WEBVTT 00:00.750 --> 00:04.880 Witamy bardzo państwa serdecznie na kolejnym webinarze dzisiaj 00:04.890 --> 00:08.480 temat to motocykliści, motocykliści i kieruj bez procentów 00:08.490 --> 00:12.750 kampania, która w mieście funkcjonuje od wielu lat, gościmy 00:12.760 --> 00:16.000 stałego gościa naszego pana Zbigniewa koryckiego, naczelnika 00:16.010 --> 00:18.970 Wydziału ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. 00:20.570 --> 00:22.580 Panie naczelniku, jak to z tymi motocyklistami? 00:22.590 --> 00:23.960 Kto to jest motocyklista? 00:23.970 --> 00:28.180 Właściwie człowiek, który ma kask ICO i motocyk to już jest pato 00:28.190 --> 00:28.750 cyklista. 00:30.200 --> 00:32.870 Tak no główne atrybuty zostały spełnione. 00:32.880 --> 00:35.790 Brakuje jeszcze jednego elementu do uprawnień do kierowania 00:35.800 --> 00:41.650 pojazdami nad kategorii, ale fill, jakby nawiązując do tematu 00:42.100 --> 00:45.290 zauważamy od pewnego czasu, że motocykliści są coraz lepiej 00:45.300 --> 00:47.890 ubrani czy sprzęty ich coraz bardziej zabezpieczają. 00:47.900 --> 00:51.370 Mają te kombinezony skórze, ale coraz więcej osób już naprawdę 00:51.380 --> 00:55.780 profesjonalnie podchodzi do fill, jak gdyby ubiór na motocykl, 00:55.790 --> 00:57.790 bo to też sprawa ważna. 00:58.000 --> 00:59.460 Znaczy ja myślę, że w ogóle. 01:00.520 --> 01:07.010 No staliśmy się zamożniejszym społeczeństwem i ja trochę odbiegnę 01:07.020 --> 01:07.650 od tematu. 01:07.810 --> 01:12.480 Ja pamiętam to takie pseudo tuningi, jeżeli sobie przypomnimy 01:12.490 --> 01:15.290 lat temu nie wiem chociażby dziesięć czy piętnaście Przepraszam, 01:15.300 --> 01:20.030 ale taki przykład mi się przywołał w pamięci jak montowane neonówki 01:20.040 --> 01:23.980 takich żarówki neonowe w podwoziach gdzieś w okolicach Brody. 01:26.230 --> 01:27.560 I to odeszło dzisiaj. 01:27.590 --> 01:29.930 Auta tuningowane to są auta. 01:30.390 --> 01:35.770 No na które ktoś poświęcił mnóstwo pieniędzy, czasu, doświadczenia, 01:35.820 --> 01:40.220 wiedzy i wracając do motocyklistów tak te motocykle są coraz 01:40.230 --> 01:43.360 lepsze, coraz nowsze, coraz szybsze. 01:43.470 --> 01:47.710 Niestety czasami coraz mocniejsze, bo o tym za chwilę, ale i 01:47.720 --> 01:51.100 ta ochrona motocyklistów jeszcze jest też coraz lepsza. 01:52.640 --> 01:55.030 Chciałem powiedzieć, że Jestem motocyklistą, to byłaby trochę 01:55.040 --> 01:59.870 przesada, ale poruszam się motocyklem, jeżdżę, mam też kombinezon 01:59.900 --> 02:04.170 i no fakt, że on ma wzmocnienia na łokciach, to, że ma wzmocnienia 02:04.180 --> 02:09.410 na kolanach, na pewno pomaga fill temu biednemu mojemu bezpieczeństwu, 02:09.420 --> 02:14.150 które w przypadku jakiegoś zdarzenia, no pomoże zminimalizować 02:14.160 --> 02:17.680 przynajmniej skutki takich takich zdarzeń. 02:19.850 --> 02:21.420 Kto to jest motocyklista? 02:22.320 --> 02:27.050 Osoba, która ma motocykl, jest odpowiednio do tego przygotowana. 02:27.260 --> 02:29.240 Ma na pewno kasę i ma uprawnienia. 02:29.400 --> 02:32.710 No czas jakiś temu i to cały czas budzi wątpliwości. 02:32.720 --> 02:36.290 Stąd stąd między innymi taki temat sobie ll wzięliśmy tutaj 02:36.300 --> 02:42.330 na tapetę ll, ponieważ no mnóstwo osób, zwłaszcza młodych ll 02:42.340 --> 02:45.780 tak jego słowo użyje strasznie świerzbi, żeby na ten motocykl 02:45.790 --> 02:48.390 wsiąść, to pewnie pamiętam. 02:49.600 --> 02:52.620 Było taki etap, kiedy każdy chciał mieć motor i na tym. 02:52.680 --> 02:57.000 Motocykl motocykl przebierających tak to motor to silnik w 02:57.010 --> 03:00.790 tym oto cośmy precyzyjni, żeby żeby wsiąść żeby pojechać PL 03:00.800 --> 03:04.330 Mamy dwie możliwości tak naprawdę no jeżeli jesteśmy bardzo 03:04.340 --> 03:09.310 młodym człowiekiem, możemy kategorię, a jeden ll sobie zafundować, 03:09.320 --> 03:10.090 czyli bardzo młodym. 