WEBVTT 00:00:02.190 --> 00:00:05.550 Dzień dobry Szanowni Państwo, spotykamy się dziś by podpisać 00:00:05.560 --> 00:00:08.690 umowę na długoterminowy najem dziesięciu autobusów miejskich 00:00:08.700 --> 00:00:12.280 standardowych Nesobus zasilonych zielonym wodorem, takich 00:00:12.290 --> 00:00:13.680 które widzimy dokładnie za nami. 00:00:13.730 --> 00:00:17.720 Są to autobusy, które wynajmujemy wraz z pełną obsługą serwisową. 00:00:18.170 --> 00:00:21.160 Nowe pojazdy zasilą flotę gdańskich autobusów i tramwajów 00:00:21.170 --> 00:00:24.430 już w przyszłym roku, a Gdańskie linie obsługiwać będą przez 00:00:24.440 --> 00:00:25.100 dziesięć lat. 00:00:25.410 --> 00:00:28.680 O szczegółach tej inwestycji opowiedzą Prezydent Gdańska 00:00:28.690 --> 00:00:29.780 Aleksandra Dulkiewicz. 00:00:31.030 --> 00:00:33.400 Zastępca Prezydenta Gdańska Piotr Borawski. 00:00:34.370 --> 00:00:37.340 Cezary Śpiewak Dowbór przewodniczący Koalicji Obywatelskiej 00:00:37.350 --> 00:00:41.330 w Radzie Miasta Gdańska. Katarzyna Czerniewska Radna Klubu 00:00:41.340 --> 00:00:45.270 Wszystko dla Gdańska. Maciej Lisicki Prezes Gdańskich Autobusów 00:00:45.280 --> 00:00:49.400 i Tramwaje. Pan Maciej Nietopiel Prezes Zarządu PAK PCE Polski 00:00:49.410 --> 00:00:52.650 Autobus Wodorowy i razem z Panem Prezesem, Pani Prezydent... 00:00:52.660 --> 00:00:56.080 Chciałabym również powitać 00:00:57.940 --> 00:00:58.980 przedstawicieli 00:01:00.090 --> 00:01:04.920 spółki PAK-PCE Autobus Wodorowy, Pan Tomasz Jasłowski, Wojciech Kopeć, 00:01:04.990 --> 00:01:05.860 Marek Wasil. 00:01:11.410 --> 00:01:12.970 Pani Prezydent, proszę o głos. 00:01:14.490 --> 00:01:18.030 Szanowni Państwo jest nas sporo, bo rzeczywiście ważny dzień 00:01:18.070 --> 00:01:22.180 dla Miasta Gdańska. Ważny nie tylko dzisiaj, ale przede wszystkim 00:01:22.190 --> 00:01:27.900 związany z tym, co wielokrotnie już nazywaliśmy i o czym mówiliśmy, 00:01:27.910 --> 00:01:30.160 o solidarności z przyszłymi pokoleniami. 00:01:30.570 --> 00:01:32.320 Dla nas to nie jest tylko puste hasło. 00:01:32.330 --> 00:01:38.190 To są realne zmiany, które dzisiaj podpisując tę umowę wprowadzamy 00:01:38.590 --> 00:01:42.730 w życie. Kilka danych statystycznych dotyczących 00:01:42.770 --> 00:01:45.800 w ogóle floty autobusowej 00:01:45.870 --> 00:01:50.110 w naszym mieście. Każdego dnia Autobusy Gdańskiej komunikacji 00:01:50.120 --> 00:01:54.370 pokonują 49 tysięcy kilometrów co daje 00:01:54.380 --> 00:01:57.170 16 milionów kilometrów rocznie. 00:01:57.570 --> 00:02:01.490 Tych autobusów mamy 209, jak Państwo zapewne 00:02:01.500 --> 00:02:06.370 wiedzą. Za chwilę podpiszemy umowę na najem dziesięciu myślę, 00:02:06.380 --> 00:02:10.940 że mniej więcej takich, oczywiście będą miały inne barwy 00:02:10.980 --> 00:02:15.150 co jest oczywiste. Dziesięciu takich autobusów na najem, 00:02:15.160 --> 00:02:18.610 o czym też pewnie będziemy za chwilę mówili, bo zdaje się przed 00:02:18.620 --> 00:02:23.110 chwilą tutaj jakieś zamieszanie w tej sprawie 00:02:23.120 --> 00:02:23.570 było. 00:02:24.400 --> 00:02:28.710 Jest to nowatorska forma dysponowania autobusem. 00:02:28.720 --> 00:02:32.770 To oznacza tyle, że to, co my będziemy musieli zrobić jako Gdańskie 00:02:32.780 --> 00:02:38.250 Autobusy i Tramwaje, to posadzić tam kierowcę i któremu zapłacimy 00:02:38.320 --> 00:02:42.240 wynagrodzenie, natomiast cała reszta obsługi autobusu, łącznie 00:02:42.280 --> 00:02:46.320 z tankowaniem zielonego wodoru, bo to też jest zasadnicza 00:02:46.330 --> 00:02:52.960 różnica, kiedy porównujemy różne autobusy, różne floty warto 00:02:52.970 --> 00:02:58.520 porównywać rzeczy porównywalne. Autobusy, które od przyszłego 00:02:58.530 --> 00:03:02.860 roku pojawią się na ulicach Gdańska, mają i to jest jeden z wymogów 00:03:03.260 --> 00:03:07.080 naszego przetargu postępowania i jeden z wymogów zapisanych 00:03:07.090 --> 00:03:11.060 w umowie mają być z zielonego wodoru. 00:03:11.640 --> 00:03:16.520 Ile to kosztuje? Bo myślę, że to jest coś bardzo też ważnego. 00:03:17.100 --> 00:03:21.210 Szanowni Państwo, koszt dziesięcioletniego najmu dziesięciu 00:03:21.390 --> 00:03:26.780 autobusów to 139 milionów 300 tysięcy 00:03:26.830 --> 00:03:31.110 netto, a w dzisiejszych czasach chyba lepiej także podawać 00:03:31.530 --> 00:03:37.670 brutto, żeby nie było pomyłki to 171 milionów 00:03:37.680 --> 00:03:39.580 300 tysięcy brutto. 00:03:40.230 --> 00:03:45.540 Co ważne, w przeciągu 12 miesięcy od dzisiaj, od dnia podpisania 00:03:45.550 --> 00:03:47.430 umowy wykonawca ma 00:03:47.500 --> 00:03:51.840 dostarczyć do naszego miasta właśnie te 10 autobusów, 00:03:51.960 --> 00:03:56.320 ale wiemy, że pierwsze z nich pojawią się właśnie na dni wiosną, 00:03:56.330 --> 00:04:01.910 ale chyba już zimą, bo w marcu przyszłego roku. 00:04:02.350 --> 00:04:04.800 Po co to robimy? Jeszcze raz, 00:04:05.180 --> 00:04:09.620 bardzo świadomie chcemy troszczyć się o to, co teraz, ale także 00:04:09.630 --> 00:04:14.470 o to, co w przyszłości dzisiaj wiemy, że wszystkie nasze autobusy, 00:04:14.910 --> 00:04:19.020 z których korzystamy, są napędzane dieslem. Niebawem pojawią 00:04:19.030 --> 00:04:21.060 się na naszych ulicach autobusy, 00:04:21.130 --> 00:04:25.450 które zakupiliśmy, przypomnę 18 sztuk autobusów 00:04:25.460 --> 00:04:26.530 elektrycznych. 