WEBVTT 00:00:14.130 --> 00:00:16.800 Marek Wałuszko, Witam serdecznie w programie "Tym żyje Gdańsk". 00:00:16.810 --> 00:00:20.480 Moim dzisiejszym gościem jest pan Grzegorz Krajewski, pełnomocnik 00:00:20.490 --> 00:00:22.580 prezydenta Miasta Gdańska do spraw pieszych. Witam serdecznie. 00:00:22.590 --> 00:00:23.910 Witam serdecznie dzień dobry. 00:00:24.250 --> 00:00:28.020 W piątek w ostatni piątek oddano do użytku przejście naziemne 00:00:28.070 --> 00:00:30.580 na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. 00:00:31.110 --> 00:00:35.080 My o tym napisaliśmy, napisały różne gdańskie media. 00:00:35.090 --> 00:00:38.540 Informacje pojawiły się w internecie i już rozgorzała dyskusja. 00:00:39.230 --> 00:00:43.400 Dyskusja, w której bardzo dużo osób wypowiada się 00:00:43.410 --> 00:00:44.260 dość krytycznie na temat tego pomysłu. 00:00:44.270 --> 00:00:46.560 Ja przytoczę może parę takich głównych argumentów. 00:00:46.990 --> 00:00:49.960 Na przykład taki: "nie potrzebne przejście, bo jest tunel", 00:00:49.970 --> 00:00:54.840 "zginą ludzie pod kołami, bo będą wchodzić na jezdnię 00:00:55.440 --> 00:00:57.320 i to obciąży sumienie pomysłodawców", 00:00:57.330 --> 00:01:01.110 "że kosztuje dużo i że w tamtym miejscu 00:01:01.160 --> 00:01:02.750 będą tworzyć się korki". 00:01:03.500 --> 00:01:05.500 Co pan na to? 00:01:06.310 --> 00:01:09.540 No ja bardzo się cieszę, że jest dyskusja, bo to zawsze trzeba 00:01:09.550 --> 00:01:14.420 wysłuchać głosów każdej strony. Trudno mi się zgodzić, jednak 00:01:14.450 --> 00:01:17.580 z tymi głosami krytycznymi, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa, 00:01:17.590 --> 00:01:22.200 zwłaszcza w zakresie komfortu użytkowania pieszych, 00:01:22.210 --> 00:01:25.740 bo to są te najważniejsze wartości, które przyświecały 00:01:25.750 --> 00:01:26.720 budowie tego przejścia. 00:01:26.900 --> 00:01:29.820 Parę osób w bierze udział w tych forach 00:01:29.830 --> 00:01:33.480 w internecie i wskazuje na różne przyczyny budowy 00:01:33.550 --> 00:01:37.690 tego przejścia, natomiast one są w mniejszości. 00:01:37.700 --> 00:01:41.140 O tak bym się wyraził, bardziej przebijają się te głosy krytyczne. 00:01:42.390 --> 00:01:47.420 Nie zapominajmy, że budowa tego przejścia zlikwidowała 00:01:47.430 --> 00:01:52.780 pewną barierę dla ruchu pieszego i rowerowego 00:01:52.790 --> 00:01:53.980 i poprawiła dostępność przystanków tramwajowych. 00:01:54.750 --> 00:01:55.490 Jest to jeden 00:01:56.230 --> 00:02:00.420 z elementów przyjętej w naszym mieście strategii 00:02:00.430 --> 00:02:03.920 poprawy warunków ruchu pieszego, uczynienia Gdańska 00:02:03.930 --> 00:02:06.460 miastem przyjaznym pieszym. 00:02:07.050 --> 00:02:10.740 Tam też ludzie wskazywali, że jest tunel, 00:02:10.750 --> 00:02:14.380 że był on cały czas pod aleją Zwycięstwa 00:02:14.390 --> 00:02:15.060 i że z tego trzeba korzystać. 