WEBVTT 00:00:00.100 --> 00:00:05.100 Z niepokojem odbieramy sygnały, i nie tylko sygnały, 00:00:05.100 --> 00:00:09.800 ale konkretne już akty prawne - projekty aktów prawnych 00:00:09.800 --> 00:00:16.500 dotyczących zmian w polskiej szkole. W Gdańsku od 00:00:16.500 --> 00:00:22.700 wielu lat uważamy i propagujemy przedszkole i szkołę współpracy. 00:00:23.100 --> 00:00:27.900 Bo szkołę tworzy wspólnota: wspólnota uczniów, wspólnota 00:00:27.900 --> 00:00:32.500 rodziców i wspólnota nauczycieli. Szkoła to nie jest tylko 00:00:32.500 --> 00:00:36.700 budynek, okno, wyposażenie, biurko czy tablica, szkoła 00:00:36.700 --> 00:00:40.300 to jest właśnie ten czynnik ludzki, o którym tak 00:00:40.300 --> 00:00:44.200 często mówimy. Nie bez powodu przyniosłam państwu dzisiaj 00:00:44.200 --> 00:00:48.700 Raport o stanie Miasta Gdańska, który będzie jutro przedmiotem 00:00:49.200 --> 00:00:54.300 dyskusji w tym budynku, podczas sesji Rady Miasta. Ale przyniosłam 00:00:54.400 --> 00:00:57.700 go po to, żeby powiedzieć, o czym mówimy, czego się obawiamy, 00:00:57.900 --> 00:01:04.300 że czego zabraknie. Jeżeli spełnią się te zapowiedzi, 00:01:04.300 --> 00:01:07.400 o których słyszymy, że gmina ma odpowiadać li tylko 00:01:07.400 --> 00:01:12.500 za budynek i wyposażenie szkoły, a nie za program, a nie 00:01:12.500 --> 00:01:16.300 za edukację, to czego może zabraknąć w Gdańsku. Przyniosłam 00:01:16.700 --> 00:01:20.000 Raport o stanie miasta, bo na kilku stronach opisane są 00:01:20.000 --> 00:01:23.500 właśnie te różne dodatkowe programy i dodatkowe działania, 00:01:23.500 --> 00:01:28.400 które w naszym mieście zarówno jako gmina, ale także w bardzo 00:01:28.400 --> 00:01:32.500 otwartej współpracy z organizacjami pozarządowymi, 00:01:32.800 --> 00:01:36.500 fundacjami, prowadzimy to, czego może hipotetycznie 00:01:36.500 --> 00:01:40.900 w Gdańsku zabraknąć. Czy będzie Akademia Gdańskich Lwiątek, 00:01:41.000 --> 00:01:46.200 jeżeli to nie gmina będzie mogła decydować o tym, jak edukować 00:01:46.200 --> 00:01:50.500 o historii miasta, jak edukować o zabytkach miejskich, 00:01:50.800 --> 00:01:56.100 czy będzie Gdańska szkoła pod żaglami, szkoła, która chyba 00:01:56.100 --> 00:02:00.900 nam wszystkim jako miastu Położonemu nad morzem jest bardzo 00:02:00.900 --> 00:02:04.600 potrzebna? Wreszcie, co z Lekcjami Przedsiębiorczości 00:02:04.900 --> 00:02:08.600 inspirowanymi i organizowanymi przez Gdańską Fundację 00:02:08.600 --> 00:02:13.100 Przedsiębiorczości? Co z programami edukacyjnymi dotyczącymi 00:02:13.100 --> 00:02:17.200 zdrowego odżywiania, które także sukcesywnie w naszych 00:02:17.300 --> 00:02:22.000 szkołach wprowadzamy? Co z programem FitKlasa, który dotyczy 00:02:22.000 --> 00:02:26.300 najmłodszych uczniów szkół - klas I-III, 00:02:26.300 --> 00:02:31.500 kiedy mogą w programie powstałym we współpracy z lekarzami 00:02:31.500 --> 00:02:36.300 i