WEBVTT 00:00:13.680 --> 00:00:17.910 Marek Wałuszko. Witam serdecznie w programie "Tym żyje Gdańsk", 00:00:17.920 --> 00:00:22.270 który nadajemy na portalu gdansk.pl, a ze mną dzisiaj w studiu zastępca 00:00:22.280 --> 00:00:25.390 prezydent Gdańska do spraw zrównoważonego rozwoju i inwestycji Piotr Grzelak. 00:00:25.400 --> 00:00:28.230 Witam, dzień dobry panie redaktorze. 00:00:28.240 --> 00:00:33.610 Panie prezydencie, 4 marca ważny dzień. 00:00:33.620 --> 00:00:37.160 Oficjalnie rusza inwestycja Nowa Warszawska. 00:00:37.170 --> 00:00:41.640 Z tym też związane jest pewne wydarzenie, na które jak rozumiem 00:00:41.650 --> 00:00:45.720 wszystkich mieszkańców z okolic Gdańska południowego, ale 00:00:45.730 --> 00:00:50.260 też całego miasta, zapraszamy. 00:00:50.590 --> 00:00:55.620 Zapraszamy na festyn, który uruchomi linię tramwajową właśnie po 00:00:55.630 --> 00:01:00.080 ul. Warszawskiej. Festyn odbędzie się na pętli Ujeścisko spotykamy się 00:01:00.090 --> 00:01:01.820 o godzinie 11.00. Będzie bardzo wiele atrakcji. 00:01:02.050 --> 00:01:06.120 Główną atrakcją oczywiście będzie przejazd tramwajem 00:01:06.390 --> 00:01:09.320 po nowej ulicy Warszawskiej. 00:01:09.330 --> 00:01:14.870 60 milionów złotych, 2 kilometry, z tego co pamiętam, ale mimo tej krótkiej 00:01:14.880 --> 00:01:18.100 odległości to jest bardzo ważna inwestycja. 00:01:18.110 --> 00:01:23.160 Przede wszystkim w Gdańsku od dobrych kilkunastu lat dobudowujemy 00:01:23.170 --> 00:01:24.020 odatkowy układ komunikacyjny. 00:01:24.030 --> 00:01:28.340 To jest coś, co jest ewenementem na skalę innych miast. 00:01:28.350 --> 00:01:32.080 Myślę, że na palcach rąk możemy policzyć miastach, które inwestują 00:01:32.090 --> 00:01:33.020 w infrastrukturę tramwajową. 00:01:33.410 --> 00:01:38.570 Ulica warszawska jest elementem pewnej obwodnicy 00:01:38.580 --> 00:01:41.850 obwodnicy, która ma właśnie ominąć Śródmieście dlatego, 00:01:41.860 --> 00:01:46.010 że jedna trzecia mieszkańców Gdańska Południe podróżuje w kierunku 00:01:46.020 --> 00:01:51.610 Oliwy i nie ma sensu za każdym razem wieźć przez Hucisko 00:01:51.620 --> 00:01:54.890 które jest już dzisiaj pod względem tramwajowym zakorkowane 00:01:54.900 --> 00:01:58.570 tam dużej przepustowości większej nie mamy i po to budujemy 00:01:58.580 --> 00:02:02.610 właśnie tę obwodnicę Warszawska-Pawła Adamowicza a w przyszłej 00:02:02.620 --> 00:02:05.220 perspektywie Gdańsk Południe-Wrzeszcz. 00:02:05.230 --> 00:02:07.080 To będzie tramwaj z tego, co wiem, który też będzie szybko jeździł. 00:02:07.400 --> 00:02:11.460 Rzeczywiście, dzięki współpracy Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska 00:02:11.470 --> 00:02:15.220 i Zarządu Transportu Miejskiego prędkość tego 00:02:15.230 --> 00:02:18.600 tramwaju to będzie 70 km/h. 00:02:18.650 --> 00:02:22.300 Rozwiązania, które wdrażamy w ramach tej inwestycji mają to 00:02:22.310 --> 00:02:25.940 umożliwić, żeby z jednej strony była ta prędkość przejazdowa 00:02:25.950 --> 00:02:29.580 a z drugiej strony zachowane bezpieczeństwo. Dlaczego ta prędkość? 