WEBVTT 00:00:14.240 --> 00:00:17.170 Marek Wałuszko. Witam serdecznie w programie "Tym żyje Gdańsk". 00:00:17.180 --> 00:00:19.250 i witam mojego dzisiejszego gościa. 00:00:19.580 --> 00:00:22.680 Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska do spraw usług 00:00:22.690 --> 00:00:23.550 do spraw usług komunalnych. 00:00:24.040 --> 00:00:27.330 Już tło, na którym się siedzimy, zdradza, że będziemy rozmawiać 00:00:27.340 --> 00:00:30.770 o Mevo i o ważnym etapie, bo skończyły się testy. 00:00:31.950 --> 00:00:37.670 Już Mevo, system roweru miejskiego funkcjonuje w pełni i stąd 00:00:37.750 --> 00:00:38.970 nasza rozmowa. 00:00:39.760 --> 00:00:41.450 Jak wygląda Mevo na starcie? 00:00:41.460 --> 00:00:44.590 Czy mamy już wszystkie rowery 00:00:44.660 --> 00:00:45.240 w Gdańsku? No w tym wypadku 00:00:45.250 --> 00:00:48.270 w naszym mieście, które powinniśmy mieć? 00:00:48.280 --> 00:00:51.640 Dzień dobry, witam państwa. Rzeczywiście 16 listopada 00:00:51.650 --> 00:00:54.980 to był bardzo ważny dzień dla całego projektu, ponieważ już 00:00:54.990 --> 00:01:00.460 na 100% rower Mevo wystartował. Tutaj od 00:01:00.470 --> 00:01:03.840 13 września prowadziliśmy testy, czyli dwa miesiące testów 00:01:03.850 --> 00:01:07.380 i od początku mówiliśmy głównie, że to będą testy operatora. 00:01:08.710 --> 00:01:12.950 Tak jak wiemy projekt jest realizowany przez łącznie 00:01:12.960 --> 00:01:16.340 szesnaście gmin i jeżeli mówimy, czy już są wszystkie 00:01:16.350 --> 00:01:20.410 rowery na ulicach Gdańska, to mówimy o ulicach całej metropolii. 00:01:20.650 --> 00:01:24.460 Od 16 listopada możemy powiedzieć, że pełna flota 00:01:24.470 --> 00:01:28.800 sto procent rowerów jest już na ulicach całej metropolii. 00:01:28.810 --> 00:01:32.500 Tutaj mówimy o ponad 4 tysiącach rowerów, 00:01:32.510 --> 00:01:36.220 75% to są rowery ze wspomaganiem elektrycznym, 00:01:36.230 --> 00:01:42.510 25% rowery tradycyjne. No tak jak wiemy testy na początku 00:01:43.100 --> 00:01:46.800 nie były łatwe, że tak powiem, bo widzieliśmy całą 00:01:46.810 --> 00:01:50.820 masę zgłoszeń nieprzestrzegania regulaminu. 00:01:50.830 --> 00:01:55.760 Musieliśmy dokonywać w trakcie testów pewnych zmian egulaminu. 00:01:55.770 --> 00:01:57.810 Wprowadzaliśmy kary za właśnie 00:01:57.890 --> 00:02:01.910 nieprzestrzeganie regulaminu. 00:02:01.920 --> 00:02:05.570 Wracając do tych testów, czy te kary na wandali, którzy 00:02:05.580 --> 00:02:09.720 niszczyli sprzęt, pojazdy przyniosły skutek? Czy było widać 00:02:09.800 --> 00:02:14.330 po wprowadzeniu tych nowych regulacji, że skala 00:02:14.340 --> 00:02:15.870 zniszczeń się zmniejszyła? 