specjalistami od rozwoju fizycznego właśnie wdrażać 00:02:36.300 --> 00:02:39.800 te dobre nawyki dotyczące zdrowia? A co wreszcie, jeśli 00:02:39.800 --> 00:02:43.500 chodzi o uczniów szkół średnich, szkół branżowych? Co 00:02:43.500 --> 00:02:49.300 z klasami patronackimi? Czy będą klasy, gdzie różni przedsiębiorcy, 00:02:49.300 --> 00:02:53.900 różne firmy będą z konkretnymi klasami przy nauce praktycznej, 00:02:53.900 --> 00:02:57.800 nauce zawodu, współpracować, czy nie? To są pytania, które 00:02:57.800 --> 00:03:01.300 dzisiaj chcemy w przestrzeni publicznej postawić. Co 00:03:01.300 --> 00:03:06.100 zrobiliśmy w Gdańsku? Kiedy epidemia, która mam nadzieję, 00:03:06.200 --> 00:03:11.900 że się kończy, zaczęła trochę odpuszczać, zorganizowaliśmy 00:03:11.900 --> 00:03:15.600 konferencję "Gdańska szkoła szkoła po pandemii", gdzie 00:03:15.600 --> 00:03:20.600 zaprosiliśmy zarówno rodziców, zarówno uczniów, nauczycieli, 00:03:20.800 --> 00:03:24.100 badaczy, przedstawicieli organizacji pozarządowych, 00:03:24.400 --> 00:03:28.600 żebyśmy my wspólnie zastanowili się, co możemy poprawić. 00:03:29.200 --> 00:03:33.200 Epidemia w szkołach nas zaskoczyła. Dla mnie, jako matki 00:03:33.200 --> 00:03:37.400 siódmoklasistki, była trudnym przeżyciem. Myślę, że wielu 00:03:37.400 --> 00:03:41.700 gdańskich rodziców podziela te niepokoje. Wiemy, jak 00:03:41.700 --> 00:03:45.700 dużo zaangażowania, mimo wielkiego zaangażowania szkół, 00:03:45.700 --> 00:03:49.600 nauczycieli, dobrej roli Gdańskiej Platformy Edukacyjnej, 00:03:49.800 --> 00:03:54.300 ile wysiłku wymagało to także od rodziców. Wspólnie usiądźmy 00:03:54.300 --> 00:03:59.800 w wyciągnijmy wnioski, a nie nakazami z góry regulujmy dzisiaj 00:03:59.800 --> 00:04:03.400 współczesną szkołę. Jaki powinien być współczesny obywatel 00:04:03.400 --> 00:04:08.400 i obywatelka Polski? Obywatel myślący, krytycznie myślący, 00:04:08.700 --> 00:04:13.600 zadający pytania, szukający prawdy, umiejący weryfikować 00:04:13.600 --> 00:04:17.800 informacje. To jest wymarzony obywatel, myślę, nie tylko 00:04:17.800 --> 00:04:22.500 Gdańska i Pomorza, ale Polski. Bardzo wierzę, że wspólnie 00:04:22.500 --> 00:04:27.300 z rodzicami, uczniami, nauczycielami będziemy w stanie 00:04:27.900 --> 00:04:32.500 w takim twórczym dialogu z Ministerstwem Edukacji zmienić 00:04:32.500 --> 00:04:36.800 tę reformę po to, żeby rzeczywiście służyła wychowywaniu 00:04:36.800 --> 00:04:40.600 przyszłych aktywnych pokoleń w Gdańsku, na Pomorzu, 00:04:40.600 --> 00:04:47.200 w Polsce i w Europie. Dziękuję. Szanowni Państwo, 00:04:47.500 --> 00:04:50.400 wzmacniając ten głos, który jest bardzo wyczerpujący, 00:04:50.500 --> 00:04:53.100 to co powiedziała pani prezydent Aleksandra Dulkiewicz, 00:04:53.200 --> 00:04:57.400 zwróciłabym też uwagę na wiele obaw i niedomówień, które 00:04:57.400 --> 00:05:02.700 pokazuje ten projekt. Z jednej strony