WEBVTT 00:05.100 --> 00:08.000 Witam państwa na dzisiejszej konferencji zatytułowanej 00:08.000 --> 00:11.100 Zielona Polityka Gdańska, na której będą mieli okazję 00:11.200 --> 00:15.000 Państwo zapoznać się z głównymi założeniami nowych przepisów 00:15.000 --> 00:19.500 w prawie miejscowym, dotyczącym właśnie zieleni, w naszym 00:19.500 --> 00:23.600 mieście. Jest z nami pan prezydent Piotr Borawski, zastępca 00:23.600 --> 00:26.500 prezydenta do spraw przedsiębiorczości i ochrony klimatu, 00:26.600 --> 00:29.800 który przedstawi główne założenia nowej polityki. 00:30.300 --> 00:33.900 Są też Państwo radni, pani Beata Dunajewska, przewodnicząca 00:33.900 --> 00:37.000 klubu Wszystko dla Gdańska oraz pan Cezary Śpiewak-Dowbór 00:37.000 --> 00:40.500 przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej. Są też 00:40.500 --> 00:43.100 oczywiście przedstawiciele Wydziału Środowiska z panem 00:43.100 --> 00:47.300 dyrektorem Maciejem Lorkiem i z panem Maksem Rykaczewskim. 00:47.400 --> 00:49.600 Panie prezydencie, prosimy o zabranie głosu. 00:55.300 --> 00:59.000 Dzień dobry Państwu. Szanowni Państwo, tak jak zapowiadałem 00:59.000 --> 01:02.700 na czerwcowej sesji absolutoryjnej przy okazji raportu 01:02.700 --> 01:07.800 o stanie miasta, na sesję sierpniową skierujemy do Rady 01:07.800 --> 01:13.000 Miasta Gdańska pod obrady radnych treść uchwały 01:13.000 --> 01:17.300 dotyczącej, właśnie, nowej polityki dotyczącej nasadzeń 01:17.300 --> 01:21.500 zastępczych, dotyczących zasad wycinek drzew na terenie 01:21.800 --> 01:26.200 naszego miasta. Będzie to swoiste podsumowanie naszej 01:26.200 --> 01:31.800 pracy od marca tego roku w Wydziale środowiska, razem 01:31.800 --> 01:35.600 z urzędnikami, razem ze specjalistami. Związanej właśnie 01:36.600 --> 01:43.100 problemem wycinek drzew na terenie naszego miasta. Jeżeli 01:43.100 --> 01:47.600 uchwała zostanie przyjęta i zaakceptowana przez służby 01:47.600 --> 01:52.700 pana Wojewody, to za tą uchwałą będzie szło również zarządzenie 01:52.900 --> 01:56.100 prezydenta Miasta Gdańska, które już jest przygotowane 01:56.400 --> 02:02.000 i które to uchwała i zarządzenie stanowi całość tej nowej 02:02.400 --> 02:06.200 polityki. Muszę też Państwu powiedzieć, że to, co za 02:06.200 --> 02:09.400 chwilkę Państwo zobaczycie, to będzie również 02:09.400 --> 02:14.500 troszeczkę takie manewrowanie pomiędzy prawem administracyjnym, 02:14.500 --> 02:19.300 które mamy w naszym kraju. Ponieważ ten aspekt dotyczący 02:19.300 --> 02:24.900 decyzji wydawanych przez nasze miasto on jest tylko niewielkim 02:25.200 --> 02:29.800 fragmentem całości. Jest też obostrzony bardzo rygorystycznym 02:29.800 --> 02:33.200 prawem administracyjnym, prawem ustawowym, prawem centralnym. 02:33.700 --> 02:38.500 I o tym także radni będą mówić, jakie zmiany w prawie ułatwiłyby 02:40.900 --> 02:44.000 sytuację, w której więcej drzew będzie zachowanych na 02:44.200 --> 02:50.500 terenie naszego miasta. Poproszę o pierwszy slajd. Szanowni 02:50.500 --> 02:53.800 Państwo, w dwóch pierwszych slajdach postaram się przybliżyć 02:53.800 --> 02:57.000 też materię sprawy, ponieważ bardzo często państwo piszecie 02:57.000 --> 03:00.400 na ten temat artykuły, bardzo często mieszkańcy ten temat 03:00.900 --> 03:05.700 prowadzą żywą dyskusję. Więc chciałbym też ustalić, 03:05.700 --> 03:08.900 jakie są przepisy prawa, tak, żebyśmy tutaj nie mieli 03:08.900 --> 03:13.200 żadnych wątpliwości. Są cztery właściwie organy, które 03:13.200 --> 03:16.900 wydają decyzje związane z usuwaniem zieleni. Jest to prezydent 03:16.900 --> 03:20.600 miasta Gdańska, marszałek województwa pomorskiego na 03:20.600 --> 03:24.300 terenach gminnych, Pomorski Wojewódzki Konserwator 03:24.300 --> 03:26.600 Zabytków na wszystkich terenach związanych właśnie z 03:26.600 --> 03:30.100 ochroną zabytków. Jest to również Regionalna Dyrekcja 03:30.100 --> 03:33.400 Lasów Państwowych. Polityka, którą dzisiaj Państwu przedstawię, 03:33.400 --> 03:36.600 dotyczy oczywiście tylko tego pierwszego aspektu, to 03:36.600 --> 03:41.100 znaczy kwestii związanych z decyzjami prezydenta miasta 03:41.900 --> 03:45.800 Gdańska. Na tematy związane z innymi aspektami również 03:45.800 --> 03:49.400 radni w swoich wypowiedziach będą mówić. Jest to na przykład 03:49.400 --> 03:52.700 też istotne z punktu widzenia debaty publicznej. Bo chociażby 03:52.800 --> 03:56.700 dwa tematy, które żywo dyskutuje opinia publiczna, jak 03:56.700 --> 03:59.200 chociażby Podwale Staromiejskie czy Dolne Miasto. To 03:59.200 --> 04:02.400 są decyzje, które wydaje Pomorski Wojewódzki Konserwator 04:02.400 --> 04:05.800 Zabytków, a nie prezydent miasta Gdańska. I żebyśmy też 04:05.800 --> 04:08.700 o tym wszyscy mieli świadomość. Poproszę o kolejny slajd. 04:10.000 --> 04:14.600 Szanowni Państwo, decyzje zezwalające na usuwanie zieleni 04:14.800 --> 04:18.400 to jest oczywiście procedura administracyjna pod rygorem 04:18.900 --> 04:21.700 prawa administracyjnego kodeksu prawa administracyjnego. 04:22.900 --> 04:27.200 Tak, jak powiedziałem tylko tej procedury będziemy się 04:27.300 --> 04:30.500 trzymać, ponieważ urzędnicy w każdej swojej decyzji muszą 04:30.600 --> 04:34.700 ściśle się trzymać ram prawa, czy to ustanowionego przez 04:34.700 --> 04:40.600 Sejm i Senat, czy to przez prawo lokalne. Pierwsza bardzo 04:40.600 --> 04:43.800 istotna kwestia, która także w opinii publicznej się pojawia, 04:43.800 --> 04:49.800 to kwestia opłat, czyli opłat za wycinki drzew. Bardzo 04:49.800 --> 04:54.400 często pojawia się taki zarzut, że miasto wycina dużo drzew, 04:54.500 --> 04:58.400 ponieważ zarabia na tym pieniądze i ratuje w ten sposób 04:58.400 --> 05:02.500 budżet miasta Gdańska. Jest to oczywista nieprawda, z uwagi 05:02.500 --> 05:06.800 na to, że te opłaty są to tzw. środki znaczone, środki 05:06.800 --> 05:11.000 środowiskowe, których wydatkowanie jest szczegółowo 05:11.000 --> 05:14.200 kontrolowane przez wiele organów naszego państwa. I my 05:14.200 --> 05:18.600 nie możemy tych pieniędzy wydać na promocję miasta, edukację, 05:18.800 --> 05:22.800 pensję dla administracji. Wydajemy je na konkretne cele 05:22.800 --> 05:27.300 środowiskowe, takie jak nowe nasadzenia, wymiana kopciuchów 05:27.600 --> 05:31.700 czy ekopatrol. To są cele środowiskowe, na które idą 05:31.700 --> 05:35.900 pieniądze z tych opłat za wycinki. Druga istotna kwestia - 05:36.300 --> 05:39.800 miasto nie prowadzi żadnej gospodarki leśnej i nie zarabia 05:39.800 --> 05:44.200 na wycince w sensie takim, że nie zarabia na drewnie, które 05:44.300 --> 05:48.000 zostało wycięte. Nie jest tutaj taka tożsama sytuacja 05:48.000 --> 05:51.600 jak w postaci Lasów Państwowych. To drewno z wycinek nie 05:51.600 --> 05:54.800 jest własnością prezydenta miasta Gdańska. Na tym również 05:55.100 --> 05:59.300 nie zarabiamy. Kwestia nasadzeń zastępczych. Oczywiście 05:59.300 --> 06:02.300 jest przedmiotem większości decyzji administracyjnych, 06:02.500 --> 06:06.400 natomiast bardzo często i są to wyjątki ustawowe, które 06:06.400 --> 06:11.300 mają znaczenie, o czym zaraz Państwu pokażę. Są decyzje 06:11.400 --> 06:15.300 zwolnione z nasadzeń zastępczych i z opłat. Są to tak zwane 06:15.300 --> 06:18.800 wyjątki ustawowe. Dotyczą wszystkich osób fizycznych, 06:18.800 --> 06:22.600 a bardzo dużo jest takich wniosków. Jest to kwestia 06:22.600 --> 06:25.900 kolei, którą jak państwo zobaczycie, stanowi bardzo dużo 06:26.000 --> 06:28.500 wycinek na terenie naszego miasta, gdzie nie ma 06:28.500 --> 06:32.900 żadnej kompensacji przyrodniczej. Czy to opłat 06:32.900 --> 06:35.700 środowiskowych, czy to nowych nasadzeń. Jest tu również 06:35.700 --> 06:39.000 specustawa dotycząca dróg publicznych przy okazji dużych 06:39.100 --> 06:43.400 inwestycji drogowych czy. różnego rodzaju innej infrastruktury. 