00:04:26.540 --> 00:04:31.430 Dzisiaj jednak wiemy, że w większości prąd produkowany w Polsce 00:04:31.440 --> 00:04:36.490 nie jest prądem ekologicznym jest w większości niestety produkowany 00:04:36.500 --> 00:04:37.030 z węgla. 00:04:37.280 --> 00:04:42.570 To co jest rzeczywiście czystym napędem, to jest zielony 00:04:42.580 --> 00:04:48.770 wodór i dlatego historyczne, innowacyjne, ale w trosce o przyszłe 00:04:48.780 --> 00:04:53.570 pokolenia i świat, który nas otacza wynajmujemy 00:04:53.580 --> 00:04:54.520 autobusy 00:04:54.940 --> 00:04:58.250 wodorowe na najbliższe 10 lat. 00:05:04.120 --> 00:05:07.210 Dzień dobry, Szanowni Państwo zgodnie z naszymi deklaracjami, 00:05:07.220 --> 00:05:11.650 które złożyliśmy już prawie 2 lata temu, że każdy kolejny 00:05:11.660 --> 00:05:16.670 zakup czy właśnie najem taboru to będzie tabor zeroemisyjny, 00:05:16.680 --> 00:05:19.820 postępujemy zgodnie z tą naszą strategią. 00:05:20.050 --> 00:05:24.770 Tak jak Pani Prezydent mówiła, zakupiliśmy 3 minibusy Karsana, 00:05:24.780 --> 00:05:28.890 jeszcze w tym miesiącu dotrą do nas 18 autobusów 00:05:28.900 --> 00:05:29.820 elektrycznych. 00:05:29.940 --> 00:05:34.270 Dzisiaj podpisujemy umowę na najem 10 autobusów wodorowych 00:05:34.280 --> 00:05:35.850 na 10 lat, 00:05:35.860 --> 00:05:40.970 ale jak Państwo doskonale wiecie, to jest właściwie około 10% 00:05:40.980 --> 00:05:45.530 naszej floty autobusowej, więc cały czas to jest jednak 00:05:45.540 --> 00:05:50.770 taki swoisty test. Test dotyczący nowych technologii 00:05:50.780 --> 00:05:55.250 dotyczący tej całej zielonej zmiany. To jest test także różnego 00:05:55.260 --> 00:05:59.520 rodzaju form zarządzania, form finansowania. To jest także odpowiedź 00:05:59.560 --> 00:06:04.570 związana z jednej strony na niestety ciągłym brakiem finansowania 00:06:04.790 --> 00:06:08.980 czy to rządowego, czy to ze strony KPO, czy z funduszy europejskich, 00:06:09.020 --> 00:06:13.320 a z drugiej strony tymi naszymi planami, które mamy i które również 00:06:13.330 --> 00:06:14.800 Państwu komunikujemy 00:06:15.130 --> 00:06:18.580 przeniesienia zajezdni, która dzisiaj funkcjonuje na ulicy 00:06:18.820 --> 00:06:22.940 Hallera na Południe Gdańska i też zmiany tej infrastruktury 00:06:22.950 --> 00:06:27.580 po to, żeby ona była bardziej przyjazna z jednej strony dla zarządzającego 00:06:27.590 --> 00:06:28.770 naszą komunikacją 00:06:29.260 --> 00:06:32.490 publiczną, ale z drugiej strony, żeby przybliżyć rzeczywiście 00:06:32.980 --> 00:06:36.990 to użytkowanie do miejsca, gdzie w tej chwili najwięcej pracy 00:06:37.000 --> 00:06:38.920 przewozowej, autobusowej się odbywa. 00:06:39.260 --> 00:06:43.650 Te autobusy, które dzisiaj stoją za naszymi plecami, już w przyszłym 00:06:43.660 --> 00:06:47.940 roku wyjadą na ulicę Gdańska, żeby zwiększyć komfort naszej 00:06:47.950 --> 00:06:49.300 komunikacji publicznej 00:06:49.340 --> 00:06:54.870 i co ważne, w ramach umowy najmu właściwie otrzymamy od tutaj 00:06:54.880 --> 00:06:58.550 naszego partnera wszystko, co jest potrzebne do użytkowania. 00:06:58.820 --> 00:07:01.490 To jest istotne, ponieważ ta technologia jest nowa. 00:07:01.760 --> 00:07:08.760 Cały czas jednak wodór, zwłaszcza zielony wodór, ma jakąś ograniczoną 00:07:08.990 --> 00:07:12.520 dostępność, a podpisując umowę z tak stabilnym partnerem, 00:07:12.530 --> 00:07:17.580 który w tej technologii działa od początku i który ma takie możliwości, 00:07:17.590 --> 00:07:21.760 też grupy kapitałowej zwiększamy bezpieczeństwo i funkcjonowanie 00:07:21.980 --> 00:07:25.170 komunikacji publicznej w naszym mieście. 00:07:25.370 --> 00:07:29.250 Te autobusy będą jeździły około 300/330 00:07:29.440 --> 00:07:33.420 kilometrów każdego dnia, co oznacza, że pełna flota będzie 00:07:33.430 --> 00:07:36.380 pokonywać około 70 00:07:36.450 --> 00:07:40.550 tysięcy kilometrów jeżeli chodzi o jeden autobus, więc około 00:07:40.560 --> 00:07:43.970 700 tysięcy jeżeli mówimy o dziesięciu autobusach, 00:07:44.020 --> 00:07:48.610 docelowo będą pokonywać takie odległości po naszym mieście. 00:07:48.900 --> 00:07:52.400 Mam nadzieję, że nasi pasażerowie będą zadowoleni, natomiast 00:07:52.410 --> 00:07:55.930 my będziemy przyglądać się z jednej strony tej technologii, 00:07:55.940 --> 00:07:59.380 zarówno technologii wodorowej, jak i technologiom elektrycznym. 