WEBVTT 00:00:14.640 --> 00:00:17.550 No właśnie zaprosimy po raz pierwszy, otworzymy drzwi. Ten budynek 00:00:17.560 --> 00:00:20.590 pokażemy w trochę innej odsłonie niż od dnia kolejnego. 00:00:20.630 --> 00:00:25.150 To będzie rodzaj spektaklu, performensu, też takiego 00:00:25.160 --> 00:00:29.100 performensu, gdzie bardzo ważne będzie współgranie światła 00:00:29.110 --> 00:00:32.410 dźwięku. Czyli zapraszamy na pierwsze spotkania spacerowe, 00:00:32.680 --> 00:00:35.620 na spacer właśnie historyczny, gdzie trochę opowiemy 00:00:35.630 --> 00:00:39.630 o tym miejscu i o jego otoczeniu. Zaprosimy na taki spacer, 00:00:39.640 --> 00:00:42.110 który też opowiada o nas jako instytucji. Bo tak, jak mówiłam 00:00:42.120 --> 00:00:45.400 my jesteśmy jednak instytucją z 13-letnim stażem 00:00:45.550 --> 00:00:49.970 i wiekiem. Więc, dużo z takich działań, których dzisiaj mieszkańcy 00:00:49.980 --> 00:00:53.930 mogą nie kojarzyć z nami, które, dzieją się w dzielnicach 00:00:54.490 --> 00:00:54.940 00:00:55.030 --> 00:00:58.370 pokażemy. I też będziemy pewnie zapraszać, żeby 00:00:58.380 --> 00:00:59.450 do tych dzielnic wracać. 00:00:59.500 --> 00:01:02.170 Infrastruktura jest, z pieniędzmi w kulturze jest zawsze trudno, 00:01:02.180 --> 00:01:03.660 ale też nie jest tak, że ich nie ma. 00:01:03.960 --> 00:01:06.870 No oczywistym jest, że w momencie, kiedy się ma infrastrukturę, 00:01:06.880 --> 00:01:10.270 która jest dobra, też liczy się na przychód z biletów i na 00:01:10.280 --> 00:01:14.870 to, że częściowo te pieniądze będą generowane z tego, 00:01:14.880 --> 00:01:16.060 co prezentujemy. 00:01:16.600 --> 00:01:19.750 No oczywiście, że środki też będziemy pozyskiwać. I tutaj w tej 00:01:19.760 --> 00:01:23.240 chwili próbujemy, jak najwięcej pozyskać ich, zwłaszcza z sektora 00:01:23.520 --> 00:01:26.870 prywatnego. Tak, żeby, bo gdzieś jeżeli chodzi o budżet 00:01:26.880 --> 00:01:29.590 sektora publicznego, on jest faktycznie jakimś obiegiem zamkniętym 00:01:29.600 --> 00:01:32.910 i wiemy, jaka jest sytuacja w tej chwili. Ona nie jest łatwa. Dzisiaj 00:01:32.920 --> 00:01:36.250 moim gościem jest Aleksandra Szymańska, dyrektorka Instytutu 00:01:36.470 --> 00:01:37.370 Kultury Miejskiej. 00:01:37.380 --> 00:01:40.330 Będziemy rozmawiać, no właśnie, o nowej instytucji kulturalnej, 00:01:40.340 --> 00:01:44.650 o Kunszcie Wodnym. O Kunszcie, który właściwie bardzo dawno 00:01:44.660 --> 00:01:48.250 już miał być otwarty, ale zostanie otwarty we wrześniu. 22-24 00:01:48.260 --> 00:01:51.810 to ten weekend, tak? To będzie w końcu 00:01:51.820 --> 00:01:52.450 otwarcie. 00:01:52.770 --> 00:01:54.470 No właśnie mówię o tym, że miał być dawno otwarcie. 00:01:54.480 --> 00:01:59.130 To jest taki poślizg pięcioletni, co zresztą było mocno krytykowane. 00:02:00.470 --> 00:02:05.330 To odium uda się zdjąć takiego właśnie, że stoi puste, że się 00:02:05.340 --> 00:02:08.970 nie otwiera, że drogi w utrzymaniu, że trzeba utrzymywać coś, 00:02:08.980 --> 00:02:09.930 co nie jest otwarte? 00:02:09.940 --> 00:02:13.550 Uda Wam się? Gdybym myślała inaczej, to pewnie nie siedziałabym 00:02:13.560 --> 00:02:17.030 przy tym stole. Zacznę od tego, że otwiera się nie tyle 00:02:17.040 --> 00:02:20.920 nowa instytucja, co nowa-stara instytucja. To znaczy, my jako 00:02:20.930 --> 00:02:23.350 Instytut Kultury Miejskiej przenosimy się do nowej siedziby, 00:02:23.560 --> 00:02:26.350 która faktycznie wymusza na nas trochę inny sposób myślenia 00:02:26.360 --> 00:02:29.830 o tym co robimy, jak robimy. Inny sposób myślenia też o tym, dla 00:02:29.840 --> 00:02:33.090 kogo jesteśmy. Bo myślę, że tych możliwości mamy znacznie więcej, 00:02:33.100 --> 00:02:35.710 zwłaszcza w kontekście też innych środowisk. 00:02:35.720 --> 00:02:38.990 Wreszcie, mamy się czym dzielić jako instytucja. Także, to jest 00:02:39.000 --> 00:02:41.790 dla nas nowy rozdział, ale to nie jest tak, że my zaczynamy od 00:02:41.800 --> 00:02:44.320 zera. No nie jest fortunny 00:02:44.330 --> 00:02:49.430 na pewno ten okres oczekiwania na możliwość w ogóle wykończenia 00:02:49.440 --> 00:02:52.330 tego budynku. Zwłaszcza w kontekście tego, że ten plac już zaczął 00:02:52.340 --> 00:02:55.380 funkcjonować w Gdańsku. Powiedzmy, jeśli nie każdy wie. 00:02:55.660 --> 00:02:59.190 Po pierwsze, kunszt, to nie kwestia umiejętności, tylko 00:02:59.200 --> 00:03:01.870 to jest taki obiekt, który stoi obok Forum. 00:03:01.880 --> 00:03:03.360 Każdy go pewnie widział. 00:03:03.740 --> 00:03:04.760 Dlaczego Kunszt? 00:03:04.810 --> 00:03:06.070 Dlaczego taka nazwa? 