00:02:29.990 --> 00:02:33.190 Przede wszystkim chcemy podwyższać konkurencyjność transportu publicznego. 00:02:33.240 --> 00:02:36.780 Realizacja tej inwestycji przebiegała 00:02:36.830 --> 00:02:40.880 zgodnie z planem, mimo trudnej sytuacji ekonomicznej w kraju, 00:02:40.890 --> 00:02:45.200 mimo inflacji, mimo różnych problemów, które też mają i wykonawcy, 00:02:45.380 --> 00:02:50.460 udało się wszystko spiąć w terminie i jednocześnie bez większych 00:02:50.470 --> 00:02:54.650 problemów komunikacyjnych w mieście, bo tam trzeba było, przypomnę 00:02:54.660 --> 00:02:57.800 wpiąć się, że się tak wyrażę tą linią tramwajową w ulicę w Havla. 00:02:57.900 --> 00:02:58.810 Jak to się udało? 00:02:58.900 --> 00:03:01.320 Rzeczywiście najbardziej krytycznym momentem w trakcie 00:03:01.330 --> 00:03:06.120 realizacji inwestycji było lato zeszłego roku, kiedy wiedzieliśmy, 00:03:06.130 --> 00:03:08.780 że musimy włączyć ten odcinek do pętli Havla 00:03:08.850 --> 00:03:14.410 i przejść przez ulicę Havla właśnie w kierunku Warszawskiej, 00:03:14.770 --> 00:03:16.890 co no stanowiło duże wyzwanie. 00:03:16.900 --> 00:03:20.050 Przede wszystkim robiliśmy wszystko, żeby na 1 września, 00:03:20.060 --> 00:03:25.950 czyli na moment, kiedy dużo uczestników komunikacji wraca 00:03:25.960 --> 00:03:30.590 do szkół, żeby ten tramwaj został przywrócony i to się udało 00:03:30.600 --> 00:03:34.270 dzięki sprawnej współpracy właśnie DRMG i wykonawcy. 00:03:34.280 --> 00:03:37.850 Z czego jesteśmy bardzo zadowoleni, a wcale to nie było jednoznaczne. 00:03:37.950 --> 00:03:39.510 Tam również droga rowerowa biegnie wzdłuż 00:03:39.850 --> 00:03:43.490 tej nowej linii, bo linia biegnie jakby niezależnie od drogi, 00:03:43.500 --> 00:03:47.710 którą się poruszają samochody, ale też nie zapomniano 00:03:47.720 --> 00:03:51.510 przy okazji o rowerzystach, czyli mieszkańcy tej części Gdańska 00:03:51.670 --> 00:03:53.610 też niejako dostają drogę rowerową. 00:03:53.730 --> 00:03:57.850 To już jest pewnego rodzaju standard, że przede wszystkim zgodnie 00:03:57.860 --> 00:04:01.960 z piramidą mobilności stawiamy właśnie na te kwestie transportu 00:04:01.970 --> 00:04:04.830 publicznego, ale też aktywnej mobilności. 00:04:05.080 --> 00:04:08.680 Mówimy o drodze rowerowej, ale wszyscy wiemy, 00:04:08.690 --> 00:04:09.770 że dzisiaj droga rowerowa pełni 00:04:09.840 --> 00:04:14.680 szersze funkcje niż tylko dla rowerów. Są tak zwane UTO, 00:04:14.690 --> 00:04:18.420 czyli w skrócie mówiąc, elektryczne hulajnogi i myślę, że coraz 00:04:18.710 --> 00:04:23.320 większa liczba osób z tego typu środka transportu korzysta, 00:04:23.540 --> 00:04:27.720 stąd w przyszłej perspektywie planujemy właśnie też rozbudowę 00:04:28.290 --> 00:04:31.900 dróg rowerowych, przede wszystkim w oparciu o sieć EKO Strat. 