WEBVTT 00:00:16.310 --> 00:00:21.220 Zielona ekologiczna komunikacja, autobus elektryczny, gazowy 00:00:21.350 --> 00:00:24.840 autobus wodorowy - to brzmi świetnie, ale co to właściwie w praktyce 00:00:24.850 --> 00:00:27.660 oznacza dla nas, użytkowników komunikacji w Gdańsku. 00:00:27.670 --> 00:00:29.420 Jaka ta komunikacja powinna być? Dzisiaj 00:00:29.430 --> 00:00:30.140 moim gościem jest 00:00:30.190 --> 00:00:33.400 Michał Jamroż, zastępca redaktora naczelnego Gazety Wyborczej 00:00:33.410 --> 00:00:35.180 Trójmiasto, i mogę tak powiedzieć? 00:00:35.190 --> 00:00:37.890 - wielki fan mobilności i komunikacji. 00:00:38.480 --> 00:00:41.000 Tak, można tak powiedzieć. A tak po młodzieżowemu - 00:00:41.010 --> 00:00:44.700 skąd u Ciebie ta "zajawka" na komunikację? 00:00:45.550 --> 00:00:47.400 Trudno powiedzieć. 00:00:48.310 --> 00:00:49.280 Zawodowo tak wyszło? 00:00:49.290 --> 00:00:52.100 Czy byłeś takim małym chłopcem, który był... 00:00:52.320 --> 00:00:57.000 Byłem małym chłopcem... Zawsze mama mi mówiła, że to w genach 00:00:57.150 --> 00:01:01.300 mam, bo w jej rodzinie, jeszcze w Wielkopolsce chyba pradziadek 00:01:01.310 --> 00:01:05.500 i jego bracia byli zawodowcami i pracowali na stacji, tam 00:01:05.510 --> 00:01:11.420 i w Mosinie i Mogilnie, to stąd wyszło i też mój ojciec 00:01:11.430 --> 00:01:15.080 chrzestny był wielkim miłośnikiem kolei, nawet zrobił makietę 00:01:15.090 --> 00:01:18.400 kolejową, jak byłem mały, więc od małego pociągi. 00:01:18.840 --> 00:01:21.670 No właśnie, mali chłopcy to lubią szczególnie pociągi, prawda? 00:01:21.680 --> 00:01:28.910 Kolejki, tory... Tak było. A dzisiaj jakiej 00:01:28.920 --> 00:01:31.410 komunikacji jesteś fanem szczególnym? 00:01:32.640 --> 00:01:34.150 Często kursującej. 00:01:35.450 --> 00:01:38.730 Tak jak rozpoczęłaś rozmowę od zielonej, ekologicznej, gazowej, 00:01:38.740 --> 00:01:42.790 wodorowej - moim przekonaniu to wszystko jest nieistotne 00:01:42.800 --> 00:01:46.650 tak naprawdę, bo to są takie drobne szczegóły, które 00:01:46.660 --> 00:01:49.990 możemy poprawiać pod warunkiem, że mamy dobrze funkcjonujący 00:01:50.000 --> 00:01:52.960 system, a dobrze funkcjonujący system nie potrzebuje 00:01:53.750 --> 00:01:57.140 wodoru, nie potrzebuje baterii elektrycznych. 00:01:57.150 --> 00:02:00.180 On potrzebuje wysokiej częstotliwości kursowania i pasażerów 00:02:00.190 --> 00:02:02.100 i gęstej siatki połączeń. 00:02:02.300 --> 00:02:06.060 Bo inaczej pasażerowie nie przyjdą. O tym jeszcze będziemy rozmawiać, 00:02:06.070 --> 00:02:10.670 ale jednak, no wiesz, taki trend jest - ekologia, tak? Unia Europejska 00:02:10.680 --> 00:02:16.180 idzie w kierunku właściwie wygaszania produkcji silników 00:02:16.210 --> 00:02:17.070 spalinowych. 00:02:17.080 --> 00:02:21.260 Gdańsk ogłosił, że też już jakby nowych autobusów takich nie 00:02:21.270 --> 00:02:24.200 będzie kupował. Ostatnio promowany, 00:02:24.250 --> 00:02:26.420 pokazywany był autobus wodorowy, jechałeś nim? 00:02:26.430 --> 00:02:29.880 Nie wiem, co to właściwie znaczy jechać autobusem 00:02:29.890 --> 00:02:30.260 wodorowym. 00:02:30.270 --> 00:02:32.480 To jest tak jak samochód elektryczny, prawie go nie słychać. 00:02:32.970 --> 00:02:36.040 Nie wiem, oczyszcza powietrze - to jest dla mnie już jakiś szok. 00:02:37.250 --> 00:02:39.740 Tak, to teraz też przy covidzie się pojawia, że autobusy 00:02:39.750 --> 00:02:42.760 jeszcze muszą wewnątrz oczyszczać powietrze czy pojazdy komunikacji 00:02:42.770 --> 00:02:45.940 miejskiej po to, żeby ewentualnie jak przyjdzie nowe zagrożenie, 00:02:45.950 --> 00:02:48.660 żeby pasażerowie nie odchodzili, bo będą wiedzieli, że 00:02:48.670 --> 00:02:52.240 tam jest czyste powietrze filtrowane i wszelkie pojawiające 00:02:52.250 --> 00:02:54.010 się wirusy już są na etapie 00:02:55.110 --> 00:02:57.020 wyziewu już są unicestwiane. 00:02:57.030 --> 00:02:59.640 Dlatego jest komunikacja bezpieczna, ale znowu - to są bajery. 00:02:59.650 --> 00:03:02.690 To są bajery, dodatki, które ewentualnie mogą się przydać 00:03:02.700 --> 00:03:05.620 w jakiejś ekstremalnej sytuacji, ale one się przydadzą tylko 00:03:05.630 --> 00:03:09.480 wtedy, kiedy przy tej ekstremalnej sytuacji będzie nam ubywać 00:03:09.490 --> 00:03:12.860 pasażerów z tej wielkiej masy, którą żeśmy wytworzyli, ale 00:03:12.870 --> 00:03:14.260 my jeszcze jej nie wytworzyliśmy. 00:03:14.270 --> 00:03:15.320 Musimy ją wytworzyć. 00:03:17.350 --> 00:03:20.620 Ja osobiście nie jestem wielkim zwolennikiem tego zakupu autobusów 00:03:20.630 --> 00:03:23.280 elektrycznych. Ja wiem, bo mówiłam o wodorowym, ale 00:03:23.780 --> 00:03:27.040 jest też plan zakupu... Wodorowy to jest jakby kolejny etap. Jest elektryczny, 00:03:27.050 --> 00:03:31.550 Jest też plan zakupu osiemnastu autobusów 00:03:31.560 --> 00:03:34.840 zasilanych energią elektryczną i ty, pisząc o tym, to właściwie 00:03:34.850 --> 00:03:37.650 można powiedzieć, że nie zostawiłeś suchej nitki na tym pomyśle 00:03:37.940 --> 00:03:39.680 Napisałeś, że "kupuje Gdańsk 00:03:39.690 --> 00:03:42.540 autobusy elektryczne, które więcej będą stać w zajezdni niż 00:03:42.550 --> 00:03:46.570 jeździć, a jak już wyjadą, to będą znacznie droższe niż ich 00:03:46.580 --> 00:03:49.730 spalinowe odpowiedniki i będą zabierać znacznie mniej pasażerów 00:03:49.740 --> 00:03:52.910 i do tego będą zimą ogrzewane silnikiem spalinowym". 