00:07:59.580 --> 00:08:02.530 Nowym trendom na rynku, ale też będziemy się przyglądać wszelkim 00:08:02.540 --> 00:08:05.990 możliwym źródłem finansowania, po to, żeby zwiększać ten potencjał 00:08:06.000 --> 00:08:08.150 naszej komunikacji miejskiej w kolejnych latach. 00:08:08.230 --> 00:08:09.920 Zgodnie z przyjętą przez nas strategią. 00:08:15.660 --> 00:08:18.840 Drodzy Państwo, dzisiejsze spotkanie ma miejsce we wrześniu 00:08:18.850 --> 00:08:22.110 23' roku, ale pewnie nie odbyłoby się ono, 00:08:22.120 --> 00:08:25.650 gdyby nie spotkanie sprzed półtora roku, kiedy to Pani Prezydent 00:08:25.660 --> 00:08:30.130 Aleksandra Dulkiewicz złożyła obietnicę, niejako zobowiązanie 00:08:30.140 --> 00:08:33.990 przed nami wszystkimi Gdańszczankami i Gdańszczanami, że właśnie 00:08:34.030 --> 00:08:37.990 kolejne inwestycje dokonywane w tabor w Gdańskich Autobusach 00:08:38.000 --> 00:08:41.570 i Tramwajach, to będą inwestycje we flotę wyłącznie ekologiczną 00:08:41.830 --> 00:08:43.200 i z tym właśnie dzisiaj, 00:08:43.290 --> 00:08:45.520 z tym tematem przychodzimy do Państwa, tym tematem 00:08:45.530 --> 00:08:46.490 chcemy się podzielić. 00:08:47.230 --> 00:08:49.890 To również zobowiązanie zaciągnięte przed nami wszystkimi 00:08:49.900 --> 00:08:53.070 jeszcze z czasów kampanii wyborczej, kiedy my jako klub Wszystko 00:08:53.080 --> 00:08:56.090 dla Gdańska mówiliśmy o tym, że chcemy troszczyć się o kolejne 00:08:56.100 --> 00:09:00.140 pokolenia, ale również o zdrowie i jakość życia nas tutaj wszystkich 00:09:00.150 --> 00:09:00.890 obecnych. 00:09:01.580 --> 00:09:06.050 Jakość życia i zdrowie, bo to one wynikają z jakości zieleni 00:09:06.060 --> 00:09:09.490 w naszym mieście i z prawdziwego czystego powietrza. 00:09:10.040 --> 00:09:15.190 Dzisiejsza umowa to realne działanie, to realne to realna fakt 00:09:15.910 --> 00:09:17.730 wynikający właśnie z tych zobowiązań. 00:09:18.840 --> 00:09:23.380 Myślimy o zdrowiu Gdańszczan, myślimy o jakości życia, dlatego 00:09:23.390 --> 00:09:27.560 zależy nam na tym, żeby autobusy w Gdańsku były zasilane paliwem 00:09:27.570 --> 00:09:31.820 wyłącznie ekologicznym, produkowanym ze źródeł odnawialnych, 00:09:31.860 --> 00:09:34.720 czyli wody powietrza i słońca. 00:09:36.440 --> 00:09:40.920 Myśląc o zdrowiu i jakości życia, my jako samorządowcy, równolegle 00:09:40.960 --> 00:09:45.540 musimy myśleć również o efektywności ekonomicznej i stąd formuła 00:09:45.790 --> 00:09:48.190 najmu, a nie kupna autobusów 00:09:48.400 --> 00:09:52.400 i stąd też formuła najmu dziesięcioletniego, a więc długoterminowego, 00:09:52.410 --> 00:09:53.740 a nie krótkoterminowego. 00:09:53.780 --> 00:09:58.200 Bo ta opcja jest formułą ekonomicznie najkorzystniejszą dla 00:09:58.210 --> 00:09:59.300 gminy Miasta Gdańska. 00:10:00.630 --> 00:10:03.680 O jakości życia mieszkańców myślimy również przyglądając 00:10:03.690 --> 00:10:05.390 się wyposażeniu autobusów. 00:10:06.300 --> 00:10:10.730 Myślimy o tym, mając na uwadze osoby z niepełnosprawnościami. 00:10:11.580 --> 00:10:14.260 Autobusy wyposażone są w specjalne miejsca do przewożenia 00:10:14.270 --> 00:10:18.670 zarówno wózków inwalidzkich, jak również do wózków dziecięcych. 00:10:19.500 --> 00:10:22.990 Wyposażone są również w komunikaty informacyjne napisane 00:10:23.000 --> 00:10:24.170 alfabetem Braille'a. 00:10:24.890 --> 00:10:28.430 Specjalnie zaprojektowane zostały same fotele w sposób 00:10:28.440 --> 00:10:32.200 ergonomiczny oraz cały system wyświetlania informacji dla 00:10:32.210 --> 00:10:33.000 pasażerów. 00:10:33.380 --> 00:10:37.360 Wszystko po to, by nam Gdańszczanom podróżowało się po mieście 00:10:37.590 --> 00:10:39.720 komfortowo, bezpiecznie 00:10:40.400 --> 00:10:42.290 i w sposób po prostu wygodny. 00:10:45.030 --> 00:10:48.510 Czekamy na realizację umowy i wszystkich Państwa serdecznie 00:10:48.520 --> 00:10:51.550 zachęcam do korzystania z transportu publicznego w Gdańsku. 00:10:51.660 --> 00:10:52.090 Dziękuję. 00:10:56.130 --> 00:10:58.040 Szanowni Państwo, ostatnie 00:10:59.780 --> 00:11:02.490 prawie 5 lat... 00:11:04.880 --> 00:11:08.510 Dla Gdańska prawie 5 lat przemian w komunikacji miejskiej 00:11:08.850 --> 00:11:10.390 to bardzo ważny czas. 00:11:10.400 --> 00:11:14.350 Czas, w którym przypomnę... zawsze przypominam wtedy, kiedy mówimy 00:11:14.360 --> 00:11:16.530 o Gdańskiej komunikacji miejskiej, bo to jest bardzo ważne. 00:11:16.950 --> 00:11:21.470 Zdecydowanie radykalnie spadła awaryjność komunikacji miejskiej. 