mamy tutaj zmaganie 00:05:02.700 --> 00:05:07.400 między dwoma sposobami myślenia o szkole. Czy jest to biurokratyczna 00:05:07.400 --> 00:05:11.300 instytucja zarządzana centralnie, czy jest to wspólnota - 00:05:11.500 --> 00:05:14.800 tak jak w Gdańsku mówimy szkoła, przedszkole 00:05:14.800 --> 00:05:19.600 współpracy. W naszej samorządowej koncepcji, w samorządowej 00:05:19.600 --> 00:05:24.100 koncepcji gdańskiej wspólnoty, jest to zmaganie 00:05:24.100 --> 00:05:27.200 się całej społeczności szkolnej. Wspólnie decydujemy 00:05:27.200 --> 00:05:30.900 o tym, jakiego rodzaju działania dodatkowe, wychowawcze, 00:05:30.900 --> 00:05:34.400 też opiekuńcze, rozwojowe, chcemy realizować. To wszystko 00:05:34.400 --> 00:05:38.300 wymieniła pani prezydent. W koncepcji zaproponowanej 00:05:38.500 --> 00:05:43.500 przez ministerstwo widzimy całkowitą biurokratyczną 00:05:43.500 --> 00:05:47.900 ingerencję, od chwili powołania dyrektora, poprzez kontrolę 00:05:47.900 --> 00:05:51.700 zarówno szkół i przedszkoli samorządowych 00:05:51.700 --> 00:05:56.500 i niesamorządowych, po możliwość odwołania dyrektora z funkcji 00:05:56.500 --> 00:06:00.700 bez jakiegokolwiek okresu wypowiedzenia. Bardzo niepokojące 00:06:00.800 --> 00:06:05.500 są niedomówienia dotyczące listy powodów, z jakich te 00:06:05.500 --> 00:06:09.200 wszystkie rzeczy mogą się wydarzyć. Równocześnie absolutnie 00:06:09.200 --> 00:06:12.800 niedopuszczalne z naszej perspektywy, niezgodne z zasadą 00:06:12.800 --> 00:06:16.500 subsydiarności podejście do organizacji pozarządowych. 00:06:16.500 --> 00:06:20.900 Zadajemy pytanie: na jakiej podstawie organizacje pozarządowe 00:06:20.900 --> 00:06:25.000 będą oceniane? Kto je będzie oceniał, ile to będzie trwało? 00:06:25.000 --> 00:06:29.400 Czy będziemy na każdym etapie opóźnieni o wiele tygodni 00:06:29.400 --> 00:06:34.300 tylko dlatego, że na podstawie dotychczas niezdefiniowanych 00:06:34.300 --> 00:06:37.600 dokumentów organizacje będą weryfikowane przez zespół 00:06:37.600 --> 00:06:43.600 kuratorium? Dla nas dodatkowym, bardzo poważnym problemem 00:06:43.600 --> 00:06:47.700 i ogromną obawą jest problem zastraszenia, zastraszenia 00:06:47.700 --> 00:06:51.500 społeczności szkolnej. Demokratyczne społeczeństwo 00:06:51.600 --> 00:06:56.400 rozwija się na podstawie zaufania, na podstawie wykorzystania 00:06:56.400 --> 00:07:00.700 potencjałów, talentów, dzielenia się, otwartości. 00:07:00.800 --> 00:07:04.800 Już dziś widzimy uzasadnione obawy nauczycieli, nauczycielek, 00:07:04.900 --> 00:07:09.600 dyrektorek i dyrektorów szkół, dotyczące swobody wypowiedzi, 00:07:09.600 --> 00:07:12.300 dotyczące nawet takich drobnych ingerencji, jak opieka 00:07:12.300 --> 00:07:18.100 nad dziećmi, które widzieliśmy chociażby w powiązaniu, 00:07:18.100 --> 00:07:23.400 niesłusznym, ze Strajkiem Kobiet. Tak że jesteśmy bardzo 00:07:23.500 --> 00:07:26.600 