00:03:52.980 --> 00:03:53.860 Nie lubisz 00:03:53.910 --> 00:03:57.040 tych elektryków czy jakoś ekologia ci nie leży? 00:03:57.990 --> 00:04:04.180 Nie no, ekologia bardzo mi leży. Tylko że, tak samo jak są tworzone analizy korzyści, kosztów 00:04:04.190 --> 00:04:07.420 i korzyści - przed każdym takim projektem ustawa wymusza, 00:04:07.430 --> 00:04:10.260 żeby miasto zrobiło analizę kosztów i korzyści, która wykaże, 00:04:10.270 --> 00:04:12.100 czy warto kupować elektryczne autobusy, czy nie warto. 00:04:12.110 --> 00:04:12.480 00:04:13.430 --> 00:04:14.110 00:04:15.410 --> 00:04:19.360 I nawet z tej analizy wyszło, że w Gdańsku jeszcze się 00:04:19.370 --> 00:04:22.880 nie opłaca. To jest z różnych względów: i kosztów zakupu i 00:04:22.890 --> 00:04:27.760 kosztów eksploatacji i też tego, że ciągle ta energia jest wytwarzana 00:04:27.770 --> 00:04:32.580 z węgla, więc ten efekt jakby w globalnej skali kraju, ekologiczny 00:04:33.750 --> 00:04:38.780 nie jest na tyle duży, żeby to uzasadniało zakup autobusu. 00:04:38.830 --> 00:04:41.420 Oczywiście mówimy tutaj o wielu elementach. Tylko 00:04:41.430 --> 00:04:43.260 tego, czego mi brakuje w tych analizach 00:04:43.270 --> 00:04:44.160 to tego, że 00:04:45.840 --> 00:04:48.330 tym, co najbardziej truje w miastach, to nie są autobusy 00:04:48.340 --> 00:04:51.480 Mamy sto sześćdziesiąt, dwieście autobusów, które kursują po mieście, 00:04:51.490 --> 00:04:54.690 jak je wszystkie wymienimy, nawet na elektryczne, 00:04:55.120 --> 00:05:00.330 to nie poprawimy nawet w małym stopniu, może w minimalnym, 00:05:00.340 --> 00:05:01.990 ale nawet w małym stopniu nie poprawimy 00:05:02.890 --> 00:05:07.760 warunków życia w mieście. To, co jest największym problemem 00:05:07.770 --> 00:05:09.210 to jest ilość samochodów osobowych. 00:05:09.390 --> 00:05:12.760 W jaki sposób pozbywać się samochodów osobowych w takich ilościach, 00:05:12.770 --> 00:05:15.600 jakie mamy w miastach? Zmuszać kierowców, żeby nie wjeżdżali do miasta 00:05:15.610 --> 00:05:18.760 Nie. Przekonywać ich do tego, żeby używali transportu publicznego, 00:05:18.890 --> 00:05:21.640 żeby używali transportu publicznego, to musi mieć gęstą 00:05:21.650 --> 00:05:25.370 sieć linii, wysoką częstotliwość kursowania. Żeby to mieć, 00:05:25.380 --> 00:05:26.480 to musimy mieć na to pieniądze. 00:05:26.810 --> 00:05:28.500 A żeby mieć 00:05:29.370 --> 00:05:33.260 pieniądze to nie możemy kupować drogich autobusów, tylko kupować 00:05:33.270 --> 00:05:34.520 te, na które nas stać. 00:05:34.670 --> 00:05:39.070 Poza tym, że autobusy z normami Euro 6 wcale nie są dużo bardziej 00:05:39.080 --> 00:05:42.100 ekologiczne. I teraz - jeżeli mamy 00:05:42.110 --> 00:05:44.340 odpowiednią ilość autobusów i odpowiednią ilość pieniędzy, 00:05:44.350 --> 00:05:48.690 żeby zapewnić tą gęstą siatkę i wysoką częstotliwość, to jesteśmy 00:05:48.700 --> 00:05:50.990 w stanie przekonać ludzi do tego, żeby zostawili samochody 00:05:51.000 --> 00:05:55.740 w domach. I teraz - ile my, jeżeli dopłacimy do autobusów, wydamy 00:05:55.750 --> 00:05:58.250 trzydzieści procent więcej na autobusy elektryczne i potem 00:05:58.260 --> 00:06:01.620 w eksploatacji będą droższe. Jeżeli te pieniądze byśmy przeznaczyli 00:06:02.010 --> 00:06:02.400 00:06:03.240 --> 00:06:06.910 na stworzenie gęstej sieci połączeń plus 00:06:06.920 --> 00:06:08.580 wyższą częstotliwość kursowania 00:06:09.000 --> 00:06:13.670 to ile byśmy na tym zyskali mniej samochodów i jaki byłby 00:06:13.680 --> 00:06:17.020 efekt ekologiczny z tego, że tysiąc ludzi przesiadło się do 00:06:17.030 --> 00:06:17.710 autobusów? 00:06:18.150 --> 00:06:20.990 Dobrze, ale jest gdzieś, bo ty jeździsz sporo po Europie, jest gdzieś przykład 00:06:21.020 --> 00:06:24.790 właśnie dokładnie takiego procesu, że poszli nie w ekologię 00:06:24.800 --> 00:06:29.470 a w coraz lepszą siatkę, częstotliwość i osiągnęli sukces? 00:06:29.860 --> 00:06:33.240 Każde zachodnie miasto w zasadzie jest na to przykładem 00:06:33.290 --> 00:06:36.380 Bo oni mieli na to czas, a myśmy tego czasu nie mieli, dlatego próbujemy 00:06:36.390 --> 00:06:38.440 przeskakiwać kolejne poziomy 00:06:38.850 --> 00:06:42.760 ale czasami tego się nie da zrobić. Trzeba czasami kolejny 00:06:42.770 --> 00:06:47.200 etap przejść, żeby dojść do określonego celu, omijając 00:06:47.210 --> 00:06:47.920 jakiś etap 00:06:47.950 --> 00:06:52.080 po prostu coś tracimy - tak jak na Zachodzie Unia Europejska 00:06:52.090 --> 00:06:55.820 tego wymaga, bo na Zachodzie już to zrozumieli, 00:06:55.830 --> 00:06:58.960 i to wiele lat temu. W miastach jest bardzo wysoka 00:06:58.970 --> 00:07:02.570 częstotliwość kursowania, jest rozbudowany transport szynowy, 00:07:02.600 --> 00:07:03.450 dlatego można przewozić 00:07:03.500 --> 00:07:06.190 duże potoki pasażerów, miasta są bardziej zwarte. 