WEBVTT 00:00:12.680 --> 00:00:16.030 Jesteśmy w zakładach MAN w Starachowicach, gdzie obserwujemy 00:00:16.040 --> 00:00:19.730 produkcji autobusów elektrycznych do Gdańska. Ze mną zastępca 00:00:19.740 --> 00:00:23.320 prezydenta miasta Piotr Borawski. Witam serdecznie i prezes 00:00:23.330 --> 00:00:26.870 spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje Macie Lisicki, dzień dobry. 00:00:27.070 --> 00:00:29.830 Jak pierwsze wrażenia, bo mieliśmy okazję przez dwie godziny 00:00:29.840 --> 00:00:33.750 obserwować proces produkcji autobusów w tej firmie? 00:00:33.760 --> 00:00:37.990 Myślę, że imponująca fabryka, w której pracuje ponad trzy tysiące osób 00:00:38.000 --> 00:00:42.640 i są produkowane różnego rodzaju typy autobusów, ale mieliśmy 00:00:42.650 --> 00:00:46.400 okazji właśnie przejść przez wszystkie fazy produkcji. 00:00:46.410 --> 00:00:47.680 Pokazywana była nam technologia, 00:00:48.940 --> 00:00:54.310 różnego rodzaju montaż, składanie i naprawdę jest to imponujące. 00:00:54.700 --> 00:00:58.230 Wiele osób będzie korzystać z tych autobusów, co możemy powiedzieć? 00:00:58.240 --> 00:01:04.390 Czy one są w pana opinii autobusami, które z jednej strony będą 00:01:04.400 --> 00:01:07.110 spełniać swoją rolę, czyli nie będą potrzebowały 00:01:07.120 --> 00:01:11.250 zbyt wielu ładowań w czasie funkcjonowania, 00:01:11.260 --> 00:01:14.990 w czasie kursów, a jednocześnie będą bezpieczne? 00:01:15.540 --> 00:01:19.310 Wybraliśmy w Gdańsku rozwiązanie, które jest bardzo zbliżone 00:01:19.320 --> 00:01:22.810 do działalności autobusów dieslowskich, czyli tak naprawdę ładujemy 00:01:22.820 --> 00:01:27.750 te autobusy raz na dobę, w godzinach nocnych, tańszym prądem, 00:01:27.760 --> 00:01:32.250 po czym przez cały dzień one wykonują swoją pracę i z punktu 00:01:32.520 --> 00:01:35.470 widzenia pasażera to ich praca jest identyczne, jak jak autobusów tradycyjnych, 00:01:35.510 --> 00:01:37.840 aczkolwiek mam do czynienia chyba z najbardziej nowoczesnym 00:01:37.850 --> 00:01:38.710 autobusem w Gdańsku. 00:01:39.460 --> 00:01:45.270 Kiedy te autobusy wyruszą na miasto? to zamówiliśmy osiemnaście 00:01:45.280 --> 00:01:45.900 Zamówiliśmy osiemnaście sztuk. 00:01:47.260 --> 00:01:51.500 To będzie 10 autobusów tych krótszych, dwunastu metrowych 00:01:51.510 --> 00:01:54.830 i osiem autobusów przegubowych, 18-metrowych. 00:01:55.110 --> 00:01:57.810 Chcielibyśmy, żeby ta dostawa się zakończyła jesienią. 00:01:57.820 --> 00:02:02.440 Myślę, że od razu po odbiorach, wszystkich rejestracjach one 00:02:02.450 --> 00:02:06.260 po prostu wyruszą już na ulice naszego miasta po to, żeby wozić 00:02:06.300 --> 00:02:09.320 pasażerki i pasażerów naszej komunikacji miejskiej. 00:02:09.330 --> 00:02:11.390 Czyli we wrześniu jedziemy panie prezesie autobusami. 00:02:11.530 --> 00:02:14.200 Tak, trzeba pamiętać, że autobus to jeszcze nie wszystko. 00:02:14.430 --> 00:02:18.320 Jeszcze muszą być wykonane stacje ładowania, które inny wykonawca 00:02:18.330 --> 00:02:20.400 w tej chwili już na terenie naszej zajezdni realizuje. 00:02:21.340 --> 00:02:25.420 Czego życzyć władzom miasta i gdańszczanom 00:02:25.430 --> 00:02:27.940 w momencie, kiedy następuje taki przełom technologiczny w 00:02:27.950 --> 00:02:30.380 mieście, kiedy przesiadamy się na komunikację elektryczną kołową? 00:02:32.090 --> 00:02:35.250 Myślę, że potrzeba wszystkim życzyć należy takich dobrych 00:02:35.260 --> 00:02:37.880 partnerów, z którymi możemy współpracować, dzięki którym 00:02:38.160 --> 00:02:44.090 możemy taki tabor dla naszych pasażerów po prostu kupić, a myślę, 00:02:44.100 --> 00:02:47.890 że nam władzom miasta też tego, żeby było odpowiednie środki 00:02:47.900 --> 00:02:52.310 w budżecie miasta po to, żeby móc jak najwięcej takiego zakupu zrobić, 00:02:52.320 --> 00:02:56.070 dokonać i żeby nasza komunikacja miejska była coraz bardziej nowoczesna. 00:02:56.080 --> 00:03:00.030 Autobus elektryczny w Gdańsku już we wrześniu.