenerować troszeczkę więcej. 00:17:43.970 --> 00:17:45.680 Trochę więcej tych długów. 00:17:45.880 --> 00:17:46.940 Tak po kilka tysięcy. 00:17:46.960 --> 00:17:50.320 Ja nie chciałbym w tej chwili rzucać, rzucać takich kwot, ale to wiadomo, że z 00:17:50.350 --> 00:17:54.980 czasem pojawiają się też koszty, jakieś tam odsetki. 00:17:55.000 --> 00:17:56.010 Ale powiedzmy, jak np. 00:17:56.040 --> 00:17:59.220 od przyszłego roku przez 3 lata za 00:17:59.250 --> 00:18:02.290 kolejną umowę z Renomą zapłacicie 41 milionów złotych. 00:18:02.320 --> 00:18:04.460 To jest koszt, który 00:18:04.490 --> 00:18:08.660 nie wiem, czy mogę tak powiedzieć opłaca się ponieść, czy nie ma wyjścia? 00:18:08.690 --> 00:18:13.200 Na pewno się opłaca poniesienie tego kosztu, bo to nie jest 00:18:13.230 --> 00:18:18.520 przecież tak, że to, co w cudzysłowie zarobi dla nas 00:18:18.550 --> 00:18:26.330 renoma, to powinno to pokryć jakby koszty tych ujawnionych jazd gapowiczów. 00:18:26.360 --> 00:18:31.180 Bo ja myślę, że gdyby tej renomy nie było, to mało kto naprawdę kupowałby bilet i 00:18:31.210 --> 00:18:37.480 wtedy, i wtedy te wpływy z tytułu biletów byłyby po prostu znikome. 00:18:37.800 --> 00:18:41.440 Co jest takim wyzwaniem dla Ciebie? O czym myślisz? 00:18:41.470 --> 00:18:43.570 Co może być trudne? 00:18:43.600 --> 00:18:47.500 Nad czym będziecie pracować tak, jak myślisz o tym 00:18:47.530 --> 00:18:50.500 zostałem dyrektorem i co teraz? 00:18:50.530 --> 00:18:52.700 Pełnię obowiązki dyrektora. 00:18:52.730 --> 00:18:54.980 Czyli ja muszę zostać dyrektorem lepiej jak Ty. 00:18:55.000 --> 00:18:56.000 Nie, to nie o to chodzi tutaj. 00:18:56.030 --> 00:19:00.280 To wiadomo, że nie o stanowiska i tytuły chodzi. 00:19:00.310 --> 00:19:04.220 Natomiast rzeczywiście tych wyzwań jest dużo. 00:19:04.250 --> 00:19:06.500 Ja na razie próbuję sobie to wszystko 00:19:06.530 --> 00:19:12.460 po prostu poukładać, poznać tą całą materię tak dogłębnie, 00:19:12.480 --> 00:19:15.240 bo tak jak mówię, byłem odpowiedzialny tylko za pewną część. 00:19:15.270 --> 00:19:20.860 Teraz jest to pełna odpowiedzialność za całość, za całokształt. 00:19:20.890 --> 00:19:26.700 I naprawdę po dwóch tygodniach trudno jest mieć jakąś taką 00:19:26.730 --> 00:19:30.600 zresztą myślę, że gdybym już tak wszystko wiedział po tych dwóch 00:19:30.630 --> 00:19:36.090 tygodniach, to byłby to najlepszy sygnał, że należy zacząć się mi przypatrywać 00:19:36.120 --> 00:19:39.290 trochę baczniej. Podejrzliwie i podejrzliwie. 00:19:39.320 --> 00:19:41.720 Nie dlatego dlatego zdaję sobie sprawę z 00:19:41.750 --> 00:19:46.720 jednej strony i z oczekiwań pasażerów, i z całego tego kontekstu, w którym 00:19:46.750 --> 00:19:50.920 działamy, bo tak jak mówię, to jest miasto, to są pewne pewne trudności i 00:19:50.950 --> 00:19:55.720 ograniczenia, to są też setki ludzi zatrudnionych przy 00:19:55.750 --> 00:20:02.900 komunikacji, bo tutaj też bardzo często płyną skargi ze strony pasażerów. 00:20:02.920 --> 00:20:04.720 Jest taka tendencja do uogólniania, bo 00:20:04.750 --> 00:20:09.160 kierowcy są jacyś, bo cośtam, bo, no nie, to to są jakby pojedyncze przypadki. 00:20:09.160 --> 00:20:12.960 Jak w każdej pracy trafia się ktoś, kto jest, kto jest, kto się bardziej poświęca 00:20:12.990 --> 00:20:17.660 tej swojej pracy i robi ją z większym zaangażowaniem, ktoś z mniejszym. 00:20:17.690 --> 00:20:20.200 I rzeczywiście. I rzeczywiście tu nie da się mówić w 00:20:20.230 --> 00:20:24.280 sposób taki ogólny o wszystkich, bo jest mnóstwo fajnych 00:20:24.310 --> 00:20:29.530 kierowców, fajnych motorniczych i ja to widzę na co dzień podróżując i jeżdżąc. 