00:07:06.200 --> 00:07:11.130 Projektowanie miast zorientowane na... Co twoim zdaniem szczególnie u nas kuleje? 00:07:12.610 --> 00:07:15.560 Wydaje mi się, że podstawowym problemem jest to, że realizując 00:07:15.590 --> 00:07:17.740 czy tworząc miejscowe plany 00:07:18.350 --> 00:07:23.010 czy projektując linie tramwajowe, kolejowe czy autobusowe, 00:07:23.690 --> 00:07:25.070 ciągle myślimy wycinkami. 00:07:25.790 --> 00:07:29.860 Myślimy o tym, jak poprowadzić tą linię, żeby ją zbudować. 00:07:30.810 --> 00:07:35.910 Plan rysujemy na jakimś obszarze, żeby zapewnić mu odpowiednią 00:07:36.970 --> 00:07:40.860 różnorodność funkcji, nawet odpowiednią liczbę mieszkańców 00:07:40.870 --> 00:07:43.700 odpowiednią liczbę terenów zielonych i żeby gdzieś była komunikacja. 00:07:44.080 --> 00:07:46.660 Tylko jeżeli myślimy o dobrze zaprojektowanym transporcie 00:07:46.670 --> 00:07:49.680 publicznym, w ogóle o mobilności, to nie możemy 00:07:49.770 --> 00:07:50.070 00:07:51.270 --> 00:07:54.640 naszym punktem wyjścia powinien być mieszkaniec, ten pasażer. 00:07:54.650 --> 00:07:58.120 Bo to dla niego projektujemy, więc jeżeli projektujemy 00:07:58.130 --> 00:08:00.180 linię kolejową to nie możemy zastanawiać 00:08:00.190 --> 00:08:05.260 weźmy na przykład pkm południe, to myślimy 00:08:05.270 --> 00:08:07.220 o tym, gdzie zlokalizować przystanki - ok. 00:08:07.230 --> 00:08:10.990 Tu będzie przystanek, wyjście, tutaj dopniemy tramwaj 00:08:11.000 --> 00:08:15.800 super, tak? Tylko że punktem wyjścia powinien być pasażer. My powinniśmy 00:08:16.110 --> 00:08:20.440 planując linię kolejową zdawać sobie sprawę z tego, że ten pasażer 00:08:21.190 --> 00:08:22.750 musi dojść do tego przystanku. 00:08:22.800 --> 00:08:26.110 Musi na niego wejść, te wejścia muszą być w odpowiednich miejscach, 00:08:26.120 --> 00:08:31.210 Ale nie chcesz wybudować przystanku kolejowego obok budynku 00:08:31.220 --> 00:08:33.810 mieszkalnego? Bo to mogłoby być też nie do zaakceptowania, 00:08:33.820 --> 00:08:35.230 a to byłoby właściwie najbliżej. 00:08:35.580 --> 00:08:36.220 Dlaczego nie? 00:08:36.780 --> 00:08:39.710 Nie wiem, bo spodziewam się, że potem nikt nie będzie chciał 00:08:39.720 --> 00:08:43.350 tam mieszkać. No kolej tak, ale kawałek 00:08:43.360 --> 00:08:47.190 ode mnie. udzie mieszkają masowo przy kolei. 00:08:47.200 --> 00:08:51.580 Przecież na przykład teraz mamy przystanek PKM Gdańsk Jasień 00:08:52.080 --> 00:08:54.570 Zabudowa doszła już do 00:08:54.950 --> 00:08:58.910 samego przystanku. Przy samym przystanku powstają nowe 00:08:58.990 --> 00:09:00.140 budynki mieszkalne. 00:09:00.150 --> 00:09:03.220 Jedyne, czym oddzielone są to malutkim parkingiem. 00:09:03.550 --> 00:09:05.570 Tak, czyli w zasadzie są przy torach kolejowych. 00:09:06.890 --> 00:09:11.540 Tam metr kwadratowy kosztował, jak sprawdzałem parę miesięcy temu, około 00:09:11.550 --> 00:09:17.000 piętnastu tysięcy. To nie mało. 00:09:17.010 --> 00:09:19.780 To znaczy że to jest atrakcyjne miejsce do mieszkania. 00:09:19.990 --> 00:09:23.740 Nie stać byłoby mnie, żeby tam kupić. Ale teraz to jest mieszkanie 00:09:23.750 --> 00:09:29.950 na tak naprawdę trochę obrzeżach miasta, bez usług praktycznie, 00:09:30.200 --> 00:09:32.830 przy torach kolejowych, a jednak ona to kosztuje. 00:09:32.940 --> 00:09:36.770 Ktoś wycenił na piętnaście tysięcy i schodzą te mieszkania. 00:09:36.780 --> 00:09:40.890 Jak mówisz, że w Gdańsku jakby planuje się wyrywkowo, albo jakimiś małymi 00:09:41.140 --> 00:09:44.110 na małych obszarach, to twoim zdaniem z czego to wynika? 00:09:44.380 --> 00:09:47.840 Bo ja wychodzę z założenia, że zajmują się tym ludzie, którzy 00:09:47.850 --> 00:09:50.310 się na tym znają, że w ogóle generalnie swoją robotę wykonują 00:09:50.320 --> 00:09:51.350 ludzie, którzy się na tym znają. 00:09:51.360 --> 00:09:55.740 Dlaczego twoim zdaniem jest tak, że nie jest tak jak 00:09:55.800 --> 00:09:57.950 Ty byś myślał, że powinno być? 00:10:00.070 --> 00:10:00.710 00:10:02.730 --> 00:10:05.130 Wydaje mi się, że nakłada się na to wiele elementów. 00:10:05.300 --> 00:10:10.300 Miasto zostało zaprojektowane, tak jak ma teraz wyglądać, 00:10:11.180 --> 00:10:14.790 wiele, kilkanaście - kilkadziesiąt lat temu, wiele układów 00:10:14.800 --> 00:10:16.890 drogowych, które dzisiaj realizujemy, to są układy, które 00:10:16.900 --> 00:10:18.710 powstały jeszcze w poprzedniej epoce 00:10:19.480 --> 00:10:24.830 tego myślenia o mieście, i w epoce miasta samochodowego. 00:10:25.560 --> 00:10:28.990 Ciągle jeszcze mamy wielkie rezerwy pod - dzięki temu, możemy pkm 00:10:29.000 --> 00:10:33.390 Południe zbudować paradoksalnie - wielkie rezerwy pod dwujezdniowe 00:10:33.400 --> 00:10:38.970 dwupasmowe drogi, oddzielone pasem zieleni same od siebie 00:10:38.980 --> 00:10:41.560 oddzielone pasem zieleni, skrzyżowania z wielkimi 00:10:41.570 --> 00:10:44.950 wyspami centralnymi po to, żeby nawet helikopter mógł wylądować 00:10:45.210 --> 00:10:47.560 albo nawet trzy naraz. 