00:11:21.480 --> 00:11:22.740 Dzisiaj już nikt się nie śmieje, 00:11:22.860 --> 00:11:24.300 gdzie w Gdańsku zatrzymał się tramwaj, 00:11:24.310 --> 00:11:26.600 jak bywało to wiele lat temu. 00:11:26.610 --> 00:11:31.250 Dziś z każdym miesiącem i z każdym rokiem tabor jest 00:11:31.890 --> 00:11:36.120 ulepszany, jest modernizowany, jest coraz nowszy i najlepszym 00:11:36.130 --> 00:11:41.580 tego przykładem, że to ewolucja, która graniczy wręcz z rewolucją, 00:11:42.050 --> 00:11:42.760 jest przykład 00:11:42.770 --> 00:11:46.700 właśnie takich autobusów wodorowych, ale też wcześniej, kilka 00:11:46.710 --> 00:11:49.700 miesięcy temu prezentowanych autobusów zeroemisyjnych elektrycznych, 00:11:49.710 --> 00:11:54.750 gdzie jest to piękny przykład jak 00:11:54.820 --> 00:11:55.290 jako 00:11:56.630 --> 00:12:01.490 Władze Gdańska, jako współrządząca Koalicja, a przede wszystkim 00:12:01.500 --> 00:12:04.360 Pan Prezydent Piotr Borawski, który odpowiada za komunikację 00:12:04.370 --> 00:12:08.730 miejską i za to, że jest ona cały czas ulepszana 00:12:09.500 --> 00:12:12.330 uczestniczymy w tym i przede wszystkim podziwiamy, jak zmieniają 00:12:12.340 --> 00:12:15.660 się technologie, bo myślę, że jeszcze dekadę temu, gdyby ktoś 00:12:15.700 --> 00:12:19.830 powiedział: "Po Gdańsku będą jeździły autobusy wodorowe", wywołałoby 00:12:19.840 --> 00:12:22.570 to pewnie lekki uśmiech niedowierzania. 00:12:22.770 --> 00:12:26.520 Dzisiaj te marzenia stają się rzeczywistością, a z punktu widzenia 00:12:26.730 --> 00:12:29.450 mieszkanek i mieszkańców Gdańska myślę, że to, co jest najważniejsze, 00:12:29.460 --> 00:12:30.850 to ogromny komfort. 00:12:30.950 --> 00:12:34.570 Każdy z tych nowych pojazdów, zarówno te autobusy wodorowe, 00:12:35.400 --> 00:12:39.730 które teraz będą wchodzić do Gdańska, jak i wcześniej kupowany 00:12:39.740 --> 00:12:44.410 tabor autobusów elektrycznych, zeroemisyjnych to nowoczesne 00:12:44.420 --> 00:12:49.290 pojazdy, wygodne nie tylko dla osób bez problemów 00:12:49.300 --> 00:12:52.920 ruchowych, ale też wygodne dla osób niepełnosprawnych, osób 00:12:53.440 --> 00:12:56.630 przemieszczających się na wózkach inwalidzkich, dla rodziców 00:12:56.640 --> 00:13:00.730 z dziećmi, którzy mają naprawdę bardzo... To mogę z własnego doświadczenia 00:13:00.740 --> 00:13:03.140 powiedzieć ...Bardzo komfortowe warunki 00:13:03.210 --> 00:13:04.580 w nowych 00:13:05.900 --> 00:13:09.480 autobusach kupowanych przez Gdańsk i nie mówię oczywiście 00:13:09.490 --> 00:13:13.440 o tych, które dopiero tutaj wjadą na ulicę Gdańska, ale też tych, 00:13:13.450 --> 00:13:18.080 które przez o tym taborze, który przez ostatnie lata był wymieniany 00:13:18.090 --> 00:13:18.500 i 00:13:19.820 --> 00:13:23.830 dzięki któremu mieszkanki/mieszkańcy Gdańska mogą przemieszczać 00:13:23.840 --> 00:13:27.840 się w sposób komfortowy z każdym rokiem, w sposób coraz bardziej 00:13:27.850 --> 00:13:33.700 punktualny i myślę, że jako miasto Gdańsk możemy tutaj śmiało 00:13:33.770 --> 00:13:38.210 rywalizować, jeśli chodzi o jakość komunikacji miejskiej. 00:13:38.260 --> 00:13:41.740 Właśnie to się zmieniło przez te ostatnie prawie 5 lat. Nie 00:13:41.750 --> 00:13:45.870 tylko z dużymi miastami polskimi, ale również z wieloma dużymi 00:13:45.880 --> 00:13:50.320 miastami zachodnio-europejskimi, które dzisiaj powoli 00:13:50.330 --> 00:13:51.540 zaczynają zostawać 00:13:51.660 --> 00:13:52.640 w tyle. Dziękuję. 00:14:01.790 --> 00:14:05.270 Pani Prezydent, Szanowni Państwo, myślę, że tu wiele słów już padło. 00:14:05.280 --> 00:14:09.270 Wiemy, że jest to umowa o charakterze rewolucyjnym. 00:14:09.600 --> 00:14:13.650 Zgodnie myślę, że z naszym Gdańskim motto: "Bez strachu, ale z 00:14:13.660 --> 00:14:17.070 rozwagą". Czyli wchodzimy w nową technologię, chociaż znaną 00:14:17.080 --> 00:14:21.020 na rynku, ale jednak nową, a więc wykazujemy się pewną odwagą. 00:14:22.030 --> 00:14:24.910 Po raz pierwszy i to jest wydarzenie naprawdę historyczne, 00:14:25.060 --> 00:14:28.850 po Gdańsku będą jeździły pojazdy absolutnie zeroemisyjne. 00:14:30.040 --> 00:14:32.420 Będziemy mówili tylko o śladzie węglowych tego pojazdu. 00:14:33.620 --> 00:14:36.250 Gdzie to pojazd absolutnie po raz pierwszy w historii zeroemisyjny, 00:14:36.410 --> 00:14:37.450 nie są takimi pojazdami 00:14:37.460 --> 00:14:40.670 nasze tramwaje, nie będą autobusy elektryczne, ale będą właśnie 00:14:40.680 --> 00:14:41.510 autobusy wodorowe. 00:14:41.580 --> 00:14:44.190 Absolutnie zeroemisyjne, ale z rozwagą. 00:14:44.240 --> 00:14:47.550 To jest proszę Państwa tylko 10 autobusów. 00:14:48.570 --> 00:14:51.130 To jest Panie Prezydent 5% floty, nie 10% 00:14:51.140 --> 00:14:55.330 bo dziennie wypuszczamy powyżej 200... Okej, okej, ale ja mówię o autobusach 00:14:55.340 --> 00:14:59.270 wodorowych, to jest tylko 5% floty, a więc bardzo bezpiecznie 00:14:59.340 --> 00:15:03.190 i podkreślam to co gwarantuje nam umowa, wszystkie ryzyka ale 00:15:03.200 --> 00:15:07.370 dosłownie absolutnie wszystkie ryzyka są po stronie naszego 00:15:07.380 --> 00:15:12.010 partnera. My tylko mamy obowiązek zapewnić kierowców, którzy 00:15:12.020 --> 00:15:15.330 ten nowoczesny autobus poprowadzą. Natomiast wszystkie ryzyka, 00:15:15.530 --> 00:15:21.110 niesprawności, braku dostępu do paliwa, 00:15:21.120 --> 00:15:24.170 nie działania nowych technologii, wszystko jest po stronie naszego 00:15:24.180 --> 00:15:29.180 partnera i mamy to zagwarantowane w umowie, ewentualne z tego 00:15:29.190 --> 00:15:32.380 tytułu odszkodowania i podkreślam 10 autobusów jest 00:15:32.580 --> 00:15:35.410 bardzo istotną częścią naszej floty, ale gdyby cokolwiek się 00:15:35.420 --> 00:15:38.450 wydarzyło, gdyby cokolwiek się wydarzyło, absolutnie możemy 00:15:38.460 --> 00:15:42.380 dla mieszkańców Gdańska całą pracę przewozową wykonywać, 00:15:42.460 --> 00:15:45.810 nawet gdyby coś się wydarzyło, więc pamiętajmy, że jest to naprawdę 00:15:46.530 --> 00:15:47.750 historyczna umowa. 