00:20:29.560 --> 00:20:33.840 Dlatego, dlatego chciałbym, żeby ta komunikacja była jak najbardziej sprawna, 00:20:33.870 --> 00:20:42.090 żeby, żeby można się było nią dostać szybko w każde miejsce w mieście. 00:20:42.120 --> 00:20:47.420 Myślę, że to już w dużej mierze w tej chwili funkcjonuje. 00:20:47.450 --> 00:20:51.570 Kiedy przychodzi lato, nie pamiętam, kiedy byłem samochodem na plaży na przykład. 00:20:51.600 --> 00:20:52.840 Bo chciałam zapytać, bo powiedziałeś, że 00:20:52.870 --> 00:20:59.180 jeździsz tramwajem do pracy, a zdarza ci się tak wsiąść służbowo? 00:20:59.210 --> 00:21:01.480 Tak pojeździć? Nie wiem, tam na obrzeża. 00:21:01.510 --> 00:21:02.530 Pamiętasz, 00:21:02.560 --> 00:21:05.440 wspominaliśmy przed wejściem do studia Antoniego Szczyta. 00:21:05.470 --> 00:21:07.900 To był taki urzędnik, który odpowiadał za 00:21:07.920 --> 00:21:09.600 i w ogóle jego konikiem, pamiętam, była 00:21:09.630 --> 00:21:13.420 komunikacja i on słynął z tego, że on dużo jeździł. 00:21:13.450 --> 00:21:16.500 Taki ukryty trochę klient. 00:21:16.530 --> 00:21:17.770 Jeździsz dużo? 00:21:17.800 --> 00:21:19.800 Ja dużo jeżdżę. 00:21:19.840 --> 00:21:22.010 Mam też trochę inne spojrzenie 00:21:22.040 --> 00:21:26.380 na pewne sprawy, jak już jestem w tym autobusie czy tramwaju. 00:21:26.410 --> 00:21:29.980 I oczywiście też mi się zdarzało, że z powodu korków np. 00:21:30.010 --> 00:21:36.680 wysiadłem z autobusu 30 minut później niż powinienem i się denerwowałem, bo wiadomo, 00:21:36.710 --> 00:21:43.330 bo terminy, bo bo, bo, bo czas, ale przecież jestem w tym autobusie i widzę. 00:21:43.360 --> 00:21:46.940 On nie frunie, on nie lata. 00:21:46.970 --> 00:21:49.530 Jesteśmy skazani na to, co jest. 00:21:49.560 --> 00:21:52.620 Jedyne co mogę mieć ewentualnie do siebie 00:21:52.650 --> 00:21:55.940 pretensje, że może należało wcześniej wyjść z domu. 00:21:55.970 --> 00:21:59.090 Natomiast jest 00:21:59.120 --> 00:22:02.120 ja też patrzę, jak wsiadam do autobusu, oglądam 00:22:02.150 --> 00:22:08.660 kasowniki, czy działają i naprawdę. Patrzę, czy tam zapowiedzi są w porządku, 00:22:08.690 --> 00:22:12.860 czy czy, czy wszystkie monitory są sprawne, czy 00:22:12.890 --> 00:22:13.800 nie jest brudno. 00:22:13.830 --> 00:22:18.680 I rzeczywiście zdarzało mi się też dzwonić np. 00:22:18.710 --> 00:22:23.680 do centrali ruchu po to, żeby żeby przekazać pewne uwagi, bo właśnie centrala 00:22:23.710 --> 00:22:29.480 ruchu, do której może zadzwonić każdy, numery telefonów są na przystankach, 00:22:29.800 --> 00:22:34.320 na każdym przystanku, także i w pojazdach, więc 00:22:34.800 --> 00:22:38.440 oni przyjmują te sygnały i przekazują je operatorom i ewentualnie tam gdzie, 00:22:38.470 --> 00:22:43.460 gdzie, gdzie można zadziałać w sposób taki natychmiastowy i bezpośredni. 00:22:43.490 --> 00:22:46.220 To oni to robią, bo wiadomo, że jeśli się pisze np. 00:22:46.250 --> 00:22:48.090 maila ze skargą, 00:22:48.120 --> 00:22:52.050 to on musi przejść całą tą procedurę, on musi wpłynąć do sekretariatu, on musi 00:22:52.080 --> 00:22:53.020 dotrzeć. 00:22:53.050 --> 00:22:57.480 Za pomocą dokładnie, a bardzo często takie sprawy dotyczące np. 00:22:57.510 --> 00:23:00.280 klimatyzacji, ogrzewania, że coś się dzieje tu i 00:23:00.310 --> 00:23:02.330 teraz, za zimno, za ciepło. 00:23:02.360 --> 00:23:07.640 No tak, ale to są też bardzo subiektywne odczucia pasażerów i sami wiemy doskonale, 00:23:07.670 --> 00:23:13.200 że w tym samym pojeździe może być i za zimno i za ciepło i w sam raz. 00:23:13.480 --> 00:23:17.500 No jest, to jest normalne, to jest oczywiste. 