WEBVTT 00:00:00.040 --> 00:00:04.930 Witam państwa bardzo serdecznie na konferencji poświęconej 00:00:04.940 --> 00:00:06.910 gdańskim badaniom ruchu. 00:00:07.860 --> 00:00:10.220 Przed chwilą skończył się 00:00:10.250 --> 00:00:15.710 pierwsze spotkanie dotyczące Gdańskiej Strategii, 00:00:15.720 --> 00:00:20.560 aktualizacji strategii Gdańsk 2030. Rozmawialiśmy 00:00:20.590 --> 00:00:24.850 między innymi na temat mobilności i między innymi na temat przestrzeni, 00:00:25.240 --> 00:00:29.110 a w tej chwili chcemy z państwem porozmawiać o Gdańskich Badaniach 00:00:29.120 --> 00:00:33.310 Ruchu, które są tak naprawdę kluczowe, żebyśmy mogli strategicznie, 00:00:33.380 --> 00:00:37.990 żebyśmy mogli rozmawiać o strategii dla miasta na 00:00:38.050 --> 00:00:42.380 najbliższe lata. Bardzo serdecznie witam panią Anetę Kostelecką, 00:00:42.390 --> 00:00:47.420 kierownika zespołu badawczego PBS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 00:00:47.670 --> 00:00:52.630 pana Tomasza Budziszewskiego, świeżo upieczonego 00:00:52.640 --> 00:00:57.260 kierownika zespołu analiz transportowych Biura Rozwoju Gdańska. 00:00:57.270 --> 00:01:01.600 Witam również siebie, moją skromną osobę, będę zabierał 00:01:01.610 --> 00:01:04.620 głosu również na temat Gdańskich Badań Ruchu. 00:01:05.370 --> 00:01:08.420 W jaki sposób się poruszamy do pracy? 00:01:08.430 --> 00:01:09.320 W jaki sposób 00:01:09.520 --> 00:01:11.590 się poruszamy rekreacyjnie? 00:01:11.600 --> 00:01:16.030 W jaki sposób poruszamy się na zakupy? 00:01:16.620 --> 00:01:19.330 Te wszystkie kwestie 00:01:19.340 --> 00:01:24.170 to są ważne pytania, które pozwolą nam narysować obraz Gdańskich 00:01:24.180 --> 00:01:25.870 Badań Ruchu. 00:01:25.880 --> 00:01:28.490 W tej chwili uruchamiamy Gdańskie Badania, 00:01:28.500 --> 00:01:31.350 rozpoczynamy jutro, 5 kwietnia. 00:01:32.270 --> 00:01:36.420 Przede wszystkim pozwolą one nam odpowiedzieć na takie kluczowe 00:01:36.430 --> 00:01:39.620 pytania: dlaczego ludzie się przemieszczają 00:01:39.630 --> 00:01:44.220 i jaki środek transportu do tego wykorzystują. Jak przed chwilą 00:01:44.230 --> 00:01:47.200 powiedziałem, to jest ważny element związany z tym, co chcemy 00:01:47.210 --> 00:01:50.460 robić w ramach Gdańskiej Strategii, dlatego, że chcemy 00:01:50.470 --> 00:01:54.530 budować taki model transportu, który będzie modelem zrównoważonym, 00:01:54.540 --> 00:01:58.240 który pozwoli wykorzystać wszystkie środki transportu. 00:01:58.250 --> 00:02:01.620 Ostatnie analizy, które robiliśmy w tym względzie, to były 00:02:01.630 --> 00:02:07.080 analizy z 2016 roku. W tej chwili mamy 00:02:07.090 --> 00:02:10.340 2022 rok, więc wiele elementów, które 00:02:10.350 --> 00:02:16.810 miały, mogły mieć wpływ na nasze zachowanie ruchowe, uległo 00:02:17.040 --> 00:02:20.960 zmianie. W jaki sposób będziemy prowadzić te badania? Na węzłach 00:02:20.970 --> 00:02:26.180 przesiadkowych, na dworcach, w różnych miejscach miasta będziemy 00:02:26.190 --> 00:02:28.960 prowadzić badania ankietowe. 00:02:28.970 --> 00:02:33.360 Nasi ankieterzy będą przepytywali mieszkanki i mieszkańców 00:02:33.790 --> 00:02:34.540 Gdańska. 00:02:34.860 --> 00:02:39.070 Będziemy badać też natężenie ruchu kołowego i natężenie ruchu 00:02:39.100 --> 00:02:44.130 rowerowego, jak również będziemy badać pasażerów podróżujących 00:02:44.220 --> 00:02:45.860 komunikacją publiczną. 00:02:45.900 --> 00:02:47.410 Rozpoczynamy w kwietniu. 