00:15:48.200 --> 00:15:50.530 Cieszę się bardzo, że właśnie w takiej formule, 00:15:50.760 --> 00:15:55.010 bo gwarantuje bezpieczeństwo Gdańskowi, Gdańszczanom i mam 00:15:55.020 --> 00:15:59.400 nadzieję, że te autobusy spotkają się z dobrym przyjęciem pasażerów, 00:15:59.680 --> 00:16:03.180 bo rzeczywiście jest to autentycznie poziom 00:16:03.190 --> 00:16:07.640 XXI w. na taki jaki Gdańsk chcemy widzieć. 00:16:07.750 --> 00:16:08.120 Dziękuję. 00:16:16.250 --> 00:16:18.850 Szanowni Państwo, dużo tutaj już zostało powiedziane. 00:16:20.030 --> 00:16:24.920 Ja za każdym razem z dużą satysfakcją słucham tego typu deklaracji. 00:16:24.930 --> 00:16:29.130 Deklaracji, które coraz częściej się pojawiają ze strony władz 00:16:29.140 --> 00:16:30.770 miejskich w polskich miastach. 00:16:30.780 --> 00:16:35.510 Tutaj Gdańsk jest bardzo dobrym przykładem, dlatego, że to 00:16:35.520 --> 00:16:36.660 jest po prostu racjonalne. 00:16:36.670 --> 00:16:42.930 Ta nieodzowność pójścia w stronę zeroemisyjności w 00:16:43.700 --> 00:16:47.240 w komunikacji miejskiej to jest coś, co jest już chyba w tym momencie 00:16:47.250 --> 00:16:49.020 mocno zakorzenione w świadomości 00:16:50.240 --> 00:16:53.670 zarówno władz samorządowych, jak i też mieszkańców 00:16:54.930 --> 00:16:56.400 większych i też tych mniejszych miast. 00:16:57.180 --> 00:17:02.270 Racjonalność tego 00:17:02.340 --> 00:17:04.400 typu 00:17:04.470 --> 00:17:08.170 transportu wynika z kilku powodów, o których już była 00:17:08.180 --> 00:17:08.800 wcześniej mowa. 00:17:09.450 --> 00:17:15.230 Zeroemisyjność to jest podstawa, natomiast też należy powiedzieć 00:17:15.240 --> 00:17:16.050 o tym, że 00:17:17.320 --> 00:17:21.430 autobusy wodorowe charakteryzują się stosunkowo 00:17:21.500 --> 00:17:25.450 dużymi możliwościami przebiegu dziennego na jednym tankowaniu, 00:17:25.460 --> 00:17:28.640 ponieważ tutaj akurat w tej umowie określiliśmy to na 300 00:17:28.690 --> 00:17:32.300 do 350 kilometrów, natomiast przy w zależności 00:17:32.310 --> 00:17:35.200 od rodzaju eksploatacji taki autobus na pełnym tankowaniu 00:17:35.810 --> 00:17:38.580 potrafi przejechać nawet do 450 kilometrów, 00:17:39.510 --> 00:17:43.510 gdzie zużywa 8 kilogramów wodoru na 100 kilometrów nie 00:17:43.520 --> 00:17:46.230 emitując przy tym żadnych szkodliwych substancji. 00:17:46.360 --> 00:17:50.400 Jedynym efektem ubocznym eksploatacji takiego autobusu jest 00:17:50.610 --> 00:17:54.370 czysta, destylowana para wodna, która 00:17:54.950 --> 00:17:58.060 nadaje się do na przykład do żelazka, do wykorzystania w żelazku. 00:17:58.070 --> 00:17:59.460 Także to jest taka ciekawostka. 00:18:01.010 --> 00:18:04.550 Ja mam taki apel, żeby w momencie opisywania 00:18:06.680 --> 00:18:11.140 transportu wodorowego czy porównywania go do innych transportów 00:18:11.410 --> 00:18:12.270 możliwych do 00:18:13.610 --> 00:18:16.680 zastosowania w komunikacji miejskiej porównywać zawsze jabłka 00:18:16.720 --> 00:18:21.440 z jabłkami, nie jabłka z gruszkami. To znaczy różne są umowy, różne 00:18:21.450 --> 00:18:23.330 są rodzaje współpracy 00:18:24.390 --> 00:18:26.560 i różne są zalety między poszczególnymi 00:18:28.090 --> 00:18:31.640 technologiami, które mogą być wykorzystane przy transporcie 00:18:32.290 --> 00:18:32.990 zeroemisyjnym. 00:18:33.860 --> 00:18:37.560 Ten autobus, który za nami stoi, jest to dzieło w 100% 00:18:38.450 --> 00:18:40.230 polskich konstruktorów i inżynierów. 00:18:41.910 --> 00:18:45.280 Fabryka, która będzie produkowała autobusy 00:18:45.290 --> 00:18:49.420 wodorowe, wkrótce zostanie otworzona w Świdniku. 00:18:49.750 --> 00:18:52.780 Będziemy w stanie produkować do 100 sztuk autobusów wodorowych 00:18:52.790 --> 00:18:53.270 rocznie. 00:18:54.240 --> 00:18:56.920 Warto też myślę powiedzieć kilka słów na temat 00:18:58.310 --> 00:19:01.880 infrastruktury, która musi towarzyszyć rozwojowi transportu 00:19:01.890 --> 00:19:02.990 wodorowego w Polsce. 00:19:03.750 --> 00:19:07.020 Wczoraj miało miejsce wydarzenie 00:19:07.520 --> 00:19:08.100 myślę, że 00:19:09.020 --> 00:19:13.620 istotne z tego punktu, ponieważ została otworzona pierwsza 00:19:13.950 --> 00:19:16.880 w Polsce ogólnodostępna stacja tankowania wodoru w Warszawie, 00:19:17.870 --> 00:19:21.740 eksploatowana przez jedną ze spółek z naszej grupy kapitałowej. 