00:23:17.530 --> 00:23:20.940 Dwóch Polaków to trzy zdania, tak się czasem mówi. 00:23:20.970 --> 00:23:22.570 Jest to zrozumiałe. 00:23:22.600 --> 00:23:24.880 Mnie to nie zaskakuje, bo my zawsze na 00:23:24.910 --> 00:23:33.320 tego typu skargi odpowiadamy i zawsze staramy się tłumaczyć, z czego 00:23:33.350 --> 00:23:37.160 dany problem nawet jeśli naszym zdaniem nie jest to problem, 00:23:37.190 --> 00:23:39.090 ale dla pasażera to może być problem. 00:23:39.120 --> 00:23:45.880 Zawsze tłumaczymy z czego to wynika i ewentualnie jakie są możliwości uniknięcia 00:23:45.910 --> 00:23:50.680 tego typu problemu, albo zadziałania szybciej w danej sytuacji. 00:23:50.710 --> 00:23:51.360 Czyli np. 00:23:51.390 --> 00:23:56.120 telefon do centrali, do centrali ruchu co powinno, co powinno pomóc. 00:23:57.760 --> 00:24:00.400 Spóźnia się pojazd, coś się dzieje na mieście 00:24:00.430 --> 00:24:02.420 tak, stoję na przystanku. Nie wiem. 00:24:02.450 --> 00:24:05.520 Mamy przecież w tej chwili coraz to nowsze 00:24:05.550 --> 00:24:09.840 narzędzia, bo do informowania pasażerów zawsze zachęcamy 00:24:09.870 --> 00:24:13.480 do korzystania z nich, ponieważ tak są tablice SIP na 00:24:13.510 --> 00:24:18.280 przystankach, te wyświetlacze duże, które informują o przyjazdach. 00:24:18.960 --> 00:24:24.090 Wiadomo, że nie na każdym przystanku można takie drogie urządzenie postawić. 00:24:24.120 --> 00:24:26.480 Nie miałoby to uzasadnienia, ale jeżeli 00:24:26.510 --> 00:24:31.200 wejdziesz do internetu i sobie tamten przystanek wybierzesz z naszej strony, to 00:24:31.230 --> 00:24:33.810 tam masz taką tablicę dla każdego przystanku. 00:24:33.840 --> 00:24:35.940 Poza tym mamy w tej chwili 00:24:35.970 --> 00:24:43.570 od pewnego czasu takie taką aplikację, która się nazywa Mapa Tram & Bus Online 00:24:43.600 --> 00:24:47.760 i tam możesz sobie oglądać jak po mieście te 00:24:47.790 --> 00:24:50.660 wszystkie pojazdy, autobusy i tramwaje się poruszają. 00:24:50.690 --> 00:24:54.240 Są przystanki, dla każdego przystanku też jest taka tablica SIP. 00:24:54.270 --> 00:24:59.280 Klikając w dany pojazd możesz się dowiedzieć czy on jest opóźniony, czy on 00:24:59.310 --> 00:25:04.480 jedzie zgodnie z rozkładem, czy on jest wyposażony w rampę dla osób 00:25:04.510 --> 00:25:08.600 niepełnosprawnych, czy można przewieźć rower, czy jest klimatyzowany i różne 00:25:08.630 --> 00:25:12.320 takie informacje można tam właśnie na tej mapie znaleźć. 00:25:12.350 --> 00:25:13.960 Dlatego, dlatego polecamy. 00:25:13.990 --> 00:25:17.880 I to się wszystko dzieje w czasie realnym, bo też mi się zdarzało. 00:25:17.880 --> 00:25:19.520 Przepraszam, że jeszcze Ci tutaj nie 00:25:19.550 --> 00:25:23.280 pozwolę dojść do słowa, ale też mi się zdarzało, że z tą mapą stałem na 00:25:23.310 --> 00:25:27.140 przystanku i patrzyłem czy to się wszystko zgadza. 00:25:27.160 --> 00:25:30.040 mCzyli zgadzało się. Widzę, że dojeżdża 175. 00:25:30.070 --> 00:25:32.570 Podnoszę wzrok i jedzie 175. 00:25:32.600 --> 00:25:35.180 No dobrze, to ja życzę powodzenia w tej 00:25:35.210 --> 00:25:40.090 niełatwej działce miejskiej jaką jest komunikacja. 00:25:40.120 --> 00:25:43.160 A Państwu polecam także tę rozmowę, ten podkast. 00:25:43.160 --> 00:25:45.720 Jestem z Gdańska z Wojciechem Siółkowskim i wszystkie pozostałe. 00:25:45.750 --> 00:25:47.810 Do zobaczenia i do usłyszenia. 00:25:47.840 --> 00:25:52.460 Ja bardzo dziękuję. Postaram się nie zawieść nadziei i oczekiwań. 00:25:52.480 --> 00:25:53.920 Dziękuję. 00:25:54.880 --> 00:25:55.080 Dziękuję.