00:03:07.050 --> 00:03:10.460 Oczywiście, to też jednak kwestia umiejętności, ale ta nazwa 00:03:10.470 --> 00:03:13.760 konkretnie nawiązuje do historycznej nazwy Kunst Wasser. 00:03:13.770 --> 00:03:16.200 To miejsce to nie jest 00:03:16.210 --> 00:03:18.120 budynek historyczny, to jest budynek nowy. 00:03:18.130 --> 00:03:20.580 Natomiast, on powstał w miejscu, gdzie kiedyś znajdowała się 00:03:20.590 --> 00:03:24.620 stacja pomp, która się właśnie nazywała Kunst Wasser i tą nazwą 00:03:24.630 --> 00:03:26.450 nawiązujemy do tej dawnej tradycji. 00:03:26.460 --> 00:03:30.040 To był budynek, który został wybudowany w połowie XVI 00:03:30.050 --> 00:03:31.010 wieku. Na tamte czasy 00:03:31.020 --> 00:03:33.620 to była bardzo nowoczesna stacja pomp, która chyba do połowy 00:03:33.630 --> 00:03:37.060 XIX wieku była tym głównym inżynieryjnym 00:03:37.070 --> 00:03:41.220 obiektem, które gdzieś powodowało, że obieg wody był 00:03:41.230 --> 00:03:45.400 taki, a nie inny w Gdańsku. I dla nas też to dziedzictwo jest ważne, 00:03:45.410 --> 00:03:48.270 nawet jeżeli budynek jest budynkiem zupełnie nowym. Został 00:03:48.280 --> 00:03:53.100 zbudowany równolegle z inwestycją Forum Gdańsk. Jest budynkiem, 00:03:53.110 --> 00:03:56.580 przez to też myślę dobrze dostosowanym i do naszych potrzeb 00:03:56.590 --> 00:03:57.950 i do potrzeb kulturalnych 00:03:57.960 --> 00:04:01.890 dzisiaj. Ale bardzo nam zależało tak, jak w ogóle w naszych działaniach 00:04:01.900 --> 00:04:05.510 Instytutu Kultury Miejskiej, aby szukać zawsze zahaczenia 00:04:05.520 --> 00:04:09.430 w miejskiej tożsamości. I gdzieś nie gubić tego, co jest elementem 00:04:09.440 --> 00:04:10.260 historii Gdańska. 00:04:10.300 --> 00:04:15.220 A po co dom kultury przy centrum handlowym? Do domu kultury 00:04:15.430 --> 00:04:19.010 zaraz przejdę. To tak prowokacyjnie, specjalnie. A ja się z tego 00:04:19.020 --> 00:04:20.310 ogromnie cieszę. 00:04:20.350 --> 00:04:23.910 Raz, że przy centrum handlowym. A dwa, że w ogóle w miejscu, które 00:04:23.920 --> 00:04:26.060 jest bardzo centralne, jest świetnie skomunikowane. 00:04:26.070 --> 00:04:28.560 To jest takie miejsce, gdzie, to jest w ogóle ciekawe, bo my w tej 00:04:28.570 --> 00:04:30.850 chwili mieścimy się przy Długim Targu. Czyli jesteśmy, nie 00:04:30.860 --> 00:04:33.810 wiem, 100-150 metrów dalej, a to są jakby dwie różne 00:04:33.820 --> 00:04:34.450 rzeczywistości. 00:04:34.460 --> 00:04:38.670 Teraz przenosimy się do miejsca, w którym jesteśmy tam, gdzie 00:04:38.680 --> 00:04:41.310 są ludzie, gdańszczanie i gdańszczanki, które dojeżdżają do 00:04:41.320 --> 00:04:44.210 pracy, którzy tam się przesiadają, którzy chodzą tam robić 00:04:44.220 --> 00:04:48.620 zakupy. I dla instytucji kultury takiej, jak nasza, która z założenia 00:04:48.940 --> 00:04:53.940 w ogóle w swojej misji, w swoim DNA, ma poszerzanie grupy docelowej 00:04:53.950 --> 00:04:56.950 o mieszkańców i docieranie do takich mieszkańców, którzy niekoniecznie 00:04:56.960 --> 00:05:00.340 jadą na wydarzenie tylko i wyłącznie artystyczne i wiedzą dokładnie, 00:05:00.350 --> 00:05:02.240 na jakie i jakiego wydarzenia oczekują. 00:05:02.550 --> 00:05:05.540 My gdzieś bardzo szeroko widzimy to pojęcie kultury czy 00:05:05.550 --> 00:05:09.020 kultury miejskiej. I dla nas bardzo ważne jest to, żebyśmy rzeczywiście 00:05:09.070 --> 00:05:11.700 budowali taką wspólnotę z ludźmi, którzy też poczują, 00:05:11.710 --> 00:05:13.060 że tą kulturę współtworzą. 00:05:13.470 --> 00:05:18.800 Dlatego dla mnie to położenie Kunsztu jest absolutnie ogromną 00:05:18.810 --> 00:05:21.910 szansą. I bardzo się na to cieszę. Dzisiaj, żeby do nas 00:05:21.920 --> 00:05:24.340 dotrzeć, to trzeba wiedzieć, że się jedzie na konkretne wydarzenie, 00:05:24.350 --> 00:05:27.920 wyszukać nas, przejść między restauracjami, drzewami, turystami 00:05:27.930 --> 00:05:32.200 i wejść do budynku, na którym jest inna tabliczka. Natomiast, 00:05:32.210 --> 00:05:34.280 to będzie takie miejsce, gdzie oprócz publiczności, która 00:05:34.290 --> 00:05:38.440 będzie przychodzić na te wydarzenia, które już zna, myślę, 00:05:38.450 --> 00:05:43.260 że będzie to taka szansa dotarcia do ludzi, którzy niekoniecznie 00:05:43.270 --> 00:05:46.440 są dzisiaj naszą publicznością. Czyli to jest bardziej dla 00:05:46.450 --> 00:05:48.060 mieszkańców niż dla turystów? 00:05:48.560 --> 00:05:51.880 Zdecydowanie naszą prymarną grupą są mieszkańcy, zwłaszcza, 00:05:51.890 --> 00:05:55.340 że funkcjonujemy cały rok i poza sezonowo. Ale też nie jest tak, 00:05:55.350 --> 00:05:59.010 że tylko, przede wszystkim są dwa elementy. 