00:19:22.360 --> 00:19:26.160 To jest współpraca wspólna grupy Cyfrowego Polsatu oraz grupy 00:19:26.170 --> 00:19:31.420 Zepak i też taka stacja tankowania wodoru ogólnodostępna jest 00:19:31.430 --> 00:19:35.440 przewidziana w Gdańsku i ona w przyszłym roku zostanie oddana do 00:19:35.450 --> 00:19:36.000 eksploatacji. 00:19:36.670 --> 00:19:41.120 Także dziękuję bardzo za tą dzisiejszą uroczystość, za zaufanie 00:19:41.130 --> 00:19:42.190 jakim obdarzyły nas. 00:19:43.030 --> 00:19:44.300 władze miejskie. 00:19:45.420 --> 00:19:48.570 My się na biznesie wodorowym znamy, te ryzyka, o których tutaj 00:19:48.580 --> 00:19:49.020 była mowa 00:19:49.910 --> 00:19:55.400 bierzemy na siebie i jeżeli chodzi o partnerów z biznesu wodorowego, 00:19:55.410 --> 00:20:00.400 myślę, że w Polsce póki co kompleksowość takiej usługi możemy 00:20:00.410 --> 00:20:01.160 zapewnić tylko my. 00:20:01.350 --> 00:20:01.900 Dziękuję bardzo. 00:20:03.620 --> 00:20:06.810 ...W tym momencie uroczyste podpisanie umowy. Pani Prezydent, 00:20:06.820 --> 00:20:08.670 Panie Prezesie zapraszam do stolików. 00:21:05.710 --> 00:21:07.290 00:21:10.300 --> 00:21:10.770 00:21:12.120 --> 00:21:15.080 ...Teraz pytanie, czy dziennikarze mają jakieś pytania? 00:21:17.790 --> 00:21:20.560 Panie Prezesie, to paliwo Pan sam powiedział, że jest jeszcze nie 00:21:20.570 --> 00:21:22.550 do końca dostępne tutaj w Gdańsku. Przede wszystkim 00:21:22.560 --> 00:21:24.410 skąd ono będzie importowane, skąd będzie sprowadzane/ 00:21:28.090 --> 00:21:30.830 Grupa, znaczy współpraca między Cyfrowym Polsatem, a grupom 00:21:30.840 --> 00:21:34.080 Zepak przewiduje budowę pełnego łańcucha wartości gospodarki 00:21:34.090 --> 00:21:34.750 wodorowej. 00:21:34.950 --> 00:21:40.160 To oznacza tyle, że my będziemy w stanie produkować to paliwo, zielony 00:21:40.170 --> 00:21:45.140 wodór, dystrybuować je, sprzedawać i wykorzystywać w autobusach 00:21:45.150 --> 00:21:47.600 wodorowych tych, które oferujemy miastu. 00:21:49.250 --> 00:21:52.900 W Gdańsku też stacja powstanie. Oczywiście. Tak, tak, stacja tankowania ogólnodostępna 00:21:52.910 --> 00:21:53.860 co warto podkreślić. 00:21:53.870 --> 00:21:56.900 Stacja tankowania wodoru powstanie w Gdańsku w przyszłym roku. 00:21:58.210 --> 00:22:00.260 A same autobusy, gdzie będą? 00:22:01.980 --> 00:22:03.110 Tak, dokładnie na tej stacji. 00:22:04.590 --> 00:22:09.670 Gdzie będzie ona zlokalizowana? Niedaleko planowanej zajezdni... nie pamiętam 00:22:09.680 --> 00:22:11.080 dokładnie nazwy ulicy, ale... 00:22:12.400 --> 00:22:15.030 Rejon ulicy Jabłoniowej. W pobliżu outletu tak powiem. 00:22:15.950 --> 00:22:21.560 Autobusy będą jakimś suplementem do tej floty, którą już posiadamy? 00:22:21.570 --> 00:22:25.200 Czy naddatkiem w posiadanych autobusach? 00:22:28.580 --> 00:22:32.690 W tej chwili prawie połowa naszego taboru autobusowego to jest 00:22:32.700 --> 00:22:34.920 tabor, który ma mniej niż 5 lat. 00:22:34.930 --> 00:22:38.810 Wiecie Państwo, że te zakupy, zwłaszcza w tej kadencji były 00:22:39.620 --> 00:22:42.230 bardzo imponujące. 00:22:42.560 --> 00:22:45.710 Natomiast trzeba powiedzieć wprost, że ponad te 200 00:22:45.720 --> 00:22:49.090 autobusów, które posiadamy, to mamy także tabor, który jest 00:22:49.100 --> 00:22:53.170 około dwudziestoletni i zarówno te autobusy, które dzisiaj 00:22:53.180 --> 00:22:53.700 podpisujemy 00:22:53.710 --> 00:22:57.570 jeżeli chodzi o najem autobusy wodorowe, jak i autobusy elektryczne, 00:22:57.580 --> 00:22:59.240 które do nas przyjadą w tym miesiącu 00:22:59.500 --> 00:23:02.830 zastąpią właśnie te wyeksploatowane około dwudziestoletnie 00:23:02.840 --> 00:23:05.860 autobusy diesla w ramach tej wielkiej wymiany, o których mówimy 00:23:05.870 --> 00:23:06.680 od półtora roku. 00:23:06.680 --> 00:23:12.840 ... 00:23:12.840 --> 00:23:14.820 00:23:17.350 --> 00:23:22.530 ...Są tańsze, są krótsze, są bardziej opłacalne, a samo przygotowanie 00:23:22.540 --> 00:23:23.790 przetargu też budzi 00:23:23.800 --> 00:23:24.730 wątpliwości. 00:23:25.060 --> 00:23:28.280 Chodzi o wykluczanie pewnych firm. Dziewięć podmiotów wzięło 00:23:28.290 --> 00:23:29.610 udział w konsultacjach. 00:23:29.620 --> 00:23:31.630 Tylko jedna z nich zdecydowała się na długi etat. 00:23:32.180 --> 00:23:35.810 Jeżeli chodzi o przygotowanie przetargu, jesteśmy w pełni 00:23:35.820 --> 00:23:40.840 transparentni i myślę, że co, jak co, ale Prawo i Sprawiedliwość 00:23:40.900 --> 00:23:43.700 i radni i funkcjonariusze tej partii, 00:23:43.710 --> 00:23:47.270 to myślę, że wielokrotnie różnego rodzaju doniesienia składali. 