06:43.400 --> 06:48.100 Poproszę o kolejny slajd. Bardzo ważnym aspektem jest 06:48.100 --> 06:53.700 także ustawa, potocznie zwana lex Szyszko. Lex Szyszko, 06:53.700 --> 06:57.200 która weszła w 2017 roku i która drastycznie 06:57.400 --> 07:03.200 zmniejszyła kwoty opłat za wycinki. Często w różnego rodzaju 07:03.200 --> 07:07.000 dyskusjach pojawia się, za drzewo usytuowane w tym miejscu 07:07.000 --> 07:10.000 tak dorodne drzewo, tak ważne z punktu widzenia miasta 07:10.000 --> 07:13.500 należałoby dać bardzo dużo opłatę, żeby komukolwiek się 07:13.600 --> 07:17.200 odechciało je wycinać. Zgadzam się z tą tezą. Problem z 07:17.300 --> 07:20.900 tym, że urzędnicy są, tak jak Państwo wiecie, pod rygorem 07:20.900 --> 07:23.700 przepisów prawa, pod rygorem ustawy, potocznie właśnie 07:23.700 --> 07:27.400 nazywanej lex Szyszko. A jak Państwo widzą, te opłaty w 2017 roku 07:27.400 --> 07:31.500 zostały drastycznie zmniejszone. 07:32.000 --> 07:36.200 Co jest skutkiem takiej polityki? Skutkiem jest to, że 07:36.200 --> 07:39.400 jest większa liczba wniosków. Bo, po prostu, mówiąc szczerze, 07:39.500 --> 07:43.900 szanowni Państwo opłaca się wycinać drzewa przy tak niskich 07:43.900 --> 07:47.600 stawkach, które w dodatku w żaden sposób nie są waloryzowane 07:47.600 --> 07:52.200 nawet o poziom inflacji. Jest to także powód do często złego 07:52.200 --> 07:54.800 projektowania. Projektowania takiego, które właśnie 07:54.900 --> 07:57.600 wchodzi w kolizję z drzewami. Wcześniej, gdy te opłaty 07:57.600 --> 08:01.200 były dużo wyższe, projektanci często w ten sposób projektowali 08:01.200 --> 08:04.600 budynki, żeby zachować dużo drzew. Żeby nie płacić wysokich 08:04.600 --> 08:09.000 opłat, które były tego koniecznością. Teraz, gdy 08:09.000 --> 08:12.400 jest to niższa opłata, często te projekty są gorszej jakości, 08:12.400 --> 08:15.500 w sensie takim, że jest więcej kolizji z drzewami. I więcej 08:15.500 --> 08:20.200 wniosków, co za tym idzie za wycinkę. Jest oczywiście trzeci 08:20.200 --> 08:23.800 także skutek, czyli mniej pieniędzy na cele środowiskowe, 08:24.100 --> 08:27.300 takie jakie wskazywałem. Jeżeli mniej opłat pobieramy, 08:27.300 --> 08:30.100 bo zostały one drastycznie zmniejszone, to mniej tych 08:30.200 --> 08:33.500 znaczonych środków trafia do budżetu miasta. I mniej możemy 08:33.500 --> 08:35.700 wydawać na cele środowiskowe takie, jak powiedziałem, 08:35.700 --> 08:39.100 jak nowe nasadzenia, jak kwestia chociażby ekopatrolu 08:39.100 --> 08:42.900 czy innych naszych polityk środowiskowych. Poproszę 08:42.900 --> 08:48.100 o kolejny slajd. No i diagnoza ostatnich dziesięciu lat. 08:48.500 --> 08:52.400 Bardzo często Państwo, czy Państwo radni przedstawiają 08:52.500 --> 08:56.800 statystykę, gołą cyfrę, na zasadzie w ostatnim okresie w mieście 08:56.800 --> 09:01.000 Gdańsku wycięto tyle i tyle drzew, kropka. Bez żadnej analizy, 09:01.200 --> 09:05.500 co za tym stoi i jak wygląda sytuacja szczegółowa. Więc chciałem 09:05.500 --> 09:08.600 Państwu dzisiaj pokazać, jak wygląda sytuacja szczegółowa 09:08.800 --> 09:11.700 z tych danych, które posiadamy. Ponieważ posiadamy szczegółowe 09:11.700 --> 09:15.300 dane za ostatnie pięć lat. Więc wiemy, na przykład, ten najwyższy 09:15.300 --> 09:18.500 słupek rok 2012 gdy powstawała Pomorska 09:18.500 --> 09:21.900 Kolej Metropolitalna. Jak widzicie, znacząca część tego 09:22.400 --> 09:25.600 słupka, to są właśnie wycinki związane z powstaniem tego 09:25.900 --> 09:31.000 projektu. I szanowni Państwo, chcę powiedzieć, że taka 09:31.000 --> 09:36.100 średnia, powiedzmy, wniosków, które poza tematami związanymi 09:36.100 --> 09:38.800 z kolejami czy z inwestycjami, to jest na poziomie około 09:39.000 --> 09:43.800 3-4 tysięcy drzew w ciągu roku. I to dotyczy 09:43.800 --> 09:47.200 nie tylko drzew pod inwestycje różnego rodzaju deweloperskie 09:47.200 --> 09:50.800 czy budowlane. To są też wszystkie decyzje związane chociażby 09:51.000 --> 09:57.000 z drzewami, które są suche, które zagrażają bezpieczeństwu. 09:57.200 --> 10:01.200 które już się zawaliły. To wszystko także jest kwestią 10:01.800 --> 10:05.400 tych decyzji. Ale co jest istotne w tym całym problemie? 10:05.600 --> 10:09.900 Istotne jest zawsze to, żeby liczba usuniętych drzew zawsze 10:09.900 --> 10:13.900 była dużo niższa od liczby drzew, które zostaną w zamian 10:13.900 --> 10:17.900 za te wycięte nasadzone. I to jest istotą naszego dzisiejszego 10:17.900 --> 10:21.300 spotkania. I dlaczego tutaj jesteśmy pewnego rodzaju 10:21.500 --> 10:24.400 zakładnikiem? Poproszę o kolejny 10:24.400 --> 10:31.000 slajd. Przybliżmy rok ubiegły, rok 2020. 10:31.000 --> 10:35.400 Państwo podawali często dane, także 10:35.400 --> 10:39.000 przy raporcie o stanie miasta, że w Gdańsku wycięto za zgodą 10:39.000 --> 10:42.300 prezydenta miasta Gdańska ponad 7600 10:42.300 --> 10:45.100 drzew. I szanowni Państwo - ponad połowa, 53 10:45.100 --> 10:49.600 procent z nich to były decyzje związane z koleją, z inwestycjami 10:49.600 --> 10:52.500 na kolei i z bezpieczeństwem na kolei. Kolejne 20 10:52.600 --> 10:56.900 procent to były kwestie związane ze sportem, naszym gdańskim, 10:57.200 --> 11:00.100 a tylko 27 procent tych wniosków to były 11:00.100 --> 11:03.400 decyzje związane z inwestycjami deweloperskimi, z tym 11:03.400 --> 11:06.700 że się jakieś drzewo zawaliło, jakieś drzewo wyschło czy 11:06.700 --> 11:11.300 zagraża bezpieczeństwu. Ale jaka jest kompensacja przyrodnicza? 11:11.400 --> 11:14.800 Ile drzew nasadzono w związku z tym? Z tych 27 11:15.000 --> 11:19.000 procent, które były, odpowiada za 99 11:19.100 --> 11:23.800 procent nasadzeń w naszym mieście. Kolej, w wyniku wyjątku 11:23.800 --> 11:27.000 ustawowego, pomimo tego że wycięła w naszym mieście 53 11:27.000 --> 11:31.400 procent drzew nie ma obowiązku, ani zapłacenia nam 11:31.400 --> 11:37.400 opłaty, ani nowych nasadzeń. To samo Port. Port głównie to 11:37.400 --> 11:42.100 są opłaty za wycinki drzew, tylko 1 procent to są nasadzenia. 