03:10.100 --> 03:13.290 Ty i ja mamy lat szesnaście lat szesnaście od szesnastego roku 03:13.300 --> 03:20.480 życia ll tutaj no są niestety uwarunkowania są obostrzenia. 03:20.860 --> 03:25.110 Przypomnę, że tutaj pojemność takiego filmu silnika takiego 03:25.120 --> 03:27.640 motocykla może wynosić maksymalnie jest to. 03:27.690 --> 03:31.220 dwadzieścia pięciu centymetrów sześciennych moc nie może 03:31.230 --> 03:34.870 być większa niż jedenaście kilowatów no i jeszcze jest taki 03:34.900 --> 03:43.280 przelicznik mocy do masy który wynosi że Masa własna musi być 03:43.490 --> 03:49.790 nie więcej niż jedna dziesiąta kw a na kilogramy Skomplikowane 03:49.800 --> 03:52.670 rzeczy, aczkolwiek pewnie gdzieś to jest tam znormalizowane, 03:52.800 --> 03:56.210 czyli jeżeli mamy jedenaście kilowatów, to motocykl nie może 03:56.220 --> 04:00.610 być więc więcej waszych niż sto dziesięć kilogramów zero jeden 04:01.240 --> 04:04.930 razy i logiczne mamy szesnaście lat dosyć tam do przeliczenia, 04:05.100 --> 04:08.290 czyli on nie może być ciężki mówiąc chyba tak no bo tutaj kwestia 04:08.300 --> 04:10.140 wagi jest dosyć istotna. 04:11.740 --> 04:18.270 drugą taką dosyć szeroką grupą motocyklistów są ci, którzy 04:18.300 --> 04:23.750 mają kategorię tę i ustawodawca dał im możliwość korzystania 04:23.760 --> 04:27.330 również z przywilejów kierowania motocyklem L. 04:27.500 --> 04:31.140 Dokładnie takie same warunki jak w przypadku kategorii a jeden 04:31.150 --> 04:36.050 jeżeli chodzi o kwestię techniczną mocy masy LI i warunek trzech 04:36.060 --> 04:39.170 lat posiadania conajmniej trzech lat posiadania prawa jazdy 04:39.180 --> 04:42.440 kategorii b ja byłem bardzo sceptyczny powiem szczerze Ja jeżdżę 04:42.450 --> 04:46.580 Motocyklem, wiem, że technika jazdy motocyklem jest no trudniejsza 04:46.750 --> 04:47.750 niż samochodem. 04:47.760 --> 04:51.540 Mamy dwa koła cztery obydwoje nie mamy zderzaków takich innych 04:51.550 --> 04:54.260 rzeczy, które by nas chroniły, więc pewnie umiejętności muszą 04:54.270 --> 04:54.880 być wyższe. 04:55.510 --> 04:56.890 Myślę, że tak, żeby nie powiedzieć. 04:56.900 --> 05:00.560 Jestem przekonany, że tutaj jednak trzeba zdecydowanie większej 05:00.830 --> 05:04.940 wiedzy doświadczenia też myślę takiego fill bardziej przestrzennego 05:04.950 --> 05:09.880 patrzenia na temat często fill na samochodach na karoserii 05:09.890 --> 05:12.830 jest ta naklejka, patrz w lusterka, motocykle są wszędzie. 05:13.040 --> 05:13.650 To jest prawda. 05:13.660 --> 05:16.770 Ja kierując motocyklem zawsze zastanawiam się, czy wszyscy 05:16.780 --> 05:19.150 mnie widzą, bo to, że ja widzę wcale nie znaczy. 05:19.160 --> 05:22.950 No jednak pojazd gabarytowo jest dużo mniejszy, bo motocyklu, 05:23.220 --> 05:27.330 więc więc trzeba myśleć trochę przestrzeni i trzeba patrzeć, 05:27.620 --> 05:31.690 że nie Jestem tylko ja tym motocyklem na drodze, a niestety powiedzmy 05:31.700 --> 05:36.110 sobie szczerze błędów motocyklistów jest dużo pierwszy oczywiście 05:36.120 --> 05:38.350 idzie na tapetę, pierwsza idzie prędkość. 05:39.010 --> 05:45.560 Yy no mamy wiele zdarzeń, gdzie motocykliści ll niestety doznali 05:45.570 --> 05:50.280 obrażeń ciała i powiedzmy nawet tak, że w kategoriach przepisu 05:50.290 --> 05:52.780 najczęściej można byłoby na dzień dobry ich traktować jako 05:52.790 --> 05:56.750 pokrzywdzonych, ale ta prędkość doprowadzała do tego, że no 05:56.910 --> 06:00.440 mówiąc krótko, nie dali mi czasem tak na to, żeby zareagować. 