zaniepokojeni tym 00:07:26.600 --> 00:07:31.000 tym projektem, włączamy się w głosy słyszane w całej 00:07:31.000 --> 00:07:33.900 Polsce od samorządowców, organizacji pozarządowych, 00:07:34.200 --> 00:07:38.900 stowarzyszeń, rodziców, mówiące o tym, że po prostu nie 00:07:38.900 --> 00:07:44.400 zgadzamy się na taką szkołę. Chcemy szkoły bardzo aktualnie 00:07:44.400 --> 00:07:47.200 odpowiadającej na potrzeby zmieniającego się świata. 00:07:47.500 --> 00:07:52.400 Szkoła ma przygotowywać dzieci i młodzież do życia w tym 00:07:52.500 --> 00:07:56.400 świecie, w którym kompetencje, umiejętność budowania 00:07:56.400 --> 00:07:59.500 relacji, kompetencje kluczowe, są najważniejsze. 00:08:00.000 --> 00:08:02.800 Czego będziemy uczyć naszych uczniów i uczennice? Kto 00:08:02.800 --> 00:08:05.600 będzie o tym decydował? Czy będziemy mogli o tym decydować 00:08:05.600 --> 00:08:12.100 razem? Mam co do tego ogromne obawy. Dzień dobry. 00:08:12.100 --> 00:08:17.200 Szanowni Państwo, proponowane zmiany w projekcie ustawy 00:08:17.300 --> 00:08:21.200 uderzają w lokalne społeczności. Lokalne społeczności, 00:08:21.300 --> 00:08:25.000 które są tworzone przez nauczycieli, uczniów i rodziców, 00:08:25.400 --> 00:08:28.400 które to społeczności wiedzą, czego naprawdę potrzebują. 00:08:29.000 --> 00:08:31.900 Może się wydawać, że wszystkie szkoły są podobne, 00:08:32.200 --> 00:08:36.200 są takie same, ale zawsze różnią się szczegóły. Zawsze 00:08:36.200 --> 00:08:40.100 to są inni uczniowie, inne dzieci, inny teren 00:08:40.100 --> 00:08:44.900 miasta, i te potrzeby są naprawdę różne. I dzisiaj, w przedstawianych 00:08:44.900 --> 00:08:48.500 propozycjach może zdarzyć się tak, że te szkoły nie będą mogły 00:08:48.500 --> 00:08:51.800 indywidualnie dopasowywać się do potrzeb uczniów, które 00:08:51.800 --> 00:08:55.500 muszą być na pierwszym miejscu, jeżeli chodzi o edukację 00:08:56.400 --> 00:09:01.900 wczesnoszkolną, szkolną, jak i tę, która jest edukacją 00:09:01.900 --> 00:09:05.000 towarzyszącą - w postaci zajęć pozalekcyjnych czy dodatkowych 00:09:05.400 --> 00:09:09.800 zajęć. Dzisiaj poprzez wprowadzenie 00:09:09.800 --> 00:09:13.300 dodatkowych członków komisji do grup konkursowych, które 00:09:13.300 --> 00:09:16.900 wybierają dyrektorów szkół, pozbawia się samorząd, samorząd, 00:09:16.900 --> 00:09:19.600 który jest organem założycielskim i prowadzącym te 00:09:19.600 --> 00:09:25.500 podmioty szkolne, prawa głosu, a narzuca się prawo urzędnicze, 00:09:25.500 --> 00:09:30.100 prawo dyktatu, prawo partyjne. Na to nie możemy się zgodzić. 