11:42.300 --> 11:48.200 I to jest również powód ustawowy, prawny, dlaczego tak mało 11:48.300 --> 11:52.400 drzew w porównaniu do liczby wycinek się w naszym 11:52.400 --> 11:56.500 mieście dzieje. Specyficzna sytuacja związana z koleją 11:56.600 --> 12:03.000 i portem. Proszę o kolejny slajd. Chcemy w ramach prawa, 12:03.200 --> 12:06.000 zamiast możliwości, które nam prawo daje, wprowadzić nową 12:06.000 --> 12:11.400 politykę, żeby nasadzeń było więcej, wycinek było mniej. 12:11.400 --> 12:14.700 W jaki sposób chcemy to zrobić? Jakie mamy cele? Przede 12:14.700 --> 12:18.400 wszystkim chcemy, żeby zasady były jednolite i jasne dla 12:18.400 --> 12:23.600 wszystkich dotyczące zieleni przy inwestycjach. Żeby 12:24.100 --> 12:29.600 nasadzać takie drzewa, aby zachowana była jak największa 12:29.700 --> 12:33.200 bioróżnorodność w naszym mieście. Żeby, 12:33.200 --> 12:36.600 oczywiście, wszyscy mieli jasne zasady dotyczące 12:36.600 --> 12:41.000 nasadzeń zastępczych. Żebyśmy tworzyli kompleksową 12:41.000 --> 12:44.100 i przejrzystą dokumentację przyrodniczą. To często jest 12:44.100 --> 12:48.500 też zarzut, że różnego rodzaju decyzje idą bez kompleksowej 12:48.500 --> 12:52.300 przejrzystej dokumentacji przyrodniczej. To zgodnie 12:52.300 --> 12:57.300 z nowym prawem będzie wymóg. Również kwestia związana z 12:57.300 --> 13:00.900 zachowaniem tych nowych nasadzeń w dobrym stanie. 13:00.900 --> 13:04.400 I kwestia związana z jak najmniej inwazyjnymi zabiegami 13:04.500 --> 13:07.600 pielęgnacyjnymi dotyczącego istniejącego drzewostanu. 13:07.700 --> 13:11.100 W skrócie, szanowni Państwo, naszym celem jest to, żeby 13:11.200 --> 13:15.600 mniej drzew wycinać, więcej drzew sadzić. Poproszę o kolejny 13:15.600 --> 13:20.500 slajd, dotyczący już szczegółów tej polityki. Zgodnie z nowym 13:20.600 --> 13:23.900 prawem wymagana będzie dokumentacja przyrodnicza przy 13:23.900 --> 13:28.800 wnioskach. Operat dendrologiczny dotyczący okazów cennych 13:28.800 --> 13:31.500 przyrodniczo, wytycznych dotyczących zabezpieczenia 13:31.600 --> 13:35.700 zieleni oraz inwentaryzacja przyrodnicza dla gatunków 13:36.800 --> 13:41.300 chronionych. To będzie wymóg zapisany w prawie przy każdym 13:41.500 --> 13:46.400 wniosku. Poproszę kolejny slajd. Jeżeli, chodzi o nasadzenia 13:46.400 --> 13:51.000 zastępcze. Jeżeli chodzi o drzewa, oczywiście, do kryteriów, 13:51.000 --> 13:53.900 które w tej chwili już mamy, czyli kryteriów ustawowych 13:54.100 --> 13:56.600 dotyczących obwodów drzew, planów zagospodarowania 13:56.600 --> 14:01.500 przestrzennego dodamy kolejne kryteria. Jak szczegółowo 14:01.700 --> 14:06.200 to zapiszemy, to proszę już o konkretne przykłady w następnym 14:06.200 --> 14:11.200 slajdzie. Szanowni Państwo, w zależności od obwodu drzewa 14:11.500 --> 14:15.600 będziemy stosować taką kompensację przyrodniczą. To 14:15.600 --> 14:20.600 znaczy dla drzewa o obwodzie od jednego do pięćdziesięciu 14:20.600 --> 14:26.200 centymetrów są dwie grupy. Oczywiście, są także ustalone 14:26.200 --> 14:32.200 ustawowo. To nie jest nasz wymysł. I tu macie Państwo właśnie 14:32.400 --> 14:35.400 sposób, ile nasadzeń będzie za wycięcie danego drzewa, 14:35.400 --> 14:37.800 jeżeli chodzi o jego obwód. To znaczy jeżeli ktoś będzie 14:37.800 --> 14:41.100 chciał wyciąć drzewo o obwodzie około dwóch metrów, to 14:41.100 --> 14:44.200 na to miejsce z tej pierwszej grupy będzie musiał nasadzić 14:44.200 --> 14:49.200 minimum sześć nowych drzew. W przypadku drugiej grupy 14:49.200 --> 14:55.200 od osiemdziesięciu centymetrów do już końca tej tabeli, 14:55.200 --> 14:59.200 jak widzicie Państwo są opłaty. Dlaczego są opłaty? O tym 14:59.300 --> 15:04.500 powiem w dalszej części tej konferencji. Proszę o kolejny 15:04.600 --> 15:10.400 slajd. Jest możliwość, oczywiście, do tej ogólnej zasady, 15:10.500 --> 15:14.400 którą przed chwilą Państwo zobaczyli, wyjątków. Pierwszy 15:14.400 --> 15:17.200 wyjątek to jest zwiększenie liczby nasadzeń. To znaczy, 15:17.400 --> 15:21.900 jeżeli drzewo będzie na tak zwanym ogólnomiejskim systemie 15:21.900 --> 15:24.400 terenów aktywnych biologicznie, czyli popularnie zwanym 15:24.400 --> 15:28.600 OSTABEM - tych drzew, będziemy prosili o to, żeby 15:28.900 --> 15:31.600 zasadzić jeszcze dwukrotnie więcej. Czyli, jeżeli tam 15:31.600 --> 15:35.500 była sytuacja taka, że mamy sześć drzew za jedno o obwodzie 15:35.500 --> 15:39.100 dwumetrowym, to jeżeli to drzewo rośnie na terenie OSTAB, 15:39.300 --> 15:43.400 to będzie wymagane dwanaście drzew. Zdarzają się także 15:43.400 --> 15:46.000 zapisy w planie, które bardziej chronią drzewa, które 15:46.100 --> 15:49.200 ustalają konkretne wymogi dotyczące wycinek. Jeżeli 15:49.200 --> 15:53.600 takie szczegółowe zapisy w planie są, to również będziemy 15:53.600 --> 15:56.900 wnioskować według tych szczegółowych zapisów planu. Oczywiście, 15:57.200 --> 15:59.900 zdarzą się wyjątki, gdzie tych nasadzeń będzie mniej. 16:00.100 --> 16:03.700 Takie, jak zły stan techniczny drzewa zamierające lub 16:03.700 --> 16:07.900 martwe, kwestia bezpieczeństwa, kwestia rodzinnych ogrodów 16:07.900 --> 16:12.700 działkowych, terenów przemysłowych, czy usunięcia kolizji 16:12.700 --> 16:16.200 lotniczych. To często są również wyjątki związane właśnie 16:16.300 --> 16:20.300 z ustawą o ochronie przyrody. Proszę o kolejny slajd. 16:23.900 --> 16:28.200 Jakie będą istotne parametry tych nowych nasadzeń? Preferujemy 16:28.300 --> 16:33.900 gatunki rodzime. I wykluczamy właśnie gatunki obce inwazyjne. 16:34.100 --> 16:36.600 Po to, żeby zachować bioróżnorodność na terenie naszego 16:36.600 --> 16:41.100 miasta. Ograniczymy możliwość nasadzeń form ozdobnych 16:41.500 --> 16:46.800 tylko do naprawdę bardzo wyjątkowych sytuacji. No i preferujemy, 16:46.800 --> 16:51.300 żeby te drzewa, które będziemy nasadzać w ramach nasadzeń 16:51.500 --> 16:55.400 zastępczych miały minimum obwód od szesnastu do dwudziestu 16:55.600 --> 16:58.600 centymetrów Jest to związane właśnie z dostępnością w 16:58.600 --> 17:02.800 szkółkach oraz tym, żeby te drzewa po prostu na naszym terenie 17:03.000 --> 17:07.500 przeżywały, jak najdłużej w dobrym stanie zdrowotnym. 17:08.400 --> 17:13.500 Kwestia krzewów. Też prosta zasada, to znaczy za jeden metr 17:13.600 --> 17:16.700 kwadratowy usuniętych krzewów będziemy żądać minimum 17:17.000 --> 17:20.900 dwa metry kwadratowe nasadzonych krzewów. I tak, jak w przypadku 17:20.900 --> 17:24.300 drzew również są odstępstwa dotyczące zwiększenia 17:24.300 --> 17:27.700 tej powierzchni. Takie, jak OSTAB czy plan zagospodarowania, 17:27.700 --> 17:30.400 gdzie będzie to dwukrotnie więcej, czyli cztery metry 17:30.400 --> 17:33.900 kwadratowe za każdy metr kwadratowy. No i kwestia związana 17:33.900 --> 17:36.500 oczywiście ze złym stanem technicznym zamierające lub 17:36.500 --> 17:41.300 martwe, tereny przemysłowe - to również będą obniżenia 17:41.700 --> 17:45.900 tych wartości. Kolejny slajd jest również bardzo istotny. 