00:02:15.340 --> 00:02:20.180 Tunel cały czas jeszcze jest, dopóki nie będzie 00:02:20.190 --> 00:02:24.310 nowej funkcji dla tego tunelu, to jest to 00:02:24.320 --> 00:02:26.420 jakaś dodatkowa opcja do przedostania się 00:02:26.500 --> 00:02:29.710 na drugą stronę ulicy albo do przystanków tramwajowych, 00:02:29.720 --> 00:02:33.150 natomiast zdecydowanie mniej korzystna, 00:02:33.160 --> 00:02:37.530 mniej komfortowa dla większości z nas, a zwłaszcza dla osób, 00:02:37.540 --> 00:02:40.290 którym trudniej się poruszać, bo pchają wózki, 00:02:40.300 --> 00:02:44.830 są na wózku inwalidzkim bądź poruszają się o kulach, 00:02:44.840 --> 00:02:47.750 bądź są seniorami, którym po prostu trudniej jest 00:02:47.790 --> 00:02:48.970 schodzić i wchodzić po schodach. 00:02:49.200 --> 00:02:51.810 To dlaczego taka argumentacja nie przemawia do kierowców? 00:02:51.820 --> 00:02:55.950 Czy w pana opinii między kierowcami a pieszymi 00:02:56.510 --> 00:02:58.620 jest jakaś taka bariera, nie do pokonania. 00:02:59.330 --> 00:03:01.710 Nie ma bariery nie do pokonania. 00:03:01.720 --> 00:03:04.060 Natomiast lubimy wygodę samochodu, 00:03:04.550 --> 00:03:08.620 i jeżeli przyzwyczaimy się do tej wygody, 00:03:08.630 --> 00:03:11.560 to trudno nam z tego zrezygnować 00:03:11.570 --> 00:03:12.040 i bronimy tej naszej wygody. 00:03:12.900 --> 00:03:16.050 To są chyba takie naturalne kwestie psychologiczne. 00:03:17.070 --> 00:03:23.320 Też ciężko kierowcom przyzwyczaić się do faktu, 00:03:23.330 --> 00:03:26.840 że prawo się w Polsce zmieniło, prawo o ruchu drogowym, 00:03:26.850 --> 00:03:32.720 które na przykład każe ustąpić pieszym pierwszeństwa na przejściu. 00:03:32.730 --> 00:03:35.600 Pieszemu na przejściu bądź wchodzącemu na teren dla pieszych. 00:03:35.610 --> 00:03:37.700 I to też z dyskusji widać, nawet takich prywatnych ze znajomymi, 00:03:37.710 --> 00:03:40.380 ludzie mają z tym problem w Polsce. 00:03:40.630 --> 00:03:42.860 Czy tak jest też na świecie? 00:03:43.030 --> 00:03:46.380 Czy, nie wiem, w Europie Zachodniej, 00:03:46.390 --> 00:03:47.280 w krajach, w których te przepisy 00:03:47.360 --> 00:03:49.430 już obowiązują od wielu lat 00:03:49.780 --> 00:03:53.870 też jest taki rodzaj podskórnej wojny 00:03:53.880 --> 00:03:55.790 między pieszymi a kierowcami? 00:03:55.800 --> 00:03:58.520 Te przepisy na Zachodzie są znacznie 00:03:58.530 --> 00:03:59.880 bardziej liberalne dla pieszych. 00:04:00.550 --> 00:04:05.180 Ja żałuję, że zatrzymaliśmy się na takim etapie przejściowym, 00:04:05.190 --> 00:04:09.420 bo tak jak powiedziałem, pieszy ma pierwszeństwo będąc 00:04:09.430 --> 00:04:10.560 na przejściu i wchodząc na to przejście. 