00:02:16.680 --> 00:02:20.600 Tak, widzieliśmy to po zgłoszeniach, ale dla nas było też 00:02:20.640 --> 00:02:24.650 ważne, żeby wprowadzać takie zmiany, które obejmowały też 00:02:24.690 --> 00:02:30.100 limit czasu korzystania z rowerów i też jednocześnie wprowadziliśmy 00:02:30.150 --> 00:02:34.430 wirtualną portmonetkę, gdzie trzeba było wpłacić 10 złotych. 00:02:34.440 --> 00:02:37.320 To były też takie dodatkowe dla nas zabezpieczenie 00:02:37.330 --> 00:02:40.220 i po tych kompleksowych zmianach rzeczywiście widzieliśmy, 00:02:40.230 --> 00:02:45.160 że ta liczba tych zgłoszeń łamania regulaminu była 00:02:45.170 --> 00:02:48.320 zdecydowanie mniejsza, a takich zablokowanych kont w trakcie trwania 00:02:48.330 --> 00:02:51.180 testów mieliśmy ponad 600. Także widzimy, jaka to była skala. 00:02:51.190 --> 00:02:55.900 Tych testujących, te testy w ogóle to było 00:02:55.910 --> 00:02:59.140 szerokie przedsięwzięcia. Osób testujących było wiele, 00:02:59.150 --> 00:03:01.410 w tym pan. Jakie były pańskie wrażenia? 00:03:01.520 --> 00:03:02.750 Czy pan też zgłaszał jakieś uwagi? 00:03:02.760 --> 00:03:04.440 Czy zostały one uwzględnione? 00:03:05.300 --> 00:03:09.150 Myślę, że zastrzeżeń co do samego roweru nie było, ponieważ 00:03:09.160 --> 00:03:13.130 wiedzieliśmy, że to jest bardzo dobry rower, dlatego też wyraziliśmy, 00:03:13.140 --> 00:03:17.070 jakby zgodę na propozycję zmiany tego roweru, bo wiadomo, jakie 00:03:17.080 --> 00:03:20.130 mieliśmy też perypetie z tym, co się dało w Sztokholmie 00:03:20.420 --> 00:03:25.900 i głównie te testy były dla operatora na zasadzie właśnie 00:03:26.420 --> 00:03:30.590 sprawnej wymiany baterii, relokacji pomiędzy różnymi stacjami, 00:03:30.680 --> 00:03:35.030 ale też przede wszystkim to były testy samej aplikacji i tutaj 00:03:35.040 --> 00:03:37.630 rzeczywiście zgłaszaliśmy dużo uwag do operatora. 00:03:37.640 --> 00:03:40.830 Współpracowaliśmy z nim, wskazywaliśmy, które elementy jeszcze 00:03:40.840 --> 00:03:45.610 trzeba wprowadzić i to był ten czas, właśnie te dwa miesiące, 00:03:45.620 --> 00:03:48.450 kiedy te wszystkie zmiany do aplikacji zostały wprowadzone 00:03:48.460 --> 00:03:50.250 i wprowadzone z sukcesem. 00:03:50.260 --> 00:03:53.970 Dlatego mogliśmy już uruchomić system. 00:03:53.980 --> 00:03:56.630 Jak rozumiem, to był etap testowy, teraz nadchodzi taka pora 00:03:56.640 --> 00:04:01.960 trochę trudna dla rowerów ze względu na to, że zbliża się zima. 00:04:02.070 --> 00:04:05.670 Kiedy będziecie mogli dokonać takiego podsumowania tego, 00:04:05.680 --> 00:04:11.570 na ile system roweru miejskiego Mevo 2.0 udał się, zadziałał, 00:04:11.760 --> 00:04:13.310 cieszy się popularnością? 