00:04:31.970 --> 00:04:34.220 To porozmawiajmy trochę o przyszłości tej części miasta. 00:04:34.230 --> 00:04:37.480 Czy tam oprócz tej linii tramwajowej Nowej Warszawskiej, 00:04:37.490 --> 00:04:40.500 o której mówimy, potrzebne są jeszcze jakieś inwestycje 00:04:40.690 --> 00:04:46.390 komunikacyjne, które no już całkowicie zepną tę 00:04:46.400 --> 00:04:49.650 część miasta z centrum i innymi dzielnicami? 00:04:50.190 --> 00:04:55.750 Nie wiem kolej, dodatkowa ulica? 00:04:55.760 --> 00:05:00.670 Na przełomie roku ogłosiliśmy postępowanie na wybór wykonawcy 00:05:00.680 --> 00:05:04.300 "zaprojektuj i wybuduj" na ulicę Nową Świętokrzyską. 00:05:04.580 --> 00:05:07.590 Właściwie to jest "przeprojektuj-wybuduj" dlatego, że wykonawca 00:05:07.600 --> 00:05:12.230 przeprojektowuje dotychczasowy projekt, który był 00:05:12.240 --> 00:05:14.520 przygotowany tak, żeby był on zgodny z projektem 00:05:14.590 --> 00:05:18.480 Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i to się w tej chwili dzieje. 00:05:18.600 --> 00:05:22.130 Cały rok 2023 to jest właśnie 00:05:22.140 --> 00:05:24.230 ta kwestia przeprojektowania. 00:05:24.240 --> 00:05:28.430 Już następnie wejdziemy na budowę, ale tak jak przed chwilą 00:05:28.440 --> 00:05:32.010 wspomniałem tym ważnym elementem, który zmieni kompletnie 00:05:33.300 --> 00:05:37.600 komunikacyjnie Gdańsk Południe to jest Pomorska Kolei Metropolitalna. 00:05:37.610 --> 00:05:42.960 Przedsięwzięcie ogromne, ale z niezwykłą efektywnością transportową. 00:05:42.970 --> 00:05:46.750 No choćby wyobraźmy sobie, że z pętli Havla do Śródmieścia 00:05:46.760 --> 00:05:49.170 będziemy mogli dotrzeć w sześć minut. 00:05:49.310 --> 00:05:54.440 Jeżeli uda się spiąć wszystkie elementy bardzo trudnej układanki, 00:05:54.450 --> 00:05:58.380 to planujemy wraz z Pomorską Koleją Metropolitalną, czyli spółką 00:05:58.390 --> 00:06:04.340 pana marszałka, zrealizować tę inwestycję do 2029 roku, 00:06:04.350 --> 00:06:08.990 równolegle budując cały przebieg 00:06:09.000 --> 00:06:12.140 ulicy Nowej Świętokrzyskiej. 00:06:12.180 --> 00:06:15.870 Jednym z takich elementów, które jeszcze są 00:06:15.880 --> 00:06:16.450 istotne dla Gdańska Południe, 00:06:16.760 --> 00:06:19.810 to oczywiście jest Nowa Jabłoniowa, ale też pod względem 00:06:19.820 --> 00:06:24.130 komunikacyjnym Nowa Bulońska Południowa, czyli przedłużenie 00:06:24.140 --> 00:06:28.530 Pawła Adamowicza, bo właśnie jeżeli wybudujemy Pomorską Koleją 00:06:28.540 --> 00:06:33.230 Metropolitalną do Kowal, musimy tam zrobić taki bajpas połączenie, 00:06:33.240 --> 00:06:36.650 bo tak jak wcześniej wspomniałem, jedna trzecia mieszkańców 00:06:36.660 --> 00:06:40.860 Gdańska Południe stara się dojechać do Wrzeszcza czy do Oliwy, 00:06:40.870 --> 00:06:46.340 czy do właśnie tych centrów usługowych, w których są miejsca pracy 00:06:46.350 --> 00:06:52.400 i nie ma sensu, żeby wprowadzać ten cały ruch w śródmieście miasta, 00:06:52.410 --> 00:06:57.480 tylko właśnie tą w kierunku północnym. 