00:02:47.660 --> 00:02:52.510 Kwiecień to jest wykonanie badań i pomiarów ruchu oraz opracowanie 00:02:52.540 --> 00:02:54.480 skróconego raportu. 00:02:54.640 --> 00:02:58.770 Na koniec listopada 2022 roku 00:02:58.800 --> 00:03:03.410 chcemy mieć już raport Gdańskich Badań Ruchu, a w marcu 00:03:03.420 --> 00:03:08.720 2023 roku planujemy 00:03:09.240 --> 00:03:14.500 publikację pełnego raportu z Gdańskich Badań Ruchu. Badaniami 00:03:14.510 --> 00:03:18.450 będzie objęty Gdańsk oraz miasto i gmina Pruszcz Gdański, miasto 00:03:18.460 --> 00:03:22.300 i gmina Żukowo oraz gmina Kolbudy. To poszerzenie obszaru badań 00:03:22.330 --> 00:03:25.920 o gminy ościenne, z których jak wiemy często mieszkańcy niemalże 00:03:25.930 --> 00:03:28.590 codziennie dojeżdżają do pracy, szkoły, na uczelnię, pozwoli 00:03:28.600 --> 00:03:31.560 nam zaobserwować, jakie są wzajemne zależności transportowe 00:03:31.570 --> 00:03:32.600 między tymi obszarami. 00:03:32.670 --> 00:03:35.060 W pierwszej kolejności, czyli już od 00:03:35.140 --> 00:03:38.530 właściwie od środy będziemy badać, przeprowadzać badania ankietowe 00:03:38.540 --> 00:03:42.500 wśród mieszkańców Gdańska i tych gmin ościennych, a także badania 00:03:42.510 --> 00:03:44.610 na dworcach i przystankach kolejowych. 00:03:44.770 --> 00:03:47.990 Jednocześnie prowadzony będzie pomiar natężenia ruchu samochodów, 00:03:48.000 --> 00:03:52.310 rowerów, UTO oraz pomiary napełnień w środkach transportu 00:03:52.320 --> 00:03:52.930 zbiorowego. 00:03:53.660 --> 00:03:57.200 Jesienią będzie kolejna fala takich badań uzupełniających, 00:03:57.210 --> 00:04:01.400 którymi zostaną objęte Port Lotniczy, centra handlowe, 00:04:01.410 --> 00:04:03.170 a także parki biurowe. 00:04:03.470 --> 00:04:06.540 Wtedy też będziemy badać, opisywać ruch samochodów dostawczych 00:04:06.550 --> 00:04:07.260 i ciężarowych. 00:04:08.760 --> 00:04:11.490 Raport z tych przeprowadzonych badań planowany jest na pierwszą 00:04:11.500 --> 00:04:13.230 połowę przyszłego roku. 00:04:13.240 --> 00:04:15.810 Jak państwo się domyślacie, widzicie, to jest dosyć duży, długi 00:04:15.820 --> 00:04:17.990 harmonogram. Z czego to wynika? 00:04:18.000 --> 00:04:21.220 No, Gdańsk jest bardzo dużym miastem i w związku z tym badanie, 00:04:21.230 --> 00:04:24.410 żeby było wiarygodne, rzetelne, musi mieć, jest przeprowadzane 00:04:24.420 --> 00:04:28.590 bardzo dużą skalę. Główną częścią tego całego 00:04:28.600 --> 00:04:31.240 projektu są badania ankietowe w gospodarstwach domowych, 00:04:31.320 --> 00:04:34.330 których w samym Gdańsku zrobimy dziesięć tysięcy i dodatkowo 00:04:34.340 --> 00:04:36.990 w tych sąsiednich gminach będzie pięć tysięcy wywiadów. 00:04:37.670 --> 00:04:40.740 Po to, żeby zachować wiarygodność, rzetelność tych wyników. 00:04:41.250 --> 00:04:45.080 W gospodarstwach domowych będziemy rozmawiać z mieszkańcami 00:04:45.090 --> 00:04:46.200 już od szóstego roku życia. 00:04:46.210 --> 00:04:49.660 Będziemy ich pytali o to, skąd jeżdżą, dokąd jeżdżą, jakim środkiem 00:04:49.670 --> 00:04:50.940 transportu, w jakim celu. 00:04:50.950 --> 00:04:53.300 Będziemy też pytali, dlaczego wybierają takie, a nie inne środki 00:04:53.310 --> 00:04:55.740 transportu. Więc skala tego projektu jest bardzo duża. 00:04:55.750 --> 00:04:59.030 Dodatkowo również liczba punktów pomiarowych, na których 00:04:59.040 --> 00:05:01.520 będą prowadzone właśnie pomiary natężenia ruchu, jest duża, 00:05:01.530 --> 00:05:04.400 ponad dwieście sześćdziesiąt skrzyżowań, sto trzydzieści 00:05:04.410 --> 00:05:07.420 punktów, w których będziemy sprawdzali ile pasażerów wsiadło, 00:05:07.430 --> 00:05:07.770 wysiadło. 