00:04:10.570 --> 00:04:13.580 Natomiast w wielu krajach, choćby u naszych zachodnich sąsiadów, 00:04:13.590 --> 00:04:17.580 pieszy ma pierwszeństwo, już zbliżając się do przejścia. 00:04:17.790 --> 00:04:18.560 Wówczas samochód jest zobowiązany 00:04:18.570 --> 00:04:21.820 zatrzymać się i jeżeli pieszy znajduje się 00:04:21.830 --> 00:04:25.980 czterech do ośmiu metrów i przepuścić pieszego 00:04:25.990 --> 00:04:28.400 który jeszcze nie wchodzi na przejście. 00:04:28.410 --> 00:04:30.480 Już widzę te nasze dyskusje w Polsce na ten temat. 00:04:30.540 --> 00:04:34.770 Ludzie czasami mówią: "podjeżdżam do do przejścia 00:04:34.780 --> 00:04:37.990 i teraz nie wiem, co mam zrobić, bo nie wiem czy ktoś chce przejść, 00:04:38.000 --> 00:04:39.360 czy nie chce przejść". 00:04:40.860 --> 00:04:43.650 No to są takie bardziej infantylne 00:04:43.660 --> 00:04:45.640 jednak dyskusje 00:04:45.670 --> 00:04:48.240 myślę, że zdrowy rozsądek powinien tutaj podpowiadać. 00:04:48.250 --> 00:04:51.300 Jeżeli widzę kogoś, kto się zbliża do przejścia ma jeszcze trzy 00:04:51.310 --> 00:04:53.100 cztery pięć kroków do tego przejścia, 00:04:53.110 --> 00:04:57.360 to ja domniemuję, że on będzie chciał przejść, więc zwalniam 00:04:57.370 --> 00:05:02.230 i zatrzymuję samochód. Natomiast, żeby nie krytykować 00:05:02.240 --> 00:05:05.940 tylko tej sytuacji, to trzeba zauważyć i uczciwie przyznać, 00:05:05.950 --> 00:05:09.380 że w Polsce jest coraz lepiej, zwłaszcza w kulturze jazdy. 00:05:09.920 --> 00:05:16.010 I widać to, że kierowcy jeżdżą wolniej i chętniej 00:05:16.020 --> 00:05:17.710 zatrzymują się i przepuszczają pieszych. 00:05:17.720 --> 00:05:21.510 Być może podniesienie wysokości mandatów miało tutaj 00:05:21.540 --> 00:05:24.350 jakiś tam wpływ, ale myślę, że nie jest to główny czynnik. 00:05:24.520 --> 00:05:28.390 Wracając do przejść naziemnych w Gdańsku. Mamy już takie przejścia 00:05:28.400 --> 00:05:32.470 naziemne w Gdańsku, które też powstawały w okolicach 00:05:32.500 --> 00:05:36.690 istniejących już tuneli i że wspomnę przejście w ciągu 00:05:36.700 --> 00:05:40.290 ulicy Łąkowej przejście w ciągu ulicy Chmielnej 00:05:40.400 --> 00:05:44.020 czy przy Bramie Wyżynnej. 00:05:45.040 --> 00:05:48.170 I o tym ostatnim właśnie chciałem porozmawiać, bo ono też wzbudzało 00:05:48.180 --> 00:05:52.190 dyskusję, bo ono jako ostatnie z tej serii 00:05:52.280 --> 00:05:53.810 zostało oddane do użytku. 00:05:54.020 --> 00:05:58.340 Jak pan, obserwując sytuację, bo to już trochę czasu minęło, 00:05:58.370 --> 00:05:59.650 na tym przejściu ocenia sytuację? 00:05:59.780 --> 00:06:00.590 Czy rzeczywiście te wszystkie 00:06:00.600 --> 00:06:04.450 wieści z horroru, takie jak na przykład korki 00:06:04.460 --> 00:06:08.820 w tym miejscu czy jakiś 00:06:08.830 --> 00:06:11.810 bezpieczeństwo pieszych zostało tam zagrożone? 