00:09:30.100 --> 00:09:33.500 Oczekujemy decentralizacji życia społecznego, a nie 00:09:33.500 --> 00:09:36.300 jej centralizacji. To lokalne społeczności najbardziej 00:09:36.800 --> 00:09:39.700 wiedzą, czego uczniowie i lokalna społeczność - bo szkoła 00:09:39.700 --> 00:09:42.000 to nie tylko uczniowie, ale też lokalna społeczność, mieszkańcy, 00:09:42.000 --> 00:09:45.100 którzy również uczestniczą w życiu szkoły - i może być tak, 00:09:45.100 --> 00:09:48.900 że przez te zmiany te szkoły zostaną zamknięte. Dzisiaj 00:09:50.100 --> 00:09:53.000 ta dowolność, jeżeli chodzi o prowadzenie zajęć, wygląda 00:09:53.000 --> 00:09:55.900 w ten sposób, że dyrektor w porozumieniu z uczniami, rodzicami, 00:09:56.000 --> 00:10:00.100 decyduje, czy dane zajęcia powinny być prowadzone. Przykład 00:10:00.100 --> 00:10:03.900 programu edukacji seksualnej w Gdańsku Zdrovve Love - zawsze 00:10:03.900 --> 00:10:06.800 jest to w porozumieniu z dyrekcją, jak i poprzedzone warsztatami 00:10:06.800 --> 00:10:12.500 z rodzicami, i za chwilę Ordo Iuris już jakby pracuje nad 00:10:12.500 --> 00:10:16.600 tym, żeby tego typu zajęcia były zakazane. A przecież one 00:10:16.600 --> 00:10:19.300 są zgodne z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia, 00:10:19.300 --> 00:10:25.000 więc ciężko podważyć walory profesjonalne tego 00:10:25.000 --> 00:10:31.500 typu zajęć. Już teraz widzimy, że kiedy mamy 00:10:31.700 --> 00:10:34.500 spotkania dotyczące Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, 00:10:34.800 --> 00:10:37.700 zaczynają być prowadzone postępowania przeciw nauczycielom 00:10:37.700 --> 00:10:41.700 i dyrekcji szkół, w których takie zajęcia miały miejsca. 00:10:41.700 --> 00:10:44.400 Przecież mówimy o największym, najważniejszym dokumencie 00:10:44.400 --> 00:10:47.900 w Polsce, czyli o naszej konstytucji, która została 00:10:47.900 --> 00:10:51.100 przecież przyjęta przez społeczeństwo w referendum 00:10:51.100 --> 00:10:58.000 ogólnokrajowym. I dzisiaj wiemy, czym się kończy 00:10:58.000 --> 00:11:01.000 centralne sterowanie. Mieliśmy gospodarkę planowaną, 00:11:01.000 --> 00:11:06.400 teraz chcemy mieć planowane życie szkolne, edukację, 00:11:06.600 --> 00:11:09.100 w całej Polsce. Nam tutaj zależy oczywiście najbardziej 00:11:09.100 --> 00:11:15.100 na uczniach z naszego miasta. Co istotne, dzisiaj 00:11:15.200 --> 00:11:18.700 subwencja oświatowa nie wystarcza na pokrycie samych 00:11:18.700 --> 00:11:21.900 wynagrodzeń nauczycieli. W Gdańsku na edukację przeznaczamy 00:11:21.900 --> 00:11:25.200 miliard złotych, z czego 47 procent są 00:11:25.300 --> 00:11:28.200 to środki z budżetu miasta, 53 procent środki 00:11:28.200 --> 00:11:31.500 pochodzące z subwencji. Co jest niestety smutne, to to, że 00:11:31.500 --> 00:11:34.600 środki z subwencji się proporcjonalnie zmniejszają i 00:11:34.600 --> 00:11:37.800 za chwilę będzie wyglądało to w ten sposób, że to miasto będzie 00:11:37.800 --> 00:11:42.100 w większości pokrywać koszty edukacji. Dodaje nam się zadań, 00:11:42.100 --> 00:11:44.600 a zabiera kompetencje do decydowania, o tym, jak te szkoły 00:11:44.600 --> 00:11:49.100 mają wyglądać, i mówimy temu stanowcze nie. 00:11:49.100 --> 00:11:54.000 Nie chcemy tego typu