00:10:48.480 --> 00:10:53.140 I my ciągle idziemy trochę, boimy się przełamać te plany, 00:10:53.150 --> 00:10:57.840 i na tyle je pozmieniać, żeby te drogi pozwężać, zabudować je 00:10:57.850 --> 00:11:02.060 pierzejami, budynkami po to, żeby dogęścić miasto, ciągle 00:11:02.070 --> 00:11:05.100 zostawiamy tereny, bo "może kiedyś się przydadzą". Do dzisiaj 00:11:05.110 --> 00:11:07.500 ciągle istnieje rezerwa pod Drogę Czerwoną. 00:11:07.550 --> 00:11:08.520 00:11:09.690 --> 00:11:13.990 Władze miasta ogłosiły, że tam będzie Ekostrada, 00:11:14.020 --> 00:11:18.460 że rozpoczynamy kolejną już dyskusję na temat tego, czy 00:11:18.470 --> 00:11:20.800 jak ona powinna, ta Droga Czerwona, wyglądać. 00:11:21.530 --> 00:11:25.640 Może w końcu się wykluje, że jednak zwęzimy ją, że może 00:11:25.650 --> 00:11:26.580 coś tam zabudujemy 00:11:26.590 --> 00:11:28.260 Może jednak będzie miała inny kształt, ale 00:11:29.870 --> 00:11:35.060 gdy deweloperzy chcą coś budować w obszarze alei Grunwaldzkiej 00:11:35.090 --> 00:11:38.940 czy między torami, to do tego muszą powstać analizy 00:11:39.450 --> 00:11:40.140 transportowe. 00:11:40.150 --> 00:11:42.410 No i w tych analizach trzeba założyć jak to wygląda dzisiaj, 00:11:42.420 --> 00:11:46.200 jak będzie wyglądało w dwa tysiące czterdziestym czy czterdziestym 00:11:46.210 --> 00:11:47.540 piątym, tak? 00:11:49.070 --> 00:11:49.920 Stan dzisiejszy - 00:11:50.570 --> 00:11:53.440 stan dwa tysiące czterdziesty piąty, ale w układzie docelowym 00:11:53.690 --> 00:11:55.500 rozwiązań komunikacyjnych miasta. 00:11:55.770 --> 00:12:00.390 No i teraz planujemy budynek na przysłowiowym Przymorzu 00:12:00.650 --> 00:12:04.560 i dopasowujemy układ komunikacyjny wokół 00:12:04.570 --> 00:12:08.960 tego budynku do tego jak będzie, jak wychodzi z analiz 00:12:08.970 --> 00:12:11.640 ruchu na dwa tysiące czterdziesty piąty przy układzie docelowym, 00:12:11.650 --> 00:12:12.700 czyli przy 00:12:13.510 --> 00:12:18.660 przy tych wszystkich planach miejskich, tych autostrad 00:12:18.670 --> 00:12:22.940 miejskich, tych tramwajów, które wiemy dziś, że nie powstaną. 00:12:23.800 --> 00:12:25.990 Ale w tych analizach, jako układ docelowy 00:12:26.740 --> 00:12:29.470 jest wymagane, żeby zostały uwzględnione, czyli jest cała 00:12:29.480 --> 00:12:31.650 Droga Czerwona, jest Abrahama. 00:12:33.690 --> 00:12:38.820 A propos tego, co nie powstanie. Ty uważasz, że kolej pkm południe to powstanie? bo ja bym sobie bardzo 00:12:38.830 --> 00:12:40.520 tego życzyła, ale jakoś tego nie widzę. 00:12:40.890 --> 00:12:45.520 PKMka powstała tylko dlatego, że mieliśmy w Polsce Mistrzostwa 00:12:45.530 --> 00:12:46.480 w piłce nożnej. 00:12:46.590 --> 00:12:49.720 Moim zdaniem nie byłoby decyzji, a to w jakimś momencie jest decyzja 00:12:49.730 --> 00:12:52.150 polityczna o takich dużych pieniądzach. 00:12:53.020 --> 00:12:55.680 Tak, to znaczy PKMka powstała dlatego, że mieliśmy 00:12:58.090 --> 00:13:02.500 pasjonatów, którzy wymyślili ten pomysł i byli w stanie przekonać 00:13:03.090 --> 00:13:06.430 urzędników, władze samorządowe do tego, żeby ją zrealizować. 00:13:06.460 --> 00:13:11.200 W tym przypadku akurat to były władze województwa, 00:13:11.730 --> 00:13:15.090 między innymi marszałek Struk, którzy byli bardzo 00:13:15.100 --> 00:13:16.700 otwarci na to. 00:13:16.740 --> 00:13:18.840 Dali się przekonać do tego. Do tego było 00:13:18.850 --> 00:13:21.250 Euro, można było wykorzystać, zdobyć finansowanie, czyli 00:13:21.260 --> 00:13:22.450 nałożyło się kilka elementów. 00:13:23.540 --> 00:13:26.270 Ale tak jest zawsze - trzeba mieć szczęście, musi zawsze 00:13:26.280 --> 00:13:26.850 00:13:26.860 --> 00:13:30.610 Wbrew pozorom możemy myśleć, że miasto da się 00:13:30.620 --> 00:13:34.890 zaplanować od a do z, i wszystko realizować etapami, ale tak 00:13:35.640 --> 00:13:39.390 podróżuję od kilku lat po tych miastach, to w większości przypadków to jest 00:13:39.420 --> 00:13:43.150 synergia kilku elementów i zawsze gdzieś się pojawia 00:13:43.750 --> 00:13:46.600 człowiek z pasją, człowiek z wizją, który do czegoś 00:13:46.610 --> 00:13:49.820 przekonuje i natrafia na urzędników, którzy akurat w tym momencie 00:13:49.830 --> 00:13:54.700 doszli do władzy, którzy są mu przychylne. I dlatego powstanie PKM Południe, bo? 00:13:54.710 --> 00:13:55.700 Powstanie Południe, 00:13:55.710 --> 00:13:59.060 dlatego, że jest to projekt idealnie realizujący potrzeby 00:13:59.070 --> 00:14:02.900 mieszkańców, idealnie wpisujący się w potrzeby miasta i idealnie 00:14:02.910 --> 00:14:06.060 wpisujący się w politykę Unii Europejskiej na najbliższy okres 00:14:06.070 --> 00:14:09.880 programowania, która będzie wspierać projekty w miastach, 00:14:09.890 --> 00:14:12.420 bo wie, że miasta będą się rozwijać. 00:14:12.450 --> 00:14:14.980 Projekty w transport publiczny, 00:14:15.040 --> 00:14:20.670 bo wie, że tylko w ten sposób można realizować cele, między 00:14:20.680 --> 00:14:22.770 innymi te ekologiczne cele. 00:14:23.510 --> 00:14:26.500 A te cele można nazwać przede wszystkim transportem szynowym. 