00:06:11.820 --> 00:06:14.350 Jak ocenia Pan funkcjonowanie tego przejścia? 00:06:14.360 --> 00:06:15.510 Oceniam bardzo wysoko. 00:06:16.430 --> 00:06:20.820 Przejście jest znakomitym sukcesem polityki Gdańska 00:06:20.830 --> 00:06:23.610 w zakresie poprawy warunków ruchu pieszego. 00:06:24.440 --> 00:06:25.650 Czy tworzą się korki? 00:06:25.660 --> 00:06:30.870 Nie, nie jest to jakiś istotny istotny czynnik korkotwórczy, 00:06:30.880 --> 00:06:33.400 bo korki tworzą ludzie, mieszkańcy 00:06:33.460 --> 00:06:36.580 czy goście, którzy przyjeżdżają do Gdańska, 00:06:36.590 --> 00:06:38.380 którzy poruszają się w Gdańsku samochodem. 00:06:39.110 --> 00:06:43.700 I jeżeli nie będziemy tworzyć lepszych warunków poruszania się 00:06:43.710 --> 00:06:47.320 pieszo, rowerem czy poprawy komunikacji miejskiej w Gdańsku, 00:06:47.330 --> 00:06:52.220 to więcej osób będzie się będzie korzystać z samochodów. 00:06:52.230 --> 00:06:54.240 I korki będą tworzyć się jeszcze większe. 00:06:54.970 --> 00:07:01.340 Niestety, badania wskazują na to, 00:07:01.470 --> 00:07:06.460 że coraz więcej osób korzysta z samochodu. 00:07:06.630 --> 00:07:11.970 Ten odsetek podróży samochodem w naszym mieście wzrasta 00:07:11.980 --> 00:07:13.010 i musimy to zatrzymać, 00:07:14.430 --> 00:07:17.880 jeśli chcemy, żeby miasto było dobre dla życia 00:07:18.570 --> 00:07:21.320 wszystkich mieszkańców, bo wszyscy jesteśmy pieszymi. 00:07:22.170 --> 00:07:26.580 Czy w jakichś jeszcze miejscach widziałby pan przejścia naziemne? 00:07:26.590 --> 00:07:31.860 Mówi się o przejściu na przykład vis-à-vis 00:07:31.870 --> 00:07:32.440 dworca głównego PKP w Gdańsku. 00:07:32.950 --> 00:07:36.800 Tak, to jest chyba najważniejsze miejsce, które czeka na przejście 00:07:36.830 --> 00:07:40.920 naziemne w Gdańsku. Przejście powinno 00:07:40.930 --> 00:07:42.680 powstać w ciągu półtora roku. 00:07:42.710 --> 00:07:47.740 Kolejnym miejscem, mamy przygotowane projekty budowlane, 00:07:47.770 --> 00:07:49.160 w ciągu ulicy Podwale Przedmiejskie. 00:07:49.210 --> 00:07:53.180 Dwa z czterech, z pięciu przejść naziemnych, 00:07:53.190 --> 00:07:56.550 które tam ma powstać, już funkcjonują i sprawdzają się. 00:07:57.530 --> 00:08:04.050 Kolejną taką barierą w Gdańsku jest 00:08:04.060 --> 00:08:04.990 ulica Rzeczypospolitej, ulica Chłopska, 00:08:05.810 --> 00:08:11.440 na której również poprawią się warunki 00:08:11.450 --> 00:08:17.320 ruchu pieszego i na pierwszy ogień pójdzie 00:08:17.350 --> 00:08:18.820 wysokość ulicy Hynka. 00:08:19.070 --> 00:08:22.180 Przejście naziemne i przejazd rowerowy tam jest jest zaprojektowany, 00:08:22.190 --> 00:08:26.620 Powinien się za jakiś czas pojawić, zostać zbudowany. 00:08:27.300 --> 00:08:33.290 I kładki naziemne, które są pewnym, takim można 00:08:33.300 --> 00:08:38.080 powiedzieć symbolem dawnej myśli technicznej na Zaspie... 