00:23:47.530 --> 00:23:49.830 Ja muszę powiedzieć, ja mam swoiste déjà vu, 00:23:49.900 --> 00:23:54.780 bo kilka lat temu byliśmy w podobnej sytuacji, przeprowadziliśmy 00:23:54.790 --> 00:23:59.860 przetarg na najem autobusów diesla i również ze strony opozycji 00:23:59.870 --> 00:24:03.860 nie było tego, żeby zachęcać ludzi do korzystania z komunikacji 00:24:03.870 --> 00:24:05.370 publicznej, jakiejś pewnej 00:24:05.380 --> 00:24:08.560 jednak naszej wspólnej, samorządowej radości, że wymieniamy 00:24:08.570 --> 00:24:12.140 tabor na nowy, tylko jak to w przypadku Prawa i Sprawiedliwości 00:24:12.270 --> 00:24:16.550 kolejne zarzuty, które oczywiście z czasem, ale o czym już niestety 00:24:17.320 --> 00:24:21.020 bardzo mało osób pamięta i bardzo mało osób napisało w artykułach... 00:24:21.090 --> 00:24:24.820 Kompletnie wyssane z palca, które się nie potwierdziły. 00:24:24.830 --> 00:24:27.810 Jestem całkowicie przekonany, że w tym przypadku będzie identycznie. 00:24:28.220 --> 00:24:31.360 Po pierwsze, chciałbym zwrócić uwagę na to, co powiedział Pan Prezes. 00:24:31.400 --> 00:24:35.690 Nieporównywujmy dwóch rzeczy, czyli porównujemy jabłka 00:24:35.700 --> 00:24:37.280 do jabłek, gruszki do gruszek. 00:24:37.360 --> 00:24:42.670 Nie porównujmy najmu do zakupu, to są zupełnie inne formy 00:24:43.460 --> 00:24:43.920 zarządzania 00:24:43.990 --> 00:24:47.870 taborem. My zdecydowaliśmy się najem, zaraz Pan Prezes Lisicki 00:24:47.880 --> 00:24:50.450 pewnie trochę poszerzy tą bazę. Natomiast 00:24:51.480 --> 00:24:54.150 przepraszam, ale ja muszę się odnieść też trochę tak ogólnie 00:24:54.160 --> 00:24:59.230 do zarzutów Prawa i Sprawiedliwości, ponieważ nie mamy konferencji 00:24:59.240 --> 00:25:03.150 prasowych radnych Prawa i Sprawiedliwości o tym, że my jako 00:25:03.160 --> 00:25:07.290 samorządy nie możemy korzystać z dofinansowania z krajowego 00:25:07.300 --> 00:25:11.130 programu odbudowy, nie mamy konferencji Prawa i Sprawiedliwości 00:25:11.140 --> 00:25:14.470 o tym, że my jako metropolia nie możemy korzystać z dofinansowania 00:25:14.660 --> 00:25:17.150 ustawy metropolitalną, którą właśnie Prawo i Sprawiedliwość 00:25:17.160 --> 00:25:17.660 blokuje. 00:25:18.000 --> 00:25:22.750 Nie mamy również tego, że właściwie wysokość budżetu na komunikację 00:25:22.910 --> 00:25:26.100 miejską, około pół miliarda złotych zostało zabrane każdego 00:25:26.110 --> 00:25:28.320 roku z budżetu miasta. 00:25:28.580 --> 00:25:32.780 Nie mamy zresztą też konferencji na temat tego, że my jako spółka 00:25:32.790 --> 00:25:36.410 Gdańskie Autobusy i Tramwaje, czy jako miasto składamy aplikację 00:25:36.420 --> 00:25:39.680 w kolejnych konkursach organizowanych przez rząd i jak na razie 00:25:39.690 --> 00:25:43.160 tego typu dofinansowań nie osiągnęliśmy, 00:25:43.170 --> 00:25:47.670 nie uzyskaliśmy. Pytanie otwarte pozostaje: Dlaczego? Więc 00:25:47.710 --> 00:25:50.380 zachęcam i apeluję do radnych Prawa i Sprawiedliwości. 00:25:50.450 --> 00:25:53.700 Ja już nawet nie oczekuję, że wy będziecie nam pomagać, ale po prostu 00:25:53.710 --> 00:25:55.680 przestańcie przeszkadzać, bo każdego dnia 00:25:55.750 --> 00:25:59.020 przeszkadzacie i zniechęcacie ludzi do korzystania z komunikacji 00:25:59.030 --> 00:26:03.110 publicznej i zacznijcie robić tak, żebyśmy mieli większe środki 00:26:03.120 --> 00:26:06.350 jako Gdańsk i na tą komunikację publiczną, bo to będzie z korzyścią 00:26:06.360 --> 00:26:09.210 dla wszystkich, a Pana Prezesa Lisickiego proszę o odniesienie 00:26:09.220 --> 00:26:12.130 się do tych różnic pomiędzy najmem a zakupem. 00:26:15.410 --> 00:26:19.390 Proszę Państwa, pierwsza uwaga co do przetargu. 00:26:20.220 --> 00:26:23.130 Był to absolutnie transparentny proces, który Państwo możecie 00:26:23.140 --> 00:26:26.270 też śledzić na stronach naszej spółki, ponieważ takie są wymogi. 00:26:26.900 --> 00:26:31.630 W postępowaniu zainteresowanych było około czterech bym powiedział 00:26:31.670 --> 00:26:35.750 konsorcjów, partnerów, którzy wspólnie, a więc producenci 00:26:35.890 --> 00:26:41.000 autobusów + potencjalni dostarczyciele paliwa zadawali 00:26:41.660 --> 00:26:45.580 chyba dziesiątki pytań, dziesiątki kwestii, na które myśmy 00:26:45.590 --> 00:26:48.900 właściwie w każdym przypadku odpowiadali pozytywnie. 00:26:48.910 --> 00:26:51.700 To znaczy, jeżeli były jakieś ograniczenia dla kogoś, żeby 00:26:51.710 --> 00:26:55.060 mógł wystartować w tym przetargu, to myśmy naprawdę te wszystkie 00:26:55.070 --> 00:26:56.840 ograniczenia znosili 00:26:56.850 --> 00:26:57.960 czy też 00:26:59.900 --> 00:27:03.100 akceptowali, za wyjątkiem jednego, za wyjątkiem tego, że ma 00:27:03.110 --> 00:27:05.890 to być zielony wodór. Tak, zielony wodór, bo to jak gdyby było 00:27:06.040 --> 00:27:09.890 kluczowe, że chcemy mieć po prostu pojazd absolutnie 00:27:09.900 --> 00:27:12.770 zeroemisyjny, więc zielony wodór był niezbędny, ale też 00:27:12.780 --> 00:27:16.280 powiedzmy sobie szczerze, akurat nasi partnerzy nie są jedynym 00:27:16.440 --> 00:27:19.130 producentem zielonego wodoru w tym kraju, więc to 00:27:19.140 --> 00:27:22.890 nie jest tak, że dla kogokolwiek była tutaj droga zamknięta. 