00:06:57.490 --> 00:06:59.800 Można by o inwestycjach rozmawiać non stop, ale spróbujmy, chociaż te, 00:06:59.810 --> 00:07:04.280 które się pojawiły w ostatniej chwili w obiegu publicznym. 00:07:04.290 --> 00:07:07.920 Nowa Kielnieńska... 00:07:07.930 --> 00:07:08.510 Kielnieńska, bo są dwa projekty. Jest ul. Kielnieńska, 00:07:10.390 --> 00:07:13.750 ale też przygotowujemy projekt Nowej Kielnieńskiej... 00:07:13.790 --> 00:07:17.260 ...która ma niejako usprawnić komunikację w dzielnicy Osowa. 00:07:17.270 --> 00:07:19.290 Co tutaj możemy powiedzieć? 00:07:19.500 --> 00:07:22.190 Tutaj rozstrzygnęliśmy przetarg. 00:07:23.340 --> 00:07:26.430 Dokonaliśmy wskazania wykonawcy. 00:07:26.700 --> 00:07:30.390 W tej chwili trzeba założyć kilka tygodni na to, że mogą wpłynąć 00:07:30.400 --> 00:07:34.630 pewne odwołania od tego rozstrzygnięcia i jeżeli one nie wpłyną, 00:07:34.640 --> 00:07:38.290 no to będziemy mieli szansę na podpisanie umowy. 00:07:38.340 --> 00:07:42.790 Powstanie droga, która też jest realizowana w gdańskim standardzie 00:07:42.800 --> 00:07:48.310 ulicy miejskiej, też z drogą rowerową. Jest to aleja 00:07:48.350 --> 00:07:51.690 z nasadzeniami drzew, zupełnie jakby nowy kształt ulicy 00:07:51.730 --> 00:07:53.910 zgodnie z przyjętym standardem, 00:07:54.000 --> 00:07:55.890 który Biuro Rozwoju Gdańska wcześniej opracowało. 00:07:56.920 --> 00:08:01.060 I jeszcze o przyszłości, bo wczoraj widzieliśmy inauguracyjne 00:08:01.070 --> 00:08:05.400 spotkanie poświęcone strategii Gdańska do roku 2030. 00:08:05.410 --> 00:08:09.750 "Gdańsk 2030 plus". Konsultacje, a jednocześnie 00:08:09.760 --> 00:08:12.660 zachęta wszystkich państwa z zarządu miasta, 00:08:12.670 --> 00:08:13.580 że się tak po staremu wyrażę, 00:08:13.760 --> 00:08:17.840 czyli wszystkich zastępców prezydenta Gdańska i pani prezydent 00:08:17.850 --> 00:08:22.400 do tego, żeby włączyć się w konsultacje, żeby wziąć udział 00:08:22.410 --> 00:08:27.120 w kształtowaniu przyszłości naszego miasta. 00:08:27.370 --> 00:08:30.540 Czy rzeczywiście każdy z gdańszczan może wziąć w tym udział i w jaki sposób? 00:08:30.550 --> 00:08:33.080 Serdecznie zapraszamy. Wczoraj było to spotkanie ogólne, 00:08:33.090 --> 00:08:37.620 które mówiło o tym, że przystępujemy 00:08:37.630 --> 00:08:41.820 do tego procesu konsultacji, a w tej chwili będą już realizowane 00:08:42.090 --> 00:08:46.360 poszczególne stoliki tematyczne związane z czterema 00:08:46.370 --> 00:08:50.240 programami rozwoju - wspólne miasto, zielone miasto, dostępne 00:08:50.250 --> 00:08:52.240 miasto i innowacyjne miasto. 00:08:52.440 --> 00:08:54.240 To są cztery programy rozwoju. 00:08:54.250 --> 00:08:55.780 Ale czym jest taki program rozwoju? 