centralizacji edukacji szkolnej 00:11:54.000 --> 00:11:58.100 w miastach, w gminach, w całej Polsce. I też to, co istotne, 00:11:58.200 --> 00:12:02.500 co pokazuje, skąd się biorą intencję pana ministra Czarnka 00:12:02.500 --> 00:12:07.000 na tego typu zapędy, jeżeli chodzi o zmiany - pan Przemysław 00:12:07.800 --> 00:12:12.400 Czarnek w październiku 2019 00:12:12.400 --> 00:12:16.400 roku, kiedy jeszcze był wojewodą, zacytuję: 00:12:16.400 --> 00:12:19.000 "Kariera w pierwszej kolejności, a później może dziecko, 00:12:19.000 --> 00:12:22.400 prowadzi to do tragicznych konsekwencji. Jak się pierwsze 00:12:22.400 --> 00:12:25.100 dziecko rodzi w wieku trzydziestu lat, to ile tych dzieci 00:12:25.200 --> 00:12:28.600 można urodzić? To są konsekwencje tłumaczenia kobiecie, 00:12:28.700 --> 00:12:31.500 że nie musi robić tego, do czego została powołana przez 00:12:31.500 --> 00:12:36.400 Boga. Zwierzęta to wiedzą, dziki to wiedzą, a my nie wiemy". 00:12:36.600 --> 00:12:40.400 Porównanie kobiety do dzika wydaje mi się, mówiąc delikatnie, 00:12:40.600 --> 00:12:46.000 nie na miejscu. Kolejny cytat - porównywanie 00:12:46.000 --> 00:12:49.300 społeczności LGBT, która również jest w gdańskich szkołach, 00:12:49.300 --> 00:12:53.000 jak i w całej Polsce, doskonale wiemy, jak wygląda kwestia 00:12:53.000 --> 00:12:55.900 zdrowia psychicznego i problemów, szczególnie tej grupy 00:12:56.000 --> 00:13:00.200 młodzieży. No i pan Czarnek mówi: "Nie ma wątpliwości, 00:13:00.300 --> 00:13:04.500 że cała ta ideologia LGBT, wyrastająca z neomarksizmu, 00:13:04.800 --> 00:13:09.100 pochodzi od tego samego korzenia, co niemiecki narodowy socjalizm 00:13:09.100 --> 00:13:13.100 hitlerowski". Porównywanie społeczności LGBT do Hitlera, 00:13:13.100 --> 00:13:15.900 do tej społeczności, w mojej ocenie również jest daleko 00:13:16.200 --> 00:13:22.900 idącym obrażaniem tych wszystkich ludzi. I co ciekawe, 00:13:23.000 --> 00:13:26.500 stricte edukacyjne: "Kiedy istnieje konieczność zastosowania 00:13:26.600 --> 00:13:30.300 przymusu fizycznego, w tym kary cielesnej, konieczność 00:13:30.300 --> 00:13:32.800 stanowienia tego rodzaju kar wydaje się być oczywista. 00:13:33.900 --> 00:13:38.100 Kto kocha naprawdę, ten karci surowo. Lepiej płakać w dzieciństwie 00:13:38.100 --> 00:13:42.000 niż na starość, mówili starożytni, którym trudno zarzucić 00:13:42.900 --> 00:13:47.100 wyznawanie nierealistycznej wizji człowieka" - 00:13:47.100 --> 00:13:51.100 pisał dr Czarnek w opublikowanym w 2018 roku 00:13:51.100 --> 00:13:54.400 artykule. Państwu zadaję pytanie i państwo muszą sobie 00:13:54.400 --> 00:13:57.100 odpowiedzieć, czy takiej edukacji, czy takiego wychowania 00:13:57.100 --> 00:13:59.700 młodego społeczeństwa w Polsce, jak i w Gdańsku chcemy? 