00:14:26.510 --> 00:14:29.700 bo on jest najbardziej efektywny, więc mamy tutaj idealny projekt 00:14:29.710 --> 00:14:32.380 po to, żeby wypełnić wszystkie założenia, które stawiają... A tu na miejscu już wszyscy są do niego przekonani, Twoim zdaniem? 00:14:35.880 --> 00:14:40.750 Wydaje mi się, że tak, co do zasady - tak. Nie są przekonani ciągle 00:14:40.760 --> 00:14:41.810 są pewne znaczy. 00:14:42.850 --> 00:14:45.010 Wydaje mi się, że wszyscy są przekonani, że to jest projekt, 00:14:45.020 --> 00:14:47.680 który trzeba zrealizować, że to jest jedyna szansa dla południowych 00:14:47.690 --> 00:14:51.660 dzielnic Gdańska, ale też dla całego Gdańska i całej metropolii. 00:14:51.670 --> 00:14:54.720 Bo on sprawi, że skmka będzie dużo bardziej efektywna. 00:14:55.850 --> 00:14:56.320 00:14:57.250 --> 00:15:00.780 Jednak wydaje mi się, że nie są przekonani, co jeszcze co do skali 00:15:00.790 --> 00:15:04.640 zmian, jakie ta kolej może spowodować, że to nie jest właśnie 00:15:04.650 --> 00:15:07.020 to o czym wspominałem. 00:15:07.770 --> 00:15:10.720 Nie chodzi tylko o to, żeby budować kolej, tylko jak my ją zbudujemy 00:15:10.730 --> 00:15:15.860 przez Południe, to w zasadzie od Madalińskiego przez Havla 00:15:15.870 --> 00:15:16.920 do Wielkopolskiej 00:15:17.270 --> 00:15:21.420 my jesteśmy w stanie, wzdłuż torów, stworzyć nową tkankę miejską. 00:15:21.670 --> 00:15:25.060 Wiesz, jak widzę, ile tam mieszkań powstaje, to tam już się tworzy 00:15:25.070 --> 00:15:27.080 nowa tkanka, ale drogi nie ma. 00:15:27.790 --> 00:15:30.180 No droga jest, ale jest 00:15:30.190 --> 00:15:33.760 niewydolna, ale mamy wielki pas zarezerwowany 00:15:33.770 --> 00:15:35.320 pod układ drogowy. 00:15:35.760 --> 00:15:38.540 W tym miejscu pójdzie kolej, ale ona pójdzie na przykład od Madalińskiego 00:15:38.550 --> 00:15:41.380 do Havla pod ziemią, więc góra zostanie tak, jak jest dzisiaj 00:15:41.390 --> 00:15:45.180 a będziemy mieli kolej. Jesteśmy w stanie zabrać 00:15:45.190 --> 00:15:47.580 tę rezerwę pod drogi, będziemy mieli kolej, która będzie 00:15:47.590 --> 00:15:49.960 przewoziła gigantyczne potoki ludzi, więc niepotrzebna tam 00:15:49.970 --> 00:15:54.280 już jest nam droga dwa razy dwa, oddzielona pasami zieleni 00:15:54.310 --> 00:15:57.140 szerokimi, i jeszcze tam jest przecież zaplanowana linia 00:15:57.150 --> 00:15:57.620 tramwajowa, która też już nie będzie potrzebna. 00:15:57.690 --> 00:15:58.470 00:15:59.690 --> 00:16:05.480 Tam stworzyć nowe miasto z usługami, mieszkaniami, handlem 00:16:05.490 --> 00:16:08.100 biurami nawet po to, żeby ci ludzie z Południa nie musieli jeździć 00:16:08.110 --> 00:16:11.220 po całym Gdańsku do pracy, tylko po to, żeby tam powstawały 00:16:11.230 --> 00:16:12.680 biura, a oni mogli tam pracować. 00:16:13.530 --> 00:16:15.080 Skoro o tramwajach mówisz, jesteś takim zwolennikiem 00:16:15.090 --> 00:16:18.540 tak jak rozumiem komunikacji w zwartej zabudowie, to na przykład 00:16:18.550 --> 00:16:21.700 taka linia przez ul. Bohaterów Getta we Wrzeszczu to powstanie 00:16:21.710 --> 00:16:23.220 ostatecznie twoim zdaniem czy nie? 00:16:25.120 --> 00:16:27.270 Wydaje mi się, że tam też powstanie, no bo 00:16:28.230 --> 00:16:32.420 tam też nie ma jakby alternatywy, dla tego projektu. 00:16:33.230 --> 00:16:34.240 Nie da się jej poprowadzić... 00:16:34.250 --> 00:16:35.680 Oczywiście są różne dyskusje. 00:16:35.690 --> 00:16:38.200 Były albo jeszcze są. 00:16:39.690 --> 00:16:42.370 Ze wszystkich mi dostępnych analiz wynika, że nie da się poprowadzić 00:16:42.380 --> 00:16:46.130 do ul. Do Studzienki tramwaju, który będzie mógł skręcić w lewo w kierunku 00:16:46.140 --> 00:16:50.370 Wrzeszcza, a potem dojechać do dworca. Ten układ przez 00:16:50.540 --> 00:16:53.060 ul. Bohaterów Getta Warszawskiego powoduje, że my jesteśmy w stanie wpuścić 00:16:53.070 --> 00:16:56.550 tramwaj, a on nie powoduje też utrudnień w funkcjonowaniu 00:16:56.560 --> 00:16:58.150 też ruchu kołowego. 00:16:58.160 --> 00:16:59.470 Bo też nie możemy o tym zapominać. 00:16:59.680 --> 00:17:00.930 Nie chodzi o to, żeby to blokować 00:17:00.940 --> 00:17:02.650 wszędzie ruch kołowy, on też musi być drożny. 00:17:03.050 --> 00:17:04.390 Ludzie zawsze będą jeździć samochodami, 00:17:04.400 --> 00:17:07.870 wbrew pozorom. Chodzi o to, żeby jeździło ich jak najmniej. 00:17:07.880 --> 00:17:10.310 Na ul. Bohaterów Getta pojawił się też 00:17:10.840 --> 00:17:13.800 problem polityczny, nie oszukujmy się. 00:17:13.810 --> 00:17:14.940 To jest też tam kwestia polityki. 00:17:14.950 --> 00:17:17.500 Tylko tamci mieszkańcy 00:17:18.180 --> 00:17:22.750 zyskają na tym, w moim przekonaniu, bardzo dużo, bo nie dość, że 00:17:22.760 --> 00:17:24.790 dość, że dostaną... 00:17:24.850 --> 00:17:27.440 wyremontowana zostanie ulica, zostanie ograniczony ruch 00:17:27.450 --> 00:17:29.420 kołowy na niej, pojawią się tylko tramwaje. 