00:05:59.020 --> 00:06:01.490 Oferta kulturalna jest dla wszystkich, oczywiście dla 00:06:01.500 --> 00:06:04.380 osób przyjeżdżających też. Będziemy się starać też, żeby 00:06:04.390 --> 00:06:05.660 była wielojęzyczna, żeby zadbać 00:06:05.670 --> 00:06:10.000 też oczywiście, zwłaszcza w kinie, o turystę, który nie posługuje 00:06:10.010 --> 00:06:10.960 się językiem polskim. 00:06:11.280 --> 00:06:14.900 Natomiast są dwa miejsca, do których turystów będziemy szczególnie 00:06:14.910 --> 00:06:15.390 zapraszać. 00:06:15.400 --> 00:06:18.020 Jednym jest punkt informacji kulturalnej. I to jest takie miejsce, 00:06:18.030 --> 00:06:22.540 w którym osoba, która przyjeżdża do Gdańska i może zna jakieś 00:06:22.550 --> 00:06:25.660 miejsca, które chciała odwiedzić, a może nie, ale zawsze może 00:06:25.670 --> 00:06:26.820 dowiedzieć się, co może zobaczyć 00:06:26.830 --> 00:06:30.400 jeszcze. Na pewno będziemy tam promować takie działania, 00:06:30.410 --> 00:06:33.890 jak sposób poznawania Gdańska przez spacery alternatywne, 00:06:33.900 --> 00:06:36.800 też będziemy bardzo namawiać do odwiedzania 00:06:36.870 --> 00:06:40.030 Gdańska nie tylko w obrębie Głównego Miasta czy Śródmieścia. 00:06:40.300 --> 00:06:43.870 Od lat działamy w dzielnicach, rozwijamy program lokalnych 00:06:43.880 --> 00:06:47.430 przewodników i przewodniczek, który cieszy się zresztą zupełnie 00:06:47.440 --> 00:06:49.550 niezwykłą popularnością i corocznie 00:06:49.560 --> 00:06:52.750 kilka tysięcy osób przyjeżdża i zwiedza z nami różne dzielnice. 00:06:53.120 --> 00:06:55.720 Także na pewno będziemy namawiać do poznawania Gdańska i 00:06:55.730 --> 00:06:58.490 tego Gdańska nie pocztówkowego. Nie tego, który 00:06:58.500 --> 00:07:02.640 gdzieś jest znany. A drugi element, który też się z nim łączy 00:07:02.650 --> 00:07:04.770 i myślę, że będzie będzie bardzo atrakcyjny, 00:07:04.780 --> 00:07:08.470 to jest model makiety gdańskiego Śródmieścia. I to jest z jednej 00:07:08.480 --> 00:07:11.290 strony taka atrakcja do zobaczenia topografii miasta. 00:07:11.340 --> 00:07:15.080 Jak to wygląda? Dobrze to wygląda. 00:07:15.090 --> 00:07:17.830 To jest ogromny model. To będzie jedna chyba z większych makiet, 00:07:17.840 --> 00:07:20.370 przynajmniej, które miałam możliwość zobaczyć 00:07:20.380 --> 00:07:23.130 w Polsce. Bo to jest prawie 50 metrów kwadratowych. 00:07:23.510 --> 00:07:26.740 Ona jest wyposażona w multimedia, które pozwalają przyjrzeć się, 00:07:26.750 --> 00:07:26.900 się. 00:07:26.910 --> 00:07:29.940 na przykład, można sobie porównać dawny układ urbanistyczny Gdańska 00:07:29.950 --> 00:07:32.940 z dzisiejszym. Można sobie podświetlić jakieś detale, których 00:07:32.950 --> 00:07:36.180 na makiecie oczywiście nie widać, bo ta makieta ma odtworzone 00:07:36.190 --> 00:07:38.720 detale, ale ona przez tą skalę, w której jest stworzona 00:07:38.930 --> 00:07:41.360 no człowiek, który stoi obok tego nie zobaczy. Natomiast, może 00:07:41.370 --> 00:07:44.040 sobie podświetlić wybrane kamienice, poczytać trochę o nich, 00:07:44.050 --> 00:07:46.880 zobaczyć ich historię, zobaczyć jakieś detale też architektoniczne. 00:07:47.220 --> 00:07:53.800 I do tego przy makiecie będziemy też pokazywać od października 00:07:54.170 --> 00:07:57.490 rodzaj takiego filmu wizytówki, który pokaże rozwój Gdańska 00:07:57.500 --> 00:07:58.390 na przestrzeni, 00:07:58.430 --> 00:08:02.760 no właściwie od początku do dziś. Postaramy się w kilku minutach 00:08:02.770 --> 00:08:06.750 opowiedzieć historię Gdańska, co jest wyzwaniem. Ale mierzymy 00:08:06.760 --> 00:08:09.940 się z nim w tej chwili, tworzymy wspólnie z firmą 00:08:09.950 --> 00:08:14.010 ten film. No dobrze, ale właściwie dlaczego takie miejsce 00:08:14.020 --> 00:08:17.290 jest ważne dokładnie w centrum miasta, a nie takie miejsca 00:08:18.670 --> 00:08:22.160 ważne są w dzielnicach? Bo wydawałoby się, że ten gdańszczanin 00:08:22.170 --> 00:08:25.820 czy ta gdańszczanka takie miejsce powinno mieć w miejscu swojego 00:08:25.830 --> 00:08:26.440 zamieszkania, 00:08:26.450 --> 00:08:30.720 gdzieś tam na tej Oruni, w Brzeźnie. I tam spędzać ten czas. 00:08:30.730 --> 00:08:34.200 I w tym kierunku dotychczas szło myślenie, 00:08:34.210 --> 00:08:37.330 tak mi się wydawało. Ale to chyba jedno drugiemu w ogóle nie przeszkadza. 