00:13:59.800 --> 00:14:06.600 Dziękuję bardzo. Szanowni Państwo, gdańska szkoła nie 00:14:06.600 --> 00:14:09.900 potrzebuje kagańca, nie potrzebuje smyczy, potrzebuje 00:14:09.900 --> 00:14:13.600 dofinansowania. Jak powiedział Krystian Kłos, 00:14:14.200 --> 00:14:20.100 z roku na rok subwencja realnie się zmniejsza, ponieważ 00:14:20.800 --> 00:14:25.100 jest taki moment, że przestaje już wystarczać na opłacenie 00:14:25.100 --> 00:14:30.000 pensji nauczycieli. My, jako samorządowcy, od dłuższego 00:14:30.000 --> 00:14:34.500 czasu zabiegamy o to, żeby rząd zwrócił nam pieniądze 00:14:34.800 --> 00:14:40.300 za deformę edukacji, za podwyżki dla nauczycieli. Coraz 00:14:40.300 --> 00:14:44.000 częściej jest tak, że dokłada nam się obowiązków, dokłada 00:14:44.000 --> 00:14:49.300 nam się kolejny kaganiec, kolejną smycz, 00:14:49.300 --> 00:14:53.300 która nas będzie stopować, a coraz rzadziej spływają 00:14:53.300 --> 00:14:58.200 do samorządów, które są organem założycielskim szkół, 00:14:58.400 --> 00:15:01.100 coraz rzadziej spływają realne pieniądze, które wystarczają 00:15:01.100 --> 00:15:06.100 na poprawienie infrastruktury. To jest pierwsza kwestia. 00:15:06.900 --> 00:15:10.600 Ja, jako osoba zajmująca się kulturą, jestem przerażona 00:15:10.600 --> 00:15:16.000 tym, że minister kultury będzie powoływał szkoły filialne. 00:15:16.700 --> 00:15:21.900 Oznacza to, że tacy artyści, którzy będą niepokorni, być 00:15:21.900 --> 00:15:25.300 może już z tych szkół nie będą wychodzić. Będą wychodzić 00:15:25.300 --> 00:15:29.400 skrojeni na miarę średniowiecza artyści, jak ich sobie 00:15:29.400 --> 00:15:32.800 wyobraża pan minister, ponieważ powoływanie tych szkół. 00:15:32.900 --> 00:15:36.500 Oczywiście wiąże się też z odpowiednim programem edukacyjnym. 00:15:37.000 --> 00:15:41.500 Wygląda to dokładnie tak, że oprócz tego, że PiS, Prawo 00:15:41.500 --> 00:15:45.700 i Sprawiedliwość i przyległości chcą zagarnąć Gdańską 00:15:45.700 --> 00:15:49.500 szkołę, to jeszcze chcą wychować swoich artystów, którzy 00:15:49.700 --> 00:15:52.300 ze sztuką nie będą mieli prawdopodobnie nic wspólnego. 00:15:52.300 --> 00:15:55.600 Będą realizatorami pewnej średniowiecznej wizji, którą 00:15:55.600 --> 00:15:59.000 ma minister kultury i minister edukacji. A dlaczego mówię 00:15:59.000 --> 00:16:01.500 o średniowieczu, bo poglądy, które wyznaje pan minister 00:16:01.600 --> 00:16:05.300 Czarnek są nie tylko antykobiece, ale po prostu wywodzą 00:16:05.300 --> 00:16:09.500 się bezpośrednio z ciemnoty średniowiecza. I tutaj powtórzę: 00:16:09.500 --> 00:16:14.000 z ciemnoty średniowiecza. Tak to dokładnie wygląda. Widzimy, 00:16:14.000 --> 00:16:17.900 co się dzieje na naszych ulicach. Samochód, który obraża 00:16:18.000 --> 00:16:24.800 nie tylko uczucia osób LGBT i osób homoseksualnych, 00:16:25.000 --> 00:16:27.900 ale również moje uczucia, uczucia innych gdańszczan, 00:16:28.200 --> 00:16:32.900 uczucia rodziców, którzy nie mogą przejść 00:16:33.000 --> 00:16:36.100 spokojnie ze swoimi dziećmi, i