00:17:29.890 --> 00:17:30.960 Wbrew pozorom 00:17:31.610 --> 00:17:34.550 nie powodują, że komfort życia się zmniejsza. 00:17:35.430 --> 00:17:39.820 Tam przecież jest Potok Królewski, który idzie 00:17:39.830 --> 00:17:42.860 pod tą zabudową, która jest w fatalnym stanie, przez 00:17:42.870 --> 00:17:47.460 który też te budynki, piwnice tych budynków są w fatalnym 00:17:47.470 --> 00:17:47.760 stanie. 00:17:47.770 --> 00:17:49.220 To wszystko ma zostać wyremontowane. 00:17:49.230 --> 00:17:53.960 Nie dość, że - jak pokazują przykłady z Polski i ze świata - 00:17:54.010 --> 00:17:56.890 wartość tych budynków wzrośnie przez samo pojawienie się tramwaju 00:17:56.900 --> 00:18:00.580 i wyremontowanie ulicy, i sprawienie, że tam zostanie ograniczony 00:18:00.590 --> 00:18:01.180 ruch kołowy. 00:18:01.770 --> 00:18:05.300 No to jeszcze te budynki zostaną wyremontowane, no bo ich stan 00:18:05.310 --> 00:18:06.500 nie będzie mógł się pogorszyć 00:18:06.670 --> 00:18:10.100 w trakcie budowy, a jakakolwiek budowa tam bez remontu tych 00:18:10.110 --> 00:18:13.090 budynków sprawi, że te budynki się pogorszą, więc 00:18:14.300 --> 00:18:15.210 zyskają i 00:18:15.220 --> 00:18:17.510 wydaje mi się, że w końcu dadzą się przekonać, że większość tam 00:18:17.520 --> 00:18:20.110 da się przekonać, że protesty nawet jeżeli będą, no to 00:18:20.120 --> 00:18:23.510 zostaną przełamane w jakiś sposób i uda się zrealizować. 00:18:23.520 --> 00:18:28.930 Mówiłeś, że komunikacja musi być z większą częstotliwością i lepszą siatką. 00:18:29.180 --> 00:18:31.930 A jaki wpływ twoim zdaniem ma cena? 00:18:31.940 --> 00:18:33.870 Ona jest bez znaczenia? 00:18:34.140 --> 00:18:40.070 Ostatnio podwyżka cen biletów 00:18:40.180 --> 00:18:43.390 tłumaczona oczywiście różnymi okolicznościami, czy cena 00:18:43.400 --> 00:18:44.500 właściwie nie ma znaczenia? 00:18:44.560 --> 00:18:47.680 Albo może jest jakaś granica po prostu ceny, w której nawet ci, 00:18:47.690 --> 00:18:50.210 którzy dzisiaj jeżdżą komunikacją wysiądą z niej. 00:18:51.120 --> 00:18:55.790 Według różnych analiz cena nie jest najważniejsza, 00:18:56.370 --> 00:18:59.450 najważniejsza jest pewność 00:18:59.460 --> 00:19:04.490 częstotliwość kursowania, komfort i potem jest dopiero cena. 00:19:04.710 --> 00:19:07.810 Oczywiście, ona jest istotna i w zależności od też od sytuacji 00:19:07.820 --> 00:19:12.950 ekonomicznej, od wysokości zarobków, to ona ma albo 00:19:12.960 --> 00:19:15.400 większe albo mniejsze znaczenie, ale podstawa to jest, że 00:19:15.410 --> 00:19:17.370 00:19:18.650 --> 00:19:21.290 nawet jak warunki ekonomiczne się zmieniają, czy 00:19:21.320 --> 00:19:25.360 też nasze wynagrodzenie, to i tak i tak ten samochód jest 00:19:25.370 --> 00:19:26.620 jego koszty gdzieś też rosną 00:19:26.630 --> 00:19:29.940 spadają, i na ogół też jest skorelowane z ceną 00:19:29.950 --> 00:19:33.710 komunikacji miejskiej, transportu publicznego, ale to nie 00:19:33.720 --> 00:19:36.320 jest najistotniejsze, bo jeżeli pasażer będzie 00:19:36.350 --> 00:19:38.420 wiedział, że jak wyjdzie z domu i pójdzie na przystanek 00:19:38.430 --> 00:19:41.960 to autobus zaraz przyjedzie albo pociąg, i on dojedzie 00:19:41.970 --> 00:19:46.060 nim nawet może nie bezpośrednio do celu, ale będzie musiał 00:19:46.070 --> 00:19:48.960 się przesiąść, ale ta przesiadka będzie trwała kilka minut. 00:19:49.010 --> 00:19:51.450 I on też będzie wiedział, że jak on wysiądzie i pójdzie na następny 00:19:51.460 --> 00:19:55.230 przystanek, peron, który jest w bliskiej odległości i pociąg 00:19:55.240 --> 00:19:55.960 zaraz przyjedzie, 00:19:56.770 --> 00:20:01.790 i zawiezie go do miejsca docelowego, to 00:20:01.800 --> 00:20:02.450 00:20:02.460 --> 00:20:06.760 to jest klucz do sukcesu, nawet jeżeli on musi za ten bilet 00:20:06.770 --> 00:20:11.520 zapłacić. Ok, ale w tak dużym mieście, tak zakorkowanym mieście 00:20:11.530 --> 00:20:15.520 z taką liczbą samochodów, która się raczej nie zmniejszy, 00:20:15.530 --> 00:20:21.440 trudno mieć pewność, że się wyjdzie na przystanek i o określonym 00:20:21.450 --> 00:20:26.340 czasie będzie się miało autobus, no z koleją byłoby pewnie 00:20:26.660 --> 00:20:31.300 inaczej albo jest też. To by musiało oznaczać także ograniczenie 00:20:32.780 --> 00:20:33.990 ilości samochodów w mieście. 00:20:34.080 --> 00:20:34.930 Na przykład w centrum. 00:20:35.020 --> 00:20:36.510 Jesteś zwolennikiem takiego rozwiązania? 00:20:37.640 --> 00:20:42.890 Powinniśmy dążyć do tego, żeby kierowcy 00:20:42.900 --> 00:20:47.590 ponosili koszty korzystania z infrastruktury, adekwatnie 00:20:47.600 --> 00:20:52.000 do tego, jak z niej korzystają. Śródmieście nie jest już tanie. 00:20:52.010 --> 00:20:54.080 Tylko, żeby te proporcje zostały zachowane. 00:20:54.130 --> 00:20:56.710 00:20:56.720 --> 00:20:59.000 Nie chodzi o to, żeby wywalić wszystkie samochody w centrum. 00:20:59.010 --> 00:21:04.800 Niech ludzie przyjeżdżają, korzystają z samochodów w centrum, 00:21:04.970 --> 00:21:06.540 ale niech za to adekwatnie zapłacą. 