00:08:37.340 --> 00:08:41.060 To znaczy, jeśli chodzi o dzielnicowe domy kultury, moim zdaniem, 00:08:41.070 --> 00:08:43.760 ich rola jest nie do przecenienia. I czy myślimy o tej koncepcji, 00:08:43.770 --> 00:08:46.120 nie wiem, miasta piętnastominutowego, czy myślimy po prostu 00:08:46.130 --> 00:08:48.920 o tym, jako mieszkańcy różnych dzielnic, gdzie chcemy mieć dostęp 00:08:48.930 --> 00:08:52.920 do działalności kulturalnej, do wydarzeń. To jest ważne, żeby 00:08:52.930 --> 00:08:56.700 żeby blisko te miejsca były i tutaj w pełni wspieram i jestem 00:08:56.710 --> 00:09:00.040 za tym, żeby rozwijać tą infrastrukturę do wnętrza 00:09:00.050 --> 00:09:04.640 dzielnic. Ale to nie zmienia zupełnie faktu, że też są takie 00:09:04.650 --> 00:09:07.680 instytucje, do których przyjeżdża się z Gdańska z różnych miejsc, 00:09:08.030 --> 00:09:12.770 gdzie to skomunikowanie jest ważne. I nie każda instytucja będąca 00:09:12.780 --> 00:09:15.550 domem kultury ma do zaoferowania taką infrastrukturę, którą 00:09:15.560 --> 00:09:18.060 mają te miejsca, które są zazwyczaj z kolei położone centralnie 00:09:18.070 --> 00:09:22.110 i dla których to jest walor. Dobrze, czym Kunszt będzie? Znaczy, 00:09:22.120 --> 00:09:24.480 w jakim sensie będzie taką wartością dodaną? 00:09:24.800 --> 00:09:28.400 Co będzie miał w sobie takiego, gdybyśmy może tak pokazały go 00:09:28.440 --> 00:09:31.760 trochę, żeby zobaczyć to oczyma wyobraźni? 00:09:33.130 --> 00:09:36.850 To jest miejsce, które będzie z jednej strony pełniło funkcję 00:09:37.100 --> 00:09:41.230 miejsca prezentacji artystycznej. I temu służy naprawdę doskonale 00:09:41.240 --> 00:09:43.070 wyposażona sala audytoryjna. 00:09:43.080 --> 00:09:45.250 Taka sala, która będzie pełniła kilka funkcji. 00:09:45.520 --> 00:09:48.030 Ona została specjalnie zbudowana w taki sposób, żeby gdzieś 00:09:48.040 --> 00:09:50.690 ta funkcja była elastyczna. Ona może być kinem, jest bardzo 00:09:50.700 --> 00:09:53.970 dobrze wyposażona, jeżeli chodzi o ekran i projektor i całe 00:09:53.980 --> 00:09:56.430 wyposażenie do projekcji filmowych. 00:09:56.470 --> 00:09:58.470 Jest to sala też, której bardzo brakuje 00:09:58.480 --> 00:10:02.250 jeżeli chodzi o prezentacje w Gdańsku, sala tak przy układzie 00:10:02.260 --> 00:10:05.260 siedzącym do 170 osób, przy układzie stojącym 00:10:05.270 --> 00:10:08.630 do 300. Czyli, znowu taka sala, która gdzieś będąc obok dwóch 00:10:08.640 --> 00:10:10.970 profesjonalnych, wspaniałych scen teatralnych, bo przecież 00:10:10.980 --> 00:10:14.570 jesteśmy niedaleko Teatru Szekspirowskiego i mam nadzieję 00:10:14.580 --> 00:10:18.720 za moment otwartego Teatru Wybrzeże, to ona oferuje troszkę 00:10:18.730 --> 00:10:22.760 bardziej kameralną scenę z widownią, która może być schowana. 00:10:22.770 --> 00:10:26.680 Możemy tu stosować różne ustawienia i faktycznie tą salę wykorzystywać 00:10:26.810 --> 00:10:30.240 także dla działań performatywnych, dla teatrów tańca. 00:10:30.330 --> 00:10:33.230 Zresztą, już w tej chwili przygotowujemy pierwsze wspólne projekty 00:10:33.240 --> 00:10:36.830 ze środowiskami tanecznymi, jednocześnie będąc operatorem 00:10:36.840 --> 00:10:39.220 takiego programu Przestrzenie Sztuki, który jest głównie 00:10:39.230 --> 00:10:44.460 kierowany do osób zajmujących się tańcem i performancem. I też 00:10:44.550 --> 00:10:46.920 I myślę, że to jest jeden element. 00:10:46.930 --> 00:10:49.640 Ważne jest, że ta infrastruktura jest naprawdę na dobrym poziomie. 00:10:49.650 --> 00:10:55.380 I też wydaje mi się, że z jednej strony znowu ona łączy 00:10:55.390 --> 00:10:59.160 i gdzieś skupia różne nasze działania. Bo znowu jako Instytut 00:10:59.170 --> 00:11:01.620 Kultury Miejskiej prowadzimy Gdański Fundusz Filmowy, Gdańską 00:11:01.630 --> 00:11:05.220 Komisję Filmową. Będziemy mogli robić tam premiery z filmami, 00:11:05.230 --> 00:11:07.040 które są koprodukowane przez Gdańsk. 00:11:07.490 --> 00:11:10.910 Na tą funkcję też się bardzo cieszę, zwłaszcza, 00:11:10.920 --> 00:11:15.140 że myślę, że w tym roku pokażemy pierwszą premierę filmu, który 00:11:15.150 --> 00:11:17.250 Gdańsk koprodukował. 00:11:17.960 --> 00:11:22.070 I na pewno ta makieta jest takim rodzajem, tak jak mówiłam, 00:11:22.080 --> 00:11:25.650 z jednej strony ona jest atrakcyjna dla osób przyjeżdżających 00:11:25.660 --> 00:11:29.090 albo dla mieszkańców, którzy chcą gdzieś zmapować Śródmieście 00:11:29.160 --> 00:11:32.640 i też trochę śledzić jego zmiany. Ale myślę, że ta makieta 00:11:32.650 --> 00:11:35.980 będzie dla nas też doskonałym narzędziem edukacyjnym. I w ogóle 00:11:36.410 --> 00:11:39.890 chciałabym podkreślić, że to działanie edukacyjne, które 00:11:39.900 --> 00:11:42.040 dotychczas prowadziliśmy głównie w przestrzeni miasta 00:11:42.570 --> 00:11:45.190 polega na tym, że organizujemy bardzo dużo wykładów, ale 00:11:45.200 --> 00:11:48.260 przede wszystkim spacerów architektonicznych, urbanistycznych. 