17:45.900 --> 17:50.300 To znaczy lokalizacja tych nasadzeń. Mianowicie, zgodnie 17:50.300 --> 17:54.500 z tym przyjętym, proponowanym przez nas, prawem przede wszystkim 17:54.500 --> 17:58.400 nasadzenia zastępcze muszą zostać wykonane na działce, 17:58.400 --> 18:01.500 z którego drzewa wcześniej zostały wycięte. Czyli w tym 18:01.500 --> 18:04.700 samym miejscu. Jeżeli nie będzie to fizycznie możliwe, 18:05.100 --> 18:10.000 to będziemy żądać tego, żeby drzewa zostały zasadzone 18:10.100 --> 18:13.700 na terenie danej inwestycji. Jeżeli to również fizycznie 18:13.700 --> 18:18.100 nie będzie wykonalne, to dopiero wtedy będą to zasadzone 18:18.100 --> 18:21.700 drzewa na terenach gminnych w uzgodnieniu z Gdańskim Zarządem 18:21.700 --> 18:25.800 Dróg i Zieleni. To będzie zasada po to, że 18:25.800 --> 18:30.400 jeżeli musimy wycinać drzewa, to, żeby w tym miejscu, w podobnej 18:30.500 --> 18:35.600 lokalizacji te drzewa odtworzyć. Proszę o kolejny slajd. 18:38.100 --> 18:41.600 Chciałbym zaprezentować Państwu, jak będzie ta nasza 18:41.600 --> 18:44.000 nowa uchwała działać na konkretnym przykładzie. Bo w tej 18:44.000 --> 18:47.700 chwili podałem oczywiście zapisy szczegółowe, zapisy 18:47.700 --> 18:50.300 nowego prawa. No, ale oczywiście na konkretnym przykładzie 18:50.300 --> 18:54.100 myślę, że będzie łatwiej zrozumieć, co się zmieni po wprowadzeniu 18:54.100 --> 18:58.100 tego nowego prawa. Przykład wzięty z życia. To jest prawdziwa 18:58.100 --> 19:02.500 decyzja, którą wnioskodawca do nas złożył do sprawdzenia 19:02.500 --> 19:07.500 również urzędzie naszym, miejskim Gdańsku. Wnioskodawca 19:07.500 --> 19:11.000 chciałby w ramach inwestycji usunąć trzynaście drzew 19:11.000 --> 19:16.900 z terenu nieruchomości na terenie osiedla Maćki. Z dwóch 19:16.900 --> 19:20.000 działek, z tym, że jedna z tych działek, to jest teren właśnie 19:20.000 --> 19:23.100 większej ochrony, czyli OSTAB. I teraz przedstawię Państwu 19:23.200 --> 19:26.000 dwa scenariusze, jak to było do tej pory i jak się sytuacja 19:26.100 --> 19:30.800 zmieni po tym. Tu jest konkretnie opisane, jakie są to drzewa, 19:31.300 --> 19:35.300 jakie one mają obwody. Jest również w przypadku dwóch pierwszych, 19:35.300 --> 19:39.100 jaka została naliczona opłata, bo tak też prawo stanowi. 19:39.400 --> 19:44.100 Jak widzicie, do tej pory przy tego typu decyzji 19:44.300 --> 19:48.200 nasadzaliśmy dwadzieścia sześć drzew za trzynaście 19:48.300 --> 19:51.100 wyciętych. Również pobieraliśmy opłatę w wysokości niemal 19:51.100 --> 19:54.200 7,5 tysiąca złotych. Jak to będzie po wprowadzeniu 19:54.200 --> 19:58.800 nowego prawa? Będziemy naliczać opłatę tylko za to pierwsze 19:58.800 --> 20:02.400 drzewo w kwocie prawie 3,5 tysiąca złotych, natomiast 20:02.400 --> 20:06.500 w związku z tymi ustaleniami, które są tymi liczbami 20:06.500 --> 20:10.200 dotyczące obwodów drzew. Jak widzicie Państwo, drzew będzie 20:10.400 --> 20:13.900 trzykrotnie więcej. I podsumowanie tej całej operacji. 20:14.700 --> 20:17.500 To, na czym nam zależy najbardziej w tym konkretnym przykładzie 20:17.700 --> 20:21.100 ten scenariusz zostanie spełniony. To znaczy będzie trzykrotnie 20:21.100 --> 20:24.400 więcej nasadzeń. Zostanie nasadzonych 76 20:24.400 --> 20:29.000 drzew za 13 usuniętych w tej szczegółowej 20:29.700 --> 20:35.000 decyzji. I szanowni Państwo, zapytacie - no dobrze panie 20:35.100 --> 20:40.700 Borawski, a dlaczego w takim razie nie zrobimy tych liczb 20:40.700 --> 20:44.100 jeszcze wyżej? No bo przecież, po co sadzić sześć drzew 20:44.100 --> 20:46.200 zamiast jednego? Jak można było na przykład 15 20:46.200 --> 20:49.600 albo 20? Wszystkim nam zależy, żeby tych drzew 20:49.600 --> 20:53.600 było więcej. Albo dlaczego Pan chce pobierać opłaty zamiast 20:53.800 --> 20:58.300 robić nasadzenia następcze? I tutaj wracamy do kwestii 20:58.400 --> 21:02.100 lex Szyszko. Ale już nie w temacie opłaty za wycinkę. Tylko 21:02.100 --> 21:07.000 w temacie opłaty za nielegalną wycinkę. Opłaty zostały 21:07.200 --> 21:10.500 zmniejszone jeszcze bardziej radykalnie. Jak widzicie, 21:10.900 --> 21:15.900 do tej pory też typowa decyzja 20 drzew o różnych 21:15.900 --> 21:19.400 obwodach. Do tej pory mieliśmy sytuację, że było nasadzeń 21:19.400 --> 21:24.900 osiem drzew. Wybraliśmy 12 tysięcy złotych za opłaty środowiskowe. 21:25.200 --> 21:29.000 Koszt wykonania tej decyzji dla inwestora to było 28 186 21:29.000 --> 21:32.300 złotych. Jeżeli 21:32.300 --> 21:36.100 inwestor nie przyszedłby do nas, po prostu wszedł, zamówiłby 21:36.100 --> 21:40.000 firm, która wycięłaby te drzewa, nie zgłosiłby tego 21:40.000 --> 21:43.700 nigdzie, to kara finansowa, jaka za to go czeka to 24 372 złote. 21:43.700 --> 21:47.800 Po wprowadzeniu 21:47.800 --> 21:51.600 uchwały adekwatnie drzew będzie więcej. Oczywiście, 21:51.700 --> 21:55.600 zwiększy się łączny koszt wykonania tej decyzji do 88 21:55.600 --> 21:58.900 tysięcy złotych. Więc moglibyśmy wyobrazić sobie sytuację, 21:59.500 --> 22:02.300 żebyśmy zażądali, żeby tych drzewo było jeszcze trzykrotnie 22:02.300 --> 22:05.100 więcej, tak jak Państwu powiedziałem. Czyli nie czterdzieści 22:05.100 --> 22:08.100 a sto dwadzieścia. I zrezygnujemy z jakichkolwiek opłat 22:08.100 --> 22:12.200 za tym idących. Wtedy wykonanie tego typu naszej decyzji 22:12.200 --> 22:15.400 administracyjnej kosztować będzie 240 22:15.500 --> 22:18.900 tysięcy złotych, a kara za jej niewykonanie będzie tylko 22:18.900 --> 22:23.500 dziesięć procent tej sumy. Takie są kary ustanowione przez ustawodawcę 22:23.500 --> 22:27.200 i na to my, jako samorząd nie mamy żadnego wpływu. Bardziej 22:27.200 --> 22:30.300 każdego roku, jak gdyby ta dysproporcja się zmniejsza, 22:30.300 --> 22:34.100 bo ceny sadzonek się zwiększają, ceny robocizny się zwiększają, 22:34.200 --> 22:37.900 a te kary cały czas stoją w miejscu. Nie chcemy zatem tworzyć 22:37.900 --> 22:41.500 martwego prawa. Rozważamy, że te wskaźniki mogłyby być 22:41.500 --> 22:46.300 większe. Ale to wymaga zmiany ustawy i o to również apelujemy. 22:46.300 --> 22:50.600 Jeżeli będzie można te kary naliczać większej wysokości, 22:50.800 --> 22:54.200 albo będzie większa swoboda samorządu w tej decyzji, 22:54.400 --> 22:57.600 to również zdecydujemy się na to, żeby te wskaźniki dotyczące 22:57.600 --> 23:01.400 nasadzeń zastępczych były wyższe. Na chwilę obecną wyprodukowalibyśmy 23:01.400 --> 23:04.900 mniejsze prawo. Naszym zdaniem, ten środkowy słupek 23:05.000 --> 23:08.100 to jest właśnie próg bólu dla inwestorów, którzy dzisiaj 23:08.100 --> 23:13.900 składają wnioski o wycinki. Szanowni Państwo, jakie 23:13.900 --> 23:17.400 są zatem szanse i zagrożenia wprowadzonej nowej polityki? 23:17.700 --> 23:21.000 Szansę to zwiększenie powierzchni zieleni, poprawa jakości 23:21.000 --> 23:25.000 tych nasadzeń i dopasowanie nasadzeń do zmian klimatu. 