widzą ten samochód, na którym 00:16:36.200 --> 00:16:42.200 są obrazy kompletnie odrealnione 00:16:42.400 --> 00:16:47.300 od rzeczywistości. Homoseksualizm, LGBT, nie 00:16:47.300 --> 00:16:50.300 wiąże się dokładnie z tym, co na tych samochodach jest 00:16:50.300 --> 00:16:55.200 pokazane. Ostatnio byłam świadkiem, jak w weekend, kiedy 00:16:55.200 --> 00:16:58.800 przyjechali do Gdańska turyści, ale też liczne grono gdańszczanek 00:16:58.800 --> 00:17:02.800 i gdańszczan, i ich dzieci, przechadzało się po ulicy Długiej, 00:17:03.400 --> 00:17:09.300 bardzo obsceniczne, naprawdę obsceniczne obrazy związane 00:17:09.300 --> 00:17:14.800 z aborcją, i my nie jesteśmy w stanie takich sytuacji powstrzymać. 00:17:14.900 --> 00:17:19.100 I o tym właśnie prawdopodobnie w edukacji seksualnej, takimi 00:17:19.100 --> 00:17:23.000 obrazami, chce karmić nasze dzieci minister Czarnek. 00:17:23.000 --> 00:17:27.500 A to wszystko nie wygląda tak, jak na tych obrazach. Za taką 00:17:27.600 --> 00:17:32.900 decyzją, decyzją o aborcji, zawsze stoi tragedia matki 00:17:33.100 --> 00:17:36.600 i tragedia ojca. Proszę też zwrócić na to uwagę. Jeżeli 00:17:36.600 --> 00:17:42.300 my będziemy uczyć nasze dzieci, że to, co jest inne, jest 00:17:42.300 --> 00:17:47.000 złe, pokazując właśnie takie obrazy, wychowamy z nich, 00:17:47.500 --> 00:17:53.700 wychowamy z naszych dzieci, osoby uprzedzone, osoby wycofane, 00:17:53.900 --> 00:18:00.600 osoby, które nijak nie będą w stanie zafunkcjonować w europejskim 00:18:01.400 --> 00:18:06.400 modelu wychowania. Już dzisiaj mamy sytuację, że prawdopodobnie 00:18:06.400 --> 00:18:09.000 to jest tak, że ministrowi Czarnkowi przeszkadza to, 00:18:09.200 --> 00:18:14.400 że dostajemy nagrody, jesteśmy nagradzani i wyróżniani 00:18:14.700 --> 00:18:20.500 jako szkoła na tle edukacji europejskiej. Jeżeli 00:18:20.500 --> 00:18:24.600 chodzi o możliwość odwołania dyrektorów, to jest po prostu 00:18:24.600 --> 00:18:27.600 kolejny kaganiec dla dyrektorów. Oni już dzisiaj są zastraszani 00:18:27.600 --> 00:18:31.000 przez Ordo Iuris w momencie, kiedy będą mogli otrzymać 00:18:31.000 --> 00:18:35.000 zwolnienie bez wypowiedzenia, 00:18:35.400 --> 00:18:40.200 będą naprawdę mocno się zastanawiali, czy wpuścić do szkół 00:18:40.400 --> 00:18:45.200 edukację seksualną, czy wpuścić do szkół ludzi, którzy 00:18:45.200 --> 00:18:49.600 myślą inaczej, czy też na przykład nie wpadnie im do głowy, 00:18:49.600 --> 00:18:53.300 żeby dla przypodobania się ministrowi 00:18:53.500 --> 00:18:58.300 nie wydalić kilku uczniów, którzy wyznają inne poglądy 00:18:58.300 --> 00:19:03.600 niż minister Czarnek. To już kiedyś było. 00:19:03.900 --> 00:19:07.500 Kiedyś ze szkół wyrzucano uczniów, którzy myśleli inaczej, 00:19:07.600 --> 00:19:10.500 ale tak było w komunie. Ja nie chciałabym, żebyśmy wrócili 00:19:10.500 --> 00:19:11.900 do tych czasów. Dziękuję bardzo.