00:08:55.790 --> 00:08:59.020 Bo to jest owszem, dyskusja na poziomie strategicznym, 00:08:59.370 --> 00:09:03.320 ale jest to dyskusja o konkretnych przedsięwzięciach, dlatego, 00:09:03.330 --> 00:09:08.790 że do 2030 roku zakładamy, że Gdańsk może 00:09:08.800 --> 00:09:13.800 wygenerować projektów na około 6 miliardów złotych. 00:09:13.840 --> 00:09:19.270 Zakładamy, że nasza zdolność inwestycyjna to jest dwa 00:09:19.280 --> 00:09:23.430 i pół do trzech miliardów złotych i że drugie trzy miliardy złotych 00:09:23.440 --> 00:09:27.250 pozyskamy ze środków zewnętrznych. Jest oczywiście jeden konkretny 00:09:27.260 --> 00:09:32.510 warunek - Polska musi otrzymać środki pomocowe z Unii Europejskiej, 00:09:32.570 --> 00:09:36.360 ale no jakieś założenia musimy sobie przyjąć i w związku z czym 00:09:36.370 --> 00:09:40.180 z tych sześciu miliardów złotych wraz z mieszkańcami podczas 00:09:40.190 --> 00:09:44.700 czterech spotkań chcemy wybrać te inwestycje, które w największym 00:09:44.710 --> 00:09:47.240 stopniu realizują wcześniej przyjętą strategię. 00:09:47.250 --> 00:09:51.640 To znaczy założyliśmy sobie, że będziemy przełamywać bariery, 00:09:51.650 --> 00:09:54.500 że będziemy budować miasto piętnastominutowe. 00:09:54.820 --> 00:09:58.640 to jakie inwestycje, które mamy przygotowane i o których chcielibyśmy 00:09:58.650 --> 00:10:01.430 dyskutować, przybliżą nas do tej wizji. 00:10:01.500 --> 00:10:04.430 miasta piętnastominutowego? 00:10:04.440 --> 00:10:07.960 To jest takie miasto, że w ciągu piętnastu minut mogę mieć dostęp 00:10:07.970 --> 00:10:12.120 do zieleni, do edukacji, do pracy, do usług kultury. 00:10:12.170 --> 00:10:13.950 Wszystkich tych elementów związanych z czasem wolnym. 00:10:13.960 --> 00:10:16.840 Czyli nie muszę pakować się w samochód, 00:10:16.850 --> 00:10:19.970 żeby jechać na drugi koniec do supermarketu, bo też są sklepy, piekarnie. 00:10:19.980 --> 00:10:26.350 To też się wpisuje w zielone miasto, czyli im bliżej od domu 00:10:26.360 --> 00:10:31.160 mamy te usługi, tym mniejszy ślad węglowy zostawiamy, 00:10:31.170 --> 00:10:31.790 bo nie musimy wykorzystywać 00:10:31.860 --> 00:10:35.710 środków komunikacji i też tracić czasu, 00:10:35.720 --> 00:10:37.040 który możemy przeznaczyć dla rodziny. 00:10:37.450 --> 00:10:38.310 Gdańszczanie! Musimy mieć wpływ, 00:10:38.550 --> 00:10:39.960 musimy wiedzieć, co się dzieje 00:10:39.970 --> 00:10:43.420 i musimy też kształtować obraz 00:10:43.430 --> 00:10:44.000 naszego miasta. 00:10:44.010 --> 00:10:46.620 To jest bardzo ważne, dlatego zachęcamy tutaj z panem prezydentem 00:10:46.950 --> 00:10:50.810 wszystkich gorąco do tego, żeby wziąć udział w konsultacjach, 00:10:50.850 --> 00:10:52.240 a jeszcze wcześniej weekend, 00:10:52.810 --> 00:10:58.150 4 marca otwarcie Nowej Warszawskiej. 00:10:58.160 --> 00:11:00.950 Dziękuję za rozmowę. 00:11:00.960 --> 00:11:01.370 Dziękuję serdecznie, zapraszamy państwa w najbliższą sobotę.