00:04:14.460 --> 00:04:18.250 Rzeczywiście wchodzimy teraz w okres zimowy i zgodnie z zapisami 00:04:18.260 --> 00:04:22.570 umowy przez trzy miesiące zimowe, czyli grudzień, styczeń 00:04:22.580 --> 00:04:25.330 i luty na ulicach będzie 50% floty, czyli to 00:04:25.340 --> 00:04:28.580 będzie ponad 2 tysiące rowerów tyle samo, ile mieliśmy w tej 00:04:28.590 --> 00:04:32.470 fazie testowania, czyli wydaje się, że ta dostępność rowerów 00:04:32.480 --> 00:04:35.850 cały czas będzie bardzo duże. Rzeczywiście w okres wiosenny 00:04:35.860 --> 00:04:39.340 wchodzimy od pierwszego marca. Wtedy ponownie ponad 00:04:39.350 --> 00:04:42.960 4 tysiące rowerów będzie na ulicach i myślę, że te pierwsze miesiące, 00:04:42.970 --> 00:04:47.600 czyli marzec, kwiecień, maj, czyli tutaj na pewno mówimy o takich 00:04:47.610 --> 00:04:50.600 większym zainteresowaniu, jeżeli chodzi o korzystanie 00:04:50.950 --> 00:04:54.980 z rowerów, myślę, że to będzie też taki taki prawdziwy sprawdzian 00:04:54.990 --> 00:04:59.740 tego systemu, ale też trzeba już sobie powiedzieć jasno, 00:04:59.750 --> 00:05:03.260 że ten wrzesień, bardzo ciepły wrzesień, 00:05:03.270 --> 00:05:03.520 który mieliśmy tego roku, 00:05:03.530 --> 00:05:06.360 no to był też taki porządny test dla operatora, 00:05:06.370 --> 00:05:09.980 kiedy rzeczywiście tych baterii musiał wymieniać sporo, ponieważ 00:05:09.990 --> 00:05:14.060 ten rower też był mocno wykorzystywany przez użytkowników. 00:05:14.070 --> 00:05:17.380 Na testy się zapisało ponad sto tysięcy ludzi. 00:05:17.390 --> 00:05:21.480 Rower był wykorzystywany, nawet 15 tysięcy przejazdów dziennie 00:05:21.490 --> 00:05:26.060 odnotowywaliśmy we wrześniu. Naprawdę to są rekordowe liczby, 00:05:26.070 --> 00:05:29.520 a operator musiał się właśnie do tego zapotrzebowania też dostosować 00:05:29.530 --> 00:05:33.200 i tutaj dziennie nawet wymieniał tysiąc baterii. 00:05:33.210 --> 00:05:37.660 To są spore liczby i też daje takie doświadczenie już na tym 00:05:37.670 --> 00:05:43.940 polu i pewien optymizm na te miesiące wiosenne. 00:05:44.020 --> 00:05:48.240 Tak, bo przypomnijmy odpukać, przy poprzednim systemie 00:05:48.510 --> 00:05:52.570 to była taka pięta Achillesowa, gdzie operator nie dawał 00:05:52.580 --> 00:05:56.570 rady z taką codzienną eksploatacją pojazdów, 00:05:56.580 --> 00:06:00.250 wymiana baterii, ładowanie tych baterii. Tam było ciężko, 00:06:01.010 --> 00:06:04.680 tutaj mam takie wrażenie, że tych rowerów jest teraz dużo i one są 00:06:04.890 --> 00:06:08.870 generalnie dostępne na prawie każdej stacji. 00:06:08.880 --> 00:06:14.030 Dostępność jest dużo większa i myślę, że też do tego się przyczyni 00:06:14.040 --> 00:06:16.810 pojemność baterii, bo na tej baterii można przyjechać spokojnie, 00:06:16.820 --> 00:06:22.000 ponad sto kilometrów. To też nie wymaga od operatora 00:06:22.430 --> 00:06:23.110 częstszego wymieniania baterii. 00:06:23.120 --> 00:06:27.810 Mamy też zapisy w umowie, biorąc pod uwagę doświadczenie z Mevo 1 00:06:27.820 --> 00:06:30.440 i obecnie mamy w każdej gminie 00:06:30.670 --> 00:06:34.130 stacje ładowania baterii, czyli operator nie musi pobierać 00:06:34.140 --> 00:06:36.470 tych baterii z głównego magazynu. 