00:27:23.370 --> 00:27:28.050 Według mojej wiedzy gdzieś tam innym się nie udało 00:27:28.060 --> 00:27:29.160 ze względu na finansowanie. 00:27:29.820 --> 00:27:32.630 Po prostu nie byli w stanie zagwarantować finansowania swoich 00:27:32.640 --> 00:27:37.630 projektów bieżących i z tego powodu tylko i wyłącznie nie wystartowali 00:27:37.640 --> 00:27:38.030 przetargu. 00:27:38.040 --> 00:27:38.800 Takie do mnie dotarły 00:27:38.810 --> 00:27:42.000 w każdym razie sygnały. Więc to jest tak jak gdyby jedno, więc proszę 00:27:42.690 --> 00:27:45.830 zakończyć te spekulacje o jakieś tutaj ustawionych przetargach 00:27:45.840 --> 00:27:49.410 po prostu było to full transparentne i to se można sprawdzić i 00:27:49.420 --> 00:27:52.290 i radni PiS'u też mogą sprawdzić na stronach naszej spółki. 00:27:52.450 --> 00:27:53.110 Wszystkie zapytania, 00:27:53.120 --> 00:27:55.500 odpowiedzi możemy dostarczyć te dokumenty jak chcą. Z resztą 00:27:55.620 --> 00:27:58.190 to, co Państwo od nich chyba dzisiaj otrzymaliście, to wszystko 00:27:58.200 --> 00:28:01.310 otrzymali od naszej spółki, więc nie mamy tutaj nic do ukrycia 00:28:01.490 --> 00:28:07.060 i druga kwestia tej konferencji, takiej tablicy, tam pokazywała 00:28:07.070 --> 00:28:07.650 te kwoty. 00:28:07.810 --> 00:28:11.540 Nawet mam ze sobą taki świetny z Facebook'a 00:28:11.580 --> 00:28:15.660 tweet tam krążył wszędzie, zaraz się do niego też odniosę i proszę 00:28:15.670 --> 00:28:19.130 Państwa, zacznijmy od niego. Pracujecie Państwo w wielu firmach 00:28:19.210 --> 00:28:20.660 chyba jest tu też Telewizja Polska. 00:28:20.870 --> 00:28:22.700 Zadam takie pytanie. 00:28:23.970 --> 00:28:27.680 W ilu waszych firmach są samochody kupowane na własność, a w ilu 00:28:27.690 --> 00:28:28.270 jest leasing? 00:28:29.310 --> 00:28:29.890 Przepraszam 00:28:29.900 --> 00:28:34.060 w większości firm w Polsce jest leasing i potem się wymienia 00:28:34.110 --> 00:28:37.500 i znacie ten mechanizm doskonale, więc jak można porównywać 00:28:37.930 --> 00:28:42.580 zakup z leasingiem? Zakup z najmem? To jest taka najprostsza 00:28:42.690 --> 00:28:43.720 czynność. 00:28:44.150 --> 00:28:47.670 Druga kwestia, kiedyś jeden z prezydentów Stanów Zjednoczonych 00:28:47.760 --> 00:28:49.000 wygrał takim hasłem: 00:28:49.010 --> 00:28:52.660 "Po pierwsze gospodarka...", dalej już nie dokończę... To ja radnym 00:28:53.250 --> 00:28:57.550 PiS'u proponuję: Po pierwsze matematyka, po pierwsze matematyka, 00:28:57.590 --> 00:29:01.100 nie dokończę tego hasła dalej. Proszę Państwa krążył sobie taki tweet'cik. 00:29:01.870 --> 00:29:02.640 Ja to przeczytam. 00:29:03.090 --> 00:29:05.440 Rybnik kupił 20 autobusów za 00:29:05.450 --> 00:29:08.140 66 milionów, a Gdańsk wypożyczył 10 takich na 10 00:29:08.150 --> 00:29:11.460 lat za 171, pięć razy drożej. 00:29:11.570 --> 00:29:14.030 Potem są tam do mnie, że ja lubię nieruchomości takie tam różne 00:29:14.040 --> 00:29:17.550 deale... To już nie ważne. Pięć razy drożej, to ja Państwu udowodnię, 00:29:17.560 --> 00:29:19.080 że jest dokładnie odwrotnie. 00:29:19.720 --> 00:29:20.300 Mianowicie, 00:29:21.150 --> 00:29:23.550 10 autobusów w Gdańsku 00:29:24.120 --> 00:29:29.750 to jest niecałe 5% naszej floty. 00:29:29.760 --> 00:29:33.370 20 autobusów w Rybniku, to jest 25 procent 00:29:33.380 --> 00:29:40.200 floty Rybnika. Jedna czwarta. Koszty mamy takie same, bo autobusy 00:29:40.210 --> 00:29:43.740 w Rybniku nie pojadą na powietrze, tylko muszą kupić wodór, 00:29:44.070 --> 00:29:47.460 zrobić serwis, ubezpieczyć i tak dalej... 00:29:47.470 --> 00:29:48.660 Wszyscy wiemy na czym to polega. 00:29:48.880 --> 00:29:50.800 Czyli krótko mówiąc Rybnik 00:29:51.840 --> 00:29:55.290 relatywnie w stosunku do swego budżetu będzie płacił, będzie 00:29:55.300 --> 00:29:59.560 ponosił wydatki 5 razy więcej pieniędzy niż Gdańsk i taka 00:29:59.570 --> 00:30:01.110 jest prawda takich tweetów. 00:30:01.380 --> 00:30:05.150 Chyba tylko tyle mogę powiedzieć, bo to naprawdę ręce opadają. 00:30:05.280 --> 00:30:08.170 Po pierwsze matematyka i jeszcze tak powiem, matematyka na 00:30:08.180 --> 00:30:10.390 poziomie na bardzo, bardzo prymitywnym. 00:30:10.490 --> 00:30:12.890 Proszę Państwa, wystarczy podzielić tą kwotę 00:30:13.690 --> 00:30:15.390 przez dziesięć lat, 00:30:17.120 --> 00:30:18.690 przez 10 autobusów. 00:30:19.540 --> 00:30:22.890 i przez na przykład 100 tysięcy kilometrów rocznie i Państwu 00:30:22.900 --> 00:30:24.460 wyjdzie cena wóz do kilometra. 00:30:24.570 --> 00:30:27.920 Porównajcie z tym, ile jest w dieslu, ile w wodorze i nagle 00:30:27.930 --> 00:30:31.100 się okaże, że nie taki diabeł straszny, jak go malują, ale trzeba 00:30:31.110 --> 00:30:32.200 po prostu umieć liczyć. 00:30:32.250 --> 00:30:32.620 Dziękuję. 00:30:34.610 --> 00:30:35.040 00:30:36.130 --> 00:30:38.020