00:11:48.330 --> 00:11:50.600 A teraz będziemy mieli dodatkowe narzędzie, gdzie będziemy 00:11:50.610 --> 00:11:53.520 mogli prowadzić stałe lekcje dla grup zorganizowanych, albo 00:11:53.530 --> 00:11:54.930 dla osób indywidualnych. 00:11:55.050 --> 00:11:58.170 I to też jest coś, czego myślę w żadnej innej instytucji 00:11:59.380 --> 00:12:02.230 w tej skali prowadzone nie jest. 00:12:03.650 --> 00:12:05.320 Mamy też sale warsztatowe. 00:12:05.330 --> 00:12:09.540 Znowu to jest tak, że w Gdańsku jest coraz więcej infrastruktury 00:12:09.550 --> 00:12:12.730 kulturalnej, ale te sale warsztatowe też staraliśmy się 00:12:12.740 --> 00:12:18.180 w taki sposób zaaranżować i myśleć o nich, aby one mogły być 00:12:18.190 --> 00:12:21.320 i salami dla grup artystycznych. 00:12:21.330 --> 00:12:24.420 One będą mogły tam próbować, a jednocześnie będzie można tam 00:12:24.430 --> 00:12:27.060 prowadzić działania takie, jak seminaria, konferencje, jakieś 00:12:27.070 --> 00:12:27.730 spotkania. 00:12:29.060 --> 00:12:31.290 Czyli struktura jest, a będą pieniądze na działanie? 00:12:31.410 --> 00:12:33.870 Infrastruktura jest. Z pieniędzmi w kulturze jest zawsze trudno, ale 00:12:33.880 --> 00:12:35.150 też nie jest tak, że ich nie ma. 00:12:35.310 --> 00:12:38.360 No oczywistym jest, że w momencie, kiedy się ma infrastrukturę, 00:12:38.370 --> 00:12:41.750 która jest dobra, też liczy się na przychód z biletów. I na 00:12:41.760 --> 00:12:46.370 to, że częściowo te pieniądze będą generowane z tego, 00:12:46.380 --> 00:12:47.550 co prezentujemy. 00:12:48.210 --> 00:12:51.470 No oczywiście środki też będziemy pozyskiwać. I tutaj w tej chwili 00:12:51.480 --> 00:12:54.730 próbujemy jak najwięcej pozyskać ich, zwłaszcza z sektora 00:12:54.960 --> 00:12:58.350 prywatnego. Tak, żeby, bo jeżeli chodzi o budżet 00:12:58.360 --> 00:13:01.070 sektora publicznego, on jest faktycznie jakimś obiegiem zamkniętym. 00:13:01.080 --> 00:13:04.810 I wiemy, jaka jest sytuacja w tej chwili. Ona nie jest łatwa, ale 00:13:04.820 --> 00:13:10.850 postaramy się, aby też ta 00:13:10.860 --> 00:13:12.790 instytucja była dostępna. 00:13:12.800 --> 00:13:16.030 To jest gdzieś dzisiaj dla nas największe wyzwanie. Jak z jednej 00:13:16.040 --> 00:13:20.260 strony iść w takim duchu, za wydarzenia artystyczne płaci 00:13:20.270 --> 00:13:22.980 się i to jest chyba praktyka, która jest uzasadniona. 00:13:22.990 --> 00:13:26.820 Natomiast, jak to zrobić, żeby nie było to też barierą dla tych 00:13:26.830 --> 00:13:29.640 osób czy tych grup, dla których bilet za kilkadziesiąt albo 00:13:29.650 --> 00:13:33.630 kilkaset złotych jest barierą. Gdzieś w którymś momencie, 00:13:33.760 --> 00:13:37.900 jak była mowa o Kunszcie była mowa też o młodzieży, że chcielibyście 00:13:37.910 --> 00:13:42.840 przyciągnąć tam młodzież. Młodzież lubi to miejsce, lubi Forum, 00:13:42.850 --> 00:13:44.600 00:13:44.610 --> 00:13:47.540 lubi tarasy, przesiaduje na tych tarasach. Tylko pytanie, czy młodzież 00:13:47.550 --> 00:13:49.330 będzie chciała być u Was? 00:13:49.940 --> 00:13:52.620 To jest pytanie, na które my sami też sobie próbujemy odpowiedzieć. 00:13:52.630 --> 00:13:56.140 Zrobiliśmy zresztą takie badanie kilka miesięcy temu, gdzie 00:13:56.150 --> 00:14:00.760 pytaliśmy młodzież o to, jak widzą ten budynek. I właściwie 00:14:00.770 --> 00:14:01.680 oni go jeszcze nie widzą. 00:14:01.690 --> 00:14:04.320 To jest też ciekawe, jak będąc w tym miejscu, bo tam jest naprawdę 00:14:04.330 --> 00:14:05.480 dużo osób młodych. 00:14:05.560 --> 00:14:07.380 Aczkolwiek, znowu nie patrzmy na nich jak monolit. 00:14:07.390 --> 00:14:11.140 To są bardzo różne grupy młodych osób. I na razie on dla nich nie 00:14:11.150 --> 00:14:11.810 funkcjonuje. 00:14:11.820 --> 00:14:12.680 00:14:13.760 --> 00:14:16.840 Bo nie patrzą w prawo? No tak długo, jak budynek, w którym 00:14:16.850 --> 00:14:19.700 się nic nie dzieje, który jest ciemny, to gdzieś oni potrzebowali 00:14:19.710 --> 00:14:24.180 przestrzeni, która będzie otwarta długo, będzie jakaś przyjazna. 