06:01.180 --> 06:04.830 Yy więc na pewno trzeba na to zwracać uwagę. 06:04.840 --> 06:08.990 Trzeba o tym pamiętać, chcąc wziąć nam wsiąść na motocykl. 06:09.000 --> 06:12.120 Mając tylko kategorie B, trzeba ten temat przespać. 06:12.240 --> 06:15.730 Trzeba się mocno zastanowić, czy aby na pewno umiem, czy aby 06:15.740 --> 06:19.630 na pewno się nadaje, bo to naprawdę nie jest takie Zero jedynkowe 06:19.640 --> 06:24.670 wsiadam naciskam manetkę, skrzyni biegów i już mam pierwszy 06:24.680 --> 06:28.110 bieg i jadę właśnie chociażby przejście ze manualnych gmin 06:28.120 --> 06:31.850 nogami sterowania Pedałami do rękoma, więc to już jest sama 06:31.860 --> 06:32.240 trudność. 06:32.290 --> 06:35.400 Więc czy nie lepiej byłoby tak poradzić naszym milusińskim, 06:35.410 --> 06:40.560 żeby jednak wykupili jakiś kurs jakąś naukę jazdy, techniki 06:40.590 --> 06:47.030 jazdy, motocyklem przed zamiarem, jak gdyby prześlą przesiąść 06:47.040 --> 06:50.980 się od razu z auta na motocykl było myślę, że to jest dokładnie 06:50.990 --> 06:51.540 taka droga. 06:51.550 --> 06:55.860 To nie jest tak, że mam blankiet prawo jazdy kategorii tylko 06:55.870 --> 06:58.550 B na przykład, bo to to mnie najbardziej niepokoi. 06:58.560 --> 07:01.260 Nigdy nie jeździłem motocyklem, nagle sobie pożyczę jaka się 07:01.270 --> 07:03.710 okazja wsiadam, jadę mogę nie tak. 07:04.180 --> 07:07.020 Te uprawnienia tak mam te prawo jazdy dłużej niż trzy lata. 07:07.360 --> 07:09.090 Przestrzegam przed takim czymś. 07:09.120 --> 07:13.770 Ll pogadajcie z tymi, którzy jeżdżą motocyklami PL. 07:13.800 --> 07:18.760 Jeżeli nie chcecie wykupować jazd, to pożyczcie sobie i poza 07:18.770 --> 07:22.810 drogą publiczną najlepiej taki taki kurs we własnym zakresie 07:22.820 --> 07:28.240 sobie zrobić i dopiero wtedy wsiadać nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy 07:28.270 --> 07:32.630 no w kontekście tegoco widzimy na monitorze za nami nie powiedzieli 07:33.960 --> 07:35.780 czy jest problem nietrzeźwych. 07:36.110 --> 07:37.030 Motocyklistów? 07:37.230 --> 07:38.250 Myślę, że nie. 07:39.800 --> 07:44.020 Że zdecydowanie częściej jednak za kierownicę wsiadają. 07:45.510 --> 07:49.810 Kierowcy samochodów niż niż motocykliści ll, że tak powiem 07:49.820 --> 07:52.750 na swoje motocykle znajdując się w stanie po użyciu w stanie 07:52.760 --> 07:53.440 nietrzeźwości. 07:53.930 --> 07:55.790 Działanie alkoholu no nie jest. 07:55.800 --> 07:59.960 Sprzyja jeździe na dwóch kółkach, która wymaga dużej równowagi 08:00.260 --> 08:03.470 na drodze i generalnie jest sprawności i refleksu. 08:03.480 --> 08:06.920 Na pewno myślę, że powiemy o oczywistych oczywistościach, 08:07.220 --> 08:12.800 że sama kwestia równowagi motoryki postrzegania tego co nas 08:13.080 --> 08:17.100 otacza już pójdę może daleko, ale nawet widzenia tunelowego. 08:17.610 --> 08:20.700 Gdzie jednak ten motocyklista nie bez kozery mówi się, że musi 08:20.710 --> 08:22.240 mieć wzrok dookoła głowy. 08:23.280 --> 08:28.700 To Wszystko razem powoduje, że jak nie ulega dyskusji, połączenie 08:28.710 --> 08:31.760 samochodu i alkoholu jest nie do przyjęcia. 08:32.050 --> 08:36.620 Tak tu naprawdę połączenie alkoholu i motocyklisty. 08:36.630 --> 08:40.400 Motocykle w ogóle nie powinno mieć miejsca. 08:41.580 --> 08:44.720 Krótko podsumujmy, panie naczelniku dzisiejszym webinar. 08:45.520 --> 08:49.890 Motocykl to frajda motocykl to fan motocykl to wolność. 08:50.960 --> 08:58.490 Ale motocykl to też umiejętności, to też uprawnienia i jeżeli 08:58.520 --> 08:59.220 chcemy jechać. 09:00.120 --> 09:03.180 To Zero alkoholu, Zero kieruj bez procentów.