23:25.200 --> 23:28.700 Jakie są zagrożenia? Właśnie, większa liczba postępowań 23:28.700 --> 23:31.000 dotyczących usunięcia drzew bez zezwolenia. Czyli po 23:31.000 --> 23:34.300 prostu ktoś przyjdzie, wytnie bez żadnej zgody. Będziemy 23:34.300 --> 23:36.700 musieli w postępowaniu administracyjnym naliczyć karę, 23:36.900 --> 23:39.500 ale ta kara będzie śmiesznie niska w stosunku do szkody, 23:39.500 --> 23:43.000 jaką zrobi na środowisku. Brak możliwości zrównoważenia 23:43.200 --> 23:46.700 wycinek na terenach kolejowych - nie mamy takiej możliwości, 23:46.900 --> 23:49.900 żeby tego typu prawo wprowadzić. No i zmniejszenie wpływów 23:49.900 --> 23:53.000 do budżetu miasta z tytułu opłat środowiskowych, czyli 23:53.000 --> 23:56.200 właśnie na tę politykę środowiskową. Bo tak, jak powiedziałem, 23:56.400 --> 24:01.400 są to środki znaczone. Dwa kolejne slajdy. To już proszę 24:01.400 --> 24:05.000 Państwa radnych, bo one będą również dotyczyć istotnych 24:05.000 --> 24:09.400 kwestii dotyczących naszej uchwały. Bardzo proszę. I 24:09.400 --> 24:11.200 radna Beata Dunajewska, zapraszamy. 24:17.100 --> 24:20.300 Szanowni Państwo, ja króciutko chciałabym przypomnieć 24:20.300 --> 24:24.600 kwestię inwestycji na Stogach. Zielona Fala donosiła, 24:24.600 --> 24:27.900 że zostanie wyciętych 20 tysięcy drzew. 24:29.100 --> 24:32.000 Ta informacja rzeczywiście zbulwersowała opinię 24:32.000 --> 24:37.700 publiczną, ale też nas radnych. Bo ta liczba była rzeczywiście 24:37.800 --> 24:42.500 druzgocąca. Po wnikliwej analizie okazało się, że prezydent 24:42.500 --> 24:46.500 miasta wydał zgodę na wycinkę 247 24:46.500 --> 24:52.900 drzew. A obecnie są procedowane wnioski na około 24:52.900 --> 24:57.900 1200 drzew. I tyle, jeżeli chodzi o tereny należące 24:58.600 --> 25:04.600 do Skarbu Państwa. Natomiast, reszta terenów należy do 25:04.900 --> 25:08.600 Lasów Państwowych. I tutaj, jak już wspomniał pan prezydent 25:08.600 --> 25:12.600 mamy niewielki wpływ na to, ile tych drzew zostanie wyciętych 25:12.600 --> 25:18.500 i ile zgód otrzyma inwestor. Natomiast istotne jest 25:18.600 --> 25:23.100 również to, że nie mamy zielonego pojęcia o tym, gdzie pieniądze, 25:23.100 --> 25:28.200 które inwestor zapłaci w zamian za wycinkę drzew, tak 25:28.200 --> 25:30.900 naprawdę, gdzie te pieniądze się znajdą? Ponieważ one 25:30.900 --> 25:36.100 trafiają do takiego dużego worka, którym dysponuje dyrekcja 25:36.100 --> 25:39.500 Lasów Państwowych. I tutaj nie ma mowy o żadnych nasadzeniach 25:39.500 --> 25:44.500 zastępczych. Nie ma mowy o tym, że pieniądze z tych wycinek 25:44.500 --> 25:49.000 na pewno trafią do Gdańska, do gminy miasta Gdańsk. Tak, 25:49.100 --> 25:53.700 jak to jest w przypadku tych zgód procedowanych przez prezydenta 25:53.700 --> 25:59.100 miasta Gdańska. O co apelujemy? Apelujemy przede wszystkim 25:59.100 --> 26:03.800 o przejrzystość wpływu tych pieniędzy i przejrzystość 26:03.800 --> 26:09.000 realizacji zgód na wycinkę na terenie Lasów Państwowych. 26:09.300 --> 26:13.700 Jeżeli, załóżmy wyciętych zostanie dwadzieścia 26:13.700 --> 26:17.000 drzew, to chcielibyśmy, żeby tych dwadzieścia drzew zostało 26:17.000 --> 26:20.900 zasadzonych w Gdańsku lub na terenie gminy miasta Gdańska, 26:21.400 --> 26:25.300 a nie na przykład w Toruniu. A w tej chwili, tak właśnie 26:25.300 --> 26:29.000 sytuacja może wyglądać. Ponieważ nieprzejrzystość 26:29.000 --> 26:33.100 wydawania tych środków i to, że nie wiemy, na jaki cel one 26:33.200 --> 26:36.500 są przeznaczane, powoduje, że możemy mieć taką wątpliwość, 26:36.500 --> 26:40.200 czy na przykład drzewa, które zostały wycięte w Gdańsku 26:40.200 --> 26:44.200 w zamian tzw. kompensacja nie nastąpi w innym mieście, 26:44.200 --> 26:47.700 w innej gminie. A tego jako radni miasta Gdańska, oczywiście, 26:47.700 --> 26:53.100 nie chcemy. I tutaj, ja jeszcze tylko wspomnę o całej sytuacji 26:53.100 --> 26:56.200 dotyczącej Lasów Państwowych, terenów Lasów Państwowych. 26:56.200 --> 27:02.100 Na tych terenach trwa rzeź drzew. I tutaj się nie boję, 27:02.100 --> 27:07.200 w ten sposób określić tę sytuację. Chcielibyśmy, 27:07.300 --> 27:11.400 żeby ktoś zastanowił się nad gospodarką leśną na terenie 27:11.900 --> 27:16.700 Lasów Państwowych. Chcielibyśmy, żeby ktoś uświadomił 27:16.700 --> 27:20.600 sobie to, że drzewo wycina się w parę minut, a rośnie wiele, 27:20.600 --> 27:25.400 wiele lat. To, co się dzieje w Trójmieście, to, co się dzieje 27:25.400 --> 27:30.500 w Gdańsku na terenach Lasów Państwowych, po prostu, woła 27:30.500 --> 27:34.700 o pomstę do nieba. Jeżeli pójdziemy chociażby do Parku 27:34.700 --> 27:38.300 Krajobrazowego, widzimy, co tam się dzieje. Tak naprawdę, 27:38.300 --> 27:41.200 połowa drzew zniknęła już dzisiaj. Nie wiadomo, co będzie 27:41.200 --> 27:45.700 się działo dalej. Nasz apel apel radnych miasta Gdańska 27:45.700 --> 27:51.100 jest taki, żeby powstrzymać tę bardzo niekorzystną dla 27:51.100 --> 27:55.700 środowiska tendencję. I my nie wiemy tak naprawdę, co się 27:55.800 --> 27:58.500 wydarzy jutro, co się wydarzy za tydzień. Chcielibyśmy 27:58.500 --> 28:01.500 jednak zachować jak najwięcej drzew. Nie przemawia do 28:01.500 --> 28:05.100 nas to, że jest to wycinka pielęgnacyjna. Naszym zdaniem, 28:05.100 --> 28:09.100 chodzi tutaj po prostu o zbicie kapitału. O to, żeby 28:09.100 --> 28:12.500 drewno, które się uzyskuje z tych drzew 28:12.500 --> 28:18.300 zostało sprzedane. I żeby trafiło do ogólnej kasy dyrekcji 28:18.500 --> 28:23.900 Lasów Państwowych. Dziękuję bardzo. Prosimy o zabranie 28:23.900 --> 28:30.600 głosu pana radnego Cezarego Śpiewaka-Dowbora. Szanowni 28:30.600 --> 28:35.100 Państwo, przede wszystkim bardzo dziękuję zespołowi, 28:35.100 --> 28:38.700 który pracował nad tymi szczegółowymi rozwiązaniami, 28:38.700 --> 28:41.700 regulującymi bardzo rygorystycznie, jak widzieliśmy 28:42.000 --> 28:46.300 na tych dzisiejszych slajdach, kwestie. właszcza nasadzeń 28:46.400 --> 28:48.400 zastępczych, na czym nam wszystkim najbardziej zależy. 28:49.200 --> 28:54.100 Raz, że kwestia liczby tych drzew, a dwa, że kwestia ich umiejscowienia. 28:54.100 --> 28:56.500 To niezwykle ważne, żeby te drzewa były odtwarzane, przede 28:56.500 --> 29:01.300 wszystkim tam, gdzie jest teren inwestycyjny i gdzie 29:02.100 --> 29:05.600 jest potrzeba zastąpienia tych dawnych drzew nowymi drzewami. 