00:05:07.830 --> 00:05:11.150 Autobusów, ile ich było w środku i tramwajów, a także trzydzieści 00:05:11.160 --> 00:05:15.430 pięć punktów na trasie kolejowej na PKP, SKM i PKM. 00:05:15.680 --> 00:05:21.010 Także duży projekt, dużo pracy i świetne wyniki będą. W oparciu 00:05:21.020 --> 00:05:25.510 o uzyskane dane z przeprowadzonych badań będziemy również 00:05:25.520 --> 00:05:28.990 opracowywali transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska 00:05:29.000 --> 00:05:30.840 i jego otoczenia. Jego otoczenia 00:05:30.850 --> 00:05:35.910 dlatego też, że wiemy dokładnie jak ten zewnętrzny ruch 00:05:35.920 --> 00:05:37.750 też wpływa na system transportowy 00:05:37.930 --> 00:05:41.960 całego miasta. Obecny model transportowy, który pochodzi z 00:05:41.970 --> 00:05:45.240 roku 2016 z poprzednich badań ruchu wymaga 00:05:45.250 --> 00:05:46.150 aktualizacji. 00:05:46.440 --> 00:05:50.520 Jest to spowodowane tym, iż w istotny sposób zmieniły nam się 00:05:50.530 --> 00:05:52.440 z całą pewnością zachowania transportowe. 00:05:52.450 --> 00:05:56.240 W inny sposób podróżujemy, a w jaki oczywiście dowiemy się 00:05:56.510 --> 00:05:58.010 z badań ankietowych. 00:05:58.040 --> 00:06:01.930 Istotnie również zmieniło nam się zagospodarowanie przestrzenne 00:06:01.940 --> 00:06:02.440 miasta. 00:06:02.450 --> 00:06:07.290 Silnie rozwijane są pewne obszary miasta, skąd ten ruch jest 00:06:07.350 --> 00:06:08.760 również generowany. 00:06:08.980 --> 00:06:13.470 A także istotne zmiany w układzie transportowym Miasta Gdańska, 00:06:13.480 --> 00:06:17.730 które też przyczyniają się na to, w jaki sposób po mieście 00:06:17.740 --> 00:06:18.610 podróżujemy. 00:06:18.940 --> 00:06:23.380 Model jest specyficznym narzędziem do wykonywania szeregu 00:06:23.460 --> 00:06:27.430 rodzaju analiz transportowych, fprognoz ruchu. 00:06:27.480 --> 00:06:32.710 Są to analizy z zakresu rozwoju układu ulicznego, sieci 00:06:32.720 --> 00:06:35.050 tramwajowej, nowych tras tramwajowych. 00:06:35.080 --> 00:06:37.730 Służy on także do zarządzania systemem transportu, chociażby 00:06:37.740 --> 00:06:39.150 zbiorowego, aby kreować 00:06:39.500 --> 00:06:45.410 nowe trasy tak, aby się sprawniej poruszało po mieście. 00:06:46.430 --> 00:06:51.580 To co ważne, mieszkańcy w ramach naszego badania będą mogli 00:06:51.590 --> 00:06:57.140 również wypowiedzieć się, ocenić i wskazać, jakie kierunki 00:06:57.150 --> 00:06:58.580 działań dalsze powinny być 00:06:58.590 --> 00:07:01.760 prowadzone w zakresie rozwoju systemu transportowego. 00:07:02.070 --> 00:07:06.160 Czy większy kłaść nacisk na trasy tramwajowe, infrastrukturę 00:07:06.170 --> 00:07:09.390 rowerową, cały system transportu rowerowego czy rozbudowę 00:07:09.400 --> 00:07:12.760 być może układu ulicznego. 00:07:12.770 --> 00:07:17.120 Cała wiedza z tych badań, jak i z modelu transportowego 00:07:17.440 --> 00:07:22.650 pozwala nam na rozsądne i efektywne rozwijanie systemu 00:07:22.660 --> 00:07:25.250 transportowego dla całego miasta. 00:07:25.740 --> 00:07:27.390 W szerokim zakresie właśnie. 00:07:27.400 --> 00:07:30.870 Czy to układ uliczny, trasy tramwajowe, system rowerowych czy 00:07:30.880 --> 00:07:34.690 samo zarządzenie, zarządzanie transportem publicznym. 00:07:35.400 --> 00:07:35.870 Dziękuję.