00:21:06.550 --> 00:21:10.960 Niech płacą za te miejsca parkingowe tam adekwatnie więcej 00:21:11.250 --> 00:21:14.500 niż w innych częściach miasta, bo tam jest najdroższy grunt. 00:21:14.510 --> 00:21:19.140 Tam ten grunt najwięcej kosztuje. Ale tak się dzieje, a tych samochodów nie jest mniej. 00:21:19.150 --> 00:21:23.420 Nie wiem, może z badań wynika, że mamy możliwość 00:21:23.430 --> 00:21:24.280 wprowadzenia już 00:21:24.520 --> 00:21:29.320 nie pamiętam dokładnych liczb, ale też o tym pisałem, że. 00:21:30.130 --> 00:21:33.240 chyba koło dziewięciu - dziesięciu złotych może wynosić 00:21:33.290 --> 00:21:37.500 opłata za godzinę parkowania, a jest sześć sześćdziesiąt bodajże. 00:21:39.060 --> 00:21:41.410 Dzisiaj w śródmieściu maksymalnie 00:21:41.420 --> 00:21:44.690 sześć sześćdziesiąt, a mogłaby być zgodnie z ustawą około dziesięciu złotych 00:21:45.520 --> 00:21:49.510 Te opłaty weszły bodajże w dwa tysiące dwudziestym pierwszym 00:21:49.720 --> 00:21:53.660 Chwilę wcześniej weszła też podwyżka biletów, 00:21:54.970 --> 00:21:55.910 00:21:55.940 --> 00:21:57.540 wraz z wprowadzeniem honorowania 00:21:58.830 --> 00:22:03.260 I teraz mamy sytuację taką, że przyszła pandemia, kryzys. 00:22:03.270 --> 00:22:04.380 Podwyższamy ceny biletów, bo trzeba. 00:22:04.390 --> 00:22:08.660 Przecież rosną koszty komunikacji, a 00:22:08.670 --> 00:22:10.760 podwyższyliśmy opłaty za parkowanie? 00:22:12.080 --> 00:22:15.200 Jeszcze nie, ale wszystko przed nami. T poczekać, ale czy ktoś 00:22:15.210 --> 00:22:16.730 w ogóle się zająknął o tym, żeby podwyższyć 00:22:16.740 --> 00:22:17.570 opłaty za parkowanie? 00:22:17.580 --> 00:22:23.410 Mimo że podwyższamy w podobnym odstępie czasu... Ja proponuję kolejną podwyżkę, 00:22:23.420 --> 00:22:28.790 to w ogóle świetnie brzmi, bardzo politycznie. Gdańsk będzie miastem przyjaznym 00:22:28.820 --> 00:22:33.880 mieszkańcom, komunikacji, chcemy rozwijać mobilność aktywną, 00:22:33.890 --> 00:22:37.790 ale jednocześnie podwyższamy ceny biletów na komunikację 00:22:37.800 --> 00:22:41.130 miejską, ale nie podwyższamy opłat za parkowanie, z wiadomych 00:22:41.140 --> 00:22:41.670 względów. 00:22:41.680 --> 00:22:43.620 Bo wszyscy wiemy, jakże więcej 00:22:43.670 --> 00:22:45.400 ludzi jeździ samochodami w Gdańsku niż 00:22:46.140 --> 00:22:49.800 komunikacją miejską. A to są wszystko wyborcy, to są 00:22:49.810 --> 00:22:54.270 wszystko głosy. Nikt nie chce w tej sytuacji jeszcze 00:22:54.280 --> 00:22:57.290 dorzucać oliwy do ognia, wiedząc, że komunikacja musi się z czegoś 00:22:57.300 --> 00:22:57.830 finansować. 00:22:57.840 --> 00:23:00.050 To jest pilniejsza potrzeba, żeby 00:23:00.800 --> 00:23:04.280 stąd wziąć te pieniądze. Chociaż ona się słabo finansuje 00:23:04.420 --> 00:23:05.770 już coraz gorzej. 00:23:05.780 --> 00:23:08.430 No, w tej chwili jest to około dziewiętnastu - dwudziestu procent. 00:23:08.440 --> 00:23:11.310 To jest dramatyczny wynik, ale on też z czegoś 00:23:11.320 --> 00:23:15.830 wynika. Budujemy linie tramwajowe, które nie idą w gęstej 00:23:15.840 --> 00:23:19.790 zabudowie, tylko omijają tą zabudowę, bo one są zaprojektowane 00:23:20.820 --> 00:23:24.050 w tych przysłowiowych miejskich autostradach, o których mówiliśmy, 00:23:24.060 --> 00:23:28.110 więc zaprojektowane są pomiędzy dwoma jezdniami. 00:23:28.460 --> 00:23:28.870 00:23:29.590 --> 00:23:33.900 Ale same te drogi są zaprojektowane poza obszarem głównych skupisk 00:23:33.910 --> 00:23:35.380 ludzi. 00:23:35.390 --> 00:23:38.420 To po to, żeby też te drogi nie przeszkadzały im. Ludzie 00:23:38.430 --> 00:23:39.820 tymi samochodami z tych osiedli wyjadą. 00:23:40.730 --> 00:23:43.240 Miasto mówi, że zmieniamy częściowo 00:23:43.250 --> 00:23:44.380 plany, na przykład Nowej Warszawskiej. 00:23:44.390 --> 00:23:45.770 nie budujemy, budujemy sam tramwaj. 00:23:46.650 --> 00:23:49.460 Ale on dalej idzie w rezerwie tej wielkiej drogi. 00:23:49.910 --> 00:23:53.720 Więc on dalej idzie poza obszarami zabudowy, tak samo jak na 00:23:53.730 --> 00:23:55.750 na al. Pawła Adamowicza. 00:23:56.540 --> 00:24:00.770 Tam zrobiliśmy tylko jedną jezdnię, nie dwie, no bo my, 00:24:00.800 --> 00:24:04.950 bo miasto rozumie swoje błędy, zmienia się, zrezygnowało 00:24:04.960 --> 00:24:06.350 z jednej jezdni, ale 00:24:07.240 --> 00:24:10.770 ta rezerwa ciągle została, tak więc jakby ta przestrzeń od tramwaju 00:24:11.180 --> 00:24:13.530 do zabudowy ciągle jest duża, ona się nie zmniejsza. 00:24:14.290 --> 00:24:15.270 Czyli gęściej, gęściej, gęściej. 00:24:15.690 --> 00:24:19.020 A powiedz mi, bo jeździsz 00:24:19.050 --> 00:24:22.760 sporo po Europie, oceniasz, patrzysz, które z rozwiązań, 00:24:22.770 --> 00:24:27.000 jeśli chodzi o komunikację, takie są twoim zdaniem najciekawsze 00:24:27.010 --> 00:24:29.880 albo jakieś takie trendy, kierunki, których jeszcze u nas 00:24:29.890 --> 00:24:31.600 nie wiem, a już je w Europie widać. 00:24:33.340 --> 00:24:37.610 Nawet nie chodzi o trendy, tylko chodzi ciągle 00:24:37.620 --> 00:24:41.490 o te podstawy - że transport publiczny musi się opierać na 00:24:41.520 --> 00:24:44.930 na tych takich szkieletowych liniach o bardzo wysokiej 00:24:44.940 --> 00:24:45.670 częstotliwości. 