29:05.600 --> 29:09.900 Natomiast, żeby te rozwiązania były skuteczne, to niezwykle 29:09.900 --> 29:12.700 ważne jest - a to już jest decyzja nie Rady Miasta Gdańska, 29:12.700 --> 29:15.000 nie prezydenta miasta Gdańska - tylko decyzja na poziomie 29:15.300 --> 29:18.700 ustawowym, nad którym powinno się pochylić ministerstwo 29:18.700 --> 29:21.500 klimatu i środowiska. I przede wszystkim parlamentarzyści 29:21.500 --> 29:27.300 dzisiejszej większości sejmowej nad podwyższeniem opłat, 29:27.300 --> 29:30.400 nad zwaloryzowaniem opłat. Opłaty, w naszym przekonaniu, 29:30.400 --> 29:33.300 powinny mieć charakter odstraszający. Znaczy każdy, 29:33.400 --> 29:39.300 kto ma jakieś inwestycje, każdy, kto też w ten sposób 29:39.300 --> 29:42.200 rozwija miasto często. Jest to taki rozwój, który jest 29:42.300 --> 29:45.100 przez nas pożądany, rozwój miasta do wewnątrz, ale 29:45.600 --> 29:49.700 powinien trzy razy się zastanowić, czy dane drzewo musi 29:49.800 --> 29:54.700 być wycięte, czy nie. I jeśli te stawki byłyby odpowiednio 29:54.700 --> 29:57.800 wyższe, byłyby chociażby przykładowo tak, jak sprzed czasów 29:57.800 --> 30:00.300 tzw. lex Szyszko, sprzed 2017 roku, 30:00.300 --> 30:03.500 a jeszcze najlepiej zwaloryzowane - o, co apelujemy. 30:03.500 --> 30:07.700 Żeby te stawki zostały zwaloryzowane do takiego realnego 30:07.700 --> 30:10.000 dzisiaj poziomu. Bo oczywiście siła nabywcza pieniądza 30:10.000 --> 30:15.700 się w czasie zmienia. I każdy powinien się z inwestorów zastanowić 30:15.700 --> 30:18.700 wówczas, czy najzwyczajniej w świecie opłaca mu się tworzenie 30:18.800 --> 30:23.000 takiej inwestycji, w takim konkretnym kształcie. Natomiast, 30:23.100 --> 30:28.300 przy tak stosunkowo niskich opłatach karnych za wycinkę 30:28.300 --> 30:32.300 drzew, ta motywacja dla inwestorów jest, w naszym przekonaniu, 30:32.500 --> 30:35.800 zbyt mała. Jako radni Koalicji Obywatelskiej ufamy, że 30:35.800 --> 30:40.100 ten przygotowany projekt uchwały Rady Miasta Gdańska 30:40.700 --> 30:45.100 zdecydowanie poprawi sytuację w Gdańsku. Gdzie przymusi 30:45.100 --> 30:48.300 inwestorów do tego, żeby zastępowali wycinane drzewa 30:48.500 --> 30:52.100 na miejscu w zdecydowanie większej liczbie niż do tej pory. 30:52.100 --> 30:55.200 Ale, żeby to narzędzi było naprawdę skuteczne, potrzebne 30:55.200 --> 30:59.700 jest podwyższenie opłat, zwłaszcza tych za nielegalną 30:59.700 --> 31:02.900 wycinkę drzew. Ale w naszym przekonaniu, to podwyższenie 31:02.900 --> 31:08.900 opłat powinno się wiązać z oddaniem tej decyzji w ręce samorządów 31:08.900 --> 31:11.300 w dużych miastach. Jak chociażby, Gdańsk, Warszawa czy 31:11.300 --> 31:16.100 inne duże miasta. Każde drzewo w centrum jest, w naszej 31:16.100 --> 31:19.400 w naszym przekonaniu, jeszcze bardziej cenne niż w miejscach, 31:19.500 --> 31:23.300 które są mniej zurbanizowane. I to samorząd powinien decydować. 31:23.300 --> 31:25.900 Tak, jak dzisiaj chociażby decyduje o stawkach podatku 31:25.900 --> 31:29.600 od nieruchomości, kiedy mamy próg ustawowy maksymalne, 31:29.600 --> 31:34.100 a to w rękach samorządowców leży ustalenie tych stawek. 31:34.100 --> 31:37.600 My uważam, że w Gdańsku te stawki powinny być jak najwyższe, 31:37.600 --> 31:40.600 że ten próg ustawowy powinien zostać zdecydowanie podniesiony, 31:40.600 --> 31:44.400 zwaloryzowany. Powinno być odwrócone to działanie ustawy 31:44.400 --> 31:48.200 lex Szyszko. Natomiast ważne jest też, żeby oddać to narzędzie 31:48.400 --> 31:52.600 w ręce samorządów, również co do opłat karnych, jak tutaj 31:52.600 --> 31:59.100 przedstawiamy. Natomiast, oprócz stawek za wycinkę drzew, 31:59.200 --> 32:03.600 stawek tych karnych za nielegalną wycinkę, co gwarantowałoby 32:03.800 --> 32:08.000 w pełni wykonywanie prawa przez inwestorów, 32:08.000 --> 32:11.600 to jest też kwestia kompensacji przyrodniczej przez kolej. 32:11.800 --> 32:15.100 O czym wiceprezydent Piotr Borawski mówił podczas 32:15.100 --> 32:19.200 swojego wystąpienia, czyli kolej wycina. Rozumiemy, 32:19.200 --> 32:22.600 że są potrzeby rozbudowy linii kolejowych, będzie się 32:22.700 --> 32:25.500 rozbudowywała zapewne linia kolejowa między Śródmieściem 32:25.500 --> 32:28.200 a dzielnicą Orunia - Święty Wojciech - Lipce na terenie Gdańska. 32:28.200 --> 32:31.700 Natomiast każde wycięte drzewo, również z terenów kolejowych, 32:31.700 --> 32:35.100 powinno być dokładnie tak samo zastępowane nowymi drzewami, 32:35.100 --> 32:38.200 jak w przypadku inwestycji. I te zasady powinny być tak samo 32:38.200 --> 32:42.200 rygorystyczne, a niestety ustawodawca, czyli dzisiejsza 32:42.200 --> 32:45.900 większość sejmowa Prawo i Sprawiedliwość nie wprowadziło 32:45.900 --> 32:48.000 takiego narzędzia. Zrobiło dokładnie odwrotnie, czyli 32:48.700 --> 32:52.900 pozwoliło kolejarzom na wycinanie drzew bez jakiejkolwiek 32:52.900 --> 32:56.500 kompensacji przyrodniczej. Te drzewa są wycinane bez 32:57.100 --> 33:01.800 nasadzeń zastępczych. Bez opłat z tego tytułu, co pozwalałoby 33:01.800 --> 33:04.600 na zastanowienie się, czy wycinka danego drzewa jest na 33:04.600 --> 33:09.300 pewno potrzebna, czy dane drzewo zagraża w jakiś sposób, 33:09.400 --> 33:12.000 czy też nie, czy te wycinki nie są na wyrost. I uważamy, że 33:12.000 --> 33:15.800 tutaj też powinno się zmienić prawo na poziomie ogólnopolskim. 33:15.800 --> 33:19.200 Natomiast, na poziomie naszym gdańskim, samorządowym ten 33:19.300 --> 33:22.100 projekt uchwały, który został przygotowany i który wpłynie 33:22.100 --> 33:25.600 na najbliższą sesję Rady Miasta Gdańska, jest naszym przekonaniu 33:25.600 --> 33:29.100 maksimum, co jesteśmy w stanie zrobić. Żeby doprowadzić 33:29.100 --> 33:32.400 finalnie do zwiększenia liczby zieleni w 33:32.400 --> 33:37.000 Gdańsku. Dziękujemy. I prosimy o kilka słów podsumowania 33:37.000 --> 33:40.300 pana wiceprezydenta Piotra Borawskiego. Dziękuję bardzo 33:40.300 --> 33:44.500 Państwu radnym. Tak, jak państwo widzieliście, wprowadzamy 33:44.500 --> 33:48.700 nowe obostrzenia związane z uchwałą Rady Miasta, związane 33:48.700 --> 33:52.400 z zarządzeniem prezydenta, które po uchwale nastąpi, 33:54.100 --> 33:58.000 które mają skutkować tym, że w tym wycinku, który dotyczy 33:58.100 --> 34:00.800 decyzji wydawanych przez prezydenta miasta Gdańska, 34:01.100 --> 34:04.200 gdzie nie ma wyłączeń takich, jak właśnie kwestie kolejowe 34:04.200 --> 34:08.900 czy kwestie inwestycji, ta sytuacja radykalnie się 34:08.900 --> 34:12.900 poprawi. Bo zdajemy sobie sprawę z tego, że są miejsca w 34:12.900 --> 34:17.500 Gdańsku, gdzie będzie konieczność wycinki drzewa związanej 34:17.500 --> 34:22.100 z nową inwestycją, związaną ze stanem tego drzewa. Natomiast, 34:22.100 --> 34:25.900 najbardziej istotne w tym wszystkim jest to, żeby liczba 34:25.900 --> 34:28.800 drzew, które zostanie nasadzona w miejsce tego drzewa 34:28.800 --> 34:33.600 ściętego, była adekwatna i żeby przyrodniczo mogła skompensować 34:33.600 --> 34:37.900 tą szkodę dla środowiska. Dziękuję państwu. Jestem otwarty 34:37.900 --> 34:41.700 na wszelkie pytania. Jeżeli mają Państwo jakieś pytania, 34:41.700 --> 34:45.500 to to jest dobry moment. Pan redaktor Naskręt, bardzo prosimy. 34:47.100 --> 34:53.300 Pan przerzuca 34:53.300 --> 34:58.600 odpowiedzialność na pomorskiego konserwatora zabytków, 34:59.500 --> 35:03.500 a tymczasem to Państwo są inicjatorami tych inwestycji. 