00:14:24.190 --> 00:14:26.600 Ale jednocześnie dająca taki rodzaj anonimowości, której 00:14:26.610 --> 00:14:30.380 myślę, młode osoby potrzebują. I też takiej możliwości bycia 00:14:30.390 --> 00:14:32.700 tam na własnych prawach, czyli organizowania sobie czasu tak 00:14:32.710 --> 00:14:35.910 jak chcą, a nie że ktoś im zorganizuje. I to jest trochę nasza też 00:14:35.920 --> 00:14:36.720 filozofia myślenia 00:14:36.730 --> 00:14:41.680 o tym. My zrobiliśmy w czasie ferii, w lutym, warsztaty z młodymi 00:14:41.690 --> 00:14:44.600 ludźmi, gdzie próbowaliśmy namówić ich na takie działania 00:14:45.090 --> 00:14:48.840 para teatralne, próbując zrobić wspólny projekt, który będzie 00:14:48.850 --> 00:14:52.370 dotyczył tego, jak widzą to miejsce. 00:14:52.470 --> 00:14:55.960 Próbowaliśmy, zrobiliśmy też wideoklip z młodymi ludźmi, 00:14:55.970 --> 00:14:59.310 który pokazuje, czym dla nich jest to miejsce. W tej chwili pracujemy 00:14:59.320 --> 00:15:02.470 nad spektaklem teatralnym. Jesteśmy już po rekrutacji, 00:15:02.480 --> 00:15:05.270 pracujemy nad nim z kuratorką Agatą Siwiak i z Jolą Janiczak. 00:15:05.550 --> 00:15:08.790 I to też ma być taki spektakl, o którym nie mogę opowiedzieć, 00:15:08.800 --> 00:15:09.790 bo ja nie wiem, o czym on będzie. 00:15:09.800 --> 00:15:12.780 To jest spektakl, który będzie powstawał w trakcie robienia. 00:15:13.070 --> 00:15:15.850 I to jest trudna metoda pracy. 00:15:15.910 --> 00:15:19.470 To jest rodzaj dzisiaj takiego myślenia partycypacyjnego, 00:15:19.480 --> 00:15:23.470 ale rzeczywiście wydaje mi się, że nie wiem, czy jest skuteczniejsza 00:15:23.480 --> 00:15:26.640 metoda pracy z młodzieżą niż w sposób realny zaprosić ich do 00:15:26.650 --> 00:15:30.450 współtworzenia tego, w czym biorą udział. Ale bardzo nam na 00:15:30.460 --> 00:15:34.280 tym zależy, żeby tą grupę widzieć i spróbować zaoferować jej 00:15:34.290 --> 00:15:37.300 tą przestrzeń i też tyle wolności, ile będzie to możliwe. 00:15:38.450 --> 00:15:39.870 To wcale nie będzie takie proste. 00:15:39.880 --> 00:15:41.710 To nie jest łatwe. 00:15:41.720 --> 00:15:44.130 To jest grupa, tak jak mówię, przede wszystkim nie możemy 00:15:44.140 --> 00:15:47.230 mówić "młodzież". To jest tak samo, jak w każdej grupie docelowej, 00:15:47.240 --> 00:15:49.750 dorosłej też, to jest bardzo dużo różnych grup, o różnych 00:15:49.760 --> 00:15:52.430 oczekiwaniach, o różnych aspiracjach, 00:15:52.970 --> 00:15:58.620 o różnych zainteresowaniach artystycznych i 00:15:58.660 --> 00:16:00.020 zrobiliśmy ten pierwszy krok. 00:16:00.030 --> 00:16:03.200 Próbujemy na razie ich poznać, ale będziemy zapraszać tych, 00:16:03.210 --> 00:16:06.220 którzy gdzieś odpowiedzą na to pozytywnie. Ale jestem dobrej 00:16:06.230 --> 00:16:06.580 myśli. 00:16:06.590 --> 00:16:07.860 Przyznam, że skończyliśmy rekrutację. 00:16:07.870 --> 00:16:10.200 Mamy wspaniałą grupę młodych osób, gotowych pracować z nami 00:16:10.210 --> 00:16:13.720 teraz, kilka tygodni. Ostatnio zbieraliście pamiątki z tego terenu, 00:16:13.730 --> 00:16:18.900 tak powiedzmy. Co zebraliście, co tam się znalazło 00:16:19.090 --> 00:16:23.280 wśród tych pamiątek? To jest jakiś szczególnie ciekawy teren? 00:16:23.290 --> 00:16:27.380 Ja kojarzę Gildię z tego terenu. No właśnie, dużo osób kojarzy Gildię, dużo 00:16:27.390 --> 00:16:33.310 osób kojarzy plac budowy, pętlę autobusową i dużo osób kojarzy 00:16:33.350 --> 00:16:36.660 też różne fotografie z tamtego miejsca. Dużo osób kojarzy 00:16:36.670 --> 00:16:41.600 LOT z czasów, kiedy powstał i kiedy był przepięknym budynkiem, 00:16:41.610 --> 00:16:44.320 który pewnie trochę różni się od tego, jak dzisiaj widzimy ten 00:16:44.330 --> 00:16:44.790 budynek. 00:16:45.280 --> 00:16:48.820 Nam zależy też na tym, aby móc pokazać 00:16:48.940 --> 00:16:52.690 z wykorzystaniem narzędzi, które dzisiaj są dostępne, nie tylko 00:16:52.700 --> 00:16:56.610 multimediów, ale też narzędzi do pokazywania rozszerzonej 00:16:56.620 --> 00:16:57.450 rzeczywistości, 00:16:58.260 --> 00:17:02.060 pokazać, jak to miejsce wyglądało, jak mogłoby wyglądać. Trochę 00:17:02.070 --> 00:17:05.380 bawić się tożsamością tego miejsca. 00:17:05.390 --> 00:17:09.040 Z jednej strony żebyśmy wiedzieli, gdzie jesteśmy, to był przecież 00:17:09.050 --> 00:17:12.400 zawsze taki punkt w jakiś sposób centralny, prawda? 