00:06:36.520 --> 00:06:39.250 W każdej gminie ma taką możliwość doładowywania. 00:06:39.260 --> 00:06:43.890 To też sprawi, że to tempo i efektywność wymiany baterii 00:06:43.900 --> 00:06:44.650 będzie dużo większa. 00:06:44.980 --> 00:06:49.970 Czy umowa, którą macie, Obszar Metropolitalny operator systemu 00:06:49.980 --> 00:06:55.770 z dostarczycielem systemu Mevo daje takie gwarancje, że pieniądze 00:06:55.780 --> 00:06:59.730 trafiają do niego dopiero wtedy, kiedy ten system działa poprawnie. 00:06:59.740 --> 00:07:03.330 To jest kolejna zmiana w porównaniu z Mevo 1. 00:07:03.340 --> 00:07:05.510 Dzisiaj w Mevo 2, jeżeli mieszkaniec kupuje 00:07:05.580 --> 00:07:10.030 abonament, to te pieniądze trafiają do Obszaru, 00:07:10.040 --> 00:07:16.000 a umowa jest w ten sposób skonstruowana, 00:07:16.010 --> 00:07:19.580 że operator dostaje wynagrodzenie po pełnym miesiącu sprawnego 00:07:19.590 --> 00:07:21.700 funkcjonowania całego systemu. 00:07:21.710 --> 00:07:25.640 My tutaj codziennie monitorujemy sytuację, mamy dostęp do 00:07:25.650 --> 00:07:28.700 systemów raportowania, mamy wskaźniki wpisane w umowie. 00:07:28.710 --> 00:07:31.900 Jeżeli któryś z tych wskaźników nie zostaje spełniony, czyli 00:07:31.910 --> 00:07:34.900 mówimy tu o kwestii dostępności, relokacji rowerów, 00:07:35.380 --> 00:07:38.460 w tym momencie mamy możliwość naliczania kar i potrącenia tych 00:07:38.470 --> 00:07:41.640 kar z tego wynagrodzenia, które się należy. 00:07:41.650 --> 00:07:44.500 Ale rzeczywiście do tej pory operator jeszcze nie otrzymał 00:07:44.510 --> 00:07:45.520 żadnego wynagrodzenia. Ten licznik bije 00:07:45.680 --> 00:07:50.040 od 16 listopada, kiedy uruchomiliśmy już cały system. 00:07:50.050 --> 00:07:54.230 Jak gdańszczanie używają Mevo? 00:07:54.240 --> 00:07:56.210 Czy to są rowery 00:07:56.660 --> 00:07:56.910 Nie wiem. 00:07:56.920 --> 00:07:58.390 turystyczno-rekreacyjne? 00:07:58.400 --> 00:07:59.610 Czy to są typowe środki transportu, 00:08:00.730 --> 00:08:04.620 bo przyznam, że widziałem zarówno 00:08:04.690 --> 00:08:07.590 takich rowerzystów, jak i takich, czyli tych, którzy jechali 00:08:07.600 --> 00:08:10.450 gdzieś w pasie nadmorskim, relaksując się tam, 00:08:10.460 --> 00:08:13.370 czy dojeżdżali po prostu do jakiegoś węzła 00:08:13.380 --> 00:08:14.050 komunikacyjnego czy do pracy. 00:08:14.410 --> 00:08:16.710 Myślę, że z tym pełnym podsumowaniem musimy jeszcze poczekać. 00:08:16.720 --> 00:08:21.210 Rzeczywiście na ten okres już wiosennych i kiedy też będą funkcjonowały 00:08:21.220 --> 00:08:24.070 właśnie abonamenty, bo w momencie, kiedy mieliśmy darmowe 00:08:24.080 --> 00:08:28.350 testy, to też te przyzwyczajenia i chęć wykorzystania 00:08:28.360 --> 00:08:31.170 rowerów była w różny sposób. 