35:03.500 --> 35:08.300 Teraz pytanie o możliwość wycofania 35:08.300 --> 35:12.200 się z tych inwestycji. Czy bierzecie to pod uwagę? 35:12.700 --> 35:16.000 A druga kwestia. No tutaj poruszyliśmy głównie wycinki 35:16.100 --> 35:19.900 drzew, a tak naprawdę zieleń w mieście, to jest zakładanie 35:20.000 --> 35:25.700 parków, to są też zmiany w planach zagospodarowania 35:25.700 --> 35:29.500 przestrzennego. Czy bierzecie też pod uwagę? Jeśli tak, 35:29.500 --> 35:33.100 to w jakim zakresie? Dziękuję bardzo. Panie redaktorze, 35:33.100 --> 35:36.300 zacznę od drugiej części pana pytania, drugiego pytania. 35:36.900 --> 35:40.200 To, co dzisiaj pokazaliśmy na konferencji prasowej, to jest 35:40.200 --> 35:43.000 ściśle dotyczące tej procedury, którą Państwo często 35:43.000 --> 35:46.400 opisywali przez ostatnie miesiące. To znaczy wycinek 35:46.400 --> 35:50.900 i nasadzeń zastępczych. To jest też temat, który bezpośrednio mi 35:50.900 --> 35:54.900 podlega w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, w Wydziale 35:55.100 --> 35:58.400 Środowiska. I na tym temacie chciałem się dzisiaj skupić. 35:59.000 --> 36:04.400 Natomiast, nie uprzedzając specjalnie faktów, w ciągu najbliższych 36:04.500 --> 36:08.200 kilku tygodni pan prezydent Grzelak wraz z Gdańskim Zarządem 36:08.200 --> 36:11.600 Dróg i Zieleni będzie także przedstawiał sytuację, jak 36:11.600 --> 36:15.000 się zmieni, jeżeli chodzi o Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. I 36:15.000 --> 36:18.500 i w jaki sposób, chcemy także sami siebie zmotywować do tego, 36:18.500 --> 36:22.900 żeby pielęgnacja zieleni była jeszcze doskonalsza 36:22.900 --> 36:26.600 w naszym mieście i żeby zakładanych zieleńców, parków 36:26.700 --> 36:31.100 mikro parków było więcej na terenie naszego miasta. Co do 36:31.200 --> 36:34.300 pierwszego pytania, czyli pytania o Dolne Miasto. Tak, 36:34.300 --> 36:39.800 jak wskazałem. Są inwestycje takie, które w dialogu społecznym, 36:40.000 --> 36:44.900 w wyniku terenów, które inwestorzy kupili pod inwestycję. 36:44.900 --> 36:50.000 I stanowi to ich prawo do inwestycji, ponieważ takie 36:50.000 --> 36:53.300 były zapisy planu w momencie, kiedy kupowali tego typu 36:53.500 --> 36:57.400 działkę, gdzie wymaga to zbilansowania sytuacji. I tak 36:57.400 --> 37:00.800 jak powiedziałem - musimy wtedy badać wszelkie niuanse. 37:01.000 --> 37:05.000 Jeżeli jest konieczność wycięcia drzewa, to żeby skompensować 37:05.000 --> 37:08.800 tego typu wycinkę na innym terytorium, albo w pobliżu tego 37:08.900 --> 37:13.100 terytorium, żeby środowiskowo było to neutralne. Natomiast, 37:13.100 --> 37:16.500 co do tej konkretnej decyzji. Tak, decyzję wydaje wojewódzki 37:16.500 --> 37:19.600 konserwator zabytków. Natomiast pragnę zauważyć, że 37:19.600 --> 37:23.900 początkowo wizją wojewódzkiego konserwatora zabytków 37:24.000 --> 37:27.500 była wycinka wszystkich drzew w tamtym rejonie. Z uwagi 37:27.500 --> 37:31.000 na to, że konserwator oczekiwał odtworzenia historycznej 37:31.000 --> 37:34.100 pierzei tamtego miejsca. Jak państwo wiecie, z historycznych 37:34.100 --> 37:38.300 przedwojennych zdjęć, nie było tam żadnych drzew, a pierzeja 37:38.400 --> 37:43.400 sięgała, po prostu, chodnika. Nie było tam żadnego szpaleru 37:43.400 --> 37:46.900 drzew. W związku z dialogiem inwestora i konserwatora 37:46.900 --> 37:50.500 zabytków udało się odsunąć tę zabudowę, na wniosek właśnie 37:50.500 --> 37:54.100 inwestora po to, żeby ten najbardziej cenny szpaler wzdłuż 37:54.500 --> 37:59.100 ulicy Toruńskiej zachować. I te drzewa w ramach tego projektu 37:59.100 --> 38:04.900 zostaną zachowane. Prosimy o kolejne pytanie. Kazimierz 38:04.900 --> 38:08.300 Netka, pulsarowy.pl. Mam dwa pytania, panie prezydencie. Czy nowa polityka miasta 38:08.300 --> 38:10.600   38:10.600 --> 38:16.700 przewiduje ewidencję drzew i krzewów cennych 38:16.700 --> 38:20.100 przyrodniczo i ich ochronę? I drugie pytanie. Czy wiecie Państwo, 38:20.100 --> 38:23.500 ile drzew sadzą Lasy Państwowe na terenie Nadleśnictwa 38:23.500 --> 38:30.500 Gdańsk, a ile wycinają? Co, do tego 38:30.500 --> 38:34.300 drugiego pytania, to odsyłam do Regionalnej Dyrekcji 38:34.300 --> 38:37.800 Lasów Państwowych. Myślę, że tam czy urzędnicy, czy 38:37.800 --> 38:41.100 służby prasowe udzielą Państwu takiej informacji. Natomiast, 38:41.100 --> 38:44.200 skupiam się też na tym, o czym mówiła pani przewodnicząca 38:44.200 --> 38:48.200 Dunajewska. Zdajemy sobie sprawę, że chociażby pod takie 38:48.200 --> 38:51.200 inwestycje, jak opisywana przez Państwa szeroko fabryka 38:51.200 --> 38:55.100 Northvolt-u będą wycinki, chociażby na terenach portowych. 38:55.500 --> 38:59.800 I nawet Zielona Fala w swoim wpisie podnosiła, że rozumie, 38:59.800 --> 39:02.900 że ten teren jest cenny inwestycyjnie i przeznaczony w 39:02.900 --> 39:06.500 planach miasta pod inwestycje. Dla nas istotne jest to, 39:06.700 --> 39:10.400 żeby właśnie liczba drzew, które zostały wycięte, została 39:10.400 --> 39:14.500 skompensowana nowymi nasadzeniami. Ale też możliwie, 39:14.700 --> 39:17.100 albo na terenie naszego miasta, albo jak najbliżej tej 39:17.100 --> 39:21.100 inwestycji. W momencie, kiedy pobierane są opłaty, nie 39:21.100 --> 39:24.900 ma żadnych obowiązków prawnych na Regionalnej Dyrekcji 39:24.900 --> 39:28.600 Lasów Państwowych, żeby nasadzić na tym terenie nowe drzewa. 39:28.900 --> 39:32.000 No to nie wiadomo, gdzie te nowe drzewa powstają. Na pewno 39:32.100 --> 39:35.600 Lasy Państwowe nowe drzewa sadzą, to jest ewidentny 39:35.700 --> 39:38.800 przykład na pewno gospodarki leśnej. Natomiast, nam zależy 39:38.800 --> 39:41.800 na tym, żeby tych drzew było, jak najwięcej w mieście. Bo 39:41.800 --> 39:46.900 o to apelują do nas mieszkańcy. Co, do tej inwentaryzacji. 39:47.800 --> 39:51.300 Tak, jako miasto przygotowujemy się do dużego programu, 39:51.300 --> 39:55.000 właściwie on już trwa. On się nazywa GEO Gdańsk, dotyczący 39:55.100 --> 40:01.200 w ogóle kwestii różnego rodzaju całej 40:02.400 --> 40:06.000 geodezji naszego miasta, usytuowania działek i tak dalej. 40:06.200 --> 40:09.400 Natomiast, w ramach niego również chcielibyśmy zrobić 40:09.400 --> 40:14.800 inwentaryzację drzew. Tak, jak to niektóre miasta w Polsce 40:14.800 --> 40:17.800 zrobiły, jak na przykład Warszawa. Wymaga to oczywiście 40:18.300 --> 40:21.100 zakupu specjalistycznych programów i zdobycie na ten cel 40:21.100 --> 40:25.300 środków. Liczymy, że jeżeli jest to cel, który spełni, 40:25.300 --> 40:28.400 jak gdyby, dwie te nowe polityki Unii Europejskiej, czyli 40:28.400 --> 40:31.300 z jednej strony polityka środowiskowa, z drugiej strony 40:31.300 --> 40:34.300 polityka informatyzacji, digitalizacji, gdy 40:34.300 --> 40:37.200 połączymy w jeden projekt, to będzie duża szansa na to, 40:37.200 --> 40:40.400 żebyśmy dofinansowanie do tego projektu mogli zdobyć. 