00:17:12.410 --> 00:17:16.620 Tam się spotyka to miasto i to miasto przyjeżdżające i ta część 00:17:16.630 --> 00:17:19.360 miasta, która jest z kolei tak bardzo przez wszystkich ukochana, 00:17:19.370 --> 00:17:22.820 czyli Główne Miasto. I to miasto ma też swoją niezwykle 00:17:22.830 --> 00:17:26.780 ciekawą historię. Dużo z naszych działań w ogóle 00:17:26.790 --> 00:17:30.340 dotykają kwestii historii miasta i tożsamości miasta 00:17:30.820 --> 00:17:34.340 my będziemy trochę opowiadać o tym. Będziemy na pewno kontynuować 00:17:34.350 --> 00:17:38.240 taki cykl Akademia Miasta. A jednocześnie po to zbieramy, aby 00:17:38.290 --> 00:17:41.700 zobaczyć, jaki jest potencjał właśnie pokazania z jednej strony 00:17:41.710 --> 00:17:42.980 takich indywidualnych historii, 00:17:42.990 --> 00:17:45.770 to jest zawsze ciekawe, obok pokazywania miasta przez pryzmat 00:17:46.120 --> 00:17:50.500 takich wydarzeń, wojen, historii, odbudowy. Pokazać przez takie 00:17:50.510 --> 00:17:52.050 codzienne życie mieszkańców. 00:17:52.060 --> 00:17:54.770 A to jest materiał zdjęciowy, który właściwie tylko mieszkańcy 00:17:54.780 --> 00:17:55.730 mają w swoich szufladach. 00:17:55.740 --> 00:17:57.050 Stąd ten pomysł zbiórki. 00:17:57.100 --> 00:18:00.030 A co 22 września na otwarciu, w tych dniach? 00:18:00.040 --> 00:18:00.900 22 września 00:18:00.910 --> 00:18:04.370 to jest taki dzień, kiedy zapraszamy bardzo szeroką grupę, taką, 00:18:04.380 --> 00:18:07.090 którą właściwie zaprosimy po raz pierwszy, otworzymy drzwi. 00:18:07.360 --> 00:18:10.870 Ten budynek pokażemy w trochę innej odsłonie, niż od dnia kolejnego. 00:18:10.920 --> 00:18:15.430 To będzie rodzaj spektaklu, performensu, takiego, 00:18:15.440 --> 00:18:19.390 gdzie bardzo ważne będzie współgranie światła, 00:18:19.400 --> 00:18:20.130 dźwięku. 00:18:20.380 --> 00:18:23.810 Pracujemy tutaj z IP Group, taką grupą artystów, którzy właśnie 00:18:23.820 --> 00:18:27.290 działają multimedialnie i pokazują projekty artystyczne, 00:18:27.300 --> 00:18:28.050 instalacje. 00:18:28.420 --> 00:18:31.610 Zaprosiliśmy też tancerzy. Właśnie zakończyliśmy otwarty 00:18:31.620 --> 00:18:35.690 nabór do stworzenia takiego wspólnego performensu. 00:18:36.000 --> 00:18:39.210 Także to będzie taki dzień, który pozwoli nam dotknąć budynku 00:18:39.220 --> 00:18:40.710 i trochę 00:18:41.360 --> 00:18:44.780 się zapoznać z nim, a już od soboty zaczynamy właściwie 00:18:44.790 --> 00:18:47.950 taki rodzaj działań, które będą charakterystyczne dla tego, 00:18:47.960 --> 00:18:48.940 co będzie się działo później. 00:18:48.950 --> 00:18:52.640 Czyli, zapraszamy na pierwsze spotkania spacerowe, na spacer 00:18:52.650 --> 00:18:55.300 właśnie historyczny, gdzie trochę opowiemy o tym miejscu 00:18:55.310 --> 00:18:59.320 i o jego otoczeniu. Zaprosimy na taki spacer, który też opowiada 00:18:59.330 --> 00:19:01.760 o nas jako instytucji. Bo tak jak mówiłam, my jesteśmy jednak 00:19:01.770 --> 00:19:07.460 instytucją z 13-letnim stażem i wiekiem. Więc, dużo z 00:19:07.470 --> 00:19:09.710 takich działań, których dzisiaj mieszkańcy mogą nie kojarzyć 00:19:09.720 --> 00:19:12.940 z nami, które dzieją się w dzielnicach, 00:19:14.040 --> 00:19:17.380 pokażemy i też będziemy pewnie zapraszać, żeby 00:19:17.390 --> 00:19:18.390 do tych dzielnic wracać. 00:19:19.100 --> 00:19:24.980 Wieczorem pokażemy koncert, w ciągu dnia będą też spotkania 00:19:24.990 --> 00:19:28.460 literackie. Staramy się zahaczyć w tych trzech dniach 00:19:28.670 --> 00:19:32.840 otwarcia wszystkie odsłony życia IKM-u, to znaczy wszystkie 00:19:32.850 --> 00:19:35.880 te dziedziny, w których gdzieś w tej chwili działamy. Plus to, 00:19:35.890 --> 00:19:39.390 o co będziemy bogatsi, czyli o tę możliwość otwarcia na koncert 00:19:39.400 --> 00:19:42.920 i na sztuki performatywne. A niedziela będzie takim dniem, 00:19:42.930 --> 00:19:43.520 który znowu, 00:19:43.530 --> 00:19:45.630 mam nadzieję, że rozpocznie jakąś nową miejską tradycję. 00:19:45.640 --> 00:19:49.280 Chcemy, żeby niedziele były rodzinne. Będziemy zawsze zapraszać 00:19:49.330 --> 00:19:55.160 młodych ludzi na poranki filmowe, na spotkania z książką, warsztaty 00:19:55.170 --> 00:19:59.100 literackie. O, poranki filmowe! Kiedyś były popularne. Tak, poranki filmowe to nie tylko, myślę, mój 00:19:59.110 --> 00:20:02.280 sentyment. Ale dzisiaj powstaje coraz więcej bardzo dobrego 00:20:02.290 --> 00:20:03.390 kina dla młodych osób. 00:20:03.760 --> 00:20:07.220 Chcemy pokazywać i nowy repertuar, i taki, który gdzieś może 00:20:07.230 --> 00:20:09.740 właśnie będzie bardziej dla osób, które myślą o tym nostalgicznie. 00:20:10.120 --> 00:20:14.160 W połączeniu z warsztatami wiemy, że takie działania prowadzimy 00:20:14.170 --> 00:20:15.910 na razie, tylko przy okazji 00:20:15.920 --> 00:20:19.180 na przykład festiwalu literatury dla dzieci. Nie 00:20:19.190 --> 00:20:22.690 robiliśmy tego cyklicznie. Natomiast, jeżeli uda nam się wytworzyć 00:20:22.750 --> 00:20:25.760 taką stałą, niedzielną tradycję, to będzie to na pewno to, 00:20:25.810 --> 00:20:26.910 na czym nam bardzo zależy. 