00:08:38.090 --> 00:08:43.250 Reliktem jak to się mówi. 00:08:43.280 --> 00:08:47.710 zostaną zastąpione również przejściem w poziomie jezdni, 00:08:47.720 --> 00:08:52.790 które będą o wiele przyjemniejsze i bezpieczniejsze dla pieszych. 00:08:52.820 --> 00:08:56.470 Na zakończenie chciałem jeszcze poruszyć taką kwestię jak woonerf, 00:08:56.480 --> 00:08:57.070 czyli takie miejsce, 00:08:57.570 --> 00:09:03.620 gdzie ruch jest właściwie ograniczony do minimum, 00:09:03.650 --> 00:09:07.960 gdzie piesi rowerzyści mają tę przestrzeń dla siebie. 00:09:07.970 --> 00:09:10.840 Takie miejsca powstają z powodzeniem, ostatnio Sopot się tym chwalił. 00:09:10.970 --> 00:09:14.880 Łódź się chwali woonerfami. Gdzie i kiedy w Gdańsku 00:09:15.230 --> 00:09:19.360 mogłyby takie woonerfy na dużą skalę powstać. 00:09:19.820 --> 00:09:24.400 Pracujemy nad tym. Faktycznie jest to pewna nowość, 00:09:24.410 --> 00:09:29.380 jeśli chodzi o polskie warunki. Natomiast sam woonerf 00:09:30.270 --> 00:09:33.310 jest taką przestrzenią, która jest przyjazna 00:09:33.340 --> 00:09:38.550 dla pieszego, ale również pozwala na dostęp samochodem. 00:09:38.580 --> 00:09:42.050 Bezpiecznie i przyjemnie można się po niej poruszać rowerem 00:09:42.060 --> 00:09:45.060 Jest to przestrzeń przyjazna wszystkim pod warunkiem, 00:09:45.070 --> 00:09:48.060 że samochód będzie poruszał się wolno i będzie parkował tylko 00:09:48.070 --> 00:09:49.320 w miejscach wyznaczonych. 00:09:50.260 --> 00:09:56.570 W gdańsku mamy taką specyficzną sytuację, że pewien konsensus 00:09:56.600 --> 00:10:00.450 z konserwatorem zabytków musi zaistnieć, ponieważ wiele 00:10:00.620 --> 00:10:05.590 ulic konserwator wymaga, aby nie była projektowana jednoprzestrzennie, 00:10:05.600 --> 00:10:10.440 a to jest pewien wymóg jeśli chodzi o woonerf. 00:10:10.470 --> 00:10:15.720 Krawężniki historyczne stoją tutaj ciągle na przeszkodzie, 00:10:16.080 --> 00:10:20.240 Czyli ta wysokość, chodnik i jezdnia jest na tym samym poziomie. 00:10:20.250 --> 00:10:21.760 Tak woonerf jest jednoprzestrzenny. 00:10:22.550 --> 00:10:26.050 Natomiast jeżeli mamy historyczną ulicę z wysokimi krawężnikami 00:10:26.280 --> 00:10:29.570 z brukiem, to nie jest to woonerf. 00:10:30.500 --> 00:10:34.130 O nowych przejściach dla pieszych, ale też w ogóle 00:10:34.140 --> 00:10:35.410 o pieszych i o przełamywaniu stereotypów 00:10:35.420 --> 00:10:39.720 miałem okazję dzisiaj fl zamienić parę zdań z naszym gościem 00:10:39.730 --> 00:10:42.410 panem Grzegorzem Krajewskim, pełnomocnikiem prezydenta 00:10:42.420 --> 00:10:44.310 Gdańska do spraw pieszych. Dziękuję serdecznie za rozmowę. 00:10:44.320 --> 00:10:45.860 Bardzo mi przyjemnie. 00:10:45.870 --> 00:10:46.390 Dziękuję bardzo.