00:08:31.180 --> 00:08:35.380 Ale już po wprowadzeniu tych limitów, w tym ostatnim okresie 00:08:35.450 --> 00:08:38.710 testowania widzieliśmy, że najbardziej popularne były takie 00:08:38.720 --> 00:08:41.890 podróże od pięciu do dziesięciu minut, czyli też wnioskujemy 00:08:42.270 --> 00:08:46.960 z tego, że mieszkańcy wykorzystują ten system rowerów miejskich 00:08:46.970 --> 00:08:50.850 do takich właśnie tras do węzłów przesiadkowych, czyli takich 00:08:50.860 --> 00:08:55.300 krótkich, typowo miejskich podróży. 00:08:55.310 --> 00:08:56.990 Częściej jeżdżą na elektrykach czy na rowerach tradycyjnych? 00:08:57.000 --> 00:08:58.990 Te dane będziemy właśnie dopiero mieli. 00:08:59.000 --> 00:09:02.100 Zbieramy z tych wszystkich systemów, ale mogę powiedzieć, 00:09:02.110 --> 00:09:03.500 jakie są moje odczucia. 00:09:03.840 --> 00:09:07.980 Rzadko kiedy widziałem osoby, które korzystają z roweru tradycyjnego, 00:09:07.990 --> 00:09:11.140 w większości, kiedy jest możliwość, to ludzie korzystają 00:09:11.150 --> 00:09:13.360 z roweru ze wspomaganiem elektrycznym. 00:09:13.370 --> 00:09:17.620 No dzisiaj tak wygląda właśnie podróżowanie, że jeżeli możemy 00:09:17.630 --> 00:09:20.330 skorzystać z jakiejś łatwiejszych rzeczy, to po prostu to wybieramy. 00:09:20.620 --> 00:09:23.540 Nowości, które nas czekają, bo też pewnie trzeba, będzie ten 00:09:23.550 --> 00:09:27.900 system poddawać różnego rodzaju korektom. 00:09:27.910 --> 00:09:28.340 Co można już powiedzieć dzisiaj? 00:09:28.390 --> 00:09:29.600 Co zapowiadacie? 00:09:30.500 --> 00:09:35.750 To, co na pewno zmienimy, to w przyszłym tygodniu będziemy przekazywali 00:09:35.760 --> 00:09:38.810 informacje o lokalizacji nowych stacji, bo tu rzeczywiście po uruchomieniu 00:09:38.820 --> 00:09:42.470 tej fazy testowania mieliśmy mnóstwo sygnałów, gdzie w Gdańsku 00:09:42.600 --> 00:09:46.770 jeszcze tych stacji brakuje i taką analizę już przeprowadziliśmy. 00:09:46.780 --> 00:09:49.530 Dzwonili ludzie i chcieli mieć gdzieś w pobliżu stację... 00:09:49.540 --> 00:09:54.350 Dzwonili, pisali. Te sygnały były różne i w przyszłym tygodniu 00:09:54.360 --> 00:09:58.540 podamy 25 lokalizacji, gdzie w Gdańsku 00:09:58.630 --> 00:09:59.390 te stacje się pojawią. 00:09:59.530 --> 00:10:02.660 To czekamy na te informacje i życzmy sobie wszyscy, żeby ten 00:10:02.670 --> 00:10:06.410 system funkcjonował, funkcjonował dobrze, 00:10:06.480 --> 00:10:10.390 no i zachęcamy do tego, żeby korzystać z rowerów Mevo. 00:10:10.430 --> 00:10:12.060 Oczywiście, rowery są świetne. Naprawdę. 00:10:12.070 --> 00:10:15.180 Tylko teraz trzymamy kciuki, żeby pogoda dopisywała. 00:10:15.420 --> 00:10:16.250 Dziękuję serdecznie. Piotr Kryszewski, 00:10:16.260 --> 00:10:20.000 zastępca prezydenta Gdańska, był naszym gościem. 00:10:20.330 --> 00:10:20.870 Dziękuję.