00:20:27.280 --> 00:20:28.680 Zresztą też zapraszamy do bistro. 00:20:28.730 --> 00:20:31.880 Rodzice mogą przyjść, dzieci wysłać do kina albo na warsztat, 00:20:31.890 --> 00:20:32.930 a sami sobie odpocząć. 00:20:32.940 --> 00:20:37.980 Mieszkańcy potrzebują kultury? Jest takie chłonięcie 00:20:37.990 --> 00:20:40.480 tej kultury? Bardzo. I moim zdaniem bardzo to czuć. 00:20:40.490 --> 00:20:43.190 Poza tym, mieszkańcy chłoną kulturę i pamiętajmy, mieszkańcy 00:20:43.200 --> 00:20:46.780 współtworzą kulturę. Tego w ogóle nie można 00:20:46.790 --> 00:20:49.840 oddzielić. Natomiast, już tak mówiąc stricte o takim 00:20:49.850 --> 00:20:52.920 uczestnictwie w wydarzeniach artystycznych to myślę, że 00:20:52.960 --> 00:20:56.440 okres pandemii i okres po pandemii pokazał to najbardziej. 00:20:56.480 --> 00:20:57.460 00:20:57.470 --> 00:21:00.120 To nie tylko chodzi o to, że kultura jest tak istotna dla 00:21:00.130 --> 00:21:04.040 nas jako osób, dla naszego rozwoju indywidualnego, dla tego, 00:21:04.050 --> 00:21:07.220 żebyśmy się rozwijali, inspirowali, czy przeżywali 00:21:07.230 --> 00:21:11.140 jakieś emocje. Jednak ta potrzeba wspólnotowości, przeżywania 00:21:11.150 --> 00:21:15.060 pewnych rzeczy razem i też otwierania się na rzeczy, które 00:21:15.070 --> 00:21:15.940 nas zaskakują, 00:21:15.950 --> 00:21:19.200 myślę, że właśnie to jest to, co tylko kultura może przekazać. 00:21:19.210 --> 00:21:22.880 A jak Wyście przeżyli pandemię? Tak z perspektywy czasu jak Pani na to patrzy? 00:21:23.930 --> 00:21:28.450 My jesteśmy takim dość elastycznym zespołem, który funkcjonuje 00:21:28.460 --> 00:21:31.840 w bardzo różnych rzeczywistościach, czego dowodem jest pewnie 00:21:31.850 --> 00:21:34.020 też funkcjonowanie w tymczasowej siedzibie przez 12 00:21:34.030 --> 00:21:38.910 lat. Bardzo szybko zaczęliśmy myśleć o tym, co jako instytucja, 00:21:38.920 --> 00:21:42.470 mając jakiś zasób ludzki, zasób finansowy, możemy dać 00:21:42.480 --> 00:21:45.910 mieszkańcom. I dość łatwo było nam się przestawić na myślenie 00:21:45.920 --> 00:21:47.280 o tym, jak wykorzystać Internet. 00:21:47.490 --> 00:21:50.770 Jednym z takich pierwszych działań była wystawa, do której 00:21:50.780 --> 00:21:52.970 zaprosiliśmy 50 artystów z Gdańska, prosząc 00:21:52.980 --> 00:21:56.310 ich o przesyłanie prac, które nawet jeżeli nie były pracami 00:21:56.320 --> 00:22:00.160 myślanymi o tym, żeby robić je w sposób cyfrowy, zdigitalizowany, 00:22:00.590 --> 00:22:03.810 to pomagaliśmy to robić, po to tylko, żeby pokazać, 00:22:03.820 --> 00:22:07.370 że jesteśmy częścią tego samego środowiska i że musimy się 00:22:07.380 --> 00:22:08.000 wspierać. 00:22:08.340 --> 00:22:11.470 No i też staraliśmy się w ogóle myśleć o tym, które z naszych formatów 00:22:11.480 --> 00:22:13.890 jesteśmy w stanie przenieść na te działania online. 00:22:13.900 --> 00:22:17.010 Okazało się, że dość dużo. To znaczy zrobiliśmy i konferencję 00:22:17.020 --> 00:22:19.370 Marketing w Kulturze, która jest skierowana do kadr kultury, 00:22:19.380 --> 00:22:23.650 i festiwal literacki, jeden i drugi, bo i Europejskiego Poetę 00:22:23.720 --> 00:22:26.640 Wolności i Odnalezione w Tłumaczeniu. Nagle się okazało, że 00:22:26.650 --> 00:22:32.220 jesteśmy bardzo adaptowalni. Ale to nie to samo. 00:22:32.230 --> 00:22:35.250 Nie, to nie jest to samo. Dlatego tak bardzo się cieszę, że to, co 00:22:35.260 --> 00:22:37.680 się teraz dzieje w teatrach, gdzie właściwie bilety wykupuje 00:22:37.690 --> 00:22:41.680 się na pniu i myślę, że nasze gdańskie festiwale też są tego przykładem. 00:22:42.210 --> 00:22:43.050 Z ogromną radością 00:22:43.060 --> 00:22:45.500 myślę właśnie o naszym sąsiedztwie, czyli o tym, że Teatr Wybrzeże 00:22:45.510 --> 00:22:49.460 wróci do nawet nie dawnej, bo lepszej, niż dawna postaci. 00:22:50.220 --> 00:22:52.480 Bardzo się cieszę, że są te miejsca, które jednak pokazują, 00:22:52.490 --> 00:22:55.500 że kultura czy wydarzenia kulturalne to są właśnie przeżycia 00:22:55.510 --> 00:22:56.130 wspólnotowe też. 00:22:56.140 --> 00:23:01.170 To zapraszamy do Kunsztu i do poznania na nowo Instytutu 00:23:01.280 --> 00:23:05.540 Kultury Miejskiej. I na nowo poznawania Gdańska i siebie. A ja 00:23:05.550 --> 00:23:07.520 zapraszam do słuchania i oglądania podcastów 00:23:07.530 --> 00:23:10.890 "Jestem z Gdańska". Także tego, z Aleksandrą Szymańską, dyrektorką 00:23:10.900 --> 00:23:11.870 Instytutu Kultury Miejskiej. 00:23:11.880 --> 00:23:13.450 Do zobaczenia i do usłyszenia.