00:24:45.680 --> 00:24:47.930 Najlepiej żeby to był transport szynowy. 00:24:47.940 --> 00:24:49.500 Duża częstotliwość, to jest co ile? 00:24:50.540 --> 00:24:55.090 Na tych głównych nawet co około pięciu minut. W naszej skmce 00:24:55.100 --> 00:24:57.190 sześć i pół minuty, więc nie jest najgorzej. Chodzi o to 00:24:57.200 --> 00:25:01.180 żeby pasażer nie musiał używać rozkładu jazdy 00:25:01.190 --> 00:25:06.450 do tego, żeby planować swoją podróż. On wie, że jadąc 00:25:06.740 --> 00:25:11.800 jak i czym dojechać z punktu a do punktu b, ale kompletnie nie 00:25:11.810 --> 00:25:13.150 musi patrzeć na rozkład jazdy. 00:25:13.510 --> 00:25:17.570 To zarówno było w Zurychu, jak i w Oslo, tłumaczyli 00:25:17.580 --> 00:25:20.060 nam, bo pytałem się o aplikację, rozmawialiśmy o aplikacjach 00:25:20.070 --> 00:25:23.920 o rozkładach jazdy i super, ale trzeba gdzieś na przykład 00:25:23.930 --> 00:25:27.760 chyba w Zurychu umieli osobną aplikację do kupowania 00:25:27.770 --> 00:25:28.200 biletów, 00:25:28.210 --> 00:25:30.700 osobną do planowania podróży. Tam mówili, że będą to integrować 00:25:30.710 --> 00:25:33.740 ale to nie jest pierwsza potrzeba dlatego, że 00:25:34.590 --> 00:25:38.080 mieszkańcy mają w Szwajcarii w ogóle bilety roczne. 00:25:38.550 --> 00:25:43.160 więc ich w ogóle nie interesuje cena biletu lub zakup 00:25:43.170 --> 00:25:47.020 biletu, bo dla nich jest to po prostu 00:25:47.030 --> 00:25:48.280 jak subskrypcja. 00:25:49.380 --> 00:25:52.930 I tak samo ten planer podróży nie do końca jest potrzebny, bo oni wiedzą 00:25:52.940 --> 00:25:55.680 mniej więcej jak ta komunikacja funkcjonuje. 00:25:56.160 --> 00:26:00.140 A rozkład jazdy jest niepotrzebny, bo w całym mieście 00:26:00.150 --> 00:26:02.910 zapewniamy jednolitą częstotliwość. Co ile? 00:26:04.580 --> 00:26:05.830 00:26:05.860 --> 00:26:07.110 Już nie pamiętam dokładnie. 00:26:08.500 --> 00:26:11.390 Ale co kilka minut, i to w całym mieście. 00:26:12.910 --> 00:26:14.840 A ty czym jeździsz? 00:26:15.650 --> 00:26:21.080 Ja rowerem, bo jest szybszy. 00:26:21.090 --> 00:26:25.440 Mieszkam na granicy Jasienia i Migowa 00:26:25.450 --> 00:26:30.480 to jadąc w dół, rower jest szybszy od samochodu i komunikacji miejskiej. 00:26:31.260 --> 00:26:32.040 W górę jest 00:26:32.400 --> 00:26:35.550 jest podobnie. A rower miejski, po tym fatalnym falstarcie 00:26:35.560 --> 00:26:39.180 przyjmie się, twoim zdaniem, na nowo z takim entuzjazmem? 00:26:40.370 --> 00:26:43.760 Jak się już pojawi? Myślę, że się przyjmie z jeszcze większym 00:26:43.770 --> 00:26:46.580 entuzjazmem, bo jeszcze bardziej wyczekiwanym, także tylko 00:26:46.590 --> 00:26:48.750 że on nie do końca spełni oczekiwania. 00:26:48.760 --> 00:26:50.770 Wydaje mi się, że jest 00:26:52.280 --> 00:26:56.890 czy oczekiwanie, i też takie przesłanie od urzędników, 00:26:56.900 --> 00:26:59.010 jest takie, że to będzie jakby element 00:26:59.820 --> 00:27:00.860 00:27:02.450 --> 00:27:06.870 tego transportu publicznego, że on nam zapewni dojazd do przystanku 00:27:06.880 --> 00:27:10.290 albo z przystanku. A nie będzie tak? Nie, bo będzie za mało rowerów. 00:27:11.070 --> 00:27:16.400 Nie będziemy w stanie dać pewności pasażerowi, że jak wysiądzie 00:27:16.410 --> 00:27:17.350 na danym przystanku to będzie miał rower. 00:27:18.910 --> 00:27:22.110 Jeżeli nie ma tej pewności, która jest jednym z kluczowych elementów 00:27:22.120 --> 00:27:23.200 ważniejszym od ceny. 00:27:23.910 --> 00:27:26.580 Nie będzie zapewniona, to on nie będzie traktował tego poważnie. 00:27:26.590 --> 00:27:30.100 On będzie dodatkiem, ale nie będzie traktowany poważnie, 00:27:30.110 --> 00:27:33.100 ale to nie zmieni faktu, że przy tej ilości rowerów on i tak 00:27:33.110 --> 00:27:35.020 będzie rozchwytywany. 00:27:35.030 --> 00:27:36.740 Bo on będzie miał takie doraźne potrzeby. 00:27:36.750 --> 00:27:39.740 A to z pracy chce gdzieś wyskoczyć czy gdzieś podjechać to 00:27:39.750 --> 00:27:43.640 to będę z niego korzystał, ale to jak już będzie. Tak. 00:27:43.650 --> 00:27:46.860 Ale to też pokazywał pierwszy Mevo nawet 00:27:46.870 --> 00:27:47.920 przy tej niewielkiej ilości 00:27:49.400 --> 00:27:50.500 rowerów, że on 00:27:51.600 --> 00:27:55.230 że oczekiwanie było tak wielkie, że po prostu był rozchwytywany 00:27:55.260 --> 00:27:59.140 To też był problem, że jakby 00:27:59.190 --> 00:28:04.280 ten popyt przerósł oczekiwania, ale to był popyt bardzo specyficzny, 00:28:04.290 --> 00:28:07.360 bo ludzie zastępowali sobie tym rowerem komunikację miejską. 00:28:08.210 --> 00:28:11.170 Transport publiczny, no bo on jest jaki jest. 00:28:11.730 --> 00:28:15.290 Dziękuję ci bardzo za tę rozmowę. Państwa zapraszam do oglądania 00:28:15.300 --> 00:28:18.830 i do słuchania tej rozmowy, a także wszystkich innych z cyklu 00:28:18.840 --> 00:28:20.900 "Jestem z Gdańska" do zobaczenia i do usłyszenia. 00:28:21.930 --> 00:28:22.550 Dziękuję bardzo.