40:40.400 --> 40:43.700 I taki projekt zrealizować i żeby urzędnicy mieli dobre 40:43.700 --> 40:47.200 narzędzie do inwentaryzacji, do pielęgnacji tych drzew, 40:47.300 --> 40:50.700 a Państwo wszyscy mieli możliwość wglądu, jak ten drzewostan 40:50.700 --> 40:52.500 i jaki jest jego stan na terenie naszego miasta. 40:57.600 --> 41:03.200 Pytanie dziennikarza ciche i niezrozromiałe. 41:03.200 --> 41:06.400   41:06.400 --> 41:08.800   41:11.000 --> 41:13.700 Można się spodziewać tego, że jeżeli będzie to decyzja 41:13.700 --> 41:16.500 wydawana przez prezydenta Miasta Gdańska, a często nie 41:16.500 --> 41:19.000 jest to decyzja wydawana przez prezydenta, jak chociażby 41:19.000 --> 41:23.500 właśnie w tematach Dolnego Miasta, to rygory dotyczące nasadzeń 41:23.600 --> 41:26.800 zastępczych będą wyższe. To znaczy, jeżeli inwestor będzie 41:26.800 --> 41:29.700 chciał przyjść na terenie swojej inwestycji wyciąć drzewo, 41:30.100 --> 41:34.100 to będzie musiał tych drzew nasadzić więcej. Mam nadzieję, 41:34.100 --> 41:37.200 że spowoduje to sytuację, w której dwa razy przemyśli swoją 41:37.200 --> 41:41.600 decyzję. Być może będzie to także powodować to, że dzięki 41:41.800 --> 41:45.300 innemu usytuowaniu inwestycji a na to mamy wiele przykładów 41:45.300 --> 41:48.700 inwestycji, które powstały przed lex Szyszko, że drzewa 41:48.700 --> 41:51.900 zostały troszeczkę wpisane w tę inwestycję, w taki 41:52.000 --> 41:54.900 sposób architektonicznie zaprojektowane. I liczę na 41:54.900 --> 41:59.400 to, że również przez to, gdy, po prostu, koszty będą 41:59.500 --> 42:02.700 wyższe, no to dwa razy będziemy się zastanawiać nad tym, 42:02.700 --> 42:06.700 czy to konkretne drzewo jest w kolizji i czy warto je wyciąć. 42:06.700 --> 42:10.300 Taki jest cel naszej polityki - niej wycinać więcej, 42:10.300 --> 42:11.800 sadzić nasadzeń następczych. 42:11.800 --> 42:17.400 (Pytanie dziennikarza ciche i niezrozumiałe) 42:17.400 --> 42:22.200 Sprawa parkingu przy Podwalu Staromiejskim trochę 42:22.200 --> 42:26.900 jak w soczewce pokazuje straszne zawikłanie prawne, administracyjne. 42:26.900 --> 42:29.800 Myślę, że Państwu też ciężko jest troszeczkę zrozumieć 42:29.800 --> 42:31.900 z punktu widzenia administracyjnego, w jakiej jesteśmy 42:31.900 --> 42:35.800 sytuacji, gdzie wojewódzki konserwator wydał decyzję 42:36.100 --> 42:39.200 na wycinkę drzew, ale nie może ona być skonsumowana bez 42:39.200 --> 42:42.300 decyzji o pozwoleniu na budowę. Ponadto, podobną sytuację 42:42.300 --> 42:46.900 mieliśmy w marcu w otoczeniu parku Stephensów, co wywołało 42:46.900 --> 42:50.400 pewnego rodzaju skandal, gdzie z punktu widzenia administracyjnego 42:50.500 --> 42:53.800 urząd Miasta Gdańska musiał wydać decyzję o zezwoleniu 42:53.800 --> 42:57.600 na wycinki, ale z tytułu tego, że teren był procedowany 42:57.700 --> 43:01.200 do wpisu o ochronie zabytków, ta decyzja nie mogła być 43:01.200 --> 43:04.400 skonsumowana. Została skonsumowana, bo zostało złamane 43:04.400 --> 43:07.900 prawo. Mam nadzieję, że w tym wypadku konkretny inwestor, 43:08.000 --> 43:11.600 nie złamie prawa i nie wytnie, nie mając pozwolenia na 43:11.600 --> 43:14.500 budowę. Jestem przekonany, że są to poważni inwestorzy 43:14.500 --> 43:20.500 i w tym aspekcie prawa nie złamią. Natomiast, co do samej 43:20.600 --> 43:23.800 inwestycji, Szanowni Państwo, jest ona wynikiem podpisanej 43:23.800 --> 43:27.400 umowy, która była podpisana w zeszłej kadencji samorządu. 43:27.400 --> 43:33.900 I jest wynikiem procedury projektu publiczno- 43:33.900 --> 43:37.200 prywatnego, który był wynikiem prawa zamówień publicznych. 43:37.600 --> 43:41.500 Jeżeli Państwo pytacie, oczywiście, przez te kilka lat troszeczkę 43:41.500 --> 43:45.000 otoczenie się zmieniło. Zmieniło się przede wszystkim 43:45.000 --> 43:48.600 nastawienie ludzi do tego typu inwestycji, do wycinek 43:48.600 --> 43:51.600 drzew. Zmieniła się też sytuacja w naszym mieście, chociażby 43:51.600 --> 43:56.500 powstały nowe parkingi w otoczeniu. Więc, sytuacja jest 43:56.500 --> 43:59.800 skomplikowana. Natomiast, miasto wiąże w tej chwili z inwestorem 43:59.800 --> 44:05.500 umowa. Ja jestem zwolennikiem tego, żeby trójstronnie pomiędzy 44:05.700 --> 44:09.500 miastem, inwestorem, a konserwatorem zabytków doszło do 44:09.700 --> 44:14.900 rozmów, które by skutkowały tym, że zostanie, jak gdyby 44:14.900 --> 44:19.200 pominięta ta konkretna, kontrowersyjna lokalizacja. 44:19.200 --> 44:23.100 I będzie więcej miejsc parkingowych na Długich Ogrodach, 44:23.200 --> 44:26.100 gdzie takie możliwości są i ekonomicznie ten projekt 44:26.100 --> 44:30.200 będzie możliwy do zrealizowania. Natomiast, nie oczekujcie 44:30.200 --> 44:34.700 Państwo dzisiaj od nas, jako zarządzających miastem, że 44:34.800 --> 44:39.700 jednostronnie doprowadzimy do zerwania tej umowy i wypłaty 44:39.700 --> 44:42.700 wielomilionowych kar, które będą tym skutkowały. To musi 44:42.700 --> 44:46.200 być dialog wszystkich stron skutkujący tym, że gmina 44:46.200 --> 44:49.600 nie straci na tym finansowo. I na takim stanowisku stoimy. 44:51.500 --> 44:55.800 No jak gdyby, to nie jest tylko po naszej stronie. No w tej 44:55.800 --> 45:00.000 chwili, jakby wszystkie decyzje są właściwie u konserwatora 45:00.200 --> 45:04.900 zabytków. I to od tego, kiedy one zostają wydane. Jak niestety 45:04.900 --> 45:09.400 wiemy, często tempo tych decyzji nie jest najwyższe. 45:09.700 --> 45:12.900 Tak dla przykładu, powiem Państwu, że bulwersująca wszystkich 45:12.900 --> 45:15.500 Państwa sytuacja właśnie otoczenia parku Steffensów 45:17.200 --> 45:20.200 po roku czasu dalej nie ma tego wpisu pana konserwatora. 45:20.200 --> 45:24.700 Dla niego był to wtedy priorytet. Minęło niemal pięć 45:24.700 --> 45:27.600 miesięcy, dalej tej decyzji nie ma. Pytanie, czy ona w ogóle 45:27.600 --> 45:31.200 będzie. Więc, apelujemy o to, żeby rzeczywiście ten dialog 45:31.200 --> 45:33.600 prowadzić. I, żeby przyspieszyć, po prostu, tempo wydawania 45:33.700 --> 45:36.700 decyzji. Dziękuję. Czy ktoś z Państwa ma jeszcze jakieś 45:36.700 --> 45:43.400 pytanie? Jeżeli 45:43.600 --> 45:49.800 radni przegłosują treść tej uchwały na sierpniowej sesji, to zgodnie z przepisami 45:49.800 --> 45:53.600 w ciągu trzydziestu dni pan wojewoda będzie badał poprawność 45:53.600 --> 45:57.200 jej legislacyjną. Jeżeli zostanie opublikowana, to jeżeli 45:57.200 --> 45:59.700 dobrze pamiętam, po czternastu dniach od opublikowania, 46:00.000 --> 46:04.500 pani prezydent wyda zarządzenie szczegółowe do tej uchwały. 46:04.900 --> 46:07.700 I jestem przekonany, że z końcem października ta cała nowa 46:07.700 --> 46:13.000 polityka wejdzie w życie. Serdecznie dziękujemy Państwu 46:13.000 --> 46:15.800 za przybycie. Zapraszamy do śledzenia strony www. gdansk.pl 46:15.800 --> 46:18.900 pl. Oczywiście, prezentacja zostanie też Państwu przekazana 46:18.900 --> 46:22.700 w komunikacie prasowym. Dziękujemy bardzo. Dziękuję pięknie. 46:24.200 --> 46:24.600 Dziękuję.